Lukion kirjoista.
– Äidinkielen kirjojen selaamisen lopetin kauhistuneena. En muistanut
luvanneeni, vieläpä mielihyvin, että jotain kirjoituksiani saa käyttää
oppikirjoissa. Siellä oli muutaman vuoden takaa pätkä tätä blogia. Ajattelin
totisena, että piru soikoon. En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että
ylioppilaskirjoitusten reaalissa tai äikässä saattaa olla jotain sellaista,
että ovelimmat opettajat voivat käskeä katsella näitäkin sivuja.
Ja lukion
olemassaolon tarkoitus on ylioppilaskirjoitukset.
Sen takia on syytä
antaa ohje. Kirjallinen blogi – tällainen – on täsmälleen eri asia kuin lehtikirjoitus
tai verkkoon suuremmalle sivustolle sepitetty teksti. Journalismin peruskeino
on pitää yllä lukijan mielenkiintoa eli houkutella. Se tehdään yleensä
laskemalla lentoon monen värisiä ilmapalloja. Kirjallisuuden eräs perinne on
tiivistäminen. Tavallisimpia keinoja on kirjoittaa kahdesta tai kolmesta
asiasta yhtaikaa ja jättää puolet lukijan järkeiltäväksi ja ennen kaikkea rinnassansa
tunnettavaksi.
Kaksi täydellistä
vastakohtaa, jotka eivät voi elää samassa ihmisessä, ovat tuomita ja ymmärtää,
sanoo Camus (Discours de Suède) vedoten Nietzscheen.
Jos on tyhmä, voi
ruveta myös tiedemieheksi. Monet tutkijat tavoittelevat totuutta. Sitä on
vaikea uskoa, mutta näin kuulkaa on. Etenkin aikaisemmin varsinkin luonnontieteissä
jotkut eivät tunteneet totuuden määritelmää: se, mitä tavoitellaan eikä koskaan
tavoiteta.
Totuus viihtyy
komiteoissa ja komppanioissa, ei kirjastoissa.
Luin yhden osan
lukion historiaa (Muutosten maailma 4). Kovin se oli kokoomukselainen. Täytynee
hakea käsille verrokki ja varmistaa, että se on uusin painos.
Poliittisesti
konservatiivinen historia kihartuu kohti tosiasioita ja esittää tosiasioita. Se
on viisasta. Jokin ”Valtalaki 1917” on aina hyvä tenttikysymys. Hyvä tenttikysymys
tarkoittaa että opettajan on helppo arvostella se. ”Talvisodan syyt” on OK,
samoin ”Yleislakko 1956”.
”Ruotsin toiminta
Suomen talvisodassa” on mahdoton. Sitä ei koskaan kysytä. Faktat ovat tiedossa
mutta piilossa. Vaikka ne on painettu, niitä on vaikea löytää. (Åselius, s. 197
teoksessa Meinander, Henrik. toim.: Historian kosto: Suomen talvisota
kehyksissään, Siltala 2015).
En tiedä enkä
osaa neuvoa, miten kouluopetuksessa ja yliopisto-opetuksen suurimmassa osassa
selvittäisiin siitä, että ”totuuksia” on välillä monta, ne pitävät paikkansa
mutta ovat keskenään pahasti ristiriidassa.
Jos puhe on
Suomen historiasta, on aivan paikallaan puhua itsenäistymisestä kansallisena
tapahtumasarjana. Itse kyllä vierastan kaikkia selvityksiä, joissa ei mainita
ensimmäisen maailmansodan tilannetta 1917 – 1918.
Oppikirjojen lukemisesta
on kaikenlaista hyötyä. Olen aina välillä ihmetellyt, miksi tamperelainen versio
kesän 1918 vankileireistä Mannerheimin aikaansaannoksena elää niin sitkeänä, vaikka
hän erosi ja menetti (vajaaksi vuodeksi) juuri saksalaisille kaikki
mahdollisuutensa vaikuttaa armeijaan ja valtioon toukokuussa 1918.
Asiaa ei mainita
eilen lukemassani kirjassa! Kuninkaan valinnasta 1918 kerrotaan kyllä.
