Mietin miten ja mitä
kirjoittaa Jotaarkka Pennasen muistelmasta ”Elämää pienempi näytelmä”. Kaikki
tuntevat tai ainakin tietävät kirjoittajan eivätkä halua kohdella häntä
kaltoin. Sellaisia ihmisiä ei ole niin paljon, että heistä voisi sanoa samalla
lailla: hän ei ole paha ihminen.
Ehkä hiukan hämmästyin,
että oma mielikuvani miehestä onkin nyt paperilla. Kiistämättömään
taiteelliseen lahjakkuuteen liittyy luonteenomaista poukkoilua ja esityksen
sekavuutta.
Kun kirjoittaja on
teatterimies eli hyvin kokenut ohjaaja ja teatterinjohtaja, näytelmillä on
tietysti keskeinen sija; ainakin kaksikymmentä laajahkoa luonnehdintaa
klassikkonäytelmistä käy silti hiukan voimille.
Tunnen kirjoittajan niin
että olemme aikoinamme kyläilleet perhekuntinakin mutta yhteydenpito on
käytännössä jäänyt. Tunsin vanhemmat kohtuullisen hyvin. Isä Jarno Pennanen oli
näkyvä ja myös pidetty hahmo 1960-luvulla eli silloin kun itse päädyin samoihin
tilanteisiin. Äiti Anja Vammelvuo, Otavan runoilija, oli vielä tutumpi. Ja on
vaimoja ja sisaruksia ja luettua ja kuultua esi-isistä eli Aarne Orjatsalosta
ja Ain’Elisabet Pennasesta. Tähän kirjoittaessani huomaan yllättyen, että
etäisempää sukua ollut Eila Pennanen on hiukan unohduksissa. Onko mielikuvani
viisaudesta ja siihen liittyneestä lievästä kuivakkuudesta väärä, verrattuna
esimerkiksi aikalaiseen Eeva Joenpeltoon, jota luin uudelleen taas ihastuneena,
koska hän oli niin eläväinen ja hullu.
Jarno Pennasen ja hänen
perheensä kanssa puheena olivat tietysti raha- ja veroasiat, mutta tavattoman helppo
heihin oli tutustua muutenkin, vaikkei ollut kiinnostunut sosialismin
teoriasta.
Pennasten menneisyyden
muistot on erikoiset, koska he asuivat Moskovassa jo 1950-luvulla, kun Jarno
oli vielä tunnustettu lehtimies. Ehkä juuri tutustuminen toimivaan sosialismiin
lisäsi halua irrottautua oikeaoppisesta kommunismista.
Myös Jotaarkka, jonka erikoinen
etunimi on siis Joel Lehtosen sadusta (Tarulinna), kuvaa teatteri- ja
kulttuuriväen poliittista ilmapiiriä toisinajattelijana. Hän oli joitakin
vuosia kommunistisen puolueen jäsen, mutta irtautui sitten. Oikeaoppisuutensa
säilyttäneiden luonnehdinnat ovat kohdin kirpeitä.
Mielenkiintoinen ”vanha
kaarti”, kuten Turtiainen, Sinervo, Ryömä ja nämä muut, jäävät jokseenkin
pelkille maininnoille, ja suuret nimet (Otto Ville Kuusinen ja tyttärensä
Hertta jne.) vieläkin vähemmälle. Vasemmiston kulttuurista esimerkiksi
Tapiovaarat ja Katri ja Erkki Vala jäävät maininnatta. Ei kysymyksessä ole
vaihtoehtoinen eikä vasemmistopainotteinen kulttuurihistoria. Se muuten voi
olla onnikin. Kun sellaisia harrastettiin, tulokset tapasivat olla heikkoja.
Sama kysymys tulee
mieleen teatterin nuorista taistolaisista. Jotaarkka oli jo esiintyjänä
Lapualaisoopperassa Ylioppilasteatterissa. Muistan, näin.
Olisiko mikään toinen
näytelmä heilauttanut koko maata yhtä vahvasti? Ehkä Pyynikin ”Tuntematon”,
joka sekin oli teatteri tunteille.
Lapualaisoopperassa sotamuistot
saivat jäädä. Lauluteatteri palasi 30-luvun alkuun ja esitti voimakkaan
rauhanjulistuksen ja asettui väkivaltaa vastaan. Muistelen ettei tämä
väkivallattomuuden aate myöhemmin korostunut.
Ehkä todellisuus
sittenkin jäljittelee taidetta. Lapualaisooppera tuli näyttämölle 1966 ja
tekijöistä ainakin Arvo Salo oli selkeästi demari. Useimmista muista tekijöistä
voi vain arvailla, oliko heillä silloin poliittisia mielipiteitä. Asenteita
oli. Ja Suomessa oltiin tuon kerran varhain liikkeellä, koska Prahan kevät oli vasta
1968 ja samana vuonna alkoivat opiskelijalevottomuudet melkein kaikkialla
muualla paitsi Suomessa.
Joskus tuntuu siltä, että
nämä johtavat nimet, sen ajan nuoret, Jotaarkka Pennanen mukaan luettuna,
olivatkin elämässään siitä erin enemmän näytelmän henkilöitä kuin todellisia
ihmisiä.
Nyt kaikki tuo on ohi,
mutta muutamat vetävät rooliaan edelleen ja taas toiset sanovat, ettei heillä
ole nuoruuden aatteissaan mitään muuttamista eikä ainakaan katumista. Tapahtumia
ajatellen – reaalisosialismin ja Neuvostoliiton kaatuminen – tuo asenne
oudostuttaa. Pennanen on ottanut teokseensa nimet mainiten eräänkin julkisen tuen
osoituksen DDR:n kommunistijohdolle lauluntekijä Biermannia vastaan.
