On muistettava katsoa
esimerkiksi ensi kesänä, miten punamullan jäljitelmät heijastuvat eri suuntiin.
Mielestäni oikean punamullan ominaisuus on heijastelujen puute. Juuri sen takia
ne virttyneet vajat ovat järveltä ilta-auringossa niin kauniita, vaikkei kasoja
olisi Wang Wei. Pidän kyllä minäkin bambusta, siis versoista, jotka ovat niiden
marketeistakin saatavien aasialaisten ruokien mukana ja napsuvat hupaisesti
purressa. Lapset ihmettelivät, kun valehtelin heille, että tässä me syömme
ongenvapoja. Kaduin kun ajattelin, että bambu ja rottinki ovat kenties jo
tehneet tilaa tekokuiduille.
Punamulta on sillivedessä
keitettyä rautapitoista maata, raudan oksidia. Ainakin neljä tavallista
rautakaupan maalia tavoittelee samaa sävyä mutta ainakin Falun ja Riihi
kiiltävät.
En osaa ottaa täysin
uskottavia kuvia eri kulmista. Digikenno tuottaa juuri tässä asiassa
yllätyksiä. Ellette ole kokeilleet, jopa kännykän kameralla näkee, onko
kaukosäädin rikki vai ei. Kamera näkee valopisteen, jota silmä ei erota.
Näin on oltava. Ei
värikohinakaan ole todellista. Valokuvia puoli tosissaan ottaessa pitää tietää,
ettei valotuksella ole nykyisin niin väliä, mutta valkotasapaino on tärkeä.
Automatiikka hoitaa valotuksen, mutta ei ole mikään sattuma, että kuvan
käsittelyohjelmat tarjoavat eri säädöt ulkovalolle, hehkulampulle, aamulle ja
illalle ja niin edelleen.
Se oli Savossa mutta en
ole aivan varma paikasta. Tiettyyn aikaan illalla jokin riihi saattaa humahtaa
silmiin kerrassaan hurjan näköisenä.
Mitä Paul Cézanne olisi
tehnyt nykyisten ulkomaalien maailmassa? Varmaan ampunut itsensä. Ja kuka
kirjoittaisi selityksen siitä, miksi Venäjällä näyttää olleen kautta aikojen
käytössä vain yhtä lajia maalia, sitä ruman väristä.
Kevättä varten olen ajatellut
järjestää itselleni tuohon ulos taidenäyttelyn. Panen päällekkäin pari tiiliskiveä
ja käyn katsomassa niitä välillä. Tiili vaihtaa väriään valon mukaan ja on
usein hyvin kaunis. Tiiliseinä taas on jotenkin hermostuttavan näköinen. Puhtaaksi
muuratusta tulee mieleen nykyinen yhteiskuntamme. Pelkkää ristikkoa, silmän
eksytystä.
Televisiossa alkaa
luontosarja, jossa on kaksi valokuvaajaa, Mikko Lagerstedt ja Konsta Punkka.
Jälkimmäinen on se todella nuori mies, joka sai nimeä valokuvillaan oravista.
Nyt hän on valokuvannut Patagoniassa puuman, luonnossa, luultavasti ilman
suurempia suojavarusteita. Aivan uskomatonta.
Tämä toinen nuori mies on
keskittynyt maisemakuviin, joita on jopa Googlen takana verkossa.
Satumaista! Uskomattoman
taitavaa. Jollain vaikeasti selitettävällä tavalla aivan uutta ja selvästi
kuvaamataidetta, vaikka välineenä on käytetty kameraa. Hän näyttää suosivan
kuvia, jotka on otettu lähes pimeässä.
Vaikka ensimmäinen
ohjelma on vielä edessä, olen ainakin itse päättänyt istua katsomaan Avaraa
luontoa, hakusanalla Patagonia.
Näkemäni vähän
perusteella tämä Lagerstedt, jonka sukunimi muuten tuntuu viittaavan Lapualle,
käyttää sinistä suvereenisti kuin Monet. Siitä mieleeni tuli tämä entisen suomalaisen
maiseman punamulta ja ruotsalaisen rantamaiseman purkista otetun punainen.
Eilisissä
kirjoituksessani päädyin vihreään. Jos joku haluaa todella harrastaa vihreää
väriä, matkustakoon kiireesti Lontooseen. National Galleryyn on vapaa pääsy. Siellä
toisessa tai kolmannessa kerroksessa on van Eyckin ”Arnulfinien avioliitto”,
jossa nuoren, raskaana olevan morsiamen hameen vihreä sametti on jotain niin
kaunista, että sitä katsellessa unohtaa hengittää.
