Ajatus parantavasta sanasta esiintyy myyteissä, etenkin
noituudessa. Raamatussa Johannes sanoo: alussa oli sana. Muut apostolit
kirjaavat Jeesuksen sanoja – talita kum!
Oikealla sanalla on jokin maaginen merkitys. Samalla tavalla
tuossa tarinastossa oikea-aikaisuus on aikaa tärkeämpi. Kreikan kieli erottaa toisistaan
sanat ’kairon’ ja ’kronos’, jotka merkitsevät molemmat aikaa. ”Saarnaajan” kolmannen
luvun ajat ovat näitä. Aika on syntyä ja aika on kuolla. ”Mitä nyt on, sitä on
ollut ennenkin, ja mitä vastedes on, sitäkin on ollut ennen. Jumala tuo esiin
sen, minkä aika on vienyt.”
Joel Haahtela pääsi sivuamaan Ylen huonosti vedetyssä
haastattelussa (30.10) asioita, joita luulen perimmäisiksi sekä hänen kirjansa ja
ajattelunsa kannalta. Toisella haastattelijalla oli polvillaan kirja, aivan
väärästä kohtaa auki, ja hän oli tekevinään kysymyksen sieltä. Kysymys oli
tyhmä. Haahtela vastasi sen uhallakin. Puhe oli mieleltään luhistuneista
kärsijöistä.
Oman tulkintani on oikeastaan uudenlainen ajatus sairaudesta
ja kärsimyksestä. Romaanissa ”Tähtikirkas, lumivalkea” se nousee hyvin vahvasti
esiin. Ei ajatus ole aivan uusi. Ernst von Weizsäcker esitti sitä usein
neljäkymmentä vuotta sitten, ja julkaisi kirjan ”Patosofia”, sairauden viisaus.
Hän oli kuohuissaan siitä, ettei lääketieteellä ollut käsitystä sairaudesta ja
kärsimyksestä. Hänestä joka itse oli arvostettu ja johtava tutkija, lääketiede
muisti ”tieteellisyytensä” aina kun oli kohdattava sairas ihminen. Suomessa psykiatri
Veikko Vainio kuvaili tätä kirjoissaan hakiessaan sairauden sanottavaa.
Hyväksytty ajatus on, että sairaus on paha. Sairaus on vika,
vamma, puute. Se on parannettava. Lääkärit parantavat sairaita. Muilta osin ”parannus”
on uskonnolline kielikuva. Tämä itsestäänselvyyksien ketju on ehkä kohta
kohdalta väärä.
Kärsimyksen lievittäminen on eri asia. Se on lääkäreiden ja
ei-lääkäreiden tehtävä, ja siihen on onneksi monia keinoja. Kuoleman
lievittäminen on pappien erikoistehtävä. Ehkä siksi heitä pannaan puhumaan sen
sijaan elämän vaiheista ja Jumalan olemassaolosta. Näin he eivät ehdi vakuuttaa
skeptikoille eivätkä ateisteille, että kuolema on olemassa. Ja kuolema on
monien uskontojen ydin. Voi olla että ylösnousemus on päälle liimattua ja
asiaankuulumatonta lisää. Matteus-passiokin päättyy hautaan ja sielunmessuissa
rukoillaan vain ikuista lepoa.
Jospa on olemassa ihmisen (ja eläinten) terveyden ja sairauden
biodiversiteetti. Jospa terveys
edellyttää välttämättä sairautta, hiukan samalla tavoin kuin eliöillä on oltava
ravintoa. Ehkä kuolema ei ole aineenvaihduntajäte, vaan elämän salainen nimi.
Pieneliöissä, kuten sienissä, on olioita, jotka elävät ensin
loisina isäntäeliössään ja tämän menehdyttyä muuttavat tapojaan ja ryhtyvät
käyttämään omaksi ravinnokseen isännän hajoavaa ruumista, kaikkia hyviä
aineita, joita siinä on.
Silmämme näkemän alapuolella on tunnistettuja ja kuvattuja
lajeja ainakin miljoona. Jotkut ovat niin pieniä, että ne loisivat bakteerien
sisällä. Jotkut näistä pienimmistä ovat hyödyllisiä, kuten eräät hiivat, jotkut
välttämättömiä – kuten ruuansulatuksessamme vaikuttavat – jotkut
siunauksellisia, kuten penisilliinisienet, jotkut myrkyllisiä.
