Tämän hetken käsityksen mukaan ”Häme” on peräisin saamen
sanasta šämä. Se voi liittyä hämärään ja viitata himmeisiin ihmisiin, joita
pesiytyi ainakin Kokemäenjoen suulle, luultavasti Kyrönjokivarteenkin. Porin
seudulle paukahti joka tapauksessa sitten rautakaudella vaaleampaa väestöä.
Kummallisella tavalla kaiken yleissivistyksen tuolle puolen
on jäänyt Porin Tuorsniemen verkko (Luho, 1954). Se on Kiukaiskulttuurin
ajalta, jotain 2000 eKr. Ponteva journalisti vetäisi otsikon ”Maailman suurin
muinaisverkko”.
Kaikki tietävät Antrean verkon, joka on maailman vanhin, tai
ainakin melkein. Se on 10 400 vuotta vanha, Ancylus-järven ajalta.
Löytöpaikka oli Antrean ja Vuoksenrannan välillä oleva Korpilahden kylä ja
löytäjä Antti Virolainen. (Mainitsen sukunimen, koska tietääkseni tämänkin
blogin yhteydessä esiintyvä sukunimen kantaja lienee samaa juurta.)
Antrean verkon jäännökset ovat jäljellä ja museossa.
Tuorsniemen verkkoa ei ole, mutta kaarnasta veistettyjä kohoja on tähän
mennessä saatu talteen yli 800. Kohot ovat yhdessä kasassa, joten verkko ei ole
ollut pyynnissä.
On arvailtu, että siinä on mennyt meren pohjaan ison
kalastusseurueen tokeet, ja ehkä seurue perässä. Unto Salo (Ajan ammoisista
oloista. Satakunnan ja naapurikuntien esihistoriaa. SKS 2008) esittää
jännittävän ajatuksen. Jospa kysymyksessä oli jata. Tuollainen verkkomäärä ei
oikein sovellu hylkeenpyyntiin. Silakkaan ja loheen se olisi erinomainen.
Mutta verkkoa tulisi ainakin kilometri!
Samainen kiukaiskulttuuri merkitsi joka tapauksessa kudotun
kankaan ilmestymistä nykyiseen Suomeen. Voi olla, että myös tulentekoneuvot
paranivat. Tuluksista ei pidä puhua, koska ensimmäisiin rautaesineisiin oli
vielä aikaa. Vakiintunut tulkinta on 1200 eKr. ja seutu oli nykyistä Turkkia.
Suomessa rautakausi ajoitetaan tavallisesti 500 eKr. – 1300 jKr. (Siihen
toimeen halukas voi mielessään muuttaa lyhenteet muotoon eaa ja jaa tai BCE ja
CE.) Vaikka kalamiesten kaveri se oli Ristuskin.
Tuo yksi ainoa verkko, rannan nousemisen vuoksi kuivalta
maalta savesta löydetty, panee ajattelemaan muinaista menoa toisenkin kerran.
Noin suurisuuntainen hanke, jossa pelkkä kalastus ja saaliin käsittely sitoo
kymmeniä ihmisiä, edellyttää myös ”markkinoita” eli kalan kysyntää. Sitä en
lähde arvailemaan, paljonko sitä kalaa saatiin, mutta uskallan arvata, että
paljon. Suomi maksoi jopa piispanveronsa keskiajalla kapahaukina. Maittavampi
kala meni varmaan parempiin suihin.
Kunhan tästä päästään lähteille, selvitän kalan käsittelyn
historian. Luulen että suolaaminen, kuivaaminen ja mädättäminen ovat hyvin
vanhoja keinoja. Ainakin meren rannoille pyörittäessä jämäpalojen kokeileminen
tulee äkkiä mieleen. Mädättäminen unohtuu äkkiä; prosessi on hyvin samanlainen
kuin hapattaminen, joka liittyy leipään ja maitoon.
Keittäminen ja keramiikka ovat samaa kantaa. Tosin kuivatut
tai poltetut ruukut olivat aluksi tarpeen esimerkiksi juuri kalojen
säilyttämiseen. Japanilaiset Yomon-ruukut ovat huimasti maanviljelyä vanhempia
(13 000 – 8 000 eKr.) Hyvä etteivät tiskanneet kunnolla. Astioiden
pohjalle on kärventyneitä tähteitä, joiden ajoittaminen ei tee tiukkaa.
