Ainakaan Kansalliskirjasto
(Helsingin yliopiston kirjasto) ei ole tukkeena sananvapauden tiellä.
Verkkosivusto avattiin
eilen – sananvapauteen.fi
Otsikossa väitetään:
”Tiellä sananvapauteen on
suomalaisen sananvapauden ja sensuurin muistikirja vuosilta 1917 – 2017.
Ainutlaatuinen verkkoteos avaa itsenäisen Suomen sananvapaushistoriaa tavalla,
jota ei ole nähty missään aikaisemmin.
Kekkonen, Jumala ja seksi
ovat suomalaisen sananvapauden koetinkivet
Teoksen aikajanalla on yli 850 artikkelia, joita taustoittavat suomalainen sanomalehdistö, Kansalliskirjaston kokoelmat ja yli 30 haastateltua merkkihenkilöä kuten Jörn Donner, Erkki Tuomioja, Tapani Ruokanen, Erkki Liikanen, Olli Alho, Hanna Nikkanen ja Sirpa Kähkönen.
Teoksen aikajanalla on yli 850 artikkelia, joita taustoittavat suomalainen sanomalehdistö, Kansalliskirjaston kokoelmat ja yli 30 haastateltua merkkihenkilöä kuten Jörn Donner, Erkki Tuomioja, Tapani Ruokanen, Erkki Liikanen, Olli Alho, Hanna Nikkanen ja Sirpa Kähkönen.
Teos kertoo, miksi Suomi
on verkkoaikana maailman sananvapauden huippumaa. Saavutus ei ole sattuma, vaan
määrätietoisen lainsäädännön, rohkeiden tekijöiden ja keskustelun tulos.
”Sananvapaudelle ei ole
standardia. Siksi se määritellään joka päivä uudestaan”, toteaa hankkeen vetäjä
professori Kai Ekholm.”
Me merkkihenkilöt
istuimme sitten etupenkissä, M.A. Numminen, Pekka Gronow ja minä. Käytävän
toisella puolella oli Olli Alho. Kai Linnilää en huomannut. Sitä vastoin
tuttuja journalisteja oli vaikka kuinka, Jyrki Koulumies, Janne Virkkunen.
Miellyin Ekholmin odotetust8i hyvään puheeseen, jossa hän otti esiin vielä
vähän kipeän asian, Alpo Rusin tapauksen.
Katselin aineisoa ja
runsaita linkkejä. Kun kysymyksessä on mediatutkimus, ”media-arkeologia”, epämääräiset
ja epämiellyttävät henkilöt ja tapaukset on syytä nostaa esiin. En löytänyt
Ernesti Hentusta, jonka lehti oli nimeltään Totuuden torvi. Mieleen jää otsikko
”Puolet kansanedustajista ei ole hulluja”.
Mukana ei ole Ensio
Hiitonen, jonka ”Vääryyttä oikeuden valekaavussa” ei ole toisin kuin
Wikipediassa sanotaan toisinajattelevan oikeustieteen tohtorin selvitys
kommunistioikeudenkäynneistä ja kuutosten tuomitsemista, vaan käytännössä ainoa
lähde, jossa on käsitelty laajasti 1920-luvun riita-asioita pankkien toiminnan
ja politiikan sotkeuduttua pahasti. Hiitonen oli sotien jälkeen
vasemmistomielinen; kirja on yllättävän tasapainoinen. Sääli ettei hänkään
pääse tunkeutumaan kysymykseen, kuka rahoitti Lapuan Liikkeen ja muun
oikeistoliikehdinnän ennen sotia. Eräiden tunnettujen lähteiden (Haarla) ohella
vastaus on luultavasti ”metsäteollisuus’”, mutta tietoja ja todisteita ei ole.
Kansalliskirjaston sivustolla
on asiallisesti aineistoa 1950-luvun alun merkillisestä vaiheesta, kun etenkin
Poika Tuominen julkaisi Stalinin hallinnosta sellaista tietoa, joka saavutti
Länsi-Euroopan oikeastaan vasta 40 vuotta myöhemmin. Se oli se suojasää, ja sen
loppuminen oli Neuvostoliiton ratkaisu, mutta tuossa yhteydessä Urho Kekkonen
tuli vahvasti kuvaan.
