Lehdessä eilen julkaistu Suomen Kulttuurirahaston tutkimus
vahvisti ainakin omia odotuksiani. Musiikki on hiukan kuin seksuaalinen
poikkeavuus. Tiedetyllä tasolla sitä joko on tai ei ole. Muusikot toivottavasti
kestävät tämänkin. Luen itseni tähän poikkeavien joukkoon; arvostan suuresti
myös Magnus Lindbergiä ja olen jopa ostanut selvällä rahalla levytyksiä hänen
musiikistaan. Omalla listallani näkyisi kyllä myös Kaija Saariaho.
Kysely tuloksineen on osoitteessa
Musiikin muukalaisuutta korostaa graafin mielenkiintoisin
sarake, kolmas vasemmalta, ”ei tunne käytännössä ollenkaan”.
Sibelius kuuluukin ykköseksi. Uskallan esittää elitistisen
arvaukseni: hänen suuri arvostuksensa on osittain Edvin Laineen ansiota –
Finlandia-hymni on rakkainta elokuvamusiikkiamme. Se sopii hyvin, koska teos on
alkujaan sävelletty näyttämömusiikiksi (Historiallisia kuvia, 1899,1900). Ehkä
Valse triste on läheinen samalla tavalla kuin Merikanto. Ja Juice Leskisen
sijoitus listalla herättää suurta mieltymystä.
Toinen poikkeavuuden laji on runous. Nähdäkseni tämä on
juuri oikea arvio. Runoilijat toivottavasti kestävät tämänkin. Olen itse aika monella
kirjalla runoilija. Graafin lajitoveri Henriikka Tavi oli minulle tuntematon
nimi. Katsoin kiireesti verkosta. Runoilija. Remeksen tai Hirvisaaren sijaan
kaipaisin Veikko Huovista, mutta tämä nyt vain on pismarkkia.
Modernismi eli toinen käsitys todellisuudesta näkyy listalta
yllättävän selvästi, vaikka tämä ei tietenkään voi olla kulttuurin alueen
kattava listaus. Epätavallisen taiteen nimenä näkyy Schjerfbeck heti tavallisen
taiteen nimen Edelfeltin jälkeen.
Pentti Haanpää oli ehkä Suomen paras toritaiteilija. Olen
itse istunut samalla puiston penkillä, jossa hän otti huikkia ja nauroi. En
osaa ajatella häntä miettimättä myös Vilho Lampea. Herrat olisivat voineet
hyvinkin ryypätä yhdessä, koska Lampi kuoli 1935. Molemmat harjoittivat villiä
omaperäisyyttä, toinen kynällä ja toinen siveltimellä, ja molemmat kuolivat
veteen, toinen Lamujärveen, toinen Merikoskeen.
Kuvaan kuuluu modernisti Kalle Päätalo, joka kertoo
seisseensä tuijottelemassa Haanpäätä Oulussa niillä main, mistä Taivalkosken
bussi lähti. Hyvä etteivät he tutustuneet. Siinä olisi voinut tulla sanomista
suuntaan tai toiseen.
Päätalon romaanin (Iijoki-sarja on yksi romaani) modernismi
on jännite ”tavallisen ihmisen” eli Kallen ja hyvin epätavallisen ihmisen eli
Kallen välillä. Ensin mainittu kulki pitkän tien köyhyyden koukusta päämäärään,
jossa huonot arvostelijat eli melkein kaikki sanoivat häntä kansankirjailijaksi
(vähättelyä), kun hän oli todellisuudessa kansalliskirjailija, mitä päivän
gallup korostaa. Linna oli ihaillumpi, mutta ikätovereiden vertailussa ei ole
mieltä. Linna lopetti 1968, kun Päätalo toden teolla aloitti 1971.
Kansakoulupojista Linnasta tehtiin akateemikko ja Päätalosta professori.
Molemmat kunnia-arvot piruunnuttivat monia.
”Selkosten Proust” on kotiutunut jo Wikipediaankin. Sitä
perustellaan tekstin pitkälinjaisuudella ja polveilevuudella. Perustelu on
virheellinen. Voin luetella kymmenen pitkälinjaisempaa ja polveilevampaa
ranskalaista 1800-luvulta. Proust oli tavallisuuden profeetta. Hänen sankarinsa
– jälleen ”minä” – ei ollut näkijä, kokija eikä tekijä. Hän vain loi
kilpailevan todellisuuden, joka on pystyssä ja ihasteltavana, kun taas
kirjoitusajankohdan sosiopoliittiskulttuurinen todellisuus on vain
mielenkiinnoton muisto.
