Tuskalliset eläinkokeet
on yleensä kielletty. Elävältä leikkely, vivisektio, ei käy laatuun. Asiaan
kiinnitetään jatkuvasti huomiota. Se on ymmärrettävää. Eläimille on helpompi
olla hyvä kuin ihmisille.
Joskus kaipaan
vanhanaikaisia mielentilan tutkimuksen papereita. Tutkimukset suoritettiin
vankimielisairaalassa ja ne olivat perinpohjaisia. Määräyksen oli antanut
tuomioistuin, ja lausunto oli tarkoitettu tueksi tuomioistuimelle, jonka oli
rikosasiassa ratkaistava, oliko syytetty selvillä tekojensa merkityksestä.
Termi on syyntakeisuus.
Lausunnot olivat
mielestäni joskus erittäin valaisevia ja hyvin perusteltuja, joskus eivät.
Muutamaan otteeseen lausuntona esitettiin johonkin hyvin kapeaan näkökulmaan
sitoutuneen lääkärin tulkinta. Ellei kysymys ollut jo silloin vanhentuneena
pidetyn menetelmän – esimerkiksi rajun behaviorismin – käsitteiden latelusta,
esiintyi sellaistakin, että kirjoittaja näkyi pitävän väkivaltarikollisuutta
tekijän verensokerin vaihtelun aiheuttamana siihen mittaan, ettei
tahdonmuodostuksella ollut siinä sijaa.
Pohjaltaan emme tiedä,
missä määrin tahto määrää ihmisen toimintaa, ja jos ajaudumme keskustelemaan
vapaasta tahdosta, olemme heikoilla jäillä.
Rikosoikeus on kuitenkin
rakennettu senkin ajatuksen varaan, että joskus toiminta on tekijän tahdon
tulosta ja joskus ei. Lisäksi on tapauksia, joissa tekijä ei kykene vapaaseen
tahdonmuodostukseen.
Esimerkki viimeksi
mainitusta on hyvin pieni lapsi. Olemme sitä mieltä, ettei kehityksensä alussa
oleva ihminen voi olla rikosoikeudellisesti vastuussa mistään, koska hänen
käsityksensä oikeasta ja väärästä voi olla vielä muuttumassa ja kykynsä toimia
tuon käsityksen varassa horjuva.
Näin pettävällä pohjalla
liikumme. Silti meidän, oikeustieteen opettajien, on osattava selittää, miksi
keskiajan kertomukset esimerkiksi oikeudenkäynnistä sikaa vastaan tämän
surmattua porsaan tuntuvat niin nurinkurisilta. Yleensä selitämme ne
turvautumalla vakiintuneisiin käsitteisiin, jotka kuulostavat hyviltä, koska ne
peittävät omat aukkonsa.
Kaipaan edelleen hulluuden
historiaa, siis tutkimuksia. Lupaavasta nimestään huolimatta Michel Foucault
käsittelee tuota aihetta koskevassa kirjassaan vain periodia ”klassisesta ajasta”
eli tavanomaisesti suomennettuna ”valistuksen aikakaudesta” nykyaikaan.
Omassa asiayhteydessään
Foucault toimii mainiosti. Hän näkee esimerkiksi suuren vallankumouksen
seurauksena, ei syynä. Maailmaan oli yllättäen syntynyt totalitaarisia mielen
hallinnan järjestelmiä, joita hän nimitti vallan mikrofysiikaksi. Niiden
tyyssijoja olivat kasarmi, koulu ja vankila.
Ajatus on aivan varmasti
miettimisen arvoinen. Kirjoittaja saattoi sekoittaa omaa ajatusrakennelmaansa
myöhäisemmässä tuotannossaan.
Olisi joka tapauksessa hyvin
kiinnostavaa tietää, olivatko noitavainoja järjestäneet ihmiset ja niitä
selvitelleet noitamestarit ja tuomarit hulluja. Vieläkin kiinnostavampaa olisi
tietää, oliko hulluus mitenkin yleistä keskiajalla.
