Ajattelin etten ilkeä
mainita asiasta, kun luin jostain vakuuttelun Kalle Päätalon kirjojen maailmasta
yhteisönä vailla poikkeavia eroottisia suhteita. Ei Kallella sellaisia
ollutkaan, muuta kuin vieraissa poikkeaminen, mutta etenkin Koillismaa-sarjassa
hän on kirjoittanut Suomen kirjallisuuden upeimmat homoeroottiset jaksot,
etenkin erään Simpan johtaman kuningasjätkien joukon toiminnasta tukkisumalla. Simppa
ja Lehmipoika kaatuivat Uhtualla, turhan tähden.
Molemmissa suurissa
kirjasarjoissaan Päätalo päätyi kuvaamaan syvästi sairaalloista
mustasukkaisuutta. Lukija ei pysty olemaan yhdistämättä tuota piirrettä Kallen
ja hänen isänsä omiin mielisairaalassa oleskeluihin.
Kulttuurihistorian
kannalta ihmettelen, miten kukaan ei ole tietääkseni huomauttanut suomalaisten
miesten suuresta innosta katsella melkein alastomien miesten temppuilua.
Ilmiötä nimitetään penkkiurheiluksi. Olin kerran paineissa. Minulle jäi
sellainen tuntuma, että jokin Ruotsissa ja Saksassa aikoinaan suosittu
live-pornokerho olisi palkannut painijat siitä paikasta esiintymään.
Pyydän lukijoilta
anteeksi. Normaali vastaväite on, että vika on minussa ja mielikuvituksessani.
Näin varmaan on. Mutta ihmettelin kyllä paineissa lapualaisten ulvaisuja:
tarjoa persettä. Kysymyksessä oli jonkin käsivarsiheiton valmistelu, mutta
silti räpyttelin silmiäni.
Sotien jälkeinen
kaupallinen pyrkimys muuttaa mikä tahansa mielihyvän aihe seksiksi on peittänyt
näkyvistä tukkijokien ja sotien taisteluosastojen miehet, jotka viihtyivät
tavattoman hyvin miesseurassa puhumassa naisista. Suomalaista
saunomiskulttuuria on selostettu ja ihasteltu. Alastomuuden mielihyvää ei
koskaan mainita.
Yritän selittää, että tuo
”homoeroottisuus” ei mielestäni sisällä mitään suunnitelmia eikä
toiminta-ajatuksia. Katselen naisia, jotka tuottavat samanlaista mielihyvää
kuin hirvi, joka käväisi nytkin viikolla pellollamme – se liikehtii niin
kauniisti. Jos keräisin seinilleni ihmiskauneutta, ristiäiskuvat ovat
sanomattoman kauniita kun niissä näkyy vasta valmistuneen ihmisen katse, joka
tuntuu sanovan: terveisiä enkeleiltä.
Eilen mainitsemani
”Tieteessä tapahtuu” sisälsi maininnan historiatutkijoiden suurista
konferensseista maininnoin siitä Tukholman T’ang-näyttelystä. Naisaate tuotiin
esiin. Niin sanottu hullu keisarinna mainittiin mutta ei naissoturia (Mu-Lan),
joka tosin toimi jo Etelän ja Pohjoisen dynastioiden aikana. Naisaatteen
sijasta haluan miettiä naisten mahdollisuuksia ennen ja nyt. Tämä runo on yli
1500 vuotta vanha Mu-Lanin laulu (suom. J.K. 2015)
Neito huokaa. Kangas ei
kartu.
Missä on kolkutus
kangaspuiden?
Kohtalon kutsu, murheet
muiden.
Ääni ei nouse. Laulu ei
tartu.
Keisari komensi sotimaan
miehen.
Isäni on sairas, hän
jäisi puolitiehen.
Minä olen nainen ja
veljeni on pieni.
Minä lähden sotaan. Se on
minun tieni.
Pohjatuuli valkaisee
punaisen suun.
Pohjatuuli tuhoaa
korkeimman puun.
Minä ostan ratsun ja
haarniskan ja kilven.
