Sukulaispoika istuu
vuoroon täällä, vuoroon serkkujensa luon paahtamassa tiedekunnan
pääsykokeeseen, joka on noin kuukauden kuluttua.
Ei ole järkeä mennä
pyrkimään kahta kättä heittäen tiedekuntaan. Ainakin eräät kurssit ovat
erittäin hyviä jos kohta myös työläitä ja kalliita.
Asianomainen lienee
itsekin oivaltanut kauan sitten asian, johon on nyt vielä palattu. Ei pidä
kuunnella vanhempia juristeja, ei varsinkaan sukulaisia, eikä missään
tapauksessa niitä, jotka ovat itse opettaneet.
Sen verran voi uskoa
neuvoja, että järkeä ei sitten pidä käyttää pääsykokeissa. Kysymykset ja
tehtävät on usein laadittu kysyjien mukavuutta ajatellen. Se tarkoittaa
turhanaikaista pikkusälää mutta toisaalta asioita, joihin on jokin täsmällinen
vastaus, esimerkiksi ”pääomalainat mikroyrityksessä” osakeyhtiölain mukaan.
Pyrkijät osaavat pitää
puolensa. Sellainen pääsykoekysymys olisi kauhistus kuin ”perustuslain
pääpiirteet”, koska mikä tahansa vastaus avaisi keskustelun, mitkä sitten ovat
niitä pääpiirteitä ja mitkä sivupiirteitä.
Vielä kauheampi olisi
esimerkiksi ”tekijänoikeuslain rakenne”. Rakenne-kysymykset kuuluvat opetukseen
tiedekunnassa tai oikeastaan vasta työelämässä. Vanha knoppi tietää, että
taiteilijapuolison ateljeessa olevat näyttelyssä käymättömät taulut eivät ole
ulosmitattavissa. Siitä on lakitekstissä maininta. Tämä liittyy moraalisiin
oikeuksiin ja levittämisoikeudeksi nimitettyyn ilmiöön. Teosta saa myydä
edelleen sitten kun se on kertaalleen myytty (tai pantu näytteille).
Olen ollut niinkin
vallaton, että olen joskus heilutellut tuomioistuimessa tenttikysymyksiä tai
sisäänpääsykokeen tehtäviä ja kysellyt kavereilta, että olisiko onnistunut.
Yleensä seurauksena on
ollut päivittelyä.
Kuvittelisin että
matematiikka on se ylioppilaskirjoitusten aine, josta maisterit ja tohtorit
voivat vakavissaan väittää edelleen selviytyvänsä. Vaikka en tuota tiedä
varmaksi.
Kielissä tilanne on
toinen. Kuulin kyllä taannoin, ettei etevä amerikkalainen vaihto-oppilas ollut
selvinnyt oman äidinkielensä kokeesta laudaturin arvoisesti. Jotain siinä oli
ollut sanomista.
Mielessä on käynyt, kun
suvussa ja lähipiirissä on edelleen opettajia, miten tuossa kävisi, jos
kirjoittaisi kaikin voimin ja suuresti keskittyen yrityksen äidinkielen
kokeeksi eli aineeksi tämän kevään otsikoista.
”KIRJOITUSTEHTÄVÄT
1. Kirja vai elokuva?
2. Älypuhelin, älykello,
älymateriaalit, älytalo, älyvaatteet… Älytekniikka levittäytyy kaikkialle.
Pohdi sen mahdollisuuksia
ja uhkia.
3. Kirjoitan – siis olen
4. Tarpeellinen ja
tarpeeton pelko
5. Mitä tarkoittaa
uskonnonvapaus? Pohdi, mikä on sen merkitys nyky-Suomessa.
6. Mihin
ylioppilaskirjoituksia tarvitaan?”
Tässä on osa kevään kysymyksistä.
Siellä on myös muita aiheita, jotka liittyvät oheen liitettyyn aineistoon.
Ei siis puutu kuin
tarkastaja. Nähdäkseni tässä on kohtalainen määrä aiheita, joista kirjoitan
jatkuvasti. Epäilijöille huomauttaisin, että osaan kyllä kirjoittaa sillä
tavalla johdonmukaisia virkkeitä, että lautakunnatkin ovat tästä asiasta samaa
mieltä.
Kun pääsin vähä vähältä
tuomioistuinten ratkaisuista ja sitten erilaisista arvioivista lausunnoista,
kyllästyin. Niiden johdonmukaisuus tahtoo olla välillä vähän löyhissä kantimissa.
Silti olen ahkerasti samaa mieltä, että erinäiset paperit on laadittava
tavalla, jonka suurehko joukko lukijoita todennäköisesti ymmärtää samalla
tavalla.
Esimerkki tuollaisesta
paperista on ”Hyväksytään ylioppilaskirjoituksissa.” Jos siinä lukisi ”hyläksytään”,
asianomaista kirjoittajaa ei yhtään naurattaisi.
