Ja kotona ”Tieteessä tapahtuu”
oli julkaissut Jermu Laineen kirjoituksen Thomas Mannista, vähän käännetyn
kirjan epäpoliittisen miehen ajatuksista. Kirjoittaja sanoo, että tuo kirja
kuvastelee hänen nykyistä ajatteluaan.
Joitakin tunteja aikaisemmin
olin todennut ja valokuvannut Rönnellin antikvariaatin näyteikkunassa
ruotsinnettuja klassikkoja, Umberto Ecoa ja sellaista. Kunniapaikalla oli tuo Thomas
Mannin kirja uutena käännöksenä. Kustantaja oli Atlantis, maan korkeatasoisin,
tietääkseni kuitenkin Bonnierin omistuksessa.
Mannin kirjan vieressä
oli George Orwellin ”Puilla paljailla Pariisissa ja Lontoossa” uutena
käännöksenä. Se onkin Orwellin paras kirja.
Nähdäänkö siitä koskaan
toista painosta suomeksi? Voisin järjestää suomennoksen julkaisuoikeuden
halvalla tai ilmaiseksi.
Ruotsalaisilla on ollut näitä
käytännössä tuhon partaalla hoippuvia kustannusliikkeitä, jotka ovat tähdänneet
toiminnassaan leppymättömästi laatuun. Tekisi mieli ostaa Signumin Ruotsin
kulttuurihistoria; olen kiinnostunut revyymaailmasta Bellmanista ja Taubesta
aina Åkerströmiin ja Vreswijkiin. Ei ole tullut hankituksi.
Thomas Mannista en ole
koskaan pitänyt. Hän oli liian saman näköinen kuin T.S. Eliot. Saksalaisena hän
oli Saksan kansan ainoa ymmärtäjä. Tuo vuoden 1918 kirja, jota ei tosiaan
käännetty edes englanniksi, on hedelmätöntä vatvontaa Saksan ja Ranskan
kulttuurin vahvuuksista ja heikkouksista, mutta lukijan suureksi yllätykseksi
se menee äkkiä asiaan.
Hitlerin valtaannoususta
asti Mann oli natsismin suorapuheisimpia ja syvimmin näkeviä vastustajia, joka
näki tuhon tulevan, ja tuho tuli.
Mannin vaimo oli
miehestään suunnilleen samaa mieltä kuin minä – hieno mies, mutta tosi hankala
olemassa. Sekä Thomas että hänen lapsena joutuivat taistelemaan
ennakkoluuloisen aikakauden asenteita vastaan. Thomas Mannin homoseksuaalisuus
ja kiinnostus kauniisiin lapsiin (Kuolema Venetsiassa) oli ajatuksen maailmaa,
josta ei tullut tekoja. Erikan ja Klausin kohtalo oli kolkompi. Golo Mann on
minunkin silmissäni vuosisadan tärkeimpiä historian professoreita.
Muistan kun kohentelin
saksaani lukemalla ”Pyhän syntisen”. Se on tarina paavista, joka muuttuu syntiensä
tähden murmeliksi ja elää tuulen pieksämällä saarella. En suosittele kirjaa
kenellekään. Se on niin totta. Tunnen ihmisiä, jotka ovat lukeneet ”Taikavuoren”
ja saaneet tenttiäkseen ”Buddenbrookit”. Olen käynyt itsekin nuohoamassa
Buddenbrook-taloa Lyypekissä.
Mielestäni Jermu Laine on
kohta kohdalta oikeassa. Moderni valtio ei ansaitse ihailua. Uskomukset ovat
politiikan perusainesta. Demokratia kukistaa ihmisen perusvahvuuksia.
Kun tänään, eilen ja huomenna
seuraa vuoroon Trumpia, vuoroon Putinia, voiko olla ajattelematta Mannin
tavoin:
”Eurooppalainen haluaa
ennen kaikkea käydä kauppaa, mutta näin tehdessään hän haluaa saada aikaan jotain
moraalistakin eli edistyksellistä ja humanitaarista. Tämä on eurooppalaisuuden
määritelmä, se on samanaikaisesti politiikkaa ja edistyskulttuuria.
