Nokian menestys 1995 – 2005 oli ainutlaatuinen. Sitä
ihmeteltiin ympäri Eurooppaa ja maailmaa. Suomessa se tyydytti kansallisen
perustarpeen, joka jo kovasti vaatikin kohentamista.
Se on ihailemisen tarve. Onneksi eräillä on ihailluksi
tulemisen tarve.
Televisio otti ja lauloi aamulla jotain murheellisten
laulujen maasta; aika lailla sivussa asiasta. Suomessa täytyy olla Paavo Nurmi
tai Paavo Rintala tai Paavo Haavikko tai Paavo Ollila eli siis Paavo Nokia.
Arvonimilistaltamme puuttuu nykyisin se, joka minua itseäni
himottaisi, nimitäin todellinen salaneuvos. Kapinaan asti se oli käytössä.
Presidentti Niinistö voisi nyt ottaa ritarikuntien hallitukset ja
arvonimilautakunnan puhutteluun ja lisätä sinne muutaman. Jo Hitler (saksalainen
pelikorttikauppias) ihasteli, miten tyytyväisiksi sotilaat tulivat, kun heille
jakoi joutavia ylennyksiä, kunniamerkkejä ja merkittäviä rahasummia.
Tuomareilla muuten on hienoja virkanimikkeitä ja kiiltäviä
kunniamerkkejä… Pitäisikö minunkin ryhdistäytyä – ”Kemppinen, virkaheitto
hovioikeudenneuvos”. Siihen nimikkeeseen kuului kaikki, mitä entinen Suomen
kansa ihaili, nimittäin hovi, oikeus ja neuvos. Toisaalta harvoin olen tehnyt
niin hyvää päätöstä kuin 1999, kun pistin sisään apskeetin (kuten eno Sakeri
raittiusseuraan) ja siirryin Verstaalle, jossa olen muuttanut sorvaamosta
valssaamon puolelle.
Meidän ja etenkin Nokian olisi pitänyt pohtia USA:n
liiketaloudellista ajattelua, kun siellä pidettiin enimmäkseen kiinni CDMA-protokollasta,
vaikka tarjolla olisi ollut meidän huonompi ja kalliimpi GSM-protokollamme. Ne
tekivät sen uudestaan heilahtamalla OS:n ja Androidin kelkkaan, vaikka meillä
oli uuden veroinen Symbian-platformi (very cheap for you only, Sir).
Meiltä jäi käsittämättä, että matkapuhelin, jonka piti olla
tosi miehen työkalu, oli muuttunut leikkikaluksi ja peliksi.
Tuon kehityksen aloitti Japanin i-mode. Ajattelimme vain,
että japanilaiset ovat maailman kiihkeimpiä matkapuhelimen käyttäjiä, mutta
emme ajatelleet miksi. Heillä oli maailman kiihkein matkapuhelin, jonka
i-mode-järjestelmä salli huiman palvelujärjestelmän jo 10 vuotta ennen kuin
iPhone eli Apple toteutti vastaavan kaikelle maailmalle.
Toistan nyt Rovio Oy:n aikana: kännykästä on tullut lelu eli
peli. Seuraavan kortin pelaavan pelin valmistajat. Microsoft ja siis Nokia
saavat ihmetellä tulevia taulutietokoneitaan. Kun ne valmistuvat myyntiin eli
jouluksi, puhelimessa pitääkin olla 3 D –näyttö, geiger-mittari ja kaikuluotain
ja prossu ja näytönohjain kimppakivaa varten samaa luokkaa kuin tämän päivän
äreimmissä pöytäkoneissa.
Ja miten perussuomi tähän liittyy? Me olemme tyhmänylpeä
kansa samalla tavalla kuin Japani ja Saksa, mutta ei Ruotsi ja Ranska. Ne ovat
vain frekkejä eli suomeksi arrogantteja. Suomi, Japani ja Saksa eivät säästä
mitään vaivoja yrittäessään ylpeydessään osoittaa, miten ihailtavia ihmisiä
sitä ollaan.
