Jutun kuva on Akseli Niemelän ja verkko-osoite www.blogforphotos.com. Paikka on
Kansalliskirjaston kortistosali. Kuvaaja ilmoittaa hyväntahtoisesti
ei-kaupallisen käytön luvalliseksi.
Jos High Dynamic Range on outo ilmiö, katsokaa samalta
sivulta Olympiastadionin tornista otettu todella hieno kuva. Hakukone tuottaa vaivattomasti
suuren määrän esimerkkejä siitä, mitä huonoja nuo kuvat tapaavat olla.
Valokuvaaminen alkoi ”surrealismina”. Ihminen näkee värejä,
ei harmaan sävyjä. Valokuvaajat olivat tästä selvillä varhain. Eilen mainitun
I.K. Inhan kirjoitukset ovat merkillisen täynnä värien kuvailua, sanamaalauksia
taivaanrannan vihreän ja siniset sävyistä, meren muuttumista syksyä kohti.
Kun värikuvaus tuli, tulivat myös pettymykset. Jo vanhojen
filmien aikaan värit olivat melkein aina keinotekoisia. Onneksi silmä oppii
nopeasti hyväksymään senkin. Digitaalikameroissa on valmisasetuksia, joiden tulos
on varovasti sanoen riemunkirjava.
Se ei ole aivan yksi ja sama, millaiset värit panee
vierekkäin. Muistan kesän vajaat 50 vuotta sitten. Oltiin armeijassa, ja oli
komeat pussihousutkin. Peilikuvaa katsoessaan tunsi itsensä punatulkuksi.
Punaiset kauluslaatat hyppäsivät silmille maalaisen harmaasta asetakista.
Hiukan helpotti oloa, kun tuli mieleen ratsumiesten asu. Se keltainen oli aika
ihmeellinen viritys.
Tosimiehet toistelevat, että ohjekirjan selaaja on mamis.
Olen itse juuri sellainen. Tarina on lyhyt mutta järkyttävä.
Mietin tuota HDR:ää maisemakuvauksessa. Se on tämän hetken
ratkaisu kysymykseen, miten saman ruudun voi valottaa eri kohdista eri lailla.
Kuvitelkaa katsovanne hämärästä luolasta tai kaivosta. Ylhäällä on huippuvalo,
taivas. Sen läheltä pursuaa valoa. Muu
on mustaa.
Laillisilla konsteilla kuvaten taivas valottuu oikein mutta
muuta ei näe. Tai sitten taivas valottuu puhki ja aukon ympärillä erottuu
rinkula.
HDR-järjestelmä on suunnilleen se, että otetaan nippu
valokuvia niin että kamera haarukoi niihin eri valotuksen. Tyypillisesti
otetaan viisi – kymmenen kuvaa sekunnissa. Kamera, erillinen sovellus tai
Photoshop ”prässää” kuvat yhteen, ja lopputulos on mahdoton – se muistuttaa
todellisuutta. Lisäksi se tarjoaa mahdollisuuksia kokeiluille siellä, minne on
vaikea viedä valaisiamia ja softbokseja, kuten Kansalliskirjaston lehtereille.
Kaikki sen tietävät, että vaikka itse käyttämäni mkro-3/4 on
mainio kennon koko ja siihen keskittyneille kameroille (Lumix ja Olympus) on
erinomaisia objektiiveja, täysi kenno eli FX on kuitenkin toista. Tämän voi
todeta helposti esimerkiksi dpreview’n sivuilta. Viimeksi ihastelin Canonin 6 D
–runkoa ja valovoimaista zoomia. Mietin, pitäisikö ryöstää pankki. On niissä
kuvissa ero, jonka näkee myös tietokoneen ruudulla. Ja tuon Canonin yhteydessä
jäin tutkimaan HDR-mahdollisuuksia.
Eräänä yönä sitten mieleeni kihahti muuan ajatus. Kyllä. Jo
myynnissäoleva Lumixin G 3 sisältää tuon saman ja paljon muuta mukavaa. Seuraavakin
yö meni kuvien merkeissä – näen usein unien sijasta valokuvia tai elokuvia.
Aamulla otin opaskirjat esiin ja totesin, että kyllä, myös
nykyinen kamerani (G 2) tekee tuon. J Photoshopissa (kutonen) on systeemit.
Niin että nyt ei puutu muuta kuin luola.