Edistyskulttuurin oppinut edustaja haluaa opettaa saksalaisilla (heidän
kauttaan meille kaikille) mittaamattoman arvokkaan psykologisen edun, nimittäin
kyvyn nähdä moraali ja kaupanteko, ihmisyys ja riisto, hyve ja voitto yhtenä ja
samana asiana. Tämä juuri on politisoitumisen ydintä.”
Tuossa Thomas Mann on
livauttanut tekstiin sen, mikä minulta jäi nuorena huomaamatta. Myös
Buddenbrookin suku pitää kauppahuonetta. Saksalaisia sanottiin kamasaksoiksi,
etenkin Englannissa. Mann antaa ajatuksen liukua huomauttaakseen, että Eurooppa
on kamasaksojen maanosa. En ole huomanut, että Mann olisi ehtinyt huomauttaa
Lontoosta virtuaalikauppiaiden paratiisina. City tuottaa ikään kuin-rahaa.
Uusimmat luottoinstrumentit ylittävät myös suunnittelijoittensa ymmärryksen.
EU:n työlistalla finanssimarkkinoiden kuohitseminen on arvioitu kiireelliseksi.
– Jotkut siis arvioivat ”tuotannollisen pääoman” eli teollisuuteen ja kauppaan
suoraan sijoitetun rahan eri asiaksi kuin ”rahoituksen” eli finanssit, jotka
ovat rahaa rahasta ja joista on kertynyt kokemuksia Yhdysvaltain arvopaperimaailmasta
(subprime; Lehman Bros).
Englanti on maa, joka loi
kansallisvarallisuutensa rehellisellä rosvouksella. Kohteena olivat etenkin
Uudesta maailmasta kultalastissa purjehtineet espanjalaislaivat. Itse arvioin,
että tuo ansaintalogiikka on Isossa Britanniassa edelleen suosiossa. Eivätkä
kiihdytetyt äänestäjät keksi ajatella, että jos Englanti äänestää EU:lle ”ei”,
Skotlanti luultavasti eroaa kuningaskunnasta ja ilmoittaa siis vaihtavansa
unionia.
Siten hän siirtää
kevyesti periferiaan (sata vuotta kirjoittamisen jälkeen ajankohtaiseksi
tulleen) Cameronin Englannin ja Putinin Venäjän ja lisäksi langettaa varjon
Välimeren kulttuurien ylle, etenkin Kreikan ja Italian.
Jos on valittava hengen
ja rahan välillä, on viisasta valita raha, sillä ilman sitä ei ole henkeäkään.
Saksa oli maailman
homoseksuaalisin maa. Siinäkin Thomas Mann oli aikaansa edellä. Ei ihme, että
natsit kohdistivat vainonsa ruumiillisesti toisin ajatteleviin.
Päätin siirtää tämän
puheenaiheen ajankohtaisiin, kun luin uskottavan väitteen, että homot ja heidän
kiusaamisensa nousivat Suomessa kovimmilleen 1950-luvulla. Tuota en ollut
tiennyt. Mittari oli oikeusjutut. Tiesin että maalaisyhteiskunnassa asialle oli
enimmäkseen naureskeltu, mutta sitä en tiennyt, että natsien ja ruotsalaisten
rotufilosofia olisi vaikuttanut näin, sotien jälkeen.
Nuorukaisina tiesimme,
että kaikki ruotsalaiset ovat homoja. Itse kuulin tämän isoilta pojilta jokirannassa.
Joku oli käynyt Uumajassa ja tehnyt näin tärkeän havainnon. Tällä hetkellä
kääntäisin tuon käsityksen muotoon ”Ruotsi oli silloinkin sosiaalisesti
edistyneempi kuin Suomi”, [jatkuu...]
Jos pelkkää kuvaa kommentoida: Tuo paikka Kungsträdgårdenissa on aikuisiällä vetänyt jostain oudosta syystä minua puoleensa magneetin tavoin. Mahtaneeko sillä olla tekemistä, että hallussani on valokuva, jossa isäni kaksine tovereineen poseeraavat 30-luvulla juuri "tuolla paikalla pahalla". Olivat pl Väinämöisen "matruusseja", kuten sanoivat, matkalla Kööpenhaminan ja Kielin kanavan kautta Lontooseen laivastovierailulle. Ei ollut pojissa ainesta lakiherroiksi sun muiksi.
