Eilen todistimme, että etevä on henkilö, joka on etevän näköinen.
Vähän aikaa sitten tein taustatutkimuksia, ja näyttää pitävän paikkansa, että elokuvan "Paluu tulevaisuuteen" etevä tiedemies ("Dr. Emmett Brown - Christopher Lloyd) on todella saanut hahmoonsa jotain fyysikko Richard P. Feynmanilta, joka todella oli vuosisadan etevimpiä henkilöitä. Ja hauska.
Jo 30-luvulla kyllä tiedettiin, miltä hullu tiedemies näyttää. Laboratoriotakki (ja kynät rintataskussa) oli välttämätön, hurjasti siirottava harmaa tukka ja mielipuolinen nauru.
Kas vain. Tulin kuvailleeksi Heikinheimon.
Olisiko Einstein näytellyt tietoisesti sitä henkilöä, jonka media teki hänestä?
Sellainen ei olisi tavatonta.
Suomessa Sillapää esitti innostuneesti "Taataa", kun hänen kirjailijanuransa oli päättynyt ja julkkisuransa alkanut. Ennenkin on ollut puhe siitä, että tämä lienee Suomen ensimmäinen todella tuloksekas kirjailijan lanseeraus, jonka kehitti Heikki A. Reenpää.
Sitä en tiedä, kuka ilkiö keksi pakottaa Sibeliuksen käyttämään liian isoja vaatteita ja kahta tai kolmea numeroa liian isoa kaulusta.
Sekin keino on kulunut loppuun, että poikkeavan kyvykkyyden sädekehä hankittiin tolkuttomalla käyttäytymisellä.
Muistan kerrankin kun piti saada Saarikoski ja Salama pystyyn ja pois Otavan johtokunnan esikartanon matolta, johon herrat olivat kumonneet itsensä...
Etevyyden mielikuvan luomisen pääsääntö näyttäisi olevan kuitenkin tämä: ei saa pyöritellä silmiään.
Joku etevä henkilö kertoi televisiossa, miten "status" ja tilan riistäminen muilta liittyvät toisiinsa. Jotkut henkilöt - mieleeni tulevat muutamat vanhemmat naiset - ratkaisevat integraaliyhtälön käyttämällä mahdollisimman isoa kampausta, ojentamalla kädet ja sormet ja nauraen joka välissä suu mahdollisimman auki. Neuvonantajani sanoi, että nauraminen on hyvä keino piilottaa rypyt, jos uhkana on lähikuva.
Tämä televisio henkilö käytti esimerkkinä Donneria. Jos rönöttää televisiossa, seurassa, paneelikeskustelussa tms., pistävä katse on välttämätön. Siitä tulee hyvin intelligentti vaikutelma. Jos rönöttäessään pyörittelee silmiään ja lisäksi koskettelee nenänpäätään, näyttää tarkkailuluokalta karanneelta vintiöltä, joka ei tiedä, onko Helsingissä vai Tampereella.
Esimerkki on pettävän helppo. Se ei onnistu äkkinäiseltä. Ihmisellä on kaksi silmää. Ei ole helppo päättää, kumpaan katsoo. Hädissään sitä vilkuilee vuoroon vasempaan, vuoroon oikeaan, jolloin kokonaisvaikutelma on: epäluotettava.
Oma suosikkini on "double-take". Sen mestari oli James Finlayson -niminen näyttelijä, jonka muistamme monista vanhoista Ohukaisista ja Paksukaisista. Se kalju ja kiukkuinen kaveri, joka katsoi toista silmää siristäen kahteen kertaan. Se on juuri Finlayson, joka esiintyy soveltavan liiketaloustieteen mestariteoksessa "Big Business" kiinteistönomistajana, joka kieltäytyy ostamasta joulukuusta syksyllä.
Tietokanta ilmoitti, että käsikirjoittajien mukaan aikamme klassikko, Homer Simpsonin "D'oh" on tämän samaisen Finlaysonin keksintö ja siis hyvin varhaista äänielokuvaa.
Lähetän laskun perästä, kun nyt paljastan, mikä meni vikaan SAK:n kuuluisassa vaalimainoksessa. Se ei ollut hauska. Oiva Lohtander on kieltämättä mainio tietynlaisissa rooleissa. Ruuan viskaaminen ilmaan niin että se putoaa heittäjän päähän sekä "D'Oh!" olisi tehnyt mainoksesta hyvän ja Lohtanderista Homerin. Nyt se oli vain pätkä speksiä, josta puuttui muutamia asioita, kuten alku, loppu ja keskikohta.
Olen seurannut livenä joitakin hurjaan kulttimaineeseen kohonneita henkilöitä, kuten Linus Torvaldsia Kaliforniassa. Hän oli hyvä. Enemmän Michael J. Fox kuin Christopher Lloyd. Vaikea taito. Kiltti ja sopuisa poika, jonka ympärillä leijuu repliikki "Nobody calls me a chicken." Jorma Ollilan pään päällä on tämä sama puhekupla ja tietty hullun kiilto silmissä.
