Entä jos ”yritys”
liikeyrityksenä ja ennen paljon käytetty ”yritys” kirjoituksen nimityksenä
ovatkin pohjaltaan sama asia? Molemmissa on kysymys edullisen vaikutelman
luomisesta epämääräisin keinoin.
”Essee” on sanana
kotoisin Montaignen hyvin kuuluisasta teoksesta. Sen suomentamisen kirjava
historia sattui vahingossa silmään. Suolahti halusi sen WSOY:n johtajana
ollessaan suomeksi, mutta suomentaja jotenkin katosi, joten oli harsittava
kokoon sangen kummallinen valikoima, ja kaikki oikeasti hauskat jutut oli
jätetty pois. Lukija jäi ihmettelemään, mitä näistä hälistään. Mutta nyt
ongelma on ratkaistu jo vuosia sitten, ja kirjaan tarttuvaa kehotetaan
välttämään pitkiä juttuja. Ne muutaman sivun palaset ovat parhaita.
Jos tuntisin
jonkun kustantajan, alkaisin inttää, että Plutarkhoksen pikku palasista olisi
julkaistava valikoima. Ne tunnetaan otsikolla ”Moralia”. Sen jälkeen oleellinen
eurooppalainen kirjallisuus olisikin saatavilla suomeksi.
Joku fiksu on
keksinyt ryhtyä auttamaan halukkaita maahanmuuttajia yrittäjiksi. Aika monella
taitaa olla samat kokemukset – pikku ravintoloiden ja pizzerioiden pitäjinä
vierailta mailta tulevat ovat pistämättömiä.
Olin oikeastaan
unohtanut, että kai jo kaksikymmentä vuotta sitten meillä päin turkkilainen perhe
piti pizzeriaa, jossa kaikki oli hinnasta laatuun erinomaista. Kun asia
palautui mieleen eräästä lehtijutusta, muistin vasta, että Kaliforniassa ”kiinalainen
pesula” on käsite. Olen muistavinani, että suuren Joseph von Steinbergin
omaelämäkerta on nimeltään ”hulluttelua kiinalaisessa pesulassa” ensimmäisen kirjoittajan
näkemän elokuvan eli siis mykkäfarssin mukaan.
Kalifornia on
maa, jossa kaikilla on pesukone mutta ihmiset eivät pese pyykkiä, vaan vievät
pesulaan. Sitä en tiedä, miksi Helsingissä katukuvassa näkyi varhain
pesulaketju, jonka nimioli ”Americano”, siis Amerikka italiaksi. Verkkohaku
antaa vaivaisenpuhelinnumeron. Miten lienee. Kun olen itse kiikuttanut
pöytäliinoja ja vastasavia pesuun, ovat ne nykyisin toisen nimisiä.
Sormituntumani
on, että yrittäjyys on geeneissä eli pohjaltaan biologinen ilmiö. Asia on
tullut välillä mieleen, varsinkin kun siitä on muistutettu ahkerasti.
Viimeiseksi jäänyt puhe, jonka isäni piti minulle merkkipäiväni johdosto
kymmenen, kaksikymmentä tai kolmekymmentä vuotta sitten, sisälsi perustellut
moitteen, että laskuja en ole koskaan oppinut oikein kirjoittamaan. Tiedän että
hän olisi halunnut täsmentää, että minulle tienaamisen taito on jäänyt
vieraaksi, mutta ei viitsinyt sanoa sitä ihmisten kuullen.
Asianajaja on
yrittäjä. Itse he sanovat itseään oikeuden palvelijoiksi. Huojentavaa ettei
kukaan ole ehtinyt toistaiseksi ottaa puheeksi, että rikosjutuissa syytetyn
asiamies on riippumaton muusta paitsi hyvästä maineestaan, mutta syyttäjä on
virkamies, jonka toiminnan tasoon ei yleensä kiinnitetä huomiota.
Puolustusasianajajista on lukemattomia sankarikertomuksia mutta en kai ole
koskaan tavannut reipasta nuorta opiskelijaa, joka olisi kehunut tähtäävänsä
nimenomaan syyttäjäksi.
Ehkä olen
väärässä. Ehkä mielessäni kummittelee se mennyt aika, jolloin syyttäjät olivat
kihlakunnanoikeudessa hyvin usein hyvin tilapäisiä apulaisnimismiehiä ja
kaupungeissa lakimiehiä, jotka olisivat oikeastaan halunneet raastuvanoikeuden
jäseniksi.