VastaaPoistaNiin, tuon "mielipuolen valtaistuimella" käsivarsi osoittaa siis kohti itää. Siteerattu luonnehdinta on äskettäin kuolleen Johannes Salmisen esseestä "Pelästynyt Venäjä" vuodelta 1988, siis ajalta, jolloin terävimmätkin intellektuellimme olivat, kuten paremmissa julkaisuissa alinomaa sanotaan, kurahaalarit murassa "rähmällään". - Nyttemmin se käsivarsi ei nyt ainakaan sinne osoita, kuten viimeksi eilen kuulimme todisteltavan kiukunsekaisen punoituksen kera.
Satuin olemaan paikalla, kun aktivistinuoret suojelivat Kungsträdgårdenin kolmeatoista kaadettavaksi määrättyä metsäjalavaa toukokuussa 1971. Paikalle piti tulla maanalaisen aukko. Oli oltu illallisilla erään kollegani kotona jossain Oopperan takana ja siinä yön hämärissä nähtiin niitä nuoria puiden alla huopiin kääriytyneinä ja puissa huilua soittamassa. Oli aika taianomainen tunnelma. Myös Cornelis Vreeswijk oli konsertoinut siellä jossain vaiheessa. Puut säästyivät! EG
PoistaKuten JK jo eilisessä blogissaan toi esiin, eräs suomalaisena olemisen kurjuus on eurooppalaisen ajattelua käsittävän kirjallisuuden käännösten suppeus, tuntee myös henkisesti olevansa pussin perällä. Kyllähän sitä mielenkiintoista kirjaa englanniksikin lukee, mutta se on vähintää kolme kertaa hitaampaa eikä sittenkään voi olla varma, että koko alkukielinen sisältö jäännöksettömästi välittyisi.
VastaaPoista(Kaunokirjallisuudessa ja erityisesti runoudessa se on sataprosenttisen varmaa. Voiko runoutta ylipäänsä mielekkäästi kääntää?)
(Kannatan yrittämistä!)
Poista"Nähdäänkö siitä koskaan toista painosta suomeksi"
VastaaPoistaMitä tuota suret: niin kauan kuin on kirjastoja ja antikvariaatteja, kyse on vain logistisesta ongelmasta. Kirjan metsästäminen antikvariaatista on sitä paitsi nautinto sinänsä.
Sure niitä merkittäviä teoksia, joita ei ole lainkaan käännetty, niitä on legio. Miten voi olla niin suuri ero Ruotsin ja Suomen välillä, vaikkei Ruotsissa ole väkeä kuin kaksi kertaa enemmän. Onko Suomen kansa todellakin raakaa ja tyhmää?
"Demokratia kukistaa ihmisen perusvahvuuksia.Kun tänään, eilen ja huomenna seuraa vuoroon Trumpia, vuoroon Putinia..."
VastaaPoistaToivottavasti et oikeasti ajattele noin demokratiasta. Sekä Trumpin että Putinin kohdalla on kyse demokratian toimimattomuudesta tai puutteesta, ei itse (toimivan) demokratian vioista.
Vähintään voidaan sanoa, että demokratia (ja oikeusvaltio) on ihmisen hallintotavoista vähiten huonoin (vrt ancien regime, Stalinin NL ja nykyinen Pohjois-Korea jne...)
Bellmanin kotisivukin on ollut kadoksissa pari päivää (www.bellman.net). Kyseisessä aarreaitassa oli sanoitukset ja nuotit sekä midi-tiedostot Fredmanin epistoloihin ja lauluihin ja Bellmanin henkilöhistoriikki.
VastaaPoista"Saksalaisia sanottiin kamasaksoiksi, etenkin Englannissa."
VastaaPoistaKuka sanoi? Englannin hieno aatelisto, joka ei tahrannut käsiään kauppaan. Heidän nuoremmat sisaruksen kylläkin - taikka menivät Intiaan tekemään rahaa "hindujen" selkänahasta.
"Saksa oli maailman homoseksuaalisin maa... Ei ihme, että natsit kohdistivat vainonsa ruumiillisesti toisin ajatteleviin."
VastaaPoistaTätä ajatusta en saa kiinni, millä tavoin homoseksuaalisuus liittyi vainoihin?
