Ryhmy on rypyliäinen
muodostuma etenkin puussa. Ihossa oleva epätasainen paikka, etenkin ihottuma.
Hyvin usein sotien ajan
valokuvissa esiintyy yksikön tai osaston komentaja kummallinen kepakko
kädessään. Ne olivat muotia. Niitä sanottiin komentosauvoiksi.
Vanhempaa perua on
ryhmysauva. Olen itsekin valmistanut sellaisia. Katkaistaan leppä sopivalta
korkeudelta ja lapion avulla kaivetaan juurakkoa esiin. Normaalisti löytyy heti
lapsen tai aikuisen nyrkin kokoinen ryhmyinen juurinystyrä, joka on täynnä
piikkejä tai oikeastaan pieniä kartioita. Kuvassa näkyy juurinystyröitä, mutta hiukan
etsimällä löytää käteen sopivan.
Sitä leppää ja ryhmyä on
hyvä liottaa jonkin aikaa vedessä ja sitten se kuoritaan varovasti puukolla. Kuori
irtoaa helposti. Sen jälkeen se kuivataan ja ryhmysauva viimeistellään
varovasti.
Sellainen sauva kourassa
ukot ennen kuljeskelivat. Kun sen kääntää ylösalaisin ja uhkaa kalauttaa
ryhmypäällä, saa yleensä sanansa kuulluksi ja myös tahtonsa läpi.
Sodan aikana sauvaan
veistettiin osaston nimi ja kukaties taistelupaikkoja. Joskus siihen
kiinnitettiin osaston merkki; sellaisia oli runsaasti käytössä.
Tiedä häntä, onko tämä
kotimainen mutta myös Saksassa nähty versio sukua ratsupiiskalle eli raipalle,
joilla vanhan polven upseerit läpsyttelivät kiiltäviä saappaanvarsiaan. Myös
virkamiespiireissä sauva kuului kunnialliseen pukeutumiseen. Myös ylioppilaat
hankkivat ylioppilaslakin yhteydessä ylioppilassauvan, jossa oli pyöreä
metallinen nuppi. Sellaisen kanssa keikaroiminen oli sangen suosittua. Ainakin jos
metallipalloon oli valettu lyijyä, sauvaa saattoi käyttää yhteenotossa
Siltasaaren sakilaisten kanssa.
Kun mies täytti 50 vuotta
eli hänestä tuli vanhus, oli sopivaa ja kunnioittavaa kerätä rahaa ja ostaa
hänelle koukkupäinen kävelykeppi, jossa koukku oli hopeaa. Isosisäni
kellokaupassa myytiin sellaisia ja niitä tuotiin kaiverrettavaksi.
Kävelykeppi, arkisin siis
rottinkinen, kuului herrainvaatetukseen samalla tavalla kuin lierihattu.
Kävelykeppi katosi yhtäkkisesti, eikä kukaan ole kaivanut sitä.
Jalkavaivaiset käyttävät
nykyisin mummo-mallia, jossa kädensija on vaakasuora, kämmenpohjalle mukava.
Niitä näkee ihmisillä joka päivä, ja ne tekevät tehtävänsä tiloissa, joissa
kyynärpäähän ulottuva kyynärsauva ei ole tarpeen.
Koko lapsuuteni
kirjavoittaneet kainalosauvat ovat täysin kadonneet, Käytin itsekin sellaisia,
vaikka en ollut sotainvalidi. Laskin Kallion sahan sillankaiteeseen, kun toisilla
pojilla oli sälesukset. Suksi pysyi ehjänä, jalka ei.
Invalidisäätiöstä
jaeltiin kainalosauvoja muun muassa amputoiduille vammaisille, ja niitä todella
näki. Kuvaan kuului, ett tyhjä housunlahje oli viikattu ja kiinnitetty
hakaneulalla.
Nuo hyvin tutut kuvat
kuuluivat aikakauteensa melkein kuin pyykkipoika opettajan oikean housun
lahkeessa. Polkupyörien ketjunsuojukset tahtoivat putoilla maailman turuille.
Nimenomaan puvussa ja pikkukengissä pyöräilevä tarvitsi sen pyykkipojan, ettei
lahje olisi mennyt ketjun väliin kenties valitettavin seurauksin.
Sauva on myös hallitsijan
ja kirkkoruhtinaan merkki. Piispansauvan kummallinen muoto on peräisin
paimenilta. Siinä ammatissa lammasta tartuttiin koukkupäällä takajalasta.
Hallitsijan sauva oli valtikka. Sellaisia käytettiin monta tuhatta vuotta.
Kalliista koristeista huolimatta laite toi mieleen lyömäaseen, jolla voi
kolkata kanslerin tai suurvisiirin.
