Eilen käsittelemäni tekijänoikeuden (Marimekko) ja usein
tässä yhteydessä mainittujen pankkioikeudenkäyntien, etenkin takaajien kannalta
nähtynä. on kuin onkin yhteys.
Katselin tarkemmin 1992 julkaisemaani laajaa (600 sivua ja
liiteosa) kirjaa Korkeimmasta oikeudesta. Sen viides luku, etenkin jakso 5.5.
käsittelee ongelmia, joita kirjassa kutsutaan nimellä ”kolmikanta”. Nimitys on
selvästi otettu työmarkkinoiden mallista. Kaksi osapuolta, esimerkiksi velkoja
ja velvollinen, joutuvat vastakkain tavalla, joka vaikuttaa myös kolmanteen
tahoon. Tyyppiesimerkkinä on esitetty takaus ja sen ohella vierasvelkapanttaus.
Kirjan hiukan vaimeasti esitetty kannanotto on suunnilleen
tämä: tuomioistuimet keskittyvät oikeussääntöjen soveltamiseen ja joissakin
tapauksissa luomiseen. Tilanteiden selvittäminen jää useimmiten tekemättä.
Omavelkainen takaus muuttui jo ennen sotia vakiomenettelyksi.
Mutta ovat ne aika erilaisia tilanteita, kun pankki myöntää rakennusurakassa
pankkitakauksen tai kuin täti-ihmiset takaavat sukulaispojan pankkilainan, joka
käytetään esimerkiksi liikeyrityksen perustamiseen.
Oikeudellinen sääntö sanoo, että molemmat ovat takauksia, ja
velkojalla on oikeus maksuun joko velalliselta tai keneltä tahansa takaajalta.
Itse käsitän, että liiketoiminnassa voivat mennä ”omat ja
varastetut”. Liikeyritys aloitetaan samoin ehdoin kuin Saksa aloittaa maailmansotia,
voiton tai tappion uhalla.
Olisin jäänyt odottamaan, että ns. Koiviston konklaavia
käsiteltäessä olisi mainittu muutakin kuin menettelikö presidentti väärin
yrittäessään vaikuttaa tuomioistuimiin. En nytkään yritä sanoa mitään siitä,
yrittikö vai ei, koska mukana olleet ovat jo kertoneet käsityksensä. Mutta tuo
asia on kytketty presidentin väitettyyn haluun puoltaa pankkeja vaikeassa
tilanteessa.
Olisin siis halunnut kuulla edes kerran, että
tuomioistuinten arvellaan siis puoltaneen pankkien asiakkaita pankkien
kustannuksella. Ei kai vaikuttamisyrityksiä muuten olisi tarvittu?
Itse suhtaudun pelokkaasti tuollaiseen oikeudelliseen
aktivismiin. En tosin tiedä, että sellaista olisi Suomessa esiintynytkään. Sitä
vastoin lakeja on muutettu, ja siihen on totisesti ollut syytä. Nähdäkseni
vieläkään ei oikeudessa voida ottaa huomioon ”kolmikantaa”, siis sitä, miten
monien ihmisten ja yhtiöiden asioihin maksuhäiriöistä aiheutuneet jutut
haarautuvat.
Lakimieslukijat varmaan pitävät tätä kolmanteen tahoon
(sivullistahoon) viittaamista omituisena tai tarpeettomana. Esimerkki
kolmansien suuresta merkityksestä on takaisinsaantisäännöstö. Viime tingassa ennen
ulosottoa tai konkurssia tehdyt luovutukset voidaan peräyttää sitä helpommin
mitä läheisemmälle taholla omaisuutta on luovutettu.
Tekijänoikeuden rakenteen suuri ongelma on yritys pitää
pykälät kiinni tekijässä tai tekijän ja hänen oikeutensa loukkaajan suhteessa.
Tämä asiayhteyden sivuuttaminen johtaa kummallisiin tilanteisiin, kuten nyt
Marimekon sinänsä yhdentekevän piirroksen sinänsä yhdentekeviin ”innoittajiin”
tai jäljittelyn kohteisiin.
Miksi kukaan ei puhu siitä, missä määrin Lumia on plagiaatti
Galaxy Nexuksesta ja se puolestaan iPhonesta ja se…? Siksi että kukaan ei osaa
eikä uskalla. Kun johonkin matkapuhelimeen tulee kamera ja toiseen paikannin,
ilman muuta kilpailijat seuraavat perässä eli – jäljittelevät. Tässä
tilanteessa sitä tosin nimitetään kehitykseksi. Sanaa ”innovaatio” käytetään
myös peittämään oikeudellisen sääntelyn vajavaisuus.