Toisteltuani
kuukaudesta toiseen, etteivät valistuneet suomalaiset tunne Euroopan 1900-luvun
historiaa ja äänestettyäni jatkuvasti esimerkiksi Kershaw’n kirjan (To Hell and
Back) suomentamisen puolesta muutan kysymykseni nyt vielä ikävämmäksi. Miksi
suomalaiset eivät tunne myöskään Suomen historiaa 1900-luvulla?
Tuosta
puutteestako johtuu, että kirjallisuudessa, mediassa ja somessa menee läpi
melkein mikä tahansa?
Virrankosken ja
Vahtolan Suomen historiat ovat molemmat hyviä, jopa harmillisesti niin että
molemmat kannattaisi lukea niiden hiukan erilaisten painotusten vuoksi. Ne ovat
laajoja ja käsittelevät kaikkea esihistoriasta alkaen.
Jokseenkin
asiallisia kirjoja on. Meinanderin ”Tasavallan tiellä” lienee noin
500-sivuisena se paras oheislukemisto.
Pimeitä paikkoja
ja hämäriä kohtia käsittelevät pimeät tai hämärät erikoisteokset näyttävät taas
peittävän myyntipöytiä. Tilanne on kuitenkin niin kummallinen, etten tiedä
sanoa, myydäänkö niitä todella.
Noin
kolmekymmentä vuotta on esimerkein vaikka ei sanoin ilmaistu, ettei
yleissivistys ole oikeastaan tarpeen. Työpaikkahaastatteluissakaan ei koskaan
selvitellä hakijan historian tietoja.
Tuollainen
ilmapiiri on osa Suomen jähmettymistä. Tällä vuosituhannella ainakin valtio on
tilannut mahtavimmat selvitykset liikkeenjohtajilta ja filosofeilta. Tuloksia
saanee sanoa vaatimattomiksi. Tuo tehtävä, menneisyyden ennustaminen, on ollut
yleensä historian tutkijoiden aluetta. Jalmari Jaakkola romutti loputkin
arvovallastaan kirjoittamalla valtiolle tilaustyön syistä hankkia elintilaa
itärajan takaa.
Mitä sitten vielä
tulee pakolaisiin ja maahanmuuttajiin, aika hyvin tutkittu tapaus koskee 72 000
sotapakolaista, suomalaista lasta, jotka toimitettiin Ruotsiin turvaan. Heistä
15 000 jäi sinne.
Yllättävän moni
ihmisistä, jotka tunnen, kävi tuon tien. Yllättävän monen mielestä kokemus oli
vaikea ja raskas.
Ehkä tuo
lukumäärä sanoo nyt enemmän kuin vuosi sitten.
Henkilökohtaisesti
en pidä mahdottomana, ettei Ruotsin apu olisi ollut johdonmukaista politiikkaa,
tykeistä lapsiin.
Re sotalapset. Anoppini sisarineen on näitä; mieleeni tulee kysymys. Millä tavalla nuo lapset valikoituivat -- sosioekonomisen taustan mukaanko, eli suomeksi, pantiinko köyhien palkollisten penskat ruottiin. Pitääpä tutkailla.
