Sivun näyttöjä yhteensä

26. elokuuta 2012

Hämärää joukkoa


Tämän hetken käsityksen mukaan ”Häme” on peräisin saamen sanasta šämä. Se voi liittyä hämärään ja viitata himmeisiin ihmisiin, joita pesiytyi ainakin Kokemäenjoen suulle, luultavasti Kyrönjokivarteenkin. Porin seudulle paukahti joka tapauksessa sitten rautakaudella vaaleampaa väestöä.

Kummallisella tavalla kaiken yleissivistyksen tuolle puolen on jäänyt Porin Tuorsniemen verkko (Luho, 1954). Se on Kiukaiskulttuurin ajalta, jotain 2000 eKr. Ponteva journalisti vetäisi otsikon ”Maailman suurin muinaisverkko”.

Kaikki tietävät Antrean verkon, joka on maailman vanhin, tai ainakin melkein. Se on 10 400 vuotta vanha, Ancylus-järven ajalta. Löytöpaikka oli Antrean ja Vuoksenrannan välillä oleva Korpilahden kylä ja löytäjä Antti Virolainen. (Mainitsen sukunimen, koska tietääkseni tämänkin blogin yhteydessä esiintyvä sukunimen kantaja lienee samaa juurta.)

Antrean verkon jäännökset ovat jäljellä ja museossa. Tuorsniemen verkkoa ei ole, mutta kaarnasta veistettyjä kohoja on tähän mennessä saatu talteen yli 800. Kohot ovat yhdessä kasassa, joten verkko ei ole ollut pyynnissä.

On arvailtu, että siinä on mennyt meren pohjaan ison kalastusseurueen tokeet, ja ehkä seurue perässä. Unto Salo (Ajan ammoisista oloista. Satakunnan ja naapurikuntien esihistoriaa. SKS 2008) esittää jännittävän ajatuksen. Jospa kysymyksessä oli jata. Tuollainen verkkomäärä ei oikein sovellu hylkeenpyyntiin. Silakkaan ja loheen se olisi erinomainen.

Mutta verkkoa tulisi ainakin kilometri!

Samainen kiukaiskulttuuri merkitsi joka tapauksessa kudotun kankaan ilmestymistä nykyiseen Suomeen. Voi olla, että myös tulentekoneuvot paranivat. Tuluksista ei pidä puhua, koska ensimmäisiin rautaesineisiin oli vielä aikaa. Vakiintunut tulkinta on 1200 eKr. ja seutu oli nykyistä Turkkia. Suomessa rautakausi ajoitetaan tavallisesti 500 eKr. – 1300 jKr. (Siihen toimeen halukas voi mielessään muuttaa lyhenteet muotoon eaa ja jaa tai BCE ja CE.) Vaikka kalamiesten kaveri se oli Ristuskin.

Tuo yksi ainoa verkko, rannan nousemisen vuoksi kuivalta maalta savesta löydetty, panee ajattelemaan muinaista menoa toisenkin kerran. Noin suurisuuntainen hanke, jossa pelkkä kalastus ja saaliin käsittely sitoo kymmeniä ihmisiä, edellyttää myös ”markkinoita” eli kalan kysyntää. Sitä en lähde arvailemaan, paljonko sitä kalaa saatiin, mutta uskallan arvata, että paljon. Suomi maksoi jopa piispanveronsa keskiajalla kapahaukina. Maittavampi kala meni varmaan parempiin suihin.

Kunhan tästä päästään lähteille, selvitän kalan käsittelyn historian. Luulen että suolaaminen, kuivaaminen ja mädättäminen ovat hyvin vanhoja keinoja. Ainakin meren rannoille pyörittäessä jämäpalojen kokeileminen tulee äkkiä mieleen. Mädättäminen unohtuu äkkiä; prosessi on hyvin samanlainen kuin hapattaminen, joka liittyy leipään ja maitoon.

Keittäminen ja keramiikka ovat samaa kantaa. Tosin kuivatut tai poltetut ruukut olivat aluksi tarpeen esimerkiksi juuri kalojen säilyttämiseen. Japanilaiset Yomon-ruukut ovat huimasti maanviljelyä vanhempia (13 000 – 8 000 eKr.) Hyvä etteivät tiskanneet kunnolla. Astioiden pohjalle on kärventyneitä tähteitä, joiden ajoittaminen ei tee tiukkaa.

