Vaihteeksi media
epäonnistui. Sekin nähtiin, että yleensä aina asiantunteva Osmo Soininvaara
puhui televisiossa aivan pehmeitä.
Kuluttajanviranomaisen
edustaja ymmärsi ja oli vaivautuneen oloinen.
Tietäisin, miten Anttilan
uhreille eli jo tehdyt maksut suorittaneille, tavaraa vaille jäävät saataisiin
joko ostos valmisiin tai rahat takaisin.
Puheena ollut lain muutos
on tarpeen mutta tarkkaan ottaen ei välttämätön.
Jos ajaisin asioita – en aja
asioita – veisin asian oikeuteen ja lupailisin, että ehkä jo käräjäoikeudessa
mutta hyvin luultavasti hovioikeudessa asia ratkeaisi toivotulla tavalla.
Lain kannalta ongelma on
vanha tuttu. Sitä voisi sanoa Anttila-ongelmaksi. Tavallisen asiakkaan asioita
verkkokaupassa ei ole mietitty. Syy on selvä. Ne ovat mitättömiä. Summat ovat
niin pieniä. Tuo asenne on kuitenkin vanhentunut. Asiat eivät ole mitättömiä,
koska viime aikoina niin suuri osa tavaroista ja merkittävä osa palveluista on
siirtynyt verkkokauppaan.
Kuvitelkaa, että Adlibris
tai Booky menisi konkurssiin. Olisi sietämätöntä, että asiakkaat jäisivät
vaille kirjojaan. Asia on täysi hoidettava konkurssipesän edustajan toimin,
koska niillä myydyillä tavaroilla ei ole merkitystä myöskään konkurssipesän varallisuutena.
Ei niistä mitään saa.
Oikeusvarmuus on tärkeä
asia. Asiakkaiden on voitava luottaa siihen, että lait ovat kohdallaan ja viranomaiset
toimivat. Ja tässä asiassa se ei maksa paljon.
Oikeudellisesti kysymys
on – monimutkainen. Se on kysymys omistusoikeuden siirtymisestä irtaimeen
esineeseen, kaupan kohtaan pysäyttämisestä ja välillisesti myös
sivullissuojasta.
Taloudellisesti kysymys
on – tärkeä. Konkurssilaki ja Takaisinsaantilaki estävät keinottelun. Olen itse
ollut tuomarina asioissa, joissa ulosottomies on jo matkalla, kun maksukyvytön
velallinen myy mustan Mersunsa kaksivuotiaalle tyttärelleen ja
kesämökkikiinteistönsä tädilleen, joka on höppänä, molemmat maksuajalla ja
pilahinnalla. Tällainen ”liikemies” usein hämmästyy, kun luovutukset eivät
pidäkään.
Olen itse ollut
vuosikymmeniä ratkomassa luottopetoksia. Se on suosittu ”ammatti”, että joku
ostelee laskulla ei myöhempää maksua vastaan ties mitä eikä aiokaan maksaa.
Todistelu on aina vaikeaa mutta kyllä tuollaisesta on perinteisesti päästy
linnaan. Maksukyvyttömyys on eri asia. Tahallinen petos o eri asia.
Palvelujen
kuluttajakauppaa ovat muun muassa lehtien ja tietokoneohjelmien ”tilaukset”,
joita ainakin minulle on noin kymmenen – Hesari, Spotify, Office, Adobe
Creative Cloud jne. Loistava kotimainen sovellus on EasyPark.
Oikeudellisesti on
epäselvää, mitä tehdään, kun palveluntuottaja joutuu konkurssiin.
Iso asia on operaattorin
palvelut, siis puhelin ja laajakaista. Mitä sanoisitte, jos jokin Saunalahti
tekisi konkurssin ja yhteytenne menisi mykäksi? (Tähän on vastaus – mitä tekisitte,
jos verkkovirran toimittaja menisi konkurssiin. Kyllä se on mietitty.)
Palveluissa on sekin ongelma,
että teettämisvelvollisuus ei toimi. Jos operaattori lakkauttaa maksunsa ja
työntekijät lähtevät maantielle, ei ole keinoa palauttaa katkenneita
viestintäyhteyksiä väkisin. Jos firma on veloissaan, ulosottomies voi hakea
tavaran väkipakolla firman varastosta.
Tämä oli kuivaa juristin
oppia, jota en itse noudattaisi käytännössä. Tuo omistusoikeuden siirtyminen
oli aikoinaan hyvin suosittu väitöskirjan aihe, josta ei puuttunut
mutkallisuuksia. Ei ollut kauppalakiakaan, joten sovellettiin Ruotsin lakia
soveltuvin osin. Mietittiin miehissä, milloin lajiesine on erotettu ostajan
lukuun ja pohdittiin erikoistilanteita.
