Merkittävien miesten vaimot olisi mainittava kirjoittamisen
yhteydessä. Kirjontaa, johon otsikko viittaa, miehet eivät yleensä osaa. Tosin
ainakin yhden tiedustelulaivueen miehet innostuivat asemasodan ikävyydessä
tekemään ristipistotöitä. Minulla on yksi sellainen tallessakin. Ajatus hurmaa –
ilmojen kotka kannon päässä keskikokoinen neula kourassa. Joku voisi sanoa
äimän käkenä, koska ”äimä” on neula.
Bachin ”Jouluoratorio” on saattanut syntyä kiireessä.
Mestarin kyky tuottaa maailman parasta musiikkia oli tunnetusti ainutlaatuinen,
ehkä koko länsimaisen musiikin historiassa. Löysin hiljan vahakantisen vihkoni,
jossa on kynällä (Mont Blanc) 70-luvulle siirryttyä laatimani lista
kantaateista ja eri levytyksistä. Nykyisin on J.S. Bach homepage. Tuo
kantaattilistani laajeni sitten käsittämän BWV:n (Bach Werks Verzeichnis)
kaikki periaatteessa 1080 teosta, joita nykytiedon mukaan onkin hitusen
vähemmän tai enemmän. Nuottiesimerkit ovat sinikantisessa Schmiederissä (Thematisch-systematisches
Verzeichnis der musikalischen Werke von Johann Sebastian Bach), jonka kohdalta kirjahyllyssä alkavat muut
perusteokset, kuten Spitta, Schweitzer ja niin edelleen Wolffiin ja muihin. Sinänsä
hiukan vanhentunut Albetr Schweitzerin teos oli aika mainio lukuelämys, mutta
käytännössä turvaudun saksalaisiin ja amerikkalaisiin nykyteoksiin, joissa
analysoidaan ja kommentoidaan teokset tahti tahdilta.
Mutta nuottien
kirjoittaminen paperille oli Bachillekin ongelma. Vaikka väki olisi miten
ammattitaitoista, kyllä soittajille pitää kuitenkin olla stemmat, ja
laulajille. Yhtä kantaattia varten tarvittiin siis ainakin kymmenet nuotit,
eikä minkäänlaista monistuskeinoa ollut olemassa. Paitsi se paras: rouva
töihin.
Vuotten vierien
rouva Anna Magdalena oli alkanut kirjoittaa sitä hengitystä haittaavalla
tavalla käsittämättömän kaunista nuottikäsialaa, josta Itse on kuuluisa.
Katsokaa muuten tekin kommenteissa minittua IMSLP Petrucci -verkkopaikkaa.
Minulla on tietokoneessa Bachin koko tuotanto täydellisinä partituureina.
Suosittelen teille pdf-muotoa – ja harvinaisempien nuottiavainten
opettelemista.
Jouluoratorion
ensimmäisen kantaatin alkua sanotaan perheessäni ”syntymäpäiväkantaatiksi” ja
se soitetaan levyltä huomenna, kun täytän 69. Yritän kiivaasti palauttaa
mieleen, mitä muuta sixtynine tarkoitti nuoruudessani. Muistelen että jotain
sangen sopimatonta. Siksi kai Donner teki sen nimisen elokuvankin.
Se ihan alku
enkeleinä liitävine trumpetteineen oli sävelletty äskettäin Maria Josephan,
Saksin vaaliruhtinattaren ja Puolan kuningattaren onnitteluksi
onnentoivotuksena. Ja oma arvaukseni on, että valmiiksi kirjoitetut
nuottilehdet olivat nyt tarpeen, kun Jouluoratorion kolme ensimmäistä
kantaattia, jotka ovat sisällöllisesti samaa Luukkaan välittämää joulukertomusta,
esitettiin Leipzigin lihaville porvareille ja humalaisille kisälleille
ensimmäisenä, toisena ja kolmantena joulupäivänä.
Bachin kirkkokantaateissa
on muuten mielestäni muutamia juosten kustuja, ja maalisissa samoin. Lisäksi
kiihottaisin lukijoita tutustumaan rohkeasti Bachin ajan ja edeltäneiden
vuosikymmenten vokaali- ja urkumusiikkiin. Sieltä tulee myös levymarkkinoille
tulvimalla aarteita. Silti olen itse syvästi Bach-uskoinen. Sitten voitte
katsoa minut kuolleeksi, kun lakkaan häntä kuuntelemasta. Musiikin takia olen
hiukan häpeissäni, että itsellänikin jäi puuttuvan musikaalisuuden vuoksi
Bachin pianolla kilkuttaminen Wohltemperiertes Klavierin puoliväliin eli Fis-duuriin.