Silmään sattui tuore
kirja-arvostelu, jossa Teemu Keskisarja sanoo jokseenkin raskaasti
suomalaisesta historiantutkimuksesta Kekkosen voiman päivinä. Suomi oli suomalaisten
tutkijoiden mielestä aloittanut talvisodan – ellei hyökännytkin – tai tehnyt
sodan Neuvostoliitolle välttämättömäksi, ja niin edelleen. Keskisarjan mukaan
tiedettä ajatellen suoritus oli surkea.
Tätä sanotaan itsesensuuriksi.
Arvio on mielestäni oikea, mutta jos joku kirjoittaa laajemmin
sotienjälkeisestä historiasta, silloin nostetaan esiin pätevä tutkimus, jota
tuohonkin aikaan oli runsaasti, esimerkiksi Tuomo Polvisen.
Mutta on totta, ettei
Neuvostoliiton historiaa olisi 1963-1984 olisi voitu Suomessa kirjoittaa eikä
julkaista sellaisella tavalla, joka ei nyt hävettäisi. Tarkoitan tosiasioiden
pimittämistä enkä pelkästään painotuksia.
Mutta niinpä meillä ei
ole edelleenkään Saksan historiaa, eikä oikeastaan Euroopan. Puhumattakaan
Baltian maista; viimeksi mainittu onkin vaikea tapaus, koska Baltian maissa ei
olla edelleenkään yksimielisiä siitä, kuka teki mitä, milloin ja miksi.
Tämän kommentin sisältö
on lyhyt ja yksinkertainen. Sananvapauden kenttään kuuluu myös oikeus
informaatioon. On toisaalta oikeus sanoa eli oikeus antaa informaationa.
Toisaalta on oikeus saada informaatiota. Perinteisesti esimerkiksi toimittajan
työ ja sen lähdesuoja kuuluu tähän. Tämä on yhteys julkisuuslainsäädäntöön.
Viranomaisten asiakirjat ovat suurelta osin julkisia eli niistä annetaan
informaatiota.
Mielestäni kysymys
informaation riittävyydestä on osa samaa rakennelmaa. Riittävä informaatio
sisältää koko koulutusjärjestelmän. Ihmisille on järjestettävä mahdollisuus
yrittää hankkia itselleen tiedot ja taidot, joita hän tarvitsee työssään.
Nyt tietoverkkojen
murrosvaiheessa verkon informaatio ei
toimi. Sensuuri toimii siten että tuotetaan liikaa tietoa ja sellaista tietoa,
jonka todenperäisyyttä ei ole helppo varmistaa. Tilanne on paha, koska osa
johtavista kirjankustantajista on, kuten olen toistuvasti kertonut, ryhtynyt
hylkäämään käsikirjoituksia ja jättämään kirjoja suomentamatta, ”koska ne ovat
liian hyviä”, kuten Kershaw’n 1900-luvun historia. Nyt olisi myös Jarauschin ”Out
of Ashes”.
Jokaisen kirjan tulee
tuottaa kulunsa takaisin korkojen kanssa. Eilen kuulin uusia esimerkkejä ”johtavien
kustantajien” hylkäyspäätöksistä.
Tilanne on se, että nyt
puheena oleva sananvapauden historia Suomessa, joka ilmestyy säätiön tuella
kuten verkkosivustokin, olisi kirkkaasti hylätty kustannusliikkeissä, paitsi
ehkä Siltalalla. Sananvapaudessa on uusi, paha särö.
Melkein on noloa, että
vuoden kulttuuriteon tekee Kansalliskirjasto.
Kiitos joka tapauksessa,
ja kaunis kiitos. Henkilökunta on piiskannut itseään hirveästi, ja valtava
materiaali on koottu. Toivoisin että kulttuurihallinnon kirjastojenhalveksijat
tuntisivat tämän kerron piston sydämessään.
Niin, en mää vaan tierä, kuka on oikiassa.
VastaaPoistaMV-lehteä aloin seurata sen yht. 21 arvovaltaisen median päätoimittajan julkaiseman mainoksen seurauksena.
