Lapsille ja
maahanmuuttajille on pantava rajat.
Mikä tässä nyt on niin
vaikeaa?
Aikuisille on pantu
rajat. Maantieteellisesti (fysikaalisessa tilassa) kotirauha on mainio asia. Se esiintyy lainsäädännössä ainakin
1300-luvulta. Voisin katsoa, onko se maakuntalaeissa; luultavasti on.
Rauhanrikokset (edsörebrott)
oli mielenkiintoinen rakenne. Se joka ahdisti esimerkiksi naista käräjätiellä,
oli rikkonut valansa!
Kaikki kuninkaan miehet
toistelevat, että ”yhteiskuntasopimus” on Rousseaun oivallus 1700-luvulta.
Väärin. Jonkun hiljan vähättelemä Magna Charta oli Englannissa samaa perua kuin
tämä aito yhteiskuntasopimus, jollaisia tiettävästi tekivät gootit Ruotsissa ja
burgundit Bornholmin saarella. Siinä siis vannottiin uskollisuutta
pikkukuninkaalle tai päällikölle, jollainen oli tarpeen, jos ajatuksena oli
ryöstää Rooma tai jokin muu vauraan oloinen paikka.
Valitettavasti –
lukijoitteni kannalta – ainoa kelvollinen meikäläistä rautakauttakin kuvaava
kirja on seitsemänkymmenen kirjoittajan ”Arkeologi i Norden I – II” (ed.
Burenhult). Kaikki mitä olet tiennyt esihistoriasta on väärin.
Kari Tarkiaisen ”Ruotsin Itämaa. Esihistoriasta Kustaa
Vaasaan” (2010) on hyvää tekoa ja tekstiä, mutta näkökulmansa (Ruotsi) rajoittama
niin että karjalaisuus eli novgorodilaisuus jää kovin vähälle, puhumattakaan
Lapista.
Erittäin lohdullinen on “Cambridge
History of Scandinavia. Prehistory to 1520” (ed. Jan Helle). Siinä on melkein
tuhat sivua ja hintaa jotain 350 euroa. En oikein muista, miten niin on päässyt
käymään, mutta minulla on se.
Jääkaudesta nykyaikaan
myös Skandinaviassa ja Suomessa rajat ovat liikkuneet jatkuvasti. Parempi
kirjallisuus osoittaa myös maiden nimeämisen vaarallisuuden. Kielitieteellisesti
on mahdollista, että Suomi, saame ja Häme ovat sama sana. Nimityksiä on
käytetty kulloisenkin tarpeen mukaan. Silti esimerkiksi sanan ”lappalainen”
merkityksestä kirjoitetaan edelleen. Täsmällinen vastaus lienee, että se on
tarkoittanut milloin mitäkin. Kemi ja kymi voivat olla sama sana, vaikka
rovaniemeläiset ja kotkalaiset saattavat pahoittaa mielensä tällaisesta väitteestä.
Eilen mainittu ”Fall of
Rome” voi tarkoittaa Rooman kaupungin tai Rooman keisarikunnan tuhoa tai sitten,
perinteisin termein, Rooman ”valtakunnan” tuhoa, jolloin viitataan kai yleensä
keisarikunnan sotilaallisesti ja kaupallisesti hallitsemaan alueeseen. Ja tuo
on harhaan johtavaa jos mikä.
Se on vähän niin kuin
pakanakansojen (kuten ”suomalaisten”) käännyttäminen. Maksut ja uskonnot ovat
tyypillisesti järjestelykysymyksiä, jotka voidaan selittä parhain päin. Veroa
voidaan maksaa alamaisuuden osoitukseksi, jos samalla sovitaan erittäin
tuottavista vastakaupoista.
Julius Caesarin
surullisen kuuluisa Gallian sota oli erehdys. Sisäpolitiikka ajoi taas kerran
ulkopolitiikan edelle eli meneillään olevaan otteluun kolmen roomalaisen sotilasjohtajan
kesken tarvittiin uskottavia sotilaallisia operaatioita. Ja niin Rooman
ensimmäinen keisari, sama mies, jonka nimestä sana ”keisari” on peräisin, tuli
tuhonneeksi hyödyllisimmän kauppakumppaninsa, kelttien komeat yhteiskunnat.