Proust ei jätä epäselväksi, että romaanissa ”Kadonnutta
aikaa etsimässä” kirjoitetaan romaania ”Kadonnutta aikaa etsimässä”. Päätalon
modernismi on sama. Tavallinen, oikeastaan epätavallisen köyhä ja näennäisesti niukoin
eväin maailman paiskattu päähenkilö kasvaa todellisuuden rakentajaksi. Ellei
kirjailija Kalle Päätalo olisi todellisuudessakin ollut rakennusmestari,
leimaisin Iijoki-romaanissa osoitetun ammatin kömpelösti keksityksi. Että
kirjailija vielä pystyttäisi taloja toisillekin, kirveellä ja vasaralla,
tekemällä ja pomottamalla! Ei ole uskottavaa, kun kaikki tietävät senkin,
etteivät työläiset osaa kirjoittaa, varsinkaan tamperelaiset…
Kenenkään elämä ei ole edes mikrohistoriana niin tärkeä,
että jopa hänen keksipurkin sisältönsä olisi esiteltävä kaikella kansalla.
Proustista kirjoitettaessa turvaudutaan valkoiseen valheeseen. Kirjailija
perkasi ja suomusti aikansa aatelisit ja muutoin mahtavat niin taitavasti, että
kuka tahansa lukija näkee, mitä he oikeasti olivat syöneet. Kulkueessa ei ole
oikein kehumista. Irlantilainen Joyce valitsi helpomman tien. Hänen
päähenkilönsä, Odysseukseen romaanissa verrattu Bloom on alkujaankin aika turha
sukankuluttaja, joka pyörii pienissä ympyröissä.
Proustilla ja Päätalolla on muuten sama käyttövoima. Ei
kirjailija jaksa ilman niin sanottua sisäistä pakkoa. Tuo pakko ei ole vain
pöyhistelyn halua eikä pelkästään ekshibitionismia. Näillä kahdella ja kukaties
vielä Linnalla sekä aivan varmasti Waltarilla sisäinen pakko oli häpeää.
Päätalo pinotavaran tuntijana esittää sen selkeimmin, sekä häpeän aiheet että
kyvyttömyyden parantua sen vaikutuksista. Viimeksi mainittua on kuvattu
työhulluudeksi.
Tervekisiä Tampereelle ja Messukylään (Combraita unohtamatta). Kuvassa Kalle ja Riitu (Päätalo-instituutti / Taivalkosken
kunta).
tämä ei suoraan liity tämän päiväiseen tekstiisi mutta kylläkin tekijänoikeuksiin ja blogeihin, joista molemmista omaat kokemusta. Ohessa linkki ongelman pariin, eli siihen saako jo pitkään toimineen ja vakiintuneen blogin nimen noin vain varastaa tai ottaa käyttöönsä. http://luovuksissa.blogspot.fi/2013/12/saako-blogin-nimen-varastaa.html
VastaaPoistaHarmi etten päässyt just tänä vuonna tulemaan Tampereelle, kuten usein joulukuussa aikaisemmin. Olisin halunnut nähdä Suomen eliittiä mulle kotoisissa oloissa. Puoli Tamperetta on Tallinnan ja Tarton jälkeen kolmanneksi paras tuntemani kaupunki maailmassa. Pispalasta Kangasalan suuntaan tunnen kaupunkia kuin viittä sormeani, Nokian suuntaan yhtä hyvin kuin myytistä Atlantista
VastaaPoistaJa arkkitehtuuri, muotoilu ja elokuva eivät ole kulttuuria ollenkaan...
VastaaPoistaPäätalon väärinymmärrystä miettiessä kannattaa muistaa, että jo hänen aloittaessaan kirjojen julkaisun korpiromantiikkaa oltiin pidetty suomalaisen kirjallisuuden maneerina. Ainakin 'kainuisteista' puhuttaessa mutta itse asiassa samaa oli jo Paavolaisen Suursiivouksessa kauan aiemmin. Köyhät ja kirjoja lukemattomat maalaiset istuvat jäätyneessä sonnassa nälkää kärsimässä mutta ovat kuitenkin niin aitoja, rikkaita ja tärkeitä ihmisiä. Iijokisarjan aloittamisen ajoilta muistan lukeneeni mielipiteen, että kirjallisuutemme syöpä on ylipitkästi jaarittelevat toinen toisistaan kopioidut trilogiat maaltamuutosta ja miten se sattuu sieluun.