Erinäiset puoluepoliittiset äänenpainot ovat nyt Kekkosen pitkien
pulavuosien jälkeen alkaneet heijastella pullistelemisen tarvetta. Nokia pullisteli
ja sille kävi täsmälleen samalla tavalla kuin sadun sammakolle, joka pullistui.
Suosiota saavat henkilöt, jotka julistavat, että ellemme
ehkä ole paljon parempia kuin kaikki muut, kaikki muut ovat ainakin paljon
huonompia kuin me, ja elleivät usko, pannaan uskomaan.
Joskus tuntuu, että sadan vuoden takainen eteläpohjalaisuus
on valtaamassa koko yhteiskuntaamme. ”Josta ei tykätä, se tapethan”, sanottiin
Härmässä ja nykyisin sanotaan muuallakin. Pohjanmaa, rikastunut (terva, sitten
kydöttäminen eli vilja) ja siitä äkisti köyhtynyt yhteisö alkoi rakoilla
1860-luvulla, ja edelleen se on viirupäisten aatteiden luvattu maa.
Ei makseta! ”Älä nuata pirujas puhu, sanoo Porren faari ,
kun keriäläänen rahaa pyyti.”
Teidan korkeaylhaisyytenne!
VastaaPoista"...todellinen salaneuvos. Kapinaan asti se oli käytössä.."
Mitahan kapinaa Kemppinen tarkoittaa. Sitäkö mitä jälkiviisaat kutsuvat vapaus- tai siällissodaksi? Googlaamalla löytyi tieto, etta todellinen salaneuvos oli käytössä vuoteen 1917. Edelleen googlaamalla hyppäsi esiin, etta Saksa halusi Suomeen kapinan 1917, mutta aktivistit olivat haluttomia.
Olen teitäkin nuorempana eri mieltä: emme ole tyhmän ylpeä kansa, vaan tyhmän nöyrä. Ehkä tähänkin tulee kommentteja runsaasti, vaikka monia jo kesälomat (ja lämpöiset ilmat) uhkaavat. Ettehän "sohaise " esim. lakeihin vanhustenhuollosta tms. sosiaalipoliittisiin asioihin ? Kommentit olisivat vähissä ?
VastaaPoista"Suosiota saavat henkilöt, jotka julistavat, että ellemme ehkä ole paljon parempia kuin kaikki muut, kaikki muut ovat ainakin paljon huonompia kuin me, ja elleivät usko, pannaan uskomaan."
VastaaPoistaEi kannata uskoa kaikkea mitä ns. perinteinen media kertoo. Halla-aho (johon ehkä viitattiin) ei julista, että olisimme parempia. Hän julistaa, ettemme ole huonompia. "Suvaitsevaiset" julistavat koko ajan, että olemme maailman rasistisin ja väkivaltaisin ja juntein kansakunta ja siksi tarvitsemme tänne rikkautta mm. Somaliasta. Muut kulttuurit ovat kuulemma järjestään parempia. Tämän me "rasistit" varovaisesti pyrimme kiistämään. Katsomme meidän suomalaistenkin olevan saman arvoisia kuin somalien. Anteeksi että moni kokee näin. Ystäväpiiriini kuuluu useita maahanmuuttajia, eri puolilta maailmaa, mutta tunnen myös monia persuja. Voin todeta, etteivät kaikki tuntemani muslimimaahanmuuttajat ole rasisteja, mutta kaikki tuntemani rasistit ovat muslimimaahanmuuttajia.
Halla-aho ei vastusta maahanmuuttoa, eikä vastusta maahanmuuttajia. Kannattaisi lukea hänen blogia ihan vaan omilla aivoilla, eikä luottaa siihen kuvaan jonka media nyt kollektiivisesti asiasta antaa.
luettu on blogia.
PoistaKetä mahdat tarkoittaa näillä suomalaisia muita kulttuureja honompina pitävillä? Minun silmääni ei ole sattunut tuollaisia väitteitä.
