En halua lukea Parmasen
kirjaa ”Haukkavuoren aarre”. Parmanen oli Etsivän keskuspoliisin miehiä ja
Sortavalan nimismies. Hänen suurteoksensa ”Taistelujenkirja” ei miellytä. Jos
joku tutkija haluaisi esimerkkejä katteettomasta Suomen menneisyydestä satuilemisesta,
tuo kirja olisi hyvä lähde.
Tämän blogin lukijoista
vain Sakari ja Jussi tietävät jotain aiheesta ja saattavat tunnistaa kuvan
kartan. Se esittää Haukkavuorta. Tunnistaminen ei ole helppoa, koska nimi ei
ole oikea. Keksimme sen itse, tuosta Parmasen kirjasta. Mutta pojat voivat
tunnistaa Kakkurin suon. Pelkäsimme sitä hiukan, ainakin minä. Suohon oli sata
vuotta sitten hukkunut Kakkurin talon paimenpoija. Voi olla että hukkunut
olikin lehmä. Se olisikin ollut iso vahinko. Tai sitten se oli juttua vain.
Mutta se oli neva, keskeltä upottava.
Kysymyksessä oli
partioretkeily. Olimme karkeasti alle 15-vuotiaita, paitsi ehkä Jussi. En
tiedä, mistä me olimme keksineet tämän kohteen yöretkillemme. Olisiko Sakari,
jonka koti oli sillä suunnalla, tiennyt paikan jostain. Olikohan meillä joskus
mukana hänen vanhempia veljiään? Sanoisin että oli.
Kohde oli hyvä, koska
Kauhavalla on aika vähän metsää ja monessa paikoin vaihtelevat suot ja matalat
kumpareet. Tämä oli kuitenkin ”vuori”. Se oli melkein 25 metriä suon pinnan
yläpuolella, ja kivenlohkareita oli vaikka kuinka.
Mielestäni siinä kirjassa
löydettiin osittain maanalainen joki, joka tuli vuoresta. Sellainen ajatus on
todella jännittävä. Niin ainakin minä toivoin, että mekin löytäisimme
maanalaisen joen.
Sellaisia ei kuitenkaan
taida olla, ainakaan Pohjanmaalla.
Aikuisena jouduin oikein
selvittelemään, mikä ihme on vesisuoni, sellainen joita etsitään ja löydetään
varvulla. Verisuoni tuli väkisin mieleen. Siis eräänlainen luonnon tunneli (tai
viemäri), jossa vedet virtaavat.
Vesisuonia ei ole
olemassa. Pohjavesikerroksen yläpuolella on märkää maaperää, jossa vesi melkein
virtaa ja nousee jopa hiukan ylöspäin. Itseopiskeluni keskeytyivät ennen kuin
sain selville, onko Suomessa arteesisia kaivoja. Ilmeisesti on. Jossain päin
niitä näytetäänkin ihmisille. Lähde on yhtä kuin pintaan nouseva pohjavesi.
Arteesiseen kaivoon vesi nousee ilman pumppuakin, omalla paineellaan.
Pohjanmaan kuuluisista lakeuksista
suuri osa on entistä suota, veden vaivaamaa maata. Muutamia satoja vuosia
maatyö oli ojan kaivamista, kuivattamista. Pohjanmaalla viljelyalaa lisättiin
myös kydöttämällä eli polttamalla rahkaa, mielellään kerros kerrokselta.
Sata vuotta sitten
kytösavu sai tietyn sävyn. Savu nimittäin tuoksuu rahalta. Se lupailee peltoa,
mutta haju muistuttaa tervaksen hajua. Ja terve oli kerran rahanalaista
tavaraa.
Kyteminen on nykykieltä,
miilu ja sysi eivät. Ei puuhiiliä ole valmistettu itse ainakaan sataan vuoteen,
kun ei ole enää seppiä, jotka tietäisivät, että hiilistä eli siis sysistä saa
kuumemman liekin.
Meidän retkikohteemme
kaltainen, paljon yleisempi haave on Valtameren saari. Haaveissa se on Robinson
Crusoen saari, jossa ollaan yksin ja kaikki tehdään itse. Henki vain säilyy
jollain kumman tavalla, eivätkä taudit tartu.
