YouTubesta löytää sanoilla Neanderthal ja flute, huilu,
kuvan siitä muutamia vuosia tunnetusta luuhuilusta, joka otti ja löytyi Divje
Babe –nimisestä paikasta.
Ammattimuusikko soittaa klipissä tuota luuta ja puhaltaa
taitavasti yli – skaala on nykyinen ja sävelmät tuttuja. Samalla kuitenkin
ratkesi kiista, oliko huilun näköinen ontto putki omia aikojaan syntynyt vai soittimeksi
valmistettu. Eräs oppisuunta väitti, että luolakarhun hampaat saisivat aikaan
tuollaista, ja toiset taas, ettei se ollut mahdollista.
Jo aikaisemmin on mietitty, kumpi oli varhaisempi oivallus,
puhe vai laulu (soitto). Epäillään, etteivät Neanderthal-serkut osanneet puhua,
ainakaan sen kummemmin kuin monet eläimet. Heiltä olisi jäänyt kokematta se
oivallus, että täysin mielivaltainen mörähdys, murahdus tai parahdus voidaan
panna tarkoittamaan mitä vain.
Tuo ”tarkoitus” ja merkin ja sitä kuvaavan kohteen suhde oli
sata vuotta sitten kohentuneen kielitieteen lähtökohtia (de Saussure).
Mutta ei siinä kaikki. Silmiinpistävän läheltä Tonavan
mutkasta on jälleen löydetty figuriini eli pikkuesine, joka on jälleen niin
sanottu Venus. Niitä on tunnettu kauan. Yhteistä ovat nykymakua ajatellen
naishahmon erikoisen runsaat muodot ja huolellisesti korostettu sukupuolielin.
Jätämme ammattilaisten riideltäväksi, liittyvätkö nuo
esineet miesten ruokottoman mielikuvitukseen, Suuren Äidin hurskaisiin palvontamenoihin
vai kenties vanhojen naisten nuorille osoittamiin käytännön vihjeisiin
sikiämisestä, synnyttämisestä ja raskaudesta. Muutkin kuin kuuluisa Marija
Gimbutas ovat esittäneet äkkipikaisia mielipiteitä myös sellaisista asioista,
joista selvää ei ole saatavissa.
Mutta kaikkein kuuluisimpien luolamaalausten rinnalla on nyt
kaiketi muuta. Lascaux –tyyppiset kuvat tunnetaan kaikista koulukirjoista. Olen
itsekin käynyt katsomassa niitä. Ranskalaisilla on rakennettuna oikeaan
mittakaavaan kätevä kopio luolista maalauksineen sen oikean, turisteja
ajatellen aivan liian aran ja siis tuhoutuvan luolaston vieressä. Voin
vakuuttaa, että kokemus on unohtumaton. Sellaistakin tulee mieleen, ettei
maalaustaide ehkä ole edistynyt 25 000 vuoteen. Maalausten vaikutus on
niin valtava ja niistä ilmenevä taidokkuus huimaa. Jottei lukija suotta
hämmentyisi, kalliopiirrokset ovat siis yleensä niitä yksivärisiä tikku-ukkoja
ja vastaavia. Luolamaalauksissa taas esimerkiksi ryntäävät härät on osattu
piirtää niin pelottavan todenmukaisina, että katsoja ottaa taka-askeleita
pelkästä pelosta. Ja alustan muotoja on käytetty etevästi hyväksi.
Nuo Venukset ovat veistoksia eli kolmiulotteista taidetta.
En ryhdy väittämään mitään erikoista,
mutta mielestäni kolmiulotteinen, mittakaavaan veistetty kuva on suurempi
oivallus kuin 3 D –tulostaminen, tämän päivän mullista teknologia, tai Auto CAD:in
tyyppinen kolmiulotteisen esineen mallintaminen kaksiulotteiselle näytölle.
Tuota oivallusta ei voi johtaa suoraan luonnosta. Ihmisvauva
ei ole aikuisen pienoismalli eikä poikanen eläimen. Eroja on sittenkin aika
paljon. Ihmisellä myös mittasuhteet muuttuvat ensimmäisinä elinvuosina
ratkaisevasti.
Se ei merkitse paljon, onko tässä kysymys kultti- vai
taide-esineistä. Ne ovat sama asia, vaikka taiteen maagisuutta ja magian
taiteellisuutta joskus vähätellään. Molemmissa on puhe ilmiöstä, jonka
latinankielinen (P. Hieronomys) nimitys on sievä – ”non apparentium” eli puhutaan
ei-ilmeisistä asioista, vanhassa suomennoksessa ”ojentautumista sen mukaan,
mitä ei nähdä”.
Nuoruusvuosieni hipit olivat oikeilla jäljillä. Kun ”havaitsemisen
ovet” on avattu, ”tietoisuus” muuttuu. Vahinko ettei siitä ole alustavaakaan
yksimielisyyttä, mitä ”tietoisuus” on ja esiintyykö sitä esimerkiksi eläimillä.
(Kusiaiselokuvien rakastaja, kuten minä, tunnistaa tunteen – on työlästä olla
ajattelematta jonkinlaista yhteisöllistä tietoisuutta, kun seuraa murkkujen tai
termiittien elämänmenoa. Ja ”vaisto” on tietenkin vain epämääräinen sana.