VastaaPoistahttps://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23826/Humanita.pdf
PoistaHUMANITAARISUUDEN VARJOSSA
Poliittiset tekijät lasten
siirroissa Ruotsiin
sotiemme aikana ja niiden jälkeen
Pertti Kavén
Historian tohtoriväitöskirja
Filosofian, historian, kulttuurin ja
taiteiden tutkimuksen laitos
Humanistinen tiedekun
Muistui jotenkin mieleen Elina Grundströmin flatus cerebri Helsingin sanomista 90-luvulta: "AKS vaati 30-luvulla Karjalaa takaisin"
VastaaPoistaSe ns. Pirkkalan moniste oli sitten taas ihan omanlaistaan historian opetusta 70-luvun lapsille, ilmeisesti kuitenkin vain Pirkkalassa. Ja siis tietenkin Opetushallituksen luvalla? Sieltä tuli väliaikainen äidinkielen opettaja tuonne paikalliseen kouluun, ja hän ilmeisesti oli omaksunut syvällisesti edellisen koulunsa ajattelutavan, koskapa suuttui kauheasti, kun kirjallisuudesta keskustellessamme sanoin ihan viattomasti, että Matti Pulkkisen Romaanihenkilön kuolema oli minusta aika hyvä syksyn kirja, vuonna 1985. Se kai häntä raivostutti, että pyhää Neuvostoliittoa siinä jotenkin arvosteltiin. Kirjallisuuskin voi siis herättää intohimoja! EG
VastaaPoistaPulkkisesta samaa mieltä, mutta kirjallisen estetiikan räjäyttämisen ohella siinä arvosteltiin suoraan ja salaviisaasti kyllä paljon muutakin kuin NL:ää. Pulkkisen seuraava, unohdettu, sitten avasi sitten miten sen aikainen Suomi oli mennyt PLO:n brändipajojen lankaan.
PoistaOpetusalasta keskustelen paljon ystäväni kanssa joka siellä etulinjassa työskentelee. Hän on sitä mieltä että "pirkkalan monisteet" on nykyäänkin käytössä. EU, ympäristökasvatuksen tietyt pääagendat, arvorelativismi ja globalismi ovat nykyajan YYA.
Mutta niin kai se on väistämättä jokaisena aikakautena, aiheet vain vaihtuvat. Eihän mikään maa koskaan ole täysin itsenäinen, koskaan.
jk
Opettaminen ei ole kyllä helppoa. Nimittäin samaan aikaan näiden "Pirkkalan monisteiden" kanssa monessa pienemmässä koulussa oli ihan päinvastainen meno.
PoistaSe ei kai kylläkään ollut opetushallituksen hyväksymää, vaan johtui näistä "vanhanliiton opettajista", joilla oli vähän omanlaisensa maailmankuva.
Virassa oli vielä opettajia, joille esimerkiksi vasenkätisyys oli syntiä. Osalle opettajista ruumiillinen kuritus kuului itsestään selvänä "opetusohjelmaan". Voisiko näitä ihmisiä sitten kutsua vaikka patavanhoillisiksi tai jotain.
Joten taisi olla vähän säkästä kiinni minkälaista opetus sai. suurin osa opettajista oli kylläkin ilmeisesti ihan päteviä, mutta joukkoon mahtui sitten näitä ääripäitäkin.
Ps. Itselläni oli muuten biologian opettaja, joka ei uskonut evoluutioteoriaan, mutta tämä ihminen oli sen verran fiksu ettei tuonut sitä esiin opetuksessaan. Asia selvisi vasta jälkeenpäin, kun hän eläkkeellä ollessaan yritti "käännyttää" minua. Hänen uskonnollisuutensa oli kyllä hyvinkin tiedossa jo kouluaikoinani, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna iso plussa siitä, että se ei näkynyt opetuksessa muuten kuin pikkaisen omituisena käytöksenä.
Kuule, on niitä edelleen ihan oikeita ja päteviä biologian opeja jotka ei "usko" evoluutioon.
PoistaMitään tekemistä sillä ei tietenkään ole ammatinharjoittamisen kanssa, koulussa ammattilainen uskoo sitten siihen mikä on sovittu yhteiskunnassa uskottavaksi ja hoitaa homman sen mukaan.
"Miksi suomalaiset eivät tunne myöskään Suomen historiaa 1900-luvulla?"
VastaaPoistaSaattaisiko niillä Virrankosken ja Vahtolan "hyvillä" Suomen historioilla olla jotain tekemistä professorin esiin nostaman ongelman kanssa?
Pirkkalan kuuluisa historiamoniste:
VastaaPoistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkkalan_moniste
Monisteen valvoja- ja ohjaaja taitaa olla jollakin tavalla tutun oloonen.
Kokeilu jäi lyhyeksi. Mutta taisi olla samaa asennetta kuin erään presidenttimme "Talvisota oltaisiin voitu välttää..."
Mihin suuntaan nyt ollaan rähmällään?
