Aina kun kirjoitukseni sivuaa historiaa, joku tai muutama kommentoija marisee, että taas tuota turhaa. Kun muutama marisee, muutama sata taitaa olla sitä mieltä. Kommenttien ja päivän sanan silmänneiden suhde on noin 1 : 50.
En osaisi selittää lontoolaiselle nuorelle henkilölle, miksi taloja ei saa polttaa, kauppoja ryöstää eikä ihmisiä mukiloida. Jouduin miettimään kunnolla.
Nyt minulla on kaksi perustelua.
Ensin sanoisin, että kyllä sinulla on iso pää ja nyrkit ja noilla jaloilla juoksee sekä kimppuun että pakoon. Mutta aina on toisia, joilla on vielä isommat ja jotka ovat vielä parempia juoksemaan. Jatka samaa rataa, mutta muista, että nenää on vaikea niistää, kun se on niskassa.
Tuo tarkoittaa, että monopoli väkivaltaan on valtiolla. Väkivaltakoneistoon kuuluvat armeija, poliisit ja tuomarit.
Tiettävästi ja toivottavasti ketään ei kiduteta eikä piestä. Tiedän – toisin kuin ”huolestuneet kansalaiset” ja heitäkin huolestuneemmat kärpässarjan mediaihmiset, että vankila on hyvin paha paikka. Tavallinen keskiluokkainen kansalainen laulaa 3 päivää putkassa oltuaan kuin kanarialintu. Tavallinen katuterroristi saa vankilassa äkkiä päämäärän elämälleen, päästä pois vankilasta.
Mutta entä jos avain on hukassa?
Toiseksi sanoisin, että omaehtoinen väkivalta on tähän mennessä aina, joitakin tuhansia vuosia, johtanut joko siihen, että omasta joukosta nousee suurterroristi, joka alistaa kaikki muut, tai liike pirstaloituu ja nämä alun alkaen oikeuden omiin käsiinsä ottaneet joutuvat kukin vuorollaan toisten samanlaisten teloittamiksi.
Ruotsissa tutkitaan erittäin perinpohjaisesti ja laajasti Ruotsia toisen maailmansodan aikana suhteessa natsismiin ja rasismiin. Tehtävässä on mukana sekä täsmällisiä menetelmiä käyttäviä akateemisia ammattilaisia että niitä, joiden mielestä ei ole oikein tutkia tyrannivaltion kannattamista samalla tavalla kuin esimerkiksi tyrannin uhriksi joutuneen valtion kannattamista (kuten Saksan ja Norjan).
Lars Åmarkin toimittaman artikkelikokoelman nimi ei menisi Suomessa läpi, jos täällä tutkittaisiin Suomen suhdetta Neuvostoliittoon 1944-1991, nimittäin ”Pahuuden naapurina” (Att bo granne med ondskan). Itse asiasta on hyvä esittely Historiallisen aikakauskirjan myynnissä olevassa numerossa. Kirja on muuten hyvä ase tiedonhaluiselle. Etenkin kirja-arvosteluista saa vihjeitä, nyt muun ohella Holmilan Holokausti-kirjasta, joka todetaan asialliseksi ja ensimmäiseksi suomeksi kirjoitetuksi esitykseksi tuosta aiheesta.
Historiasta kirjoittamisen perusteluni on tämä. Olen vanha isäntä, joka huutelen marraskuussa ja huhtikuussa jäätä oikaisemaan yrittäville: älä mene siitä. Jää ei kestä. Siinä on virtapaikka.
Jotkut uskovat, mutta joka vuosi muutama hukkuu.
On hengenvaarallista olla tietämätön siitä, että jotain keinoa tai käytäntöä tai oikotietä on kokeiltu ennenkin ja aina yhtä huonoin tuloksin.
Muukalaisvihamielisyydessä ja toisten porukoiden jahtaamisessa on yksi suuri vaara, josta ei ole taidettu pahemmin varoitella. Samaan aikaan kuin me keskitymme harmittelemaan, kiukuttelemaan tai vihaamaan jotain joukkiota, omat lapsemme ovat heitteillä ja opettelevat kohta muualta saadun mallin mukaan polttamaan asuntoja ja autoja, ryöstelemään kaupoista ja paiskomaan poliisia kivillä.
Epäilen että myös Ateenassa asialla ovat niiden poliittisten syöttiläiden lapset, jotka ovat jättäneet muutkin asiat hoitamatta. Ei nuorille kasva käsitystä teoista ja niiden seurauksista mitään muuta keinoa käyttäen kuin esimerkin voimalla. Papin pojista tulee perkeleitä, jos vanhemmat saarnaavat iltakaudet hyvyyttä kaupungilla sen sijaan että harjoittaisivat sitä kotona.
Kannatan sitä historiapuolta. Kun väitetystä tutkiskelusta huolimatta huonoihin asioihin löydetään syypääksi niinkin tuore ja loppuunkaluamaton seikka kuin puutteellinen kasvatus, niin sillä sekunnilla tietää, että loput voi jättää lukematta. Tappiota tosin ei koitunut, koska päivän pakina loppuikin siihen.
VastaaPoistaKesällä 1981 koko Englanti paloi. Kukaan ei taida enää muistaa? Se oli Thatcherin ajan normaalia elämänmenoa, joka uusiutui useana kesänä. Nyt kun pitkästä aikaa muutama talo on poltettu, niin en käsitä, mikä asiassa on "uutinen", saati puheenaihe.