Yhteiskuntaan ilmesyy
jatkuvasti uusia ”asiamiehiä”, jotka hoitavat tarpeellisia asioita, kuten
tietosuojaa tai tasa-arvoa. Vanhoilla tekijöillä, kuten
eduskunnanoikeusasiamiehellä on suuri vertauskuvallinen merkitys. Käytännössä
hänelle tehtyjen valitusten laadun ja kohtalon toteaa nopeasti
toimintakertomuksista.
Ilkeällä päällä ollessa
sitä saattaa ihmetellä, miten usein valitushimo ja asian vähäpätöisyys osuvat
samaan ihmiseen. Kerrankin, muistan, haluttiin suuren mittakaavan
rakennusurakkariitaa siitä, että rakennetussa saunassa oli jokin valaisimen
kehyksenä oleva listanpätkä useita millejä vinossa…
Suometa puuttuu
agency-tyyppinen järjestelmä ja samoin puuttuu trust-tyyppinen järjestely.
Mietimme näitä vuosikymmen sitten HIITissä. Kaupan alalla on kautta aikojen toiminut
tukkukauppiaita, jotka ostavat tuottajilta ja myyvät vähittäiskauppiaille eli
liikkeissä edelleen myytäväksi.
Erikoisaloilla on
välitystoimintaan erikoistuneita ammattikuntia, kuten meklarit ja huolitsijat.
Tuollainen taho saattaa toimia välillisenä edustajana. Suomessa
luottokorttiyhtiön (Visa) rooli ei poikkea kovin paljon tuosta. Firma
osallistuu myös riskin jakamiseen.
Itse en malttaisi
Anttilan konkurssi kaltaisessa tapauksessa olla kysymättä konkurssipesältä,
paljollako myytte verkkoasiakkaiden maksamat tavarat. Sopivasti painostaen ne
voisi saada halvalla, koska konkurssipesän ja suurten velkojien kannalta asia
on taloudellisesti merkityksetön.
Muistelen että ennen oli
sellainenkin firma, jonka nimi oikein oli ”Konkurssipesien loppuunmyynti” ja
ellen erehdy, toiminimi kiellettiin sopimattomana, koska se antoi aiheettomasti
kuvan erikoisen edullisista hinnoista.
EU:n harjoittamaa
liikasääntelyä kirotaan porukalla. Voisimme muistaa, että kotimainenkin
liikasääntely on ongelma. Suomalainen byrokratia on harmillinen sekoitus
Ruotsin ja Venäjän perinnettä. Kasvattaa sitä ei kannata.
Jänniä nämä pesän oikeudet ja velvollisuudet (HE26/2003) kuluttajan kannalta. Suoritusvelvollisuus on pesään ja pesän velvollisuus on luovuttaa kun on maksettu, mutta väliin jäisi velallisen luovutusvelvollisuuden "musta aukko" vaikka tuosta voisi kyllä muuta päätellä. Noh, maksoin luottokortilla...
VastaaPoista"Konkurssipesällä on samanlainen oikeus kuin velallisella olisi ollut vaatia, että sivullinen täyttää oman suoritusvelvollisuutensa ennen kuin hän saa omaisuutensa. Jos sivullinen on ostanut tietyn esineen velalliselta ennen konkurssia, konkurssipesällä on tavallisesti oikeus vaatia, että ostaja maksaa kauppahinnan ennen omaisuuden luovutusta. Konkurssipesä ei myöskään ole velvollinen luovuttamaan omaisuutta ennen kuin sivullinen maksaa saatavat, joiden maksujen saamiseksi konkurssipesällä on kauppakaaren 12 luvun 12 §:n nojalla pidätysoikeus kyseiseen omaisuuteen. Jos irtaimen omaisuuden kauppa on purettu, konkurssipesällä on yleensä oikeus vaatia jo maksetun kauppahinnan palauttamista ennen kuin se luovuttaa omaisuuden myyjälle. Luovutusehtojen selvittäminen kuuluu pesänhoitajan tehtäviin ehdotuksen 14 luvun 5 §:n nojalla." HE 26/2003
En tunne lainopillisia termejä ja siksi en voi keskustella asiasta asiantuntevasti ja lopullisesti. Oma ehdotukseni, joka sisältää puutteita asian ymmärryksestä, olisi, että jokainen varastossa oleva tuote tulisi lain myötä ostohetkellä korvamerkitä ja toimittaa ostajalle konkurssin yhteydessä sitä kautta todennäköisesti valtion toimesta tai vähintään ilmoittaa, että maksamasi korvamerkitty tuote on täältä haettavissa. Mikäli kyseessä olisi kuitenkin yrityksen sillä hetkellä omistamaton tavara, asiakas menettäisi valitettavasti rahansa.
