Onnellisuutta edistävät uuden tiedon mukaan terveet elämäntavat ja liikunta. Vastustan jyrkästi terveitä elämäntapoja ja liikuntaa.
Sellainen voisi olla hieno eläkeläisten ilta, että halukkaille tarjottaisiin määrättömästi ”Talonmiehen vapaapäivää” jaloviinaa ilman kolaa, haitarilla soitettaisiin ja vähintään kaksi pari tappelisi lattialla. Edes entisiä poliiseja ei otettaisi mukaan, paitsi jos he vakuuttaisivat kirjallisesti muuttaneensa entiset tapansa. Entiset virkatuomarit eivät pääsisi silläkään keinolla, koska he ovat parantumattomia.
Tarkoitan siis me. Enkä juo viinaa, en pidä haitarinsoitosta enkä tappelemisesta. Kun joskus alaikäisenä, muistaakseni alle 10-vuotiaana, kokeilin tuota suosittua liikuntamuotoa, kävi heti ilmi, että olin tyystin vailla lahjoja siihenkin lajiin.
Tilanne voi vaikuttaa kiperältä. En tiedä, onko humanitaarinen maastamuutto nyt kielletty. Sellaiseen en tunne tarvetta. Viihdyn täällä. Minulla on hyvä olla. Olen varmaankin hyvin onnellinen.
Eilen suunnittelin liiketointa. Pitäisi ottaa yhteyttä K-ryhmän vuorineuvoksiin. Myös S-ryhmä tulee kysymykseen. Hautausmaalla huomasin, miten paljon siellä on hyvää mainostilaa käyttämättä. Aion ehdottaa Pirkkatuote-merkkiä hautakiveeni; minulla on miespaikka maksettuna, yläpeti. Vastaavasti brändin haltija voisi osallistua kuoppaamiskuluihin.
Hautakivessä ehkä kosketusnäyttö olisi tyylikkäin, mutta kyllä pahvinen plakaatikin kelpaisi. ”Tässä lepää Jukka Kemppinen – mutta ryhmämme kauppiaat eivät lepää.” Tai ”Jukka Kemppinen – ja muistakaa myös viikon uskomaton tarjouksemme, Kulta-Mokka vain 2 eur /pkt.”
Ei epäilyä. Tämäkin kiirastorstain kirjoitus kääntyy saarnaksi.
Onnellisuuden mittaaminen voi olla hyvinkin tieteellistä, mutta jää siihen yksi vika. Kyselemällä ja tekemällä ovelia kontrollikysymyksiä selvitetään vastaajan käsitys omasta tilastaan, suhteessa itseensä.
Ja juuri siinä on vika.
Mitä enemmän tarkkailet itseäsi, sitä onnettomampi olet. Kiihdytä kuntoasi ja päädyt kelpo narsistiksi. Psykoosinomainen hölköttely on aivan turhan suosittua. Seuraa syömistäsi ja juomistasi ja mittaa hiilijalanjälkiäsi ja syntikuormaasi ympäristön rasittajana, ja voit päätyä vakavan, kliinisesti todettavan häiriön uhriksi. Anroreksia ja bulimia ovat sama sairaus, siis itsensä nälkiinnyttäminen ja mässäily.
Perinteiset seitsemän kuolemansyntiä, ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, ylensyönti ja himo ovat kaikki minän häiriöitä suhteessa sinuun tai teihin.
Seitsemän kardinaalihyvettä, osaksi kristillisiä, osaksi Platonia, ovat usko, toivo ja rakkaus, oikeamielisyys, viisaus, rohkeus ja kohtuullisuus.
Nämä ovat kaikki suhtautumista maailmaan, historiallisesti ehkä ihmisiin joukkona, nyt ei edes biosfääriin, vaan kaikkeen olevaan ja olevaksi arveltuun. – Tiede nimittäin, myös astrofysiikka, edellyttää välttämättömästi oikeamielisyyttä, jota ei liene epämääräisten uskomusten tuputtaminen tai vetelästi toteutettujen kokeiden markkinointi totuutena.