Epäilen hiukan, että nyt
väistyvässä kesämökkiperinteessämme on annos tuota romanttista haaveilua.
Ainakin taloudellisesti ajatellen kesämökki on kovin usein huono sijoituskohde.
Silti yksi ja toinen siirtyy vuokramökkikannalta. Oma kun pitäisi olla.
Suuremman luokan ongelma
on oma koti. Suomessa – sanottaisiinko – toinen puoli kansaa maksaa
asumisestaan aivan kauheasti käytettävissä oleviin tuloihin nähden.
Muiden toimien ohella
selailen ahkerasti Helsingin ja lähikuntien paikallishistoriaa, kun niistä on
upeasti aineistoa. Sotiin asti myös toimeen tulevat ja hyvin toimeen tulevat
suosivat vuokralla asumista. Tiedän itse perheitä, joissa kevään ohjelmaan
kuului kuljeskella katsomassa, mihin tänä vuonna muutettaisiin. Muuttaminen
tuntui normaalilta, kun taas johonkin osoitteeseen juuttuminen ahdisti.
Tosi rikkaat olivat asia
erikseen. Ellei heillä ollut virka-asuntoa, he ostivat huoneiston tai talon.
Mutta kyllä Paasikivikin muutti Erottajalta vanhemmilla päivillään peräti
Taka-Töölöön- Siinä Erottajan talossa, lähellä Robaa, asui yhteen aikaan
pelkästään merkkihenkilöitä.
Minä sitä löysin
Haukkavuoren aarteen, ja sattumalta myös Sakari ja Jussi tietävät Ylisen
Liesjärven. Partiopoikana ainakin minä kuvittelin suot järviksi ja mäet
mittaamattomiksi. Päijänteen rannoilta löytyi isän sukulaismieheltä vuoressa
oleva kirkas ja ihastuttava järvi – niin kaunis, ettei sinne halunnut ajatella
mitään mökkiä. Viikko telttailua oli ihanne.
Oikeilla omistajilla on
siellä mökkejä. Varovasti olen yrittänyt urkkia heiltä, sukulaismiehiltä,
tuntevatko he paikan taianomaisuuden. Luultavasti eivät tunne. Heille se on
vain hieno ja leppoisa paikka, lähellä entistä omaa kotia.
Mutta voi olla että
kylmät asiasyyt vaikuttivat. Ei sinne ollut ennen tietäkään, ja viimeinen väli
oli oikeasti raskas. Nyt siinä kohdassa, missä erottiin isolta tieltä, on
hiihtokeskus kaikkine tiettävästi tarpeellisine varusteineen.
Hyvä on, että on kunnon
rinne, ja vielä Jyväskylän eteläpuolella.
Muistelemalla partiopoika-aikojen
kohteita en harjoita nostalgiaa vaan luultavasti rauhoittelen itseäni, kun en
ehdi, jaksa enkä viitsi lähteä käymään Savossa, johon olisi tervetullut. Nyt on
saavutettu se vanhuuden vaihe, että viisi ja puoli tuntia suuntaansa tuntuu
kovin paljolta. Ja löydän itsestäni fanaatikon – sielläkin mökillä näkee
teleisiosta potkupalloa ja yleistä urheilua ja jännittävää luettavaa on niin
että oikein. Hyllyt eivät kuitenkaan notku. Ne on suunniteltu huolella ja
kiinnitetty hyvin.
Pari muistoa. Isoisäni Eino näytti meille pojille miten varpua pidellään ja kuinka se taipuu, oletettavasti vesisuonen kohdalla. Seikka tuntui sadulta, fado. Jossakin nurkissani on kaitafilmi jossa ukot Osuusliikkeen huvilalla, kuivassa rannikon hiekkasaaressa kokeilevat side eli suuri nästyyki silmillä, missä varpu kenelläkin taipuu. Kokeilu päättyy ratkaisemattomaan.
VastaaPoistaToinen on pulppuava lähde. Sellainen löytyi Utin Haukkajärvestä, sen rannasta veden alta. Jalkoihin virtasi voimalla kylmää vettä seisoessa polvia myöten rannassa. Viereinen Salpausselän harju laski siinä jyrkästi Haukkajärveen, ja hiekkakankaan keräämä vesi löysi tiensä. Ilmiö oli yhdessä paikassa, joten sitä voisi jo sanoa vesisuoneksi.
