Sivun näyttöjä yhteensä

28. joulukuuta 2013

Älä ammu mummua



Ehkä jo seuraava autosi havaitsee humalaisen mummon, joka on juuri kiipeämässä hirviaidan yli moottoritielle eteesi. Omasta aloitteestaan eli automaattisesti auto vetää liinat kiinni, ja itse seuraat lauenneiden törmäyssuojien takaa, miten mummo jatkaa emaljiämpäki käsimutkassa kolisten kohti tuntemattomia päämääriä.

Älynvälähdysvälineiden aika on alkanut. Älypuhelimet ovat tulleet tutuiksi. Media ei hiiskahtanut, kun sähkön jakelun kantaverkko äskettäin myytiin. Sen kaltaiset verkot ovat näinä vuosina vanhentuneet pahasti. Uudet maksavat todella paljon ja niiden kaivaminen routivaan maahan paljon potenssiin kaksi. Onnitelkaamme Fortumia.

”Smart grid” eli älykäs jakeluverkko ei niin sanoaksemme työnnä sähköä, vaan vetää. Kuljetettavan sähkön määrää kysyntä. On hauska ajatella sähkön siirtoa liikkeenä. Oikeammat kielikuvat oppisi ammattikoulussa. Itse tiedän sähkönsiirron tekniikasta etenkin sen, ettei niitä valkoisia posliinisia eristimiä, rypyliäisiä tai nuppeja, saa kivittää. Minulle rakas on 220 kV verkko, sitä isomman, etenkin etevästi suunnitellut kannatinpylväät, raikastavat mieltäni harva se päivä.

Ilahduttavasti eräässä lähteessä vilahti maininta autoteollisuuden älyllisistä pyrkimyksistä. Navigaattorit taisivat jo kertaalleen kuolla autoista sukupuuttoon. Puhelimien kartat ovat niin hyviä. Autoteollisuus vastaa integroiduilla laitteilla, joissa kulkuneuvon ylläpitojärjestelmään ja valintoihin on samalle ruudulle tuotu myös suunnistamisen apuneuvot.

Tämä on järkeenkäyvää. Näyttää kuitenkin olevan niin, että autoteollisuus ja arvattavasti sen kanssa erinomaisessa yhteisymmärryksessä toimiva öljyteollisuus ajattelevat pian lohkaista ison palan viihteen ja sosiaalisen median markkinoista.

Aivan kuin Jorma Ollilan työryhmän suusta – eikö vain? Öljyjätit ja verkkoyhtiöt eivät tykkäisi pahaa, jos vaikka autoista tulisi kiertäviä, viihdepainotteisia tiedon keskuksia, jotka vetäisivät ja työntäisivät viestejä uudemman termin mukaan M2M eli koneelta koneelle.

Lehdissä kirjoitettiin tästä uudenlaisesta autoverosta ja toisaalta tietosuojasta. Huoli tietosuojasta on lievästi sanottuna aiheellinen. Huoli on tuskin yltä ravistettavissa, koska liikkuvien laitteiden osittain hyvinkin yksityisiin tietoihin sisältyy valtavan suuria kaupallisia etuja. Yksityisyyttä (privacy) ajatellen jokin kulkuneuvo voi olla varsinainen aseman vessan seinä…

Kymmenkunta vuotta on hahmoteltu vehkeitä, jotka välittävät ohi kulkevalle ihmiselle viestin ”osta minut”. Ei tarvitse enää olla Liisa ollakseen ihmemaassa. Mutta viestin laittaminen auton kautta merkitsee (tilastollisesti) aivan toisenlaista ostovoimaa. Osa autoista on omia tai työnantajan omistamia. Suosituin on nyt QASHQAI – nimi ei mielestäni ole selvää suomea. (Totta puhuen kysymyksessä on turkkilaisen azerin kielen kaškain murretta puhuva kansa.)

Kakkonen on Octavia, nimi selvää latinaa, kasi. Suomalaisia autokauppiaita muuten tuskin kuljetetaan kultatuolissa maailman autotehtailla toisin kuin Datsun Bluebirdin tuonnin 60-luvun aloittanutta Aarne Koskeloa, jonka firman nimi olikin Kaukomarkkinat. Markkinamme on komeat 1 % Euroopan markkinoista.

