Sivun näyttöjä yhteensä

16. tammikuuta 2006

Yhteislaidun


Nämä merkit ovat tässä havainnollistamassa sanottavani ja viittaamassa verkkopaikkaan, jonka osoite on http://creativecommons.fi

Keskustelu sitaateista on jatkunut, vaikka viikonloppu menikin Sauli Niinistön ja Matti Nykäsen merkeissä. Molemmat saivat tavattoman suosion.

Rinnastukseni sisältää sopimattoman vihjauksen, että virtuaalitodellisuus on tänään täällä ja toisen vihjauksen, ettemme kaikin ajoin tiedä, liikummeko todellisessa todellisuudessa vai epätodellisessa todellisuudessa.

Huutokauppakamari eBay ostaa ja myy avataareja ja muita tietokonepelien hahmoja ajoittain hyvälläkin hinnalla. Laitoksellamme pyörivä Vili Lehdonvirta teki virtuaalisesta omaisuudesta diplomityön ja aikoo jatkaa väitöskirjalla.

Siitä tulee jännittävää.

Tekijänoikeus ja patentit ovat olleet vanhastaan "virtuaalista omaisuutta". Lainsäätäjät ja juristit ovat olleet suurissa vaikeuksissa, sillä vaikka nämä oikeudet ovat varallisuutta niin että yritysten on merkittävä ne kirjanpitoonkin, oikeastaan niitä ei pitäisi nimittää omaisuudeksi. "Intellectual Property" suomennetaan kuitenkin välillä siten.

Yhteisvastauksena useisiin kysymyksiin viittaa Creative Commons -järjestelyyn, jota käyttäen esimerkiksi valokuvailija tai kirjoittelija voi ilmaista vakaan tahtonsa teoksensa käyttämisen ehdoista. Ylhäällä oleva Public Domain -merkki tarkoittaa, että tekijänoikeudesta huolimatta teosta saa käyttää kuka tahansa, myös kaupallisesti. GNU-lisenssi on hiukan rajoitetumpi, mutta rahaa senkään perusteella ei vaadita.

Tutustumista suositellaan. CC voi olla ratkaisu niihin käytännön ongelmiin, joista viime päivien postausteni johdosta on keskusteltu.

Keskustelu kuitenkin jatkukoon. Sanon nyt vaihteeksi aivan vakaissani, että tekijänoikeuksien, patenttien ja tavaramerkkien käytölle on kehitettävä uusia sääntöjä ja että informaatioruhtinaiden (Sony, Disney) rinnalle on noussut viisikymmentä miljoonaa informaation tuottajaa ja kuluttajaa.

Sauli Niinistö ja Matti Nykänen ovat esimerkkejä elämänalueista, jotka ovat tärkeitä ja näkyviä mutta joilla raha ei ratkaise. Taiteen perinteinen ydinalue eli mielikuvat ja tunteet muokkaavat todellisuutta ja virtuaalista todellisuutta.

(Ettehän kysy minulta, mitä sana "virtuaalinen" tarkoittaa. En nimittäin tiedä. Joskus se on "laskennallinen", joskus se on "näennäinen", joskus se on ei-fyysinen, joskus ties mit. Renessanssin aikana ritarihyveiden yhteisnimitys oli virtù.)

4 kommenttia:

  1. Virtual: http://www.google.fi/search?hl=fi&q=define%3A+virtual&btnG=Google-haku&meta=

    VastaaPoista
  2. Virtuaalinen on se, mitä ei voi nähdä, mutta mikä vaikuttaa.

    Täten inflaation tapainen vaikutus on virtuaalinen.
    Sitä ei voi "yhtälöidä eikä funktioida" (toki mallintaa voi) syyn ja yhteyden kautta.

    VastaaPoista
  3. Virtu "oli" miehinen hyve (ellei peräti mies!).

    "Virtu"aalisuus ei sitä ole.

    Miten tällainen pseudoyleiskäsite voisi viitata uskottavasti siihen, mihin vielä Macchiavelli viittasi - mieheen, joka "PITÄÄ" oman valtansa!?

    VastaaPoista
  4. Joskus ehdotin sanaa "käypä", ja se saattaakin olla "virtuaalisen" lähin suomenkielinen vastine vaikkei aivan käypä.

    VastaaPoista