Kuule, olen ihan varma, että 95 prosenttia niistä parjatuista 700 000:sta helsinkiläisen menestyskirjailijan nimeämästä suomalaisrasistista, kansallismielisestä, suvaitsemattomasta, muuten vaan tyhmästä ja moukkamaisesta MV-lehteä tavaavasta fiksujen keskusteluissa alennetusta rahvaasta ottaisi oikein mielellään lapsia ja heidän äitejään sodalta turvaan Syyriasta.
VastaaPoistaSilloin korrelaatio meidän sotavuosiin ja Ruotsin tarjoamaan apuun olisi enemmän kohdallaan.
Tämä kerettiläinen ajatus nousee aina mieleen vaikka koko syksy minulle on opetettu "miksi miehet lähtevät." Viime viikkojen tapahtumien valossa opetus on joutunut kuitenkin kyseenalaiseksi. Samoin opet. Liian moni turvapaikanhakija on nyt pettänyt hyväsydämisten auttajiensa luottamuksen.
Tosin on ilmennyt myös se, että olen ollut turhaan huolissani äitien, lasten ja vanhusten turvallisuudesta ainakin Irakissa. Moni turvapaikanhakijahan on joutunut meidän pimeydessä eksistentiaaliseen ahdistukseen ja haluaa takaisin kotiin, lieden lämpöön. Se on hyvä, saa perhe takaisin terveen nuoren miehensä pohjolan perukoilta joka voi tehdä sitä mitä perheen poikien idässä on aina pitänytkin tehdä: pitää huolta omistaan. Hyvä että omatunto kolkuttaa.
Irakin saa varmasti vielä jaloilleen kokemusta rikkaampana Euroopasta (eli turhien toiveiden tynnyreiden kolistelun jälkeen)palaavien turvapaikka-paluumuuttajien kovalla työllä. Äidit iloitsevat vielä, kunhan putinobamacameronhollande ajaa sen erään jengin tiehensä Kaksoisvirtain kulttuuririkkaasta maasta.
Syyria sitten, en tiedä.
Emme tiedä blogistin mukaan Suomen historiastakaan, miten sitten Syyrian tulevaisuudesta?
jk
Tän jk:n mielestä nää pojat ei voisi tehdä mitään oikein. Miten tympeää tämä aina vaan on!
Poista"Finlands sak är vår!" Tuntemani ruotsalainen opettaja ja kirjailija Åke Finnpers on "Grupp Polstjärnan" romaanisarjassaan käsitellyt ruotsalaisen vapaaehtoisjoukon toimia talvi- ja jatkosodassa. Ensimmäinen osa kertoo talvisodan tapahtumista Lapissa. Ruotsalaisia vastassa oli mm. ukrainalaisia, mahdollisesti 1700-luvulla Ruotsista/Virosta sinne muuttaneiden jälkeläisiä.
VastaaPoista"Miksi suomalaiset eivät tunne myöskään Suomen historiaa 1900-luvulla?"
VastaaPoistaAloitetaanko historian opetus väärästä päästä? Olisiko parempi rakentaa palapeliä nykyisyydestä menneeseen?
Niin,
VastaaPoistaItse olen nyt kolme viikkoa lukenut 700-sivuista Robert Brandbergin kirjaa Mannerheimin Sodat. Syväluotaa hyvin Mannerheimin elämää syntymästä kuolemaan.
-Murphy
Minä luen parhaillaan Martti Ahdin kirjaa, Salaliiton ääriviivat. Ilmenee, että v.1918-19 valtionhoitaja Mannerheim, yhdessä Pietariin hyökkäystä agitoivien n.s aktivistien kanssa, viivytteli presidenttivaltaisen hallitusmuodon allekirjoittamista. Mannerheimin mielestä, monarkian palatessa lähiaikoina saksaan ja Venäjälle, tasavaltainen Suomi olisi kummajainen. Suomen armeijan Pietariin suunnatun mahdollisen hyökkäyksen vaikutuksista on spekuloitu viime aikoihin asti.