Tämä esimerkki tarkoittaa markkinatilanteita. Mitä toiset
tekevät? Mitä tekee ”kolmas taho”? Asia ei ole ensinkään vailla merkitystä,
vaikka siihen ei aina ymmärretä vedota. Luovassa toiminnassa vapaudet eli
vaihtoehtojen lukumäärä poikkeavat suuresti toisistaan. Jos on kuvattava
Kekkosen saapuminen junalla Venäjältä, luultavasti kaikissa kuvissa on juna ja
Kekkonen. Jos on pidettävä puhe naiselle tai kirjoitetta runo syksystä, tekijä
joutuu vakaviin vaikeuksiin stereotyyppien kanssa.
Tämän takia muotivaatteisiin ei liene tekijänoikeutta. Muoti
on tavallaan omaperäisyyden vastakohta. Kuka olisi uskonut, että tatuointi
tulee muotiin? Niin – onko tatuointeihin tekijänoikeutta? Toivon etten joudu
koskaan vastaamaan tuohon kysymykseen.
Koko ajan: mitä muut tekevät, mikä on alalla tavallista,
mikä on ns. hyvä tapa.
Tekijänoikeudessa yritetään yhdellä aika suppealla lailla
kattaa kaikki lasten kouluaineista ja taidottomien piirustuksista rakennuksiin,
sinfonioihin ja – tietokoneohjelmiin. Ei se kuulkaa onnistu tekemättä pahasti
vääryyttä johdonmukaisuudelle ja kielen odotetuille merkityksille.
Vanhassa kirjassani ilmaisin tämän epäselvästi mutta hienosti.
Taustalla oli ehkä Michel Foucault ja tietysti Thomas Kuhn – ajatus rakenteiden
keskeisistä merkityksistä. Kukaties yritin hahmotella ”tiedon arkeologiaa”.
Ainakin osoitin, että tuomioistuinkieli ei näytä olevan edes sukua lakitekstien
kielelle. Edelle poimimani esimerkit on heitetty tähän osoitukseksi siitä,
ettei mitä tahansa (kulttuurisia) rakenteita kerta kaikkiaan pysty normittamaan
yhtenäisesti. Ei voi säätää Laki kissankelloista, muttereista ja
nanohiukkasista menettämättä kasvojaan.
"Kirjan hiukan vaimeasti esitetty kannanotto on suunnilleen tämä: tuomioistuimet keskittyvät oikeussääntöjen soveltamiseen ja joissakin tapauksissa luomiseen. Tilanteiden selvittäminen jää useimmiten tekemättä."
VastaaPoista"Tilanteiden" eli faktojen selvittäminen ja näytön hankkiminen on tietenkin parttien ja niiden asianajajien tehtävä, ei tuomioistuimen. Käytännössä asia on kyllä juuri päinvastoin mitä blogisti esittää, eli faktat ja "tilanteet" selvitetään tarkoin - niihin ainakin uhrataan valtaosa ajasta - mutta lainsoveltaminen ja tulkinta ja sen perusteleminen on huteraa.
Toinen huti oli, kun blogisti kirjoittaa "konklaavista":
"Olisin siis halunnut kuulla edes kerran, että tuomioistuinten arvellaan siis puoltaneen pankkien asiakkaita pankkien kustannuksella. Ei kai vaikuttamisyrityksiä muuten olisi tarvittu?"
Tästä ei ole ollut suinkaan kyse eikä kukaan ole sellaista edes väittänyt tai epäillyt - Mauno Koivistosta ei kyllä tiedä, kun hän on niin epäselvä - vähän niin kuin blogistikin! Mutta kyllä tuomioistuimia voitiin yrittää painostaa ja niihin vaikuttaa, vaikkei kukaan epäillyt niiden suosineen pankkien asikkaita. Konklaavissa niitä painostettiin, jotta ne (siis oikeudet) ryhthyisivät suosimaan "yleisen edun" nimissä ja varjolla pankkeja. Ei tässä ole mitään loogista ristiriitaa.
"...että tuomioistuinten arvellaan siis puoltaneen pankkien asiakkaita pankkien kustannuksella."
PoistaPitaisi kaiketi olla ...etta tuomioistuinten arvellaan puoltaneen lakia ja oikeutta & kohtuutta pankkien kustanuksella..."
Joka kerta, kun aiheeksi tulee presidentti Mauno Koivisto, KKO:n silloinen presidentti Olavi Heinonen ja se ns konklaavi, niin arvoisa blogistimme heittää tiedemiehen hattunsa Huitzin Nevadaan ja vetäisee puolustusasianajajan hattunsa syvälle päähänsä.
