Kun ei suoraan tapeta, kiistellään puheenvuorosta. Jotkut
puhuvat, toiset kuuntelevat. Nyrkki ei erotu housuntaskusta, jos on housut.
Huumori ja sadut ovat viekkaita keinoja vihjata, että
todellisuus on ehkä sittenkin toinen kuin kuninkaat ja herrat sanovat. Tavataan
puhua kansanhuumorista ja kansansaduista. Molempia on myös kerätty ahkerasti.
Ne on koottu talteen ja pantu lukkojen taakse arkistoihin, etteivät ihmiset
saisi niistä omituisia ajatuksia päähänsä.
Kirjallisuus ja taide sisältävät nekin vallitsevan
todellisuuden kiistämisen. Esimerkiksi 1600-luvun lopulla otettiin uudelleen
käyttöön termi ”moderni”. Lakimiehetkin sovelsivat sitä yrittäessään nujertaa ”italialaisen
tavan” suhtautua kovin kunnioittavasti perinteen pyhittämiin rakenteisiin senin
jälkeen kun niitten käyttöalue on ilmeisesti kadonnut.
Tavallisissa historioissa ”modernismi” alkaa ehkä
Baudelairesta, mutta joka tapauksessa edellisvuosisadalla. Se on teollistumisen
kaksonen. Usein sen arvioidaan päättyneen 1939, joten meidän elinaikamme jää
yleisen sekavuuden vaiheeksi, jota joskus tarkennetaan nimitysten etuliitteellä
”jälki”. Modernismia seurasi jälkimodernismi.
Lukio-opetuksessa kai sanotaan, että modernismi alkoi
kirjallisuudessa Hellaakosken ja ruotsinkielisten mestareiden tuotannossa maan
itsenäistymisen aikoihin ja nousi otsikoksi ja iskulauseeksi 1950-luvun
runoudessa ja romaaneissa. Maalaustaiteessa etenkin Tyko Sallinen olisi
verrattuna Kultakauden maalareihin modernistinen ja taas musiikissa eräät
Sibeliuksen seuraajat, sellaiset kuin Aarre Merikanto, olisivat edustaneet
uudempaa ajattelun tapaa.
Minä ajattelisin, että ”modernismi” on sisäisesti
epäjohdonmukainen käsite, jolle tulee tarve, kun on esitetty poikkeava
mielipide todellisuudesta. Yleisön kirjoitusten tasolla tiettyjä toimijoita
arveltiin hulluiksi, kun he väittivät näkevänsä selvän sinisen aivan punaisena
tai uskottelivat, että omituinen ja rikkonainen kertomus oli uskollinen kuvaus
todellisuudesta, etenkin verrattuna ajan patinoimiin Suuriin Kertomuksiin.
Paraatiesimerkki tällaisesta teoksesta, joka väittää ja
osoittaa: tämä on todellisuutta, voisi olla Joel Lehtosen ”Putkinotko”. Tässä
maalaiskuvauksessa rähisijät ja viinankeittäjät valloittavat näyttämön ja
toimivat juuri toisin kuin aikaisemmissa kirjoissa on osoitettu. Itse asiassa
kerrotaan, että Lehtonen, joka oli etevä Ranskan ja Italian tuntija, oli käynyt
maailmalla vieläpä näyttelyissä katsomassa kubistien töitä. Lukija joka näkee
hänen esittävän ihmeellisesti ihmisen sekä edestä että takaa ja lisäksi
kahdelta sivulta, ei erehdy. Ero vanhempaan ”kansankuvaukseen” (Kianto) on
hyvin suuri.
Enää kubistien oivallus ei hätkähdytä. Jo hyvin kauan
kolmiulotteinen kappale, maapallo, oli kuvattu paperilla kaksiulotteisena projektiona.
Ajatuksen ulottaminen ihmisen kuvaamiseen oli lähellä, ja sitä oli jo
harjoitettu kirjallisuudessa ahkerasti.
Toinen riitelevä todellisuus, näkynä ja todellisuutena
Lehtosta avarampi, oli ”seitsemän veljestä”. Arvostelu kiirehti ilmoittamaan,
että näin ei maailmaa (Suomea) saa nähdä. Kirjoittajaa arveltiin hulluksi, ja
nöyrästi hän muutti ennustuksen todeksi. Mutta teos oli modernistinen.
Suomessa ”todellisuuden” kuvauksi taistelevassa
kirjallisuudessa vakiintui kansakoulun vahvasti tyrkyttämä ”Vänrikki Stoolin
tarinat”, jonka tiedämme olevan nippu törkeitä valheita, monin kohdin antiikin
tolkuttomimpien tarinoiden mukaan toteutettuna (Sven Dufva - Horatius Cocles).