Kristityt puhuvat kaksoiskäskystä ja sanovat, että sekä lähimmäisiä että Jumalaa pitäisi rakastaa. Tämä ei ole muotia. Lähimmäisistä valikoidaan myönteisille tunteille sopivat kohteet, ne jotka ovat ansioituneet siinä määrin, että he ansaitsevat MINUN kiintymykseni. Jumalasta sanotaan, ettei mitään sellaista ole olemassa.
Ehkä ei olekaan. Pääsiäistarina ja Bachin passiot päätyvät tyhjään hautaan. Joku ryökäle varasti ruumin! Mutta mystiikka määrittyy väljimmin ja tunnustusten ulkopuolelle mennen irtautumisena minästä. Kenellä on tällainen suunta, hän tuskin voi olla tavattoman kiinnostunut omasta onnellisuudestaan.
Onnelliseksi ei tee raha, vaan liikunta ja syömisten valikointi. Varakkaat eivät siis ole onnellisia rahojen takia, vaan hölkkäämisen ja laadukkaan syömisen. Tosin resuissa verkkareissa on haasteellisempaa hölkätä Sörkässä kuin hintavissa vetimissä New Yorkissa. Mutta tästähän ei ollutkaan kysymys, eihän. Ja kivampi on lenkkeillä rucolat kuin Hk:n lenkit perstaskuissa, varsinkin jos jälkimmäisessä tapauksessa juoksee poliisia pakoon. Mutta siis kaiken kaikkiaan: on tutkittu, että raha ei tee onnelliseksi. Liikunta tekee. Ja hyvä ruoka.
VastaaPoistaKun minä olin saanut ns. apua työvoimatoimistosta jouduin Arsenalpankin kautta firmaan, jossa mörkö möi mainostilaa kengänpohjiin ja rekka-autoihin ja minne nyt saattoi keksiä pinnan. Täällä piti olla kunnes puolen vuoden jälkeen sain itseni Sarasvuolle joka keksi että on idiootti (koska oli joutunut tuollaiseen firmaan mutta pyydin kylläkin etukäteen nimekkään finanssifirman edustajalta tietoa, mikä firma on kyseessä: ihan ok, oli hänen arvio. Näin meitä viedään kuin pässin narusta. Kun tässä yhteydessä huomasin, että Suomen Pankin tiedot säilytetään samassa vikkelässä virmassa alkoi jo toinen tuti tulemaan mieleen ja kysyin apua. En koskaan saanut tietää miten meni mutta kymmenen vuoden päästä kun sonnit ja naudat olivat rauhoittuneet ymmärsin, että minä olin saanut asiat muutoksiin. Sain siis valtion tai jonkun roskapankin vihamiehekseni, en edes tajunnut miksi. Oli vain outoa että lapsen silmin katsovalle ei tarjota työtä muutakuin mörköfirmoissa joilla vastuuta asioissa joista ei voisi ikinä asioita yhdistää. Nyt voi tuntua toisin: maailma on sekaisin ei ainoastaan mainostilojensa suhteen vaan myös kaiken muun. Kun tajusin myöhemmin mitä SAP tarkoittaa alkoi nimittäin vähintään yhtä suuri pelko. Oli ollut ojasta allikkoon ja se, että työntekijöitä kuoli kesken nuoruuden tai että mainostilaa ei saatu kaupaksi vaikka matemaattisesti oli hemmetin ()!) kova juttu kuulkaas - niin siinä sitten kärsin taas. Nauru-hyenat senkuin nauroivat: heille se oli yhtä juhlaa. Minun elämä jatkui yhtä hirvittävillä seurauksilla ja kun paskanlevitys on alkanut se ei näytä loppuvan; sitä mukaa mitä aikuinen yrittää ymmärtää tätä elämää niin infantit dinnerjuhlissaan juoruivat kaikesta jotain muuta. Olipa hilpeetä ja onneksi elämä menee uusintana.
VastaaPoistaEn edes viitsi naurattaa heitä enää kertomalla parhaimmat elämän törmäykset: nyt haluaisin vain elää jonkunlaisessa yhteydessä jossa jokin pitää paikkansa, on aikuisten keksimä ja aikuisten johtama ja aikuisten valvoma: en enää kestä tätä kakaravaltioiden keskinäistä kinaa, typeriä väittämiä, vääriä herjoja ja sairaita ihmisiä. En kestä enää Kemppinen.