Tuon leipomalla (käärimällä) valmistetun ruukun seuraaja oli sitten yksi maailmanhistorian hienoimpia keksintöjä, dreija. Järki sanoisi, että se on sama keksintö kuin pyörä, mutta mene tiedä. Wikipedia ajoittaa molemmat noin vuoteen 4 500 eKr. Sama lähde huomauttaa viisaasti, että Amerikan mantereen tunnettu ongelma, pyörän puuttuminen, näyttäisi liittyvän asiaan, jota mm. Jared Diamond esittelee ansiokkaasti, kesyttämiskelpoisten eläinten puuttumiseen, eli kotieläimistä ja etenkin vetojuhdista oli tiukkaa. Hevosen tapainen oli kuollut sukupuuttoon ammoisina aikoina, ja kaikki inkkareille tunnusomaiset hevoset olivat espanjalaisten valloittajien perua.

Hevoset muuten oli tapana tuupata mereen ”hevosleveyspiirillä”, ellei matka edistynyt. Hevonen tarvitsee hengissä säilyäkseen uskomattoman määrän vettä, ja se siis oli melkoinen logistinen ongelma varhaisille valloittajille, jotka liikkuivat tuulien armoilla purjeilla.

9 kommenttia:

  1. Muinoin lukiomantsassa puhuivat "hepoasteista", joka on ehkä vähän nasevampi nimitys. Mutta mielenkiintoinen tarina tosiaan on taustalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ollut tiennyt tästä, eli luulin että the Doorsin laulu (tai puhe-esitys) horse latitudes kertoo vaan jostain satunnaisesta haverista.

      Poista
    2. mikseivät ole syöneet hepoja, kun ruokakin on varmaan tiukassa ollut pitkällä laivareissulla, miksi ovat mereen tuupanneet?

      Poista

  2. Olisipa sellainen älyllistymisen horisontti jonka päässä pilkistäisi toivo tajuta kanan ja ihmisen vuorovaikutusta. Edellisillä sukupolvilla oli. Minulle kana on ollut joku höön tai tsikin tai jotain latinaa, missä vaiheessa luovutin. Sen verran ajoissa että älyän tässä kiukuta silpojiani vastaan.

    Sitten se on ollut häkkikanaa, onnellista kanaa,vapaata kanaa. Kanakoppini TV:stä annosteltua mielentuketta.

    Peter Fryckman hakattiin vankilassa, toistuvasti. Miksi lasken päähäni näin rumia ja ikäviä asioita ? Enpä juuri laskekaan,mutta kuinka sellitoverit voivat olla noin kilttejä ja uskoa mitä YleHs harhauttavat kanssasuomalaisiaan ? Että oli Kasinotalous ja pankkikriisi Fryckmanin tekoa. Että liian vähällä pääsee, iskempä turpaan. Ja entä vankioikeustiede ja mitä lauermaa se Matilda Wreden ja kristiystävien ja pelastusarmeijan höpöhöpön jälkeinen
    laitostamiskotouttaminen onkaan. Onhan siellä näitä madamoppineita, konsistoripätevinä johtajina. Vahinko että edelliset naudat vietiin teuraiksi.

    No, Fryckman pitää Kulosaaren pihallaan kanoja lapsosten iloksi ja leikeiksi, ja omaksi eloisuudekseen varmaankin. En tunne miestä enkä aikaisempiakaan vaiheita. Viskelen lööpeistä omia tartuntakohtiani. Innostun asiasta koska HS kertoi muodista pitää kanoja. Eräskin perhe piti kolmea kotkottajaa ja sai päivittäin kaksi vastamunittua munaa aamiaisensa piristykseksi.

