En ollut varautunut siihen, että Wikipedia sisältää eri
kielillä niin hyvät artikkelit autoista ja autontekijöistä. Miksi Bertonilla ei
ole patsasta? Jos ajattelette vaikutuksen saanutta yleisöä, on se saavutus,
että mies suunnitteli 30-luvun Citroenin, rättärin ja sitten vielä DS:n (Iso
kissa). Voi olla että tällä mittarilla Jackson Pollock ja Mark Rothko jäävät
pistesijoille, niin hyviä kuin olivatkin.
Haeskelen työkseni todisteita ja vastatodisteita järeälle
kulttuurinmuutoksellemme. En halua sanoa, että sen aiheutti Internet. Ei nettiä
ilman digitointia. Ehkä jokin aiheutti Internetin samalla tavalla kuin edellisen
kulttuurikaudet siloittivat ja silloittivat massatuotettu henkilöauto eli Ford
T ja sitä edellisen juna.
Yksi kaikkien aikojen suurimpia neroja oli ruotsalainen Sven
Gustaf Winqvist, joka patentoi ensin itse oikaisevan kuulalaakerin ja sen
jälkeen kehitti tk-toiminnan, tutkimus ja kehitys, englanniksi R & D. SKF
nimittäin perusti kokeilutehtaan ja kävi järjestelmällisesti läpi eri
vaihtoehdot. Dresden ja Saksa jäivät toisiksi. Ruotsin teollinen suuruus oli
varmistettu (ja vastaavaa kehitysastetta ei Suomessa saavutettu ennen Nokiaa),
avainteknologian hallintaa.
Onkohan nykyisillä ja seuraavilla sukupolvilla tarjolla
vastaavaa kaikinpuolista kunniaa kuin oli 70-luvulla ja seuraavalla
vuosikymmenellä lomamatka kotiin Kärsäjärvelle kohtuullisen käytetyllä Volvolla
(140 / 240) tai Saab 99:llä (1968 - )? Siinähän tuli oikein äitikin portaille
kuppeja esiliinaan kuivatessaan. Ennen sotia oli harvakseltaan käynyt niinkin,
että poika tai eno tuli Länneltä taskut täynnä pieniä rahoja ja suu täynnä suuria
puheita. (Pentti Saarikosken versiossa äiti tyrkkäsi sakset miehen kurkkuun.)
Tiedän minä kaksi miestä ja yhden professorin, jotka kukin
ajelivat monikansallisista tehtävistään kotitanhuville Mersulla.
Tämä on kurkistelua kulttuuriin. Onko optioiden suhteellinen
yleisyys (Nokia) ja yleinen sosialismi muuttanut ympäristömme niin ettei mikään
merkki enää osoita, miten paljon parempi tuon merkin haltija on kuin muut
ihmiset?
Vaikuttaisiko usein mietitty koulutus? Muistan kyllä, miten
äidin maalla mainitsivat muina naisina, että vanhin poika on liikemies Malmin
torilla ja tytär Palosaaressa valmis huara. En tiedä. Itse oli sosiaalisessa
katsannossa kunniani kukkuloilla hovioikeuden auskultanttina. Mutta muistoni
ovat vanhoja muistoja. Sen sukupolven korvissa auskultantti kuulosti vallan
mahdottoman tärkeältä. Luulen että asenne oli peräisin
maanmittausauskultanteista.
Minuun tehoaa edelleen, kun nuori mies mainitsee
väitelleensä maisteriksi Kruununhaassa sen jälkeen kun oli tullut
diplomi-insinööriksi teknisestä fysiikasta. Fyysikot ovat yleensä raivokkaita
ihmisiä, joita vastaantulijan on viisasta väistää ojaan asti.