Toisaalta taas jos haluaa läkähtyä epäbachiin, voi katsoa Areenasta huolella ja
moneen kertaan Trifonovin tämän viikkoisen Rachmaninoffin kolmosen ja samalla
ihastella Ylen erittäin etevää ohjelmantekoa. Alussa luulin esitystä vain hyväksi,
mutta kohta huomasin surreeni väärin.
Itse kuuntelen siis
kantaatteja muun muassa aakkosjärjestyksessä, joskus 11 kantaattia päivässä.
Meteli ei kantaudu huoneestani muualle kiinteistöön. Bachin
teoskokonaisuuksissa kiinnitän huomiota kirkkovuoden kulkuun. Päivän
evankeliumi- ja saarnatekstit kannattaa selvittää. Kantaatit on sävelletty
niihin, ja tästä Jouluoratorio on siinä mielessä poikkeus, että se seuraa
joulun kertomusta.
Keskusteltuani
muutaman nykysäveltäjän kanssa olen siinä uskossa, ettei kukaan enää kirjoita
nuotteja käsin. Hakukonekin antaa sanalle ”sibelius” tuloksen ”johtava
kansainvälinen musiikin säveltämisen ja nuotintamisen tietokoneohjelma”.
Tiedän etten pysty
ja vakuutan etten halua himmentää kenenkään musiikkielämyksiä. Päinvastoin.
Mainitsin kommentteja herättävään sävyyn teoskokonaisuudesta tarkoittaen aivan
viattomasti sitä, ettei esimerkiksi resitaalin tekeminen Chopinin pelkistä
etydeistä ole välttämättä onnellinen ajatus. Mielestäni jokainen niistä on
suuri ilo, mutta eniten niistä saa kuuntelemalla ne erikseen. Sitä vastoin Das
Wohltemperierte Klavier on mainiota kuunneltavaa kokonaisuuksina, ensin kirja I
eli 24 preludia ja fuugaa ja sitten kirja II. Kappaleet on sävelletty
opiskelumateriaaliksi. Yksi opittava asia on harmoniat. Musiikillista
miettimistä ja nauttimista on vaikka kuinka. Molemmissa kirjoissa käydään
kaikki sävellajit läpi. Pelkästään tämän takia kannattaa opetella sietämään
cembalon ääntä. Myös levyllä viritykset ovat mielenkiintoisia ja sävellajeilla
on ikään kuin oma makunsa. Tästä asiastahan Harnoncourt kirjoitti aikoinaan
kirjansa ”Puhuva musiikki: johdatusta musiikin
uudenlaiseen ymmärtämiseen”,
jonka itse Hannu Taanila suomensi.
Aika yleisen
käsityksen mukaan on sivistymätöntä puhua musiikista. Pitäisi vain soittaa tai
kuunnella, Puhuminen osoittaisi, ettei asianomainen ymmärrä asiaa. Pahinta
kirjojen kirjoittamisen jälkeen olisi musiikin lukeminen.
Kunnioittavasti
esitän eriävän mielipiteen. Joku mainitsi hiljan koulukirjan, joka alkaa ”Musiikki
on ääniaaltojen värähtelyä.” Heti väärin. Musiikki on ääniaaltojen liikuttamia
molekyylejä, typen lisäksi happea ja niitä muita. Liikutun itsekin, koska olen
molekyylejä.
"Päivän evankeliumi- ja saarnatekstit kannattaa selvittää."
VastaaPoistaMiksi?
Siksi että sekä musiikki että sanat on kirjoitettu niiden ympärille, suoraan, vinoon tai kuvina. Joskus ne ovat avain kokonaisuuteen.
PoistaNiin varmaan. minä olen käsittänyt evankeliumit järjellä asiakirjoiksi ihmisen henkisen olemuksen rakenteesta, ja se on suuri löytöni.
PoistaEntäs se epistolateksti sitten?
PoistaJouluisaa pitsiä Raumalta, kuin katselisi albatrossia purjerukkanen kädessä, rommitotin tuoksun tuntuisaa, katajanpalan räiskyessä piisissä. Aina niin hyvän moraalin tuopaa että riippuvuuteni on selvä.