Yleisempi havainto: Aina kun lukee sanat "vapaus" ja "vastuu", tietää heti että nyt seuraa maailman tyhmintä puhetta. Politiikka pyrkii niputtamaan vastuuvapauden vallan kanssa, mikä on sille tyypillinen taittovirhe. Kuinka maailmassa joku voisi ottaa harteilleen vastuun, jos hänellä ei ole siihen vapautta, on kysymys, jota politiikka ei koskaan mieti.
Saa yrittää kumota.
Asiaakin oli. Gustaf Mattssonin hyvänsuopia juttuja löytää kansallisesta sanomalehtiarkistosta, http://digi.kansalliskirjasto.fi/index.html. Helsingfors-Posten 1905, sunnuntainumerot, alkaa sivulta 2 ja jatkuu alalaitaa pitkin sivulle 3.
Minulla asuu Joonas-serkku Riossa. Ainut selviytymisen mahdollisuus heidän asuntoalueellaan oli rakentaa vahva aita alueen ympärille ja palkata puolisotilaallinen vartioporukka, joka todella käytti niskalaukauksia rosvoja vastaan. Aluella on suht rauhallista, mutta ilman vartioden suorittamia pieniä vakivaltaisia toimintoja, alueella ei voisi asua tai elää. Varkaiden ruumiit löydettävissä lähistöltä, merkkinä muille rosvoille. Uskovat vain kovaa sanaa.
VastaaPoistaLähes jokainen normaali kansalainen kantaa pistoolia mukanaan kaupungilla ja autossaan. Asuntoalueiden sisällä on jokaöiset siviilipartiot.
Toinen mahdollisuus on muuttaa pois, mutta kuka kodistaan uhan alta lähtisi.
Kyllä me voimme hyyssätä rikollisia, ei siinä mitään.
Kurkataan Etelä-Afrikkaa. Tätä menoa siellä ei asu yhtään valkoista 10 vuoden kuluttua.
Entä kansalaisiin kohdistunut väkivalta entisessä Neuvostoliitossa, jossa kuria käytettiin, vaikka hieman rikostilastoja salatiin. Verrataan sitä tähän päivään.
USA:ssa on erinomaisia kokemuksia siviilien kotivartiojoukoista. Muutama varoittava esimerkki, niin kyllä rosvot viestin ymmärtävät.
Englannin mellakoissa 1. ja 2. päivän metelit järjestivät maahanmuuttajataustaiset. Vasta tämän jälkeen sekaan syöksyivät muut huligaanit, valkoiset ja papin tyttäret.
Eiköhän tapahtumista ole piakkoin diagnoosia luettavissa.
Ymmärtääkseni ja lukemani perusteella Lontoossa on maahanmuuttajajengien ja vastaavien rähinöintiä päivittäin. Ei vaan saavuta uutiskynnystä. Suurin osa englantilaisista jengeistä koostuu 2. polven maahanmuuttajista, jota vandalisoivat jopa omiaan.
Toista kertaa en Jamaikalla lomaile. 6 vuotta sitten ei kahteen päivään saanut poistua hotellin suojatulta alueelta. Miksiköhän?
Pari pientä ihmistä rinnalla joille käden taitoja ja internetiä opetan.Kuitenkin perustuu jonkin asian oppimiseen ja luottamukseen. Itseensä ja vieraisiin. Vituttaa moiset yhteiskuntarauhan rikkomukset. Ero liian iso josta varotetaan? Pirullinen tehdasparoni ei perustanutkaan koulua tai jalkapallojoukkuetta vaan ropellipuiston. Vieroksutaan, mutta eri syystä.
VastaaPoistaPari pientä ihmistä rinnalla joille käden taitoja ja internetiä opetan.Kuitenkin perustuu jonkin asian oppimiseen ja luottamukseen. Itseensä ja vieraisiin. Vituttaa moiset yhteiskuntarauhan rikkomukset. Ero liian iso josta varotetaan? Pirullinen tehdasparoni ei perustanutkaan koulua tai jalkapallojoukkuetta vaan ropellipuiston. Vieroksutaan, mutta eri syystä.
VastaaPoistaJotenkin edes muutaman vanhempansa virheen haluaisi kiertää mutta joillekin toivoisi edes jotakin mallia.
VastaaPoistaKoskapa ei huvita, niin en mene noihin syyllisyys juttuihin siellä Britanniassa, enkä siellä Kreikkalassa.
VastaaPoistaMieleen tuli että kännykät ja muu roskaruoka taisi kelvata niille syyllisille - mutta se kulttuurin toinen puoli ei välttämättä niin hyvin… vai ryöstettiinkö jossakin kirjakauppa tai kirjasto tyhjäksi kirjoista - tai onko sellaisen uhkaa kenties edelleen odotettavissa? CD:t ja DVD:t ehkä kelpasivat, siis ehkäpä Lady Gaga ja ne sen kaverit? No ehkä muuta ei ollut saatavilla. Miksiköhän?
Ja eivätkös ne syylliset tavallaan vanno uskollisuuttaan systeemille, jos myyvät ne varastetut tavarat eteenpäin - se yhteiskunnanvastaisuus muuttuu siinä hommelissa maksetuksi toiminnaksi. Eli?
