Uusimpien tutkimusteni mukaan 20 prosenttia suomalaisista on kreikkalaisia. Tutkimukseni virhemarginaali on ± 80 %.
Arvelin pitkään, että kysymys on katolilaisuudesta. Islamin puolella on kuitenkin samoja piirteitä ja sama peruskysymys. Ehkä Välimereen on sekoitettu jotain sopimatonta?
Otaksumani mukaan kreikkalaiset suhtautuvat valtioonsa, oli hallituksessa kuka tahansa, vihamielisesti. Toisaalla on ”me”, toisaalla ”toiset” kuten poliitikot, paitsi jos he ovat serkkuja.
Epäilen että myös Suomessa jokin suurehko osa kansaa suhtautuu vihamielisesti hallintoon ja viranomaisiin sekä ryhmiin, jotka kuuluvat yhteiskuntatieteessä kehitellyn käsitteen ”toinen” piiriin.
Ajatus on yksinkertainen. Itseys eli persoonallisuus eli ”minä” määritellään suhteessa toiseen. Se ei käytännössä onnistu suoraan. Siksi se toteutetaan päättelemällä ja väittämällä, mitä kaikkea ”minä” en ole. Minä en ole sellainen kuin hän – me emme ole sellaisia kuin toiset.
En viittaa rasismiin, joka on nykyisellään älyllisesti niin heiveröinen ajatusrakennelma, ettei siihen kannata tuhlata ruutia. Eurovihamielisyys ja eurokriittisyys voisivat toimia esimerkkeinä. Ajattelin aluksi, että ”ei penniäkään” –linja, jota joku pulska mies julisti eilenkin televisiossa, on vain löysää puhetta. Isäntä joka ilmoittaa, että kauppaan ei sitten kanneta enää penniäkään, kun kauppias on kelju, tulee toisiin ajatuksiin, kun tarvitsee suolaa tai nauloja.
Nyt ajattelen, että se on hyvin harkittua puhetta. ”EU” tarkoittaa samaa kuin ”toiset”. Määrittelytavan johdosta ”EU” tarkoittaa kaikkea sitä kavahdettavaa, mitä maailmasta löytyy, koska se on kaikkea sitä, mitä ”me” emme ole.
Näin ajatellen EU ei voi tehdä mitään hyvää eikä muuttaa toimintatapojaan paremmiksi. Se on fysikaalisesti mahdotonta.
Nyt Kirkkonummella en ole käynyt koskaan Kelassa, jossa Elisabet Rehn kuuluu asuvan, ja kartalta poimin nopeasti keltaisella merkittyjä kunnollisia teitä, joita en ole koskaan ajanut, vaikka olisin valmis väittämään liikkuneeni seudulla paljon. Helsingistä voisin järjestää teille, lukijat, kaupunki pursuit –kilpailun, ja väittäisin, että on helppo löytää kantakaupungilta kymmenen katua ja aluetta, joiden sijaintia ette edes tiedä. Taksinkuljettajat älkööt vaivautuko.
Päädyin näihin ajatuksiin lukiessani uutta ja fiksua selvitystä ”pohjalaisuudesta”. Luonnollisesti siinä todettiin, että ”kansanluonne” on täysin epämääräinen käsite, mutta että sitä käytetään silti ahkerasti. Luonnollisesti esimerkkejä oli haettu Pohjanmaa-kirjallisuudesta eli myös Antti Tuurilta, jonka pohjalaiset ovat mielestäni hyvin todenmukaisia, naurettavan yksiviivaisia, perusteettomasti leuhkoja koheltajia.
”Pohjalaisten” sankarityypit tunnustetaan, mutta ei kai heitä – jusseja ja Antteja – kukaan enää aivan totena pidä.
Nyt on niin, että 20 prosenttia kotipitäjästäni on minulle tuntematonta aluetta. Ylikylä on kaikin puolin kunniallista seutua ja Niemen suku pitäjän kuulua, mutta joen toisella puolen Hirvijoki on melko outo ja sen takana Orava tuiki tuntematon. Keskikyliltä kilometrin päässä on Ketojanmäki, jonka tiesin pahojen poikien ja ilkeiden ihmisten asumapaikaksi jo ennen kouluun menoa. Varvaan tiestä pääsi polkua mökkiin, jota saimme käyttää partiolaisina. Paikan nimi oli Krupula ja isännän tapaiselle annoimme köllinimen ”Raakkules”, koska se oli hänen suosimansa voimasana. Paikassa ja isännässä ei ollut mitään etäisestikään kirjojen ja määritelmien pohjalaisuuteen viittaavaa.
