On itsestään selvän johdonmukaista kirjoittaa Tannerin
työväenliikkeestä ja Jouluoratoriosta samaan hengenvetoon. Musiikkiasioihin
perehtyneet tietävät, että noin kymmenvuotias Väinö Tanner lauloi Helsingin
tuomiokirkon, silloisen Nikolainkirkon parvelta poikaäänenä, kun solistina oli
Aino Ackté. Yhteisesiintymisestä on jäänyt kirjallisuuteen mainontoja, vaikka
Ressun kunnialla päättänyt Tanner tunnetusti siirtyikin toiselle alalle.
Nyt Antti ja Mikko olivat samoissa tehtävissä
enkelikuorossa. Cantores Minores lauloi ehkä paremmin kuin koskaan. Tuomiokirkon
kaikuisuus lienee pulmallista. Jopa solistit saivat nopeat rytmiset kuviot
hiukan puuroutumaan. Kuoro ymmärsi olla niitä yrittämättäkään, mutta
pitkä-ääniset täyden polyfonian kipaleet urkupisteineen tietenkin kuuluvat
kahta komeammin. Mutta kuorossa oli sitä soinnin syvyyttä, jota useimmissa
levytyksissä jää kuitenkin kaipaamaan.
Jouluoratorio puolestaan on kökkö teos, niin Bachin kuin
onkin. Sen sisältö, kolme kantaattia, ei ole kokonaisuus. Bachin kantaatit ovat
lyyrisiä; passiot ovat draamallisia. Mutta niille jotka eivät ehkä ole
huomanneet asiaa – meillä on maassa suuri määrä erittäin hyviä kuoroja. Ne muut
sitten esiintyvät televisiossa kai sellaisin ajatuksin, että himmeä
huhuileminen olisi sinänsä taiteellis-tunnelmallista.
Muistelen tehneeni jonkin ammatillisen palveluksen
kauppaneuvos Lindbergille tai Toivo Kärjälle. Pyysin ja sain palkkioksi
Jouluoratorion levytyksen, LP:n siis. Johtaja oli Karl Münchinger ja
soittokuntana Stuttgartin työväen palloilijat. Olisin pitänyt silloin enemmän
Karl Richteristä
Otsikko on oratoriosta. Bachin käyttämät tekstit ovat aika
useinkin kömpelöitä. Kolmannen osa alussa kuoro pyytelee Herra kuuntelemaan
soperteluaan (lallen).
Siltala-kustannus, jonka sukulaisuus Sakari Siltalaan on
minulle epäselvä, voisi tällä puheella toimittaa luettavakseni tämän
Metsä-Valiota koskevan kirjan vedokset. Nähdäkseni vasta väitöskirja on
julkaistu, enkä löytänyt sitäkään sähköisessä muodossa. Himoitsemani teos on Teemu
Keskisarjan, Markku Kuisman ja Sakari Siltalan ”Paperin painajainen –
Metsäliitto, metsät ja miljardit Suomen kohtaloissa”. Ellette lähetä, ruinaan
pdf:t Kuismalta.
Väitöksen yhteenvedossa sanotaan:” 1900-luvun
Suomi eli metsistä, kartelleista ja osuustoiminnasta. Näiden peruselementtien
pönkittämä talousjärjestelmä ja satavuotinen yhteistyön kulttuuri murtuivat
1990-luvulla. Uusliberalismi, globaali kilpailukapitalismi ja Euroopan
integraatio kiristivät kilpailulakeja. Osuustoiminta hajotti liike-elämän
yhteistyötä sisältäpäin. Vanha yhteistyön perinne suomalainen
yhteistyökapitalismi murtui ja murrettiin. Kartelli oli nyt salaliitto,
suhmurointia ja kähmintää, jolla suuryritysten liike-eliitti riipi rahaa
kuluttajan selkänahasta. Hyvä Veli -verkostot repeilivät. Globaalin
kilpailukapitalismin ajassa maaseudun mullasta nousseet osuuskunnat näyttivät
aikansa eläneiltä. Pellervolaisuus tuntui pörssimaailmassa vieraalta.