Homoseksuaalisista suhteista kiinni jääneet ammuttiin.
PoistaHomoseksuaaleja oli myös Auschwitzissa ja muissa tuhoamiskeskuksissa. Kyllä tämän nyt luulisi kuuluvan yleissivistykseen. Tuhoamiskeskuksiin pantiin poliittiset (demarit ja kommunistit), juutalaiset ja romanit, osa sotavankeja, homoseksuaalit, kaikenikäiset vammaiset. Joitakin käytettiin työvoimana, mutta suuri osa tietenkin vain tapettiin.
PoistaKyllä minä toki sen tiedän, että homoja vainottiin. Auschwitzissa heidän tunnuksensa taisi olla vaaleanpunainen kolmio. Sitä en ymmärtänyt miksi siitä, että Saksa oli maailman homoseksuaalisin maa seurasi se, että natsit kohdistivat vainonsa ruumiillisesti toisin ajatteleviin.
Poista"Saksa oli maailman homoseksuaalisin maa... Ei ihme, että natsit kohdistivat vainonsa ruumiillisesti toisin ajatteleviin."
PoistaEi tuossa kappaleessa ole kyllä mitään järkeä. Yhtä hyvin voisi sanoa: "Saksa oli maailman paskin maa. Ei ihme, että moottoritie on kuuma."
Joo perkele nii mut ei toi alkup naurata.
PoistaHei miks tää naurattaa?
- Kaks juustoo meni saunaan. Toinen suli ja toinen raastoi.
Mä en tajuu.
"homot ja heidän kiusaamisensa nousivat Suomessa kovimmilleen 1950-luvulla... sitä en tiennyt, että natsien ja ruotsalaisten rotufilosofia olisi vaikuttanut näin, sotien jälkeen."
VastaaPoistaEi kai noin 1960-70 luvuille jatkunut homofobia liittynyt natsien rotuoppeihin: sitähän oli kaikkialla länsimaissa, myös anglosaksisessa.
Näkyy väestöihmisten kommenteista - kieltäytyvät kasvattamasta väkilukua tai sitten vaikuttavat haitallisesti perimään. Perustelut ovat siis smat
PoistaKiitos nyt tästäkin tiedonjaosta, pakkohan se Laineen kirjoitus oli kaivaa esiin.
VastaaPoistaMutta toiseen asiaan. Isäntä voisi joskus sallia itselleen "väärän kuninkaan päivän" ja kirjoittaa blogiinsa suoraan pelkät lukijakommentit. Niihin sallittaisiin rönsyistä huolimatta vain yksi yhteishenkimäinen blogivastaus, jonka kirjoittaja olisi itseoikeutettuna tietysti isännän kaima Sjöstedt.
Kauheen laiha kuulapää kuikelo ukkeli. Onko sillä jotaki asiaa? Eikös voisi taiteilla jalustan tienoille aurinkokellotaulun?
VastaaPoistaMukamukarahaa ja virtuaaliruokaa, samalle ne haisee. Jälkiruuaksi tuulta ja torvisoittoa.
"Hirmukivaa justiinsa että saatiin meille tää nyt ja projektiin tätä henkeä ja mites nää on tähän, nyt, alkanu pääseen sisään, avaisinko mä vähän kuule vielä niille tätä.."
Kyl sen kuulee ohimennessä että tosta 'esiselittäjästä' ei oo, ei tuu eikä tarttekkaan ja siistijäksi tai tiskaajaksi, no paskat. Mitään sillä ei tee ja osaakohan se hiihtääkkään. No, kuviokellunta näkyy olevan kivaa. Olevinaanolijat. Ostelijat. Myymiöt. Ei se ole työtä edes nähnyt sellainen pikkuisten hattivattien kertymä. Minä nyt kuitenkin kun pikkuisen olen kun olen jo viiskytvee ja henkiin ja veriin hieveröitynyt, sisäisesti yllättynyt mutta en vakosamettihousuinen mies joka ei vaan millään kestä marjatten poimintatyön äärellä. Se on kyllä sienten ja marjojen kannalta hyvä asia. Saavat olla rauhassa. Mutta missäs niitä maailmanvalmistumisjuhlia nyt pidetäänkään taas ja koskas suomiäijän saunavuoro on että saa piet kynsiensä alta ja hampaansa laitatettua eikä itse tarvitse kaikkea tehdä. Pihdit kyllä ovat (n. vlta -37 pirun lujaa saksalaista laatutyötä) nyhtöhammaskaulanauhan tarpeiksi ajatellut että jos minä rupeankin kilpasille kun se on kuulemma kaikkien etu. Maracasit olis kans ihan kivat, joo!
