”Helkavirsiä” sai kummastuneen
ja jopa viileän vastaanoton 1903. Jotkut arvioivat, että kysymyksessä olisi
nuorelle Eino Leinolle tyypillinen edesvastuuton päähänpisto mukailla
Kalevalaa.
Jossain vaiheessa
kokoelman runot nousivat koulujen lukemistoihin ja ainakin puoli vuosisataa
nimenomaan ”Tumma” on ollut minkä tahansa Suomen kirjallisuuden valikoiman
ykkösvalintoja.
Nyt teos on ollut niin
kauan niin tuttu, ettei sitäkään lue kukaan ei osaa moni. Oma ikäpolveni joutui
kärsimään tasoltaan hyvin tasaisesta eli johdonmukaisen kelvottomasta
runonlausunnasta kouluilla ja nuorisoseuran tilaisuuksissa. Jokin helkavirsi oli
vakiovalinta ja osalle kuulijakuntaa selvä merkki nousta penkistä ja mennä
tupakalle.
Sitä mietin, että kun
Leinon elämä on jatkuvan mielenkiinnon kohde niin että Panu Rajalan uutuus ”Virvatuli”
vahvistaa edelleen käsitystä kirjoittajan löytämästä tuottoisasta elinkeinosta,
miksi tätä aika selvästi Suomen runouden parasta yksittäistä teosta ei edes
hehkuteta tarpeeksi.
Maininta Rajalasta ei
ollut nälväisy. Olen täysin selvillä siitä, että professorikavereiden kehittämät
brändit Rajalan kyynärpäätaktiikasta Klingen kummallisuuksiin herättävät
monissa ärtymystä tai huvittuneisuutta.
Valitettavasti kuulun
itse niihin, joka helposti jää miettimään, että ihanko tuo suhtautuu itse
itseensä täysin vakavasti, kun kukaan muu ei.
Mielleyhtymä on
loukkaava, mutta joskus, kuten eilen, tapaan samassa tungoksessa kaksi tuttua
professoria, mieleeni tulee posetiivari, joka häiritsee yleistä rauhaa
epävireisellä vingutuksella, ja hänen marakattinsa, joka kärkkyy rahaa
peltimukiin. Jos joku sanoo minulle, että oma hahmoni on kuin karannut jostain
Gogolin huonommasta novellista, voin pitää vertausta osuvana.
Kirjoittajat ja tutkijat
käyttävät hyvin hyödyllisiä nimityksiä eri aikakausista, mutta taitaa olla
hyödytöntä haaskata toisten aikaa sen miettimiseen, mikä oikeasta on
esimerkiksi funktionalismia ja ekspressionismia.
Jugend on terminä
käytössä lähinnä Suomessa, Saksassa ja Itävallassa. Arkkitehtuurissa ja
taiteessa tyylillä on muita riittävän selviä nimityksiä. Art deco eli
julistehenkinen taide tyyppiä Toulouse-Lautrec on sitä. Gaudin Bsarcelonan
Sacrada Famiglia, maanosan tunnetuimpia rakennuksia jonka ikuinen
keskeneräisyys voi olla osa sen tyyliä, ovat ”jugendia” samoin kuin eräät
wieniläiset, kuten aina hieno Klimt.
Suomessa nimitykseen
sekoittuu kansallisromantiikka. Silti Helsingin rautatieasema tai esimerkiksi
Pohjolan talo Aleksilla ovat mielestäni selvää jugendia.
Jugendille on tyypillistä
viivoittimen hylkääminen, vahva tyylittely ja oikullistenkin luonnonmuotojen
toistaminen. Sitä oli edeltänyt rakennustaiteessa kertaustyylien vaihe – se joka
näkyy niin voimakkaasti Helsingin ja esimerkiksi Tukholman keskustassa. Jugend
oli myös kertaustyyli, jonka viehättävä lisäelementti oli ironia. Gesellius –
Lindgren ja Saarinen oikeastaan keksivät sen, mistä Gaudi on kuuluisa –
pyörittely viedään irvokkuuden puolelle, satiiriksi. Kansallismuseon
päärakennus on selvä keskiaikainen kirkko! Joko kysymyksessä on pohjaton
lapsellisuus tai tietty pirullisuus. Äänestän jälkimmäistä.