Tuon leipomalla (käärimällä) valmistetun ruukun seuraaja oli
sitten yksi maailmanhistorian hienoimpia keksintöjä, dreija. Järki sanoisi,
että se on sama keksintö kuin pyörä, mutta mene tiedä. Wikipedia ajoittaa
molemmat noin vuoteen 4 500 eKr. Sama lähde huomauttaa viisaasti, että
Amerikan mantereen tunnettu ongelma, pyörän puuttuminen, näyttäisi liittyvän
asiaan, jota mm. Jared Diamond esittelee ansiokkaasti, kesyttämiskelpoisten
eläinten puuttumiseen, eli kotieläimistä ja etenkin vetojuhdista oli tiukkaa.
Hevosen tapainen oli kuollut sukupuuttoon ammoisina aikoina, ja kaikki
inkkareille tunnusomaiset hevoset olivat espanjalaisten valloittajien perua.
Hevoset muuten oli tapana tuupata mereen
”hevosleveyspiirillä”, ellei matka edistynyt. Hevonen tarvitsee hengissä
säilyäkseen uskomattoman määrän vettä, ja se siis oli melkoinen logistinen
ongelma varhaisille valloittajille, jotka liikkuivat tuulien armoilla purjeilla.
Muinoin lukiomantsassa puhuivat "hepoasteista", joka on ehkä vähän nasevampi nimitys. Mutta mielenkiintoinen tarina tosiaan on taustalla.
VastaaPoistaEn ollut tiennyt tästä, eli luulin että the Doorsin laulu (tai puhe-esitys) horse latitudes kertoo vaan jostain satunnaisesta haverista.
Poistamikseivät ole syöneet hepoja, kun ruokakin on varmaan tiukassa ollut pitkällä laivareissulla, miksi ovat mereen tuupanneet?
Poista
VastaaPoistaOlisipa sellainen älyllistymisen horisontti jonka päässä pilkistäisi toivo tajuta kanan ja ihmisen vuorovaikutusta. Edellisillä sukupolvilla oli. Minulle kana on ollut joku höön tai tsikin tai jotain latinaa, missä vaiheessa luovutin. Sen verran ajoissa että älyän tässä kiukuta silpojiani vastaan.
Sitten se on ollut häkkikanaa, onnellista kanaa,vapaata kanaa. Kanakoppini TV:stä annosteltua mielentuketta.
Peter Fryckman hakattiin vankilassa, toistuvasti. Miksi lasken päähäni näin rumia ja ikäviä asioita ? Enpä juuri laskekaan,mutta kuinka sellitoverit voivat olla noin kilttejä ja uskoa mitä YleHs harhauttavat kanssasuomalaisiaan ? Että oli Kasinotalous ja pankkikriisi Fryckmanin tekoa. Että liian vähällä pääsee, iskempä turpaan. Ja entä vankioikeustiede ja mitä lauermaa se Matilda Wreden ja kristiystävien ja pelastusarmeijan höpöhöpön jälkeinen
laitostamiskotouttaminen onkaan. Onhan siellä näitä madamoppineita, konsistoripätevinä johtajina. Vahinko että edelliset naudat vietiin teuraiksi.
No, Fryckman pitää Kulosaaren pihallaan kanoja lapsosten iloksi ja leikeiksi, ja omaksi eloisuudekseen varmaankin. En tunne miestä enkä aikaisempiakaan vaiheita. Viskelen lööpeistä omia tartuntakohtiani. Innostun asiasta koska HS kertoi muodista pitää kanoja. Eräskin perhe piti kolmea kotkottajaa ja sai päivittäin kaksi vastamunittua munaa aamiaisensa piristykseksi.