Kysymys
yksityisestä ja julkisesta lääkärin toimesta kiertää tunnetusti johtamatta
yhtään mihinkään. Nämä ovat asioita, joista jokaisella on mielipide mutta ei
välttämättä tietoa.
Isäni lisäksi
isoisäni oli yrittäjä ja äiti tietysti – itse asiassa olen halukas myöntämään,
että oma kulttuurinen pohjalaisuuteni on niin ja näin, koska sikäläisessä
suvussani kukaan ei ole viljellyt maata (muuta kuin sota-aikana) eikä liioin
ollut töissä puukkotehtaassa.
Huomasin vasta
kymmenen vuotta sitten, miksi isoisälläni ei ollut alkujaankaan ammattinimikettä.
Vanhassa maailmassa kirvesmies ja muurari eivät yleensä olleet missään töissä.
Isoisä oli timpurinokka kohta Kansalaissodan jälkeen. Hän muurasi vaikeita
kohteita. Pohjanmaalla hän alkoi rakentaa taloja, joita kertyi kymmeniä. Hän
oli toisin sanoen rakennusurakoitsija, mutta tuo nimike tuli kieleen vasta
sotien jälkeen. Grynderi on sanana saksaa ja tuli ilmiönä Suomeen kaikella
raivolla 1920-luvulla, mutta mielessäni se liittyy asuntojen rakentamiseen
tunnettuja oikeudellisia kikkoja käyttäen.
Väitän kuitenkin
röyhkeästi, että Suomessa on feodaalinen perinne. Yritystoiminta ei sovi
herrasmiehelle, ja tästä ajatelmasta on johdettavissa periaate, että
yritystoiminta ei sovi tosimiehelle. Akka pitäköön kioskia, mutta mies kiskoo
elantonsa oikeasta työstä, mitä se sitten lieneekään.
Jo aikojen
alussa, puhuakseni tässä erikoisen tuottavista elinkeinoista, pontikankeitto
oli miesten tehtäviä, mutta myynti vaimojen. Myös maaseudulla ja
laitakaupungilla ammattimainen viinanmyynti oli hyvin usein naisen elinkeino ja
tilastojenkin mukaan vankilaan pannuista naisihmisistä hyvin suuri osa oli
juuri tuon toimen harjoittajia.
Kun maaseudun
kuvaaja tarvitsi kirjoitukseensa pahamaineisen krouvin, jossa myytiin luvatta
viinaakin, niin asianomainen oli aina joku Hilapielen Heta – tyypillisesti leskirouva.
Ja pysyäksemme tuottavissa elinkeinoissa kadulla kulkevat parittajat olivat
miehiä mutta bordellissa hallitse emäntä, la patronne.
Tämä näkökohta
voisi avata sitäkin, miksi Helsingin suurliikemiehistä niin hätkähdyttävä osa,
siis nämä Stockmannit ja Pauligit ja Huberit, tulivat Saksasta tai Sveitsistä.
Sata vuotta
vanhassa kirjallisuudessa saksalaisille nyrpistellään ja puhutaan ”kamasaksojen
kansasta”. Haukkumanimi avautuu huimaan menneisyyteen. Itämeren alueella
itseään hyödyttävän
kaupan kävijät ovat olleet ainakin tuhat vuotta ”saksalaisia”, kuka ties paljon
pidemmänkin ajan.
Toinen
maahanmuuttajien yhteydessä mainittava kauppiaiden ammattikunta on laukkuryssät
eli kiertelevät rihkamakauppiaat. Lieneekö sattuma, että tuon vaativan ammatin
harjoittajat tulivat Venäjän Karjalasta? Luulen tietäväni, miten länsi-suomalaiselle
kulkukauppiaalle olisi käynyt.
Mummoni lempivitsi oli yhden talon isännän lausahdus jäähän jumahtaneen ulko-oven liepeiltä, kun yöllä oli porstuasta kuulunut kolinaa:"Tuokaa kirvestä! Täällä on kulkukauppias".
VastaaPoistaAutokorjaamon nimenä Asennusyritys on yhtä hauska kuin erään pikkukunnan mainos-slogan: "....kunta hyvä asua ja yrittää". Sloganin esittelytilaisuudessa sain paheksuvia katseita kun slogan kääntyi muotoon yrittää asua.
VastaaPoistaEräällä blogistille kenties tutulla paikkakunnalla jotkut rakastamamme vieraat olivat hetimmiten kysyneet tiettyä yritystä tai nykyään muodokkaampaa palvelupaikkaa tai edes palvelutyöntekijää. Olivat pahoillaan kun tämä oli sillä hetkellä Seinäjoella käymässä.