Amerikkalainen repliikki on suomennettu. Juoppiksen "mulle ei vittuilla" sisältää saman viestin.
Esiintymistaidon ja etevyyden suomalainen huippu näyttäisi olevan nyt Kimi Räikkönen. Siirryimme joskus yli viisi vuotta sitten ammattikoulukulttuuriin, ja uranuurtajia olivat Matti Nykänen ja Mikä Häkkinen.
Räikkönen on paras. Häkkinenhän oli ja on sympaattinen kuin mikä. Räikkönen käy hermoille ja hänen katseensa on yksitoikkoinen, mikä on aivan uusi kuvailu katseesta puhuttaessa. Puhe on perus-kaivokselaa kieleen katsomatta.
Vaikka esiintyminen ja olemus käy monen - muun muassa minun - hermoille, ei voi muuta kuin tunnustaa, että tuossa on löydetty keino ilmaista vähin elein viesti: tässä on äänessä hyvin etevä henkilö, jolla ei...
Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
Italialaisetkin on jo Räikkösen edessä polvillaan! Ei siihen kauan mennyt. Saksalaiset on yhä ihan sekaisin Häkkisestä. Puhumattakaan hollantilaisten "no joo"-Litmasen palvonnasta. Suomalainen hölmöyskulttuuri on IN Euroopassa. Onko se Mikko Pesälä vielä EU-parlamentissa?
VastaaPoistaLiekö urbaani legenda, mutta kerrotaan, että Saarikoski olisi väistänyt armeijan laihduttamalla itsensä kutsuntakelvottomaksi. Saatuaan E-paperit hän kohta hankki elantoaan ruumiillisessa työssä.
VastaaPoistaEivät herrat Laurel & Hardy kaupanneet joulukuusiaan syksyllä vaan kesällä. Huumorin teoreetikot (naurettava ajatus?) ovat selittäneet, että vitsi on sitä hauskempi, mitä suurempi on kuilu todellisuuden ja vitsin tilanteen välillä, jolloin näiden kahden maailman välinen pontentiaaliero on suurimmillaan. Niinpä Ohukainen ja Paksukainenkin kauppaavat joulukuusiaan tietenkin keskellä kesää.
VastaaPoistaEinstein oli kai aika vilpertti nuorempana. Suhde teoriaan vei lopulta mukanaan niin, että unohtuivat parturit, sukat ja kotiosoitteet. Millainen lie ollut kaverina. Mukava vai sietämätön?
VastaaPoistaTäytyy ruveta tarkkailemaan ympäristöä.
VastaaPoistaValkotakkisen lääkärin etutaskussa on usein kynä. Jos kuljen siitä ohi tuulipuvussa (ilmeinen potilas tai omainen) ja kysyn että saako lainata kynää, niin kysyykö lääkäri että vittuiletko sinä minulle?
Mutta äänen soinnissa ja värissä on kyllä jotain jota ei kirjoittamalla voi ilmaista. Kaikissa tapauksissa.
Ad Anonymous I:
VastaaPoistaTarkan elämäkerran 1. osa taitaa olla Heikillä - vastaa Sinä. Luullakseni kysymyksessä on legenda, samoin kuin mäkihyppy ulsteri päällä ja kravatti kaulassa.
Ad finnspång:
VastaaPoistaI stand corrected. Saattoi olla muuten vain pilvistä.
Tiedätkö muuten - se seutu näyttää edelleen samalta. L.A.:ssa asuessa nuohosin Culver Cityn kulmia ahkerasti. Laurelin ja Hardyn etevä tuottaja ei riskeerannut ylityökorvauksia niin että ulkokuvat otettiin melkein järjestään kävelymakan päässä studiosta.
Culver Cityn kaupungintalon ala-aulassa on Poikien jättiläismäiset kuvat. Kaupunki, joka kaupungintalon koristeina ovat Laurel & Hardy, ei voi olla aivan paha.
Ad Anonymous II:
VastaaPoistaSanovat että pinna ei ollut niitä kestävimpiä. Ja kun hän haikaili suhteellisuusteorian jälkeensuurta yhtenäisteoriaa, joka ei onnistunut.
Oivallinen lähde, yksi alan parhaita: Rhodes, Richard: The Making of the Atomic Bomb. Melkein yhtä hyvä on saman kirjoittajan Dark Sun: The Making of the Hydrogen Bomb.
ad ripsa
VastaaPoistaValkoinen kynäsi on lääkärin tuulipuvun sisätaskussa. Takkisi vinoilee, joten lääkäri vastaa. Kulkusi sointi ja väri ovat lainatut. Kaikissa tapauksissa on usein kynä.
Kerran heräsin kesken unesta niin että hymyilin. (Sitä paitsi oli aamu.) Voi että kului aikansa että sai hymyn häivytettyä... virkamies ja virnuilee. Työkuvaan se ei kuulu.