Hallitsijan muut,
pelikorteista tutut, vallan merkit olivat kruunu ja valtakunnanomena.
Yleiskieli on säilyttänyt tuon valtikan, vaikka ei esinettä. Joissakin
kotitalouksissa kuuluu olevan ”naisvaltikka”.
Yliopiston rehtoreilla on
hiukan naurettavien viitan ja kunniamerkkikäädyn lisäksi sauva. Siitä tulee
mieleen koulumestarin keppi, jolla kirjaimellisesti taottiin tietoa oppilaan
päähän.
Katselemme televisiosta
erilaisia viestijuoksuja. Selostajat eivät koskaan mainitse, millaista viestiä
ne joukkueet kiidättävät. Viestikapula on joka tapauksessa putki, jonka sisään
sopisi mainiosti rullalle kääritty paperi tai pergamentti.
Viestejä todella
kuljetettiin kapulan sisään käärittynä. ”Kaikki miehet aseisiin. Hunnit
hyökkäävät.”
Marsalkan sauva
muistuttaa suuresti viestikapulaa. Voi ainakin kuvitella, että kapulan sisällä
olisi ollut korkean tahon allekirjoittama julistus, johon oli kirjoitettu, että
tämän kantaja onkin sellainen mies, että kannattaa uskoa kerrasta-
Pitäjissä eräissä Suomen
osissa käytettiin oltermannin sauvaa, jonka kiidättäminen talosta toiseen oli
yksinkertaisimmillaan kokoontumiskäsky. Niitä sauvoja ovat museot väärällään.
Ne on yleensä koristeltu taidokkain leikkauksin.
Ministeri Jaakko Numminen
teki muistaakseni nuorena miehenä lisensiaatintyöhön oltermannilaitoksesta.
Olen nähnyt valokuvia, joissa hänellä on itsellään kädessä eräänlainen
oltermanninsauva.
Kyllä kansliapäällikölle
sopisi sellainen laajemminkin. Veronmaksajatkin pääsisivät vähällä, jos
käytettäisiin halpoja materiaaleja.
Viimeisen tulee alhaisin.
Onnen käännettyä lopullisesti selkänsä ihminen joutuu tarttumaan kerjurin
sauvaan. Kuva-aiheena sekin on hyvin tunnettu. Luultavasti sauva, eräänlainen
korento, oli tarpeen vähien tavaroiden kantamiseen nyytissä.
Melkein kaikkien tunteman
australialaisen laulun ”Walzing Matilda” yhteydessä esiintyy usein kuva
keppikouraisesta kulkurista. ”Matilda” on kuitenkin selässä oleva nyytti, jossa
on peitteen tapainen. Sanoissa mainittu ”billabong” on lampi, juottopaikka,
johon kulkuri hukuttautuu, nälkään, väsymykseen ja ikävään.
Ryhmy
Ryhmy on rypyliäinen
muodostuma etenkin puussa. Ihossa oleva epätasainen paikka, etenkin ihottuma.
Hyvin usein sotien ajan
valokuvissa esiintyy yksikön tai osaston komentaja kummallinen kepakko
kädessään. Ne olivat muotia. Niitä sanottiin komentosauvoiksi.
Vanhempaa perua on
ryhmysauva. Olen itsekin valmistanut sellaisia. Katkaistaan leppä sopivalta
korkeudelta ja lapion avulla kaivetaan juurakkoa esiin. Normaalisti löytyy heti
lapsen tai aikuisen nyrkin kokoinen ryhmyinen juurinystyrä, joka on täynnä
piikkejä tai oikeastaan pieniä kartioita. Kuvassa näkyy juurinystyröitä, mutta hiukan
etsimällä löytää käteen sopivan.
Sitä leppää ja ryhmyä on
hyvä liottaa jonkin aikaa vedessä ja sitten se kuoritaan varovasti puukolla. Kuori
irtoaa helposti. Sen jälkeen se kuivataan ja ryhmysauva viimeistellään
varovasti.
Sellainen sauva kourassa
ukot ennen kuljeskelivat. Kun sen kääntää ylösalaisin ja uhkaa kalauttaa
ryhmypäällä, saa yleensä sanansa kuulluksi ja myös tahtonsa läpi.
Sodan aikana sauvaan
veistettiin osaston nimi ja kukaties taistelupaikkoja. Joskus siihen
kiinnitettiin osaston merkki; sellaisia oli runsaasti käytössä.