Kaiken välissä olen silti - onnellinen. Kan du tänka dig. Ei voi kun itkeä.
En haluaisi olla pedantti pässi, mutta kun tuli naputettua tästä toisessa blogissa niin julistetaan sanaa täälläkin:
VastaaPoistaUsko, toivo ja rakkaus ovat teologisia hyveitä. Viisaus, oikeamielisyys, rohkeus ja kohtuullisuus kardinaalihyveitä.
Tämä erottelu on äärimmäisen tärkeää ;)
Nyt se tapahtui. Olen jo kauan ajatellut hautakiviä mainostauluina, kiven koko, muoto ja materiaali, joskus teksitikin mainostaa poismennyttä ja samalla jäljellä olevaa sukua. Nyt itse Kemppinenkin on päätynyt samanlaiseen näkemykseen. Olen ajatellut, että en halua mainostaulua itsestäni, mutta jos se tuottaisi tulevalle leskelleni hiukan lisätuloa, niin miksikäs ei. Tulon voisi myös ohajta kehitysmaiden lapsille tms. ylevään tarkoitukseen.
VastaaPoistaMiten olisi käynyt jatkosodassa, jos joku olisi noina aikoina vastustanut, ja vieläpä jyrkästi, terveitä elämäntapoja ja liikuntaa.
VastaaPoistaOlisimme hävinneet!
Minä olen 87 v.
Ad Ida: - niitä on lisääkin. Myös käsitteen "hyve" merkitys on muuttunut. Resennsanssin *virtù* on muuta. Katolisen teologian vieläkin korostama ajatus hyveestä taivaallisena lahjana on muuta. Samaan hengenvetoon olisi mainittava eri klassikkojen käsitykset kungfutselaisista (älä välitä oikeinkirjituksesta) hyveistä, ja olisi mainittava Koraanin hyveet jne.
VastaaPoistaAd Anonyymi - jatkosodassa - silloin ei ollut "liikuntaa". Urheilua oli. 'Lliikunta' saatiin luomuna, työssä.
VastaaPoistaJatkosodassa useillakin joukko-osastoilla oli pahoja vaikeuksia fyysisen kunnon petettyä. Olisi myös helppo luetella esiupseereita, joiden kunto ei kestänyt. Fyysinen kunto mainittiin upseeriarvosteluissa.
Minulla sattui olemaan suku puolillaan sota-ajan himoliikkujia, yhtenä isäni (2. palkinto Karjalan armeijan hiihtokilpailuissa).
Mutta maalaismies ei juossut olemattomia. Pentti Haanpäällä on siitä ilkeäniloisia novelleja.
Yhden onni, toisen onnettomuus. Puoluejohtaja vaatii että yksikään lapsi ei tule ulos koulun portista ilman ruotsin kieltä, lapsi halua itse päättää.
VastaaPoistaMiksi koulun portin päällä ei lue että koulutyö vapauttaa?
Onnellisuuteen tarvitaan neljä puutetta:
VastaaPoista- Puute liiasta rahasta
- Puute liiasta työstä
- Puute liiasta vastuusta työntekijöistä/läheisistä
- Puute näiden puutteiden aiheuttamasta katkeruudesta
Haanpään köysien varassa polkupyöränsä päällä saunan katossa äheltävä pyöräurheilija on kuvana ikimuistoinen.
VastaaPoistaKaveri, löylynlyöjä toteaa: "hulluna on hyvä elää.."
OK on pitkän kliinikon uransa aikana alkanut pitää näitä eteenpäin vohluavia ja rementäviä, silmiään pyöritteleviä vouhakkeita, Rrrautakorpia, turkkia ja muita puolinatsistisia lihanpalvaajia vaarallisena ja kavahdettavana lajina.
Joka on käynyt tavallisella kuntosalilla, ei voi olla huomaamatta sitä harrasta, autististista ja itseäänpeilaavaa tunnelmaa, jolla näissä narsismin temppeleissä huolekkaasti mittiloidaan jokaikisien lihaksen säikeen kehitystä lötköstä allista viritetyn jousen kaltaiseksi pumpuksi.
Ad OK: viittaat myös Haanpään henkilöön, jonka nimeksi mainitaan kylpyurheilija Kemppainen.