Nähdäkseni meillä on täysi aihe olla ylpeitä itsestämme jasaavutuksistamme, kunhan emme erehdy väittämään ettei mys ongelmia olisi.
Sana "somali" häiritsee minua hiukan. Sitä käyttäessä sumenee helposti suuri ero pajkolaisten ja muiden maahanmuutajien välillä. Aika onnistuneesti otimme vastaan ja hoidimme runsaat 20 vuotta sitten ns. venepakolaiset Vietnamista.
Pakolaisia on otettu vuodesta 2000 1000 - 2500 vuodessa. Suomessa asuu ulkomaalisia 183 000.
Suomen kansalaisuuden saaneita somaleja näyttäisi olevan kaikkiaan alle 2000.
JK: "Ketä mahdat tarkoittaa näillä suomalaisia muita kulttuureja honompina pitävillä? Minun silmääni ei ole sattunut tuollaisia väitteitä."
PoistaKemppinen ei taida lukea esim. Hesaria? Siellähän joka viikko joku esittää, ettei suomalainen kulttuuri ole pelkästään huonompi, vaan sitä ei ole olemassakaan. Niin huono se on. Sekin mitä on, esim. saunakulttuuri, on venäläisiltä kopioitu muutama vuosituhat sitten.
Terapiakeskusteluja ja intervallihoitoa voisi antaa narkomaanien ja juoppojen lisäksi myös rasisteille joille joistain kansanryhmistä on muodostunut pakkomielle, joka selvästi vaikeuttaa heidän elämäänsä ja jouduttaa kahnauksiin valtakunnan viraomaisten kanssa. Tekeyttää "poliisin tutuksi" ja työllistää oikeuslaitosta.
PoistaOlisipa Natsi-Saksassakin ollut jo semmosia.
MrrKAT
Jotkin kansanryhmät tulevat meille kovin kalliiksi. Toiset eivät.
Poista"Meiltä jäi käsittämättä, että matkapuhelin, jonka piti olla tosi miehen työkalu, oli muuttunut leikkikaluksi ja peliksi." Voisi melkein sanoa, että nykypuhelin on muotivaate, statementti "olen avantgardea" (kuten kaikki muutkin ovat), tapa viestiä muille jotakin itsestämme.
VastaaPoistaTekniikka - se osuus, jonka me osaamme - on nyt jo bulkkia, jota on kaikkialla ja kaikkialaa riittävästi. Sen ei edes tarvitse toimia kovin hääppöisesti (vrt. Applen häviävä kenttä "väärällä" käsiotteella). Olennaista on markkinointi, imagojen ja yhteisöjen luonti, brandit, arkkitehtuurien sulkeminen niin, että koko arvoketju koetetaan saada omaan businessreviiriin. Winner takes it all. Tämä on se osuus, jota emme periteisesti osaa kovin hyvin. Rovio on tästä kyllä hyvä vastaesimerkki, mutta kovin pieni ja yksinäinen poikkeus vielä.
Mitä pullisteluun tulee, Nokia ja nokialaiset ja sen siivellä monenmoinen paremmisto kaikenmoisine eskoahoineen pullisteli todella valtavasti. Metsä, paperi, metalli ja maaseutu - niin väsynyttä eilistä impivaaraa, josta olisi hyvä päästä ajoissa eroon, kun kohta kaikki olemme Nokian insinöörejä ja optioekonomeja. Mahtavaa Suomi ja Nokia.
- Samaan aikaan, kun Nokia ja Suomen parmmisto pullisteli, me tulevat perust kärvistelimme. Ja Jytky hautui.
No, nyt sitten MEITÄ sitten syytetään pullistelusta. Niinhän se menee, juupa juu. Se, että ei lainaa maksukyvyttömälle ja -haluttomalle eikä häntä takaa, ei ole pullistelua, vaan vastuullisuutta. On aina täysin selvää ja yksinkertaista, että maksukyvyttömälle ja - haluttomalle annetut lainat jäävät maksamatta ja takuut laukeavat. Tästä pitää takuut saanut pankki huolen (viime kädessä Goldman Sachs & co).
