Myös sängyn alta löytyi
valokuvia, asianmukaisessa sängynaluslaatikossa. Kodachrome, muovitaskuissa,
isän 50-luvun kuvia. Jatkuva dokumentointi on remontin takia perusteltua.
Tuntuu ettei noilla vanhoilla kuvilla ja näillä tämänpäiväisillä ole mitään tekemistä
keskenään.
Vanhat kuvat ovat
suuremman vaivannäön tulosta kuin vesivärimaalaukset. Tiedän että paria pitäisi
verrata öljymaalauksiin.
Mutta erään kerran 1400
luvulla puoli Eurooppaa haki seinämaalauksiin sopivia sinisiä ja vihreitä ja
pitää melkein paikkansa, että van Eyckin veljekset tulivat keksineeksi
öljyvärit. ”Arnulfinien avioliitto” on pysyvä todiste. Se ei osoita vain
taiteen nousua. Kärsivällinen työ pigmenttien kanssa oli johtanut läpimurtoon.
Tätä nykyä kuka tahansa
voi ottaa seitsemän huonoa kuvaa sekunnissa ja lisäksi panna muutkin kärsiään
joutavanpäiväisyyksistä.
Tämä
tieteellistaiteellinen ajatuskulku on edelleen seurausta käsillä tehdyn työn
jatkuvasta seuraamisesta. Käsityö ei ole vain käden taitoa. Se on silmän taitoa
ja ajattelun kykyä. Kysymys on kokonaisuuksien hallinnasta, ja kokonaisuus on
tässäkin aluksi mielikuva.
Mutta olen iloinen ja
ylpeä uudesta pistorasiasta. Siitä tuntuu tulevan erinomaisen hyvää sähköä.
Halusi tai ei, puhelimet ja pelit on ladattava, ja silloin on hyvä, että
seinässä on reikiä.
Näkisin mielelläni
numeroita kameroiden myynnistä. Periaatteessa olen sitä mieltä, että ihminen ei
tarvitse puhelinta kummempaa työkalua kuvaamiseen. Ei kameroita enää paljon
näekään.
Kamera on hankala, jos mielenkiinto
kohdistuu omakuviin.
Juuri siksi esitän
huomion liian kalliista kameroista, joita kuitenkin kaupitellaan edelleen myös
maallikoille. Ammattilainen on ihminen, joka saa rahaa valokuvista.
Näinä aikoina ihailen
Juha Ilosta, joka on julkaissut kirjoja arjen arkkitehtuurista. Helsingin
keskustan kerrostaloja on kuvattu mustavalkoisina, sopivalla valolla ja
perspektiivi oikaistuna. Vaikutus on maaginen. Näitä taloja en ole nähnyt
koskaan ennen! Ja puhe on taloista, joista eräissä olen ollut töissä eli käynyt
niissä ja nähnyt ne tuhansia kertoja.
Kysymyksessä ei ole
kikkailu, vaan arkkitehtien tavanomainen tekniikka. Taikuuden tuo se, ettei
katukuilun taloja ole nähnyt koskaan muualta kuin jalkakäytävältä. Näkymä
vastapäisesti toisen tai kolmannen kerroksen ikkunasta ei sekään ole
välttämättä geometrisesti oikea.
Mielenkiintoinen ajatus,
ja ajankohtainen. Taloja suunniteltiin ja julkisivuja koristeltiin
välittämättä, ettei niitä kukaan päässyt koskaan näkemään.
Odotan uteliaana
valokuvaa, josta kävisi ilmi, miltä Suurkirkko näyttää etelän puolelta. Ehkä
helikopterikameran kuva paljastaa, miksi Engel itse vihasi niitä etelän puolen
portaita. Mahdollisesti yliopisto ja valtioneuvosto näyttävät nytkin suunnilleen
”oikealta”, koska niitä pääsee katsomaan tarpeeksi kaukaa, mutta
Kansalliskirjastolla taas on vain yksi näkökulma, kirkon länsioven edestä.