Ja vaikka mitä tapahtuis' tän yönä. Se merkitkää, mut vaiti siitä olkaa. Hamlet I luku, toinen näytös.
Tytär kun aina briteistä puhuttaessa valittaa sitä, että siellä päin vain harva osaa enää puhua englantia - jotakin ne kyllä kuulemma puhuu. Mitä lie kieltä. Ja sitten on sellainenkin ilmiö kun kadulla kävelee niillä… alueilla, että on kumman paljon niitä 13-v ikäisiä lastenhoitajia vaunuineen. Nämä nyt vain jotakin sanoakseni siitä sikäläisestä kulttuurinkuvasta, kun en Stephen Fry'stä nyt jaksa.
Ja siitä mieleen tuli, että ennen vanhaan, valokatkaisijoita ja seksiä lukuun ottamatta, ei kuulemma mikään muu toiminut napinpainalluksella, saatikka hipaisemalla. Grammari piti veivata käyntiin, niin kuin autokin, ja kahvi piti jauhaa myllyssä kampea kääntämällä - ja siis jos ei seksiin mennä - niin käsillä taisi olla siihen aikaan kaikenlaista muutakin tehtävää. Että kehitys kehittyy.
Tähän väliin vielä yks juttu. New York Timesin teatterikriitikko Brooks Atkinson kysyi kerran eräältä Mr. Farmarilta, joka oli harras kirkossakävijä, että minkäslainen käsitys Mr Farmarilla on Pyhästä Hengestä? Ja Mr Farmari mietti sitä asiaa, ja sanoi että - kai se on jonkinlainen epäselvä pitkulainen hahmo.
Ja kun sitä miettii, niin mieleen tulee, että mitäs se kulttuuri sitten on?
Mitätön taide ei ole koskaan asettanut itseään alttiiksi tälle epäonnistumiselle, jossa suurten taideteosten tyyli on alusta saakka kieltänyt itsensä, vaan on aina tavoitellut samanlaisuutta muiden kanssa, samuuden korviketta. Lopulta kulttuuriteollisuus tekee jäljittelystä ehdotonta. - Horkheimer & Adorno New Yorkissa 1944.
It does not illustrate.
It is the sensation of its own realization. - Cy Twombly
Älä murehdi turhia, syö kolme tukevaa ateriaa päivässä, rukoile rukouksesi, ole kohtelias velkojillesi, pidä vatsasi kunnossa, harjoita ruumiinliikuntaa, kulje hitaasti äläkä epäröi. -Abraham Lincoln
VastaaPoistaJR suvaitsee kommentissaan vähätellä kotikasvatuksen merkitystä. No, ehkä nuo ryöstelijät ovat sitten syntymäkusipäitä; kasvatus ei olisi kantanut hedelmää...
VastaaPoistaThatcherilainen Britannia oli tyly köyhille, se on kyllä totta. Sama meno jatkuu, ja nyt on uusi sukupolvi pistänyt hulinaksi.
Ad Jari Lehtinen: osuit juuri maalin viereen. Ongelma on, miten tämä eroaa 2001 mellakoista. 1981 mellakat olivat klassisia, rotuun ja työttömyyteen liittyviä.
VastaaPoistaNyt näyttäisi että RIM Blackberry soveltuu erikoisen hyvin ryöstelyhankkeisiin, ja minua askarruttaa laitteen automaattinen kryptausominaisuus.
Britit ovat mitä ilmeisimmin saaneet mellakat rauhoittumaan. Ja kyllä näihin mellakoihin osallistuminen on mitä ilmeisimmin ollut yleinen kansanhuvi ja yhteistä viihdettä kaikille kansanluokille. Oikeudessa on ollut selvää yläluokkaakin.
VastaaPoistaSe, mikä minua on näissä mellakoissa ihmetyttänyt, on ryöstelyn tyhmyys. Erästäkin yliopisto-opiskelijaa syytettiin television varastamisesta. Television! Kuka hullu nyt sellaista lähtee ronttaamaan pitkin Lontoon katuja? Jos nyt jotain varastaisi, niin pieniä arvoesineitä, vaikkapa koruja tai muuta sellaista, jota voi kuljettaa leimautumatta ryöstelijäksi. Näkee, että asialla ovat olleet amatöörit. Ei oikea venkula jää tuollaisista kiinni.
Nuo Lontoon mellakat kestivät sen verran kauan, että ilmeisesti yleinen oikeudenkunnioitus ehti rapistua pahasti. Kävi niin kuin Locke aikanaan pohti: tarpeeksi oikeudettomassa ja järjestäytymättömässä yhteiskunnassa rehellisen ja hyveellsenkin ihmisen on turvauduttava väkivaltaan itsensä suojelemiseksi (tai nyt ylipäänsä elääkseen). Tätä ilmentävät myös spontaanisti syntyneet heimoarmeijat, joita myös kodinturvajoukoiksi on kutsuttu. Yläluokkaiset ryöstelijät ovat saman ilmiön kääntöpuoli.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Englannin_mellakat_2011
VastaaPoistaEi kai kommunikoinnin rajoittaminen voi olla ratkaisu ryöstelyihin? Sosiaalista mediaa ollaan rajoittamassa, taidetaan haukkua väärää puuta? Taisi 1981 yksi iso syy olla myös poliisin epäoikeudenmukainen mustien pidättäminen. Vaikka mustat olisivat tehneet kaikki rikokset, niin kaikki mustat eivät kuitenkaan tee rikoksia. Nyt ennen 1981 mellakoita pidätettiin sattumanvaraisesti mustia siksi kun ne olivat mustia.
