Jumalanpilkka tarkoittaa,
että Jumala pilkkaa ihmistä. Tämä ilmaistaan selvästi kirjoituksissa. Merkillisiä
ovat Jobin kirja ja kertomukset Jeesuksesta.
Autuaita ovat ne, jotka
pilkkaavat ja häpäisevät teitä, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Joku luulee, että
ymmärrän itse näitä kirjoituksiani. Sellaista olen ollut käsittävinäni. En
ymmärrä.
Tässä törmäilee kahden
maailman rajalla. Yhdet ovat sitä mieltä, että viimeistään kirjoittaessaan
pitäisi sanoa jotain. Ellei ole sanottavaa, sitten on oltava hiljaa.
He ovat lukeneet
Wittgensteinista vain sen kuuluisan rivin. Saisi katsoa ajatusta myös
takaapäin. ”Mistä ei voi puhua” sisältää ajatuksen, että kaikesta ei voi puhua.
Jostain voi silti puhua.
Lisäämällä matematiikasta
ja fysiikasta tutun epätäydellisyyssäännön yleistetyssä muodossa päästään
jatkamaan. On todistettavissa, että on todistettavissa olevia asioita, joita ei
voi todistaa.
Jotkut toiset kirjoittavat
juuri siksi, että eivät tiedä. Se on kuin vetäisi kevyellä tuulella merkkejä
rantahiekkaan. Viimeistään joka seitsemäs aalto pyyhkii merkit niin että on
aika aloittaa alusta.
Eräässä kirjoituksessa
yritin selittää, mitä tarkoitan ”modernismilla”, joka oli siitä erikoinen
kirjallisuuden suuntaus, että se koski myös muita taiteita, kuten maalausta ja
musiikkia, ja tieteitä.
”Olen ateisti. Uskon vain
siihen, mitä pidän totena omien aistieni ja oman ymmärrykseni voimasta.”
”Hyvää yötä. Maailma on täynnä
hiukkasia ja eliöitä, joita et voi nähdä edes laitteilla. Totuuksiasi taas vaivaa
epätäsmällisyys. Sen voi todistaa. Tosin todistuskin on epätäsmällinen.”
Vanhat tuttavat vetävät
melkein vertoja vanhoille sukulaisille. Rauhallisesti keskustellessa joki asia
on käännähtää oikullisesti, ja kun sen on sitten tajunnut, onkin pysyvästi
helpompi olo.
Modernistinen keskustelu
voi olla sellaista tunne-elämän kvanttimekaniikkaa, ettei tutuksi tullut ehkä
enää tunnukaan samalta kuin ennen.
Monta vuotta sitten
puhuimme äitini kanssa kiusaamisesta esimerkiksi koulun pihalla. Minua ei ole
koskaan mainittavasti kiusattu eikä äitiä liioin. Minä olin opettajan
lellipoika ja äiti oli pieni ja kaunis.
Yllätys oli järkeilymme
tulos. Ne pahat pojat, jotka äitini muisti kansakoulun pihalta ja jotka saivat
opettajan loksuttelemaan paheksuvasti tekohampaitaan, olivat niiden pahojen
poikien isiä, jotka minä puolestani opin kiertämään sen saman koulun samalla
pihalla. Isät olivat veljeksi ja nämä pojat siis serkkuja.
Viisikymmentä vuotta
myöhemmin siis ymmärsin, että käyttäytyminen periytyy, ainakin jos
käyttäytymisen syyt säilyvät ennallaan.
Yksi esimerkki on
epämiellyttävä käytös, jonka takana siis saattaa olla asianomaisen
epämiellyttävä elämä, jonka takana puolestaan on kenties näköalaton elämä.
Luulen kuulleeni, että
nämä pahat pojat ovat kuolleet aika kauan sitten. Toinen taisi ajaa autolla
metsään, eikä suinkaan selvin päin.
Luokkatoveri-tuttavan
kanssa kävimme läpi hyvin muistamiamme lähitaloja asukkaineen. Muistimme että
eräskin hyvä työmies oli joka lauantai pöhnässä mutta ei rähissyt. Minä
kerroin, että nytkin tauti oli tarttuva. Tuon muistamamme henkilön poika oli
muistikuvissani aivan riemukkaan nokkela ja kuin rakenteellisesti
hyväntuulinen. Hän oppi kovin varhain sellaisen ajatuksen, ettei oikeastaan
kannata yrittää, ainakaan tosissaan, ja päätyi hautausmaan kiviaidan taakse
kolmissakymmenissä.