Mutta ajoneuvorekisterin merkeistä ja malleista voi arvailla autojen käyttöä. Takseja maassa on vähän yli kymmenen tuhatta, rekisteröityjä ajoneuvoja 5 miljoonaa. Ammattiliikenteen ajoneuvojen määräkin löytyisi, mutta sanomme tässä, että henkilöautoja on paljon, ellei liikaa.

Jos ”osta minut” –viestiin liitetään opastettu tieto pysäköintipaikasta, ajatus on todella houkutteleva, paitsi ilman saasteista huolestuneille. Ajelemalla hiukan sinne tänne saisi kerätyksi tiedot vaikkapa kitaroista, esimerkiksi Fender-jäljitelmistä. Pitkäaikainen haave, shoppailua auton polstereilla kellien, olisi totta.

Nuorisossa on toivo. Heidän kauan harrastamansa joutavanpäiväinen edestakaisin kaahailu vastakkaisen sukupuolen mielenkiinnon herättämiseksi olisi ainakin teknisten edellytysten puolesta ulotettavissa kehen tahansa.

Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että Autofixukselta tulisi viesti ”autosi jarrupalat viimeisillään; sopiiko to klo 9.00 huoltoajaksi?” – Itse en näe sitä aikaa, mutta kerran esimerkiksi Elias ottaa lennosta vastaan viestin ”näytät huonolta; käypä kusaisemassa pulloon; - lääkäri”.


Älä ammu Nokiaa. Sen edustaman alan suuruuden päivät saattavat olla vielä edessä. 

19 kommenttia:

  1. Fortum myi omat verkkonsa, mutta ei kai Finngrid Oyj:n kantaverkkoa???

    VastaaPoista
  2. Mummot ovat yhtä arvaamattomia kuin hirvenvasat; ensin kyttäävät ojanpohjalla ettei autoja näy, ja sit kun niitä näkyy, pomppaavat (piru vie) eteen.

    Paras navigaattori on paperinen kartta. - Esimerkiksi kun Norjan Narvikista ajaa etelään E6 tietä, kannattaa koukata tielle 827. Se vie Kjøpsvikiin ja sieltä lautalla Dragiin. (Josta voi palata takaisin ruuhkaiselle E6lle.) Tällä sivutien pätkällä näkee koko Norjan kauneuden hyvin lyhyenä oppimääränä. - Toinen jännä viime toukokuussa löytämäni pikkutie oli kun lähti Bodøsta etelään tielle 812. Ja tielle 813. Satumaisia maisemia. - Paperikartan avulla (jossa on korkeuskäyrämerkinnät) löytää mielenkiintoisempia teitä mitä "käheä-ääninen tieinsinöörinainen" keksii tietokoneen sisältä, ehdottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, ihanat maisemat. Kannatti kuvata.

      Vanhat äijät ne vasta arvaamattomia ovat kaupungissa. Niillä on sellainen pyörillä oleva
      rollaattori, kokevat vauhdin hurmaa ...kunnes kolari sattuu pyäräilijän kanssa kadunkulmassa.

      Nykyajan mummot ovat kyllä energisiä. Hyvä.
      Kenties te ette saa ede elää mainitsemienne mummojen ikään.

      Poista
    2. Oletko ajellut Hamningbergissä päin, siellä on se hautausmaa valkoisella puuaidalla rajattu.

      Poista
    3. En, en ole käynyt Vardøssa. Mutta monilla norjalaisilla hautausmailla olen kävellyt ja katsellut ihmisten nimiä kivissä. Useimmat hautausmaat siellä ovat valkoisilla puuaidoilla rajattu. Ainakin Nordlandiassa (ja Tromssissa ja Finmarkissa). - Kerran liikutuin kuin yhdellä pienellä hautausmaalla luin muistokivestä että 12 merimiestä oli hukkunut yhtenä päivänä. Nuorin niistä oli 16 -v.

      Poista
  3. Media ei hiiskahtanut? Kaikkien uutiskanavien pääuutinen, jokaisen lehden pääkirjoitussivulla!

    VastaaPoista
  4. Ad Omnia: Finngrid on siis ns. valtion yhtiö (julkinen yhtiö), joka ei harjoita sähkön myyntiä. Valtion ohella osakkaita ovat huoltovarmuuskeskus ja pari eläkevakuutusyhtiötä.