VastaaPoista-Tietämättömän nopea ratkaisu
Ad Omnia: Kello 17 uutisissa kerrottiin tässä kuvaillusta ratkaisusta - ilmoituksen mukaan tavarataloon tullet tuotteet saakin noutaa. Kysymys on mainitsemastani "asiakkaan lukuun erottamisesta" eli siis erilleen panemisesta.
VastaaPoistaMuiden velkojien kannalta voisi olla jopa edullisempaa luovuttaa asiakkaille heidän maksamansa tuotteet, koska tällöin muut velkojat pääsevät eroon "asiakasvelkojista", eli he eivät ole enää mukana jakamassa konkurssipesän varallisuutta.
VastaaPoistaMitä lain muuttamiseen tulee, muuttaisin lakia niin, että kuluttaja-asiakkaat ovat konkurssitilanteessa etuoikeusjärjestyksessä edellä muita velkojia. Tosin tässäkään tilanteessa kuluttajien tappioita ei ole poissuljettu kaikissa tilanteissa, sillä konkurssipesä saattaa olla niin kuiva, että jaettavaa ei ole kellekään. Tämän tilanteen välttäminen puolestaan edellyttäisi etukäteen maksettua vakuutta, jollaisen mm. matkatoimistot joutuvat tekemään.
Viitaten edellisiin kommentteihin, tuotetta ei aina voi korvamerkitä asiakkaalle ostotilanteessa, koska myyjällä ei välttämättä ole myytyä tuotetta siinä vaiheessa, eikä konkurssiin asettamisen takia mikään tavarantoimittaja enää suostu sellaista toimittamaan!
Hieman (ei paljon) liioitellen: suomalainen media on myös sekoitus Ruotsin ja Venäjän perinnettä. Esimerkiksi Hesarissa KGB-n papukaijoen kommentit kelpaa aina, muttei pieni virolaisironia.
VastaaPoistaMinä en ainakaan kuulu niihin, jotka "kiroavat EU:n liikasääntelyä". Kun nimittäin en ole omakohtaisesti koskaan sellaiseen vielä törmännyt, en liialliseen enkä muunlaiseenkaan. Lieneekin niin, että se käytännön elämässä vaikuttaa varsinaisesti vain maanviljelijöihin - joita on jokunen prosentti maan väestöstä. Poliittisen populismin mynttiä EU:lla ja sen tekemisisllä on kyllä lyöty olan takaa, myös Suomessa eikä vain rosvoparonien brittiläisessä mediassa. Mutta sitten taas kun miettii: Miten se minua onkaan kiusannut, niin eipä mitään löydy. Aika metkaa.
VastaaPoistaMitä?! Ruotsin lakia sovellettu Suomessa? Milloin (viimeksi)?
VastaaPoista(Tämäpä mielenkiintoista.)
Veikkaan, että tähänkin taas on pedattu jotain hurrivihan sävyttämää jatkoa, luultavasti myös
PoistaAhvenanmaata ja koulujen kielivalintojakin.
Joku voisi kertoa, että Ruotsin kauppalakia opetettiin kotimaisen vastineen puuttuessa jopa yliopistoissa. Kyse oli eräänlaisesta tavanomaisesta oikeudesta eikä siis mistään ylhäältä sanellusta tai tuomioistuinten keksimästä vaan elinkeinon omasta tahdosta. Lainsäätäjäämme saattoi silloin kutsua saamattomaksi, vaikka mistään normitulvan tappamisesta ei silloin kukaan puhunutkaan. Pohjoismaiden välillä oli ennen EU:ta tiivistä lakiyhteistyötä, ja Ruotsin laki soveltui hyvin suomalaisiin kauppasuhteisiin siinä missä ruotsalaisiinkin.
PoistaKonkurssipesien Loppuunmyynti muutti Harri Holkerin vaalitoimiston paikalle kun vaalit olivat ohi ja vaaleissa kävi niinkuin kävi.
PoistaMutta kun asia on (sinänsä) päivänselvä. Tavara on maksettu. Jos tavara on varastossa valmistettuna, noudettavissa, luovutettavissa jne. niin miksi sitä ei saisi luovuttaa ostajalle?
VastaaPoistaEikö tässä ole kyse puhtaasti nillityksestä? Velat ovat kymmenissä miljoonissa, luovutusta odottavat tavarat tuskin miljoonassakaan.