VastaaPoistaHankin opiskelurahani Ruotsissa hanttihommissa (skitjob, kuten rikssvenskit sitä kutsuivat) niin kuin suurin osa meistä joilla ei ollut varakasta perhettä tai sukua auttaa elämisessä yliopistopaikkakunnalla.
VastaaPoistaMuistan lukeneeni silloin ja sitten sen jälkeen suomennoksena Wilhelm Mobergin kirjan, jossa hän kertoo pienestä maalaispitäjästä tai pikkukaupungista radan varrella. Kertomus sijoittuu II maailmansodan aikaan.
Kyläläiset eivät saaneet nukutuksi kun malmijunat kolkkasivat etelään. Nuoriso oli vasemmistolaista, kai sosiaalidemokraatteja, ja mietti mitä asialle voisi tehdä.
Kirja oli ensimmäinen josta käsitin että Ruotsi teki osansa Suomen sotaponnisteluissa lähettämällä rautaa Natsi-Saksalle. Sitten aloin miettiä Petsamon nikkelikaivoksia. Mistään näistä ei puhuttu historiankirjoissa eikä tiedotusvälineissä. Ainakaan sellaisissa jotka olisivat omiin käsiini sattuneet.
Mikäli joku ei osaa lukea, niin edellisen kappaleen ensimmäinen lause on jonkinlaista kotitekoista sarkasmia, jossa on kyllä vakava sisältö. Samoihin aikoihin tattareiden kalloja mittailtiin yliopistoissa edelleen. Siis Ruotsissa.
Mitä tulee huligaaneihin, niin heitä on ollut varmaan aina. Olen kasvatusoptimisti ja aika varma siitä, että kasvatukselle ja koulutukselle on tapahtunut jotain. Se ei kenties ole ajantasaista tai siinä ei ole historialle sen vaatimaa tilaa.
"Olen vanha isäntä, joka huutelen marraskuussa ja huhtikuussa jäätä oikaisemaan yrittäville: älä mene siitä. Jää ei kestä. Siinä on virtapaikka."
VastaaPoistaSuuren ja kunniakkaan isänmaallisen sodan aikana maaliskuussa 1808 Savossa järven jäällä käydyn suht. verettömän taistelun jälkeen suomalaisten vetäydyttyä kohti pohjoista, pitäjän kirkkoherra lähetti lähestyville venäläisille edellä mainitun viestin.
Kerrotaan, että teon seurauksena oli kunniamerkki keisarilta.
Jos niin nolosti olisi käynyt, että Venäjä olisi sodan hävinnyt, kunniamerkki olisi ehkä jäänyt saamatta ja korvattu muulla tavalla.
Kyllä näiden mellakoiden sosiaalinen pohja on aivan samanlainen kuin 1980-luvun alussa ((myös LA 1943, 1965, 1992). Uusi tekniikka välineenä ei sitä muuksi muuta.
VastaaPoistaSyrjäytynyt/syrjäytetty köyhälistö/roskaväki antaa kyllä aina välillä kuulua itsestään.
http://www.youtube.com/watch?v=GINwZcNgziY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BPbdWuBHIEw
Voisimme kai kuvitella tilanteen, jossa 25 000 suomalaista syrjäytynyttä ja työtöntä nuorta olisi keskittynyt Helsingin alueelle.
VastaaPoistaNäin ei vielä ole, joten edes poliitikot eivät vielä ymmärrä millaisessa ruutitynnyrissä elämme. Kauniita puheita, mutta yksikään poliitikko ei osaa huomata kuinka syrjäytyneisyys ja pahoinvointi Suomessa lisääntyy. Todellisuudessa mitään oikeaa apua ei anneta kuin keskivertoäänestäjille. Enemmistön äänet ovat tärkeämpiä kuin lasten, nuorten ja vanhusten asioiden hoitaminen. Ja tämä kostautuu.
Joku 14-vuotia helsinkiläinen tyttö laittaa vahingossa Facebook-kutsun kaikkien saataville. Paikalle ryntää 1000 kuokkavierasta. Eikö tämä ole osoitus tai oire jostakin pahemmasta.
Jos nämä 25 000 syrjäytynyttä nuorta saisivat kimmokkeen tulla paikalle, olisi mellakointi valmis.
Jos meillä on lakisääteinen velvollisuus ottaa pakolaisia ja maahanmuuttajia vastaan ja turvata kaikille kansalaisille työnsaanti, olisi meillä oltava poliitikoille ensisijainen lakisääteinen velvollisuus saada huonoimmassa asemassa olevien elämä säälliseen kuntoon.
Onko mitään järkeä edes suunnitella eläkeikien pidentämistä, kun vastapainona on laaja nuorisotyöttöymyys ja kasvava kuilu syrjäytyneille.
Nyymiön laittama linkki Wikipediaan.
VastaaPoistaAlkoi naurattamaan. Juttu koottu pelkästään suomalaisista suodatetuista median lähteistä.
