Sivun näyttöjä yhteensä

25. maaliskuuta 2010

Ostin auton tältä mieheltä



Kuvastahan sitä ei näe, mutta kysymyksessä ei ollut käytetty auto. Oikeastan piti ostaa tuulilasin pyyhkimen sulka, mutta näin kävi. Miehessä ei ollut moittimista. Päin vastoin.

Olin hiukan kypsynyt coupe-auton kaksiovisuuteen. Erityisen ilkeä asia oli takaviistoon jäävä kuollut kulma. Se on niin leveä, että sinne mahtuu peilien näkymättömiin pakettiauto. Kaksi kertaa on maksa letkahtanut. Erittäin iso ovi on myös hankaluus pysäköintipaikoilla tässä hyvässä lihassa.

Sitten on nämä silmät ja yleinen dementoituminen. Olen kokeillut. Vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ei enää oikein onnistu turvallisesti entinen käytäntö, että kääntyessä sytyttää piippua, remppaa radiota ja kaasuttelee ja jarruttelee.

Tuli mieleen, että voisi olla hyvä ajatus seurata tarkasti liikennettä.

Niinpä tässä autossa, joka on nelliovinen Citroen C 4, on automaattivaihteisto ja pysäköintitutka taakse. Olin Amerikassa oppinut automaatteihin mutta pidin systeemiä Suomessa turhana. Koeajon jälkeen muutin täysin mieleni. Nimenomaan tarkkuutta vaativat risteykset, suojatiet ja vastaavat sujuvat ällistyttävän ongelmattomasti käyttämällä pelkkää jarrua ja sitten kaasua. Automaatissa kruiseri toimii myös lähiympäristöni tutkasuorilla – poliisin pettymykseksi panen 60 km/h päälle kauppaan tai kirkolle ajaessani.

On ylellisyys huipussaan! Navigaattori on nimeltään Becker. Näkyy. Ja tietenkin kuuluu. Autosähköliikkeen Aranko tunnusti olevansa ennen tuntemani Jorma Arangon poikia (rahoitustarkastus), virittäessään vehkeet.

Tämä oli nyt toivottavasti viimeinen autoni, koska jossain vaiheessa menee kumminkin kortti hyllylle. Vaihtoon mennyt coupe-auto oli aika uusi (alle 50 000 km mittarissa). Kauppaa saattoi pitää edullisena.

Yksityisautosta luopuminen ei ole vaihtoehto, koska työpaikalla Hiitissä on käytävä näyttäytymässä tai kavaltamassa konttoritarvikkeita, eikä sinne oikeastaan pääse meiltä päin julkisilla. Lisäksi on huollettavana kolme vanhusta, kukin tahollaan.

Edellisessä maailmassa tällaien ei olisi tullut kysymykseen. Puhuin Turun luennoillani siitäkin, miten pitkiä aikoja ihmisen paikka yhteisössä oli tarkasti ja lopulliseti määrätty, nappien kokoa ja kauluksia myöten.

Sitä en muistanut mainita, että vielä Juhani Aho kirjoitti lempeän ironisen novellin entisestä piiasta, joka toimittuaan ansiokkaasti joitakin vuosikymmeniä palvelijattarena ajaa hiljan käyttöön otettua Savon rataa kotikulmille – ja hänellä on päässään hattu. Sosiaalinen ongelma jää ratkaisematta. Voiko vaurastunut ja vakaa naisihminen käyttää hattua, kun hän kuitenkin on lähtöjään piika?

Asia on niin nuori, että Tarja Halonen sai ankaraa arvostelua mauttomista ja sopimattomista hatuistaan ja ryhtyi jossain vaiheessa presidenttikaudellaan käymään lentoasemalla vastaanottamassa vieraita paljain päin. Vielä enemmän hämmästely ja pilkkaa aiheutti iso käsilaukku, koska ns. virallisissa yhteyksissä naispuolinen ns. merkkihenkilö ei saa kantaa mitään, tietääkseni korkeintaan hyvin pientä, kainaloon sopivaa laukun tapaista.

Sen olen kertonut ennenkin, että presidentti Curt Olsson komensi nuoren oikeusneuvoksen panemaan takin takaisin päälleen I-osaston istuntohuoneessa. Oikeuttaan hakevia kansalaisia ei tietenkään ollut paikalla. Tarkistamani huonelämpö, 38 astetta, ei ollut mikään syy poiketa asiallisen pukeutumisen säännöistä. Ilmastointia ei ollut, ja heinäkuun aurinko osui suoraan Kauppatorin puoleisiin ikkunoihin.