Philip Ball on julkaissut
kirjan väreistä, myös maalareiden käyttämistä (Bright Earth: The Invention of
Colors). Ne keskiajan Neitsyt Maarian ja Jeesuksen sininen ja punainen eivät
ole mitään yksinkertaisia tapauksia, ja tuo van Eyckin vihreä on sellainen
sävy, että se ei toistu painokuvissa. Siksi ei ole muuta keinoa kuin
saapastella paikan päälle katsomaan sitä.
Maailman kaunein punainen
antaa viitteitä itsestään Googlen kuvahaulla ”Robert Campin”. Tämän Flémallen
mestarin alttaritaulu on New Yorkissa Metropolitan-museossa. Maalaus on ilman
muuta New Yorkin matkan arvoinen.
Se on outoa, että
joitakin suurteoksia ei pidä suurin surminkaan katsoa, mutta toiset ovat
sellaisia, että niiden näkemisestä tulee elämään suuri rikkaus.
Esimerkiksi Amsterdamissa
on ihan vain mukavaa katsella Rembrandteja de Stedelijkessä ja ihmetellä, miten
isoja ne itse asiassa ovat. Muun muassa Pariisissa on helppo nähdä, että
Rubensit ovat luonnossa yhtä kamalia kuin kuvissa. Atria tai Helsingin
Kauppiaat voisi käyttää niitä mainoksissaan, etenkin ylipainoisille
osoitetuissa.
Hienoin museo ei ole
museo vaan luostari. Firenzen P. Markuksen luostarissa joka kopissa on Fra
Angelicon fresko.
Mutta van Gogh-taloa on
syytä varoa. Se on jokseenkin hienoa arkkitehtuuria, eräänlainen torni. Lattia
viettää alaspäin niin että ylhäältä aloitetaan, mutta alas päästyä käsittää,
että kokemus oli liian kova ihmisen kestää. Katsojalta tukka irtoaa päästä
suurina töyhtöinä ja hampaat tippuvat suusta. Niin monta van Goghia toinen
toisensa jälkeen nähtyinä.
Järkievä ihminen, jolla
en tarkoita itseäni, vetää lärvit pulputtamalla lääkkeeksi ison savipullollisen
Bolson geneveriä.
Jos muistan oikein, se on
niin pahaa ja siitä tulee niin kipeäksi, että sitten on muuta surtavaa kuin
värien toistuminen ja hollantilainen (aikoinaan burgundilainen) maalaustaide.
Mutta van Eyckin
katsominen ei ole vaarallista. Museosta tultuaan voi notkua Trafalgar Squarella
ja miettiä kaiken katoavuutta.
Suomalaiset luontosarjat ovat aivan laadukkaita, luontomme rikas ja opettavainen.
VastaaPoistailman eläinseksiä niillei vain ole mitään mahiksia nykymallin kv-levitykseen.
Punamullan paras määritelmä on rautapunaisella (ruoste) värjätty ruisvelli. Muut lisäaineet kutenb sillinsuolavesi ovat resepteissä herkkäuskoisten hämäämiseksi (sisiliskon silmiä, lohikäärmeen kynsiä...), tosin suolalla ja rasvalla tai pellavaöljyllä on jonkinmoinen merkitys, vaikka eivät olekaan välttämättömiä. Purkissa valmiina saatavat tuotteet ovat huijausta, esim. blogin kuvassa oleva tavara on tuoteselosteen mukaan muovimaalia.
VastaaPoistaAW
Kappas pänikkää.
VastaaPoistaTota noin, kyllä saa Falu -tuotenimellä aivan kelvollista keittomaalia. Eipä tuo kiiltele, mitä kummaa? Ennen oli kaivoksen jäte sikäli käypää että lyijypitoisuus auttoi hiukan tuhohyönteistorjunnassa, arvelen jotain arvellakseni. Nyt lienee Hyi-Lyijy-Myrkkyä-Yäk-kielletty.
VastaaPoistaKirjasuosituksia: Victoria Finlay: Colour ("Travels through the paintbox") sekä Johannes Itten: The Art of Color ("The subjective experience and objective rationale of color"). Tästä Ittenistä sitten se kalliimpi versio jossa on värikuvat. Itten opetti Bauhausissa ja kirjassa hän selostaa värikontrastiteoriansa käyttäen apunaan eri aikakausien maalausten värikompositioita. Hän myös pohjusti väriympyrän käytön. Se ei ollut hänen keksintönsä.
VastaaPoistaLagerstedtin poika on Kauhavalta.Hienoja kuvia.
