En ole lukenut Sigrid Boon vuonna 193o0 ilmestynyttä
romaania, josta otsikko on, enkä nähnyt
Risto Orkon siitä Suomessa tekemää elokuvaa, saati Yhdysvalloissa kuvattua
filmiä. Luvassa olisi hakuteosten mukaan rakkautta, tuberkuloosia ja kotiapulaisia.
Ja tietysti keittiö.
Keittiö on jo. Keittiön rappuja ei ole.
Muistan jo kuolleen professorinrouvan, joka oli ilkeä
ihminen. Kun rehelliset juopot tulivat keittiön portaasta koputtelemaan oveen
ja kertoivat onnettomasta elämästään anellen lanttia, heille tehtiin pieni
paketti voileipiä. Perheen tyttäret kävivät etsimässä hylätyt paketit portaasta
ja söivät ne.
Itse en ole koskaan tarjonnut voileipiä, vaan sanonut
kolikon pistäessäni, että älä sitten tee niin kuin se entinen hullu poika, joka
osti leipää vaikka oli vielä viinat ostamatta.
Kerran onnistuin petkuttamaan Pasilan asemalla entistä
kollegaani sieltä Velodromin suunnasta; nykyisin kyseinen yritys toimii eri
puolella kaupunkia entisen viinatehtaan naapurina. Ehdin katkaisemaan hänen
tiensä ja kysyin ruikuttavalla äänellä, että anteeks voisko johtaja jeesaa
eurolla kun pitäis päästä junalla Jakomäkeen. Näin herra hovioikeudenneuvoksen kiihtyneestä
ilmeestä, että jekku meni perille. Kemppinen on deekiksellä. Oli pakko pakittaa
ja kysyä normaalilla äänellä, että mitä muuta suvaitsee kuulua. Nuuhkaistuaan
varmistukseksi pari kertaa puhuteltu vastasi tyhjentävästi, että ei mitään
erikoista.
Huomaan toteuttaneeni vahingossa suuren demokraattisen
ohjelman. Tiedän kyllä, että Suomessa on lakattu käymästä kylässä ja ettei
nuorempi väki välttämättä ymmärrä, mitä tarkoittaa pistäytyminen visiitillä toisen
kotona. Sana viittaa vahvasti siihen, että ruokaa ei tarjottu eikä yleensä
suolaistakaan. Kirkonkylästäni en muista, että kukaan olisi koskaan järjestänyt
päivällisiä, paitsi reserviupseerikerho. Kummastelin kovasti isäni smokkia.
Ajattelin, että kai minullekin järjestyy tuollainen isona. Itse asiassa ostin
kerran smokin. Tähän mennessä olen käyttänyt sitä kerran.
Lasteni äiti väitti että kun hän oli ihan pieni eli
40-luvulla, vanhemmat olivat harva se ilta menossa frakkijuhliin. Muistaakseni
kiinnostuin vasta, kun kuulin, että lääkärit olivat myös tapelleet juhlissaan.
Itse en ole ollut koskaan frakkijuhlissa.
Se on asia erikseen, että frakki on eräille meistä työpuku, ikään
kuin haalari, ja minulla on menossa kolmas tai neljäs.
Mutta keittiö oli huone, johon perheen pää ei mennyt. Olen
tuntenut edellisten sukupolvien edustajia, jotka olisivat saattaneet kuolla
nälkään keittiön lattialle, koska heillä ei ollut aavistustakaan siitä, miten
kahverin eli ruokakomeron ovi avataan ja miten laitetaan voileipä. Tällaisia
väitteitä viljellen on kai syytä muistuttaa, että kun tulin kehiin, pakollinen
eläkeikä oli 70, joten eräät tarkoittamistani professoreista ja tuomareista
olivat reippaasti 1800-luvun puolella syntyneitä. Olen omin silmin nähnyt hyvin
vanhan täti-ihmisen, Sigrid Schaumanin, joka tietääkseni oli lukuisten Töölön
maitokauppojen ja siirtomaatavaraliikkeiden kauhu. Hän näet kuoli vasta 1979
täytettyään sata vuotta. Hänestä kerrottiin poliisikamarilla Sofiankadulla
juttua, että hän oli vanhoilla päivillään 1960-luvulla osunut autokolarin
todistajaksi. Kamarilla kuulustelua suorittanut poliisimies kysyi
tarpeettomasti, luultavasti liian rutinoituneena: ”Oletteko ennen joutunut
poliisikuulusteluun?”. Täti vastasi:” Olen. Kun veljeni Eugen ampui
kenraalikuvernööri Bobrikoffin, minuakin kuulusteltiin.”