Tiedä häntä, onko tämä
kotimainen mutta myös Saksassa nähty versio sukua ratsupiiskalle eli raipalle,
joilla vanhan polven upseerit läpsyttelivät kiiltäviä saappaanvarsiaan. Myös
virkamiespiireissä sauva kuului kunnialliseen pukeutumiseen. Myös ylioppilaat
hankkivat ylioppilaslakin yhteydessä ylioppilassauvan, jossa oli pyöreä
metallinen nuppi. Sellaisen kanssa keikaroiminen oli sangen suosittua. Ainakin jos
metallipalloon oli valettu lyijyä, sauvaa saattoi käyttää yhteenotossa
Siltasaaren sakilaisten kanssa.
Kun mies täytti 50 vuotta
eli hänestä tuli vanhus, oli sopivaa ja kunnioittavaa kerätä rahaa ja ostaa
hänelle koukkupäinen kävelykeppi, jossa koukku oli hopeaa. Isosisäni
kellokaupassa myytiin sellaisia ja niitä tuotiin kaiverrettavaksi.
Kävelykeppi, arkisin siis
rottinkinen, kuului herrainvaatetukseen samalla tavalla kuin lierihattu.
Kävelykeppi katosi yhtäkkisesti, eikä kukaan ole kaivanut sitä.
Jalkavaivaiset käyttävät
nykyisin mummo-mallia, jossa kädensija on vaakasuora, kämmenpohjalle mukava.
Niitä näkee ihmisillä joka päivä, ja ne tekevät tehtävänsä tiloissa, joissa
kyynärpäähän ulottuva kyynärsauva ei ole tarpeen.
Koko lapsuuteni
kirjavoittaneet kainalosauvat ovat täysin kadonneet, Käytin itsekin sellaisia,
vaikka en ollut sotainvalidi. Laskin Kallion sahan sillankaiteeseen, kun toisilla
pojilla oli sälesukset. Suksi pysyi ehjänä, jalka ei.
Invalidisäätiöstä
jaeltiin kainalosauvoja muun muassa amputoiduille vammaisille, ja niitä todella
näki. Kuvaan kuului, ett tyhjä housunlahje oli viikattu ja kiinnitetty
hakaneulalla.
Nuo hyvin tutut kuvat
kuuluivat aikakauteensa melkein kuin pyykkipoika opettajan oikean housun
lahkeessa. Polkupyörien ketjunsuojukset tahtoivat putoilla maailman turuille.
Nimenomaan puvussa ja pikkukengissä pyöräilevä tarvitsi sen pyykkipojan, ettei
lahje olisi mennyt ketjun väliin kenties valitettavin seurauksin.
Sauva on myös hallitsijan
ja kirkkoruhtinaan merkki. Piispansauvan kummallinen muoto on peräisin
paimenilta. Siinä ammatissa lammasta tartuttiin koukkupäällä takajalasta.
Hallitsijan sauva oli valtikka. Sellaisia käytettiin monta tuhatta vuotta.
Kalliista koristeista huolimatta laite toi mieleen lyömäaseen, jolla voi
kolkata kanslerin tai suurvisiirin.
Hallitsijan muut,
pelikorteista tutut, vallan merkit olivat kruunu ja valtakunnanomena.
Yleiskieli on säilyttänyt tuon valtikan, vaikka ei esinettä. Joissakin
kotitalouksissa kuuluu olevan ”naisvaltikka”.
Yliopiston rehtoreilla on
hiukan naurettavien viitan ja kunniamerkkikäädyn lisäksi sauva. Siitä tulee
mieleen koulumestarin keppi, jolla kirjaimellisesti taottiin tietoa oppilaan
päähän.
Katselemme televisiosta
erilaisia viestijuoksuja. Selostajat eivät koskaan mainitse, millaista viestiä
ne joukkueet kiidättävät. Viestikapula on joka tapauksessa putki, jonka sisään
sopisi mainiosti rullalle kääritty paperi tai pergamentti.
Viestejä todella
kuljetettiin kapulan sisään käärittynä. ”Kaikki miehet aseisiin. Hunnit
hyökkäävät.”
Marsalkan sauva
muistuttaa suuresti viestikapulaa. Voi ainakin kuvitella, että kapulan sisällä
olisi ollut korkean tahon allekirjoittama julistus, johon oli kirjoitettu, että
tämän kantaja onkin sellainen mies, että kannattaa uskoa kerrasta-
Pitäjissä eräissä Suomen
osissa käytettiin oltermannin sauvaa, jonka kiidättäminen talosta toiseen oli
yksinkertaisimmillaan kokoontumiskäsky. Niitä sauvoja ovat museot väärällään.
Ne on yleensä koristeltu taidokkain leikkauksin.
Ministeri Jaakko Numminen
teki muistaakseni nuorena miehenä lisensiaatintyöhön oltermannilaitoksesta.