Käytän tässä Foucaultin
tavoin sanaa ”hullu” korostaakseni menneen ajan kielenkäyttöä. Se on käytännön
ratkaisu. Emme yleensä tiedä, mikä vaivasi esimerkiksi näkyjen näkijöitä, mutta
olemme varmoja siitä, että kun joku painostettunakin vakuutti nähneensä
kuutamoyönä naapurin vanhanpiian lentäneen luudalla taivaanrannan taakse,
kertoja joko on keksinyt tarinansa tai kärsii sieluntoiminnan häiriöistä.
Itse asiassa nykymaailma
tarjoaa runsaasti esimerkkejä tarttuvista aistihavainnoista.
Antiikin klassikkojen
pohjaton kiinnostavuus johtuu tähän liittyvästä asiasta. Sekä filosofian
sävyttämässä tekstissä että näytelmissä ja runoissa on niin suurta viisautta
eli myös maailman ja ihmisten oikeaa tunnistamista, ettei tuota tasoa ole ylitetty.
Tarkoitan esimerkiksi Marcus Aureliusta tai Senecaa.
Ciceron
oikeudenkäyntipuheiden Penguin-valikoima ”Six Murder Trials” kelpaa edelleen
esimerkiksi kaikille maailman lakimiehille. Suunnilleen samaa voi sanoa hänen
esseistään. Tosin osa niiden loistoa ei ole ajatuksen vakuuttavuutta, vaan
tunteen. Jokaisessa suuressa puhujassa on piilossa myös pieni Trump.
Puhetaidon mestaruuteen
kuuluu tieto, että ihmiset uskovat siihen, mitä haluavat uskoa, eivät
välttämättä niin sanottuihin kiistattomiin tosiasioihin.
Mutta näiden maailman
mahtavimpien ajattelijoiden kirjoituksissa vilahtelee myös havaintoja ja
tulkintoja, jotka panevat nykylukijan miettimään vakavasti, mahtoiko
kirjoittaja sittenkään olla järjissään. Jos klassinen antiikki ei tuo mieleen
esimerkkejä, Vanha Testamentti ehkä kelpaa. Siellä on havaintoja ja
johtopäätöksiä, joita luonnehtisin varovasti ”kummallisiksi”.
Roomalaisten kirjoittamasta
saa eräin kohdin sen kuvan, että muut kuin koulutetut ja vapaat roomalaiset olivat
heille villipetoja, tosin niitä tyhmempiä. Heitä sai ja pitikin kohdella kuin
eläimiä.
Sekä tiede että kiivaiden
uskontojen värittämät kulttuurimme ovat aika yksimielisiä siitä, että ihmiseksi
nimitetyt ovat lähes sataprosenttisesti samaa lajia ja laatua.
Roomalaiselle olisi
luullut riittävän kevyen katsauksen ympäristön ihmisiin, ja sen olisi pitänyt
vakuuttaa hänet ajatuksesta, ettei viisaus johda maailmaa, tai ei ainakaan
Roomaa eikä missään tapauksessa sen senaattia.
Aristoteleesta on tapana
sanoa, että hän esitti tietoja kylkiluiden lukumäärästä laskematta niitä luita.
En ole etsinyt tuota kohtaa hänen laajasta tuotannostaan, mutta käsitys ylenkatseesta,
jolla aistien todistukseen suhtauduttiin, lienee tosi.
Tämän kirjoituksen eräs
tausta on ajatus ottaa kohta lukuvuoroon Robertsin kirja Stalinin sodista. Sen
mukaan Stalin oli yksi vuosisadan merkittävimmistä kyvyistä. On totta, ettei
hänen murhanhimonsa ja vainoamisharhaisuutensa välttämättä vaikuta esitettyyn
arvioon. Katsotaan.