Toinen, taisteleva käsitys sodan todellisuudesta oli ”Tuntematon
sotilas”, etenkin sellaisena kuin se esitetään taas perjantai-iltana
televisiossa. Nyt ajatellen Linnan kuva ei ollut vain selvitys jatkosodan
eräistä vaiheista, vaan romaanissa oli koko ajan taustalla kansalaissota,
etenkin sellaisena kuin se koettiin Satakunnassa ja Tampereella. Yhteyttä
tekijä alleviivasi myöhemmin trilogiassaan, jossa erään sotaromaanin henkilön
tausta esitettiin kaikessa laajuudessaan. Mutta mukana on myös poliittisesti
äänekkäästi toisin ajatteleva alikersantti, ja hyvin lähelle myyttistä
sotasankaruutta kohoavien hahmojen rinnalla näytettiin vähäpätöisiä miehiä ja
muutama pelkuri eli henkilö, jonka hermostollinen rakenne ei kerta kaikkiaan
kestänyt.
Tämä viimeksi mainittu seikka on nyt onneksi puheena erään
juuri palkitun tietokirjan vuoksi. Tuon tutkimuksen voisi hiukan paisutellen
nähdä kommenttina viralliseen historiaan. Hulluimpia olivat ehkä ne, jotka
harrastivat epätarkoituksenmukaisia sodankäynnin ja lääkinnän keinoja turvallisen
välimatkan päässä linjoista. Ehkä parhaiten menestyivät poikkeavat ja
henkisesti keskenkasvuiset? Ehkä mielen vaurioita koitui paljon luultua
laajemmin, ja tätä tosiasiaa peittämään syntyi ”reipashenkinen”
muistelmakirjallisuus ja siihen liittyvä muistiperinne. Se tiedetään, että
ihminen on joustava eläin. Ihminen mukauttaa omia muistikuviaan tarpeen mukaan.
Linnan romaanin erikoislaatuinen vaikutus oli muistojen muuttaminen. ”Juuri
näin se kävi” oli hyvin yleinen luonnehdinta kohta kun kirjan nostattama
kulttuuritaistelu oli alkanut rauhoittua. Nyt jotkut taitavat lukea sitä ikään
kuin Korkeajännitystä, toisin sanoen väkivaltaviihteenä. Kirjoittajan todellisuudessa
väkivalta ei kyllä viihdyttänyt.
Linnan romaani taisi olla alkujaan hyvin epäisänmaallinen
tai ainakin sellaiseksi tarkoitettu. Sen muuttumine itsenäisyyspäivän
juhlaohjelmaksi on hieno asia. Kirja ja elokuva avasivat toisen todellisuuden
Suomeen. Sota oli kuvauksen väline, ei lopullinen kohde. Kuvauksen sankareita
olivat tavalliset ihmiset, sellaiset kuin esimerkiksi romaanin Määttä. Hänen
hahmostaan on helppo löytää verrattomia ominaisuuksia. Yksi ylitse muiden on
se, että tuollainen mies olisi todellisuudessa tuskin sellaisista havainnoista
perustanut. Määttä taitaa olla ainoa teoksen sankareista, joille ei
innoittuneessa keskustelussa oli juurikaan haettu esikuvaa. Sellaisia olisi
ollut niin paljon, ja vielä saman nimisiä.
Kiireellisyysjärjestyksen mukaan tämän vuoden tietokirjojen kärkeen olisi tarjolla olleista kylläkin kuulunut "Suomi öljyn jälkeen" joka on tavan kansalaisellekin ymmärrettävästi kirjoitettu. Vai eikö akuutin tiedon jakamisella enää olekaan väliä kun tulevaisuuden eväät on jo kulutettu? Näistä "eväistä" lähinnä siis öljy, jota jokapäiväiseen leipäämmekin on tavalla ja toisella reilun (vain!) 150. vuoden ajan sotkettu ja rakennettu sen varaan niin paljon ja tehty siitä niin tärkeä energianlähde, ettei sitä voida millään muulla korvata.
VastaaPoistaVoin kyllä kuvitella tiedefinlandian diktaattorina toimineen Helsingin taidemuseon johtajan Maija Tanninen-Mattilan ajatukset, kun hän on ehkä sitäkin tietokirjaa pralannut: Ei pidä ihmispoloisia tämmöisillä maailmanlopun tiedoilla peljästyttää, pidetään vain nyt esillä edelleen vanhoja peljästyksen aiheita.
Tällä kommentillani en halua alimitoittaa sotiemme vaiettuja sankaritarinoita, joiksi niiden tuoksinassa mielenterveytensä menettäneet ihmisetkin ajattelen, mutta kun lukee mainitsemani kirjan, niin todella alkaa ymmärtää, kuinka lähellä on se todellisuus, että sankareita sekä "sankareita" kyllä lastemme ja lastemme lasten huomisessa riittää.