Osuustoiminta reagoi muovautumalla sijoittajavetoisen, yhtiömuotoisen
yritystoiminnan suuntaan. Tutkimus tarkastelee yhteistyökapitalismin
murtumista, kilpailukapitalismin läpimurtoa sekä osuustoiminnan roolia tässä
prosessissa 1982 - 2004. Teos on tapaustutkimus, jossa fokus on eräässä
Euroopan suurimmista metsäkonserneista ja tuottajaosuuskunnista, metsänomistajien
omistamassa Metsäliitto-ryhmittymässä (nyk. Metsä Group). Tutkimus antaa uutta
tietoa viennistä riippuvaisen maan historiallisesti tärkeimmän teollisuudenalan
ja vahvan osuustoimintaliikkeen sopeutumisesta koko talousjärjestelmän
perusteita ravistelleeseen lähiajan mullistukseen, jonka jälkiä setvitään
oikeussaleissa vielä 2010-luvulla. Tutkimus osoittaa, miten osuustoiminta pyrki
sulauttamaan kapitalistisen järjestelmän itseensä, mutta tulikin itse
sulautetuksi kapitalismiin.”
Eilisen kirjoituksen kommenttien johdosta
täsmennän, että vaikka kilpailunrajoitusten käsite tunnettiin vanhastaan, lainsäädäntö
oli korkeintaan viitteellistä. Ehkä vertikaalikartellit olivat kiellettyjä.
Muutos oli siten erittäin raju, kun EU oli omaksunut erääksi periaatteekseen
kilpailun kaikinpuolisen edistämisen ja kilpailun rajoitusten poistamisen. Siis
rajoitusten, ei ”haitallisten rajoitusten”.
Historiallisesta Aikakauskirjasta
havaitsin mieltymyksen tuntein, että Alfred D. Chandlerin ”Scale and Scope: The
Dynamics of Industrial Capitalism” oli luettu ja ymmärretty. Se on paljon
parempi kuin saman kirjoittajan kuuluisampi ”The Visible Hand”. Chandler
selostaa erittäin havainnollisesti Saksan järjestelmän, joka lienee todellisuudessa
edelleen olemassa. Suuryhtiöiden hallituksissa istuu pankkien miehiä ja naisia
ja asiat ”sovitaan” myös kilpailijoiden kanssa. Tätä ”sopimisen” kulttuuria on
ajettu EU:ssa läpi tarmokkaasti. Vain englantilaiset eivät tunnu ymmärtävän
sitä. Venäläiset ymmärtävät asian erittäin hyvin harjoittaessaan itse pakon
edessä eräänlaista sotasosialismia.
Eilisissä kommenteissa kiihtymystäni
herätti suora viittaus rahan valtaan. Sellaisia näkee harvoin. Alkoiko demarien
näivettyminen punapääoman eikä punatyövoiman huimausta herättävästä laskusta?
Metsäteollisuusjutun selvä sivuajatus on Keskustapuolueen rahoitus ja rahan yleensäkin
nostattama kansansuosio. Demareilla ei taida oikein olla isokokoisia ystäviä
maailmassa. Kommunistit – kansandemokraatit hajosivat ennen Neuvostoliiton
hajoamista. Olen sattumalta ollut itse tuomarina setvimässä kommunistien
suorittamien pääomaliikkeiden seurauksia. Ne olivat heille surullisia. Siinä
menivät, kuten ennen sanottiin, omat ja varastetut.
Kukaties puoluetuki ja erilaiset
lehdistötuet ovat pieni, näkyvä osa. Olisi outoa, jos poliittista toimintaa voitaisiin
harjoittaa nykymaailmassa ilman tukevaa rahoitusta. Tarkoitan laillista
rahoitusta.