PoistaMediassa menee läpi vaikka mitä? Koska henkilö A:lta saa hyvät otsikot!?
VastaaPoistaYleisö villiintyi uraa-huutoihin A:n todettua demokratian olevan enemmistön diktatuuria!
Tuo Ruotsin lapsivertaus on mielenkiintoinen, verrokkina virolaiset.
Vuonna 1945 tuli julki Ruotsin hallituksen suunnitelma luovuttaa Neuvostoliitolle saksalaisten riveissä taistelleita balttilaisia. Pelko luovutuksista sai tällöin useat virolaiset pyrkimään pois Ruotsista: he hankkivat 34 laivaa (joita kutsuttiin viikinkilaivoiksi), joilla purjehdittiin Atlantin yli Yhdysvaltoihin. Monimutkaisen paperisodan jälkeen virolaiset saivat lopulta oikeuden jäädä Yhdysvaltoihin.
http://www.tuglas.fi/virolaisten_pakeneminen_l%C3%A4nteen_%E2%80%93_kohtalona_suomi
http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/178331-balttien-luovutus-ruotsista-neuvostoliittoon-1945-painaa-mielia
Nykyinen rajaton humanismi Suomessa on kummaa, koska vain parikymmentä vuotta sitten piti virolaisen paeta Suomesta, yksittäisen virolaisen, siis periaattessa oman veljen. Nyt tulee parissa kuukaudessa kymmenia tuhansia täysin vieraan kulttuurin nuoria MIEHIÄ joilla enimmäkkseen on ollut tapana halveksua Länsimaista kulttuuria, alentaa naisia ja suhtautua ylimielisesti kaikkeen mikä ei tule koraanista ja josita monilla on järjettömän tappamisen kokemus. Ja NYT suoamalaiset kilpailevat kuka on taitavampi tulijoiden vastaanottamisen ja palvelemisen puolustamisessa. Alle yhdessä sukupolvessa tuli leppäkertusta merikotka. Miten?
PoistaSilmiä voisi avata kirja
PoistaMarjo Näkki: Hepoa tallinnaan : kaksi vuotta kirjeenvaihtajana, Gummerus, 2010.
1990-luvulla kaikki poliisit tiesi että jos jotain rikollista Suomessa tapahtui niin syyllinen oli useimmiten tuon pikku etelä-rapakon takaa: virolainen.
Olisko ollut pieniä vaikeuksia sopeutumisessa länsimaiseen rehellisempään kulttuuriin ?
Ad Omnia: Klaus Härön elokuva "Äideistä parhain" kuvaa monipuolisesti sotalasta Ruotsissa.
VastaaPoistalen tähän nytkin ajankohtaiseen Häröön kovin mieltynyt.
Äideistä parhain-elokuvan alussa on jo paha moka: Talo, joka markkeeraa alkuperäistä pojan ja äitinsä pitkään asuttamaa kotia on kulissiksi laiskuuttaan, harkitsematta ja sattumalta valittu, kauan autiona ollut mökki jossa heti tuntuu ja näkyy asumattomuuden kolkkous; rappusilta alkaa jo sankka koivikko peittämään pihamaan joskus näkyneet asutun talon pihakivet, marjapensaat, käytöstä kuluneet pihanurmikot, aitta-navetta-ym. polut. Tämän takia oli lähellä, etten kävellyt pois koko esityksestä. Tuo lapsus pilasi kerrassa elokuvan kokonaisuuden kuin viulutaiteilija Heimo Haiton molemmissa elämäkerroissa käytetty lässytystyyli.
PoistaTämänkaltaisessa elokuvassa nimenomaan lähtöasetelma, Koti Suomessa, Suomikoti, olisi täytynyt näyttää sellaiselta, jonne todella vieraassa kulttuurissa voisi ja osaisi ikävöidä. Sellainen kuin koti kuvataan Topeliuksen Koivu ja Tähti-kirjassa.
Tämänkaltaisiin mokiin suomalaisissa elokuvissa miltei poikkeuksetta sorrutaan vaikka yhtä vaivatonta ne olisi toteuttaa aidomminkin.