- Avatkaapas suunne ja koittakaa olla aivan rento. Tämä ei satu pitkään eikä ole vaaraksi teille... pois se mikä pahentaa.
- Entäs, mitenkäs, anteeksi mutta eikö mitään puudutusta laitetakkaan?
- Ajat ovat kiireiset ja meillä on valitettavasti jouduttu vähentämään koulutuksesta pihtipuolen väkeä kun uudet taltta- ja nuijaoppilaat tekevät halvemmalla jo opiskeluaikana.
Varataanko toinen aika ellei nyt sovi?
Homothan ovat siitä edullinen vähemmistö puolustettavaksi ja suvaittavaksi, että kun he ovat Euroopassa tai USA:ssa on suvaitseva puolutustahto kova ja jollei sitä löydy riittävästi on liberaalien käyttämä helvetin ja kirkon tuomio varma, mutta kun siirrytään Välimeren etelä- ja kaakkoispuolelle into ajaa homoasiaa katoaa ihmisistä olemattomiin, heitä ei ole siellä kuin olemassakaan.
VastaaPoistaJos otat asian puheeksi, olet rasisti joka käyttää h-seksuaaleja vain keppihevosena. Itse suvaitseva kansanosa, tiedostava eturintama ja humaani hyvien ihmisten piiri ei sen sijaan ota tuota asiaa puheeksi lainkaan, koska tilanne onkin nyt perin juuri outo ja asetelma ihan vino.
Minkä lajin "homofobiaa" tää nyt sitten on?
Yksi tasa-arvoparadoksi lisää. Poikkeus: Venäjän homojen asian puolesta saa ja pitääkin koodin mukaisesti puhua ja murehtia somessa ja paljon ja usein, mutta auta armias siitä alemmas, Mustan meren toiselle puolelle...ja kauemmas. Älä nyt viitti.
vantaalainen
Kuinka ollakkaan otin kirjahyllystäni Thomas Mannin romaanin Taikavuori tässä päivänä muutamana. En arvannut, että kirjailija oli homo. mitä vähän rupesin epäilemään yrittäessäni perehtyä paksuun teokseen. Perin yksityiskohtainen kuvailu romaanin nuorten miesten suhteesta herätti ajatuksia seksuaalisuuden suhteen. Lyypekissä 90-luvulla käydessämme muistin Mannin olleen sieltä, mutta että homo... Mitäpä siitä, sehän kuuluu elämään! Vielä muutama sata sivua...
VastaaPoistaMinulle Thomas Mann on kyllä ollut eräs suosikkejani sen jälkeen kun luin "Buddenbrookit", "helppo" kirja, lempeän ironinen kuvaus oman suvun ja yleensä suurporvariston alamäestä. Paikallinen kirjakauppa oli julkaissut listan siitä, kuka on kukin kirjassa. Lyypekkiläiset eivät olivat olleet nyreissään. TV-elokuvasta välittyi ainakin perheen tavaton vauraus. Sellaisia raameja ei Suomessa liene kenelläkään.
VastaaPoista"Joosef ja hänen veljensä" ihastutti myös. Luin jostain, että Joosefin hahmoon Mann on liittänyt jotain ihailemiensa nuorten miesten piirteistä. Ehkä se oli siksi niin elävä. Menestynyt Joosef olisi myös muistomerkki Franklin D. Rooseveltille, jota Mann kunnioitti suuresti.
"Taikavuori" on vähän "vaikeampi". Siinä Mannin ironia on terävämpää, ajan henki siellä taustalla. "Kuoleman Venetsiassa" luin nuorena enkä ymmärtänyt sitä ollenkaan, vasta nyt vanhempana uusintaluvussa.