Auto oli eliitin arvon merkki. Auto ei enää ole eliitin arvon merkki. Valtioneuvoston Audit ehkä nostattavat tunteita, mutta vähän.

Huolestuneiden tahojen kannattaisi kuunnella Leevi & the Leavingsin hienoja kappaleita asiasta – nuorelle miehelle sellainen auto, jolla voi ajaa liian kovaa, on kaikki kaikessa. Se ei ole arvon merkki vaan se määrää arvon. Teuvo, maanteiden kuningas

13 kommenttia:

  1. Muut Valtioneuvoston autot ehkä eivät herätä oikeutettua kateutta, mutta pääministerin virka-auton pitäisi. Se on nimittäin tuntomerkeistä päätellen poliisiauto, siinä kun on sinivilkut eteen ja taakse, ja varmaan erityisiä äänimerkkejä antava laitekin.

    Tällainen auto on käytännöllinen kun pitää satunnaisesti suorittaa liikennevalvontaa. Samalla voi ylittää voimassa olevan nopeusrajoituksen, mikä ei noilla riviaudeilla ole sallittua.

    VastaaPoista
  2. Hankoo on sillä lailla jännä kaupunki minne Leevikin on asettunut, että sielä on edelleen vanhat perinteeet missä venäläinen ja ruotsalinen vanhan romun myyjä tapaa toisensa. On siis oma mafiansa voisi sanoa ja sen kulttuurikaupungin sisällä tiedetään että kun sukeltajat ovat tulleet perille ja hylky on löydetty, että ääni on torvessa sama. Näin on sanottu ja sen takia taidekin saa rahaa tänä päivänä. Jokin muu valtaa keikauttava asia ei olisi hauskaa kellekään ja siksi Vaasan laiva joka hävisi tutkasta oli nimenomaan Vaasasta eikä Hankoosta. Tupakkatuonnit ja -viennit ovat aina hoituneet Pohjanmaalta vaikka Turku niitä junailee ja Hanko realisoi. Verkosto on kalastajien ja kalastajien verkosta on kyse tässäkin käytetyssä autossa. Ulospääsyä ei ole eikä muutosta. Hulluus on ovella ja silmät kiiltää sitä eikä dementiaa. Pelko on jo siirtynyt asteelle 7 skaalassa 1-10 ja kun loppu tulee syy on näitten verkostojen, joiden keskinäinen usko on sama kuin israelilaisilla; että ovat aina rakentaneet Jerusalemia: kun aina on jotain tehnyt se on ikäänkuin oikeus edelleen; mutta sillä lailla meidän maapallo on täynnä alta yksikön. Olisi siis oltava jokin vaihtuvuus politiikassakin; kaikkien isoäidit ovat tärkeitä; ei ainoastaan joidenkin.
    Miten sitten tehdään kun ajatus on loppunut vain siksi, että dementiaa ja älyä sekoitetaan toisiinsa ja pelosta luetaan haparoivan piian toimintaa?

    VastaaPoista
  3. Nyt bongaamaan Kemppistä rekkarin perusteella! Pitäisikö perustaa oikein sivusto sitä varten? :)

    VastaaPoista
  4. Julmuus kivettää kenet vaan kuoliaaksi kun ei ainoasaan ole 'ihminen vastaan ihminen' vaan tappo-into vastaan nainen; mies ei naista pelasta jos hänen oma porukka ja sen sisällä ovat valmiiksi katsoneet kauniimman ja nuoremman misun ns. palkinnoksi. Ja kaikki tarina käännetään sillä lailla, että kivetä-se, kivetä-se, kivetä-se....eli kansa ei aio perääntyä julmuudessaan ennenkuin ovat saaneet ns. voiton eli tappaneet kuten Jesuksenkin aikoinaan. ON niin kivaa tajuta häpeä teon kautta kun on ulkoistanut sen. Mutta se ei ole Jumalan tavoite jos sellaista sanotaan olevan olemassa. Jos naisenkin samassa tappo-innossaan aikovat kiduttaa kunnes henki on mennyt sanon, että se kertoo , että kausaliteetti on todellinen mutta sykli hyvin suuri ja syy sille syklille ei ole predestinaatio vaan jonkun hyvin kauan sitten asiat laskeneen porukan kyky laskea todennäköisyyttä niin, että oma pesä on siksi ns. turvassa.

    Romuttuuhan ainakin Jumalanusko siihen paikkaan ja myös Kristinusko.