Minä ostan aseita
ja keihästän pilven.
Näkemiin äiti ja isäkin
toki!
Solisetko sinäkin,
Keltainen joki?
Mu-Lan lähtee leiriin ja
tarttuu miekkaan.
Hän jättää jälkensä
Tiibetin hiekkaan.
Hän suuntaan joukkonsa
Yanzin kukkuloille,
murtaa auki tien
lumisille joille.
Kapteenit kaatuvat, mutta
Mu-Lan jaksaa
kymmenen vuotta, isku
iskun maksaa.
Mu-Lan saa viestin:
palkkasi on suuri.
Tule kenraaliksi, sinä
kotimaasi muuri.
Mu-Lan vastaa: ratsu
kantoi minut sotiin.
Nyt tahdon toisen
ja palaan viimein kotiin.
Portilla on perhe eikä
Mu-Lan sotaa muista.
Haarniska on jäänyt.
Kolke kuuluu kangaspuista
Aurinko loistaa,
kaukana on halla.
Ei tunne tiikeriä
karvoihin katsomalla.
Kiitos Mulanin laulusta, suomennos blogi-isännän? Siihenhän perustuu myös mielenkiintoinen Disney-animaatio.
VastaaPoistaFreudin mielestä synnymme biseksuaaleina, mutta tavallisesti kehitymme heteroseksuaaleiksi. Kun homoseksuaalisen pojan äiti kirjoitti ja pyysi Freudia parantamaan poikansa, Freud vastasi, ettei ole mitään parannettavaa. Antiikin aikana näitä asioita ymmärrettiin avarammin kuin sittemmin.
Kiitos - lisäsin.
VastaaPoistaMinulla on näitä suomennoksia noin 70 runoa.
Kun edes kiinalaiset eivät todellisuudessa ole varmoja vanhojen runojen sanomasta ja sisällöstä, ranskalainen Plèiaden ihan uusi antologia tuli minulle taivaan lahjana. Sain tukea intuitiolleni, joka vaatii totuttua huomattavasti väkivaltaisempaa ja värikkäämpää ilmaisua ja rikkoo siten Kiina-mielikuvia.
Olin ihan äyräiltäni T'ang -keramiikasta, joka osoittautui irvokkuuteen asti luovaksi, esimerkiksi kääpiöorjien patsaat.
Peruskysymys. mihin perustuu kirjoitustapa T'ang eikä yleisesti käytetty, helpompi tang?
PoistaEilen Perussuomalaiset nuoret kolistelivat tietämättömyyksien komeroisistaan julistamaan, ettei ole olemassa kuin tyttöjä ja poikia, naaraita ja uroksia. Tämä on tietenkin totta, mutta se väite, että homous, lesbous, interseksuaalisuus jne. seksuaalinen "poikkeavuus" on mielikuvitusta pani epäilemään, ettei tämä porukka ole koulujen biologian tunneilla viihtynyt ja muutenkin ovat sulkeneet silmänsä ja korvansa asiaa valaisevalta tiedolta.
VastaaPoistaMikähän Persujen pipopääporukan päämäärä tässä kampanjassa on? (Selvyyden vuoksi uutiskuvan porukan pipoissa luki tytöillä "TYTTÖ", ja pojilla "POIKA".)
http://www.tiede.fi/blogit/kaiken_takana_on_loinen/pari_sanaa_geneettisesta_maaraytymisesta
PoistaEn tiedä tarkkaa päälukua mutta noin puolet on poikia ja noin puolet on tyttöjä. Pipo on pääasiassa hyvä kappale. Päämäärätietoisuus on myös hyvä pipoasiassa.
PoistaJos olisin kustannustoimittaja, niin muuttaisin viimeiseen riviin: "karvaan katsomalla". Mutta en ole ja hyvä niin.
VastaaPoistaPihaa hiekoittanut Kunnaksen Ilkka
Hirveän hyvin se liikkuu ja kun se lähtee ripeästi niin sittenkin se liikkuu säästäen. On sillä sellainen majesteettisuus että sen aseman palvonnan kohteena ymmärtää hyvin. Kaikki hyvä on joskus ollut hirveä. Jänteet, talja, luut, koko hoito on käytetty hyväksi. Karhu sitten kilpailijaksi siihen. No no!