Minun pappani katsoi varpusysteemillä kaivonpaikkoja sekä omassa että naapuripitäjässä. Sinikantisessa ruutuvihossa oli tiedot tuloksista, mm. syvyys, josta vettä löytyi. Syvyys määriteltiin katsottaessa siitä, montako kertaa varpu kääntyi peräkkäin saman paikan yllä. Kokeilin itsekin niin, että varpu oli minulla ja pappa piti käsistäni kiinni. Kun se taipui, sitä ei voinut vastustaa, vaikka puristi tosissaan, pajunoksan haarojen päät pyörivät kourassa, liike oli voimakas. Naurakaa vain Skepsis-miehet...
PoistaIsoisäni Walter Rydman suostui hyvän hyvyyttään auttamaan Parmasta Taistelujen kirjan rahoittamisessa. Hän yhtenä Stockmannin johtajista vetosi muihin liike-elämän ja teollisuuden pomoihin, ja hänen jäämistössään on valtava määrä lippuja ja lappuja, laskelmia summista - ja Parmasen loputtomia lainapyyntöjä. Tämä osasi todella kuluttaa rahaa. Kirjoja olen sen verran lukenut, että Jalmari Finnen Kiljusten paluu -kirjassa kerrottu poliisivoimien eliminoiminen näyttää olevan lievästi todellisuusperäinen. Pikkupojat, kammonistit, ympäröivät poliisit "innokkaina", ja leikkasivat henkselinnapit irti. Tähän suuntaan, nappien leikkausta lukuunottamatta, ilmeisesti kävi vihatulle poliisipäällikölle jota esteltiin pääsemästä tietyille tapahtumapaikoille. Petettynä takuumiehenä 30-luvun alussa omaisuutensa menettäneelle Walterille Parmanen tuotti lisäharmeja aina sotien lopulle asti, kuppaamisen taidon kun tämä ilmeisen hyvin hallitsi, ja maksamattomien lainojen korvaukseksi ulosmitattiin arvotonta roinaa.
VastaaPoistaHyvin olet paikanatanut monen retkemme kohteen kartalta. Kuvan alareunasta johtaa hentoinen polku kallioiselle soiden keskellä olevalle saarekkeelle.
VastaaPoistaHyvin voin tunnistaa korkeuskäyrien mutkasta paikan, johon kyhäsimme jonkinlaisen laavun tapaisen esimerkiksi sillä ikimuistoisella marjareissullamme. Emme malttaneet lähteä hyvästä marjapaikasta yöksi kotiin. Isäni olikin todennut huolestuneille vanhemmille, että pojat ovat varmaan vain löytäneet hyvän marjapaikan.
Astiamme olivat täynnä ja muutaman paidan hihat olivat solmussa ja paidoista oli tullut marjapusseja. Saimme kait saaliimme ansiosta anteeksi yllättävän yöpymisen.
Eräästä retkestä kyseisellä paikalla minulla on muistona pari valokuvaa. Siitä päätellen että et ole itse kummassakaan luulen ne sinun ottamiksesi.
Nyt kun olet alkanut laittaa Facebookiin vanhoja kuvia Olipa kerran Kauhava ryhmään, niin luulen ettei kukaan panisi pahakseen vaikka niitä sinnekin ilmestyisi.
Tervetuloa / -menoa Kuortaneelle 20.7.2016, tervahauta syttyy jälleen.
VastaaPoistakeskellä karttakuvaa olevalla kallio-alueella, sen etelä kärjessä on nykyisin ns. kotkan-pesän laavu. Jos plogisti on ollut ja rakennellut tuon kallioalueen eteläkärjessä olevaan kalliokoloon laavurakenteita, jotka siellä olivat, niin olisi kivaa jos jotain siitä kertoilisit.
VastaaPoistaJos arteesinen kaivo on sellainen, että siinä veden pinta on korkeammalla kuin kahden metrin päässä olevan ojan pohja, niin sellaisia on. Meillä se kaivon pohja on ojan pohjan korkeudella ja siinä on ulosvuotoputki ylimääräiselle vedelle.