Rooman nousu aiheutti
valtavan liikehdinnän nykyisen Ruotsin alueilla, ja Itä-Rooman eli Bysantin
viimeinen loistokausi noin vuodesta 900 aiheutti Suomen. Luultavasti
skandinaavien kupari ja rauta ja Suomen alueen turkikset kulkivat Tanskan
kauppakeskusten kautta etelään ja osittain jokireittejä kaakkoon. Joka
tapauksessa täällä pohjoisessa jalometallien ja hopea- ja kultarahojen löydöt
ovat aivan uskomattomia.
Se oli
konjunktuurikysymys, kuka missäkin ja milloinkin heilutti ylimpänä miekkaa. Ranska
väittää olevansa Euroopan vanhin valtio, ja se on kyllä tottakin. Ranskalaisten
hallitsevan kerroksen merkittävä osa oli kuitenkin ruotsalaisia ja norjalaisia
(viikinkejä eli pohjanmiehiä) jo varhain. Norjalaisilla oli oma kuningaskunta
Sisiliassakin. Kuninkaaksi ruvenneen Robert Guiscardin väitettiin olevan
Kävelijä-Rollon (Göngu-Hrolfr) huonetta ja sukua.
Viimeksi mainittu oli
legendan mukaan niin roteva roikale, etteivät hevoset jaksaneet kantaa häntä.
Toisiakin nimen selityksiä on kyllä esitetty.
Ajattelin esittää näin
joulun hengessä esimerkin rajojen monenlaisista merkityksistä. Eräs suomalainen
professori osoitti kruunuhakalaisuutensa sanomalla, että Suomesta oli jo
muinoin helppo hiihtää talvella Viroon. Ei se ole ollut koskaan helppoa.
Esimerkiksi 1916 puolet rotevista renkipojista, jotka yrittivät jääkäreiksi
Saksaan hiihtämällä Vaasan seudulta Uumajaan, joutui kääntymään takaisin.
Ahtojäävyöhykkeestä ei pääse läpi millään ilveellä, eikä tavallisempikaan meren
selkä ole mikään kulkuväylä. Jopa kuninkaan posti tuotiin Tukholmasta Turkuun
kiertämällä Tornion kautta, koska uhkarohkeita yrittäjiä hukkui tai katosi
kallisarvoisine lähetyksineen Ahvenanmereen kovin usein.
Meri joko yhdistää tai
erottaa. Raja voi yhdistää esimerkiksi siksi, että rajalle rakennetaan linna
tai vartiotupa ja sinne tie. Savolaisuuden keksivät ihmiset, jotka olivat kulloisenkin
tarpeen mukaan joko karjalaisia tai hämäläisiä eli siis nopeita luikahtamaan
kulloinkin uhkaavan esivallan ulottumattomiin. Kerran kuulin kertomuksen
etevästä juoposta, joka oli istunut käräjät ja saamassa useitakin
virkasyytteitä moninaisista laiminlyönneistä. Hän vietti kesää Päijänteellä
enimmäkseen soudellen ja onkien. Kun kruununvoudin käskyläinen oli tulossa
antamaan tiedoksi haastetta kuultavaksi ja vastaamaan syytteisiin, hän meloi
Hämeen läänin virkamiestä karkuun itään ja Mikkelin läänistä lähestyvää
länteen. Vähän niin kuin amerikkalaisissa elokuvissa, joissa vapaus koittaa
valtion rajalla.
Raja on veteen piirretty
viiva: vain merillä raja voi pitää. Japani vahti merirajojaan tuhat vuotta.
Napoleonia häirittiin pahasti kauppasaarrolla, jonka Englanti rakensi. Saksa
hävisi kaksi maailmansotaa, kun se ei onnistunut katkaisemaan Englannin
meriteitä – eikä Neuvostoliiton.
"Kielitieteellisesti on mahdollista, että Suomi, saame ja Häme ovat sama sana."
VastaaPoistaTuosta tuli mieleen, että täällä Hämeessä on mielenkiintoisia kansankertomuksia kristinuskon tulosta tänne. Välillä niissä puhutaan saamelaisista noidista ja välillä tästä kalevalaisesta uskosta kristinuskon vastustajana. Eli tuosta voisi olettaa, että nämä kulttuurit elivät täällä rinnan vielä siihenkin aikaan.
Mielenkiintoista noissa jutuissa on sekin, että ennen niin kutsuttua Hämeen ristiretkeä nämä lähetyssaarnaajat näyttivät usein tuleen idästä.
"Maksut ja uskonnot ovat tyypillisesti järjestelykysymyksiä, jotka voidaan selittä parhain päin. Veroa voidaan maksaa alamaisuuden osoitukseksi, jos samalla sovitaan erittäin tuottavista vastakaupoista."