Te lukijat olette varmaan järkevämpää väkeä. Itse teen
erilaisia asioita vaikein päin sen sijaan että pysähtyisin ajattelemaan tai
selvittäisin asian itselleni oikeasti. Asialle on tosin syynsä. Muuan hävytön
kirjoittaja sanoi että toiset ihmiset ovat kuin tutkijoita ja toiset kuin
asianajajia tai sellaisia lakimiehiä. Tutkijoita kiinnostaa totuus, sitä
jälkimmäistä rupulisakkia kaikki sellainen, mikä kuulostaa toisista totuudelta,
toisin sanoen vakuuttelu. En nyt tuota ihan allekirjoittaisi mutta en ilkeä
valeeksikaan väittää.
Rupesin tuossa sitten kirjoituksen innoittamana tutkimaan Olympus Penin käyttöohjetta, kun en ole ennen... Siinä todetaan mm: "Laukaisimen painamista kokonaan pohjaan kutsutaan laukaisimen painimiseksi pohjaan".
VastaaPoistaOlympuskin painii. Sen nimisellä vuorellahan sitä kai on tehty ennenkin.
Kaikkea se saksalainen keksii. Ajat näyttävät muuttuneet siitä, kun kuvan taivasosuutta tummennettiin heiluttelemalla paperiarkkia suurennuskoneen alla. Tämän HDR-kuvauksen voisi entistä paremmalla syyllä tiivistää sanoihin "yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa".
VastaaPoistaSe miltä asiat näyttävät voi tulla vallitsevaksi totuudeksi jos siihen halutaan uskoa. Me pidämme totuutena, että asioilla on alku ja loppu ja että aika raksuttaa siinä välissä tasaisesti, vaikka suhteellisuusteorian totuus on aivan toista.
VastaaPoista"Laillisilla konsteilla kuvaten taivas valottuu oikein mutta muuta ei näe." On hieman outoa kutsua HDR kuvia laittomiksi.
VastaaPoistaTulevaisuudessa tulee toki kameroita jotka mahdollistavat jokaisen pikselin valotusajan säätämisen, jolloin yksi valokuva (eli se aika jonka suljin on auki) tuottaa itseasiassa jokaista pikseliä kohden pienen videon. Tästä on monta etua, esim. se että valokuva ei koskaan voi enää ylivalottua, koska voit yksinkertaisesti jälkeenpäin (tulevaisuuden photarissa) pysyättää tiettyjen pikseleiden videon ennen ylivalottumista.
Onkin hullua kutsua HDR kuvia laittomiksi, ne on vain nykyisten kömpelöiden laitteiden keino tehdä se minkä silmäkin tekee.
Minä kun luulin että se "laillinen" sana oli vitsi...
PoistaHaarukointia käytettiin filmiaikanakin.
Pinottavien HDR:n merkitys vähenee kun kameroiden dynamiikka kasvaa.
VastaaPoistaEsim Nikonin D800:lla ei yksinkertaisesti ole enää tarpeen ottaa sarjaa kun yhdestä sopivasti valotetusta kuvasta saa sekä taivaan että varjot näkyviin ilman kohinaa tai raitoja.
Pannaan tähän mainoksen Verkkokaupan sivulta seuraava:
PoistaKuvanlaadun ehdoilla ammattilaisille ja vaativille harrastajille valettu työkalu, joka asettaa riman korkeammalle kuin mikään muu kamera aikaisemmin. FX-kokoisen kuvakennon 36 megapikselin resoluutio riittää yli metrin levyiseen printtiin 150 dpi:n tarkkuudella. Korkea resoluutio tietysti vaatii myös tarkennuksen osumisen nappiin, joten D800:ssa on sama edistyksellinen tarkennussensori kuin Nikon D4 -huippumallissa. Markkinoiden edistyksellisimmästä valonmittauksesta vastaa 91000 pisteen RGB-sensori, joka 30 000 kuvan tietokantaa hyödyntämällä pitää huolen, että valotus on optimaalinen joka tilanteessa - kuvaatpa sitten yhdellä tai useammalla salamalla tai vallitsevassa valossa.
Ansel Adams kehitti aikanaan tavan kuvata maisemia joissa ylä ja alasävyt toistuvat. Hän julkaisi myös upean kirjasarjan Natural Ligth Photography. Luulisi sitä saavan lainaksi kirjastoista, jos kiinnostaa. Nyt digiaikana saman voi tehdä paljon helpommin, ja värillisenä. Sitä kutsutaan HDRäksi.
VastaaPoistaTotta. Unohdin vaikka Adams kuuluu kotijumaliini ja olen jopa kokeillut tuota Zone systeemiä.
PoistaVerkossa mm.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/zone_system.shtml