Esimerkki:
Mellakoiden sytyttäjänä pidetään pidätystilannetta, jossa poliisi ampui tottenhamilaisen, 29-vuotiaan neljän lapsen isän Mark Dugganin.
Kun englantilainen media puhui jamaikalaisesta maahanmuuttajataustaisesta huumediileristä ja tunnetusta rikollisesta Mark Dugganista.
Juuri näin: "Samaan aikaan kuin me keskitymme harmittelemaan, kiukuttelemaan tai vihaamaan jotain joukkiota, omat lapsemme ovat heitteillä ja opettelevat kohta muualta saadun mallin mukaan polttamaan asuntoja ja autoja, ryöstelemään kaupoista ja paiskomaan poliisia kivillä."
VastaaPoistaBriteissä ilmestyi vuonna 2010 Will Huttonin kirja reiluudesta: "Them and Us: Politics, Greed and Inequality - Why We Need a Fair Society". Hutton diagnosoi kirjassaan brittiyhteiskunnan kasaantuvia ristiriitoja ja sisäistä epäluottamusta. Toki on niin, että ongelmia on helppo ennustaa - oikeaan osuneita profeettoja on yllättävänkin paljon - mutta Hutton pystyi myös kertomaan myös mitä tarttis tehdä.
Huttonin mukaan reiluuden käsite on kaiken ytimessä. Jos koemme, että itse kutakin, niin tavallista tallaajaa kuin eliittiä, kohdellaan yhteiskunnassa jotakuinkin reilusti, hommat hoituvat.
Mutta jos joku saa työstään kohtuuttomia palkkioita - kuten investointipankkiirit - tai ikävästä teosta ei seuraa sanktioita tai rangaistusta - kuten investointipankkiireja ja heidän kanssaan liitossa olevaa eliittiä - kasvaa paine ottaa oikeus omiin käsiin. Epäreiluuden kokemus on Briteissä ihan toista luokkaa kuin Suomessa, mutta kyllähän tämmöistä oireilua meilläkin on.
Kun pinnan alla kytee epäreiluuden aiheuttama tyytymättömyys, siinäpä on tilaisuus - niin populisteille poliitikoille kuin oikeuden omaan käsiin ottajille.
Kun aivastusta tarpeeksi estää, se ei enää toistu. Mutta onko toiset ihmiset tälle valtavalle sotakoneistolle, urkinnalle mitä kutsutaan palveluiden järjestelyiksi jne vain häiritseviä tippoja meressä, joita pitää nitistää ja litistää, falsifioida oman sadismin kukkiessa? Sitä sitten ihaillaan kuppikunnissa. Niistävät epämiellyttävät ihmiset pois ja tapa miten se tehdään on semmoinen, että siinä pahakin häpeäisi.
VastaaPoistaChris K
"Nuorisohuliganismi ja väkivalta Helsingissä 1900-luvun alussa"
VastaaPoistahttp://personal.inet.fi/koti/kkoskela/koskela2.html
On sitä ollut ennenkin nuorisohuligaaneja..
MrrKAT
Kirjoittele sinä Jukka K. mitä kirjoittelet ja mitä sylki suhun tuo. Eipä näitä sinun kirjoituksiasi ja lukijoittesi kommentteja juuri kukaan taida niin kovin vakavasti ottaa!
VastaaPoistaAnonyymi kirjoitti:"Kyllä näiden mellakoiden sosiaalinen pohja on aivan samanlainen kuin 1980-luvun alussa ((myös LA 1943, 1965, 1992). Uusi tekniikka välineenä ei sitä muuksi muuta.".
VastaaPoistaHänen kaimansa tietävät saman, joten mitä näitä enää tutkimaan, sen enempää poliisin kuin tieteilijöidenkään? Nyt on jo tuomioiden aika. Kyllä kansa tietää!
Jos niin nolosti olisi käynyt, että Venäjä olisi sodan hävinnyt, kunniamerkki olisi ehkä jäänyt saamatta ja korvattu muulla tavalla.
VastaaPoistaOn aika hyvä muistaa, että Suomessa oli siirrytty jo 1740-luvulta alkaen tiettyyn defaitistiseen uskoon Ruotsin mahdollisuuksista pitää Suomi. Pikkuvihassa nähtiin, ettei Ruotsi pärjää Venäjälle. Kustaan sodassa saatiin aikaiseksi tasapeli, vaikka Ruotsi kykeni keskittämään koko armeijansa ja laivastonsa Kymenlaaksoon.
Vuonna 1808 Ruotsilla oli takanaan 15 vuoden putki selvää taantumista. Kustaa III:n kuoleman jälkeen valtion asiat olivat menneet päin honkia. Ensin oli Kaarle-herttuan johtama holhoojahallitus, joka sai jo Kustaa III:n sotkeman valtiontalouden yhä suurempaan solmuun. Sitten tuli hallitsijaksi sekopäinen Kustaa IV Aadolf, joka pilasi Ruotsin suhteet kaikkiin naapurimaihin, sikäli kuin niitä ei ollut jo saatu pilattua aiemmin.
Vuonna 1808 Ruotsissa pohdittiin vakavasti, olisiko Puolan tie myös Ruotsin tie. Suomen sota oli inhottava sivusotanäyttämö. Varsinaisesti mielenkiintoisia olivat Tanskan ja Norjan rajat. Sieltä odotettiin hyökkäystä. Suomessa puolestaan oli jo pitkään mietitty, että Venäjän osana olot eivät olisi merkittävästi Ruotsia huonommat. Vanhassa Suomessa säätyläiset elivät ihan mukavasti.