Huilu on tietenkin tavallaan pelkkä pilli, ja luonto on
täynnä reikiä ja onkaloita, joissa tuuli viheltää. Se minkä me tunnemme pulloon
puhaltamisena tai esimerkiksi pajupillinä, on tavallaan yksinkertainen
keksintö. Lisäksi ihminen, myös Neanderthal-serkku, varmaan oppii omia
aikojaankin viheltämään huulillaan. Vihellysääni kantaa pidemmälle kuin
kiljaisu.
Silti: esineen reiät on tehty poraamalla ja niin, että
hankkeessa on näkevinään suurtakin määrätietoisuutta, ikään kuin olisi haluttu
saada aikaan juuri tietynlaista vihellystä eli täsmälleen oikeanlaista ääntä,
toisin sanoen musiikkia. Ja samoista löydöistä ovat peräisin ensimmäiset
veistokset. Kivikauden kulttuurivallankumous? Kyllä sellaisesta voi puhua.
Ei mikään ole niin typerä kuin luku -ja kirjoitustaitoinen suomalainen, sillä hän ei ymmärrä kansallisen "tietoisuuden " määrittyvän elämisestä Ilmestyskirjan pedon vieressä.
VastaaPoistaNiin, 666 on Tukholman Bernadotte-suvun salainen tunnusluku.
PoistaNomen est omen. Urbi et orbi. Kaupunkilaisille ja maalaisille. Urpilaiselle ja Orpolle.
PoistaUrbi et orbi = kyrpii ja korpee?
PoistaLuolamaalausten merkillinen piirre on, ettei niitä ollut tarkoitettu katsottaviksi vaan vain olemaan.
VastaaPoistaMaailman vanhimmista, Chauvet'n, luolamaalauksista on tehnyt hienon elokuvan Werner Herzog, jonka Cave of Forgotten Dreams lienee paras tapa tutustua niihin, kunnes Chauvet'stakin on visiteerattava jäljitelmä tehty.
Chauvet'n maalaukset ovat 10 000 vuotta vanhempia kuin Altamiran ja Lascaux'n (ellei niiden ikää ole viime aikoina uudelleenarvioitu), mutta asenteeltaan ne kuuluvat samaan aikakauteen. Chauvet'n kahden maalausvaiheenkin välillä on 5000 vuoden aikaero... silti ne ovat olemukseltaan samaa kantaa. Aikahyppy on sama kuin Egyptin varhaisesta dynastiasta nykypäivään.
Chauvet'n maalaukset kuvaavat pääasiassa saaliseläimiä. Ihmisten jäljet ovat lähinnä käden painalluksia, ja perimmäistä ahdasta käytävää reunustavat V-triangelit...
Huiluhan saattoi olla myös merkinanto laite. Kanarian saarilla ennen espanjalaisten tuloa asuneilla vuoristolaisilla oli käytössä vihellyskieli. Paljon on kiistelty siitä, onko käsitteellinen ajattelu mahdollista ilman kieliä.
VastaaPoistaTietoisuus onkin mielenkiintoinen evoluution tulos. Mihin sitä on tarvittu, kun vaistojen varassakin pärjää mukavasti?
VastaaPoistaMuuan Rane R (jonka moni täällä tunteekin, äreä filosofi jumalan armosta) tiivisti kerran, vahingossa varmaan, kun keskustelimme Hawkingin kirjasta ja kosmologiasta, ja intin siitä mysteeristä, että miten kylmästä materiasta on syntynyt "tietoisuus" – että "ihmisessä maailmankaikkeus tuli tietoiseksi itsestään".
Minusta se on aivan jumalattoman huikeasti sanottu. Se avaa sellaisia näköaloja avaruuden & ihmismielen syvyyksiin, että ihan huimaa.
§ en tiedä miksi mutta (löin muuten tuon pökälän vahingossa muistuttaoon as oy järjestyssäännöistä) tuli heti sellainen tunne että tämä on yksi parhaimpia kemppisen suolluksia. Tietty vain minun mielestä.
VastaaPoistaJotain oleellista proffa tähän suolsi. Siin oli sekä se että tämä.
kiitos
Yllättävän harva nykyihminen osaa tehdä puukolla pajupillin. Ja se on yksinkertaisempi kuin tuo Neanderthalilaisen, jolla saa useita säveliä.
VastaaPoistaTosin olen tehnyt männällisiäkin jolla saa glissandona liukuvasti. Ja se on kuuluvan voimakas, kerran niin soitin innokkaasti "uaauaa" että kauempana naapuritalossa lapset huusi "Paloauto ! Paloauto" ja maanittelivat vanhempia ulos katsomaan..
Luolamaalaukset tekee ihmeelliseksi se, että vastaavaan nykyihmisen tarvitsisi digitaalikameran jolla tallentaa hyökkäävän härän kuvaksi ja siitä sitten ottaa mallia.. Ei tahtonut onnistua Edelfeltiltäkään joka inhosi liikkuvien eläimellisten kohteiden maalausta. Luolamaalausten tekijän on ehkä pitänyt olla jonkinlainen ihmelapsi, aikansa autisti jolla näkömuisti.
M