Sivun näyttöjä yhteensä

9. syyskuuta 2016

Henkisesti köyhät


 
Suurenmoinen kapellimestari, nainen, sanoi samaa kuin kollegansa, mies. Taiteen kalvaminen on ihmisten henkistä köyhdyttämistä.

Jatkan selittämällä, mikä tämän myös valtion ja kuntien harjoittaman talousrikollisuuden muoto on.

Varasta rikkailta on kansansatu. Varasta rikkailta ja anna köyhille on matalamielinen vale. Rikkaita on niin vähän ja köyhiä niin paljon, että ahkerakaan varastaminen ei tuntuisi todellisuudessa.

Sama petkutus on muotia mediassa. Eilen kerrottiin, että rikkaat saavat enemmän verohelpotuksia kuin köyhät. Lause jätettiin puoliväliin. Köyhät saavat vähän verohelpotusta koska he maksavat veroja vähän tai eivät juuri lainkaan. Kun vähennät vähästä vähän, tulos on vähän. Ja kuulijat riemuitsevat.

Köyhyys tarkoittaa tavallisesti rahan puutetta. Myös muita tarkoituksia on. Kun olin lapsi, maassa vallitsi ankara pula. Rahaa olisi ollut, kohtuullisesti. Tavaraa ei saanut. Kun oli saatava uudet tennarit kesäksi, se oli parin kuukauden projekti ja onnistuikin vain mutkikkain neuvotteluin tukkukaupan kanssa.

Lakin joutuminen hukkaan oli ongelma. Lakkeja ei saanut kaupasta. Etenkin karvalakkeja varastettiin kahvilan naulakosta.

Suosikkilistoista näkee, että nyt tyrkytetään ostettavaksi kirjoja ja lehtiä, jotka myyvät mahtavaa ruumiillista kuntoa, laihuutta, isoja tissejä ja mielenrauhaa. En suosittele. Odotan että ne rupeavat seuraavaksi myymään ihmeparantumisia ja kuolemattomuutta. Onhan se muka väärin, että raharikkaisiinkin voi iskeä parantumaton tauti.

Hyvän elämän oppaat, sellaiset joita kaupat ovat nykyisinkin täynnä, olivat 1400-luvulla ja sen jälkeen joitakin satoja vuosia hiukan eri näkökulmasta kirjoitettuja. Niissä selitettiin, millainen toiminta näyttää hyvältä. Kärpännahka, kulta ja jalokivet ymmärrettiin osaksi hyvää elämää. Ne herättivät muissa ihmisissä tunteita. Sen ne tekevät edelleen.

Tuon kirjatyypin saksankielinen nimitys oli Fürstenspöiegel. Ovelimmat antoivat  kirjoilleen sellaisia nimiä kuin ”Hovimies”.

Edelleen suositumpaa kuin vaihtoehtojen hankkiminen aistien ja ajatusten erottelukykyä lisäämällä on päinvastainen tie, tylsistyminen.

Huumaavista aineista, kuten tylsistyttävät ruuat, esitellään mahdollisuuksina. Koko eläinkunnasta tunnetut nopean mielihyvän aiheuttajat, kuten käymistuotteet ja tupakka, otetaan ansaitsemisen kohteiksi ja niitä mainostetaan esimerkiksi kertomalla niiden vahingollisuudesta.

Ihmisiä köyhdytetään, jotta heitä olisi helpompi hallita. Niille jotka arvelevat olevansa nyt halvalla, aidon koulutuksen huonontaminen on ymmärrettävä pyrkimys. Aitoa koulutusta olisi kaikki sellainen, mikä lisää ihmisten kykyä ottaa selvää asioista ja hahmottaa ympäristöään omin neuvoin. Se on vaikeaa. Helpompaa on työntää käteen banderollia ja käskeä heiluttaa sitä ulvahdellen rytmikkäästi.

Taiteen määritelmä on, ettei sen määrittely onnistu. Hyviä yrityksiä on, mutta määritelmät jäävät vajaiksi.

Mutta tuloksia arvioiden taide on vapautta. Tällainen väite kuulostaa oudolta maassa ja maailmassa, jossa ihmisiä painostetaan menemään hienoiksi väitettyihin tilaisuuksiin pitkästymään ja lukemaan yksitoikkoisia kirjoja.

Digitalisaatio – johdonmukaisesti väärin käytetty sana – on yksi keino pitää mielen virkistykseen ja ylösrakennukseen tarkoitettu tuotanto kalliina ja sopivan vaikeasti hankittavana.