Ja kuitenkin ”ei
väkivaltaa” voitti. Muun muassa kapellimestari Kurt Masurin johdolla leipzigiläiset
marssivat aseettomina nurin sotilaansa, ja rautaesirippu kaatui. Ainakin näitä
DDR:n tapahtumia saa pitää kansan eli siis ihmisten suuren enemmistön mielen
osoituksena ja tahdon ilmauksena. Meillä on silti Suomessakin vanhoja
kaadereita, jotka ”tietävät” jollain vaikeasti käsitettävällä tavalla, mikä on
kansan etu ja että kansan on syytä toimia heidän opastuksensa mukaan.
Tämä puhdasoppisen
kommunismin jäänne sietäisi tulla useamminkin esiin. On ihmisiä, jotka ovat
puhdasoppisia myös ilman kommunismia. Tosin hiiviskelevä Venäjän kannatus
leviää tällä hetkellä populismin teitä, eikä nyt ole kysymys perussuomalaisista.
Ehkä tämä on Jotaarkan
kirjan opetus. Hän näyttää kirjoittaneen teostaan pitkään, eikä teatteri,
televisio tai elokuva ole painanut. Tilanne tuo mieleen isä-Jarnon, jolla oli
ongelmia saada valmiiksi ja sopusuhtaistaa teoksiaan.
Tänään luettuna kirjan tapahtumat,
kokemukset, johtopäätökset ja painotukset ovat kadonnutta maailmaa, jonka
kirjoittaja kaikesta päättäen luulee jatkuvan.
Ainakaan minä en innostu
EU:iin liittymisen ongelmista 1995, kun EU:n ongelmat ovat ihan muualla.
Turkkia ja Syyriaa ei kirjassa tietenkään ole olemassa, eikä liioin
arabikevättä puhumattakaan Kiinasta, USA:sta ja maailmantaloudesta.
Tulee aika toinenkin.
Tuli jo.
Kiitos tästä punnitusta esittelystä. Kirjaa on tullut pideltyä kädessä, kuitenkaan lukemiskynnys ei ole ylittynyt. Mutta onhan tuossa Zweigin Eilispäivän maailmakin verrokkina lähellä ja sen jaksoi kyllä hyvin lukea.
VastaaPoistaJoo, silt tuli jo
VastaaPoistamuttei se oo homekorva vieläkään.
nämä vasemmistolaista äidin maitoa imeneet, Ekikin ihmetytti taas äsken, ovatten kuitenkin sinut omassa eksistenssissään.
Eikö?
Lisää ihmetystä vaikka NL on jo kuopattu ja historiaa.
Ehkä näkevät jo seuraavan aallon joka huuhtoo tosi teolla - ilman pelkoa.
Kirk Douglas tänään 100 vuotta! Onnittelut!
VastaaPoistaKippis ja kumous!
PoistaKuulin eilen radiosta kolminäytöksisen pohjalaisen laulunäytelmän, joka kesti pari minuuttia. Osissa: Ketolan Jukka, Ylisen Maija, Meltoo-Antti ja Härssilän Martti. Kuulokuva vangitsee mielen.
VastaaPoistaEilen liputtanut Kunnaksen Ilkka
Jotaarkka jäi henkilönä mieleen jo 50-luvun lopulta, jolloin hän oli SN-seuran lehden kuvassa Jarnon vietyä perheensä Moskovaan, jossa toimi Kansan Uutisten kirjeenvaihtajana.
VastaaPoistaSulevi Peltola onnistui väistämään 70-vuotishaastattelussaan taistolaisuutensa ja Neuvostoliiton ihannointinsa.
Lapualaisoopperan lonkerot ovat pitkät.
Tuo taistolaisuuden aika oli kyllä tuolloin ja näin jälkeenkin päinkin ajatellen ahistavaa. Mutta. Kuka bongaa ekana tämän ajan hetken vastaavan ilmiön? Se nimittäin on huomaamatonta...pitää odottaa, että tapetti liikahtaa.
Poista(Blogivaeltaja)
Mitä-mitä "onnistui väistämään"
Poista?
ettei se vain lukian päässä väistele?
emminä siitä linkerosta vaan oispa saariselän pontikkaa ni ni vaan eipä ole puuhamiehiä nyt siihen ja on koko hoppu ja lankki liika pienissä purkeissa kohta vedän rissalla mustaa miranolia juutas mitä ketaleita
PoistaHiiviskelevä Venäjän kannatus, jukraviti. Hiiviskelevähän on juuri parahultainen, tässä asiassa. Koittakaa nyt kummassa ottaa asia uuden ajan valossa, naapurin Tsaari on Suomen ystävä eikä suunnittele valtausta sen enempää kuin minä pingviinifarmia. Oikein todella, olemme paras naapuri. Miksi antaa informaatiosodan kranaattien sirpaleiden kertyä lakananmutkaan? Ne eivät ole hyödyllisiä. Estoja ja ennakkoluuloja on, ymmärrän. On minullakin. Mutta kun katsoo videoituja haastatteluja on selvää miksi naapurimaan ylipääjohtaja on virassa eikä joku muu. Haluaisiko joku että naapurissa olisi huippuviran ympärillä kunnon mylläkkä ja valtataistelu riehuisi lehdistön lietsoessa lisää naftaa liekkeihin? Helkkari, Trumpiin verrattuna Putin on hiton viksu ja miellyttävä. Pahimmassa tapauksessa meidän ei anneta liittyä Ahvenanmaahan...
VastaaPoistaäh trump stilisoinette valtaapitävä öljyeliitti kiitokseni anteeksi
Poista