VastaaPoistaSAd Anonyymi: - ymmärrä tunteesi, mutta esimerkkisi ei ole hyvä. Tietty osa koulun aineista on pakollisia, esimerkiksi matematiikka. Tämä on vähän niin kuin oppivelvollisuuden idea. Kun se on täytetty, valitaan aineet itse.
VastaaPoistaPitäisi riittää, että on vähän onnellinen eikä aina rohmuta kaikkea onnellisuutta kerralla. Tässä menee tällaisen jo syntymästä saamapuolelle jääneen pää sekaisin, kun kohta eläkkeitä ei ole enää varaa maksaa ja silti tohistaan terveellisistä elämäntavoista, jotta voisi pitkään rellestää Karibialla eläkkeidensä varassa. Vähemmän kuulee ja näkee kannustushuutoja sen puolesta, miten saadaan eläkkeellä olon aikaa yläpäästä supistettua. Se kun tuppaa olemaan siellä yläpäässä kalliin puoleista.
VastaaPoistaPohjalaiset jytkyt taitavat olla aavistuksen erilaisia kuin muualla ainakin nykyisin. Latosaaren lava Lapualla on kuulopuheiden mukaan ainoa, jossa alkoholilla on näkyvästi osuutta illan riennoissa. Nyt lavaa ollaan purkamassa eikä museovirasto näytä pistävän tikkua ristiin tällaisen perinteisen kulttuurikeitaan säilyttämiseksi.
Eräiden kanadalaisten tutkijoiden mukaan melodinen musiikki saattaa nostaa eräässä aivotumakkeessa mielihyvän välittäjäaineen, dopamiinin, pitoisuutta 6 %:lla. Välihuomautuksena todettakoon, että kokaiinin käyttäjillä tämä luku voi olla 12%. Melodian jättiläinen J.S. Bach tämän tiesi ilman tutkimustakin.
Anonyymille:
VastaaPoistaTuotapa ei ole tullut ennen ajateltua: kenet koulutyö vapauttaa?
Puoluejohtajan, jonka taas kerran näemme tulevan Säätytalon (!) hallitusneuvotteluista voittajan elkein? Vai ainutkertaisen elämänsä pakkokieleen tuhoavan ammattikoululaisen?
Jospa papit saarnaisivat tällä tavalla kuin J.K. liittyisin oitis takaisin kirkkoon. Toisin mukanani myös sivupersoonani ja kaikki heidän hyveensä.
VastaaPoistaKiitos, jälleen hauska juttu. Taas naurettiin. Loppuosa kuulosti CS Lewisilta, vaikka tiedän että et hänestä pidä.
VastaaPoistaP.S.Hänkin poltti tupakkaa eikä urheillut.
Nythä se.
VastaaPoistaYksindokaajan filosofisen pohdiskelun taso, se häikäisee.
Saakeli kun meinasivat tekarit naurusta pudota Kemppisen hautausmaa-mainoslandiassa. Onkos morbidi oikea sana kuvaamaan tätä huumorin lajia? Joka tapauksessa näin hyvä idea kaipaa mahdollisimman huonoja mainosmiehiä lauseita sommittelemaan. kelpaisiko nämä?
VastaaPoista"Jukka Kemppistä kehuttiin - mutta vielä enemmän kehutaan Pirkka-tuotteita."
"Kariav valitti köyhyyttä eläessään, mutta Nordeassa ei raha lopu!"
"Tässä makaa Pirkko Limnell, juoksija, voimailija, ravintotieteilijä. Myös hänen ennenaikainen lähtönsä johtui tri Vogel-tuotteista."
"Ida luki kuollakseen - olisi kannattanut elää lukeakseen. WSOY."
"Kun kirjoittaa vain itsestään ei huomaa pahassa maailmassa käyneensäkään. HG."
"Sotakamreeri"
Hei Jukka,
VastaaPoistaTämä kirjoituksesi on taas oikein hyvä ja myös hauska. Pääsiäinen on ilon juhla, mutta
se ilo ole "vain" hauskaa. Se on jakamisen
iloa, se on vierellä kulkemista, so. ajatonta
(timeless).
Voiko kukaan olla tässä maailmassa onnellinen,
jossa on niin paljon kärsimystä. Mutta onnellisuuden tunteen voimme kokea.