Kyllä tuo tuomio suomalaisesta historiantutkimuksesta on jyrkkä ja väärässä, perusteeton heitto. Eipä tule mieleen ainuttakaan vakavasti otettavaa tutkimusta tai yleisesitystä jossa olisi tehty noin kuin Teemu lonkalta laukaisee, ilman ainuttakaan esimerkkiä . Polvinen on pätevä klassikko edelleen eikä muitakaan tarvitse noin isosti ottaen häpeillä. Sen sijaan hyvä muistaa että historioitsijoita arvosteltiin noina vuosikymmeninä konservatismista, juuri siksi että totuus edellä mentiin niinkuin totuusbusneksessä on syytäkin. Yst. Markku kuisma
VastaaPoistaLuen parhaillaan -vuosikymmenten jälkeen- uudestaan Arvo "poika" Tuomisen "Kremlin kelloja"(1956). Täytyy vain ihailla miten lyhyeen kirjaan on onnistuttu kokoamaan olennainen neuvostoliiton 1930-luvun historiasta ja olemuksesta.
VastaaPoistaMyöhemmässä kirjassaan " Myrskyn aikaa"(1970) Tuominen jatkaa ansiokkaasti 1930 ja 40-luvun tapahtumien kuvausta. Mutta sen aikaisen 60-luvun neuvostoliiton arvioinnissa näkyy varovaisuus. Breznevin-Kosyginin-Podgornin valtaantulo jopa nähdään paluuksi aitoleninistiseen hallintoon.
JK: "Mutta on totta, ettei Neuvostoliiton historiaa olisi 1963-1984 olisi voitu Suomessa kirjoittaa eikä julkaista sellaisella tavalla, joka ei nyt hävettäisi. Tarkoitan tosiasioiden pimittämistä enkä pelkästään painotuksia."
VastaaPoistaNuo ajat eläneenä asia tuntuu uskomattomalta, mutta en silti sitä suuremmin epäile. Näköjään oikeaa tietoa sai sitten muistakin lähteistä, sillä ei Neuvostoliitosta ole nytkään tullut esiin mitään sellaista tietoa, joka olisi minut yllättänyt ja jota en periaatteessa olisi tiennyt jo 70-luvulla.
Toinen asia on sitten valtaeliitin, kulttuuriväen ja muiden parempien piirien harrastama propaganda ja epäilijöiden leimaaminen, osa varmasti uskovaisen vilpittömyydelle tehtyä, mutta suurin osa harrasti sitä pelkkää typeryyttään, joukon jatkona. Eikä osaa sitä hävetä vieläkään.
Hieman samaa havaitsee ilmassa nytkin, kun seuraa keskustelua tietyistä aiheista. On vain yksi totuus ja epäilijät ovat epäihmisiä.
arvostelin itänaapuria oman määräni sen olemassa olon aikana - arvattavin seurauksin.
Poistahuvitti suorasraan se sanomisen buumi sitten NL:n romahduksen jälkeen.
mun omatunto oli puhdas.
Tapsan kanssa samaa mieltä. Ei vuonna 1973 armeijassakaan ollut ollenkaan epäselvää miksi siellä oltiin. Ja pitää muistaa että tuon ajan vallanpitäjät olivat yleensä sota-ajan kokeneita, Väyrysen ja Tuomiojan sukupolvi oli vasta nousemassa esiin vaikka kovin medianäkyviä olivatkin.
PoistaKiitokset kommenteista! Jos voit vielä lisätä hyperlinkin uuteen sivustoon niin amerikkalainen mediajätti antaa saitille enemmän näkyvyyttä hakutuloksissaan.
VastaaPoistaKiitos linkistä sananvapauteen.fi.
VastaaPoistaOlisin odottanut enemmän konkretiaa esimerkein. Kuten:
Miksi USAssa lipun häpäiseminen sallittu, Suomessa ei.
Miksi holokaustin arvostelusta/epäilystä/keskustelusta useissa maissa vankeutta.
Miksi Suomessa ei saa pukeutua valkoiseen lakanaan.
Miksi Euroopassa ja Venäjällä niin vähän ihmisiä on tuomittu sosialismiajan rikoksista?
Lainsäädäntöjen vertailu konkreettisin esimerkkitapauksin eri maiden välillä?
Syyt näihin eroihin ja tulkintoihin.
Mutta hienoa iltalukemista täksi illaksi. Kiitos siitä.
Europassa on yleensä ainakin jollakin tavalla toimiva oikeusvaltio, ja taannehtivaa lainsäädäntöä on yleensä katsottu pahalla silmällä, vrt. sotsyyllisyysoikeudenkäynnit Suomessa.
PoistaKyllä olisi elämä köyhälle köyhää ilman kirjastoja ja lukutaitoa.
VastaaPoistaKyllä olisi elämä köyhälle köyhää ilman kirjastoja ja lukutaitoa.