Sitäpaitsi Esko Salmisen teennäisestä näyttelijätyöstä jäi erittäin ikävä mauste pilaamaan hyvä elokuvaidea.
Ainoastaan pojan Ruotsissaoloaika oli toteutettu näyttelijätyötä myöten hyvin.
Kaikki Härön elokuvat ovat olleet onnistuneita. Hän pystyy vetoamaan katsojan tunteisiin jotenkin aidosti. Kun täällä
Poistaesitettiin "Miekkailija", päivänäytöksen eläkeläisyleisö puhkesi spontaanisti aplodeihin filmin loputtua. Semmoista en ole ennen kokenut.
Kyllä sinne Ruotsiin kaikenlaisia lapsia lähetettiin, köyhiä ja varakkaampia. Tunnen kolme tuohon jälkimmäiseen ryhmään kuuluvaa. Kaksi sai hyvän perheen ja mukavia muistoja, kolmas joutui lastenkotiin, kun ei löytynyt ottajaa. Lastenkirjailija Irmelin Sandman-Lilius on myös kertonut erinomaisessa omaelämäkirjassaan "Hand i hand", miten hän oli Ruotsissa lastenkodissa sotaa paossa sisarensa kanssa, mutta heitä oli sentään kaksi, niin se oli siedettävämpää, ja ruotsi oli heidän äidinkielensä. EG
Ruotsin paras puolustus Venäjää vastaan on Suomen toimiminen kilpenä valtioiden välissä. Ottamalla sotalapsia vastaan mahdollistettiin resurssien vapauttaminen sotimiseen Suomessa.
VastaaPoistaSuomi ottaa taas, Ruotsin ohella näitä alaikäisiä sotalapsia. Resurssit vapautuvat?
PoistaOlipas älytön viesti minulta. Olisin perunut mutta ehdin painaa jo julkaise-nappia.
Kotiseudulla Etelä-Pohjanmaalla oli monia Häröjä, edesmenneen isäni oppilaita. Ohjaajan suku tuskin oli sieltä. Eräs tuttu Härö-niminen nuorimies (joka pöllytti kuplavolkkarillaan kirkonkylän hiekkateitä aikansa) muutti Australiaan 60-luvulla, jotkut kyrööläiset myös. Lapsuuden seinänaapuri muutti peräti Australian etelärannikolle, Adelaideen. Klausilla olisi heissäkin filmin aiheita.
VastaaPoista"Yllättävän monen mielestä kokemus oli vaikea ja raskas."
VastaaPoistaTerveisiä sotalapsen syntymäpäiviltä! Lasten helppo manipuloitavuus on tunnettu ominaisuus, uskon Ruotsiin jäämisen useimpien omaksi valinnaksi. Päivänsankarilla siellä kuten täällä, kaikki hyvin.
Prof. Keltikangas-Järvisen mukaan lapsella on jo syntyessään, oppimatta ja opettamatta temperamentti. Toinen asiantuntija korosti sopeutumiskykyä tärkeänä evolution valintakriteerinä.
Näin joskus TV-dokumentin brittien Kanadaan lähettämistä sotalapsista, laivalla yli Atlantin. Truffaut taas muisteli lapsuuttaan siihen tapaan, että jos ollut sotalapsi, saattanut haluta olla palaamatta.
Totuus viihtyy lääketieteen joillakin alueilla. Syöpää tai muita tappavia tauteja ei voi huijata vakuuttavilla puheilla tai teoilla. Sairaita voi. Taistelukentällä totuutta uutetaan verellä, mutta sotilaita voi huijata.
VastaaPoistaLapsisotilas - Kari. Kuvassa on Ruotsiin lähetetyt sotapakolaiset ja meille tänäpäivänä tulevat sotapakolaiset sulassa sovussa. Yleissivistystä on ymmärtää, mistä nämä pakolaiset tulevat. Pakolaiset ovat öljynjalostusteollisuuden sivutuote. Kuka Syyrialta varastetusta öljystä hyötyy? Venäjä tarjoaa todisteita ja vapaa lehdistö ei tahtoisi niihin koskea edes pitkällä tikulla. Yleissivistävää.
