Sellaistakin joku kysäisee,
onko modernismi niitä sanoja, joilla jokainen voi tarkoittaa mitä haluaa.
Kokeessa tai tentissä: ei
ole.
Perusmerkitys on ”uusi”.
Siten mukana on vivahde säilyttämistä tai muuttamista.
Mukana on historian
sirpale, joka on kertomisen arvoinen. Uutuus on uusi keksintö. Se juolahti
erään tunnetun filosofin mielen noin vuonna 1076, tiettävästi torstaipäivänä.
Edelliset tuhat vuotta kaikenlaisille
käänteille oli haettu tukea väittämällä, että jokin mikä tahansa on ikivanha
käytäntö.
Juridiikassa perinne eli
1800-luvulle, tai todellisuudessa vieläkin. Kun löydettiin keino saada voimaan
uusi laki eli käytännössä keino hankkia lisää rahaa tai sotaväkeä, uusi säännös
kytkettiin roomalaiseen oikeuteen.
Aivan uusi, käänteen
tekevä lakikirja nimettiin kokoelmaksi, joka siis muka sisälsi vain kätevän
luettelon vanhoja ja hyvin vanhoja määräyksiä (Corpus Iuris Civilis).
Tuo uusi oivallus oli,
että voi saattaa voimaan lain viittaamatta menneisyyteen. Perustelu on vain:
vastedes me… Ajatus oli hyvä. Seurauksena oli joukko ristiretkiä ja viisisataa
vuotta lähes keskeytymättömiä sotia. Perimmäinen syy oli erimielisyys siitä,
kuka näitä määräyksiä antaisi. Historiankirjojen ”investituurariita” oli
tällainen. Se kuulostaa hölmöltä ja turhalta – kuka saa nimittää piispoja ja
vastaavia. Se ei ole yhtään hölmöä, koska todellisuudessa riita oli siitä,
kumpi vie fyrkat, paavi vai keisari.
Tällä ja ensi viikolla
USA:ssa on käynnissä investituurariita. Vaikka säännöt ovat pöyristyttävän yksityiskohtaisia,
riitely on alkanut jo. Neljä tuhatta varsin korkean tason virkamiestä
tarkoittaa liittovaltion eli presidentinhallinnon asemoitumista ja
kaivautumista mm. osavaltiohallintoa ja elinkeinoelämää vastaan. Nyt operaatio
on erikoisen vaikea, koska valittu presidentti on lupaillut, että osavaltiot ja
etenkin elinkeinoelämä saavat päättää itse.
Mutta amerikkalaiset ovat
taitavaa väkeä. Ajatelkaas, miten pitkän ja verisen sisällissodan he kävivät
oman väitteensä mukaan orjien vapauttamisesta ja mitä sitten tapahtui. Jos
orjuus tarkoittaa ihmisen epävapautta, sen voi kuvailla vain suhteessa muihin
ihmisryhmiin. Vastaus on, että juuri mitään ei tapahtunut.
Olettehan panneet
merkille, mikä oli Charlie Chaplinin elokuvahahmon ja todellisuudessa hänen itsensäkin
erikoisin piirre. Hän oli valkoihoinen. Lisäksi hän puhui, kuten tekniikan
edistyessä havaittiin, äidinkielenään enemmistön kieltä, englantia. Melkein
kaikkien hänen teostensa teema oli orjuus, ihmisten ja heidän luomiensa
olosuhteiden armoilla oleminen, ilman todellista mahdollisuutta toimia toisin.
Erikoista, kun Villi
länsi ja intiaanit olivat haaveita vapaudesta ja korkeasta taivaasta.
”Nykyaika” (Modern Times)
oli sekä sisällöltään että tyyliltään aivan uudenlainen kuvaus maailmasta.
Kirjallisuudessa ja
taiteessa modernismi oli valtava muutos. Siihen asti koettua oli kuvattu ”sellaisena
kuin se on” tai sellaisena kuin se ”kuuluu” kuvata (kirkkotaide, esimerkiksi
ikonit).
Tiede, tuo taiteen
kärsivällinen seuraaja, oli alkanut kerätä ja järjestellä havaintoja kaikesta,
mitä todella on, kuten kirppuja ja kiintotähtiä.
Luonnontieteen jytky oli
Maxwell, jonka yhtälöt muuttivat kaiken. Jos haluaa vertailla, se oli suurempi
saavutus kuin Einstein ja suhteellisuusteoriat.
Joukolla
osittaisdifferentiaaliyhtälöitä hän osoitti, miten sähköiset ja magneettiset
kentät syntyvät ja vaikuttavat toisiinsa ja ovat oikeastaan sama asia. Nopea
johtopäätös oli sekin, että valo on samaa sähkömagneettista säteilyä (aaltoilua),
jonka silmämme tulkitsevat tietyllä tavalla.
Höyrykone oli oikeastaan
vain eräänlainen vaihdelaatikko, jossa liike muutettiin toisenlaiseksi
liikkeeksi. Sähkö siivilöiminen esimerkiksi vesivoimasta ja tuottaminen
esimerkiksi valaisimiin on aivan toista.