    Jakeluverkko on sitten erikseen.

    VastaaPoista
  5. JK: "...henkilöautoja on paljon, ellei liikaa."

    Niinpä niin. Tyylipuhdasta peräkylämentaliteettia. Kun sivistyneessä maailmassa on liikaa autoja, niin täytyy meidänkin urputtaa, että ollaan ajan hermolla, nääs.

    Suomessa ostettiin viime vuonna noin 0,11 miljoonaa uutta autoa.

    Pinta-alaltaan noin samansuuruisissa Saksassa n. 3,1 miljoonaa, Ranskassa 1,9 miljoonaa, Italiassa 1,4 miljoonaa, Isossa-Britanniassa n. 2,0 miljoonaa jne.

    Sama suhde pätee myös autokantoihin. Suomenkokoisissa sivistysmaissa autokannat ovat n. 20-30 kertaisia meihin nähden.

    Ainoa ihmetyksen aihe onkin, että kuinka himpskatissa meikäläiset liikennesuunnittelijat saavat näin harvaan asutussa maassa näin mitättömällä autokannalla aikaan pysäköintiongelmia ja jopa ruuhkia!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, kovalla yrittämisellä ruuhkia saadaan aikaan muutaman neliökilometrin alueelle Helsingin niemellä ja sinne johtavalla muutamalla sisääntulotiellä. Muualla kaikki sujuu.

      Maapinta-alaa Suomessa on 300 000 km2, mutta liikennepolitiikka ja verotus tehdään tuon muutaman neliökilometrin - 0,001 prosentin mukaan. Omaan jalkaan ampumista tämäkin.

      Poista
    2. Koska nykyiset autot ovat harvoin, ja silloinkin rajoitetusti maastokelpoisia, on niillä tyydyttävä liikennöimään rakennetuilla teillä. Tien rakentaminen maksaa.

      Tiemetrejä/asukas on em. maissa seuraavasti:
      Saksa 8,1 Ranska 15,2 Italia 11,5 Iso-Britannia 6,3 Suomi 14,2

      Tiemetrejä/auto:
      Saksa 12,1 Ranska 32,3 Italia 19,3 Iso-Britannia 11,7 Suomi 23,1

      Suomen ruuhkista voi puhua vasta sitten, kun on kokenut, millainen saksalainen "Stau" voi olla. J Guinnessin ennätyskirjassa on pelottava tieto maailman pisimmästä ruuhkasta: 176 km (Ranska 1980).

      Missähän näistä maista on muuten Suomeen verrattuna 30-kertainen autokanta? Tai edes 20-kertainen?

      Poista
  6. Todisesti todisesti minä sanon teille, että Lada Compia tulee vielä ikävä.

    Ai Kai Lee

    VastaaPoista
  7. Tekniikka kehittyy, muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan...

    VastaaPoista
  8. Yhtiön nimi muutettiin Fingrid Oyj:ksi vuonna 1999. Vuonna 2011 voimaan tullut EU:n kolmas lakipaketti edellytti, että tuottajat eivät saaneet omistaa siirtoyhtiöitä. Fortum ja Pohjolan voima joutuivat luopumaan omistuksesta ja suurimmaksi omistajaksi tuli Suomen valtio. Wikipedia

    Sinänsä huvittava havainto, Suomi myy sähköä paraikaa Viroon noin 600 MW, joka välittää sitä Latvian ja Venäjälle ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset

    1. Vattenfall möi jakeluverkot viimeisvuosina Goldman Sachsin ja Varman ja Ilmarisen omistamalle Elenialle. Rinnakkainen operaatio on tämä Fortumin kauppa Kevalle pikkasen, ja isosti Australialaiselle ja Kanadalaiselle finanssiyhtiölle. Nämä angosaksit tavoittevat minimi 8 prosentin tuottoa, heti. Saman saavat pikkusiivuistaan myös Keva, Varma ja Ilmarinen. Kuinka se tehdään ? Lastataan jakeluyhtiöt pulleiksi nollakorkoista keskuspankkirahaa ja ehkä 4 prosenttista näistä eläkeyhtiöistä. Sähkön hinta asetetaan sopivasti "kilpailun ja energiaviraston" katseen alla. Osakepääoma jätetään suunnitellusti pieneksi ja sellaisena pidetään vetämällä osinkoina ja pääoman palautuksina viivan alta joutavat pois. Lainoja ei lyhennetä. -Samaa metodia anti-sosiaaliset toteuttavat myös Satossa ja VVO:ssa (HS 29.12.).