Tuhannen taalan kysymys täällä Hämeessä nimenomaan on juuri se, että oliko tämä ristiretki juuri tällainen "tuottoisa vastakauppa" Novgorodia vastaan.
"Rooman nousu aiheutti valtavan liikehdinnän nykyisen Ruotsin alueilla, ja Itä-Rooman eli Bysantin viimeinen loistokausi noin vuodesta 900 aiheutti Suomen. Luultavasti skandinaavien kupari ja rauta ja Suomen alueen turkikset kulkivat Tanskan kauppakeskusten kautta etelään ja osittain jokireittejä kaakkoon. Joka tapauksessa täällä pohjoisessa jalometallien ja hopea- ja kultarahojen löydöt ovat aivan uskomattomia."
Tässä viikinkien kaupankäynnissä voi muuten piillä se rajojakin suurempi ongelma. Käsittääkseni se ei ollut mikään metalli - tai turkistuote, joka aiheutti viikinkien vaurastumisen, vaan puhdas orjakauppa. Ihminen oli se arvokkain kappatavara ja joka sitä pystyi toimittamaan rikastui.
Käsittääkseni jopa mahtava Bysantti oli riippuvainen tästä "välttämättömyyshyödykkeestä". Vieressä oleva Persia imi näitä ihmispoloja kuin sieni ja samalla rikastutti näiden ihmisten toimittajia suunnattomasti.
Mielenkiintoista on myös se, että Rooman kirkko alkoi kiinnostumaan viikingeistä näiden rikastumisen aikoihin. Samalla se sitten alkoi tarjoamaan tavallisille ihmisille myöskin tätä "tuottoisaa vastakauppaa". Eli, jos käännyt meidän uskoomme, niin me takaamme, ettette joudu orjiksi.
Noihin aikoihin Rooman kirkko pelasi hyvinkin onnistunutta valtapeliä. Mahtimiehille se takasi usein vallan vahvistumista ja tavalliselle kansalle pikkaisen vakaampia olosuhteita.
Hämeessä on muuten sitten myös mielenkiintoisia esimerkkejä siitä mitä Novgorodin uhan ainakin väliaikainen heikentyminen sai aikaan. Tarkoitan näitä paavin bullia veronmaksusta kieltäytyneille seurakunnille. "Tuottoisa vastakauppa" ei enää tuntunutkaan, niin houkuttelevalta.
Lopullisesti sitten tuo "tuottoisa vastakauppa" levisi käsiin uskonpuhdistuksessa, jossa "puhdistettiin" etenkin kassavirtojen suuntia.
Voisitko kertoa tarkemmin, lähteisiin perustuen, Hämeessä kerrotuista kalevalausesta kansanuskonnosta, samoin kuin mainitsemistasi saamelaisii liittyvistä jutuista.
PoistaHaiskahtaa vahvasti erään huuhaa-kustantamon ympärillä liikkuvan porukan ajatuksilta.
Rauhanrikoksissa rikottiin kyllä vala, mutta ei ymmärtääkseni rikollisen omaa valaa. Sen sijaan rikollinen rikkoi niissä kuninkaan ja valtakunnan suurmiesten tekemän valan puolustaa tiettyjä rauhoja. (Samalla suurmiehet itse toki joutuivat sitoutumaan, etteivät näitä rauhoja rikkoisi.)
VastaaPoistaEli rauhanrikos oli oikeastaan sisällöllisesti varsin sama asia kuin yleisen syytteen alainen rikos. Kuningas ja muut vallanpitäjät ilmoittivat, että tietyt rikokset loukkasivat paitsi uhria ja tämän sukua, myös heitä itseään. Toki syyte piti nostaa itse, mutta sille luvattiin normaalista poikkeava julkisen vallan tuki.
Toinen mielenkiintoinen, mutta vastakkaissuuntainen, ajatus olivat myötävannojat. 16 asekuntoista miestä riitti vannomaan kenet tahansa vapaaksi melkein kaikista syytteistä. Ajatus on ollut aika nerokas. Jos joku voi saada 16 asekuntoista soturia pistämään sielunsa autuuden likoon puolestaan, on tällaisen syytetyn tuomitsemisessa niin suuri sisällissodan riski, ettei sitä kannata ottaa. Uskoisin, että rauhanlakien ja -valojen alkuperäinen tarkoitus oli vakuuttaa pienemmät herrat ja suurtalonpojat siitä, että tällaisen tempun yrittäminen rauhanrikoksissa voisi johtaa käräjien ulkopuolella vastatoimiin.
