Selvät numerot
osoittavat, että viihteenä myyty murha kiinnostaa ihmisiä loputtomasti.
Murhan tai tapon kanssa
ei juuri kukaan joudu elämässään tekemisiin. Myös Suomessa henkirikokset ovat
hyvin harvinaisia. Mutta todelliset väkivaltarikokset eivät nekään kiinnosta
ihmisiä. Edes lyhyitä yhteenvetoja ei viitsitä lukea.
Ja varman niin on hyvä.
Yksi hutera selitys olisi
projektio. Oma kuviteltu kuolema ei ole yhdentekevä. Se juuri on asia, jota ei
kuitenkaan halua mietiskellä. Toisen kuolema saattaisi olla kimmoke, joka
kenties poistaa paineita.
Suomessa itsemurhat ovat
paljon yleisempiä, noin 800 vuodessa, liikenteen huomioon ottaen ehkä hiukan
enemmänkin. Henkirikoksissa menehtyy 100 – 150 ihmistä. Kuolleita vuodessa on
noin 50 000.
Henkirikosten uhrit ovat
sellaisia ihmisiä, jollaisia ette ole koskaan nähneet tai ainakaan katsoneet
tarkemmin. Vanha sanonta ”jäsentenvälisistä” on edelleen kohtuullisen totta:
välienselvittelyjä juoppoporukoissa.
Mutta murha on
kulttuurihistoriallinen ilmiö, ja vaikka nykyisin tutkitaan virkeästi
sellaisiakin asioita, joita vielä hiljan pidettiin turhan omituisina ja
tutkijan oman hyvän maineen kannalta vaarallisina, selvityksiä on vähän.
Varmaan kymmenen vuotta
siten kirjoitin tässä tappamisesta, josta oli silloin tullut erinomainen kirja
(Dave Grossman). Useimpia ihmisiä on yllättävän vaikea opettamaa tappamaan ja
vielä taistelutilanteissa yllättävän monet ammuskelevat ilmaan, jotteivat vain
surmaisi ketään.
En halua käyttää sanoja ”vietti”
enkä ”vaisto”. Niitä on käytetty liian paljon selityksiin, jotka ovat
osoittautuneet virheellisiksi tai riittämättömiksi. Mutta pidäkkeet ovat
vahvoja ja tuomareiden dilemma on tuttu: tervejärkinen ihminen ei yleensä tapa
toista, mutta kaikkia surmaajia ei mitenkään voi todeta syyntakeettomiksi.
Rikosoikeudellinen
järjestelmä, etenkin vankilat, kehittyi omaisuuden suojaksi. Henkirikoksille
oli pitkään omat käytäntönsä, ja esimerkiksi meidän ilmansuunnallamme kuninkaat
arvioivat varmaan oikein, että julmatkin teloitukset pönkittivät juuri kuninkaan
valtaa. Menneisyydessä henkirikos oli sukujen keskinäinen asia, josta saattoi
selvitä maksamalla verirahan (sakon). Toisin kuin tärkeitä asioita – perintöjä,
maanomistusta – henkirikoksia ei välttämättä tuotu lainkaan tuomioistuimiin.
Ne kirjailijat, jotka
kehittivät murharomaanin, olivat omituisia ihmisiä. Ehkä he olivat myös
nerokkaita. Poe tuli kuuluisaksi ja Doyle tuli erittäin kuuluisaksi.
Edelleenkään ei saisi
kustantajaa eikä tuottajaa hienolle käsikirjoitukselle, jonka nimi ja aihe
olisi esimerkiksi ”Kuka varasti rouva Skrofilta haloja?”
Ranskan suuren
vallankumouksen terrori oli määrältään vähäistä. Pakkohan sitä on verrata
vallankumoussotiin ja etenkin Napoleonin sotiin, joissa sai surmansa
määrättömästi ihmisiä.
Giljotiini oli
voimannäyttö. Kuvauksista päätellen julkinen teloittaminen aiheutti omasta
aloitteestaan paikalle kerääntyneille vahvoja tunteita, joista seksuaaliset
tunteet eivät taida olla kovin kaukana.