VastaaPoistaKemppinen: "Sitä en tiedä, kuka ilkiö keksi pakottaa Sibeliuksen käyttämään liian isoja vaatteita ja kahta tai kolmea numeroa liian isoa kaulusta."
VastaaPoistaVanhoille miehille näyttää järjestään käyvän niin, että vaatteiden istuvuus ja ajatusten ajanmukaisuus on usein käänteisessä suhteessa nuoruuden tilanteeseen: ison tyylipuvuston hankkinut on saattanut stailaukseen jo väsyä (nuori Sibelius oli ymmärtääkseni varoihinsa nähden varsinainen tyyliniekka) ja paljon ammoin hienoa ja hyvää on kaapissa jäljellä. Vastaavasti moni radikaali on konservatiivi vanhuutensa päivinä.
Sibeliuksen kuuluisiin mv-kuviinhan liittyi sellainen kai tosi anekdootti, että voimakkaat valaisimet häikäisivät luomet kiinni ja kasvot alaspäin, mistä henkilökuvaan tuli aikomatta runsaasti lisää voces intimae -säväystä.
PS Luulenko vain, mutta kommentointi blogilla on alkanut painottua yhä myöhempään, jatkuvasti seuraavina päivinä vielä tunnemme aihetta jatkaa edellisten päivien keskustelua. Onko painava päivittäinen blogi sittenkin liikaa makeaa, saammeko infoähkyn...
Joskus sattui silmiin tarinaa valoa nopeammista mesoneista ja myy-mesoneista. Taisi olla aikaa ennen kvarkkeja. Aikamatkailu niillä onnistuu kuulemma eiliseen.
VastaaPoistaValonnopeudella pääsee sitten muitten huomiseen. Mutta kauanko matkailu vie kulkijan omassa biologisessa aikakoordinaatistossa.
Minne ehtii perille.
Aikamatkailussa voi olla yllättäviä downsideja. Eikös sitä muutu lähes kokonaan aaltoliikkeeksi, jos hyppää myonin selkään tai koettaa päästä huomiseen ennen muita. Kuinkas sitten suu pannaan, jos päsähtää johonkin ikävään hilaan kesken scottin biimauksen.
VastaaPoistaDR.Blindille:
VastaaPoistaMinä en ole koskaan oikein perustanut tästä muodikkuuden ideasta.
Koulustani kävin ison setieni vanhoissa puvuissa ja käytin enoni vanhaa päällystakkia, joka oli 6 vuotta minua vanhempi.
Olen aikaisemmin kertonut siitä, mitä rehtori ajatteli siitä, että saavun koulun juhliin frakissa.
Vaatteen pitää olla mieluummin klassinen ja hyvä, kuin moudikas ja huono, tästä seuraa... no se on oma messunsa. Omalla blogillani kerron revii... ei kun päällystakin löytämisen vaikeudesta.
Kun ottaa tarpeeksi viinaa niin siinä mesonit ja myy-stetsonit sekoittuvat. On kuin kvantti, yhtä aikaa eilisessä ja huomisessa. (Puuttuu toki että olisi "tässä & tänään". Mutta senhän ryypätessään halunnee unohtaa?)
VastaaPoistaSärkynytsydämiset aina juovan tuntuvat. Hukuttaakseen murheet, jotka kelluu kuin untuvat.
VastaaPoistaJa ehkä elämä on vain huonoa pilaa, mutta mehän hekotetaan.
Niin että kukahan seuraavat tilaa, sillä kai me ne otetaan.
kaikenlaisia ihmisiä:
VastaaPoistahttp://www.alhainen.net/kummitus/
html/kauhavan_tuijottaja.html
William Munny on juoppista tyhjentävämpi - eipä vinoilla - kommentissaan.
VastaaPoistahttp://youtube.com/watch?v=rmNfpBKis9M
Josie Wales kuuluu samaan genreen.
http://youtube.com/watch?v=r5gFrB_ldhk
Parhaimpia länkkäreitä on montakin - vaikutuksen on tehnyt little big man.
http://youtube.com/watch?v=J1t-ayK3960
Ad Kemppinen:
VastaaPoistaNetistä olen katsellut kuvia Laurel & Hardy -kuvauspaikoista. Mieli tekisi päästä joskus pyhiinvaellusretkelle. Ainakin ne The Music Box -elokuvassa nähdyt helvetilliset portaat ovat ilmeisesti yhä olemassa. Ja etevä ei ole ensimmäinen sana, joka tulee mieleen kuvailtaessa L&H:n tuottajaa, Hal Roachia...
Ei kannata koettaa tulla eteväksi. Ponnistelu näkyy ja nakertaa uskottavuutta. Jos on vaara, että vaikutat muita etevämmältä. Loosen up. Ole mielummin hiukan autettava - sellainen, jota voi rohkaista, mutta josta ei ole vaaraa.
VastaaPoista