"Tohtori Faustuksessa" on pohjana musiikki, fiktiivinen säveltäjäelämäkerta, mutta siinä on paljon kaikkea muutakin. Allegoria ajasta. Akatemian sihteeri Sara Danius kirjoittaa DN:ssä otsikolla "En stor svensk Mann", että uusi ruotsinnos on nerokas, kieli sellaista ruotsia, jota ei luullut olevan olemassakaan. Erinomainen arvostelukin.
Paljon Mannia on onneksi lukemattakin, esimerkiksi novelleja ja Lotte in Weimar. Päiväkirjojakin on, Katia Mannin kirjoittaman olen lukenutkin. Hän oli erinomainen vaimo vaikealle miehelleen kuten Bergmanille viimeinen vaimo Ingrid, joka hoiti kaiken käytännöllisen.
Ruotsiksi näissä kirjastoissa on sellaisiakin Mannin tekstejä, joita ei ole suomennettu, ja lisäksi täällä meidän kirjastossa on aika paljon suurta kirjallisuutta alkukielellä. Lukemisesta ei ainakaan tule pulaa, elämä vaan voi loppua kesken. EG
Mitä ihmettä Kemppisen päässä tapahtuu, jos Putin on demokratiaa?
VastaaPoistaPutin on osoitus siitä, että demokratiaan siinä merkityksessä kun sanaa tavallisesti käytetään tarvitaan enemmänkin kuin vaaleja. Tarvitaan kansalaisten keskinäistä luottamusta ja institutionaalista luottamusta, eikä se koskaan toimi.
Todelliseen vallankäyttöön ihmisyhteisöissä luultavasti olennaisesti kuuluu sen väärinkäyttö, korruptio, oligarkia. Viranomaisten mielivaltaa. Juhlallisesti lakiin kirjattujen oikeuksien polkemista.
Mutta ne harvat valtiot, joissa on oikeaa halua ja pyrkimystä demokraattiseen hallitusmuotoon, ovat siitä ihmeellisiä, että niissä on oikea, toimiva koneisto, jossa kansalainen voi yrittää vaikuttaa, hän saa esittää mielipiteensä jos sellaisen on erehtynyt hankkimaan, ja asia käsitellään oikeassa järjestyksessä. Muissa - niin, sellaisissa on vain kulissi, jota vallanpitäjät yrittävät parhaansa mukaan paikata sellaiseksi kuin luulevat "kansan" tyytyväisenä pitämiseksi tarvittavan. Surullista kyllä harva ihminen on elämässään kansalainen, ja se toki toimii jossain määrin, jotenkin, jonkin aikaa. Joskus jopa paremmin kuin demokratia.
Demokratia on sitä, että välillä kansalainen pääsee yrittämään tökkimään sen kulissin taakse, koska sellainen pakostakin on olemassa. Toivottaman idealistinen pyrkimys kohti mahdotonta mitä ei voi saavuttaa, mutta tärkeää on että kulissikin suureksi osaksi uskoo yrittämisen välttämättömyyteen.
Yhdysvalloissa on Trump. Yhdysvalloilla oli myös FDR. Yhdysvalloissa on myös vakavaa poliittista keskustelua poliisiväkivallasta. Toki keskustelu on paikoin huonoa, eikä se välttämättä saa aikaiseksi mitään.
Mutta miten tällaisista asioista keskustellaan Putinin valtiossa? Siellä alamaiset korkeintaan kirjelmöivät hallitsijalle, luottaen hänen laupeuteensa. "Jospa vain toveri Putin tietäisi tästä!"
Hei oho. Omonin äijöt tuli oven taa. Päikkäreiden aika...
PoistaOn se kyllä erikoista että natsi-saksa vaikuttaa tänäänkin juutalaisiin kohdistuvaan epäluuloon. Olen muistaakseni kahdesti livenä kuullut tavan ihmisiltä ja ainakin kerran netissä argumentin muotoa:
VastaaPoista"Juutalaisissa on oltava jotain vikaa koska natsi-saksassakin.." ehkä koska "ei ne turhaan olisi..".
Kaarle XII Tukholmassa ja Vaskiratsastaja Pietarissa. Syy ja seuraus.
VastaaPoistaOsui ja upposi!
PoistaOlen vähän myöhässä, mutta "Erikan ja Klausin kohtalo oli kolkompi" ei ihan auennut. Klaus teki itsemurhan, mutta entä Erika?
VastaaPoista