      Näillä juuri mitään juuria missään EU:n räsymattoisissa laeissa ole. Ovatpahan samaa rakenneuudistusta jota lobbarit toivovat ja toitottavat. Kiva ottaa haltuun toisten työponnistamia ja maksamia omistusTavaroita kuten sähkötolppia ja -johtoja. Risto Ryti muuten teki jo ennen juhannusta 1944 Ribbentropsopimuksen suomalaisten edestä. Nils Meinander kertoo.

      Mies koplasi lamaan notkahtavien Serlachiuksen ja Yhtyneiden,Enson ja jonkun muunkin rahoituksen suoraan Tervakosken setelipaperille ja painokoneelleen. Revi tosta mutta punnat toimitat Suomen Pankkiin ! Tätä ennen kotiutuspakko oli puolittainen ja mm. Walden oli keprutellut maailmalla, myös liikepankit Suomessa jättivät valuuttoja itselleen ja möivät marginaaliilla tuojille. Mistäkö tämä selviää paitsi Meinanderista ? Jo Rytin itsensä kirjoittamat pamfletit "Maailmanpula ja sen synnyttämä pessimismi" (1931) ja "Maailman finanssikriisi" (1932) kertovat ihmiseen luottavasta edistyksen miehestä. Ryti piti huolen että setelirahoituksen hedelmät 1930-luvun jälkipuolella myös jakaantuivat työtätekevien kesken. Hän piti rahat pois varustelumenoista.

      Ne varattiin kansaneläkejärjestelmästä sarastavalle toivolle sekä kansakoulujen ruoka- ja leikki/laulupainotteiseen oppimistarjontaan. Tuskin Rytikään olisi ilman näiden lasten isissä herättettyä tulevaisuudenuskoa rohjennut ryhtyä pääministeriksi. Virkaahan jo hoiti Otto-Ville Kuusinen.Jukka Sjöstedt

      Poista
  9. Fingridin konttorin avajaisissa ent. pankkitalossa Varkaudessa tarjoiltiin torvisoiton lisäksi mm. paikallisen saksalaisravintolan (Zeppelin, om. Herr u. Frau Messerschmidt - siis "dt") valmistamia prezeleitä ja saksalaista olutta.

    Nykyään talossa on ev.lut. seurakunnan konttori, jonka parvekkeelta kirkkoherra julistaa joulurauhan. Näin se kantaverkostoituminen etenee.

    VastaaPoista
  10. Ensimmäinen asia mikä uuteen autoverosysteemiin pitää liittää on automaattinen ylinopeussakotus. Senhän luulisi olevan systeemiin sisäänrakennettu, kun se kerran tallentaa reitit ja ajat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensimmäinen asia mitä systeemin osalta pitää tehdä on pistää siitä päättäneet, sen suunnitelleet ja sitä toteuttaneet linnaan ainakin yksityisyydensuojarikoksista. Todennäköisesti on koplattu myös kaverille sopimus toteutuksesta, joten korruptiosta vähän lisää ja velvoita maksaa takaisin rahat valtiolle. Ja järjestelmä itsessään sitten samantien romukoppaan.

      Poista
  11. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että Autofixukselta tulisi viesti ”autosi jarrupalat viimeisillään; sopiiko to klo 9.00 huoltoajaksi?” – Itse en näe sitä aikaa, mutta kerran esimerkiksi Elias ottaa lennosta vastaan viestin ”näytät huonolta; käypä kusaisemassa pulloon; - lääkäri”.

    Kai Kemppinen tajuaa ettei tuo koske köyhiä?

    VastaaPoista
  12. Jos kiinnostaa, rautalangasta selkeästi:

    http://www.nordnetblogi.fi/ala-sotke-yrityksen-tuottoa-sijoittajan-tuottoon-case-fortum-distribution/20/12/2013/

    VastaaPoista