Se oli modernismia, ja
vuosi oli 1861. Lapsekkaasti muotoillen nyt oli osoitettu todeksi, ettei kaikki
näy eikä kaikki ole sitä miltä näyttää. Viimeistään kvanttikemiasta tiedämme,
että samat voimat ja hiukkaset (aallot) ovat liikkeellä sekä kemiassa että
fysiikassa, ja omana elinaikanamme olemme saaneet tilaisuuden vakuuttua siitä,
että biologia on myös sitä samaa.
Mitä on tietoisuus, siitä
emme ole selvillä. Mahdollista on, että kysymyksessä on suurenmoinen
väärinkäsitys ja että meille niin rakas yksilöllisyys, siis minä itse, ennen
joskus myös ”sielu”, olisi avattavissa ja käsitettävissä kenttänä.
Mutta kun emme tiedä, mitä
emme tiedä.
Kulttuurisena
tapahtumasarjana modernismi tuli ja meni. Alkujaan näet kuviteltiin, että nyt
päästään kiinni johonkin oikeampaan ja todellisempaan. Tavallaan niin olikin.
Stalin ja Hitler olivat suuria modernisteja.
Näin vain päädytään taas
kerran huomautukseen kummallisista poliittisista käänteistä. Amerikasta on
luvattu tehdä jälleen suuri. Iskulause on tyypillinen, sillä näin suuri /
suurenmoinen se ei ole ollut pitkään aikaan. Kaksi kertaa USA on kuitenkin
tempaissut. Molemmilla kerroilla vaurastumisen ja suuren vallan väline on ollut
sota. Itse he eivät ole sitä aiheuttaneet, mutta ensimmäinen maailmansota muutti
voimatasapainon dramaattisesti, ja toinen vieläkin enemmän.
Kun nyt luvataan
suuruutta ja paljon turvallista työtä, se tarkoittaa käytännössä sotaa. Ei
puutu kuin vihollinen. Vanha kokemus tosin on, että ellei vihollista ole,
sellainen keksitään.
JK: "...emme tiedä, mitä emme tiedä"
VastaaPoistaJos ja kun Kemppisen aforistisia viisauksia joskus kootaan, niin tämä edustaa huippua.
Tuo on tietysti vain osatotuus, mutta syvällisyydessään vakuuttava. Toki tiedämme ja osaamme nimetä paljon asioita ja ilmiöitä, joita emme "tiedä" (vielä tai koskaan), mutta on olemassa valtava universaalinen hahmottomuus, jota emme osaa edes ajatella (vielä tai koskaan).
"Emme tiedä, mitä emme tiedä", lausahdus on kyllä maailmalta kuultuja, tuttuja viisauksia.
Poista(Blogivaeltaja)
”On olemassa tiedettyjä tiedettyjä; asioita, jotka tiedämme tietävämme. Tiedämme myöskin, että on tiedettyjä ei-tiedettyjä; toisin sanoen tiedämme, että on asioita, joita me emme tiedä. Mutta on myös olemassa ei-tiedettyjä ei-tiedettyjä – asioita, joista tietämättömyyttämme me emme tiedä.” Näin sanaili D. Rumsfeld jo päiviä sitten.
Poista"On asioita joita tiede ei voi selittää" on Yleisradion tiedeohjelmasta tuttu lause.
PoistaKyllä minä tiesin, ettei se ennenkuulumaton viisaus ole, vaikka viisaus onkin. Löytynee varmaan jo muinaisilta kreikkalaisilta, itämaista puhumattakaan. Olen vastaavia itsekin viljellyt todistettavasti siellä sun täällä. Mutta verrattuna vaikkapa Rumsfeldin muotoiluun, niin onhan Kemppisen versio napakkuudessaan ylivertainen.
PoistaNostin sen esille, koska se sopii tähän aikakauteen, jolloin toiset väittävät, että heillä on tieteellinen tieto ja faktat hallussaan, ja vastaan väittäjillä ei ole. Se on uskomatonta ylimielisyyttä.
Huomauttaisinkin kuivasti, joka on vale, että kun Yhdysvaltojen suhteen alta vietiin Neuvostojen liitto eli ns. kommunismi (venäläistä mallia), lieni syytä keksiä uusi ja pätevä vihollinen. Löytyi musulmaanit, joista tehtiin maanvaiva.
VastaaPoista- Viemme teiltä oikeuksia.
VastaaPoista- Miksi?
- Emme voi kertoa. Kyseeessä on kansallinen turvallisuus.
- Mikä se on?
- Emme voi kertoa. Kyseessä on kansallinen turvallisuus.
Tuossa kirjassa on hyviä uusia sanoja modernismista.
VastaaPoistahttps://en.wikipedia.org/wiki/All_That_Is_Solid_Melts_into_Air
Jos sielu on ehkä avattavissa ja käsiteltävissä kenttänä, niin sopii pistää vauhtia hankkeeseen. Mulle ainakin semmonen säätömeisseli, jolla tämän häpeän, pelon ja jäytävän perusvitutuksen saa buutattua hitoille. Tilalle Hyryn aitantekijän tyyneys,lapsen luottamus ja aimo annos uteliaisuutta ja sietokykyä, kiitos. Summa vapaa.
VastaaPoista