VastaaPoistaKohti joulua, valkein purjein!
Oliko blogistille tuttu uusi Gardinerin Bach-kirja? Se vaikuttaa huolellisesti tehdyltä ja ainakin itselleni tuli uutta tietoa mm. Bachin ajan esitystilojen arkkitehtuurista. Kyllä musiikista voi kirjoittaa jopa kuuntelukokemusta syventävästi. Esimerkkinä Pasternakin nimetön runo vuodelta 1956 (suom A-M raittila)
VastaaPoista...
Chopin, hän ihmeet kukkivat
loi etydeihin
moisiot, haudat, puutarhat
vei säveleihin.
...
Hyvää joulua blogistille ja kiitos hienosta sivistystyöstä kansan parhaaksi!
Alla olevasta linkistä pääsee katsomaan hiljattain löytynyttä Leipzigin Tuomaskuoron vuonna 1963 Leipzigin Yliopistokirkossa (Paulinerkirche) esittämää Bachin Jouluoratoriota. Tallenne on sikäli merkittävä, että kyseinen kirkko räjäytettiin DDR:n SED:n toimesta viisi vuotta myöhemmin eli 1968 maan tasalle.
VastaaPoistahttp://www.mdr.de/kultur/video166120_zc-15948bad_zs-86171fdd.html
Vilpittömät onnittelut bloginpitäjälle merkkipäivän johdosta, kuin myös muut ajankohtaan kuuluvat onnentoivotukset.
VastaaPoistaMusiikista kirjoittamista puolustellaan blogin lopussa, joten ilmoittaudun blogin musiikkiosioitten kovin kiinnostuneeksi lukijaksi. Epämusikaalinen, huonosti musiikkikirjallisuutta tunteva musiikin harrastaja arvostaa kovin asiaansa ankarasti paneutuneen asiantuntijan kertomuksia.
Tosin kertomus polveilee monesti kuin takavuosien taksimiehen tarina paikkakunnalle saapuvalle tuntemattomalle asiakkaalle. Taksimies kysyy kohta matkan alettua , ”kenenkäs poikia sitä ollaan” ja tarina jatkuu monipolvisena esi-isien ja muitten kylänmiesten tekojen ja tapojen tarinoina, joita tulokas kiinnostuneena ja joskus kiusaantuneena kuuntelee, mutta ymmärtää lopulta kuulleensa enemmän kuin olisi koskaan kyselemällä selville saanut.
Oikein hyvää syntymäpäivää blogi-isännälle aatonaattona! Jouluoratorion ensimmäinen osa soimassa täällä.
VastaaPoistaOnnea.
VastaaPoistaKemppisen harrastuneisuus Bachin kantaatteihin on fanien parissa vanhastaan tunnettu, viimeistään siitä Hesarin jutusta, jossa hän innosti kantaattien pariin kuin sienimetsään, koskaan ei tiedä mitä tarkalleen tulee vastaan. Herkkua kyllä lähes aina, myrkkyä ei kuin esityksistä - ja joskus sanallisista sellaisista; siitä kokemuksesta tämä kai lähti liikkeellä. Gurun tuntien tuntui nololta nousta ääneen, mutta samoin sivuuttaa mahdollinen lapsus vaieten.
Ihailemani opettajat ja tuomarit terottivat aina, että parhaan vaikutuksen tekee johtamalla asiat jo lähteistä tai perusteoksista - oivaltava vetoaminen niihin voi osoittaa ymmärrystä paremmin kuin lukenut viite erikoisteksteihin.
Gardinerin ajatukset ovat toki tutustumisen arvoiset, mutta hänhän on minusta ylivertainen taikuri, ei niinkään shamaani. Jokin siinä on, että hänen 1970-90-lukujen kantaattinsa eivät säväytä, mutta Bach Pilgrimage 2000 räjäytti pankin. Myös melkein sananmukaisesti kun DG vetäytyi ja tilalle jouduttiin, nyt tuntuu että päästiin, luomaan oma levymerkki SDG (tiedättehän). Itsekin tuin hanketta taloudellisesti ja anglosaksiseen tapaan patrons-nimilista on jossain liepeessä. Hienointa (vaikka kerääjälle turhauttavaa) oli saada kantaattienkokonaispaketti:
http://www.monteverdi.co.uk/shop/albums/cantatas/complete-set