Jumala ei ole kuollut ja vaikka olisikin,
niin juuri siksi, Hän elää. Tuntuu oudolta
ajatella, että Jumala voisi kuolla, ne
mitkä voivat kuolla ja pitääkin, ovat epäjumalat.
Niiden seurassa olemme koko ajan hämärässä.
Mutta me haluamme kuitenkin käydä kohti valoa, Aurinkoa, eikö niin.
Hyvää ja sanomallista pääsisäisä Sinulle!
ystävällisesti Matti
Jyhkeä pääsiaissaarna, myös ironia (hautakivi kosketusnäytöllä oli loistavaa.
VastaaPoistaOlisiko tämä ajatus:
"Mitä enemmän tarkkailet itseäsi, sitä onnettomampi olet. Kiihdytä kuntoasi ja päädyt kelpo narsistiksi. Psykoosinomainen hölköttely on aivan turhan suosittua. Seuraa syömistäsi ja juomistasi ja mittaa hiilijalanjälkiäsi ja syntikuormaasi ympäristön rasittajana, ja voit päätyä vakavan, kliinisesti todettavan häiriön uhriksi." puhuettavissa siihen muotoon, että syy aikamme onnenpuutumiseen on onnen tavoittelu. Jos sen sijaan huomioi käännetään velvollisuuteen (kristillisesti sanottuna Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan, onni seuraa tavallaan oheistuotteena. Näin olen ymmärtänyt sotasukupolven elämänkertojen sisällön.
Merkillistä, että jonkun seurassa sitä on onnellinen ja jonkun toisen ei, sanottiinpa tai tehtiinpä mitä vain.
VastaaPoistaJotkut ihmiset erittävät "turvallista" tuoksua, toiset taas vaativat aseen ja aseenkäyttöluvan.
Kenen seurassa voit pitää itsestäsi - hän on ystävä.
"Jumalasta sanotaan, ettei mitään sellaista ole olemassa.
VastaaPoistaEhkä ei olekaan."
Kirjoittaja onkin agnostikko. Epäilin jossain vaiheessa jopa kristityksi!
Piruja maalailen seinille mutta kohtako on enää maata jonneka humanitaarinen maastamuuttaja voisi turvapaikkaa hakea kun kylmät tuulet ylitsemme alkavat käydä kaikkialla.
VastaaPoistaPianpa monikin jo myötäilee, että joo, oikeastaan ...
Onhan turvallisenpaa itselle olla samaa mieltä hiipivän hulluuden kanssa, kuin puolustaa omaa toisinajatteluaan.
(Blogivaeltaja)
"puhuvat kaksoiskäskystä ja sanovat"
VastaaPoistaValitan, olet nyt ymmärtänyt ko. etiikan rakenteen kaksinkertaisuuden hieman väärin, aika paljonkin.
Olisiko mitään mahdollisuutta aloittaa aivan alusta?
Ad Anonyymi: - opettele lukemaan. Siitä voi olla hyötyä. Harhaanjohtavasti siteeraamassasi kohdassa kerron, miten jotkut ymmärtävät kaksoiskäskyn.
VastaaPoistaItse olen perehtynyt asiaan etenkin prof. Tuomo Mannermaan opastuksella ja sitten vertaillen mm. Karl Barthin ja Paul Tillichin systemaattisen teologian esityksiä lähinnä tomismista kehittyneeseen katoliseen perinteeseen, josta Hans Küng muuten antaa kohtuullisen oikean kuvan.
"Summa tehologiae" löytyy Kansalliskirjaston Rotundasta, kuten varmaan tiedätkin.
Erikoisen antava oli Lutherin "Römerbrief", mutta sen rinnalla oli kyllä luettava muutakin - Lutherin ja Melanchtonin tulkintojen erohan on tunnettu ongelma. Tunnustuskirjojen teksti ei siten ole lähdekiriittisesti riittävä.
Kun olet jättänyt Aapisen taaksesi suosittelen Sinulle Mannermaan yhteenvetoa "In ipsa fide Christus adest", (1981, uusin englanninkielinen laitos 2005.
Jos tämä osoittautuu Sinulle liian vaikeaksi, pyydä joku lukemaan ääneen Mannermaan "Pieni kirja Jumalasta".