Rikkaiden ja köyhien ero oli valtava. Toisin kuin vanhakantaisessa teoriassa sanotaan ”rikkaiden” maailmaan kuuluivat myös ne, jotka elivät rikkaiden liepeillä. Heillä oli malli ja esimerkki ja usein todellinen mahdollisuus säätykiertoon. Suuri osa väestöstä asui takamailla ja suhtautui nöyrästi, epäluuloisuutensa peittäen kirkonkylään ja asemanseutuun ja kaikkeen, mitä ne edustivat, kuten kuntaan, kirkkoon ja valtioon. Luulen että tämä perinne ei ole muuttunut miksikään ja että sen löytäisi aika helposti myös pääkaupunkiseudulta.
Kuvassa Kauhavan Työväentalo, jossa en ole käynyt koskaan sisällä. Kerran katsoin ovesta.
EU on saanut aikaan, ettei enää ole kansojen välistä ystävyyttä, vaan ainoastaan valtioiden välistä ystävyyttä.
VastaaPoistaJohtunee, että valtion moraali on tyystin eri kuin kansalaisten moraali.
Ehkä todellista parhautta olisikin, jos valtiovalta onnistuttaisiin määrittelemään toiseudeksi, jota arvostellaan vain koska ihmiset kokevat epämääräistä pelkoa, inhoa ja jopa valtiofobiaa tätä hieman outoa, mutta inhimillisesti ja kulttuurillisesti rikasta vähemmistöä kohtaan.
VastaaPoistaKreikkalaisten suhtautuminen valtioonsa vihollisena vielä toimisikin, jos kansa olisi yritteliästä kuten pohjalaiset tai alkupohjoisamerikkalaiset siirtolaistaustaiset mutta kun ne, kreikkalaiset, näyttävät oikeasti ajattelevan, että verot voi jättää valtion maksettaviksi.
VastaaPoista(Blogivaeltaja)
JarMom kirjoitti:
VastaaPoista"EU on saanut aikaan, ettei enää ole kansojen välistä ystävyyttä, vaan ainoastaan valtioiden välistä ystävyyttä.
Johtunee, että valtion moraali on tyystin eri kuin kansalaisten moraali."
Johtunee siitä, että NL kukistui. Siellähän tuosta ystävyydestä niin kovasti puhuttiin (...mistä puute).
EU:ssa sanaa ei käytetä, ja syystä kyllä: ystävyyttä voi olla vain ihmisten välillä, ei valtioiden ja kansojen. Solidarisuutta kyllä voisi olla, mutta senkin sanan NL pilasi.
.
"--esimerkkejä oli haettu Pohjanmaa-kirjallisuudesta eli myös Antti Tuurilta, jonka pohjalaiset ovat mielestäni hyvin todenmukaisia, naurettavan yksiviivaisia, perusteettomasti leuhkoja koheltajia."
VastaaPoistaTämä tuntuisi selittävän erään asian, joka on vaivannut minua jo kauan. Olen ihmetellyt Tuurin Kanadan ja Amerikan kuvauksia. Suomalaisten seikkailut tapahtuvat niissä Kanadassa tai Yhdysvalloissa, mutta henkilöillä ei ole aistimuksia Amerikan mantereen luonnosta, äänistä tai tuoksuista. Elävätkö he sisimmässään aina siellä kotiseudulla, lakeuksilla eivätkä anna uuden mantereen tuoksujen ja värien häiritä itseään?
Kanadassa oli kaikkein eniten suomalaissiirtolaisia nimenomaan Keski-Pohjanmaalta. He olivat minulle ulkomaalaisia. Kieli oli outoa, ei tiennyt oliko jokin sana fingelskaa vai vanhaa Pohjanmaan murretta kuten 'olla kuusalla' eli olla tietoinen jostakin tai 'istua korvalle' eli istua viereen.
Kleenille blogistille:
VastaaPoistaYmmärrän pulskan miehen puheet niin, että hänen mukaansa Suomen EU-vastaisuuden tulisi olla täsmälleen samanlaista kuin Ruotsin erittäin menestyksekkäästi harjoittama EU-vastaisuus on:
- EU on mainio vapaakauppa-alue ja tulliunioni, mutta
- euroon ei pidä koskea pitkällä kepilläkään, koska se tulee kansantaloudelle kestämättömän kalliiksi
Kysymys on nyt vain se, miten Suomi tuohon Ruotsin malliin käytännössä nykytilasta pääsee.