Ei pidä luulla, että pilkkaan päteviä ihmisiä, varsinkaan
Ruotsiin muuttaneita. Haluaisin vain tietää, onko henkilökohtaisen sankarini
Vexi Salmen ”Kolmatta linjaa” tosi kuva jostakin. Se on aidosti
alkuperäisteksti, koska ”Beautiful in the Rain”, sävelmän koti, kertoo aivan
toisenlaisista asioista. Epäilen nimittäin, noinko Kolmannella linjalla olisi
tunnettu kymmenen – kahdenkymmenen vuoden takainen mieliharmi, vaikka hänellä
olisi kuinka ollut kymppikäärö. Asukkaat taisivat vaihtua aika taajaan ja
60-luvulla Otto Wuorio ja muut grynderit jyrsivät kilvan Kallion kaupunkikuvaa.
Pitäisi kysyä eräältä Casténinkadun kundilta, josta tuli
professori, vaikka piti tulla viinakauppias, aikakauden kielellä
lestinheittäjä. Noinkin voi käydä, jos joutuu huonoon seuraan.
Rauenneiden toiveiden ”Vippaa mulle viitonen” on sekin
hämmästyttävä suoritus, etenkin oikea viittaus vuosien 1940 – 1941 Petsamon
maantien rakennustöihin. Karigasniemen tien rakensivat saksalaiset. Tuon laulun
asiayhteys Amerikassa oli suuri pulakausi, ja se on siis sosiaalisen nousun
vastakohta. Olisi kai sitten sosiaalinen lasku – ja solidaarisuuden pyyntö.
Tässä on kysymykseni: oliko Kekkonen Mersumies tai
Volvohenkilö?
Poikkeuksellisia kunnostautujia ja suuria sortujia on
perinteisesti esitelty yksilöinä eli tämän hetken suosikkisanonnan mukaan ”yksittäistapauksina”.
Entä jos se on yhteisöllinen ilmiö?
Kekkosesta kai saa sanoa, että häneen kohdistui tasavallan
presidenttinä kiihkeä ihailu, josta hän silminnähden nautti ja jota hän piti
myös omin keinoin yllä. Hän oli Pielaveden suuri poika. Samantapaista lähelle
hysteriaa noussutta palvontaa näki Pohjanmaalla. Kohteita olivat Vihtori Kosola
ja eversti Laurila. Ja oli niitä muitakin. Oliko siinä kysymyksessä jokin
myötäsyntyinen monarkismi?
Kansallisella tasolla muutos näyttäisi suurelta. Mahtavaa
pyrkyä osoittava Wahlroos ei onnisti perustamaan uskonlahkoa. Jorma Ollilan
vaiheet ja muistelmateokset nostattavat vain haaleita tunteita. Tervettä,
sanoisin.
"Kolmatta linjaa" on Juha Vainion tekstittämä. Kekkosen henkilöpalvonnan etovimpia tekstejä on intellektuelli Matti Kurjensaaren päiväkirja kirjoissa 1960-70 luvuilla.
VastaaPoistakekkosella ei ollut korttia, mutta sylvillä oli ja aluksi moskvitsh elite :)
VastaaPoistaJ. Virolainen sai pikkuisen traktorin, surkea otus oli se mutta tehtaan avajaisista puoluekokouksessa: 1. Aploodeja, 2. Pitkään jatkuneita aploodeja ja 3. Seisaallen nousten annettuja aploodeja.
PoistaYksityisajattelija
VastaaPoistaMiten tuollaisia kuvassa näytettävän kaltaisia komponentteja, joita silloin nykyaikaiset tavarat sisälsivät, osuikaan poikaviikareitten käsiin ? Noita oli veikeätä pyöritellä ja vielä ihan aisteilla tavoittaa niiden osuutta laitteen toiminnassa. Se käsitettävä maailma on jäänyt taakse. Viimeksi tuskaannuin viimeisimpään malliin Walkmania jolla toivoin kuuntelevani CD:itä. Vaikeata on. Se johtunee sen ohjelmoitavista risteilyohjusten lennättämiseen tehdyistä siruista. Se tekisi mitä vain jos olisin pätevä ohjaaja.