Mutta kaipa sille se ja sama on, mitä maailma hautaansa nilkuttaessaan kuuntelee, lukee ja ajattelee tekemisestä puhumattakaan. Kai se evoluutiokehityksestä käy tämäkin.
Entäs Päätalo, oliko modernia vai ei?
VastaaPoistaEVVK
VastaaPoistaSen verran kuitenkin kiinnosti, että piti kirjoittaa EVVK
PoistaEn vaihda viikkoon kalsareita?
PoistaOikea totuus meistä ja itsestäsi on tietysti jokainen ajatus ja teko tarkasti rekisteröitynä. Interpoloitu totuus eli muistinvarainen on kaunisteltua ja tarkentuu olennaiseen. Toisesta kulmasta totuus voisi olla raa'an toisenlainen. Topeliuksen totuus Välskärin kertomuksissa tai Vänrikki Stoolissa on tietysti subjektiivinen ja ihanteellinen mutta ei aivan huono pohjoisen Limingan Toppilan pojan kirjoittamana.
VastaaPoistaJK: "Määttä taitaa olla ainoa teoksen sankareista, joille ei innoittuneessa keskustelussa oli juurikaan haettu esikuvaa. Sellaisia olisi ollut niin paljon, ja vielä saman nimisiä."
VastaaPoistaKajaanin Lyseon talonmiehenä kauan sitten oli Määtän kaltainen matala mies, vaitelias, arvostettu ja aikaansaapa. Kerrottiin yleisesti, että juuri hän oli ollut Linnan esikuvana Tuntemattoman Määtäksi. En tiedä vielä tänä päivänäkään miten asia on – kukaan ei kai rohjennut kysyä, koska vastausta tuskin olisi saatu – mutta miehen nimi sattui kuitenkin olemaan juuri Määttä.
"Ehkä parhaiten menestyivät poikkeavat ja henkisesti keskenkasvuiset?"
VastaaPoistaMenestyksestä en tiedä, mutta Kivimäki kyllä yhtyy Rintalan mielipiteeseen, että "kiltit pojat" selviytyivät sodasta parhaiten. Taustalla oli kannatteleva äitisuhde.
Linnaan tämä sopii ainakin Koskelan kohdalla. Mutta jotainhan Koskelassa sodan loppuvaiheessa murtui, koska miehet tuumivat, että hän tapatti itsensä.
"Määttä taitaa olla ainoa teoksen sankareista, joille ei innoittuneessa keskustelussa oli juurikaan haettu esikuvaa."
VastaaPoistaMalmberg kyllä kirjassaan esitti Määtän positiivisessa valossa, joskaan mieleen ei jäänyt muuta, kuin että Määttä sodassa huomasi pärjäävänsä siinä missä muutkin.
Mutta toki Tuntemattoman mieleenjäävimpiä ja ihalluimpia hahmoja (jos Rokka lasketaan pois) ovat ne, jotka kaatuvat.
Olipa mainio luonnehdinta vänrikki Stoolista. Joskus mietin, onko Runeberg runoillut tuon kaiken päissään.
VastaaPoistaTäysin järjetöntä esittää Tuntematon sotilas vasta klo 22.30. Ei ikäihmiset jaksa valvoa noin myöhään joten elokuva jää katsomatta monelta. Kenenköhän neronleimaus tämäkin taas oli. Joskus voisi käyttää sitä maalaisjärkeäkin. Jos ei sitä kerran saa esittää ennen klo. 17.00 niin esitettäköön se sitten kyseiseen aikaan, kuten viime vuonnakin. Voi pyhä sylvi sentään.
VastaaPoistaKannattaa muistaa, että tämä ikiaikainen perinne esittää Tuntematon itsenäisyyspäivänä alkoi vasta vuonna 2000.
PoistaNyt kun on väitelty suomalaisten sodanaikaisesta natsi- tai edes saksalaismyönteisyydestä, niin sellaisia hahmoja ei taida kirjassa/elokuvassa juuri olla? Se yksi humalainen luti, jota Koskelan ämmän poika veti turpaan ja joku toinenkin vouhka taitaa löytyä?
Viittaan tällä siihen, että sodankäyneet miehet hyväksyivät Tuntemattoman esittämän ajankuvan ehkä siksikin, kun se oli mentaalisesti oikea. Ei oltu hurmahenkiä, vaan asialliset hommat piti vaan hoitaa.
Eri asia on sitten toki se, että pitikö. Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille.
Eiköhän jokainen, joka ei valvoa jaksa, ole Tuntemattomansa nähnyt jo useampaan kertaan. Vahinko ei ole suuri.