Tämä pari on pakko
mainita syvyyspsykologiaan menemättä. Sensuuri oli tätä kirjoitusta lukevien
elinajan Suomessakin ajoittain ahne etsimään sopimatonta sukupuolisuutta ja
kieltämään sellaisen esittämisen, mutta suhtautui lähes poikkeuksetta hyvin
rauhallisesti henkirikosten näyttämiseen ja kuvaamiseen.
Muistan erittäin hyvin ne
pari tapausta, joissa elokuvasensuuri otti silmätikukseen taiteellisesti
korkeatasoisia elokuvia, kuten Peckinpahin ”Olkikoirat”. ”Raaistavuudesta”
puhuttiin myös ”Hurjan joukon” yhteydessä. Enää tuota sanaa ei käytettäisi,
koska monikaan ei väitä enää tietävänsä varmasti, että raakojen elokuvien
katsominen raaistaa katsojaa. Siis ellei katsoja istu itse
elokuvatarkastamossa.
Luin ja näin ”Tuntemattoman
sotilaan” lapsena, tuoreeltaan. Elokuva ja kirja vaikuttivat monin verroin voimakkaammin
kuin mikään murhajuttu. Se ei aivan riitä selitykseksi, että sotaelokuva oli ”tosi”
ja murhajutut eivät.
Piiloisessa mielessä
näyttää olevan osasto pahoille asioille. Niin kauan kuin helvetin pelko
kaikkine tulisine järvineen oli ihmisille totta, se oli tietysti kuolemaan
paljon pahempi ajatus – kadotus ja kärsimys oli oleva ikuinen.
Itävaltalainen Karl Kraus
keksi erikoisen julman ajatuksen: kuoleman jälkeinen elämä onkin totta, mutta
mitään Jumalaa tai taiasta ei ole olemassa. Kuolleet nousevat haudoistaan ja
alkavat ihmetellä, miten saisivat aikansa kulumaan, kun aikaa ei enää ole.
Helvetin ja ikuisen
rangaistuksen pelko sammui vähitellen. Ehkä se oli osa sivilisaatioprosessia,
että näin kävi.
Ehkä raamatullisen
helvetin väistyminen oli vaikuttamassa siihen, että keksittiin kaikille
maanpäällinen helvetti eli ensimmäinen maailmansota.
Ihmiskunnan suuria
keksintöjä lueteltaessa teollinen tappaminen jätetään yleensä mainitsematta.
Sama oivallus toteutui kuitenkin toisessa maailmansodassa vielä verrattomasti
tehokkaammin ja sen jälkeen olemme olleet neuvottomia. Mahdollisimman suuren
kärsimyksen tuottaminen mahdollisimman monelle ei ole menettänyt suosiotaan,
mutta suurvaltasota on ongelma. Hulluimmatkin hallitsijat tietävät, että ydinaseisku
on itsemurha.
Ehkä on sitten niin, että
murhakirjat eli tavalliset dekkarit tulevat pian kääntymään laskuun, koska
todellisuus on jo löytänyt uuden teeman: joukkomurhat.
Ainakin Yhdysvalloissa
mediahuomio on suuri ja keskustelu sarjatuliaseista on kiihkeää. Myös Suomi on
muodissa mukana. Holtittomassa ammuskelussa ei ole paljonkaan tutkittavaa ja
selvitettävää, varsinkin jos ampujakin kuolee. Mutta kirjoitettavaa ja
kuvattavaa riittää.
Rouva Skrofin halkojen varastamisesta tulee mieleen tositapaus sisä-Suomesta. Kanttorilla oli menneinä aikoina halkopino jossakin metsän reunassa ja siitä hävisi osa salaperäisellä tavalla.
VastaaPoistaToki tunnettiin paikkakunnalta henkilö joka oli ennenkin syyllistynyt sellaisiin kujeisiin. Kukaan ei kuitenkaan voinut vannoa, että hän olisi ollut myös juuri tämän varkauden takana.