VastaaPoistaEn ole koskaan pitänyt faluninpunaisen punamullan sävystä. Se taittuu vähän siniseen päin, ja on mieletäni synkkä. Se toinen punamullan sävy, italianpunainen, on paljon kauniimpi. Taittuu hieman oranssiin päin, ja hehkuu kauhtuneenakin kauniisti auringon valaistessa pintaa.
VastaaPoistaLagerstedt on vanhaa kauhavalaista sukua ja Mikko on Kauhavalla syntynyt.
VastaaPoistaHei Jukka! Täältä näet Konsta Punkan ja Mikko Lagerstedtin uuden luontosarjan: http://areena.yle.fi/1-3763924
VastaaPoistaTerveisin Mari, Ylen ohjelmaviestintä :)
Salvador Dali kammoksui vihreää väriä. Hänellä oli siihen ehkä syynsä. Vähän vihreää Dalin maalauksissa on, mutta on, etenkin maalauksissa joissa teemana on toivottomuus.
VastaaPoistaYritys Joulutervehdykseksi!
VastaaPoistaOlin lähes kaksi viikkoa poissa netistä(väänsin Torpparinäytelmää ensi kesäksi). Nyt palasin ja kaikki lukemattomat Kemppiset piti kelata (lähes kolme tuntia siinä meni, kelpo kommentteineen). Vaan on se Äijä! Painaa aiheesta kuin aiheesta, ainakin minun mittapuullani, aivan relevanttia, harkittua kamaa! Kiitos, Kemppi ja muista hiljentyä Jouluksi! Muillekin sitä samaa!
riuskin jouluterv. pekka s-to.
Suomalaisessa kultakauden maalauksessa näin niin aidonnäköistä "syvää" cyaanin taivaansineä etten ikinä. Nyt tajuan että CIE 1931 gamut-kuva (se hevosenkenkä-värikaavio) näyttää että syvänvihreät ja aidot taivaansinit jää painoteuotteiden ja tietokonenäyttöjen kapeiden kolmioalojen ulkopuolelle eivätkä ole toistettavissa.
VastaaPoistaTai ehkä olisivat mutta välineenä pitäisi olla joku Produkin-Gorskiin systeemi että kuvat on otettu kolmella tai useammalla eri valotuksella eri levyille ja katseltaessa toisinnetaan puhtailla monokromaattisilla lasereilla näiden läpi.
Tämmöinen aitojen laservalojen aitojen värien valokuvataidenäyttelyn Guggenheim voisi vetää väkeä koko mualimasta. Taivaansini olisi todella taivaansini, voikukka aito keltakukka. (Painovärejä tunteva valokuvausihminen kertoi että vaikeinta on aito voikukan keltainen).
M
Olipa kerran painotuoteteollisuus, kunnes tuli rahan sääsästäminen ja lehtien arvonlisävero sekä ns. lama. Painojen viimeisenä kultakautena kehitettiin moniväripainatusta jopa kuudella värillä, joilla lisättiin CMYK-sarjan värigamuttia juuri näiltä heikoimmilta osiltaan, harvoin tosin keltaiselta, joka on se vaikeimmin nähtävä. Kuvittelen, että Euroopassa useampivärinen painatus on jäänyt muutamalle erikoispainolle jotka tuottavat pieniä kalliita painoksia maksukykyiselle ostajalle -- vaikkapa Vatikaanille kuten Stamperia Valdonega Veronassa.
PoistaVoikukan hehku on vihreällä nurmella mahtavaa mutta entäs niittyleinikki. Olen usein ihmetellyt sen lakan kiiltävää keltaisuutta mutta en koskaan ole onnistunut kuvaamaan aidon näköisenä. Ei alkuunkaan. Kiilto jotenkin sokaisee optiikan ja tekee väristä aivan muuta kuin kukan upea väri.
PoistaSe rouva Arnolfinin puku on todella hehkuvaa vihreää, ehkä sammaleenvihreää, jollaiseen valo kävi Wang Wein runossakin. Vermeerillä on monenlaista sinisen sävyä, muuallakin kuin naisten ja tyttöjen vaatteissa. Tyttö ja helmikorvakoru on innoittanut jonkun kirjoittamaan ihan laatuun käyvän kirjan, ja se filmikin oli katsomisen arvoinen, ajankuvanakin.
VastaaPoistaRembrandtilla mielenkiintoisimpia ovat minusta henkilökuvat, varsinkin omakuvat, joita on elämän varrelta kuin Schjerfbeckillä. Värejä R:lla ei ole paljonkaan mutta valo korostaa taitavasti jotain yksityiskohtaa. Berliinin Gemäldegaleriessa niitä pienempiä maalauksia oli huoneellinen, mutta yli 60 huonetta ja kolmisen tuntia taidekävelyä otti voimille pari vuotta sitten.