- "Kasvu hoitaa lainat - niiden suhde BKT:hen laskee taas". Eurooppako kasvaa, kun Kiinakin alkaa sakata yhden lapsen politiikkansa seurauksena ? Ja BKT on Suomessa harhaa, koska suurin osa siitä alkaa olla julkista taloutta, jolla ei velkoja hoideta, vaan niitä vain lisätään. Raju inflaatio, senkin maksamme taas ME.
Jos vastuullisuudesta puhutaan, piikki kiinni on kaikille parasta politiikkaa, koska valintamme on vain se, onko pelastusveneemme jo valmiiksi täynnä vettä, kun Titanic uppoaa, vai ei. Ruotsalaisten pikku purrella tuossa vierellä muuten juuri viritellään videoita kuvauskuntoon ja nautitaan pikkusuolaista snapsin kanssa.
Suomessa "kriittinen" media taputti innokkaasti käsiään kun presidentin poika nimitettiin jättiyrityksen design-johtajaksi kuin Gaddafin maassa konsanaan.
VastaaPoistaTyst nu!
Poistaonko nyt ihan varmaa, että tämän höpinän on kirjoittanut Kemppinen eikä Jukka Sjöstedt?
VastaaPoistaTyhmän ylpeys henkilöityy Erkki Tuomiojassa, Kemppisen kaverissa, tuossa pelastajassa.
VastaaPoistaVoisiko sellainen käyttää järkeään perustaen omien aistiensa välittämään tietoon suomalaisten kansalaisten toiveista ja odotuksista, jonka isoisät olivat vastuunkantajia kansallisen sosialismin aikana - ja joista hän on kirjoittanut hyllyllisen lapsekkaan ylistäviä kirjoja?
Tuomioja on tosin 50-vuotta jankuttanut pelastavansa pohjoismaista hyvinvointivaltiota, jos siinä sitten on jotakin eroa.
Tuomioja pelasti ulkomaiset sijoittajat ylihintaisilta Soneran osakkeilta
PoistaSuomessa kummarrellaan vielä niitä "parempia" ihmisiä, mitä ei kansankodin (folkhemmet) aikoihin Ruotsissa tapahtunu, mut nyt on alkanut taas se kumartelu, Ja mun mielestä se johtuu politiikasta.
VastaaPoistaJa jos puhutaan Saksan, Suomen ja Japanin kansoista olet väärässä; eivät kansat ole tyhmänylpeitä. Niitä ovat heidän nk. johtajansa useimmiten.
Nokia ei ole ollu koskaan se suomalainen; senhän omisti amerikkalaiset. Ihan jo senkin takia en koskaan ole omistanu Nokiaa; ja kännykkäni on aina ollut vaan puhelin.
Ja mikä kapina? Kuka tai ketkä kapinoi ja kenen mielestä?
Inttäisin että kyllä kansallaki nvoi ainakin kuvannollisesti sanoa olevan ominaisuuksia. Kroatialaine jalkapallokatsomo poikkeaa aika lailla suomalaisesta.
PoistaPuhe on siis oikeastaan kulttuurisista eroista.
Halla-aho on rasisti väittäessään kansoilla olevan kulttuurieroja.
Poista" Ne tekivät sen uudestaan heilahtamalla OS:n ja Androidin kelkkaan, vaikka meillä oli uuden veroinen Symbian-platformi (very cheap for you only, Sir).
VastaaPoistaMeiltä jäi käsittämättä, että matkapuhelin, jonka piti olla tosi miehen työkalu, oli muuttunut leikkikaluksi ja peliksi."
Täyttä hebreaa, jota ei varsin voi edes korjata.
Kokeilen jotain.
1) Symbian on peruuttamattomasti vajaa mm. kosketusnäyttöihin liittyvien tiettyjen funktioiden ymmärtämisessä.