Suomen säätyläistön päätös veikata venäläisten voittoa vuonna 1808 vastasi yleistä käsitystä Ruotsin kyvystä käydä menestyksellistä sotaa. Jos Aleksanteri I olisi keväällä 1809 päättänyt jatkaa sotaa nousemalla maihin Upplannissa, olisi vastaanotto ollut varmaan aivan yhtä myönteinen.
Jatka vaan JK, historiasta kirjoittamista, monet siitä tykkäävät erityisesti tuoreista näkökulmistasi ja syvällisistä tiedoistasi.
VastaaPoistaSitten päivän asiaan: miksi Lontoossa mellakoidaan ja poltetaan taloja. Panisin sen Margaret Thatcheristä alkunsa saaneen uusliberalismin piikkiin: Englanti (=UK) on aina ollut luokkayhteiskunta, loordilla sekä talonpojalla/työläisellä on ollut välillään kuilu, jota ei ole - toisin kuin Suomessa - ole voinut koulutuksella kuroa umpeen. Aikaisemmin kuitenkin työläisillä on ollut vahva luokkaylpeys sekä työtä. PM Thatcher mursi, esim. kaivoslakkojen ja ay-liikkeen käsittelyssä, työn ylpeyden ja taloudellinen uusliberalismi vei duunarityöt. Kun lähiökoulujen surkea koulutus eikä mikään muukaan ei vie mihinkään, onko ihme, että näköalattomat ja arvottomat ryöstävät ja polttavat. Jos heidän arvokkuuttaan ei ole kunnioitettu, miksi heidänkään voisi odottaa kunnioittavan mitään. Jäljelle jäävät vain vesitykit ja jos ne eivät auta luodit.
Englannissa on muuten ollut aikaisemminkin ankarat mellakka (riot) lainsäädäntö, muistelen, että Waterloon voittaja Wellingtonin herttua olisi ammuttanut mellakoivaa väkijoukkoa tykeillä, joten kokemusta piisaa.
Annoin kertoa itselleni, että opetushallituksen voimassa olevassa opetusohjelmassa todetaan näin:
VastaaPoista"Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen."
Alku on hyvää ja kaunista, mutta tuo loppu kuulostaa aivopesulta.
Vanhaan hyvään stallariaikaan siinä olisi tietysti lukenut "tieteellisen sosialismin voittokulun hyväksyminen".
Missä instannissa on päätetty, että monikulturismi ylipäätään on jotain hyväksyttävää ja kannatettavaa? Onko siitä ollut ehkä kansanäänestys?
Eihän se ole onnistunut eikä toiminut missään. Kaikki maailman sodat, sorrot ja konfliktit perustuvat erilaisten kulttuurien keskinäiseen yhteensopimattomuuteen.
Eikö ensin pitäisi edes keskustella monikulttuurisuudesta ja sen eduista ja haitoista - eikä suoraan ottaa sitä annettuna ideaalina?
Tämä on taas yksi jeesuksen prinkkalan moniste... Anteeksi, muhametin, shivan, buddhan, jahven, ahrimanin ja muiden puolijumalien myös.
Näyttää siltä, että kasvatus on siirtynyt Internetille. Käynnissä on eräänlainen 2000-luvun Summerhill-muunnelma, postmoderni Anything goes.
VastaaPoistaPostmodernin maailmankuvan kokeilu lastenkasvatuksessa on tuhoisaa. Jos otetaan pois totuus, kieli, minuus, Jumala, moraali, uskonnot, jäljelle jäävät vain merkkilenkkarit, muotivaatteet, meikit ja popmusiikki jonkinlaisen alati liikkeellä olevan identiteetin kokoamiseen.
Mieleeni jäi pyörimään tuo sana "reiluus." Tuostahan voisi itse kukin aloittaa henkilökohtaisen vallankumouksen, vain olemalla reilu lähimmäisilleen.
VastaaPoistaReilu -miten hieno sana ja kuinka hieno ajatus siihen kätkeytyykään!
"Sotakamreri"
Ei ole hauskaa linkitellä näin kovatatoiseen blogiin, mutta kun kerrotaan aivan keskeisestä Brittiläisestä hahmosta -ja josta päivämedia täällä ei jostain syystä huutele. Hännikäinen siis enteellisesti (ehkei sentään) tovi sitten pykäsi oaman tekstinsä. (Totta maar pitäisi miestä suomeksi pikkku hiljaa kääntääkin...) http://timohannikainen.blogspot.com/2010/11/kaikki-matalaksi.html
VastaaPoistaErastotenes Aleksandrialaiselle:
VastaaPoistaOnneksi meillä "suomalaisilla" olivat tuolloin keisariaikaan veljekset Maximilian (Magnus) ja David Alopaeus. Historiantutkimus on heidät maassamme unohtanut, vaikka näiden valtiomiesten vaikutuksensa Suomen ja Euroopan historiaan olivat olennaiset ja vaikuttavat.
Englanninkielinen TV-lähetys (SkyNews) kertoi juuri, että 70% pidätetyistä mellakoitsijoista on aikuisia! Mitä sitten tarkoittanee? Mikä lienee raja?