PoistaTuntematon sotilas oli ja lienee edelleen jatkuvassa elokuvateatterilevityksessä, ja sitä esitettiinkin menestyksellisesti elokuvateattereissa mm. itsenäisyyspäivisin (Orionissakin), kunnes videoaikakauden myötä uusintaesityskulttuurilta meni pohja pois. 1980-luvulle asti elokuvia esitettiin televisiossa vain muutama viikossa. Ennen sitä Tuntematon sotilas saattoi saada 2,5 miljoonaa katsojaa yhdellä tv-lähetyksellä, mikä olisi nykyään tavatonta.
PoistaOikein hyvää Itsenäisyyspäivää, suomalaiset! Olette mahtava kansa! Taistelisin mielellään itsekin itsenäisyydestänne. Se olisi minulle kunnia.
VastaaPoistaKiitos teille Soomepoikien perilliset!
PoistaEdwin Laineen Tuntematon sotilas telkkarista, saisihan tuon näkymään mikäli ostettuna olisi antenni. Saman maksaisivat kuvalevysoitin ja se levy.
VastaaPoistaEi, saman maksaa myös uusi laippa ja kaksi ketjua moottorisahaan ja niillä saa sentään jotain aikaankin.
Viihteeksi se on taas tyydyttävä pelkkään liputukseen.
Mahtaako Määttä (Siimes) sanoa Tuntemattomassa kuin yhden ainoan repliikin? Ei tule ainakaan itselleni mieleen mitään muuta kuin se "siellä miestä kylmennöö" jne minkä jän mumisee siinä elokuvan alkupuolella. Pitääkin laittaa elokuva nauhoitukseen, kun lähettävät sen niin myöhään, ja tsekata aamulla tarkemmin, pitääkö todella paikkansa. Eihän Siimes tosiaan paljon puhu tässä spektaakkelissa mutta kait nyt enemmän kuin vain yhden lauseen?
VastaaPoistaRaskain mielin katson elokuvan joka tapauksessa kun Pentti taitaa olla nyt ainoa yhä elosssa oleva näyttelijä Tuntemattoman tähtikaartista..
Lahtinen: Kookoota ei sitten jätetä....
PoistaMäättä: Otanhan minä jalustan.
Haavikko totesi, että Suomessa modernismi näyttäytyi jälkikäteen ikäänkuin voittoisana tarinana. Siinä mielessä blogistin kanssa samanlainen arvio. Hassua sinänsä, mutta Tuntematon sotilas on myös tämmöinen voittoisa tarina, mutta sen suhde modernismiin taitaa olla vaikeampi.
VastaaPoistaMäättiä löytyy runsaasti Kuusamon sankarihautausmaassa.
VastaaPoistaJoskus ennen sotia Oulun läänin maaherraksi valittiin Kalle Määttä. Kuusamosta olivat lähettämässä Ouluun linja-autollisen Kalle Määttiä, että ketähän se mahtoi koskea.
Televisio-ohjelmat vapautettiin ennakkotarkastuksesta vuonna 1965, mutta vuonna 2012, kun ennakkotarkastuksesta luovuttiin, televisio-ohjelmat palautettiin luokitteluvelvollisuuden piiriin. Tarvetta ei ollut. Olisi kiinnostavaa tietää prosessi, joka johti tuohon, vaikka televisioyhtiöt varmaan taistelivat leijonan tavoin tarpeetonta byrokratiaa vastaan.
VastaaPoistaTuntematon sotilas heti areenaan jotta saapi katsella sitä joka päivä ken haluaa.
VastaaPoistaHii Haa
"Mahtaako Määttä (Siimes) sanoa Tuntemattomassa kuin yhden ainoan repliikin? Ei tule ainakaan itselleni mieleen mitään muuta kuin se "siellä miestä kylmennöö" jne minkä jän mumisee siinä elokuvan alkupuolella."
VastaaPoistaMuistikuvaasi verrattuna Määttä on suoranainen hölösuu.
Asiaa elokuvasta varmistamatta väittäisin hänen sanoneen jo mainitsemasi lisäksi vuorosanat
"no jouvan tässä minnäi seisomaan"
ja
"otanhan minä sen" (konekivääristä)
Tai jotain sinne päin.
"Vuan ei nouse meikäläisen lapa helpolla".
Poista"Mäne sinä Lehto siihe keskelle seisomaan kun olet suurin roisto".
Jne.
Muuten oikein, mutta ei Määttä haastanut savoa tai pohjoiskarjalaa, vaan kainuuta. Ei siis "vuan", vaan "vaan" - joka tosin ainakin eteläkainuussa lausutaan lyhyenä: "van."
Poista.
Kainuussa sanotaan myös "voan".
Poista"Linnan romaani taisi olla alkujaan hyvin epäisänmaallinen tai ainakin sellaiseksi tarkoitettu. Sen muuttumine itsenäisyyspäivän juhlaohjelmaksi on hieno asia."
VastaaPoistaAvain tässä oli nimenomaan Laineen elokuva, jonka "henki" oli toinen kuin kirjan.