    VastaaPoista
  5. Kiitos kyydistä!
    Tomaattikuljettaja Kunnaksen Ilkka

    VastaaPoista
  6. Ei se kortti iän takia hyllylle mene. Pois se otetaan kokonaan. Ns. hyllykortit saadaan ajokiellon jälkeen takaisin.

    VastaaPoista
  7. Englannin kuningatar käyttää keskikokoista väskyään signalointiin eli missään nimessä tämä arvohenkilö ei jätä pois merkinantolaitetta varustuksestaan. Kyseinen henkilö tuntenee myös etiketin, ellei jopa luo sellaisen.

    Koodit saatavilla hyvin toimitetuista naistenlehdistä.

    VastaaPoista
  8. Pöljyyden huippu on tämä käsittääkseni formulaykkösiin ja suomalaisiin viittava mainoslause - "Maailman nopein kansa"
    Eilen kortin saanut ammattikoululainen osaa tappaa itsensä autolla ilman hehkutusta ja lietsontaa.

    VastaaPoista
  9. En ole varma, huomaahan Kemppinen että koko tekstin teema on sama: pukeutuminen. Euroopassa on selvää, että töitä ei tehdä alusvaatteisillaan, joten puemme takin päälle kun alamme toimeen (muut kuin herrasmiehet voivat keventää käyttämällä kesällä takin alla lyhythihaista paitaa - muistan hyvin kuinka pätsi Pohjoisesplanadi 3 ennen remonttia oli heinäkuusta pitkälle syksyyn). Jenkit tekevät juuri toisinpäin, hehän ovat henkisesti vielä uudisraivaajia.

    Pukineilla, kuten hatulla, laukulla ja autolla, viestitään edelleen vilkkaasti. Saariselällä kukaan Stubbin ulkopoliittisista vieraista ei ainakaan julkisesti käyttänyt pipoa. Samoin pääkaupungissa on isot piirit, jotka haluavat näyttytyä juuri oikeanlaisen auton ratissa - joku pitää maripaidasta kiinni kuin Citikasta, toinen juuri oikein istuvasta liituraidasta kuin oikein varustellusta mersusta.

    Muistakaamme dosenttiluennon määritelmä eliiteistä. Ainakin johtoryhmän ja hallituksen parkkipaikoille pysäköivät autofriikit lienevät jo tästä syystä eliitti. Muutoin ks Kauppalehden eilen julkaisema (hieman naiivi) selvitys elinkeinoelämän verkostoista.

    VastaaPoista
  10. Eilen ajoi eräs tamperelaistunut 99-vuotias unkarilainen herrasmies autoa televisiossa. Oikein hieno juttu. Tähän pitää pyrkiä.
    Veikko-setä

    VastaaPoista
  11. Mitä mieltä arvon blogisti on egyptiläisen ja venäläisen isoäidin karkottamisasiasta? Tämä tuli vain mieleen, kun blogissa luki, että blogistilla on kolme vanhusta (kenties mummujakin) huollettavanaan.

    KHO:n pres. Hallberg puuttui asiaan, kun hän jäi KHO:ssa vähemmistöön 6-1-1, kun KHO päätti em. mummujen karkotuksesta.

    Hallberg puhui akatemiaprofessori Martti Koskenniemelle - blogistin usein käsittelemän V.A. Koskenniemen pojanpoika muuten - joka kirjoitti Hesariin, joka poiki Tarja Halosen kannanoton, joka aiheutti kansalaiskohun (Tarja jäi välillä Kouvolan junasta hankeen), joka sai Matti Vanhasen (suoraan Afrikasta) lupaamaan mummoille uutta tilaisuutta, joka sai Paateron ja muut posiilipäälliköt viivystyttämään (uusi juridinen termi jälleen kerran) mummojen karkotusta, joka antoi Hallbergille puhua lainmuutoksesta, joka hellytti Astrid Thorsin, joka ei nukahtanut hallituksen aitiossa, joka...

    VastaaPoista
  12. Eräälle kunnaneläinlääkärille tarjottiin 70-luvun loppupuolella kunnan taholta autopuhelinta. Hän kieltäytyi alkuun kohteliaaasti perustelemalla, että kuka siihen ajaessa vastaisi silloin kun hän vasemmalla kädellä ohjaa autoa ja oikealla kädellä sytyttää piippua.

    VastaaPoista
  13. Kyllä sen kuvasta näkee, että auto on uusi. Kokeilepas ottaa samanlainen kuva vuoden päästä, niin on metallinhohto himmennyt.

    Onnittelut molemmille. Huoltoon tullutta pokaa kytänneen automyyjän suoritus oli suoraan ohjekirjasta.

    VastaaPoista