Lämpimästi muistelen sen sijaan The Courtauld Galleryä Lontoossa, sillä se on pieni, mutta kaikki on huipputaidetta. Museo on keskittynyt impressionismiin, mutta mukana on vanhojakin mestareita kuten Fra Angelicoa tai Botticelliä. Mieleen jäivät (70-luvulta!) erityisesti Monet, Manet, Renoir ja van Goghkin pää kääreessä. Gogh todella ravistelee, mutta pitkään tuijottelin Monet´n omenapuuta, mukavasti tuolilla istuen. Samuel Courtauld hankki omaisuutensa tekstiiliteollisuudessa, ja sijoitti sen näin muitakin ihmisiä ihastuttavalla tavalla. Museo on aika huomaamaton, ja naapuritalon kaupan ikkunassa olikin kyltti: "Courtauld museo EI ole täällä!"
EG
EG
Jos ns. punamultamaali kiiltää, on luultavasti syynä se, että siihen on lisätty jotain dispersiota eli suomeksi muoviainetta. Keitettyyn punamultamaaliin on joskus lisätty pieni määrä pellavaöljyvernissaa, joka liituuntuu himmeäksi pian maalamisen jälkeen. Aidon punamullan väripigmentti rautaoksidi on mineraalinen pigmentti eli sen sävy ( eli värikiteen heijastama aallonpituus spektristä) ei muutu esim. sään tai auringonsäteilyn vaikutuksesta. Jäljitelmämaaleissa oli ainakin takavuosina myös heikkolaatuisia synteettisiä pigmenttejä, niinpä punaisen sävy veteli parissa vuodessa ikävästi pilaantuneen violetin suuntaan. Epäorgaanisen eli mineraalista jauhetun pigmentin sävy on väärentämättömän kaunis myös silloin, kun auringon valo tulee matalalta eli illan hämärässä tai keskitalvella.
VastaaPoistaValokuvaan kukkia; tylsä aihe monen mielestä. Mutta kun ne värit! Ja läpikuultavuus, terälehtien pintarakenteet, kaupan päälle kuvassa poseeraavat hienot ötökät. Itse kasvatan kukat joka vuosi, usein itse kerätyistä siemenistä. Siemensekoituksista kasvaa yllättäviä värejä. Harvoin hyötykasveja viitsin, paitsi milloin ovat kuvauksellisia. Synnillistä kevytmielisyyttä keskittyä vain estetiikkaan! Monilla kasveilla ovat lehdetkin lähitarkastelun arvoisia. Oletteko huomanneet, kuinka paljon on sokeita ihmisiä, joiden näössä ei ole mitään vikaa? Enemmistö kansasta sanoisin.
VastaaPoistaNational Galleryssä on myös Kardinaali Richeliutä esittävä maalaus. Vastapäätä maalausta ainakin ennen oli penkki. Tovi pitää istua ja viitan vaaleanpunaista väriä ihmetellä. Ja sen suhdetta toiseen punaiseen, hatun.
VastaaPoistaHeikki Aittokosken "Kuolemantanssissa" on kuvia Tallinnan Nigulisten kirkon 7,5 metriä leveästä maalauksesta "Surmatants" 1400-luvun lopulta, jonka värit, varsinkin punainen, ovat ihmeen hyvin säilyneet, intensiivisen hehkuvat ja kuvat muutenkin taidokkaat, kun Kuolema vie tanssiin milloin ketäkin, arvokkaimmista alkaen. Kirkko tuhoutui toisessa maailmansodassa, mutta tämä osa maalauksesta, neljäsosa alkuperäisestä, on onneksi säilynyt.
VastaaPoistaVielä lähempänäkin Aittokoski oli käynyt, Inkoon kirkossa, josta on myös saatu 1700-luvulla päälle maalatun kalkin alta esiin puolentusinaa tanssivaa hahmoa, tyystin erilaisia, naivistisia, niin kuin ne Suomessa ovat. Samaa haaleaa punaista on täällä Karjaan pienessä kirkossakin, joka on kuin koru, toissapäivänä sitä juuri ihailin. Täytyisikin käydä Tallinnassa ja katsoa uusin silmin niitä Kuolema-maalauksia. On aina tarpeen tuo muistutus: eläkää kunnolla, tämä odottaa teitä kaikkia. Ajankohtainen viesti maailman mahtavillekin.
EG