Mutta kun hätä on suuri, saattaa apukin olla lähellä:
Kannattaa katsoa Ylen Areenasta Ulkolinja, jossa mm. Romano Prodi surullisena arvioi, että aikaikkuna on jo sulkeutunut sille, että EU:sta ja Euroopasta olisi voinut tulla yksi maailman merkittävistä "navoista" (pole -taisi olla se sana?). Gerhard Schröder säestää: Taivaita tavoiteltiin, mutta katajaan kapsahdettiin.
Ao. ohjelma on hyvin tehty ja varsin paljastava: Voiko tuollaisesta touhusta koskaan mitää tulla. Johtamisjärjestelmä on kuin punakaartilla aikanaan. Kun menee hyvin se, toimii, mutta joukkopako alkaa heti, kun tuuli kääntyy vastaan.
Linkki ohjelmaan on tässä - suosittelen:
http://areena.yle.fi/ohjelma/1674874
Hieno talo, hyvä akustiikka.
VastaaPoistaLauttamuksen tynnyrissä kasvaneen pojan maailma ei ole ulottunut Kirkonsiltaa kauemmaksi!
VastaaPoista"Jos jumalaa ei olisi, hänet pitäisi keksiä" - kirkko on tähän teoreettinen, valtio konkreettinen vastausyritys. Toiseus ei siis ole valtion vika, vaan ihmisen tarve siihen on hänen ominaisuutensa.
VastaaPoistaEpäilen, että suomalaisten huono suhde hallintoviranomaisiin on lähinnä hallintoviranomaisten syytä. Ohessa muualle kirjoittamani teksti, joka liittyy asiaan:
VastaaPoistaKolmoismurhaaja pakenee avovankilasta". Absurdi otsikko, mutta Suomessa tosiaan totta.
Mielestäni tämä Valjakkalan viimeisin pako tuo esiin sellaisen seikan, josta on kai aika vähän kirjoitettu: virkamiesten "kapinan" yleistä mielipidettä vastaan.
Tehdään niin kuin halutaan, tai ollaan tekemättä mitään, kunhan ei vaan päästetä "kansaa" määräilemään asioista. Sama näkyy mielestäni Valviran tapauksessa.
On kuin suomalaisille virkamiehille ensimmäinen mieleentuleva velvollisuus ei suinkaan ole oikeus & kohtuus, vaan jonkinlainen pakonomainen erottautuminen "massoista". Me tiedämme paremmin, älkää meitä neuvoko. Olemme valtio.
Siksi valelääkäreitä ei tutkita ilmiantojenkaan jälkeen, siksi Valjakkalat ja muut murhaajat lomailevat baareissa. Toki K.J. Långin ja kumppaneiden vaikutus on ollut aikoinaan merkittävä tässäkin hölmöilyssä.
Jonkinlainen mädännäisyys, tai suorastaan kuolio, on päässyt pureutumaan suomalaiseen virkamieskuntaan. Poliitikoiltakaan ei kai apuja voi odottaa...
Kauhavalla on näköjään työväentalotkin komeita.
VastaaPoistaPoistan aina sormustimen näppäinsormestani, kun kuulen sanan "toiseus". Sitähän ei onneksi nyt ihan mainittu, vaikka läheltä liippasi. Mutta siitä huolimatta vierastan aivan saatanasti muodikasta psykologiseerausta silloin, kun puhutaan rahasta ja eduista.
Ja miksi harpata niin kauas - kreikkalaisiin asti. Miksei sovelleta sitä vaikka tähän ATK-klaaniin ja sen überjohtajaan Rätyyn? Siinä on arjalaisen näköinen mies, joka SS-upseerin tyyneydellä antaa vaikka koko maan romahtaa, kunhan hänen poppoonsa saa prosentin enemmän kuin muut.
Mitä sanoo "me/he"-teoreema tästä?
"Jos maailma ja sen selitys ovat erilaiset, vika on selityksessä". Toivon, että ihailemani Ilmari Turja, tuomari ja lehtimies, olisi ehtinyt sanoa tuon, mutta hänet kampattiin Uudesta Kuvalehdestä.
VastaaPoistaMieluusti olisin jatkanut etätuttavuuttamme. Saatiin valitettavasti Uusi Maailma vastaamaan jonkun toisen mieltymyksiä.
Mutua: Pohojalaane on asialla kuin kirkkotarhan aita, ei yhtä matala, mutta yhtä järkkymätön. Savolainen antaa vaihtoehtoja, ja häntä syytetään kieroudesta.
No, savolaisystävä, uskotko suurmiehen olevan noin julmetun suuren; että yksi 1,ja samalla kuin kolme 3?
Suottaapa olla, vuan suottaapa olla olematta. (Taisi laskea sormillaan, mutta halusi olla varovainen, kun ei tiennä, olikko kysymämies mikä viranommainen eli verottaja.)