Entä varat? Jos ne ovat yli velkojen, miksi yrityksen edes pitäisi mennä konkurssiin? Saako konkurssiin edes mennä silloin? Eikö selvitystila olisi oikea ratkaisu?
Tietääkö pesänhoitaja ollenkaan mitä tekee? Entä konkurssiasiamies? Haisee, ja pahasti. Ja en ihmettele. Nykyaikana! Varmaan pelaa Pokemonia se pesänhoitaja.
Mitä nillitys tarkoittaa? En ollut ennen Soinia kuullut koko sanaa (jotain murretta?) ja taisi silloinkin tarkoitettu merkitys olla toinen.
Poista"Jos tavara on varastossa valmistettuna, noudettavissa, luovutettavissa jne. niin miksi sitä ei saisi luovuttaa ostajalle?"
PoistaEi se nyt ihan noin yksinkertaista ole.
Jos ostajia on viisi, mutta varastossa on vain yksi tavara, niin mitä tehdään? Oletuksena, että tavaraa ei siis ole vielä kohdistettu kenellekään, se on saapunut esimerkiksi konkurssipäivän aamun kuormassa.
Kenelle se niistä viidestä lähetetään ja millä perusteella?
Nil =
PoistaWikisanakirja:
Poistanillittää (puhekieltä) valittaa "Nillitys – rasittava saarnaaminen elämän vähemmän merkittävistä yksityiskohdista – kuuluu vapaan yhteiskuntamme perustavanlaatuisiin oikeuksiin."
"Kenelle se niistä viidestä lähetetään ja millä perusteella?" First come first serve. Aikaprioriteetilla ratkeaa.
PoistaEsittelemäsi ajatuksen juoksu ja kulku on alempaa keskitasoa juridiselta vakavuustasoltaan mutta onhan tuokin tärkeää osata ottaa huomioon.
Opimme Anttilasta sen että ei kannata maksaa verkossa vaan tilata postiennakolla. Maksu tavaraa vastaan.
Opimme että internet ei tee onnelliseksi.
Tässä Anttila-tapauksessa voisi olla oiva tilaisuus testata taas tilirahan luonnetta paljousesineenä.
VastaaPoistaOvatko ostoksensa maksaneet mutta tuotetta vielä odottavat ostajat velkojia vai, ovatko heidän rahansa vain Anttilan hallussa ilman Anttilan oikeutta varoihin ennen omaa suoritustaan?
Tilanne voi olla eri kuin KKO 2014:53 ja sitä edeltäneessä oikeuskäytännössä. Ostosten maksuun käytetyt varat varmaankin pystytään kirjanpidon keinoin erottamaan Anttilan muista tilivaroista. Mainitussa KKO:n ratkaisussa haettiin vastausta kysymykseen, onko vanha teoria rahavarojen tilillä tapahtuvasta sekottumisesta vielä ajankohtainen. KKO ratkaisi tuon jutun helpomman kautta, koska "samoja" rahoja ei voinut olla tilillä, jonka saldo oli pienempi kuin velalliselta vaaditut varat.
Nyt saattaisi hyvinkin olla käsillä sellainen tilanne, ettei Anttila ole ehtinyt käyttää tavaraa verkkokaupasta ostaneiden varoja vaan ne olisivat kirjanpidon keinoin erotettavissa konkurssihetkellä tileillä olleista muista varoista.
Toinen konkurssioikeudellisesti mielenkiintoinen kysymys on tietysti se, missä vaiheessa omaisuus merkitään ostajan omaisuudeksi. Luulisi, että samalla hetkellä, kun verkkokaupan tilaa/maksa nappia painetaan. Omaisuus voinee olla erotettavissa pesän muista varoista varastokirjanpidon keinoin vaikka samanlaista tavaraa olisi hyllyssä enemmänkin.
Verkkokauppa on oma juttunsa. Tavallisesti kun kaupan kassalla maksaa, syntyy sopimus. Verkkokapuassa on omat kommervenkkinsä kun on palautusoikeus ym. Lisäksi monella toimijalla verkkokauppaa hoitaa oma yhtiönsä. En tiedä onko näin tässä anttilakeississä. Yhtiöitähän ovat tässä ainakin Anttila ja Kodin1.
PoistaMielenkiintoinen kirjoitus. Kiitos tästä. Tutulla on oma yritys, ja on tuota konkurssia tässä nyt pandemiasta saakka pelännyt. Edessä voi olla asianajajan etsiminen yrityssaneeraustra varten. Ehkäpä tuommoinen voisi vielä pelastaa vajoavat yritykset, jos sen tekee ajoissa.
VastaaPoista