Se ajatukseni on
tällainen. Kamerat voisi nykyisin jakaa sisäkameroihin, ulkokameroihin ja
sitten vähemmän tarpeellisiin tapahtumakameroihin. Ammattilaisten varusteet
ovat erikseen. En muista nähneeni esimerkiksi sisällä otetuissa ihmisten
muotokuvissa jokseenkin välttämättömiä kahta salamalaitetta ja heijastimia
maallikon käytössä.
Seuraan vanhan rakkauden
vuoksi Leican nykyisiä digi-kameroita. Katukuvaus on kuollut. Noita kameroita,
ainakaan polttoväliltään kiinteistä, ei oikeastaan tarvita. Katukuvauksen
kuolema johtuu vain välillisesti digitaalisuudesta. Ihmisten kuvaaminen Capan
ja Cartier-Bressonin tapaan on nykyisin oikeudellinen kysymys. Sääntö on selvä.
Sellaista yllätyskuvaa ei saa julkaista ilman kuvatun suostumusta. Tarkoitan
siis kuvaa, jossa ihmisen kasvot ja siis henkilöllisyys erottuvat niin
selvästi, ettei asiasta voi erehtyä.
Väkijoukko on vähän eri
asia. Valitettavasti en ole selvillä televisioyritysten nykykäytännöstä, mutta
elän siinä uskossa, että ulkoilmatilaisuuksissa kuvaa zoomattujen ihmisten
suostumusta kuvan käyttöön ei kysellä eikä käytössä ole meidän mantereellamme
tarpeettomia kylttejä, joissa ilmoitettaisiin, että alueella televisioidaan. Tuttu
”alueella on kameravalvonta” lienee yritys lannistaa varkaita ja
pahantekijöitä, ei varoitus mahdollisesta yksityisyyden loukkauksesta.
Lakimiehen logiikka menee
niin, että tätä nykyä yleisötilaisuuksiin osallistuvien tulee tietää, että he
voivat joutua kuvaan. Sellaista rajatapausta en viitsi pohtia, että jos
esimerkiksi kuningatar hyvästä kasvatuksestaan huolimatta keskittyy kaivamaan
nenäänsä, saako sen kuvata.
Sitä vastoin kuvaripulin
saaneet somettajat eivät kai aina ymmärrä että erinäiset asiat ovat
luonteeltaan yksityisiä eikä niistä saa levitellä kuvia.
Mielenkiintoni heräsi,
kun jossain kerrottiin asevelvollisten some-rajoituksista. Kai kouluttajat ovat
ottaneet huomioon, että metsässä liikkuvan joukon vihollinenkin tunnistaa
sotilaiksi, ellei sieltä lähde liikennettä puhelintaajuuksilla. Ei signaalia – se
on signaali.
Ilmaisisin – jalkapallon vuoksi
– ihailuni ammattikuvaajia kohtaan. Ainakin sarjaotteluissa värjöttelee lehtikuvaajia
hyvin pitkien objektiivien kanssa. En tiedä, kuinka monta kuvaa on otettava,
että jalkapallo-ottelun ratkaisevasta ainoasta maalistaa saadaan kuva huomisen
lehteen. Televisiokuvan perusteella arvaisin, että toinen puoli
maalitilanteista on mahdottomia.
Turvautuvatko
sanomalehdet televisiokuvan eli videon klippeihin? Ja miten kuvataan jokin tavallinen
Pips vastaan Pöps?
Ehkä joku sattuu
tietämään.
Mutta olen iloinen ja ylpeä uudesta pistorasiasta. Siitä tuntuu tulevan erinomaisen hyvää sähköä. Halusi tai ei, puhelimet ja pelit on ladattava, ja silloin on hyvä, että seinässä on reikiä.
VastaaPoistaNiin, eikeb näin Lidlissä 230 V seinäpistorasian johon oli integroitu myös kaksi USB liitintä. Tähän on tultu. Lapsuudessani oli vain pari 220 V rasiaa seinällä ja nekin korkealla.