Hyvin monissa Helsingin keskustan kerrostaloissa on erikseen
paraatiovi ja keittiön porras. Pääsisäänkäynti on joskus hyvin vaikuttava.
Niitä on kunnostettu. Mutta niitä ei ollut tarkoitettu kenelle tahansa. Lapset
ja muut huonommat ihmiset kulkivat nöyrästi kyökin puolelta. Korkeimmassa
oikeudessa tapainturmelus oli jo alkanut, kun tulin sinne ylimääräiseksi
virkamieheksi ja sitten suorastaan vakinaisen viran haltijaksi 1970-luvulla.
Kristillisen maailmanjärjestyksen mukaan jäsenet eli siis oikeusneuvokset
kulkivat pääovesta Pohjois-Esplanadilta ja me vähäiset virkamiehet
luikahtelimme sisään pihan puolelta Helenankadulta. En tosiaankaan kiinnittänyt
asiaan huomiota niin että en ole varma, missä vaiheessa pääoven lähelle
laitettiin erillinen murju, jossa virastomestarin alainen eli vaksi istui
yrittäen pysytellä hereillä. Arvaan että hänen tehtävänsä oli olla suurin
piirtein selvillä, ketkä virkamiehistä sattuvat olemaan paikalla. Meillä ei
tietenkään ollut työaikaa eikä työhuoneita. Sen sijaan työmäärät eli ”pensum”
oli vahvistettu.
Keittiössä oleskelivat lapset. Jos maalaisserkku oli
vieraana, hänen kuului istua puulaatikon kannella ja kopistella sitä monoillaan
samalla kun kirnusi räkää. Jos perheessä oli höpsähtänyt täti, myös hän saattoi
sijaita keittiössä.
Kaikki muuttui sotien jälkeen. Kuten muitakin tässä esiin
nostettuja teemoja, olen jatkuvasti toistellut, että jo ennen
betonielementtirakentamista kulttuurimme
ja yhteisöllisyytemme oli mullistettu verohuojennuslainsäädännöllä, josta
käytettiin yleisnimitystä Arava. Yhtäkkiä viranomaiset määräsivät huoneitten
luvun, sijoituksen, ovet, ikkunat, vetimet, tangot ja melkein ikkunaverhotkin.
Uudessa kaupunkikulttuurissa ei lähdetty bilettämään, koska
ei ollut rahaa eikä paikkoja. Sen sijaan kokoonnuttiin milloin kenenkin luo särpimään
keskiolutta ja ryystämään algerialaista punaviiniä. Järjestelyistä välittämättä
kaikki ahtautuivat ennen pitkää keittiöön ja puhuivat siellä toistensa suuhun
kuin Marxin veljesten elokuvassa. Juhlien päätyttyä hiukan siivottiin keittiötä
ja katsottiin, oliko kukaan sammunut vessaan. Yleensä oli. Sieltä me olemme
peräisin, se selittää tapamme ja se on syy, kun meistä ei tullut tämän
kummempia herroja eivätkä perinteet velvoittaneet. Olemme kotoisin kyökin
puolelta.
Huh, miten epäaidolta kuvan köökki vaikuttaakin...kliinisen puhtaalta!
VastaaPoistaHappamia ovat, sanoi kettu pihlajanmarjoista. - Kyllä köökki saa uutena vähän aikaa tuolta näyttää, jos on asunut kymmeniä vuosia samassa talossa ja kokenut sitten jonkinlaisen keittiökatastrofin. Onnea vaan uudelle keittiölle ja mukavaa, jos saat remontin jälkeen taas keittää kahvisi muualla kuin kylpyhuoneessa!