Olen nähnyt valokuvia, joissa hänellä on itsellään kädessä eräänlainen
oltermanninsauva.
Kyllä kansliapäällikölle
sopisi sellainen laajemminkin. Veronmaksajatkin pääsisivät vähällä, jos
käytettäisiin halpoja materiaaleja.
Viimeisen tulee alhaisin.
Onnen käännettyä lopullisesti selkänsä ihminen joutuu tarttumaan kerjurin
sauvaan. Kuva-aiheena sekin on hyvin tunnettu. Luultavasti sauva, eräänlainen
korento, oli tarpeen vähien tavaroiden kantamiseen nyytissä.
Melkein kaikkien tunteman
australialaisen laulun ”Walzing Matilda” yhteydessä esiintyy usein kuva
keppikouraisesta kulkurista. ”Matilda” on kuitenkin selässä oleva nyytti, jossa
on peitteen tapainen. Sanoissa mainittu ”billabong” on lampi, juottopaikka,
johon kulkuri hukuttautuu, nälkään, väsymykseen ja ikävään.
Täällä odotellaan kieli pitkällä milloin Kemppinen kirjoittaa Jari Tervon uudesta kirjasta, kuten lupasi hiljattain. Olli Ainola teilasi kirjan, tai oikeastaan Tervon, maanrakoon Iltalehdessä. Jokos kirja on luettu?
VastaaPoistaFredrik Suuri kirjoitutti loma-asuntonsa julkisivuun tekstiarvoituksen "SANS, SOUCI." josta linna ja lukemattomat jäljitelmät ovat saaneet Sanssouci-nimen. Itse tekstin, joka siis ranskaksi aukikirjoitettuna kuuluu "Sans virgule souci point" merkityksestä on esitetty monta, yleensä seksuaalissävytteistä tulkintaa (virgule on paitsi pilkku myös "pikku keppi". Mutta lapsena liikaa satuja ja Tinttiä lukeneena minä väittäisin että kyse on juuri "valtikasta", varsinkin kun muistan lukeneeni että tuon talon tapoihin kuului nimen omaan, että työasioista ei sen seinien sisäpuolella saanut mainita.
VastaaPoistaAW
Britit. Silloin harvoin kun ei sada, on sateenvarjo dandyn valtikka. Vielä harvemmin myös murha-ase. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Georgi_Markov_(toisinajattelija)
VastaaPoista-timo
Kiitos ryhmysauvan teko-ohjeesta! Teen sellaisen ensitilassa. Vaikka kuulunkin nykyään enemmän Siltasaaren sakilaisiin, niin kyllä mökillä omilla tiluksilla tallusteltaessa on oltava jatsarit jalassa ja ryhmysauva kädessä. Sillä voi hätistellä naapurin akkoja ja muita asiattomia kauemmaksi.
VastaaPoistaOmassa kielessäkin on paljon sanoja ja yhdyssanojen osia, joiden alkuperää ei tunnista. Ryhmysauva oli toki tuttu ja sitten Ryhmy ja Romppainen. Appivanhempien rakennuttamalla kesämökillä on kaksi vanhaa ryhmysauvaakin, ja niitä he käyttivät lähtiessään liikkeelle kallioiselta mäkitontiltaan. Nyt huomaan, että minäkin taitaisin tarvita sellaista. Rinne on käynyt jyrkemmäksi. EG
VastaaPoistaTuplat! Ainakin nyt perstaina kello 9.54 Mäntsälässä näkyy kahtena. En ole ottanut aikoihin.
VastaaPoistaKrakovassa eräs opiskelijankloppi esitteli meille kokoelmaansa kävelykeppejä. Niiden sisään oli rakennettu miekka.
VastaaPoistaNyttemmin arvoituksellisesti vaienneelta Peter Englundilta on essee "Hieromasauvan historiasta" (nide Hiljaisuuden historia).
VastaaPoistaOmistan ryhmysauvan, jonka alapäässä on kumitulppa ja yläpäässä pässinsarvi. Keppi on tehty 1950-luvulla, ja lakattu sen aikaisella kunnollisella lakalla. Sarvessa on tekijän ja alkuperäisen omistajan, pappani, nimikirjaimet.
VastaaPoistaPappa sai 60-vuotislahjakseen mustan hopeakoukkuisen kepin, kuten tapana oli. Otin sen esille omilla synttäreilläni 8 vuotta sitten, kun arvelin ihan oikein, että semmoista en lahjaksi kuitenkaan saa. Tuli Fiskarsin halkokirves.
Oltermannilaitosta on tutkinut myös Reino Kallio. Pohjanmaan suomenkielisten kylien oltermannihallinto. Studia historica Jyväskyläensia 23. Jyväskylä 1982.
VastaaPoista