Pizzerioista puheenollen. Nykyään jopa Pudasjärvelläkin on sellainen. A-studiossa paikkakuntalainen oli tästä ikikiitollinen Sipilälle.
Hyvä kirjoitus.
VastaaPoista"Akka pitäköön kioskia, mutta mies kiskoo elantonsa oikeasta työstä, mitä se sitten lieneekään."
Suomessa on ehkä tsaarinvallan ajan peruja virkamiesammattien korkea arvostus "oikeina töinä" ja vastaavasti se, että yrittäjiä ja yrittämistä pidetään jotenkin paheksuttavana ja moraalisesti kelvottomana puuhana.
Näin siitä huolimatta, että yrittäjät ja yritykset maksavat kaikki virkakunnan palkat ja koko ylöspidon täysimääräisesti.
No, olihan demareilla tässä joku aika sitten kampanja "anna yrittäjälle suklaakonvehti". Se sentään osoittaa, että kovina aikoina jopa demarit näkevät jonkinlaisen välinearvon myös yrityksillä ja yrittäjillä veroeurojen tuottajina. Siis vähän sama suhde yrittäjiin ja yrittämiseen kuin muihinkin tuotantoeläimiin ;)
Maahanmuuttajien kotoutuksen katsottiin aiemmin täydellisesti tapahtuneen silloin, kun he pystyivät omaehtoisesti asioimaan Kelan kanssa. Nyt persuvallan aikaan puhtaan siitäkin mahdollisuudesta, että heitä aktiivisesti kannustettaisiin tekemään töitä ja jopa perustamaan yrityksiä. Eikö tämä ole vaarallista ajatellen heidän tulevaa äänestyskäyttäytymistään?
"Näin siitä huolimatta että yrittäjät ja yritykset maksavat kaikki virkakunnan palkat ja ylöspidon täysimääräisesti."
PoistaTyhjentävästi kirjoitettu. Yritteliäisyyden tunne on vahva.
Eikös se ole pikemminkin niin että asiakkaat maksavat kaikkien "palkan", sekä sen yrittäjän että virkamiesten. Yrittäjä on vain välistävetäjä.
PoistaLaukkuryssät olivat Venäjältä, koska taloudelliset olot suosivat tätä. Itä-Karjalasta oli helppo tuoda - eli salakuljettaa - kangasta ja muuta rihkamaa Suomeen. Maakauppa oli kiellettyä, joten asiakkaita riitti.
VastaaPoistaLänsisuomalainen kulkukauppias olisi joutunut ostamaan myyntiartikkelinsa turkulaiselta tai raumalaiselta porvarilta, joka olisi tuonut ne maahan laillisen tullin maksaen. Lisäksi hänet olisi ollut helppo haastaa käräjille laittomasta maakaupasta, kun kotipaikka olisi ollut Suomessa. Ei tällainen liiketoiminta lyö leiville. Rehellisen yrittäjän on hankala kilpailla talousrikollisen kanssa.
Länsisuomalaisen veronkierron tärkein muoto oli ns. talonpoikaispurjehdus, jossa vietiin maataloustuotteita Tukholmaan porvarissäädyn erioikeuksia ja verolainsäädäntöä kiertäen.
Turku oli sitä varsinaista Suomea, niihin aikoihin kun olimme osa Ruotsin valtakuntaa. Vilkas satamakaupunki, kauppapaikka. Laukkuryssät kulkivat ilmeisesti (?) autonomian aikoina, silloin kun olimme osa Venäjää. Suomen suuriruhtinaskunta. Kulkevia kauppiaita oli paljon niinä aikoina. Eräs sukuni mies osti ja myi ja välitti kankaita. Turussa. Hän oli kauppias, ja melko todennäköisesti osti kankaita myös laukkuryssiltä.
PoistaLaukkuryssien edeltäjät olivat kamasaksoja, joiden professori K aivan oikein mainitseekin kierrelleen maata tuhat vuotta sitten eli hansaliitosta alkaen.
PoistaSukuani tutkiessani olenkin hämmästykseni todennut olevani kamasaksan jälkeläinen! Esi-isät asettuivat joskus 1300-luvulla Oulujoen varrelle ja ensimmäinen nimeltä mainittu suora esi-isä löytyy 1500-luvulta.
"Itämeren alueella itseään hyödyttävän kaupan kävijät ovat olleet ainakin tuhat vuotta ”saksalaisia”, kuka ties paljon pidemmänkin ajan."