Tämä oli murheellista
puhetta, mutta ongelma oli se sama vanha. Miten ihmiset eivät opi rakastamaan
itseään niin kuin lähimmäisiään? Jos osaisi olla itselleen hyvä, välttyisi monelta
pahalta.
Sitten tuli juttelussamme
puhe taas eräästä toisesta kaverista, josta ei ilmennyt paljon tietoja, mutta
sitä vastoin tämän vanhempi veli, sellainen Seppo, ponnahti mieleen ja nyt sain
tietää, että asianomaisella olikin ollut tapana haukkua, että sinun isäsi on –
sitä tai tätä – ja napata nyrkillä olkavarteen, sellaiseen kohtaan että sattui,
vähän.
Meidän molempien,
luokkatoverini ja minun, isät taisivat olla epätavallisen kunnollisia, niin
ettei tämä Seppokaan tahtonut oikein keksiä mitään oikeasti ikävää. Ei voinut
sanoa edes että isäs on pöffäilly pöhnässä, kun eivät he juoneet. Tai saattoi
minun isäni kallistaa lasillisen upseerikerholla, jossa siis reserviupseeritkin
kävivät, mutta ei hänestä ollut alan mieheksi.
Mutta muistelumme yhdisti
tietoja. Tämä Seppo oli paikallisen äidin poikia mutta sellaisen isän tekemä,
joka oli tullut evakkona mutta poistunut elävän muiston vierailustaan
jätettyään paikkakunnalta. Sillä nuoremmalla veljellä ei ollut isää ollenkaan.
Muistamassamme maailmassa
nämä asiat ilmenivät nimestä. Aito huorilapsi kulki elämänsä päivät äitinsä
sukunimissä, mutta jos isä oli ja oli vihitty, käytännössä vaikka vain
päiväksi, isän nimi oli papinkirjassa.
Siinä huushollissa isä
oli siis arka asia. Ja äiti oli, sen pikkupojatkin tiesivät, vähän sellainen
hauska. Ellei ihan ”yleinen”.
Tietomme osoittautuivat
kovin suppeiksi ja monet kohtalot päättyivät pimeään. Koulussa kaikki
pikkulapset tiesivät, että eräs tietty siitä usein ohi ajava hevosmies oli ”kuitti
sitä”. Seudun murteessa kuitti tarkoittaa ikävää-
Miksi se setä oli kuitti,
siitä meillä ei ollut mitään tietoa. Samaa hevosta ajoi joskus ”mukava setä”.
Hän joskus ihan huusi, että tulkaa kersat jalaksille. Ja sitten mentiin niin
että huippasi kun kurvissa vähän siristi.
"He ovat lukeneet Wittgensteinista vain sen kuuluisan rivin. Saisi katsoa ajatusta myös takaapäin. ”Mistä ei voi puhua” sisältää ajatuksen, että kaikesta ei voi puhua. Jostain voi silti puhua."
VastaaPoistaOlen kauan ihmetellyt tätä mestari Ludwigin Jumalalta saamaa mystistä ilmoitusta, 11. käskyä. Toisaalta ymmärretään, että lauseitten kryptologia avautuisi vertaamalla semiotikkaa semantiikkaan, mutta po. lauseet itse asiassa kieltävät sellaisen yrityksen mahdollisuuden. Ehkäpä juuri siksi tämä ristiriitaisuus on aiheuttanut monelle uskon lopulliseen filosofisloogisen selvyyteen sallitun, tarkoin rajatun aitauksen sisällä, ja myös varmuuden sellaisen olemassaolon välttämättömyydestä.
Mutta, tuota noin, ja kaiken sekavuuden uhallakin, voi perustellusti kysyä:
Jos kaikki mitä ylipäätään voidaan sanoa, voidaan sanoa selvästi, olisi hyvä tietää selvästi, mitä selvästi sanominen on. Humalassa ja mystisistä loogisista kokemuksista tulee nimittäin alvariinsa puhuttua selvästi hölmöjä.
Niin tapahtuu tuon tuostaan.
Heisenbergin epätarkkuusperiaatteen todistaminen on mielenkiintoinen asia. Jos on valmis vähän heiluttamaan käsiä, todistuksen voi esittää lukiolaiselle ymmärrettävällä tavalla. Siis sellaiselle lukiolaiselle, joka suorittaa pitkän fysiikan kirkkaasti kiitettävin arvosanoin.