2) Android on linux, ja se olisi ollut suomalaisen tie; jotenkin oireellista kai että Salosta alkaneen kulissin romahtamisen aikaan Linus itse oli Suomessa jakamassa happamia, mutta totuutta Windowsista välittäviä, lausumia. Sattuipas.
3) Mikä lie "miehen työkalu" mutta se että älypuhelin on johdettu kännykästä ei saisi trivialisoida sen ominaisuuksia, kapsiteettia ja resursseja, jotka vastaavat tornikonetta ja kokonaista tukiasemaa joskus päälle 10 v. sitten.
Paljon puhutaan suomalaisten "huonosta itsetunnosta" ja nyt olemmekin sitten "tyhmänylpeitä"?
VastaaPoistaMinäpä kerron nyt, mistä tässä on kyse eli että millaisia me oikeasti olemme, meinaan kun olen sitä asiaa tullut miettineeksi ennenkin: me olemme peräkyläläisiä.
Kehitin kerran sellaisen termin kuin "kirkonkylä-syndrooma" kuvaamaan paremmistomme käyttäytymistä. Tiedättehän, kirkonkylän eliitti yrittää ankarasti samastua kaupunkilaisiin ja häpeää oman syrjäkylänsä juntteja. Koko Suomi on maailman peräkylä ja Helsinki kirkonkylä, josta katsotaan Suureen Maailmaan ja yritetään kovasti olla "suurmaailmallisia" ja vähän väliä toitetaan, miten "hävettää olla suomalainen", koska sitä ja tätä.
Me olemme pieni pahainen kansakunta, josta kukaan ei tiedä mitään, ja joka ei ketään edes kiinnosta, mutta silti omat "kirkonkyläläisemme" vouhkaavat vähän väliä, miten me olemme kaikessa muita huonompia - juntimpia, juopompia, väkivaltaisempia, rasistisempia, jopa urheiluhullullisempia...
Ihan totta, tuonkin typeryyden saa vähän väliä lukea jostakin: me suomalaiset olemme kuulemma erittäin urheiluhulluja ja mekastamme kaduilla, kun satumme jotain voittamaan! Tällaista väittävät korpifilosofit eivät takuulla ole itse ikinä käyneet Tukholman Höö-toria kauempana.
Tuo on aika hyvä. Jos haluat malliesimerkin, tässä olisi yksi kirkonkylän kasvatti.
PoistaPuhemies Eero Heinäluoman tiedetään perehtyneen vanhan testamentin teksteihin ennen kuin oli täyttänyt 12 vuotta. Tohtori Erkki Tuomioja lähettelee joulun alla opetuslapsilleen esilukemiaan lukemistoja.
PoistaLuottamuksen voi menettää vain kerran, politikot hokevat, joten jos aiot ministeriksi, älä lue porvoolaistarinoita omin päin:
”Minun suuttumukseni tulvii ylitsesi,
minä tyhjennän kaiken vihani sinuun.
Minä tuomitsen sinut vaelluksesi mukaan,
käännän iljettävät tekosi sinua itseäsi vastaan.”
Attn: Tapsa !
PoistaMaailmalta katsottuna Suomi on "peräkammarin poika".
Tapsa - aivan erinomainen kommentti.
PoistaKannattaa katsoa "Anthony Bourdain - No Reservations 2012 Suomi Finland Part 1 ja Part 2"
Poistahttp://www.youtube.com/watch?v=tSyaObnTofM
Siinä on kuvattu hienosti tämä naurettavan typerä paskamaa - Suomi.
Attn: JarmMom: kommenttinne 16.6.2012 ravintolanne on siis Kreetalla. Miksi sanotte "tämä paskamaa Suomi ". Miksi sitten tulitte takaisin "peräkammarin pojaksi" ? Minusta, teitäkin nuorempana, on ihanaa olla suomalainen nyt...
PoistaAnonyymille Kreetasta, ravintolasta ja takaisintulosta:
PoistaÖöööööööööööö????? Meni yli ymmärryksen.