VastaaPoistaOpetusalalle on tyypillistä, että tavan takaa ilmaantuu erilaisia "innovaaattoreita", jotka väittävät keksineensä sen viisasten vivun, joka lopullisesti kääntää kehityksen laadullisesti uuteen, kaiken hyväksi tekevään pedagokiikkaan. Tällä hetkellä näkyy päivän parolli olevan esim., että "kannetaanpa pulpetit ulos luokasta ja annetaan oppilaiden tunneilla halutessaan vapaasti keikkua vaikka jumppapallojen päällä". Ehkä ajatuksena on, ettei ole niin nuukaa, kummasta päästä se oppi menee perille...
VastaaPoistaMuistossa autuaan Pirkkalan monisteen voisi sijoittaa samanlaiseen "kontekstiin" (lainatakseni tuota tieteilijöiden rakastamaa koirasanaa). Kun peruskoulu oli tulollaan, eräänlainen valtaisa usko paperilla tapahtuvan suunnittelun voimaan valtasi asiaa valmistelleet komiteat, valiokunnat, toimikunnat ym. sekä myös yksittäiset henkilöt. Ei Opetus- vaan silloisen Kouluhallituksen pääjohtaja (itsekin toki asianosaisia) on vuosia sitten kertonut radion historiasarjassa, miten muuan opetusalalla työskentelevä oli saanut päähänsä, että ennen kuin historian yksityiskohtia voidaan ruveta tarjoamaan oppivaisille, näiden on välttämättä saatava alkuoppina jonkinlainen "yleiskatsaus" aiheeseen; aikomuksena olisi siis panna kaiken päälle suunnittelusabloni, joka sitten hermeneuttisesti kirkastaisi yksityiskohdatkin. Niinpä tuo ideologisesti liikuttunut henkilö (työryhmineen?) sitten laati kuulun monisteensa. Tokko tuolla prujulla koskaan mitään vallankumousta olisi tehty; hanke olisi tyssännyt alkuunsa jo siihen, etteivät tuon ajan (kuten myöhemmänkään) koulukkaat olisi tajunneet paljonkaan (jos mitään) opetuksesta, jonka mukaan jokainen asiantila sisältää itsessään ristiriidan, antiteesin ja että tuo ristiriita sitten dialektisesti purkautuu laadullisesti uudelle tasolle nousevana synteesinä. Paljon vähäisemmätkin asiat aiheuttavat "alkavillen" suurta päänvaivaa, niin että jokin pohjalaisten, rautalampisten ja savolaisten talonpoikien yli neljän vuosisadan takainen kansannousu helposti muuntuu joidenkin oppilaiden mielessä "maalaispoikien tappeluksi"jne.
Nyt sitten ennakkotietojen mukaan maanpuolustustohtori Jari Leskiseltä ilmestyy kohdakkoin kokonainen kirja tuosta onnettomasta "Prinkkalasta". Kaipa silloin viimeistään tulee toteen näytetyksi, miten lähellä se oli suistaa kotomaamme sovjetti-Suomeksi... Kun tuo hirmuinen horjahdus lähelle kuilun reunaa oli onnellisesti ohi, on aikojen alusta maassamme vallinnut "arvovapaa" historianopetus siitämisin saanut rauhassa jatkua.