PoistaKysymys ei ollut kanteen kehittelystä jne., vaan asioiden tyypittelystä faktojen pohjalla. Vanhemmissa jutuissa puolet riita-asioista esiintyi nimellä "velkomus" tai "korvaus". Kirjoituksessani ja kirjassani tarkoitan, että esim. pankille annettu takaus ja pankin antama takaus ovat erilaisia tilanteita, joita olisi tarkasteltava eri ryhminä. Nyt pahimmassa tapauksissa molemmat esiintyvät nimikkeellä "takaus".
PoistaViittaan painettuihin oikeustapausten hakemistoihin (Miettinen), joissa on sivukaupalla takausjuttuja ja tapauksen selostusteksti (KKO) tai toimittajan laatima teksti eivät välttämättä kerro, millaisesta tilanteesta jutussa oli kysymys.
Katso Kemppinen. Immateriaalioikeudellisia oikeustapauksia. Lisäilin kirjan oikeustapauksiin tilannetta koskevia viitteitä, esimerkiksi oikeudellisen kuvauksen edelle "tekijänoikeus työsuhteessa" tai "tekijänoikeus virkasuhteessa". KKO tietenkin esitti vain tiivistelmän oikeudellisesta ratkaisusta ja kaihtoi nimeämästä näitä käytännön termejä (työsuhteessa).
Neljännestä kappaleesta - kaikki väittävät sellaista, siis asiakkaiden puoltamista pankkien kustannuksella. Tulkintasääntö "heikomman osapuolen suoja" esitellään kaikissa siviilioikeuden oppikirjoissa.
PoistaSiis: voiko tuomioistuin esim. alentaa maksettavaa summaa siksi, että takaaja oli tottumaton hoitamaan vakuusjärjestelyjä ja pankki taas hoitaa niitä työkseen.
Blogistin repliikkit ovat sen verran sekavaa asiasta ohipuhumista, ettei keskustelun jatkamiseen hänen kanssaan ole aihetta!
PoistaAnonyymi palaa toistuvasti siihen, että hän ei saa selvää teksteistä. Tässä hän tulee kertoneeksi jotakin tärkeää omasta tilanteestaan, vaikka peittääkin hätäänsä hyökkäyksellä. On kätevää syyttää blogistia omasta luetunymmärtämiseen liittyvästä ongelmasta ja sen aiheuttamasta hämmennyksestä. Maailma on sekavaa, mutta onneksi Anonyymi luo järjestystä kaaokseen toimimalla puheenjohtajana täälläkin.
PoistaUudestaan otan esiin Daniel Boorstinin kirjasta The Creators mulle tikulla viisatun asian: Kiinassa ei ole mainittavaa modernia taidetta koska siellä ei taiteissa keskitytä olemaan kreatiivisesti erilaisia vaan nimenomaan suorittamaan asia mahdollisimman täydellisesti esikuvia jäljitellen.
VastaaPoistaSaattavat naureskella meidän käsityksellemme tekijänoikeudesta. Niinkuin muuten tekevätkin.
Miksi kukaan ei puhu siitä, että Apple nusasi puhelintuotantonsa alkuvaihessa peruspatentteja
VastaaPoistasuunnalta jos toiseltakin, Vähän toisen tason juttu kuin plagiointi...
Nokiallekkin suostui niistä jotain maksamaan vasta vuosien vetkuttelun jälkeen.
No, Jobs aloitti uransakin varastamalla puhelinyhtiöiltä puheaikaa
Tekomiehet=teeskentelijöitä, valeukkoja, viagralla käynnistyviä.
VastaaPoistaTekijämiehet=tekevät eivätkä meinaa: Tulee Elop mieleen aamuisen Hesarin analyysistä; "halki poikki ja pinoon" -mies. Myös rehellisemmät, mutta yhtä raadolliset Kalle Päätalon kuvaamat selkosen hiltu jakit.
Kolmannesta miehestä (tahosta) lauloi Ritva Oksanenkin, mutta esim. Viktor Klimenko neljännestä: http://www.youtube.com/watch?v=8bxJDDkbvoo
Sehän se kaiken kuittaa lopulta kun pakkohuutokauppojen kimarat ovat ohitse: "Viisi jalkaa hiekkaa kolmen miehen päälle/loi vaitelias neljäs mies."
Luin sitten Hetkiä-tapauksen historiaa tarkemminkin.
VastaaPoistaTäällä
http://kritiikkiblogi.wordpress.com/2013/09/27/muotoilujohtajuus-marimekko-ja-hapea/
on asiaa tuntevan selvittelyä ja kiistakirjoittelua. Mielenkiintoista. On vaikea löytää kirjoituksesta, jota tursuaa sivupolkuja, keskeistä kiinteytystä jota tähän siteerata. Mutta kirjoittajaa kannattaa lukea laajemminkin, vaikkapa Nokian osalta.
Kolmas ja neljäs mies...
VastaaPoistaMitä tekeekään näkymätön mies...
Entäs se kuuluisa panomies....
Poista