Ad Omnia: - "kapia" ilman lisämääreitä tarkoitti vielä taannoin samaa kin 2punakapina" tai "vapaussota", nykyisin kansalaissota.
VastaaPoista"Meiltä jäi käsittämättä, että matkapuhelin, jonka piti olla tosi miehen työkalu, oli muuttunut leikkikaluksi ja peliksi."
VastaaPoistaTämä taitaa toistua alvariinsa liikkeenjohdon oppikirjoissa ongelmana: hetkellinen markkinajohtaja heittäytyy laakereilleen eikä seuraa valppaana ja huolestuneena tulevaisuutta tietäen, että tämän päivän voitto voi olla huomisen tappion siemen. IBM:n toimitusjohtaja muinon ennen PC aikaa kai arvioi, että maailmassa tarvitaan 5-6 supertietokonetta. Sitten tulivat PC:t.
Itse JK:n mainitsema ajatus ei ole uusi: muistelen Suomen kuvalehdessä jo noin 10 vuotta sitten arvioidun, että kännykkä, PC (ja television kaukosäädin) yhdistyvät monitoimilaitteeksi, "multikaksi", jossa on kaikki.
Mitä tulee CDMA yms "rotokolliin" ja käyttöjärjestelmiin, niiden hyvyys tai huonous ylittävät totaalisesti allekirjoittaneen ymmärryksen. Ei olisi kuitenkaan pitänyt ylittää Nokian vastaavien tahojen ymmärrystä: on anteeksiantamatonta jos ei ymmärrä oman alansa ydintoimintaa.
Sinänsä kuitenkin olisi kiva kuulla jonkin muun asiantuntevan komentti olivat Nokian käyttöjärjestelmät yms todella huonompia kuin kilpailijoiden vai syrjäytyivätkö ne kaupallisista tai poliittisita syistä. Olen kuullut väitettävän, että USA suojelee joskus markkinoitaan tuollaisin (epäreiluin) keinoin.
Aikanaan oli esim. OS 2 -niminen tietokoneen käyttöjärjetelmä, jota kuulemma pidettiin parempana kuin Microsoftin vastaavia, jotka kuitenkin jollain "kaupallisilla" perusteilla syrjäyttivät ensiksi mainitun.
"Me olemme tyhmänylpeä kansa..."
VastaaPoistaTämä on pienen ja heikon kansan - joiksi luen II maailmansodan jälkeen myös Saksan ja Japanin - ikuinen ongelma: välillä ollaan liian nöyrää ja sittenkun ei aina jakseta, ylpeys ja porskuttelu menee överiksi. Pitäisi olla niinkuin USA, Kiina ja Venäjä, jotka ovat tasaisen ylpeitä - mitä nyt Vietnam ja Afganistan aiheuttavat hetkellistä itsetutkiskelua - eikä siitä kukaa uskalla tulla niille silmille hyppimään, muuten joutuu Quantanamoon tai Solovetskia kauemmas.
CDMA-infrastruktuuri oli todella huono. GSM oli parempi. Tämä WCDMA (UMTS) on aikasen erilainen ja perustuu monilta osin juuri GSM:ään (TDMA) eikä CDMA-standardeihin. WCDMA jakaa toki CDMA-tyyliin taajuudet aivan perustasolla, mutta siltäkin osin on aika paljon oppia haettu GSM:stä eikä lopputulos oikeastaan muistuta lainkaan alkuperäistä CDMA:ta.
VastaaPoistaMonilta tuppaa unohtumaan, että Yhdysvalloissakin ollaan nationalistisia. He toki kieltävät sen tai kutsuvat sitä patriotismiksi, mutta siellä ei yksinkertaisesti kuluttajatasolla menesty, ellei ole ole a) amerikkalainen (tai kanadalainen) tai b) rakenna infraa itse ja ole aivan järjettömästi parempi ja halvempi.
Mites olisi Euro(ooppa)neuvos?