Kun koulukirjatkin nyt digitalisoidaan, kohta ei ole, mitä unohtaa kotiin.

Sekä diktatuuri että demokratia perustuvat käytännössä samaan asiaan, muutoksen vastustamiseen. Demokratia tosin tähtää muutoksen säätelyyn, mutta käytännössä paljon tavallisempi menetelmä on yhtä ja samaa hitusen muutetussa pakkauksessa.

Se on paradoksi, mutta vallankumous tarkoittaa käytännössä vallankohotusta. Näennäisesti kumouksellista on ihmisten vaihtuminen, mutta ihmisethän vaihtuvat.

Kun katsoo tarkasti ja systeemisesti yhteiskunnallinen vallankumous tarkoittaa nimenomaan muutoksen estämistä, olojen jähmettämistä. Tällä hetkellä tätä saarnaavat ja edistävät teoin, toimi ja osoituksin esimerkiksi aateveljet Trump ja Putin.

Viisisataa vuotta vanhassa Rabelais’n romaanisarjassa on hulluttelun seassa hiukkanen haaveellisuutta. Siinä perustetaan luostari, jonka portin päälle kirjoitetaan perustajan aate, tehkää niin kuin tahdotte. Muistelen että joku tarinan henkilöistä sanoo samassa yhteydessä Kolmannessa kirjassa, että teidän täytyy olla vapaita tekemään syntiä.

Esimerkiksi koulujen ja kirjastojen repiminen ei ole pelkkää ilkeyttä eikä se ole pelkkää välinpitämättömyyttä eikä edes tyhmyyttä, vaikka tyhmyys on meillä kaikilla verissä ja olemme oppineet sitä sekä ominaisuutena että asenteena suuresti ylistämään.

Kysymys on pakkovallan käyttämisestä tyhmentämällä ihmisiä, jotta heiltä olisi helpompi varastaa.

Muitakin esimerkkejä on – omat suosikkini on hiljaisuus ja luonto – mutta kirjallisuus ja musiikki on helppo mainita.

Ja jälleen kerran: turhan usein tuntuu, että totuus on muuttunut vanhanaikaiseksi. ”Tosiasioilla nyt voi perustella mitä tahansa”, sanotaan halveksien. Ja ”näin nämä asiat koetaan”, sanotaan, kun itsekin tiedetään, ettei puhuta totta.

Valitan, mutta en ihmetellyt, kun entinen poliisi Paatero liittyi kirjallaan hämärään joukkoon esittämällä väitteitä ja ”poliisin tietoja” ja ilmestymispäivänä myönsi, että faktoja ei ole mutta siltä se ainakin hänestä tuntuu…

20 kommenttia:

  1. Laittamattomasti haasteltu!

    Kiittää Kunnaksen Ilkka

    VastaaPoista
  2. Paatero haluaa Aittoniemeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskoakseni hän tuntee itsensä velvoitetuksi virasta jäätyään jättää vielä varoittavan sanan. Korkeiden virkojen yleinen ilmiö. Harvapa pyrkii poliisiksi saadakseen mammonaa, kunniaa ja mainetta. Useasti kyse on velvollisuudentunnon ja auttamisen halun yhdistelmästä, taatun toimeentulon houkuttimesta, etenemismahdollisuuksista, reilun meinigin ideasta. Toimeentulon suhteen on toisia seikkoja joihin ei voi sanoa juuri mitään. Tässäkin blogissa usein esitetty esimerkkipariskunta opettaja - poliisi joilla on kaksi lasta ja vuokrakolmio on katsottava tarkemmin hyllyn reunasta yksikköhinnat, sivutöihin ei ole enää lupaa. Asiain tila on tämänlainen eikä siinä ole sijaa keinottelulle. Entä asuntolaina? Ei tämän ymmärtämiseen ole tarpeen eduskunnan valiokunta mutta muutama edustaja virkakunnasta ei ole liikaa.

      Sulo Aittoniemi oli suuri ja rehevä persoona. Hänen ja Paateron vertaaminen toisiinsa on melko vaatimaton yritys olla vitsikäs. Kyse on kahdesta eri miehestä eikä muuta.