Niin, itse aina Joulurauhan julistuksen jälkeen ajattelen pitääkö asia paikkaansa? "ja julistetaan siis yleinen joulurauha kehoittamalla
VastaaPoistakaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla hartaudella viettämään
sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään,
sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulujuhlaa jollakin
laittomalla taikka sopimattomalla käytöksellä häiritsee,
on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen
rangaistukseen, jonka laki ja asetukset kustakin rikoksesta
ja rikkomuksesta erikseen säätävät. Lopuksi toivotetaan kaupungin
kaikille asukkaille riemullista joulujuhlaa.,
Olisiko nykyaikana vielä häiriökäyttäytymisestä tuomiot suuremmat Joulurauhan aikana tehdyistä teoista kuin esim. aatonaattona törttöilystä? -Murphy
En tiedä voiko vetää suoraan mitään päätelmiä mutta ihminen joka ei tunne rajojaan, ei tunne mihin itse alkaa ja mihin itse loppuu, on vaikeassa psykologisessa häiriötilassa ja sitä yritetään aina, lääketieteen etiikan mukaisesti,parantaa.
VastaaPoistaEntä nyt kun Eurooppa, varsinkin Länsi-Eurooppa, Schengen-Europa, ja Suomi, on myös eräänlaisessa epäselvyyden tilassa oman rajallisuutensa ja rajattomuutensa kanssa?
Entä jos oireilemme sitä, tai monet oireilevat, että kaipaamme selväpiirteisyyttä, tikulla maahan piirrettä viivaa, jotta kykenemme hahmottamaan keitä me olemme?
Jos emme tiedä keitä me olemme (enää) emme tiedä sitä keitä me olemme emmekä edes sitä keitä me emme ole.
Eikö raja ole ihan luonnollinen perustarve?
Suoja, reviiri, oma kartta?
Ketkä sitten haluavat rajattomuutta?
-Idealistit, ideologistit, eli vapaa liikkuvuus-motivoituneet.
-Big, that very very big money.
Aika pieni joukko, ihmispäitä, loppujen lopuksi.
Mutta vallassa, ja vahvasti, koska heillä on resursseja mitä meillä muilla ei ole.
Rajattomuus railona aukeaa....
jk
En pitäisi Viroon hiihtämistä ongelmallisena, koska ei silloin joskus ollut laivaväyliä auki. Tietysti säätila pitää ottaa huomioon kun retkelle lähtee. Vuodessa on paljon päiviä, jolloin aurinko paistaa ja jäällä on mukava suksia. Jos nyt jonkin todisteen haluaa, niin Retusaaresta pakeni Suomeen kommareita jäätä pitkin ja ilman suksia. Saavutus sinänsä.
VastaaPoistaSain tänään ostetuksi ja vähin korkatuksikin Haggrénin ja muiden paksun teoksen Muinaisuutemme jäljillä. Huoleti kiitelkööt muut vaikkapa Arkeologi i Norden -volyymeja; itselleni tämä nyt käsillä oleva tuntuu riittävän mainiosti.
VastaaPoistaMagna carta (ei Charta), jonka olen lehmännahkaan kirjattuna nähnyt eräässä englantilaisessa katedraalissa, on tiivein näkemäni lakikirja.
VastaaPoistaRajaa ollaan taas Lapissa tarkistamassa Haltiatunturin kohdalla: NATOlta jokunen aari pois!
Ei se onnistu eikä ILO169, mutta Porojärven nimeäminen UKK-lammeksi ei onnistu sekään.
Ei tässä wannabe 18 maakunnan maassa minkään tarvitse onnistuakaan, mutta vieraidemme (tänä jouluna puolentuhatta lentokoneellisa) kyllä pitää onnistua maksamaan siitä.
Hyvää vuoden 2015 toiseksi lyhintä päivää (eilen, talvipäivänseisauksen aattona, oli se lyhin).
Kiitos loisteliaista hetkistä "KEMPPINEN"-päivitysten parissa.
Toivottavasti elämme kumpikin vielä pitkään ja kirjoitamme vielä pidempään, Lapin taatuimmat blogiväärtit tässä ihmisen maailmassa.
http://anttiliikkanen.wordpress.com - Arktinen puskurikapasiteetti ja KEMPPINEN, tuhatluvuilla isompi, tähdellisempi, mutta ah niin eteläinen.
Napapiiri on sentään pohjoista leveyttä yli 66 astetta!