Se oli myös kiva juttu näissä vaaleissa, että tuon Kemppisenkin piti sitten tuleman ulos kaapista.
VastaaPoistaPersujen voiton pelko vaivasi Kemppistä ja sitten kun jytky tuli, K:n pettymys ja ärtymys suorastaan tihkui blogitekstien rivien välistä, vaikka sivistyneenä ja taitavana kirjoittajana mies osaa hienosti peitellä varsinaisen mielipiteensä.
Muuta. Kylpyurheilija Kemppinen treenasi muuten Tour De Francea varten, ja koska ympäriajossa helle on usein sietämätön (vai onko?) niin novellissa treenattiin kuumuuden sietämistä sitomalla pyörä saunan kattoon.
Ja heittämällä ns. hellettä.
Novellista on tehty hieno televisionäytelmä, jossa Antti Litja ja Vesa Vierikko loistavat.
Hei vielä Jukka,
VastaaPoistaKannattaa lukea myös David Benteley Hartin
kirja "The Beauty of the Infinite" (2003, Paperback edition 2004)). Hän ei
siis tarkastele kirjassaan niinkään kauneuden
äärettömyyttä kuin äärettömyyden kauneutta.
Hart on ortodoksi, vaikka sitä ei heti tekstistä huomaakaan. Terävä veikko, vaikka
saattaa olla joillekin liian konservatiivinen,
jopa enemmän kuin Mannermaa. Mannermaa on
erittäin hyvä teologi, ei siinä mitään ja tuo ensin mainitsemasi kirja loistava. Musta myös Mannermaan kirja "Kristillisen opin vaiheet (1975) on hyvä ja selkeä perusteos niille,jotka eivät oikein tunne kristinuskon oppia.
Hans Küng antaa kohtuullisen hyvä kuvan?
Mitä tarkoitat? Minusta kyllä hän on tarkka
tehdessään analyysia sekä reformoiduista
että katolilaisista teologeista sekä eksistentialistisista ajattelijoista. Küngin
massiivinen "Does God exist. An Answer for Today
(Existiert Gott, 1978) on suositeltava.
yst. terv. Matti
Haluaisin haastaa oikeuteen sen, joka on keksinyt pakkosyöttää minulle lapsena uskontoa ja siten estänyt minua rakastamasta ihmistä. Mutta onneksi ei ole vielä myöhäistä...
VastaaPoistaMinä ajattelen nyt sitä "nautasikaa" jota yrittivät jossakin päin maailmaa jalostaa (amerikoissa tietenkin?) joka olisi vain valtava lihapötkö ilman normaalin eläimen ulkoisia tunnusmerkkejä, häkissä jossa suu ja suoli toimisivat sen lyhyen ajan jonka se syötettävänä olisi ennen lihansa jatkojalostusta. (Aika lähellähän tätä lihantuotanto jo onkin.)
VastaaPoistaRuumis taasen lienee älykkäille ihmiselle turha pään jatke, keinutuolista huussiin vaivalloisesti liikuteltava välttämättömyys, koska tiedemiehet eivät ole ilenneet kehitellä (muuta kuin scifiteollisuudessa) aivoja, jotka lilluisivat pelkässä ravinneliemessä ja sieltä välittäisivät suuret oivalluksensa jalostettavaksi (mihinkäpä muuhun kuin suurten typeryyksien tekoon ja rakenteluihin).
Lopulta vanhentunut "aivogurukin" lempattaisiin kylmästi laidan yli tuoreiden aivojen tieltä, mutta valtataistelua professuureista tai muista merkittävistä tehtävistä ei tarvitsisi käydä. Säästyisivät myös mitalit ja muut "emeritiusten" ulkoiset merkit kun aivogurut olisivat vain pelkkiä numeroita numeroiden joukossa.
Stephen Hawking lienee yksi esimerkki tästä ruumiin joutilaisuudesta ajattelijalle.
Tarkoituksenani ei ollut loukata. Yllätyin oikeasti niin kuin annoin ymmärtää agnostikko-viestissäni, mutta luultavasti ymmärsin kirjoituksesi väärin. Pyydän anteeksi.
VastaaPoistaKirjoja lukemalla itsensä, päänsä-sydämensä, tyhmentäneiden saivartelua.
VastaaPoista