VastaaPoistaTapsa, ensi vuonna Prinkkala ryhistäytyy.
VastaaPoistaryöstäjäthän tahtovat mukaan kulutusyhteiskuntaan vaikka väkisin.syrjäytyneet ovat jääneet ryöstelystäkin syrjään.
VastaaPoistaTämmönen oli Kemppisen tämänpäiväinen epistola. OK.
VastaaPoistaLontoon (ja Pariisin ja Malmön etc.) levottomuuksien syiden etsimisen jälkeen K voisi pohdiskella, mistä johtuu Japanin yhteiskunnan
vauraus
ja vakaus
ja turvallisuus
ja rauhallisuus
ja vahvuus.
Japanissa totaalisen tuhoisa maanjäristys ja sitä seuraava kaaos ei aiheuttanut ryöstely- ja rikosaaltoa kuten eräässä muussa maassa aikoinaan.
Mistähän tämä johtuu? Tässä Kemppisen suurelle mietintämyssylle töitä.
Samalla K:n blogirintama siirtyisi sotatantereelta rauhalliselle kotirintamalle ns.
Kaikki maailman sodat, sorrot ja konfliktit perustuvat erilaisten kulttuurien keskinäiseen yhteensopimattomuuteen.
VastaaPoistaSelitäpä nyt, miten vaikkapa Sveitsin erikoisliittosota tarkkaan ottaen "perustui erilaisten kulttuurien keskinäiseen yhteensopimattomuuteen".
"Tavallinen keskiluokkainen kansalainen laulaa 3 päivää putkassa oltuaan kuin kanarialintu."
VastaaPoistaJaa. Ehkä näin oli ennen. Nykyisin nilkit ovat kuitenkin paremmin tietoisia oikeuksistaan ja pysyvät hiljaa. Televisiosta opittu keino. Sitä paitsi pidätysajat on saatettu nykyisin sivistysmaiden tasolle eikä putkassa saa enää pitää määräämätöntä aikaa. Panisin myös tarkkailun alle väkivaltakoneiston amerikkalaisesta viihdemediasta oppimat maneerit. Ne voisi opettaa pois. Tekevät muuten itsensä naurunalaisiksi leikkimällä Lapin Seriffiä.
Ushanoffi tekee muuten itsestään sanakirjamääritelmää fakki-idiootille. Tottahan toki löydetään aina vastalause noinkin laajalle väitteelle. Eri asia tietenkin on, onko tuollaisessa mitään järkeä.
Kun bifurkaatio ennen piti kaksi suurta erilaista ns. Kristittyä ryhmää aisoissa siksi, että oppiminen ja tiedonvaihto oli hidasta niin nykyään tiedon vauhti teettää sen, että ne, joilla on aina ollut rahaa ja ovat aina kuuluneet siihen tosi, tosi vanhaan falankiin eli jo Jeesuksen ajoilta eli ne, joille ei kelvannut edes Kristinuskon idea vaan "pierasivat" jo silloin sille, että heidänkin olisi pitänyt olla armollinen ja jakaa jotain hyvää (papitkin olivat tässä ryhmässä hyvin pitkään sillä raha ohjasi myös silloin) niin nykyään ovat samat tahot jakaantuneet entistä nopeammin niin ett 2/3 menee ellei 4/5 menee näille plussaksi pitkässä juoksussa koska armollisuus, jakaminen ja holistisuus vaatii enemmän aikaa kuin huoraaminen, nopeat toiminnat ja rahan transaktiot ilman mitään vastuuta huomisesta, jne jne eli kun jakaantumisen vauhti jopa antoi Kristinuskolle suuremmat mahdollisuudet kun se levitti tietoaan ja uskoaan pitkin ristiretkillään sen sivulla tuli aina nämä farisealaisten retoriikat ja nyt kun elämme vain 2000-alussa voidaan sanoa, että näitten farisealaisten rinki on jo kääntynyt itse ihmistä vastaan kuten kuva kukasta, jonka lehti pienenee ja pienenee kunnes se on suppilon lailla käpertynyt itseensä (vrt fraktaali ks. wiki). Koska oppimisen tie vaatii paitsi suuntaa (=politiikka) myös uskoa (=attachment) ja se on tänä päivänä nyt hylätty politiikan nimiin yksinään (=tänään radiossa). Siellä sanottiin ettei uskonto voi johtaa vaan johdossa pitää olla politiikka. Juu ja ei.
VastaaPoistaOlen tästä paljonkin mieltä mutta en laita tänne. Hyvää viikonloppua, kiitos hyvä professori että kirjoitat: ole hyvä ja jatka kuten tähän asti. Toivon, että minäkin saan paikan jostain (minä huomasin, että äitini ei minua ole koskaan toivonut ja kun pyynnöstä jouduin ns. valisemaan minä valitsin äitini koska isäni on häipynyt muualle eikä halunnut puhua - niin taisin tehdä vielä lisää hallaa itselleni. Äiti ei minua rakasta, eikä ole koskaan. Hän puffaa lapsiani, muita ihmisiä ja siskoani: ei koskaan eikä vahingossa minua ja silti minä olen ollut se lapsi, joka kuuntelee hänen tarpeitaan kun siskoni kuuntelee hänen marinaansa. Onpa sääli ja tätä se suomenruotsalainen ankkalammikko sitten kuunteli vuorostaan: sekoittivat kun eivät tajunneet pysyä singulaareina. Mutta kymmenen vuotta meni hädässä, itkussa ja yksin: ehkä naisen parhaimmat vuodet. Kiitos siitä kuuluu minun avoimuudelle (joka pakotettiin! mm Taxell pakotti), vanhempani kyvyttömyydestä tajuta lapsiaan ja sitten ehkä se, että luotin liikaa yliopistoon joka oli sittenkin aika infantiilinen tai sulkeutunut porukka eivätkä mitenkään suoneet minulle edes keskustelua vaan nauroivat vaan. Ja sitten tuli Hotakaiset, Nenäpäivät jne eli meidän kirjallisuuden ns. huiput ovat aika perässähiihtäjiä.