"Kaipaan edelleen hulluuden historiaa, siis tutkimuksia."
VastaaPoista- Eikö kelpaa äskettäinen (2013) Petteri Pietikäisen Hulluuden historia, palkittu teos.
"...kirjoittaja näkyi pitävän väkivaltarikollisuutta tekijän verensokerin vaihtelun aiheuttamana siihen mittaan, ettei tahdonmuodostuksella ollut siinä sijaa."
VastaaPoistaTätä ajaa nykyäänkin eräs julkisuudessa usein esiintyvä psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri; en tiedä, tahdonmuodostuksenko ylittävään mittaan, mutta kuitenkin.
Parempi jos ei sanoisi mitään. Vaan kun ei ole parempaakaan tekemistä, niin viskelisikö taas viimeisistä lukemisista. Sellainen kun G.Rein selitti uskotun pahojen henkien ruumiilliseen olemassa oloon. Ja että Luther antoi tässä esimerkkiä. Toinen yleinen taikausko oli usko joidenkin päälliköiden haavoittumattomuudesta luoteja ja teräaseita vastaan. Näitä kutsuttiin "koviksi".
VastaaPoistaTulisiko meidän kovis käsitteemme Kustaa II Aadofista joka sentään puolitoista vuotta eli Saksassa ennen kuin luoti iski nuttunsa läpi. Hänen innovaatioitaanhan oli riisua rautapuku tappelua pidättelemästä.
Wallenstein nousee G.Reinillä, SKS vaakunan miehiä, yli viikinkiuroiden.
Pestatut joukot everstien ja kenraalien johdolla sotaa kävivät ja nauttivat saalistamisesta. Leirissä sitten pelattiin voitot uusjakoon. Korttista luettiin kai jumalantuomioita kuten kaksintaisteluista ja tulikuuman raudan kannnosta ja muusta fakiiriudesta. Tärkeätä oli saada ratkaisu ja päästä eteenpäin. Toista kuin Auerin ja Aarnion jutuissa.
Pestaus johti ruhtinaat väkivaltaisiin rahanhankkimiskeinoihin ja varsinkin rahanväärennykseen. Lorauttaa kusta sekaan oli yksi kidustapa, Ruotsin juoma, mutta hopeapenniin kai sekoitettiin kuparia. Kipper und Wipper konnia pidettin pahana vitsauksena. Kansa toisinaan vimmoissaan kosti heille julmasti. Näin siis ennen sumulaista tiedeakatemiaa kopioittiin ja rahvassuomen kunniaksi sovellettiin kulttuurihistoriaa, G.Rein s.464-471, Maailmanhistoria osa 4. Porvoo 1914.
Sitten takaisin jumiini. Mervyn King ja Jose Manuel Barosso menivät Goldman Sachsille. Vain ääliö luulee heidän käyneen sinne missä rahapanokset käyvät. Rahan väärentäjistä King kyllä puhui viittoessaan matalasta majastaan
Cityn torneihin. Väärä raha seurasi vekselilakia joka seurasi omia vekseleitä. Tätä se oli rumavallesmannikin piiskaamassa vaikka tuskin tiesi Krimin sodan tykkien ja modernin sotakoneen pakottaneen nämä uudistukset Nikolain Suomeen. Tuskin Donneritkaan tiesivät millä asialla olivat saatuaaan mitallit Kokkolan puolustuksesta, ja jatkettuaan SYPin perustajiksi 1862 muun edistysporvariston ja -aateliston kera. Eka konttorikin pantiin Ritarihuoneeseen joka heti valmistuttuaan oli jäämässä turhilleen.
Paitsi että elää yhä. Modernin teollistumis- ja hyvinvointivaltion perusinstituutio teollisuuspankki sai DNA:hansa aimolatingin ikuista ylimystöä. KOP olisi voinut olla toista maata, mutta viimeistään kolmannessa polvessa kuten säästöpankit ja osuuspankit nyttemmin, ovat he kultivoituneimmista ja kauneimmista ja kookkaimmista henkeensä vetäneet.