Tämä ajatusrata viittaisi sellaiseen,
ettei perussuomalaisilla olisi varsinaisesti tulevaisuutta, ja herättäisi
kysymyksen, mistä kokoomuksen malja täyttyy. Suomalaista poliittista
taloustiedettä miettiessä ei voi ”mennä metsään”.
On mentävä metsään, kirjaimellisesti.
Miksei SMP:n perillisillä perussuomalaisilla olisi tulevaisuutta?
VastaaPoistaKansan syvät rivit antavat kannatuksensa. Olihan legendaarinen Eino Poutiainenkin SMP:n puolusihteeri vuodet 1961-1970.
Poutiainen koulutti aikoinaan SMP:n eduskuntavaaliehdokkaita yleissivistävillä aiheilla. Oppitunilla Poutiainen sanoi, että veten kiehumispiste on 90 astetta. Yksi oppilas sanoi, että hänen tietääkseen veten kiehumispiste on 100 astetta. Poutiainen vilkaisi kelloonsa ja sanoi, että nyt alkaa ruokatunti ja että hän selvittää asiaa.
Kun seuraava oppitunti alkoi, niin Poutiainen sanoi, että todellakin 90 astetta onkin suorakulma ja vesi kiehuu 100 asteessa. Sitten Poutiainen kysyi, että mistä päin näin lahjakas etuskuntavaaliehtokas on kotoisin?
Sälli vastasi, että Turun ja Porin läänistä.
Siitä Poutiainen riemastui ja sanoi, että nyt meni ainakin väärin. Eihän sama mies voi olla kotoisin kahtesta eri läänistä.
Joskus näet tuntuu, että kansansuosion vaikutusaika on korkeintaan kaksi vaalikautta. Enempään tarvitaan kiinnitys rakenteisiin.
PoistaVenäläinen versio vitsistä on parempi. Siinä "suora kulma kiehuu 90 asteessa".
PoistaTuottajien osuustoiminnalliset yritykset pantiin mielellään rahoittamaan monenlaisia maaseudun yhteishankkeita. Metsäliittoa enemmän maalaisliittoa ja keskustapuoluetta rahoitettiin meijereiden kautta. Isännän ja emännän luvalla kohtalainen määrä maitolitroja lypsettiin minunkin kotonani maalaisliiton toiminnan tueksi. Sitä perua kaikista perheenjäsenistä tehtiin vielä puolueen jäseniä.
VastaaPoistaRakennemuutos hävitti pienet meijerit ja kuivatti puolueen rahalähteitä. Uusi aika vaatii uudet konstit.
Mykistävän upea on metsä, tuo salo, korpi, suo.
VastaaPoistaTapion vakka.
Sinne käy,
poimi,
ota.
Tyydy ja toivo, kasva kuin puu ja huokaa kuin kanervikko sateella.
Huuda lisää! Huuda kiire! Huuda tahdon!
Metsä vastaa itse.
IH & inspiraatio mereltä.
"... ja huokaa kuin kanervikko sateella."
PoistaÄr det liksom en rolig sak
om man har ett rövöga, som vill sucka?
"Tämä ajatusrata viittaisi sellaiseen, ettei perussuomalaisilla olisi varsinaisesti tulevaisuutta,"
VastaaPoistaJoulun alla moisia loitsuja - vaikka hyvää tulee toivottaa jokaiselle persujalkaiselle tantalle ja rasvaiselle sisupanssi-neitokaiselle. Ne mua niinku eniten säälittävät, eivät niinkään josjonkin sortin sahurit ja veturimiehet.
Me olemme elämänkoulussa, ja jokainen kulkee omaa rataansa.
Minunkin lapsenlapsi lauloi Jouluoratoriota. Lauloi ensimmäistä kertaa. Ja tänään Pirkanpojilla oli perinteinen joulukonsertti, sekin Tampereen tuomiokirkossa. Jostain syystä Jouluoratorio on jäänyt minulle tuntemattomaksi, toki olen kuullut, kuunnellutkin, mutta ei siitä ole tullut tuttua, joka kohdassaan elävää kokonaisuutta niinkuin on Matteuspassio. Ennen Pirkanpoikien konserttia yritin tutustua Jouluoratorioon YouTuben kautta. Sir John Eliot Gardiner ja Monteverdi Choir - varmasti upea esitys, mutta minua häiritsi samankaltaisuus Matteuspassion kanssa. Pirkanpoikien esityksessä ei sellaista häiritsevyyttä ollut, oli mukava kuunnella poikien ainutkertaista laulua.