Siitä ei näe kuinka se pitäisi ääntä, miten katkaisisi miten jatkaisi, miten kertaisi miten siirtäisi eteenpäin,miten äänipainiketta nostaisi seuravaan volyymiluokkaan, jos hälyä ympäristöstä. -Sopeutan itseäni kun laite on minulle pakkotahtinen/mykkä -tiedän kyllä että se tekisi mitä vain toivoa voi, mutta ensin pitäisi alentaa itsensä samojen rutiinien taasuudelleen opetteluun. Sellaisessa tuskaantuu eikä onnistuessaankaan tunne ylpeyttä,vaan häpeän sukuista nöyryytetyksi tulemista. Ja siksikö sen kaksi kertaan kolmen sekunnin välein painamisen heti unohtaakin. Jne.
Mutta kivaakin näiden parissa on kuten tämä Kemppisen blogi ja sen yhteisö,jonka valtaosin saa itse kuvitella ja luulotella huomioillaan olevan lukijoitakin ja noteerausta. Siis umpioma maailma, mutta oudosti tarmostuttava. Nytkin sanon jotain vielä noista ruotsalaisista.
On todella älyttömän paljon insinöörisaavutuksia länsinaapurin miehillä. Heidät muistaakin kun ne jäivät tavaramaailman voittajabrändeiksi sukupolvien ajoiksi. Ihan siis joltakin 1880 - 1920 välitä tulee vaikka mitä separaattoria paineilmaporaa moottorisahaa (kyllä tätäkin näin kuvan Hackmanin sahalta v.1920). Ruotsalaiset tekevät näistä perusteellisia kirjoja, luin yhden ison jossa näitä keksijäsuuruuksia oli kymmenittäin, eikä se alkanut jostakin Pohlhemista (Falun) tai tappovärkkien terottamisista (Vaasat).
Sitten ovat nämä Wallenbergit,jotka kuin sivukädellä ostivat Enso-Gutzeitin eli isänmaasuomen koko investointiponnistuksen+siihen kytketyt yksityiset tiensä päähän voipuneet yrittäjät. Nyt he kohta meidän vartiovuorolla vievät loputkin -ja huokaamme kiitollisina voipumusköörin johtajien puikottaessa järkevän ja koulutetun ihmisen nyökyntää, SAK etunenässä tai siis Ilmarisensa/Varmansa -vai kuinka Lyly Aalto ?
Mitenkähän tehdaspaikkakuntani pastori oikein ajeli tuolla 30-luvun mallisella Citroenilla,sillä leffamallilla ? Oliko joku tehtaankiho myynyt lisenssiautonsa, niin ja kuinka Olavi Virta ajeli amerikanraudoilla (useampia).Ei varmasti ollut saanut lupaa, oli varmasti ostanut käytettyinä ja jos ja kun tuliteriä, niin tuotilisenssiäkö siirtämällä -eka ja ainut finanssi-innovaatio mikä Jaakko Lassilalta pelitti.Jukka Sjöstedt
Kannattaa ottaa huomioon, että "automiehet" on automiehiä ihan ammatista ja tulotasosta riippumatta. Autolla tok ivoi yrittää pönkittää asemaansa, mutta ei se kenestäkään vielä automiestä tee.
VastaaPoistaKekkonen taisi jonkin tulkinan mukaan olla enemmän noita itä-auto miehiä vaikka Cadillacin kyydissä istuikin...
Jösses! Ettäkö Vexiltä Kolmas linja? Jotain rajaa, toivoo Junnu-fani.
VastaaPoistaOlosuhteiden pakosta Kekkonen rymisteli menemään Pobedalla. Satunnaisesti myös Letukalla.
VastaaPoistaAjassamme ihailua tai edes arvostusta ei ilmeisesti herätä oikein kukaan tai mikään. Mutta raivoa löytyy kyllä. Sitä herättää jo niinkin rauhaomainen akti kuin Päivi Räsäsen omiensa joukossa esittämä hiljainen pohdiskelu kristityn vastuista ja valinnoista.