VastaaPoistaSitten se kaveri jota Jeesusta hakemaan tultaessa kävi paikalla ja vain vaate jäi soldaateille kun se kirmasi karkuun. Viuhahtaja nro 1. Mikäs sen tarina on. Onkos se tyypillinen suomiukko pyyhkeessään saunakalja kädessä. No eikös se vähän paljon ainakin muistuta sellaista? Ja katselee hirvitten hölkkää iltausvaisella niityllä. Ei viitsi käydä pelottelemaan kun omenoita on yli oman tarpeen. Luonto se ei osaa pahemmin valehdella. Ressukka luonto. Kyllä ihmisen täytyy opetella rehelliseksi luonnolleen. Niin se sujuu parhaiten se omistamisen ja hoitamisen ja vahtimisen työ.
Minäpä nimiä olen noille antanut. Sekin on muistiopin puolelta, keino joka auttaa pitämään asiat sopivan helppoina. Meillä on jo kokoelmissa kettuja, merikotkia, hirviä ja lumikkoja. Peuriksista ja hiiristä ei ota kukaan selvää, myyristäkään ei ole väliksi. Rannassa on kyykanta jolla on erikoisen hyvä perinne, tyytyvät kalaan ja kerrostaloonsa, kivimuuriin. Eivät pidä ihmisen maistelusta kun ei tule ruuasta kinaa. Enhän minä ole niille koskaan mitään tehnyt kun ne eivät ole koskaan muuta tehneet kuin lämmitelleet vieressä kun istun kivellä tai hienotunteisesti hiukan syrjemmässä jos on vierasta väkeä. Kyy on laissa rauhoitettu. Ettäs senkin sitten osaatte ja saatte kiriä kiinni. Kakarasta asti olen niitä katsellut enkä pysty keksimään miksi niitä pelättäisiin. Kiireessä veneellä lähtiessä astuin kerran erään päälle mutta osasin juuri ja juuri keventää kun paljain jaloin olin ettei kuinkaan käynyt. Ei hän ollut moksiskaan. Minä vähän olin. Jos ne onkin ulkomaankielisiä eikä ymmärrä suomea!
Onko hirvi tullut Kemppisen Kirkkonummen pihalle?
VastaaPoistaKyllä näin on. Ne pyrkivät Porkkalan niemeen. Peuroja on vaivoiksi asti.
PoistaSen verran minussa on kivikauden uskontoa, että molemmat katson kunniaksi.
Pohojanmaalla saa hyvän keskustelun aikaan, kun menee paikalliseen kuppilaan ja tiskiltä katsoo haastavasti paikalle kokoontuneita miehiä ja laakasee: paini ja pesäpallo ne on homojen lajeja.
VastaaPoistaHyvän ja hyvän mutta ainakin ripeän. Omat heftalaput syytä olla. Etukäteen ei pahemmin kannata paikkalappuja naputella naamatauluun. Mellakkapolliisilta kysyisin että liikenisikö lainaan vähän vaatetavaran puolta ja ehkäpä päänkin suojusta. Ei se mahdotonta ole eikä Jumalakaan kiellä sellaisen rukoilemista. Varovasti kuitenkin.
PoistaNyt vasta luettuani asiasta tajuan,että Euroviisut v. 1961 Luxemburgille voittanut kappale NOUS LES AMOUREUX käsitteleekin homoerotiikkaa.
VastaaPoista"Nous,les amoureux on voudrait separer.C'est vrai,les imbeciles et les mechants nous font du mal." Ranskalainen Jean-Claude Pascal sen lauloi,ja oli muuten paitsi laulaja ja näyttelijä niin myös vaatesuunnittelija.Ja äänestyksissä Ranskan tyylikkäin mies monena vuonna,siinäpä saavutusta kerrakseen! Hyvä kappale ja levytys edelleen.Löytyy vaikkapa YouTubesta.