PoistaSitä paitsi ihan mielettömän kaunis kuva valoineen ja varjoineen.
PoistaKyökistä juolahti mieleeni eräs haastattelu, jossa keski-ikäinen ranskalaisrouva muisteli nuoruuttaa Espoossa. Kertoi, että äitinsä ei ollut koskaan keittänyt vettä ja toimittajan tätä ihmetellessä rouva jatkoi, että isoäiti ei ollut koskaan elämässään edes käynyt keittiössä.
VastaaPoistaKyökki on mukava sana. Otankin sen käyttöön.
VastaaPoistaMeni hetken aikaa ennen kuin tajusin, että mitä saareke tekee kyökissä.
Politiikkomme ovat kotoisin "saleista" ja suurempiin haluavat.
On vaikea kuvitella kuinka erilaiseksi kulttuurimme ja yhteisöllisyytemme olisi muovautuneet jos Arava-lainoituksen sijaan jokin muu taho olisi rahoittanut asuntorakentamistamme. Suurella osalla 70-luvulla kaupunkiasuntoihin muuttaneilla ei ollut kuin yksi ovi mistä valita, menikö sisään ollenkaan. Tosin, ei ollut koko keittiötäkään vaan ehkä tupakeittiö, pienen makuuhuoneen lisäksi.
VastaaPoistaEhkä uskonnolla ja sen opetuksella on suurempi vaikutus tuohon "kyökki" -nöyryyteen ja sillä että kaupungistuminen tapahtui Suomessa nopeammin kuin missään muualla.
Kävivätköhän Mannerheim ja muut korkeat upseerit koskaan siellä kyökin puolella?
VastaaPoistaAirostahan on kerrottu, että hänelle riitti vain muutaman tunnin yöunet. Kerran sodan melskeissä Mikkelissä Mannerheim soitti Airolle kotiin melko myöhään illalla. Airo oli puhelimessa niin päissään, ettei Mannereheim tahtonut saada selvää Airon puheesta.
Juhani Suomi kertoo lehtitietojen mukaan uudessa kirjassaan myös Mannereheimin päivittäisestä ja aktiivisesta alkoholijuomien käytöstä.
Millähän tavalla Suomi käsitteli Kekkos-sarjassaan Urkin juoma-, tappelu- ja naistavat?
PoistaRakentelin -70 luvulla ns. aravatalon. Kaikki kävi mukavasti,mutta yksi asia tökkii vieläkin. Hesassa (luulisin) r- piirrustukseni tarkastettiin ja ainut asia johon oli kiinnitetty huomiota oli parivuoteen sijainti.Punaisella kynällä se oli nuolitettu eri huoneeseen kuin olin piirtänyt.Tuli jo silloin mieleen Neuvostoliitto. En jäänyt siihen pitkäksi aikaa asumaan. Rakensin sen ja kun lait salli niin rakensin toisen. Siinä olen itse saanut päättää missä on talomme pari-sänky.
VastaaPoistaKukapa kenraali ei Päämajassa viinan kanssa olisi ollut läträämättä. (Paitsi Tuompo, ehkä.) Äärimmäisten kattavien tutkimustöitten - joita muistaakseni tein eilen - johdosta voin väittää että kukaan heistä (siis kenraaleista, eversteistä en mene takuuseen) ei käyttänyt kokaiinia. - Jota, koska veljeni on lääkäri, ihmettelen. (Enemmän kuin olemassaoloani. Koska... älkää ny vaan vahingossakaan ottako mua todesta!)
VastaaPoistaNihtilä, eversti, oli absolutisti.
PoistaMoniko käytti pervitiiniä?
PoistaSchauman - professorimme esitteli sennimisen ylikirjastonhoitajaserkkunsa Eduskuntatalossa opintoretkellä käydessämme kolmisenkymmentä vuotta sitten. Olisi kiinnostavaa tietää, oliko sukua Bobrikovin ampuneelle...
VastaaPoista