Onhan tässä nyt varmasti kysymys siitä, että ihmiskunta jalostuu koko ajan kohti korkeampaa ylevyyttä?
Hyvän kehä elimenä.
VastaaPoistaKatso tarkemmin puppulausegeneraattorista:
http://puppulausegeneraattori.fi/?avainsana=hyv%E4n+keh%E4
Käsitänhän toki, että tämän blogin "taivaallinen, sen juhlallinen tarkoitus" (A. Kivi, Nummisuutarit) on ylevämpi kuin käsitellä autoja.
VastaaPoistaKun nyt kuitenkin Kekkonen automiehenä mainittiin, kerron, että Kuva-Posti-lehdessä vuonna 1962 Väinö Länsiluoto ja Urpo Rouhiainen päättävät juttusarjansa presidentti Urho Kekkosen Ranskan-vierailusta otsikolla "Loppu hyvin, kaikki hyvin". Rouva Kekkonen kastaa Suomeen tulevan Alsthom-veturin Väinämöiseksi, presidentti viihtyy hyvin työläisten seurassa niin veturi- kuin autotehtaallakin, josta saa lahjaksi Peugeot 404-auton. Marseillen satama-alueella kiertoajelulla presidenttiä seurasivat sammakkomiehet, jotka "olivat valmiit puolustamaan valtion päämiestämme henkeen ja vereen".
Rouva Kekkosella oli muistaakseni ajokortti. Presidentti istui tavallisimmin Cadillacin tai Chrysler New Yorkerin takapenkillä.
Kekkosella oli moottoripyörän ajokortti ,EK:n etsivät kulkivat Harley-Davidsonilla .
PoistaEi tässä anteeksipyyntö enää auta, mutta tarkoituskin oli juhlia sekä Vainoita että Salmea, joiden teksteistä oli kysymys.
VastaaPoistaEn ilkeä enää korjata blogitekstiin.
Tuollaiseen on korjaustapa neuvottu aikoja sitten. Tekstiä editoidaan niin, että virhe kirjoitetaan yliviivauksella (löytyy blogiteksturista) ja perään kirjoitetaan oikea sana. Näin kaikki näkevät, että virhe oli, mutta on korjattu.
PoistaJa paskat me siitä, hahah! :-)
PoistaOotko muuten katellu kalkkilaastimuurausta sillä silmällä? Tai nurtsia? Lillukanvarsia ei väistellä kun puimuri ottaa vähän pöydälle metsän puolelta.
YA
Ja tähän sitten autovitsi: hiiri ja elefantti ovat hyviä ystäviä ja heillä on tapana tehdä iltaisin kävelylenkkejä. Syksyn tullen oli heidän kävelyreitin varrelle kaivettu kuoppa johon elefantti otti ja putosi. No, hiiri mietti miten saisi ystävänä ylös montusta ja hiffasi, että tallissahan hänellä on bemari ja haki sen ja veti kaverinsa ylös. No, jokin aika myöhemmin putosi hiiri samaan monttuun ja elefantti ihmetteli nyt, että mitä tehdään. Elefantti hiffasi, että hänellähän on elin jota voi tässä käyttää ja niin se ojensi elimensä hiirelle ja hiiri kipaisi sitä pitkin ylös. Mitä opimme tästä? Se kun pelaa ei tarvita bemaria.
VastaaPoistaLuulin pitkään, että "Vippaa mulle viitonen" on Junnun kynästä. Jotenkin se kertova tyyli ja tunnelma olivat mielestäni selvää Junnua. Olen ajatellut kysyä Vexiltä, ovatko veljet kirjoittaneet kurillaan toisilleen lahjaksi tekstit. Näistä velmukreeneistä ei tiedä.