Nyt akkujen ja ledien vuoksi kotona olisi tarpeen oma pienjänniteverkko jotta eri puolella olevat hakkuvirtalähteet jäisivät tarpeettomiksi. Ennen nekin olivat muuntajallisia ja jatkojohdoista yksi vei fyysisesti kahden tilan.-Murphy_
Aivan varmaan joku sattuu tietämään. Mutta ikävä kyllä en minä.
VastaaPoistaLasitehtaalla olen ihaillut verstakkoa, jossa 5- 6 miestä tekee ryhmätyötä. Jokainen tietää askeleensa, vuoronsa ja hetkensä yhteisessä ponnistuksessa sanaakaan vaihtamatta. Kiireen vaikutelmaa ei näy ja silti valmista tule kuin suden kuraa. Näyttää siltä, että ryhmää ohjaavat yhdet aivot, ajatukset ja käden taito. Rytmi svengaa kuin metsän eläin.
VastaaPoistaLapurantteella Kunnaksen Ilkka
No sattuipa juuri silmään, kun nuori viulisti Stephen Waarts kysyttäessä kertoo senkin, että hänen sänkynsä alla ovat matkalaukut ja tietokoneen laturi:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=4uKqxGfRXBQ
Olen kameroiden myyntikäyrät nähnyt ja ne ovat hirveätä katseltavaa sellaiselle, joka osaa käyriä tulkita. On oikeastaan ihme, että kameroita yleensä vielä valmistetaan. Monialayhtiö Fujin kameradepartementti saakin nykyisin tulonsa Instax, eli siis Polaroid-tyyppisten, pikafilmikameroiden ja näihin tarkoitettujen filmien valmistuksesta ja myynnistä. Digitaalikameroita Fuji ei myy kuin vähän. Olympus, Sony ja Canon tekevät kameroita muiden tuotteiden ohessa ja epäilemättä sisäisten subventioiden tukemana, parempia aikoja haikaillessa.
VastaaPoistaLeica on poikkeus ja on kannattava. Toisaalta nykyinen Leica ei oikeastaan ole kamera vaan Veblen tuote (Veblen good), joka ostetaan sen korkean hinnan ja statusarvon vuoksi.
Joko Leicoja arvostava blogisti tutustui uuteen Huawei P9 kännykkäkameraan? Aika hienoja kuvia sillä näytti tulevan. Mustavalkoisille oli oma linssi ja värikuville oma - eli Leitzin tekniikka on täydessä käytössä. Ei se ollut edes kallis ja ilmeisesti sillä voi soitellakin.
VastaaPoistaPuhelinkamerani on parempi erottelukyvyltään kuin vanhat "oikeat" kamerat, mutta siinä on yksi paha ongelma. Se ei laukea silloin kun painan laukaisijaa, vaan vasta erinäisten laskutoimitusten jälkeen. En siis voi saada kiinni oikeaa silmänräpäystä koskaan. Ehkä se oli mahdotonta aiemminkin, mutta illuusio siitä oli vakuuttava. Automatisoitu nykyhetken siirretty määrittely tekee tekijästä ja näkijästä vain voimattoman tapahtumisten seuraajan.
VastaaPoistaOlin muonoin katsomassa Arenal-Liverpool matsia. Ottelu päättyi 1 - 1.
VastaaPoistaOnnstuin kuvaamaan molemmat maalit niin, että pallo on menossa maaliin tolpan kohdalla ja maalivahti on ilmassa poikittain torjuntayrityksessään.
Liverpoolin maalissa oli herra nimeltään Bruce Grobbelaar
Valokuvataidetta nähdessä tulee väkisinkin mieleen, että vain mustavalkoiset valokuvat ovat taidetta. Värikuvat on sitten ilmeisesti pelkkää viihdettä.
VastaaPoista/Y