      Paatero varoittaa koska ekstapolaatio näyttää selvästi huolestuttavalta. Olisi naiivia uskoa etteivät yritteliäimmät olisi yritteliäimpiä. Tämä käymisreaktio tapahtuu tahdoimmepa sitä tai emme. Älkää vittuilko viestintuojalle. Kysyisitte paremminkin mitä voidaan tehdä.

      Poista
  3. "Köyhät saavat vähän verohelpotusta koska he maksavat veroja vähän tai eivät juuri lainkaan"
    Tämä ehkä pätee Suomessa, mutta Virossa ei ollenkaan. Virossa rikkaat saavat myös kaikenlaista valtiotukea jokapäiväisten korruption kautta virtaavien rahajokien lisäksi, että olen aivan varma, että kirjanpitollisesti ylempi 5% antaa valtiolle Virossa vähemmän kuin saa siltä. Sen lisäksi aina unohdetaan, että rikkaiden vauraus usein perustuu oman yrityksellisyyten lisäksi asioihin joista länsimaissa maksaa valtio. Eli jos tienaa 1000 kertaa enemmän kuin muut jossakin valtiossa, missä on hyvä koulutus ja terveet ihmiset, koska valtio takaa ne, niin pitäisi maksaa veroa myös vähintään parisataa kertaa enemmän. Hyvä esimerkki ovat Ruotsin SEB ja Swedbank Virossa. Tienaavat jo vuosia satoja miljoonia vuodessa Virosta, mutta ovat maksaneet valtiolle suuruusluokkaa noin 1-5% siitä. Ja tämä ei ole vitsi. Sama pätee myös muihin isoihin. Ainoat jotka aina maksavat tuloistaan maksimimäärän eli noin 20% ovat palkkatyöläiset.

    VastaaPoista
  4. Paateron juttuja kuunnellessani mietin, että ehkäpä hän ei voinut suoraan kertoa faktoina asioita esim salassapitovelvollisuuden vuoksi (esitutkinta käynnissä tms). Tai sitten vaan ihan myyntiä edistääkseen on tehnyt ..hm.. vauhdikkaita johtopäätöksiä.

    Tai jotain siltä väliltä.

    Se lienee varmaan, että vastaanottokeskuksissa monikin miettii, että mitä tekee jos tulee kielteinen päätös. Sekin lienee varmaa, että siellä muodostetaan erinäköisiä porukoita, ihan niinkuin meillä ihmisillä on tapana kun ollaan yhdessä. Mutta se taas lienee isompi arvoitus, että mitä tämä kaikki tarkoittaa maamme sisäiselle turvallisuudelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaako sen merkityspuolta miettiä jos siihen tepsii poliisitoimi? Muistuu se sodanjulistus (t)errorismia vastaan tästä jotenkin nyt. Aluksi vallitsi laaja yksimielisyys että se on kitkettävissä kouluin ja parempia elinkeinoja tarjoamalla. Sotatoimen kyvyt ratkaisivat, petrodollarit puhuivat ja järki vaikeni. Mutta tästähän on kohta jo kokonainen sukupolvi aikaa, lukeeko kukaan mitään niin vanhaa muualla kuin mökillä, siellä vintillä jossa on niitä hesarin kuukautisviisauksia ja muutama newsweek tai time? Netissä pitää olla tuoretta ja upiuusinta uutta, ylen tapa on maan tapa mutta rosollia se on, silli tosin puuttuu ja sen huomaa.

      Poista
  5. Taidetta just tänään mietin. Siis määrittelyä.

    Laitan 4 kriteeriä:
    1) käsityöläisyys - suunnittelu
    2) kompleksinen - älykäs
    3) harvinaisuus - uutuus
    4) kantaaottava - ravisuttaa kohulla

    Jos nuo neljä täyttyy niin todennäköisesti on taidetta ja isolla T:llä. Jos ei yksikään niin tuskin on.
    Jos ei 1 niin lapsikin osaa hetkessä.
    Jos ei 2 niin lapsikin ymmärtää.
    Jos ei 3 niin klisee.
    Jos ei 4 niin mitäänsanomatonta pikkunäpertelyä.

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korotan yhdellä: jääkö mieleen - tuntuuko jokin mielessä muuttuneen

      Poista
    2. No hyvä, mutta sen ehkä voisi sulauttaa 4:ään.
      4) kantaaottava - ravisuttaa yksilöä muistettavasti tai kansaa kohulla

      M

      Poista
    3. Esimerkiksi valokuvataide (luontokuva) on taidetta, kunjos
      1) Suunniteltu kuvakulma ja hetki ja 3) harvinainen tapaus/uusi näkökulma.
      (Digikone tekee käsityön osuuden).