VastaaPoistaOlemme nykyään vain unohtaneet silloisen kirjallisen mielenmaiseman ja nykyihmiset kiittävät Päätaloa rohkeudesta tuoda kirjallisuuteen aiheita, joita oli pidetty jo pitkään kirjojen ilmestyessä pahimpina kliseinä.
Kuten kirjoitat, Päätalon voima oli siinä, että hänellä oli aivan omalaatuinen tapa kirjoittaa, kuvailla tuntemuksiaan ja ihmisiä sekä jotenkin rikas suhde kokemaansa (en ole kirjailija joten en keksinyt kuvaavampaa adjektiivia, mistä anteeksipyyntö.)
Kallen kieli ja tyylin on ensilukemalta jotenkin kamalan kömpelöä, latteaa ja sekasortoista, mutta pidempään lukiessa kerta kaikkiaan huumaavaa. Nykyihmisen on helpomi nauttia siitä kun Päätaloon verrattu maalaisromantiikka on jo unohtunut, emmekä enää vertaa Kallen kirjoja siihen.
Kyllä, kyllä, juuri näin. Samasta asiasta puhuin pari viikkoa sitten.
PoistaPäätalon esikoinen Ihmisiä telineillä osui 50-luvulla ajan aallolle ja sitä pidettiin erittäin lupaavana, kunhan poika vain oppisi tiedostamaan paremmin. Kauhea oli pettymys, kun sitä seurasikin Koillismaa-sarja, jota voi kyllä moittiakin viihteellisyydestä ja kuluneesta kainuismista (vrt. esim. Metsolat myöhemmin teeveessä.)
Kun sitten Iijoki-sarja 1971 alkoi vyöryä tajuntaamme, eliitti ja kriitikot leimasivat sen epäpätevyyttään samaan viihdesarjaan kuin muutkin hupaisat maaseutukuvaukset.
Eikä ole lainkaan harvinaista, että vielä tänä päivänäkin jopa kirjallisesti sivistynyt vertaa Päätalon Iijoki-sarjaa johonkin Hirvisaareen kartanokirja-sarjaan!
Mikä se tuo Kallen auto on merkiltään, kun en muista? Onko se Ford?
VastaaPoistaSen sijaan muistan hyvin Kummun Patruunan auton merkin: sehän oli Hau.
Joskus joku sanoi suurinpiirtein näin: Loiri laulamassa Leinoa on pekoraali vailla vertaa. Tamperetalossa L. lauloi Leinoa ja juuri sitä se oli, ainakin esimmäinen kappale Lapin kesä. "Päätalo pinotavaran tuntijana esittää sen selkeimmin, sekä häpeän aiheet että kyvyttömyyden parantua sen vaikutuksista. Viimeksi mainittua on kuvattu työhulluudeksi." Eikö voisi olla sellainenkin tulkintavaihtoehto, että Suomen oloissa työhulluus on ollut paras henkiinjäämisstrategia niille, joilla ei ole ollut älyä eikä oveluutta tarpeeksi. Ne, joilla on ollut, ovat pärjänneet toisten työllä. Kaikkihan me olemme kuulleet lapsena sadun muurahaisesta ja heinäsirkasta.
VastaaPoistaJoskus joku sanoi suurinpiirtein näin: Loiri laulamassa Leinoa on pekoraali vailla vertaa. Tamperetalossa L. lauloi Leinoa ja juuri sitä se oli, ainakin ensimmäinen kappale Lapin kesä. "Päätalo pinotavaran tuntijana esittää sen selkeimmin, sekä häpeän aiheet että kyvyttömyyden parantua sen vaikutuksista. Viimeksi mainittua on kuvattu työhulluudeksi." Eikö voisi olla sellainenkin tulkintavaihtoehto, että Suomen oloissa työhulluus on ollut paras henkiinjäämisstrategia niille, joilla ei ole ollut älyä eikä oveluutta tarpeeksi. Ne, joilla on ollut, ovat pärjänneet toisten työllä. Kaikkihan me olemme kuulleet lapsena sadun muurahaisesta ja heinäsirkasta.
VastaaPoistaAha.
VastaaPoistaKommenttinne on siis sarkastinen ?