VastaaPoistaItse olen joskus leikitellyt mielessäni hölmöllä ajatuksella, että Saksalaiset omaksuivat viikingeiltä kaupankäynnit, Englantilaiset maailmanvalloituksen ja Venäläiset orjuuden.
Hölmöhän tuollainen ajatus on, mutta voi siinä olla ihan pikkuisen perääkin.
Hansaliittohan on suoranainen tuon ajan jatke. Venäjällä Iivana Julma puolestaan tuhosi Novgorodin ja loi käytännössä maahan maaorjuuden. Lisäksi kaikkihan me tiedämme englantilaisten tavan pystyttää lippujansa jokaiseen maailmankolkkaan ja luoda keksittyjä "saagojaan" näiden alueiden valtaamisesta.
Iivana tosin unohti sen, että viikingit käyttivät orjiansa kappatavarana, mutta kuka ne olisikaan myynyt, kun Novgorod oli hävitetty. No toimihan se maan sisäinen kauppa jotenkuten.
Tällaiset ajatukset sopisivat muuten hyvin kirjaan Maailmanhistoriaa hölmöltä hölmöille.
Venäjän maaorjuuden taloudellinen tausta oli siinä, että Venäjällä maata oli lähes mittaamattomasti, mutta työvoimaa (suhteellisesti) vähemmän. Siksi niukkuusresurssin (työvoiman) saatavuus piti varmistaa orjuudella. Länsi-Euroopassa tilanne oli 1400-luvulta alkaen päinvastoin.
PoistaPitää olla kyllin nokkela pystyäkseen noin muistelemaan.
VastaaPoista70-90-lukuja ryyditti suuri entisten pikkuviljelijöiden yrityskimara. Koska olosuhteet olivat enimmäkseen mahdottomia, vähän paremmilla biologioilla mentiin mieluummin vähemmän ilmiselviin itsemurhiin, kuten virkoihin. Tuolloisen ilmapiirin jälkeen on tullut suosituksi sekä lähes sallituksikin käyttää järkeä.
Kerta koko tradition käsite on älytön, käytännön ihminen vetoaa siihen polviklenkkana hätään. Tähän asti tapana on ollut hokea äänilevymäisesti vajaatahtisen maarahvaan olevan kovasti perinteellistä, sillä vähiten nyt noilla on perinteisiin varaa. Kun olisikin perinteitä.
Japanilaisilla on sanonta bisnesten vuorosukupolvittaisuudesta, ja kieltämättä se tulee aina mieleen eugeenisia jorinoita kuunnellessa. Latteuksen evankeliumiin tyytyvät bisnesöörimme täällä.
Suomlaissen rahvaan ulkomaalaisinho pohjaa siihen, että mainitun pöpelikön vauraus on perustunut hyvin väkevästi ulkomaalaisten kusettamiselle.
VastaaPoistaViimeiset 30 vuotta on pikemminkin paskottu housuun. Tiedä häntä miksi noin.
VastaaPoistaInspiroiva kuva. Vieraan kulttuurin edustaja kulkee partaista naamaansa näyttämässä kummasti pukeutuneena talouskeskuksen halki. Jotain hyötyä se kumminkin tavoittelee ja luhtiin piian luo ängetä, tai pahempaa. Saunaan sitä ei parane ainakaan päästää. Jää vielä riesaksi. Ja jos se kärttää töitä? Ei se voi meillä osata. Meillä tehdään kaikki paremmin...
Amerikka on italiaksi America ja amerikkalainen americano. Monikultturismi on rikkaus. Ei mulla muuta.
VastaaPoistaNythän demarit ovat keksineet Suomen laman syyksi sen, etteivät suomalaiset yritykset osaa tehdä niin hyviä tuotteita, että ne menisivät maailmalla kaupaksi. Tätä on toitottanut Rinne, Tuomioja, Lindtman ja viimeksi joku akka eduskunnassa.
VastaaPoistaMieleen ei ole tullut, että jospa vika onkin suomalaisessa työmiehessä, joka on ammattitaidoton ylipalkattu tumpelo? No, tämä oli huumoria, mutta ihan yhtä totta kuin demarien virallinen kantakin.
Entäpä se maassamme yleinen käsitys, että "jonkun" olisi annettava meille töitä? Meillä on niin helvetisti työttömiä siksi, ettei "kukaan" anna ihmisille töitä. Tämä "joku" tai "kukaan" on siis myyttinen "työnantaja", pahuuden ja ilkeyden ruumiillistuma, mutta näköjään välttämätön paha palkanmaksajana.