      Joku luonnon kaunis muoto, kivi tai puunpahkura tms voi olla taidetta yksityisen seinällä tai takalla koska
      1) Luonnolta on vienyt kauan tehdä ja
      3) Harvinainen

      M

      Poista
    4. Entä jos taide on sitä mikä ei määrity?

      Poista
  6. Onko tämä kirjoitus vastaus Sixten Korkmanin kolumniin: Klassinen musiikki Kuka maksaa? http://www.hs.fi/talous/a1473310795394 8.9.2016.

    Korkman ei ole tainnut olla Hannu Linnun vieraana Musiikkitalossa?

    VastaaPoista
  7. Lutherista ja paavista huolimatta voidaan perustellusti väittää, että se mitä sanomme hyvinvointivaltioksi on ennenkaikkea vasemmiston ja ammattiyhdistysliikkeen aikaansaannosta. On absurdia väittää, että 1% tai 10% hyvätuloisimmista elättää Suomen ja muun maailman alempaa keskiluokkaa ja köyhiä. Näin kuitenkin annetaan ymmärtää, väitetään alvariinsa. Keskiluokan katoaminen ei ole historiallinen välttämättömyys niinkuin köyhän kuolema. Näin kuitenkin tapahtuu. Ei tässä syyllistä kaivata.

    Miten syntyikään tämä uusi historianäkemys, jossa tasa-arvosta on tullut tasapäistämistä, tasapäistämisestä sosialismia, sosialismista kommunismia ja kommunismista stalinismia jne. jne. Mikä oli siis 30-vuotisen sodan myrkyllinen idea? Muutosvastarinta! Jees, nyt tajuan.

    Mikseivät liberaalit talousviisaat huomaa ristiriitaa väitteessään, että ainoa tapa säilyttää hyvinvointivaltio on purkaa se. Nyt edistyksenä pidetään työvoiman saatavuutta 7/24 euro/tunti. Miksi? No siksi kun globalisaatio, digitalisaatio tai vaihtoehtoinen Pol Pot. Tällöin on selvää, että saavutettu 8-tuntinen työpäivä ja yleissitovat työehtosopimukset näyttäytyvät edistystä hidastavina asioina. Ne ovat haitallisia saavutettuja etuja. Sitä vastoin mikään yksityisen omistamisen muoto tai suuruus ei ole koskaan mikään haitallinen saavutettu etu, jonka voisi kyseenalaistaa.

    Miksi kaikkein rikkaimmat ja hyvätuloisimmat tuntuvat valittavan eniten? Mikä heitä rasittaa?

    VastaaPoista
  8. Oletan - tämä on pelkkä oletus - että hra Kemppinen ei aseistakieltäytyjien maailmankatsomusta arvosta. Oletan - edelleen oletan - että hän... pölö pölö pölö Mikko! Halusin vain näyttää tämän kivan sketsin, ei se mitään aasinsiltoja tarvitse.

    no kenenkäs puolella sinä tässä nyt seisot

    VastaaPoista
  9. Hello and welcome to the show! Evensteven and Brothers proudly presents: Performing here, ladies and gentlemen of the comic cats circus and citizens of blogoslovia: Mixmaster Mikis and his Mice of Assured Deceptiveness. Please! The mice are most sensitive, we must ask for silence. Hush now, please. You may wiggle your tails if you wish.

    VastaaPoista
  10. Jokamiehenoikeudet vaarassa Ruolahdella. Ei saa köyhä kerätä marjoja sillä ne kuuluvat meille. Ikiaikaiset marjastusmaat ja keröilijöiden ymmärrys yhteisomistuksesta, nautintaoikeudesta ei kohtaa kulttuuriyhteiskunnan omistuksen kanssa. Onneksi Suomi ei vielä suurimmalta osalta sellanen ole. Luonto on vielä ilmaista.

    VastaaPoista
  11. Itelleni oli suuri hetki, kun tajusin että Robin Hood ei ole henkilön nimi, vaan rikosnimike
    Rob in hood.
    Ja se jatkuu, ryöstäminen sen naamion alle, että tässä nyt toimitaan köyhien parhaaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sehän on projektin kuvaus, köyhien kuntien etu. Ne itsepääministerin kaverit on vieläkin liian köyhiä kunteja.

      Poista