VastaaPoistaEnnen Pirkanpoikien esitystä tutustuin Jouluoratorioon, kuten yllä kerroin. Etsin saksalaiset sanat saadakseni selvää Gardinier-esityksestä, mitä YouTuben englanninkielinen tekstitys häiritsi. Ja kun katselin lauletunkielisiä sanoja, tekstin todella kuuli hyvin. Sana lallen tuntui niin oudolta, että hain sen käännösmerkityksen. Ja mainiota kohdata se nyt tässä Kemppisen tekstissä!
PoistaHalla, hukkakaura ja Hankkija.
VastaaPoistaOlin siinä luulossa että Hankkija-lippiksen kolme vinksotinta symboloivat auransiipiä? No, Auran olut on hyvää, kuitenkin. Siipiä siitä ei saa, ainakaan ei merkittävässä määrin. Saunatonttu on Aura-oluen ystävä, syystä tai toisesta tuo mainio juoma tulee yhä ainoastaan lasipulloissa ja niitä näyttää kertyvän saunalle, tyhjinä. Kova olutta juomaan, se tonttu. Oluen hankkijaa se pakkaa huvittamaan. Lauteiden alla on epäilemättä reipas meno.
PoistaSekä kommunistit että fasistit kuuntelivat päätöksiä tehdessään sydämen ääntä. Sydän oli heille poliittinen elin, kuten Sven Tuuvalla.
VastaaPoistaKökkö on mestariteoksesta sanottuna erikoinen sana. Kantaattejakin on kuusi.
VastaaPoistaJouluoratorio ei ole Bachin teos. Se on kolme perättäisinä päivinä esitettyä kantaatteja. Puhe oli kokonaisuudesta, oikeastaan sen puutteesta.
PoistaBachin kantaateista on tässä blogissa ollut kymmeniä kirjoituksia ja pari raporttia keskusteluistani John Eliot Gardinerin ja Ton Koopmanin kanssa.
En nyt haluaisi jankata, mutta ehtaa Bachia se on ja kantaatteja on jokaisessa levytyksessä mitä lhyllystä löytyy kuusi. Eikä gardinerin uusi Music in the castle of heaven Bach-kirjakaan muuta väitä.
PoistaMinulla on yksi lapsenlapsi. Sekin laulaa Cantiksessa.Ihmettelen pikkupoikien valtavaa valtavaa taitoa ja kovaa urakkaa.Viikot harjoituksia ja joka päivä keikka. Mahtaisko onnistua aikuisilta?
VastaaPoistaSimskolan, har Ni varit? Roliga historier? Jag har några.
VastaaPoistaIH
Teoksen tausta ei tainnut vieläkään tullut selväksi; jos Dürr tai vanha Schweitzer ei ole ulottuvilla, kuten minulla nyt ei, KVG-metodi todistaa nopeasti muistikuvat oikeiksi. Bachin itsensä koostama parodia=kierrätyslokokaisuus, jossa on taustalla useita teoksia, mm kolme maallista kantaattia. Osia on kuusi ja niitä tavataan sanoa kantaateiksi. Tavataan ennen joulua esittää kolmea ensimmäistä, muuten menisi pitkäksikin.
VastaaPoista"Lallenista": en tiedä, olisiko tässä yhteydessä 'jokellus' osuvampi käännös. Ainakin pitäisi sisällään sopivia merkitysvivahteita: Jumalahan on "der himmlische Vater" ja me hänen "Kindleinejaan". Ja kukas se siellä seimessä jokeltelikaan..?
VastaaPoista