”Amerikan ornitologian” tekijä piirtää linnun,
joka on nyt kuollut sukupuuttoon
(Alexander Wilson, Wilmington. N.C. 1809)
Kun hän tuli kylän läpi, siipeen ammuttu lintu piilossa
hänen takkinsa alla alkoi itkeä kuin lapsi,
kovaa korkealta valittaen, kuin huudot jotka
hän kuuli jo väijyessään sitä metsässä, ja emännät ihmettelivät
ja kiirehtivät sisään varjelemaan vahingolta omia pienokaisiaan.
Ja kapakanpitäjä ja isännät kysyivät,
oliko lapsi sairas, ja nauroivat.
He hakkasivat reisiään ja nauroivat vielä kun hän otti esiin aarteensa,
ylpeytensä ja taakan: valittavan,
huutavan keltanokkatikan,
variksen kokoisen.
Yläkerrassa lintu vaikeni, kun hän laski sen vapaaksi
työhuoneessaan. Ruokapöydässä
hän kertoi, miten tosi lintutaiteilijat
pakosta keräävät parven ympärilleen ampumalla
niin että lintu saa elää ikuisesti kirjoissa.
Sitten vuoteella oli rappausta
ja lintu oli hakannut seinään reiän,
läpi vuorilautojen jo
näkyi taivas. Kun hän sitoi sen jalasta
pöydänjalkaan, valitus alkoi taas.
Ja valitus jatkui kuin kaiho synkkiin metsiin,
kun taiteilija piirsi, väritti pergamentille
punaisen harjan, harmaat kynnet, ruskean silmän, josta
valkoinen laikku ulottui voimattomaan siipeen
kuin lentävä valo, ja loppui mustaan.
Hän piirsi mietteissään useita päiviä, söi ja unelmoi
ja kuunteli kynsiä ja kovan nokan ääntä,
kun lintu hylkäsi hyönteiset ja herneet,
pähkinät ja imelänkarvaat hedelmät,
liikettä pöydällä, pistoja sormiin, valitusta.
Hän sanoi seuranneensa sen kuolemista surren.
= = =
David Wagoner ( s. 1926)
Suom. J.K.
= = =
(Quoted from Czeslaw Milosz; A Book of Luminous Things. An International Anthology of Poetry, 1998; - because I have had on my wall now for 15 years a drawing presenting a woodpecker, and the poem is so good and the author hardly known here in Europe, though I think he should be & you notice that he is a professor and extremely well versed in poetry & wrote a complete poem about the shooting of John Dillinger outside the Viograph theatre July 22 1934, when it was extremely hot, even for Chicago & the painting is the real thing by Wilson.)
Kemp....
VastaaPoistaLaulurastas tai lehtokerttu laulaa. Kello on mitä on.
Kerroit omasta tuskastasi. Kun rakastettu kuolee - hitaasti mutta varmasti...
***
Nolla on 'varma luku', joka ilmaisee epävarmuuden.
Ilmankos kreikkalaiset eivät nollaa sietäneetkään...muslimit sen sijaan 'hetimiten'...
*
Rakastin sinua koska...LOPPU.
Ei Armoa. Vain Armo.
Olin kesällä 1980 Puolassa, oli hellettä ja ahneuksissani ostamani jättikokoinen jäätelö suli käsiini. Kadulla kannettiin suurta Neitsyt Marian kuvaa ja ihmiset polvistuivat kadulle kulkueen ohittaessa heidät.
VastaaPoistaIhmettelin mitä oli tapahtumassa. Olin tullut sinne Prahasta, enkä ollut huomannut asiasta mainintoja lehtien sivuilla. Oli kylläkin joku sikäläinen kirkkopyhä, mutta bonjasin ettei ihan siitä pelkästään ollut kysymys.
Oli aika rento meininki. Myöhemmin suomessa ihmeteltiin, että mitä se Jumala siihen politiikkaan kuuluu.
Meillä se virallinen suhde joka asiaan tuppaa olemaan niin helvetin neutraali. Mitäpä siitä. Olihan ennen juhannustanssit ja nykypäivänä noi lukemattomat rockfestarit. Pinnan alla kuohuu edelleen. Hyvä niin.
Minun äidinäiti teki noita pyhiinvaellusmatkoja paljain jaloin tuolla Venäjän maalla aikanaan, siihen aikaan, kun tuo Stalin oli vielä pikkupoika. Paastosivatkin ihan perinteisellä meiningillä. Yhdeltä Moskovan matkalta, joskus 1800-luvun alkupuolella se äidinäidin isä oli ostanut sellaisen matkaikonin, se on aika hieno. Mutsi laittoi sen sisälle - se aukeaa sillä lailla jännästi - meidän maitohampaita. Tuotti kuulemma onnea.
A Sacred Vision: An Interview with Czeslaw Milosz
Joseph Brodsky used to say that if only one percent of the American people read poetry, we would have an audience of two-and-a-half million. He wanted to create an anthology of great American poetry at a very low cost. He wanted to leave the anthology in hotels—like the Bible!
You have said, “Perhaps in order to write poetry in our twentieth century you need to believe in God . . .”
Aatteen puolesta, eli vähän jatkoa tohon mun edelliseen sepustukseen.