VastaaPoistaTarkempiakin todistuksia on, mutta ainakin itselleni niistäkin jäänyt tunne, että pääasiassa niiden epätarkkuutena on kysymys siitä, missä vaiheessa kaksi funktion huippua ovat oikeasti erotettavissa toisistaan. Ihmismieli on yllättävän hyvä erottamaan hahmoja ja kuvioita, mutta valitettavasti se erottaa hahmoja myös sieltä, missä niitä ei ole. Sähköinsinööreille tuttu kolmen desibelin eli 50 %:n valmennuksen raja on toimiva kompromissi.
Sen sijaan Gödelin epätäydellisyyslause on ymmärtääkseni todistettu tarkemmin. Sikäli kuin asiaa ymmärrän, Gödel todisti hyvin pitkälti sen, mitä Wittgenstein tarkoitti: Matematiikkakin on kielenä epätäydellinen. Jokaisessa mielekkään laajassa matemaattisessa järjestelmässä on tosia lauseita, joita ei voi kyseisessä järjestelmässä todistaa oikeiksi tai vääriksi. Tämä on lohdullinen ajatus oman järkemme rajoista, eikä sen maailmankatsomuksellisia seurauksia ole vielä täysin selvitetty.
Turingin koneiden raksuttelun seuraaminen on myös mukavaa kesäpuuhaa. Ja sopivalla kysymyksenasettelulla se ei lopu koskaan. Kysymys voisi olla vaikka muotoa "no, loppuuko se raksuttelu".
PoistaNiin, noissa vanhoissa transistoriradioissa oli monessa sisäänrakennettu, rahastusautomaatti Airamille.
VastaaPoistaToimi pattereilla, siis 6 x 1,5 V = 9V. Verkkolaitteita oli jo kehitetty mutta pistokkeet eivät olleet standardisoituneet ja naaraspuolista plugia ei oltu laitteeseen asennettu.
Ihmiset kantoivat kotiinsa pattereita vaikka kotioloissa olisi verkkovirtaakin ollut saatavilla. Tosin vain yksi pistorasia kammarissa ja sekin höyryradiolle varattuna.
Muutaman naaraspistokkeen asensin naapureille ja verkkolaitteenkin jostain löysin, itsekin olisi ollut helppo tehdä rakennussarjoista mutta Erkki Pullola sähkötarkastuslaitokselta oli sen kieltänyt. -Murphy_
Kiertelin hyvin asiantuntevassa seurassa (#pieceofugandasafaris)
VastaaPoistaUgandaa pari tuhatta kilometriä tänä kesänä ja mietin 40 000 000 kansan suurta lasten määrää (40%). Kaikki vaikuttivat (harha!) hyväntuulisilta, vaikka tiet olivat ravalla.
Kotiin tultua luin tuoreen tanskalaisen dekkarin "Poika varjoista" (Jussi Adler-Olsen, Gummerrus 2016, suom Katriina Huttunen, alkuteos Marcos effekt).
Kirja EI ollut Karen Blixenin "Minun Afrikkani", mutta se pohti tanskalaista rasismia salaa tukien yhtäältä päiväntasaajan Afrikan lasten kohtaloa pohjoismaisissa rikoksissa, toisaalta tanskalaisten pankkien korruptiota ja lasten selviämistensä ihmettä.
Sekä paikan päällä että dekkarissa oli sama viesti, joka ei aivan osu Kemppisen todistamiseen pohjalaisesta sodanjälkeisestä koulunpihasta. Ei myösään tanskalaisten menestys-tv-sarjojen (Silta jne) antamaan kuvaan "onko tanskanmaassa jotain mätää"-ongelmassa.
Ihmisjärjen kohtalo on vaivata itseään kysymyksillä, joita se ei voi torjua, sillä ne juontuvat järjen luonteesta itsestään, mutta joihin se ei voi vastata, sillä ne ylittävät ihmisjärjen rajat. Näin pohdiskeli Kant.
VastaaPoistaMuutto?
VastaaPoistaMiksi ihmiset eivät opi rakastamaan itseään niin kuin lähimmäistään? Perusluonteinen kysymys. - Itsestään kukin tietää niin paljon enemmän, on minun vastaukseni.
VastaaPoistaSitä vaan, että ehdotan googlaamista wittgensteinin tikkaat. t. Mika Olsson. (Tekstissä kylläkin otettu paljon! amatöörin "taiteellisia vapauksia" - ja ao. "anonymiteetin" perään vois, jos osais, laittaa hymiöt.)
VastaaPoista