    Voiko olla totta. Muniiko kana tota tahtia ? Keväinen muuttolintujen munimaan narraaminen kähveltämällä sen munat kerran toisensa jälkeen on ikivanha taito hankkia murkinaa talvinälkiintyneille ihmisille. Ja kuinka pitkään niitä saa säilymään. Uppoluksissa vedessä ? Ja onko kana tavallista tyhmempi joten se kesytetiin, ja munii läpi vuoden. Munat pitää kai aina varastaa sen pesäyritelmistä, tai kiepsauttaa robottihihnalle nykyään. "Selfaktorista" puhuu K.V. Kaukovalta teollisuushistoriassa. Tällainen Kaukovalta tajusi niin paljon, vaikka tilaajien itsesensuuri ja velvollisuudentunto pitää yleisö tietämättömän levollisuudessa, estääkin avauksia syventämästä intressien ja etuoikeuksien valottamiseen. (Siksi tämäkin yritelmäni on näin säälittävää.)

    Jatkan silti. Kaukovalta sanoo ihan lopuksi vuoteen 1929 ulottuvassa Tampereen Verkatehtaan tarinassa kuinka se oli ollut kehitys- ja valloitusretki.
    Valloitettu oli käsityöläismestarien elinpiiri, viekoteltu oli veran ja saran käyttäjät itsekehrätyistä, värjätyistä jne tehdastekoisiin. Ja nythän tehtaatkin missä lienevätkään ja lampaat miten pakkoruokitaan ja miten robottikeritään !

    Ja kuka tätä julmaa vierestä katsookaan ? Tiedän kutka. Viime tiistaina Kansallisteatterissa venäläisryhmä Andrei Moguchi sen näytti. Juhlaviikkoa.Kiitos veronmaksajat. Kerron lyhyesti työläisten pomosta. Tästä MBA oliosta. Siihen tarvittiin kääpiö. Ihan oikea -energinen ja hyvä näyttelijä olikin. Olojen inhimillistämisyrityskin -jäi puheeksi. Ei edes näytelmäksi vaan sellaisen suunnitteluksi. Lisää puuduttavaa Ambulante teatteria saa Thl Elvira ja muin nimin maailmanparastasuomea meinaavista laitoksista.

    Hurjaa touhua on ollut elukoitten kesyttäminen -kuten norsun nujertaminen. Ja nyt ihmisen. Vaan on ihminen luonnon päälle päässyt. Tuo Neil Armstrongkin. Ja kuinka näistä kuulennoista räjähtääkään kipunoita syttyä siellä ja täällä. Tämä nettilohtukin, kaupasta hakea. Lukea ja fiksustella. Voi surku.
    Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
  3. Jospa kyseessä oli kohotehtaan varasto, joka kehittymättömien markkinoiden takia oli jäänyt myymättä ;)

    VastaaPoista
  4. "Mädättäminen unohtuu äkkiä; prosessi on hyvin samanlainen kuin hapattaminen.."

    Niin, onkohan naapureittemme herkku surströmning (hapansilakka) sittenkin mädätettyä, ainakin hajusta päätellen.

    Kun alkuun pääset, JK, kirjoita myös suolan kultuurihistoriallisesta ihanudesta: mikä autuas hetki on ollutkaan kun ei lihaa ja kalaa tarvinnut hapattaa tai mädättää vaan sen saattoikin suolata.

    VastaaPoista
  5. Muutama päivä sitten Kemppinen ihasteli kivikirveen muotoa ja onhan tuo ruukkukin kaunis. Ruukusta tuli mieleeni Paavo Lipposen muotokuva, jonka Kain Tapper teki muistaakseni Paavon 60-vuotispäivän kunniaksi.Minne se on mahdettu piilottaa? Sehän oli puusta tehty, muoto suunnilleen sellainen kuin kaksi kuvan mukaista ruukkua päälekkäin, avoimen päät vastakkain. Netistäkään en ole löytänyt yhtään kuvaa. Siis suunnilleen kuin amerikkalainen jalkapallo, mutta täysin sileä ilman mitään yksityiskohtia. Jotakuta mahtaa nolottaa.

    VastaaPoista
  6. Savolaiset, jotka muutenkin ovat ylivertaista kansaa keksivät jo aikoinaan kampakeramiikkaansa väsätessään sekoittaa saveen asbestia, joka lujitti ja kevensi astioita. Tämä haitekki levisi sitten muuallekin, kuten monet muutkin hyvät savolaisten aikaansaannokset. Mm täällä voi niitä käydä katselemassa: http://www.leppavirta.fi/index.php?id=138

    VastaaPoista