En ole toki tämänkään kysymyksen asiantuntija, sehän aina turhaan kahlitsee ajattelua, mutta Magna Cartansa lumoissa oleville englantilaisille on kyllä aiheellista aina tilaisuuden tullen mainita, että siinä hoidettiin ongelmaa (liian vahva keskusvalta), jota muualla kuten meillä Pohjolassa ei ollut; se oli muiden mahtimiesten eduksi eikä minkään universaalin aatteen idealismia ja koko juttu on muutenkin 1600-luvun juhlittu väärinkäsitys. Ihan hyvä juttu kyllä, ei siinä mitään.
VastaaPoista"Lapsille ja maahanmuuttajille on pantava rajat."
VastaaPoistaAika vaikea laittaa rajoja. Luulin tähän päivään asti, että puhe partalapsista olisi ollut vain valhetta ja vihapuhetta. Tänään arvossa pitämäni kellertävä lehdistö pisti kyllä pahan. Oli haastatellut oikein asioista vastaavia:
http://www.iltalehti.fi/pakolaiskriisi/2015122220867966_cm.shtml
Jutussa keski-ikäiset ilmoittavat iäkseen 13 tai jotakin saadakseen lasten kohtelun.
Ikä kirjoitettava papereihin ilmoituksen mukaan. Varmaankin ihmisoikeusprofessoreiden vaatimus vai olisikohan perustuslakiasiantuntijat asialla...
Tämän jälkeen mikään ei enää ihmetytä. Maan nimen voisi muuttaa absurdanistaniksi.
Suomi ei ole tehnyt tarpeeksi partalasten eteen.
Poista..."Tiedottaja Verna Leinonen Maahanmuuttovirastosta sanoo Vantaan Sanomille, että Suomesta on lähtenyt omalla kustannuksella jo ainakin 1500 turvapaikanhakijaa"...
Lähde: http://www.iltalehti.fi/pakolaiskriisi/2015122120863604_cm.shtml
Mitä meistä nyt ulkomailla ajatellaan? On tämä noloa vai mitä pääministeri Sipilä?
Kuten ennenkään: meistä ei taaskaan ajatella maailmalla mitään.
PoistaMitä sinä ajattelet esim. Slovakian maahanmuuttopolitiikasta tai koko maasta ylipäätään?
Et mitään?
Moni ns hyysäri kuvittelee, että Suomi on jollain tavalla maailman napa ja meidän kuuluu olla lompakko levällään maksamassa joka suuntaan tai muuten taivas putoaa niskaamme.
PoistaErään sukulaiseni tuore aviokandidaatti, sittemmin aviomies, joka on saksalainen ja myöhemmin oman äidinkielensä professori tunnetussa yliopistossa, ilmestyi kauan sitten kasvinkotiini ja ällistytti kaikki puhumalla lähes selvää suomea. Vasta vuosikymmeniä myöhemmin luettuani Veijo Meren kirjan luulen ymmärtäväni mistä oli kyse. Germanistit opiskelivat suomen kieltä huvikseen. Myös Britanniassa kielitieteilijöillä oli aikoinaan tapana tutustua kieleemme. Tiedämme kuinka Tolkien luki Kalevalaa sanakirjan kanssa ja tulkitsi Kullervon oudon tarinan omalle kielelleen [https://en.wikipedia.org/wiki/The_Story_of_Kullervo]
VastaaPoistaSuomen kieli on pakastanut suuren määrän muinaisgermaanisia sanoja, joita ei saksasta enää voi löytää. Mikäli suomen kielen sana tuntuu kielen päällä vanhalta ja siinä on h-kirjain niin voi epäillä sen olevan muinaisgermaanista perua. Myös ikivanhoja goottien sanoja saattaa löytää jos osaa etsiä. Airut on muistaakseni yksi esimerkki Meren mukaan. En välttämättä usko Meren etymologiseen asiantuntemukseen mutta kyllä hänellä ihan uskottavat lähteet oli kirjassaan mainita.
Ilmasto vaikuttaa paljon meren yli pääsyyn talvella. Tuossa on aiemmin jo kirjoitustaidon tännekin levittyä ollut pieniä kuukausia jolloin meri on ollut umpijäässä. Joskus on ahtojäitä ja joskus ei.
VastaaPoistaJoulurauhan julistustuksen vaikutus rangaistuksiin taisi loppua yli 100 vuotta sitten. Noin muutoin.
Kiitoksia hajatelmistasi. Niitä on ollut oikein antoisaa lukea.