Voiko olla totta. Muniiko kana tota tahtia ? Keväinen muuttolintujen munimaan narraaminen kähveltämällä sen munat kerran toisensa jälkeen on ikivanha taito hankkia murkinaa talvinälkiintyneille ihmisille. Ja kuinka pitkään niitä saa säilymään. Uppoluksissa vedessä ? Ja onko kana tavallista tyhmempi joten se kesytetiin, ja munii läpi vuoden. Munat pitää kai aina varastaa sen pesäyritelmistä, tai kiepsauttaa robottihihnalle nykyään. "Selfaktorista" puhuu K.V. Kaukovalta teollisuushistoriassa. Tällainen Kaukovalta tajusi niin paljon, vaikka tilaajien itsesensuuri ja velvollisuudentunto pitää yleisö tietämättömän levollisuudessa, estääkin avauksia syventämästä intressien ja etuoikeuksien valottamiseen. (Siksi tämäkin yritelmäni on näin säälittävää.)
Jatkan silti. Kaukovalta sanoo ihan lopuksi vuoteen 1929 ulottuvassa Tampereen Verkatehtaan tarinassa kuinka se oli ollut kehitys- ja valloitusretki.
Valloitettu oli käsityöläismestarien elinpiiri, viekoteltu oli veran ja saran käyttäjät itsekehrätyistä, värjätyistä jne tehdastekoisiin. Ja nythän tehtaatkin missä lienevätkään ja lampaat miten pakkoruokitaan ja miten robottikeritään !
Ja kuka tätä julmaa vierestä katsookaan ? Tiedän kutka. Viime tiistaina Kansallisteatterissa venäläisryhmä Andrei Moguchi sen näytti. Juhlaviikkoa.Kiitos veronmaksajat. Kerron lyhyesti työläisten pomosta. Tästä MBA oliosta. Siihen tarvittiin kääpiö. Ihan oikea -energinen ja hyvä näyttelijä olikin. Olojen inhimillistämisyrityskin -jäi puheeksi. Ei edes näytelmäksi vaan sellaisen suunnitteluksi. Lisää puuduttavaa Ambulante teatteria saa Thl Elvira ja muin nimin maailmanparastasuomea meinaavista laitoksista.
Hurjaa touhua on ollut elukoitten kesyttäminen -kuten norsun nujertaminen. Ja nyt ihmisen. Vaan on ihminen luonnon päälle päässyt. Tuo Neil Armstrongkin. Ja kuinka näistä kuulennoista räjähtääkään kipunoita syttyä siellä ja täällä. Tämä nettilohtukin, kaupasta hakea. Lukea ja fiksustella. Voi surku.
Jukka Sjöstedt
Jospa kyseessä oli kohotehtaan varasto, joka kehittymättömien markkinoiden takia oli jäänyt myymättä ;)
VastaaPoista"Mädättäminen unohtuu äkkiä; prosessi on hyvin samanlainen kuin hapattaminen.."
VastaaPoistaNiin, onkohan naapureittemme herkku surströmning (hapansilakka) sittenkin mädätettyä, ainakin hajusta päätellen.
Kun alkuun pääset, JK, kirjoita myös suolan kultuurihistoriallisesta ihanudesta: mikä autuas hetki on ollutkaan kun ei lihaa ja kalaa tarvinnut hapattaa tai mädättää vaan sen saattoikin suolata.
Mark Kurlansky on kirjoittanut
PoistaSuolan maailmanhistorian.
Muutama päivä sitten Kemppinen ihasteli kivikirveen muotoa ja onhan tuo ruukkukin kaunis. Ruukusta tuli mieleeni Paavo Lipposen muotokuva, jonka Kain Tapper teki muistaakseni Paavon 60-vuotispäivän kunniaksi.Minne se on mahdettu piilottaa? Sehän oli puusta tehty, muoto suunnilleen sellainen kuin kaksi kuvan mukaista ruukkua päälekkäin, avoimen päät vastakkain. Netistäkään en ole löytänyt yhtään kuvaa. Siis suunnilleen kuin amerikkalainen jalkapallo, mutta täysin sileä ilman mitään yksityiskohtia. Jotakuta mahtaa nolottaa.
VastaaPoistaSavolaiset, jotka muutenkin ovat ylivertaista kansaa keksivät jo aikoinaan kampakeramiikkaansa väsätessään sekoittaa saveen asbestia, joka lujitti ja kevensi astioita. Tämä haitekki levisi sitten muuallekin, kuten monet muutkin hyvät savolaisten aikaansaannokset. Mm täällä voi niitä käydä katselemassa: http://www.leppavirta.fi/index.php?id=138
VastaaPoista