Kanttori laittoi pinoon kyltin: "Varas, älä kaikkea varasta!" Huvittavaa oli kuitenkin, että epäilty henkilö tuohtui kyltistä tavattomasti. Mutta ehkei tätäkään salpoliisitarinaa kukaan osta.
Haanpäälläkö se on tarina pienestä ja vaivaisesta mökinukosta (Hiiri-Pekka?), joka varastaa polttopuita varakkaammilta naapureiltaan, näiden tieten ja hyväksyenkin, köyhä ja ylpeä kun on,
Poistamutta kerran talvella hän yrittää hämätä ja kantaa puukuormansa hangessa askeliaan pidentäen, etteivät tunnistaisi, ja siitäkös naapurin isäntä kauhistuu, että nyt on käynyt oikea varas hänen halkopinollaan, ja sehän on saatava kiinni ja edesvastuuseen...
Jälkiä sitten seurataan joukolla ja kun ne johtavat Hiiri-Pekan (?) mökille, huokaisevat helpotuksesta, mutta läksyttävät ukkoa, ettei tämä seuraavalla kerralla tuolla tavalla säikyttelisi naapureitaan.
Jonkun muistikuvnai mukaan Ranskan suurten vallankumouksen terrori - "absoluuttista, lahjomatontga . järkkyumätöntä oikeunmukaisuutta" (Robespierre) - teloiti goljotiinillä 17.000 ihmistä, joista 3/4 oli ase kädessä tavattuja kapinallisia
VastaaPoistaYhdessä ainaosa salakujetusjtutussa 16.000 ihmistäö joutui mestauslavalal merkantilismin aikaan.
Maria Antoinette teloitettiin - tosin aihetodistein, mutta myöhemmin asia voitiin todentaa - rikoksesta, josta meidönkin maassamme oli noin vuoteen 1972 kuolemantuomio: maanpetos sodan aikana.
Markku af Heurlin
En tuommoisesta Kraussista ollut kuullutkaan.Mielenkiintoinen tuo ajatus ihmisistä,joiden kohtalo on ikuinen elämä.Olisiko järkeä tai mieltä elää täällä loputtomiin? Taidan pohtia tätä siihen saakka,kunnes kupsahdan.
VastaaPoistaErehdys Yhdysvaltojen aselakien ja tuon arvellun poliittisen keskustelun suhteen, saanen korjata.
VastaaPoistaAsiaa on täältä katsoen ollut aina vähintään työläs ymmärtää. Perustuslain toinen lisäys (2nd amendment) joka juontaa juurensa uudisraivaaja-aikoihin on keskeinen edelleen.
Mitä sanoisitte jos etevä oikeusavustaja olisi vedonnut Pasasta pidättämään tulleiden poliisien sarjatuliasentoon jääneiden vaihtimien tuliasentoon?
Ero on merkittävä. Täällä se ei ole ymmärrettävissä kuten se on Yhdysvalloissa.
Kuinka ja mitä lainsäädäntöjen ero saa aikaan on, kuten siellä sanotaan: a whole different ballgame. Vaikuttaisi olevan suosittua vertailla aselainsäädäntöjen eroja, kuin vertailtaisiin hattujen kokoja.
Yksi minulle käsittämätön ilmiö mikä liittyy tähän aiheeseen on vankilassa istuvien tai teloitusta odottavien mitä kyynisimpien miesmurhaajien naispuoliset groupiet. Jotenkin murhaaminen tuntuu joitakin naisia kovin kihhottavan. Jos mies on vielä hyvännäköinenkin kuten esimerkiksi Ted Bundy, niin hänellä saattaa olla satoja jos ei tuhansia naisfaneja, joista kymmenet haluaisivat heti avioitua heidän kanssaan. En tiedä yhdelläkään naismurhaajalla olevan sellaista miesfaniarmeijaa. Tämä on jonkinlainen geneettinen kysymys.
VastaaPoista