Amerikka on toista Trump ja Sanders ovat toista. Roosevelt oli toista. Reagan oli toista ja Jefferson oli toista. Nyt näytää kuin Goldman Sachskin olisi toista. Deutsche tuli 1990-luvulla ja osti Bankers Trustin ja Merrill Lynchilta jengiä ja pani rähinäksi. Kohta oli GS:in vastattava rupeamalla osakeyhtiöksi ja siten turvasta ampumaan latino-mustille velkaa uskotellen hinnannousuun ja siihen perusjenkkiläiseen reiluuteen, ettei kodinperustajalta viedä kuin se koti, ei tule vouti estämään uuden rakentamista.
Citigroupin oli ruvettava investointopankiksi ettei jäisi jalkoihin euroopalaisille ja sitten se oli menoa. Amerikka palailee juurilleen upeiden ihmistensä toimesta ja katuu. Ja ehkä kostaa Deutschelle ? Jukka Sjöstedt
Verensokeriongelma on saanu minut raivokohtaukseen, jota en kokonaan muista. Ainakaan se ei ollut ennakoitavissa eikä hillittävissä. Lääkärit kuuluu todistelevan näistä oikeudessa.
VastaaPoistaPsykologeista senverran, että aikoinaan eräässä asiayhteydessä jouduin kolmen eri psykologin tutkittavaksi. Huomiotaherättävää tuloksissa oli niiden keskinäinen ristiriitaisuus. Yksi määritteli jonkun ominaisuuden vallitsevaksi, toinen kielsi sen. Itse menetin luottamuksen psykologien tutkimuksiin täydellisesti. Paitsi, että sen kolmannen psykologin, joka tuli paikalle moottorippyörällä risaisessa paidassa pitkine hiuksineen ja partoineen, kanssa tulin oikein hyvin juttuun.
VastaaPoistaPari reunahuomautusta, ei erimielisyyttä.
VastaaPoistaYksi lensi yli käenpesän (elokuva) on muokannut arjen psykiatriaa enemmän kuin yksikään Freud, Kohut, Kernberg, Hakola tai Pavlov.
Toinen elokuva, Loisto, yrittää samaa (australialaisen pianistin tarina Rahmanovin kanssa), Kaunis elämä ja Elämä on ihanaa tekevät samaa.
Nyt tätä yrittää Stadin Pravdan kuukausiliite tapauksessa Cheek.
Uusimmat masennuksen (sairastavuus 4%, vuosisairastuvuus pienempi) hoitomuodot ovat lähes kaikki biologisia (se verensokeri!).
Itse kannatan vuodenaikamasennusta: kahdeksan niitä Suomessa on: nyt juuri alkoi mustan lumen talvi (kulvakkolauha) eli taas on maa kahdella karvalla ja se on ymmärrystä vailla, täyttä ymmärrystä vailla ja sittenkin täydessä ymmärryksessä.
Jokainen nyky-Suomen mielentilatutkimus ansaistsisi liitteekseen Chaplinin tai Kaurismäen elokuvan. Hartauvella oikeuden jakajien katsottavaksi, ennen tuomiolauseen kirjoittamista.
Tuija Halttusen elokuva Mielen tila (2007) kannattaa katsoa. Kuvattu Vanhan Vaasan sairaalassa, esiintyjinä kolme vaarallista rikollista, asiantuntijoiden joukossa ylilääkäri Markku Eronen. Ymmärtääkseni Suomi on näissä asioissa maailman kärkeä.
VastaaPoista"Murder Trials", ei "Six Murder Trials". Kiinnostuin ja tsekkasin Amazonista. Ilmeisesti kirjassa on kuusi tapausta, mutta sitä ei speksata otsikossa... Harmi että taitaa olla loppuunmyyty.
VastaaPoista