Chris
Tommi U: "Selitäpä nyt, miten vaikkapa Sveitsin erikoisliittosota tarkkaan ottaen "perustui erilaisten kulttuurien keskinäiseen yhteensopimattomuuteen"."
VastaaPoistaHelppoa.
Monikulturismi, niin kuin se opetushallituksessa ymmärretään, sisältää erilaiset etniset, uskonnolliset, alueelliset yms ryhmät, joiden sekoitus muodostaa meillä vallitsevan virallisen totuuden mukaan tavoiteltavan ihanneyhteiskunnan.
Sveitsin sota syttyi, kun seitsemän kiihkokatolista kantonia teki erikoisliiton, jota muut kantonit eivät hyväksyneet.
Kyse oli siis uskonnosta. Sen takia jopa Sveitsi suistui sotaan.
Bingo?
>>Kyse oli siis uskonnosta.<<
VastaaPoistaTodisesdi, todisesdi... juuri siksi olenkin aito pakana, vieläpä syntypakana. Nykyään on muotia erota kirkosta ja sellaiset ovat uuspakanoita, vaimonikin kuuluu heihin.
Ihmiskunnan historian kaikkein tuhoisin käsky löytyy yllättäen raamatusta ja se on tietenkin lähetyskäsky, kastekäskynäkin tunnettu. Sen innoittamana ja sen nimissä on maailmassa tuhottu eniten eri kulttuureja ja tapettu eniten ihmisiä lukemattomin eri tavoin. Taitaapa tuon käskyn aiheuttama "Baabelin sekaannuus" jatkua ns. "taivaan tappiin saakka". Kuvittele nyt millainen "kulttuuriraiskaaja" on suomalainen lähetystyöntekijä jossain 1800 -luvun Afrikan Anbomaalla...
Kastekäsky, joka tunnetaan myös nimellä lähetyskäsky, on kristinuskon kastetoimitukseen liittyvä käsky, joka on löydettävissä Raamatusta, Matteuksen evankeliumista, luku 28, jae 19-20
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kastek%C3%A4sky
Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: »Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.» (Mt. 28:16-20)
http://www.vehnanjyva.org/saarnat/?p=241
>>Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni<<
VastaaPoistaSiinä sitä onkin ollut syytä maailmanlaajuiseen miekkalähetykseen ja siihen pakollisena liittyvään kulttuurien tuhoamiseen. Katsoin kerran elokuvaa Ruusun nimi ja siinä on se polttoroviokohtaus "voiteluineen". Silloin ajattelin, että kyllä ihminen onkin saatanallinen eläin. Varsinkin sellainen katolinen tekopyhä uskontoteoreetikko.
Ihminen näyttää olleen kekseliäimmillään juuri toisten uskon aitoutta ja lujuutta testatessaan, samoin kuin elämän lopettamista suunnitellessaan. Aseethan lienee kehitetty "pahimmilleen" etenkin uskonsotien käymistäkin ajatellen. Harvinaisen vähän on käytetty luovaa kykyä elämän alullepanemisen edistämiseen. Luomumenelmä lienee alunperinkin ollut riittävän tehokas ja apuharvennustakin ajatellen.
http://www.corkscrew-balloon.com/misc/torture/29.html
P.S. Oikeastihan pakanat on "ei juutalaisia". Siis suurin osa maapllon väestöstö olisi tämän mukaan pakanoita.
Muistuupa mieleen vuosikymmenten takaa eräs Paltamolainen pappi, joka oli uskontotunnilla valottanut uskontojn historiaa käsitellessään vieraita uskontoja ja nyt oli ollut kyse Intian uskonnoista ja hinduista. Tämä vanha polion halvaannuttama tönkköjalkainen mies kertoi hieman vaikealla puhetyylillään mm. näin: "Shiellä ne pikipakanat tungeksivat Kangeksissa, eivät he ajattele..."
Mitähän niiden olisi pitänyt oikein ajatella harjoittaessaan uskontoonsa kuuluvia rituaalejaan?
Uskonto on angrybirdsiä alaluokalle.
VastaaPoistaOn kuulemma sellainenkin uskonto, ylen sadistinen, jossa suurin ihanuus on palvoa hakatun, ruoskitun ja pölkkyyn naulatun miehen kärsimyksiä, ja ikään kuin tämä ei olisi kyllin kieroutunutta, pyhissä riiteissään syödä tämän tapetun miehen ruumis ja juoda hänen verensä!
(Tätä uskontoa en kuitenkaan kenkään kutsuko kannibalistiseksi uskonnoksi, koska seurauksena voi olla syyte uskonrauhan rikkomisesta.)