Kokonaisuuden nimitykseksi tuskin sopii muu kuin
ravintoketju, jonka jatkuvuus riippuu välttämättömästi sen monimuotoisuudesta.
Lukija saa kysyä, mitä aihetta on kiinnostua vähäpätöisen
ihmisen – romaanin henkilön – vajoamisesta yksinäisyyteen ja sairauteen, ja
kuolemasta. Kaikki syyt. Vain lakimiehet ja osa filosofeista puhuvat natsien
etunasiaohjelmasta murhajärjestelmänä. Auttamattomasti sairaat eli ruumiillisesti
tai henkisesti kykenemättömät lopetettiin ensin ampumalla, sitten kaasulla.
Heidät arvioitiin hyödyttömiksi ihmisiksi, joiden aiheuttamat kustannukset oli
mahdollista välttää. Kirjailija ei puhu ilmiöistä, vaan ihmisestä. Jos hän on
hyvä kirjailija. Haahtela on. Hän on mennyt yli ”Taikavuoren”. Hänen romaaninsa
”Davos” on päähenkilön päässä. Päähenkilö on pää-henkilö.
Tuon ajan päättäjien ajattelutapa ei tietenkään ole
väistynyt, koska sitä vastaan on ollut asettaa vain kilahtelevia iskulauseita.
Korkea moraalinen iskulause on vain tuulessa paukkuva kyltti, jollainen voidaan
hyvin tuoda tuhoamiskeskuksen portille.
Haahtela osaa osoittaa, että kanavoimaton kärsimys saastuu
lammikkoonsa. Romaanin henkilön pojanpoika jatkaa meidän ajassamme mielisairaan
kierrosta, mutta hänellä on tehtävä, isoisänsä päiväkirjojen puhtaaksikirjoittaminen.
Hän ei tee sitä kuten nykyjulkisuuden narsistit eli ”löytääkseen itsensä”. Hän
on jo löytänyt itsensä mielisairaalasta. Kirjailija ei väitä niin kuin
mielettömät tekevät, että kärsimys parantaisi. Ei se paranna.
Muistan oikein hyvin, miten edellä mainitsemani Veikko Vainio
ja hänen ystävänsä Martti Siirala, monien lääkärikollegojensa liian omituisena
pitämä mies, puhuivat torjutusta kärsimyksestä sairastumisen syynä. Palasin
omaan kotiini ja kirjoitin runoja kärsimättömästä kärsimyksestä. Iskelmiäkin
siitä olisi voinut kirjoittaa. Nyt olen täynnä kunnioitusta ja kiitosta, kun
sukupolvea minua nuorempi lääkäri-kirjailija on osannut kirjoittaa yhteisön
sairastamisesta, romaanissa kovasydämisten maan Suomen, sitten Ranskan ja
Saksan. Yhtälö on: mitä enemmän heikkoja tapetaan, sitä peruuttamattomammin
kärsimys ”tarttuu” murhamiehiin ja heidän sukuunsa.
Kuva on romaanissa vilahtelevan Cézannen Mt. Saint Victoire
valokuvana. Ei taikavuori.
Ihmettelinkin tuota haastattelua. Olisi ollut parempi katsoa se lukemisen jälken.
VastaaPoista"Voi olla että ylösnousemus on päälle liimattua ja asiaankuulumatonta lisää. "
VastaaPoistaKyllähän se kuuluu asiaan niin kuin jo teosofia osoitti kaikissa suurissa uskonnoissa ja buddhalaisuudessa.
se mihin viittaat on kirkon tapa vääristellä alkuperäisestä mysteeriosta niin järkeä loukkaava irvikuva, että tosi asiassa siihen ei ole tarkoituskaan uskoa, vaan oikeasti kumartaa rationaalista tiedeuskoa. Kirkko on tehnyt kaiken niin hitaasti, ettei se jää kiinni. Oikeataan muuta ei ole tarvittu kuin jymähtaa ihmiskäsityksessä 500-luvulle, keskiajan ihmisen myyttiseen ihmis- ja maailmankuvaan.
Se että tämä 500 - 800 vuoden takaa peritty maailmakuva elää ja voi vielä suht´hyvin keskuudessamme johtuu epäsuhtaisesta kehityksestä ihmisen eri olemuspuolten välillä.
Nyt älyä laajemman kognition kehityksen myötä tiedonkäsitys syvenee ja henkistyy; ja se relativismi johtaa vääjäämättä kaikkien vallalla olevien puolustusmekanismien hajoamiseen.