Eräs ulkomaalainen ystäväni joskus naureskeli suomalaisten tahattomalle homoerotiikalle käytyään katsomassa hänelle ennen tuntematonta jääkiekko-ottelua. Ensin miehet tanssivat jäällä kiekon kanssa, välillä vähän syleillään toista, sitten tanssitaan lisää ja kova laakaisu pussinperille. Lopuksi kaikki rentoutuvat ja halaavat toinen toisiaan iloisesti.
VastaaPoistaTämän jälkeen en ole voinut katsella jääkiekkoa hymyilemättä pikkuisen.
Möllin smaili oli staili, oikee hyökkäyshymy... ei ne svedut oikee hiffannu et hei mä TYYKKKÄÄN tästä duunista. Et sillee. Joo, ja saahan leegoja sit ku ehtii junnuja pelittään. Teemuki sai.
PoistaMölli, Vellu ja no nii, ketä ei tiedä saa jaivaa yksin valssin ja miettii kaikes rauhas, eiks je!
"ristiäiskuvat ovat sanomattoman kauniita kun niissä näkyy vasta valmistuneen ihmisen katse, joka tuntuu sanovan: terveisiä enkeleiltä."
VastaaPoistaKyllä tämä vetää vertoja tang-kaudun runoudelle - vai liekö ns siirtovaikutusta.
Mutta ennen kaikkea meidän on toki pidettävä mielessämme seuraava eteemme vielä tuleva tilanne:viimeinen tuomio ja sen pukukoodi. "...ajatellaan näet,ettei vainaja saa tulla vailla kuolinpaitaa viimeiselle tuomiolle." (Huizinga,Keskiajan syksy,lähdeviitteet,21.luku)
VastaaPoistaMikä kuva! Hirvi päivävierailulla, ja että sitä pääsee kuvaamaan. Metsässä ne ovat arkoja, harvoin niitä näkee ja ne liikkuvat äänettömästi suuresta koostaan huolimatta. Eläimiä alkaa olla kaupungissakin monenlaisia, tälläkin tontilla on nähty kettua, rusakkoa, fasaania, peuraa,ja juoksipa kerran hirvikin katua alas.
VastaaPoistaRytmikäs käännös ja kaunis kertomus, siitä tulee levollinen olo. Naissoturi, oikea monitaitaja, hoiti sisäiset ja ulkoiset suhteet. Että oikein kenraaliksi! Ei sentään liene itse se runoilijakin? Onhan niitä kaikkina aikoina ollut erityisvahvoja naisia, jotka ovat taistelleet tien huipulle. Nykyisin on paremmat mahdollisuudet tavallisillakin, ainakin Pohjolassa, mutta reipas pitää olla ja sovittaa lasten hankinta sopivasti tai olla hankkimatta.
"Ei tunne tiikeriä karvoihin katsomalla." Niinpä, itse kullekin toivoisi kuitenkin harmonista elämää väriraidoista riippumatta. EG
Kun tarkkaan katsoo niin valkoisessakin tikrussa näkee raidat mutta missäs harmaat ovat kun ei ole pahemmin näkynyt, nehän ne vasta hyvin täällä pärjäisivätkin. Yöllä nääs! Ottaos intialainen kesäkissa. Se on sitten palautettava kanssa! Miksei se mökillä kävisi päinsä, yhdellä kaverilla oli. Tosin niitä oli kaksi ja ne oli ruotsalaisia mutta pitää varoa ettek ne opi uimaan. Se tulee muuten Kolmårdeniin lähtö! Niin että Intia-apu, sano.
PoistaLainaksi kesäksi vaikka vähän saattaa kissanpissa hajahtaa kyllä sitten.
Jos Linnan Tuntemattomassa oli homoja, ne olivat komppanian kirjuri ja stm. Salo. Kirjuri osti innokkaana sotasaalissetin kynsienhoitovälineitä ja Salo huomautti, että oli hän itsekin täyttänyt miehen reiän rintamalla.