VastaaPoistaHuviksensa hyräelee Kunnaksen Ilkka
"Volvolla (140 / 240) tai Saab 99:llä (1968 - )? Siinähän tuli oikein äitikin portaille kuppeja esiliinaan kuivatessaan. "
VastaaPoistaVolvo 140 ei ollut tehtaan onnistunein malli, ja paljasti ikään kuin kuolevaisuuden, mutta ko. Saab-malli oli luokassaan maailman paras auto.
Kekkonen on toki Pielavedellä syntynyt, mutta kyllä me kainuulaiset häntä omana poikana pidämme. Hän on saman lyseon poikia kuin itsekin ja Oulujärven rannalla hän harjoitti maanviljelyäkin (tai Sylvi sitä kai harjoitti). Tuttu paikka minullekin.
VastaaPoistaKekkoset muuttivatkin Pielavedelle vasta Urhon syntymävuonna ja pois kuuden vuoden kuluttua, joten varhaislapsuus kului Savossa. Valittiinhan Kekkonen kansanedustajaksikin Karjalan kannakselta, joten häntä voisi kutsua myös Viipurin suureksi pojaksi.
Sylvi sai muistaakseni Englannista lahjaksi Austin/Morris Minin, jolla ajeli Kultarannasta Naantalin keskustaan asioille. Aiheutti paikallisille poliiseille harmaita hiuksia huonolla ajotaidollaan. Taisi jossain vaiheessa saada ajokiellonkin?
VastaaPoistaNiiltä kulmilta, joilla linjoilla asuin, häipyi ensiksi epämääräinen Balladi, jossa en käynyt eteistä edempänä. Ravintola Alppimaasta leijui kaljanhuuru kesäkuumalla pitkin Kolmatta linjaa. Siellä ei kai muuta tuuletusta ollut kuin ovi auki ja ovi kiinni. Toveri Vladimir Volfovitš Žirinovski kävi siellä joskus henkeä nostattamassa. Nykyisin ruokalan nimi näkyy jälleen olevankin Toveri. Oivan ja Klaavan muistan oikein hyvin. Nimet muuttuu vain. Oiva taitaa taas olla Oiva, Klaavasta en tiedä. Surullista on, että Vinkkeliäkään ei enää ole.
VastaaPoista" Oliko siinä kysymyksessä jokin myötäsyntyinen monarkismi?"
VastaaPoistaTjaa, ehkä kuitenkin vain blogistin oma halu samaistaa nyt natsit ja Kekkonen, taas jonkin sortin triviaalihuomioiden aasinsillan kautta, sillä UKK on saanut olla rauhassa liian pitkään.
"onko henkilökohtaisen sankarini Vexi Salmen ”Kolmatta linjaa” tosi kuva jostakin"
VastaaPoistaJotenkin olen aina ajatellut, että kyse on lainatavarasta eli kyse (amerikkalaisen) rikollispomon paluusta kotikulmilleen: näillä on kun tapana käyttää käteistä käärien rahat tiukaksi kääröksi (kymppikäärö.
Myös suomalainen tapa piireissä, jossa isojenkaan rahojen ei haluta näkyvän pankkitileillä.
Poista"Oliko siinä kysymyksessä jokin myötäsyntyinen monarkismi?"
VastaaPoistaEi vaan vanhan ajan kyläpäällikkö, joita täällä on ollut Väinämöisestä lähtien.
Joo, tarmostuttava!
VastaaPoistaTauolla semmonen asia että Wästikivi vielä on olemassa. Sillä ne kirveet on hyvä terästää yhä. Henry kasikin otti eroa siihen tahtiin että huonompi kivi olis ollu turhan työläs mutta onneks oli tekijöille värkit tiedossa ja käytettin tarvittaessa kuin tappuroita torpan riveenä.
Ja niin, kyllä tää homma on omanlaistaan!
Kestäisköhän heikommat vai kirjoittelisko ne lehtiin, ne on musta naiivia ihmisiä?
Teletapinnauloja ja paatinnauloja mutta annas paukkua kun asian laita on sillä viisii!
Yksityisajattelija