Mannin Taikavuori kertoo sairaudessa piehtaroinnista, rypemisestä itsesäälissä, rappiosta, jotka vääjäämättä päätyivät suureen kriisiin eli 1. maailmansotaan. Kun auto on rikki, asiaa ei mystifioida eikä siitä oikein saa mitään tuskansekaista nautintoa vaan auto viedään korjaamolle. Lääketiede on muuttunut samanlaiseksi korjaamiseksi, jos vain korjauskeino on keksitty. Dylanin laulussa rappiota on, kun hyvään viiniin on varaa vain rikkailla ja maan arvo ajatellaan vain kaupalliseksi. Vartiossa pitäisi olla valppaana tai tuho yllättää (All along the watchtower, Jesaja 21:5-10).
VastaaPoistaYle-Areenan haastattelussa Nadja Nowak vetää mielestäni Haahtelan jutustelua varsin mallikkaasti. Tuskin luen kirjaa, kun se on saattanut isäntämmekin noin nyreisiin aatoksiin. Onko tautia vai syksyn synkeätkö niin masentaa? "Kauneus on olemassa. Ilo on olemassa. Sinua minun sydämeni kaipasi pimeässä ja minä hengitin ikuista kesää." (ulkomuistista A. Camus: Oikeamieliset)
VastaaPoistaterv. pekka s-to.
Kirjallisuusaiheiset postauksesi on ehdottomasti blogisi parasta antia. Ei siitä mihinkään pääse. Ilo lukea.
VastaaPoistaYlösnousemusta tavoiteltiin kovasti jo silloin, kun faaraoita Luxorin vuorimaan uumeniin kätkettiin. Sieltä ajatus kulkeutui neuvonantajan jälkeläisten mukana aina meidän uskontunnustukseemme saakka. Amon.
VastaaPoistaTilavasti Kunnaksen Ilkka
Arvoisa professori,
VastaaPoistamyös Kari Hotakaisen romaanissa Luonnon Laki, liikuttaan terveyden ja sairauden maailmoissa. Muiden maailmojen ohella. Itkettävää ja naurattavaa kerrontaa. Kirja alkaa kovasti ja jatkuu kivasti. On kesken, eikä loppu onneksi vielä edes häämötä.
"Alussa oli sana" on huono suomennos, mutta meillä ei ole hyvää vaihtoehtoa. Täsmällisempi "alussa oli logos" (ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος) saattaisi suomenkielisessä Raamatussa tuntua liian oudolta. Logos on tunnetusti kreikan monimerkityksisimpiä sanoja. Tässä se tarkoittaa toisaalta sanaa, puhetta, kertomusta ja kieltä, toisaalta ajatusta, ajattelukykyä ja järkeä.
VastaaPoistaLuulen, että ihminen voi eheytyä kepulaiseksi.
VastaaPoista.. vain jos hiffaa demariutensa.
PoistaEhdotan keskustapuolueen uudeksi nimeksi the Coalition of Collective City Parties.
VastaaPoistaYksityisajattelija
Luottamus? Kyllä minä teille luottamukset näytän.
VastaaPoistaSairastuttavat sanat ovat tässä blogissa sääntö, ei poikkeus. Fasistisen elitistiset sanat ja asenteet vähäosaisille ja vähäosaisista. Samalla tavalla ajateltiin ja puhuttiin juutalaisista ei niin kauan sitten. Kirjoittajaa sanat varmaan eheyttävät entistäkin syvemmälle hänen fasistisessa elitismissään ja taikavuorisuudessaan.
VastaaPoistaKaikenlaiseksi Thomas Mannia natsit haukkuivat hänen kirjojaan polttaessaan, mutta että fasistiksi...
PoistaNatsien murhakoneisto... Ei mitaan uutta.
PoistaLuen par'aikaa Teemu Keskisarjn kirjaa "viipuri 1!918". Keskisarja perustelee useasti, etta suomalaiset pitivat ryssiä alempana rotuns ja suorittivat sanotun kansanosan eliminoinnin
vallien valissa (yli 200 vainajaa).
"Kautta aikojen on slaavilainen rotu ollut kansamme ja heimolaistemme pahin orjuuttaja ja sortaja", kirjoitti sanomalehti Karjalan armeijan tiedonantoja keväällä 1918.
Poista