VastaaPoistaEtelä-Pohjanmaalla on paini suosittua sekä muukin hellyydeksi tulkittava nujakointi miesten kesken. Homofoobikkona se tuntui vastenmieliseltä, kun omalle kohdalle sattui niskanpuristelu.
Hieno käännös - suuret kiitokset !
VastaaPoistaKomppaan.
PoistaTang-dynastia on jotenkin muodissa nyt. Sinne sijoittuva Hou Hsiao-Hsienin elokuva The Assassin, nousikin vuoden elokuvaksi Sight & Soundin kriitikkokyselyissä. Imdb:n perusteella yleisö tuntuu suhtautuvan siihen nuivasti. Hou muuten näkee Tangin paitsi luovana, myös nykyistä vapaampana aikana:
VastaaPoistahttp://filmmakermagazine.com/96104-we-just-did-long-takes-every-time-hou-hsiao-hsien-on-the-assassin/
Houn vaikuttaa kiinnostuneen historiallisista yksityiskohdista samaan tapaan, kuin King Hu (1932–1997) elokuviensa ming-kuvauksissa. Hu'n elokuvat ovat nykysilmin katsottuna hämmentävän tasa-arvoisia. Sankariutta tai ohjasten ottamista ei ratkaise sukupuoli. Taiwanilaisissa tuotannoissa sankarittaret ovat sinänsä olleet tavanomaisia, mutta Hu häivytti jakoa ja luonnosteli muitakin arkkityyppejä, kuten pahan eunukin, ja rohkean mutta taistelukyvyttömän oppineen.
Kehitys ei muuten sopinut Chang Chehille (1923–2002), joka halusi palauttaa selkeät sukupuoliroolit. Hu'n kehittämä naishahmo Kultainen pääsky, lähtee Changin ohjaamassa Golden Swallow'ssa kotiin, ja loput elokuvasta kuluu absurdiin miesten machoiluun. Chang innostui kuvaamaan taistelutoveriutta, aseita, lihaksia ja filiaa lähes sadassa elokuvassa. Loppuaikoina juorulehdet, ja monet mediatutkijat, väittivätkin häntä kaappihomoksi. Moisen ohjaaja kiisti viimeiseeen asti. Tuskinpa hän homoseksuaali oli, pikemminkin PS-nuorten käsityksiä mukaileva persoona.
Suomalaisessa saunakulttuurissahan korostetaan sitä, että saunassa jokainen on omana paljaana itsenään, irrallaan asemastaan ja työroolistaan, tasa-arvoisena vailla rihkamaa muiden antamaa – ja vaikka alastomuuden aiheuttamaa mielihyvää ei todellakaan ainakaan erikseen juuri mainita, niin on se siinä mukana piilevänä.
VastaaPoistaKorostuneemmin se tulee esiin, kun rynnätään alastomina uimaan tai hankeen (viimeksi mainittua tuli harrastettua viikko sitten). Mutta onko siinä homo- tai muuta eroottisuutta mukana, kuten arvelen professorin viittoilevan, niin se on toinen asia ja riippuu saunojasta ja seurasta. Sinänsä seksihän ei kuulu saunakulttuuriimme.
Mukavahan se on paremman puutteessa leukailla vaikkapa saunakulttuurin mystifisioinnin jatkamisella. Siinä perkele mitään merkillistä ole koskaan ollut, eikä alastomuudessa. Päin vastoin ainainen vaatteilla brassailu ja muodin nimiin tuhlaavan elämänmuodon jatkaminen se vasta kummallista on.
VastaaPoistaParittelu on aina kuulunut ahtaissa oloissa syntynsä saaneen kansakunnan saunakulttuuriin pakostakin. Savusaunoissa on monet vanhemman sukupolven edelleen elossaolevat jäsenet synnytettykin. Sukupolvien muistissa kulkevana jo saunan tuoksu panee ihmisen tekemään niin edelleen. Joka muuta väittää, se tekee sen kokemattomuuttaan, tai ettei ole edes uskaltanut kokeilla ja kokea. On pysynyt makuuhuoneiseen suljetun, tunkkaisen hämärän ja mielikuvituksettommuutensa vankina.