Ad Omnia: - notta oliko sielä kirkolla siltakin? Me kiepattiin Luusan sillan kautta sinne prutkunperille.
VastaaPoistaAd Anna Amnell et alii: - Tutkimuksessaan sellainen Sipilä ja Tuuri itse ovat toistaneet juuri tuon ajatuksesi pohjalaisesta kotipitäjästään, joka on "keskellä maailmaa". Erkki Hakalakin haistelee Torontossa vain rekkakuorman lobstereita. Johannes Hakala (Uusi Jerusalem) meinaa innostua Winnipegin seudun lakeuksista, mutta tulee siihen tulokseen, että on niitä liikaa...
VastaaPoistaToiset kuten poliitikot...
VastaaPoistaMitenkahan nyt alamme suhtautua Sarkosyyn ja strauss-Kahniin, kun FT julkisti parilla sivulla nayttavasti, etta Strauss-Kahnille oli ehka viritetty ansa. Jalkia saattaa johtaa Sarkosyn puolueeseen. Joka tapauksessa Strauss-Kahn eliminoitui Ranskan presidenttikisasta, joka on Sarkosylle iso juttu.
"...mutta henkilöillä ei ole aistimuksia Amerikan mantereen luonnosta, äänistä tai tuoksuista."
VastaaPoista'Ameriikan raittia' lukiessani tuntui, että vaikka henkilöt lähtivät rapakon taa, kirjailija jäi Pohjanmaalle kuvittelemaan, millaista siellä Ameriikassa olisi...
(Blogivaeltaja)
>>>Helsingistä voisin järjestää teille, lukijat, kaupunki pursuit –kilpailun, ja väittäisin, että on helppo löytää kantakaupungilta kymmenen katua ja aluetta, joiden sijaintia ette edes tiedä.<<<
VastaaPoistaTämmöinen kisa olisi mielenkiintoinen. Minä ainakin osallistuisin.
Pilkunviilaamista mutta Elisabet Rehn asuu Hilassa, ei Kelassa.
VastaaPoistaSe, että kolmoismurhaajakin ennen pitkää tai vapaudessa välillä käytyään pääsee avovankilaan, ei kyllä valitettavasti ole virkamiesten keksintöä, vaan seuraa kohtuullisen suoraan edustajiemme säätämistä laeista.
VastaaPoistaTyöväentalon komeus kuvastanee sitä, että Kauhava on historiallisesti yksi Etelä-Pohjanmaan vasemmistolaisimpia kuntia. Se totuushan monesti hämärtyy näissä tuuri/talvisota-orgioissa.
VastaaPoista"...vierastan aivan saatanasti muodikasta psykologiseerausta silloin, kun puhutaan rahasta ja eduista."
VastaaPoistaOn suklaata ja taloussuklaata, kyljyksiä ja talouskyljyksiä, metsää ja talousmetsää, elämää ja talouselämää, miehiä ja talousmiehiä...
Tuohon Matti J:n vitsilliseen kontribuutioon täytyy puuttua sen verran, että talouskyljyksen nimellä kulkeva liha voittaa kyljyksen ns. kuus-muna. Syyn saatte keksiä mielessänne.
VastaaPoista"...kreikkalaiset suhtautuvat valtioonsa, oli hallituksessa kuka tahansa, vihamielisesti"
VastaaPoistaTuossa on kyse laajan ja suppean luottamuksen yhteiskuntien erosta: suppean luottamuksen yhteiskunnissa (karkeasti= etelä-Euroopassa) luotetaan omaan perheeseen, sukuun, klaanin ja klienttiverkostoon. Valtio koetaan - ja usein myöns syystä - vieraana rosvojoukkona, jolta sa ottaa takaisin omansa jos pystyy (veronkierto). Laajan luottamuksen yhteiskunnissa (karkeasti= pohjois-Eurooppa) luotetaan kaikkiin ja erityisesti Valtioon, joka koetaan kansalaisten yhteistahtona (Hegel)ja hyväntekijänä.
Ongelmia tulee vasta, kun nämä täysin vastakkaiset ajattelutavat yritetään yhdistää (=EU).
"...'ei penniäkään' –linja, jota joku pulska mies julisti eilenkin televisiossa..."
VastaaPoistaEikö se ole viisautta verrattuna nyt esillä olevaan, kuulemma ainoaan mahdollisuuteen, että eurobondien myötä kaikki takaavat kaikkia. Uhkapelipöydässäkin vahingon voi rajoittaa lopettamalla pelin ennen viimeistä banco-kierrosta, vähän samaan tapaan kuin 1944 välirauha, jolloin emme seuranneet Saksaa loppuun asti.