VastaaPoistaJuridinen termi taitaa olla "paineellinen pohjavesi". Sellaisen kohdalle kaiketi saa tehdä kaivon (kun entinen kuivuu), mutta lähde pitää jättää rauhaan.
Sanasta lähde tulee ensin mieleen paikka tyyppi Runebergin lähde. Paineellisen pohjaveden kohdalla on, ainakin meillä, lautasen kokoinen kurasilmäke. Vaikka vanhat äijät kyllä puhuivat lähteestä.
Tuliko partiossa puheeksi milloin suomenkielisen kultuurin hautaaminen elävältä alkoi? Vakiintuneita liputuspäiviä ovat:
VastaaPoista-J. L. Runebergin päivä, 5. helmikuuta
-tasa-arvon päivä, Minna Canthin päivänä 19. maaliskuuta
-suomen kielen päivä, Mikael Agricolan ja Elias Lönnrotin päivänä 9. huhtikuuta
-kansallinen veteraanipäivä, 27. huhtikuuta
-Eurooppa-päivä, 9. toukokuuta
-suomalaisuuden päivä, J. V. Snellmanin päivänä 12. toukokuuta
-kaatuneiden muistopäivä, toukokuun kolmantena sunnuntaina
-runon ja suven päivä, Eino Leinon päivänä 6. heinäkuuta
-suomalaisen kirjallisuuden päivä, Aleksis Kiven päivä 10. lokakuuta
-Yhdistyneiden kansakuntien päivä, 24. lokakuuta
-ruotsalaisuuden päivä, 6. marraskuuta
-isänpäivä, marraskuun toisena sunnuntaina
-suomalaisen musiikin päivä, Jean Sibeliuksen päivänä 8. joulukuuta
Partiolaisten suosima Iisalmen kirjailija Juhani Aho oli edellä aikaansa kirjoittaessaan 1800-luvun lopulla Juha-romaania. Nimihenkilön vaimo lähtee siinä Shemeikan mukana Venäjälle ja vaikka palaakin kotiin, Juha hyppää sydänsurun murtamana jokeen.
PoistaSonkajärvi tunnetaan nyttemmin maailmalla eukonkannon kisapaikkana, TP Sauli Niinistö puolestaan lausahduksestaan "kasakka vie kaiken mikä on löyhästi kiinni"
Omia rajojaan rikkomaan aikovalle, uusia maailmoja suunnittelevalle savolaispojalle partiolaisuus näyttäytyi kirkonkylän kilttien nuorten harrastukselta, johon ei mieli vetänyt mukaan.
VastaaPoistaPartioaate on kuitenkin voittanut meidät! Apuuva!
Joo, luonnontilainen lähde on vesilain suojaama, jollei poikkeuksellisesti ole poikkeusta sen tärvelemiseen myönnetty. Hallinto-oikeudet ovat olleet tässä suht tiukan johdonmukaisia. Joskus on määrätty yrittämään ennalleen palauttamistakin. Jos sen sijaan asia viedään käräjille, tulee lähes varmasti nahkapäätös. Syynä on rikosprosessi, jossa monenlaiset olettamat aina toimivat syytetyn hyväksi. Esimerkiksi jos keksitään sanoa, ettei siitä luonnontilaisuudesta nyt jälkeenpäin enää ihan täyttä varmuutta ole. Eihän asiaa enää voitaisi testatakaan. Selvä hylky siis.
VastaaPoistaKiinnitti huomiotani se valtava ympäristönmuutos mikä alueella on sillä välin tapahtunut. Maanmittaushallituksen kartan mukaan melkein ainoa mikä on entisellään on "Haukkavuori". Ehkä sen murskaamiseksikin on jo suunnitelma olemassa? Keinot nykyään kyllä löytyvät ja olisi synti ja häpeä ellei niitä käytettäisi.
VastaaPoistaTietysti samanlainen muutos on lähes kaikkialla Suomessa tapahtunut. Nyt on niin helppo tarttua ison koneen ohjaimiin ja myllätä maisema uuteen kuosiin.
Hallitus on lisäksi huomannut että jotkut normit rajoittavat hiukan toimeen tarttumista. Siksi onkin varmuuden vuoksi ryhdytty tähän normien purkuun.