Parittelu on edelleen normaalimpaa touhua kuin uskottekaan, ja aivan kaikissa tiloissa yksityisten ihmisten kodeissa tavallisten ihmisten kesken. Seksin kanssa sillä ei ole tekemistä sillä seksistä on rakentunut viimeistään internetin myötä yhä vain törkeäpi, ja vain rahanliikkeitä voiteleva, hiivasienelle haiskahtava, elähtänyt "brändi". Lähtee käyntiinkin vasta, kun patterit on vibraattoriin vaihdettu.
Eikö teillä nyt muuta oo mielessä kuin se seksinrepostelu? Ne värkit kun vörkkii ni mitä?
VastaaPoistaKakaroita maailmaan number uan.
Jos tekee mieli ni sovitellaan se johonki väliin number tuu.
Mitä se muille kuuluu mitä skotin kiltin alla on! Siellä on kaikki mitä pitääkin, ja nuannii ja ylimääräsenä numerona voi olla vaikka pien puukonnysä sukan varressa että paree ku ei puutu taikka ainakaan ei rupee julkisesti kurkkiin tai voi tulla koko säkkipillibändi ammukankkusen aikaan ja pikkusen puhallella pipiä.
Onnee hommiin vaan.
"Saarikoski kun eron otti,
VastaaPoistataloon tuli otselotti."
tms. kirjoitti aikanaan Apun toimittaja otsikossaan kun Saarikoski sai Korkeasaaresta otselotin pennun samaan aikaan kun erosi (jostain) vaimostaan.
Ps. Saarikoskella on kiva lause myös (lähinnä) runojen suomentamisesta. "Kääntäminen on kuin soittasi viulukonserttoa sellolla."
Mitä vikaa ilseloteissa on? Mäki nään joskus sellasia aamuisin. Puliunia oolla. Oisko Pena budjannu sillon Sikalan yläpuolella vai käviks se haua sit hoidossa meillä joko Huvilakadulla tai Bulella mut ei se ollu pelottava. Sille tais käydä sit sillee et pouliis joutu skoudettaan sen. Se oli kai haua sen haukottelun takii. Kylmä niinku sillee oon kulttuurii nähny tai tollast boheemii. Mutsilla oli hyvä huukki vaikke paljo riitsii. Jotain mä kuulin et se olis ripustanu Penan kuppilassa istualleen lattialle ettei se pääse putoon. Kummalla kädellä, en tiä sit. Pena tais kuitenki olla sille velkaa. Mutsi ei digannu sellasist ketä tekee pystyt, varsinkaa kuppilassa ja varsinkaa sille.
PoistaMust tuntuu et mä oon skidinä vetäny tsetaa sen hauan kaa. Ei mikää mahdoton. Mä tunnemuistan kuitenki aika paljon ja niitä tarttee joskus katella ettei kotsan alla kilahda, niitäki unia.
Sellane käyttökelponen ylempi taso jossa ei oo nii täyttä suoraa selvää mut aistit herkistyy ja olo kevenee on kätsä. Medita medita mut jotkut menee niin tiukkaan juttuun et ne ei pysty liikkuun eikä puhuun mikä on siis ihan nakki ja pakettijuttu. Liikkuminen ja puhuminen on snadisti.. Sehän on perkeleen vaikee oikeesti. Ketään ei sais yrittää yksin sitä. Taas ei koske mua.
Joo, vähä kaikkee kuuluu mut tää kyl tympii välillä tää kaikki nurkkien kurkkiminen. Tietty se olis kiva ku pääsis toimiin mut hei, ei oo, tarttee kehittää joku oma.
Meneeks täst ny jotain spåretinta jossain urilta ku joku bittielvis tsemppaa jotain kukkopillikääntöö vauhdissa? Näin se spåralogia pitäs toimii mut täyttä fuulaahan se on. Lais & mais, verinais.
Surkujuttu. Mut hei. Kuppilan kupidot on kulttuurin ikuisia kissoja ja niille tunkee niitä budjaan itekseenki. Emmä usko et se on Penan syy? On se ihme juttu.