Korjaan näppisvirheeni: pedagogiikkaan
Poista
PoistaMielenkiintoinen lisä omaan historiaani. Olen luullut asustaneeni lapsuus- ja nuuoruusvuoteni Savossa, kunnes kulkeuduin Raumalle. Kyllähän emäpitäjä Rautalampi oli Pohjanmaan ja muun Savon välissä, mutta että oikein saa itsenäisen nimityksen. Hyvä. jtapio
Tunnen kyllä jotenkin niin sanotut Suomen historialliset maakunnat maantieteellisenä käsitteenä, olenpa niiden rajoja itsekin monesti joutunut piirtelemään, enkä luulottele Rautalampia niihin kuuluvaksi
PoistaOlen kuitenkin ollut huomaavinani, että nykyään "historiallisten maakuntien" eräänlaista jälkikäteistä konstruoitua luonnetta on alettu korostaa, näin etenkin ajallisen alkupään osalta (esim. prof. Jussi-Pekka Taavitsainen). Keskiajan (siis vielä 1500-luvun) lopun oloissa valtavan kokoinen Rautalammin suurpitäjä lienee ollut maantieteellisen hahmotuksen kannalta suuresti mielekkäämpi kuin jokin Savo, jos sellaisesta hahmotuksesta ylipäätään voidaan puhua. (Yrjä Varpio on kirjassaan Matkalla moderniin Suomeen todennut, että vielä 1800-luvulla yhteinen kansa samastui lähinnä omaan kyläänsä ja pitäjäänsä, mutta laajempi maantieteellinen tuntemus olikin jo epävarmaa.)
Joka tapauksessa Rautalammin kapina on niin sanotusta 1590-luvun kriisistä puhuttaessa käsite.
Että näinikään
- Idem -
Sotalapsikokemus oli monelle raskas ja traumaattinen.
VastaaPoistaHyviäkin kokemuksia oli. Äitini (1928-2015) oli kaksi kertaa sotalapsena Ruotsissa. Jäi hyvät muistot ja ystävyys sinne vuosiksi eteenpäin. Hän ei ollut liian pieni lähtemään.
On tärkeää auttaa.
Askarruttaa, mistä tulevat ne vihan lietsojat, jotka näilläkin palstoilla kirjoittavat. Hekin tarvitsisivat apua. Paitsi Putinin trollit.
Rasististen ääriliikkeiden äärijäsenkirjojen hakupapereita täyttävien polttopulloiskujen loisteessa, ja samaan aikaan lukiessani Tietofinlandian voittaneen "Kansankodin pimeämpi puoli"-kirjaa (Tapio Tamminen Atena 2015) täytyy nostaa Jaakkolan "Suomen Idänkysymyksen" rinnalle myös Suomen Lännen(Ruotsin)kysymyksen ja mitä aatteita siltä suunnalta "tulvii" kalloihimme.
VastaaPoista"Äideistä parhain" - jos en ole käsittänyt asioita väärin - perustuu Heikki Hietamiehen omakohtaisiin (?) kokemuksiin. Kirjan hän ainakin on kirjoittanut, tuon josta tuo elokuva on tehty, ja on hän mielestäni yksi eniten väärin perustein väheksytty kirjailija Suomessa. On, on! Koska hän on aivan upea novellistina, esimerkiksi. - Ja hänen muistelmateoksensa "Iltaa, hyvät ihmiset", on niin täyteen ahdettu ovelaa itseironiaa - että käy vaikka oppikirjasta, miten omaelämänkerta pitää kirjoittaa, ja miten vakavasti ihmisen kantsii suhtautua itseensä/tekemisiinsä/yms.:een.
VastaaPoistaPs. Toisaalta, en sitä ihmettele että häntä "vakavastiotettavana kirjailijana" ei sen kummemmin eliittiin lukeutuvat ihmiset lue; enhän minäkään häneltä ole lukenut kuin pari kirjaa plus muutaman novellin. Kun ihminen - niinkuin minä vahingossa, nuorena - näki kuinka "Humppa-Heikki" televisiossa pomppi ja lässytti... ajatteli, että muuttaa Utsjoelle. Ai, miksikö? No siksi saatana ettei telkkari sinne näy! Eikä tankomarkkinat kuulu!
Nykyisin olen eri mieltä. Eli olen kääntänyt susiturkkini karvat sisään päin. (Kova takinkääntäjä kun olen.)
Esimerkiksi Hietamiehen novelli "Everstin näköinen hevonen" ei jää yhtää jälkeen Mark Twainin parhaista. Lukekaapa! (Ja yrittäkää olla totisia kun loppuratkaisu tule...!)
VastaaPoistaTätäkään ei koulussa kerrottu.
VastaaPoistahttp://www.puotilankokoomus.org/kannanotot/?q=pohjantahti