”Sekä kirjoissa että
elokuvissa uhkaa vaara, että vaatteet ovat viisaampia kuin aatteet. Tällainen on
jo nyt täysi mahdollista. Se pelko on tarpeeton, että näin jouduttaisiin
hallitsemattomaan tilanteeseen. Etenkin ylioppilaskirjoituksissa ja varsinkin
nyky-Suomessa tarvitaan tietoon perustuva kokemus siitä, että materiaalina
esimerkiksi iho on ”älykkäämpi” kuin edistyneimmätkään laitteet.
Tämä on, kuten jos
Descartesin metodiopissa osoitettiin, kuitenkin enemmän uskomus kuin tieto.
Tieto näyttäisi edellyttävän tietäjää, esimerkiksi henkilöä joka ajattelee
ajattelevansa.
Kirjoitus ei sitä vastoin
ole enää todiste siitä, että on olemassa kirjoittaja, toisin sanoen ihminen tai
ryhmä ihmisiä. Pienikin määrä generatiivisa algoritmeja kykenee jo tuottamaan
tekstejä, jotka aikaisempaan perustuvina näyttävät pohjautuvat ajatteluun ja
siis viime kädessä olemassaoloon.
Lausuman kielto ei sitä
vastoin näyttäisi olevan mielekäs. Kirjoitan – siis en ole olemassa.
Descartes ei kuvasta
päätellen lukenut kunnolla, vaan plarasi kirjoja. Niinpä hänestä ei tullut
koskaan ylioppilasta.
Niin käy, jos praktinen
syllogismi pettää, ylioppilastutkintolautakunnan arvoisat herrat ja rouvat.
Älytekniikka levittäytyy kaikkialle - mutta onneksi on vielä älyvapaitakin alueita.
VastaaPoistaKuten vaikkapa Keski-Suomen käräjäoikeus, joka päätteli, ettei muuan kelpo miekkonen (kuluneen 5 vuoden aikana vain 39 kertaa tuomittu) suinkaan uhannut vaimonsa lapsia tappamisella ja poltti heidän kotinsakin ihan vahingossa.
"... ei ole kuitenkaan syytekohdassa 5 uhannut nimenomaisesti talon polttamisella vaan päinvastoin ilmoittanut lasten löytyvän ”kylmänä huoneista”, mikä ei viittaa polttamalla tehtävään tekoon..."
Kyllä tuomari kylmän ja kuuman erottaa.
"Silti olen ahkerasti samaa mieltä, että erinäiset paperit on laadittava tavalla, jonka suurehko joukko lukijoita todennäköisesti ymmärtää samalla tavalla." Tuosta juolahti mieleen tämänpäiväinen uutinen, jonka mukaan Intian korkein oikeus oli hylännyt vuosikymmeniä vireillä olleen jutun, koska ei ymmärtänyt mitään alempien oikeusasteiden päätöksistä. Olisikohan tuosta yleisemmäksi oikeusohjeeksi?
VastaaPoistaEi ne siellä mitään ymmärrä.
PoistaOn aina hauska huomata että vielä löytyy sanontoja joita ei ole ikinä kuullut mutta jotka selvästi ovat jossain päin niin yleisiä ettei niitä tarvitse selittää.
VastaaPoista"Kahta kättä heittäen" voisi ymmärtää tarkoittavan suunnilleen tyhjin käsin, ilman viemisiä, valmistautumatta tai reippaasti, surutta ja vastuksiin varautumatta. Tuommoisen tulkinnan saa melko kivutta sopimaan asiayhteyteenkin.
VastaaPoistaVaasan hovioikeuden vihkiminen tapahtui juhlallisin menoin Tukholman kuninkaallisessa linnassa…Hän kehoittaa uuden hovioikeuden jäseniä suojelemaan köyhää rikkaan vainolta. Toisissa lauseissa Kustaa III teroittaa kunnioitusta sääty-yhteiskunnan luokkajakoa kohtaan…Chydenius rukoilee kirkossaan Kokkolassa. Paina, Herra, Sinun pelkosi syvälle heidän (tuomarien) sydämiinsä, -ettei keskudestamme kuuluisi leskien, isättömien ja köyhien valitusta.
Se kai tuo Herran pelko tarkoitti Sanan noudattamista mitä lempeyttä tahi ankaruutta se kullonkin ja kelläkin tarkoittaisikaan. Mutta tuskin sitä lakikirjaa päntäämällä oppii arvaamaan sen enempää kuin matematiikkakyky korreloi lääkäritoimessa menestymisen kanssa -potilaan kannalta. Meikän pakumiehen vinkkelistä ja lukutuvastani, ne ovat sekaisin merkkimiehet kaikki järestään.JS