Vai olisiko valtion annettava kaikille töitä? Tai ainakin maksettava kaikille palkkaa... ai mutta senhän se jo tekeekin (paitsi tietysti yrittäjille, niille saatanan ketkuille).
Palkka, selvä haitta ja hyödytön menoerä kirjanpidossa. Työntekijä, suorittavan portaan epäilyttävä riski jolla on oikeuksia joiden tarkoitus on lannistaa ja rasittaa menestystä tavoittelevaa yrittäjää.
PoistaMolemmista eroon pääsemiseen tarvitaan pääomaa ja kun riittävä määrä on koossa voi yrittäjä huoletta luopua palkkojen ja työntekijöiden rasitteesta. Näin tulee todistettua että ne ovat vaurastumisen jarruna, jopa esteenä.
Siis => Kaikkia rohkaistava yrittämään. Mainitsematta jää vain että yrittäjäksi ilmoittautunutta ei vaivata millään työmarkkinatukihakemuksilla enää. TE-keskuksien palvelu on komeaa, vahtimestaritkin lähes hymyilevät, palkansaajia vaikka ovatkin. Työntekijöissä löytyy, sen kun valitsee parhaat päältä. Hämmentävää ettei tämä ole edennyt. Voi olla että epäily pyramidihuijauksesta on syynä.
Riskinoton osoittautuessa erehdykseksi voi myös olla huoleton, velkajärjestelyllä siitä selviää viidessä vuodessa. Suomi kuntoon, talkoilla.
Kyllä se on mahdollista, on sen myöntänyt jo kapitalistinenkin tiedemies.
Kerro nyt vielä sekin, millä se riskinotossaan epäonnistunut yrittäjä elättää itsensä ja perheensä sen viisi vuotta?
PoistaPalkallaan, jos on töissä. Työmarkkinatuella, jos on työtön. Toimeentulotuella, ellei kumpaakaan edellisistä. Velkajärjestelyssä sovitun tulorajan ylittävä osuus menee velkojille. Yleensä tuloraja hipoo minimitoimeentulorajaa.
PoistaSuomessa on euroalueen kehnoimmat palkat joten ei se menestyksen puute oikein palkkojen suuruudesta kiinni ole. Mutta ehkä sitten olemme onnettomia tumpeloita niin duunarit kuin herrat ja yrittäjät. Jännä vaan että kymmenisen vuotta sitten meni oikein hyvin, eivätkä olleet palkat silloin suhteessa muihin edes näin.kehnolla tasolla . Ruotsilla menee taloudessa aika hyvin, palkat ovat suurempia ja ne tumpelot duunarit yritysten hallituksissa, eikä eurokaan ole siellä tukena kuten meillä. Olisko parempi herraonni? Tai ehkä ne tumpelot suomalaiset jalostuvat fiksummaksi ruotsin puolella. Jotain fiksua tuossa pohjoismaisessa mallissa on , harmi että painelemaan eurohuumass itäiseen Keski-Eurooppaan
VastaaPoistaTässä on olemassa ilmeisesti poliittisesti ratkaisematon ristiriita.
VastaaPoistaToisaalta Suomeen tarvittaisiin rahalle ahneita liikemiehiä, joilla olisi hyviä liikeideoita. Näitä liikeideoita toteuttaakseen nämä rahalle ahneet moneen kertaan kirotut liikemihet investoisivat tehtaisiin, koneisiin ja laitteisiin sekä palkkaisivat työväkeä kerätäkseen muhkeita voittoja itselleen markkinoilta.
Mutta kun se voiton tavoittelu on niin moraalisesti alhaista, että sitä voittoa pitää verottaa niin ankarasti, ettei kukaan järkevä halua Suomeen investoida mitään.
Suomikin voisi olla veroparatiisi, mutta kun se nyt ei vain kertakaikkiaan käy. Ei sitten millään, koska kärsimällä sen kirkkaimman kruunun ehkä saa taikka ei saakaan ikinä.
"oma kulttuurinen pohjalaisuuteni on niin ja näin, koska sikäläisessä suvussani kukaan ei ole viljellyt maata (muuta kuin sota-aikana) eikä liioin ollut töissä puukkotehtaassa."
VastaaPoistaMiten niin, kyllä pohjalaisuuteen on aina kuulunut talonpoikaisuudelleen ohessa kauppa ja yrittäminen, erityisesti ruotsinkielisten piirissä.