VastaaPoistaFlaubert kirjoitti 1871; Internationalistit ovat tulevaisuuden jesuiittoja.
Faija aina sanoi Karl Marxia Parta-Kalleksi ja taisi moni muukin sanoa. Sosialismin kolme ikonia ja kaksi supermiestä ja kaksi sissipäällikköä.
Marx,Engels,Lenin -Stalin,Mao- Fidel ja Che.
Isä,Poika,Pyhähenki - Pietari,Paavali - Luther, Calvin......esimerkiksi.
"Marxismi-leninismi on tieteellinen maailmankatsomus", sen haluttiin olevan kattoideologia joka piti sisällään kaiken.
"Sosialismi ei voi korvata uskontoa", mutta niin vain pääsi käymään.
Miksiköhän.
Eli provosoinpa hieman;
Sosialismi
se ei tuo rauhaa maailmaan, sillä ei torjuta eriarvoisuutta, se ei paranna köyhien tai syrjäytyneiden asemaa, se ei poista talouden ongelmia, se ei ole yhtään sen ekologisempi systeemi kuin tämä nykyinenkään, se ei auta paremman kulttuurin luomisessa, se ei poista rasismia, se ei tee maailmaa yhtään paremmaksi, se ei lähennä kansoja toisiinsa, maailma ei muutu sen jäljiltä "monikulttuuriseksi" ja hyvän tahtoiseksi eikä
sillä voi korvata uskontoa!
ja maailman hahmottamisen metodina se on epäkelpo.
USA on imperialistinen maa, sosialismi ei toisi asioihin muutosta.
NATO olisi sosialistisenakin samanlainen suhteessa Afganistaniin.
ja miehitys jatkuisi kaikkialla.
Demokratian suhteen asiat olisivat sosialismissa toisin, koska demokratiaa ei olisi.
Turhaa hienostelua asiaan ei tarvita; Neuvostoliitto oli ehdoitta sosialistinen maa. DDR oli sosialistinen maa ja Kiina on sitä vieläkin. Ei se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka yrittäisimme hitsata näitä juttuja paremman näköisiksi. Sosialismi oli sellaista! Juuri sellaista!
Sosialismi oli huono juttu ja se pitäisi mieltää sellaisena. Epätoivoisena tekona, sotien ja sorron maailmassa. Painajaisena painajaisten keskellä.
!Patria o Muerte, Venceremos!
Runoja lukiessa saa ”täsmällisesti ladattua kieltä”, tai en tiedä. Kun luen runoja pääni sisälle tulee kutsumatonta porukkaa; tietysti seuraan mitä ne tekee. Mitäs ne, joku jää katselemaan telkkaria, joku napsauttaa sen kiinni, joku kaivaa vaan nenäänsä eikä puhu mitään. Yhteistä on, että aamulla jääkapissa ei ole yhtään kaljaa.
VastaaPoista(Puhun siis sanoista, en niiden tekijöistä. Toki tunnen runoilijoitakin. Heidän kyläilynsä jäljiltä on ihme että jääkaappi on edes jäljellä.)
Itse lopetin runoilun kun osallistuin Teinikunnan Kulttuuri Kilpailuihin, ja sain pronssia. Myöhemmin ilmeni että meitä osanottajia oli vain kaksi, siis toista palkintoa ei jaettu, se viilensi. (Enemmän minua nykyisin hävettää.. no niin taas punastuin.. nimimerkkini: ”Sully Prudhomme”!)
Sitä paitsi olisihan siinä kisassa voinut tulla vaikka 8:ksi?
Onko Kiina sosialistinen, vai onko se Keisarikunta toisin kasvoin?
VastaaPoistaAd Petja
VastaaPoistaPitää miettiä.... toisaalta keisarikunta antoi niiden silkkitien viereen pystytettyjen patsaiden olla noin parintuhannen vuoden verran rauhassa, Mao käski kannattajiaan vasaroimaan ne sepeliksi. Siis arvioisin, että sosialistinen.
Veljenpoika kävi siellä tässä yhtenä päivänä,sitä vähän ne pilvenpiirtäjät hämäs.
Maon sanoin; "Vallankumouksellinen puolue toteuttaa politiikkaa aina kun se ryhtyy johonkin toimintaan.Ellei se toteuta oikeata politiikkaa, se toteuttaa virheellistä politiikkaa;ellei se toteuta tiettyä politiikkaa, se tekee sen sokeasti.Se mitä nimitämme kokemukseksi, on politiikan toteuttamisen kulku ja lopputulos."
Juttu jatkuu, mutta kaikki ei mahdu tähän. Se on siis siitä Punaisesta kirjasta.
:)
Hankin maon punaisen kirjan joskus ja liimasin sen kanteen kokoomuksen ruiskukan. ei kuihtunut.
VastaaPoistaKeisarikunta toteutti omat kirjarovionsa, useampaan kertaan.
VastaaPoistaMutta mikä on perimmältään itämaisen patrimonialismin ja reaalisosialismin ero.
Minä olen käynyt myös Kiinassa ja esiintynyt heidän telkkarimainoksissaan. Tsu Shutou on nimeni siellä.
Ehdotettiin että olisin jäänyt sinne neljäksi kuukaudeksi esiintymään, mutta työlupien kanssa on ongelmansa.