VastaaPoistaSalaneuvos Sauerbruch muuten opetti minulle kirjassaan (1950-luvulla luettu) yhden aika tärkeän asian: parhaallakin lääkärillä sataa hoitotoimenpidettä kohden syntyy neljä merkittävää taitovirhettä.
Näin on käynyt.
Kaikille tietämilleni.
Minä mukaanluettuna.
Usko pystystä, että olen lukenut saman kirjan. Appiukko-vainaa oli kirurgi ja väitti istuneensa Sauerbruchin luennollakin. Hän teki itse väikkärin siitä, millaisella dieetillä potilas pysyy hengissä, kun on viety leikkauksessa kyynäräkaupalla suolta. Se oli 20-luvulla ajankohtainen aihe. Sektio taisi olla ainoa ruuansulatuskanavan syövän hoitokeino.
Poista"matkapuhelin, jonka piti olla tosi miehen työkalu, oli muuttunut leikkikaluksi ja peliksi."
VastaaPoistaHaluaisin tosinaisen matkapuhelimen, joka on kaunis, värikäs, kevyt, yhtä ohut kuin luottokortti. Käyttäisin sitä puhelimena ja ehkä myös kirjanmerkkinä.
Kiitos jälleen hyvästä blogista ja kiinnostavista kommenteista. Oikein hyvää juhannusta kaikille!
Kapina...
VastaaPoistaOstin kirjan "Sisällisodan pikku jättiläinen".
Kirjan alussa rohveessoris mies Pertti Haapala perustelee,
miksi on asialluista käyttää nimitystä sisällissota, eika
vaikkapa vapaussota tai kansalaissota.
Ostan Haapalan perustelut täydetä hinnasta!
Sammoin.
PoistaYritän tässä välttää hedelmätöntä keskustelua - meillähän meni uridiikka pahasti vinksalleen 1918, kun 2laillisen vallan haltijasta" oltiin niin eri mieltä, että ihmisiä ammuttiin manapetoksesta, vaikkei osattu oikein sanoa, minkä maan ja ketä vastaan.
Tartpon rauhanneuvotteluissa jouduttiin sitten neuvottelemaan rauhanneuvotteluille rikoisesti siitä, oliko maitten eli Suomen ja Neuvosto-Venäjän (silloinen nimi) välillä vallinnut sotatila.
Tosikkona poikana kysäisisin vielä, kuinka monta niitä Suomen kansalaisuuden saanutta somalia "näyttäisi" olevan. Entä muita äidinkielensä perusteella somalitaustaisia?
VastaaPoistaJa millaiselta "näyttäisi" em. "kansanryhmän" pääluvun kehityssuunta?
Tilastokeskus pitää kirjaa ulkomaalaisista ja perusteena on kansalaisuus. Lukumäärä on ollut vakaa tai laskeva. Kun kysymyksessä ovat pakolaiset kriisialueelta, on helppo esittää arvaus, että määrä vähenee tästäkin. Uusia kriisialueita tulee, valitettavasti.
PoistaKapina 2;
VastaaPoistaNama 1917-1918 kapinat on mielenkiintoinen aihe. JK:n blogin kommenteissa on esiintynyt aivan perusteltavissa oleva ajatus, etta pahuksen suomalaiset nousivat 6.12,1917 kapinaan, kun julistautuivat itsenaisiksi.
Punakapina on se yleisimmin kaytetty kasite. Sitten on viela tama vaitostutkimus, joka toteaa mm etta, saksalaiset halusivat 1917 suomalaiset nousemaan kapinaan, mutta aktivisteja ei se kiinnostanut.
Kaiketi todellisen salaneuvoksen tittelin kaytto loppui 6.12.1917?
Suomen kahinat ovat vain alaviite ensimmäisen maailmansodan ja Venäjän vallankeikausten katveessa. Ikkuna oli auki, hipsimme pihalle ja tappelimme keskenämme siitä millä säännöillä kotia leikitään.
PoistaKenraali Hägglundista minä tykkään. Nytkin hän sanoi niin kuin asia on: ei pidä peesata sotilaallisia rupusakkeja.