VastaaPoistaVaikka itselleni lupasin vähään aikaan olla häiriköimättä täällä, niin pakko minun T. Keskisarjalle on tunnustaa, että...
VastaaPoista... -70 luvulla omien tutkimusteni mukaan Suomi aloitti myös Jatkosodan; Hitler ei millään olisi Neuvostoliittoon halunnut hyökätä, mutta eräs suomalainen korpraali, eräs konserttipianisti ja hänen avovamonsa (sopraano) ja muuan kenraalimajuri saivat käännettyä hänen päänsä. Ja niinpä A. Hitler sitten päätti avata toisen rintaman, tämän itärintaman, ikään kuin venttiilin.
Lopputuloksenhan me toki tiedämme kaikki ja olemme siitä samaa mieltä. (Että siinä mielessä mitään häikäisevän uutta tutkimukseni eivät ilmi tuoneet.)
Lähteet: (salaisia) (entistä salaisempia) (top secret)
Siinä Penguinin Euroopan historiasarjassa on muuten vielä kaksi muutakin liian hyvää kirjaa, eli The Christendom Destroyed ja The Pursuit of Glory, eli aika renessanssista 1800-luvun alkuvuosiin. Myös se antiikinaika oli hyvä, mutta keskiajan kirjat olivat minulle pettymys, olisi luullut että uusia arkeologisia tuloksia olisi esitelty laajasti.
VastaaPoistaAW
Suurin osa sananvapaudesta on median päätoimittajilla.
VastaaPoistaEn uskalla ottaa kantaa sananvapauden nykytilaan Suomessa. Työpaikassa on menossa yt-neuvottelut, ulko-ovea vahtii isokokoinen ulkomaalaistaustainen, ja asuntovelka valvottaa samoin kuin vastasyntynyt esikoinen...
VastaaPoista"Arvio on mielestäni oikea,"
VastaaPoistaSattuisiko professori vielä muistamaan oikein nimiäkin? Osaltani voin vain todeta, että saisi tuo muisti parempikin olla. Mielestäni.
Protestoin edellä tuota Teemu k:n "arviota" (joka liian hieno nimitys perusteita vailla olevalle lonkkalaukaukselle) juuri tuon kylmän sodan kauden johtavien historioitsijoiden nimiä muistelleen. Ensin Renvall ja Jutikkala. Seuraavassa polvessa Blomstedt, Tommila, Jokipii, Virrankoski, Polvinen ja kohta perässä Jussila, Ylikangas, Klinge, Nevakivi. Tässä eivät ole tietenkään kaikki, mutta suuntaa antaa. Paljosta voi kai heitäkin arvostella, kukapa olisi täydellinen, mutta jääkö nyt jotain näkemättä/tajuamatta, kun en mitenkään osaa yhdistää tätä silloista ilmatilaa hallitsevaa prof-konklaavia tk-heittoon. Timo Vihavainen vielä tuohon jatkeeksi nuoremmasta päästä, hän kirjoitti tähän asti pätevimmän teoksen suomettumisesta, enkä muista hänenkään nostaneen tikunnokkaan historioitsijoita, ainakaan tuossa valaistuksessa. muutenkin aikaa kokemattomilla nuoremmilla on aika erikoisia ideoita ko kaudesta, joita mainittu Vihavainen omissa yhteyksissään osuvasti ruotii. yst Markku Kuisma
VastaaPoistaEsimerkki vähäisestä itsesensuurista mutta itsesensuurista kumminkin. Iltapäivälehti kertoo 22.11.2016 eräästä SDP;n potentiaalisesta puheenjohtajaehdokkaasta: "Aiemmin muun muassa Jyväskylän ylioppilaslehden päätoimittajana." Oleellisempaa olisi tässä yhdeydessä kirjoittaa: "... Vihreän langan päätoimittajana."
VastaaPoista1970-luvun sananvapaudesta on nykyään liian synkkä kuva. Ei itsesensuurikaan kovin paha voinut olla, koskapa Kanava-lehdellä oli varaa julkaista vuosikymmenen puolivälissä Carl-Gustaf Liliuksen artikkeli, joka toi käsitteen julkiseen keskusteluun. Anders Küngin neuvostovastaisen teoksen ”Mitä tapahtuu Suomessa?” taasen julkaisi Kirjayhtymä, ei Kustannuspisteen tai Alea-Kirjan tapainen markkinoiden marginaalikustantaja. - JR
VastaaPoista