Sitä en ymmärrä, miksi
käyttökelpoisia termejä ei siirretä taiteen toisiin lajeihin.
Helkavirsiä on
jugend-kirjallisuutta, eikä millään muotoa ainoa. Joel Lehtonen kirjoitti
samaan aikaan samanlaista ja proosan puolella monet liikkuivat lähimaastossa,
jopa Volter Kilpi ja sitten Aino Kalla. Kirjallisuudessa puhutaan
nietzscheläisvaikutteista, ihan suotta.
Taiteessa ja
arkkitehtuurissa suurin jugend-mestari oli Gallén-Kallela – sanokaa mitä
sanotte. Ruoveden Kalela hipoo rakennuksena mielipuolisuutta. Kalevala-aiheiset
freskot ovat juuri tätä samaa. Niissä on samaa yksinkertaistamisen nerokkuutta
kuin helkavirsissä – ajatelkaa Iso haukea tai Kullervon kirousta. Sellaista alkeellisuutta
ei opi vähässä ajassa!
Oli ehkä sääli, että
Leinoon suuresti luottanut ja häntä hyvin rahoittanut Otava ei huomannut
tilaisuuttaan niin että ”Helkavirsiä” julkaistiin poikkeuksellisen
pienikokoisena läpyskänä, ja kyllä Pekka Halonen oli kirjataiteilijana hänkin
pahasti pihalla.
”Tummasta”
kirjallisuusihmiset ovat esittäneet nipun virheellisiä tulkintoja ja moittineet
muita selostettuaan heidän tulkintojaan.
Jotkut runojen
sankareista (Ylermi, Kouta) ovat aika naurettavia hahmoja tyyppiä Villin Lännen
rautanyrkki ja jotkut jaksot selvää sekoilua.
Tumma on se ”syntymässä
säikähtänyt” sankari, jolla Leino irrotti kokoelmansa jugendinkin kahleista.
Vain pari vuotta Freudin
ensi esiintymisen jälkeen hän kuvaa uskottavasti eli luultavasti omasta
kokemuksestaan vaikean psykoosin – olemattomien näkemisen, elämän pidättymisen –
ja siitä nousuna esitetyn siirtymän mystiikkaan, joka tuo mieleen itse jo henkisesti
hajonneen Leinon 20 vuotta myöhemmät hapuilut erilaisissa salatieteissä.
Väitän virheelliseksi myös
tulkintaa paluusta arkeen ja todellisuuteen. Runo päättyy sinipiikoihin ja
vellamoihin eli oman omituisuuden ja näkijyyden hyväksymiseen.
Mieleen tulee maailmankirjallisuuden
- Ranskan runouden – suurin jugend-kirjailija, Guillaume Apollinaire, etenkin
kokoelma ”Alcools”, joka ilmestyi paljon myöhemmin ja jota Suomessa ei
tunnettu. Mutta balladi kytkeytyy rajun mdernistiseen tekstiin ja se puolestaan
sävyisän perinteiseen mitalklisuuteen ja sointiin, tekstillinen löyhyys viihtyy
hyvin pelottavan tiukkoihin kiteytyksiin. Molempiin lyyrikkoihin sopii
Apollinairen kirjittama ja haaveksima hautakirjoitus: ”Il sût aimer!”
Hän osasi rakastaa.
Se että Leino oli juoppohullu, ei ollut teosofien vika. Päinvastoin, hän koki välittämistä, huolenpitoa ja rauhaa heidän tykönään - ja vielä ennen kuolmeensa nöyrästi suunnitteli teosofina esiintymistä.
VastaaPoista"Valitettavasti kuulun itse niihin, joka helposti jää miettimään, että ihanko tuo suhtautuu itse itseensä täysin vakavasti, kun kukaan muu ei".
VastaaPoistaHahhah! Kaikella kunnioituksella, samaa monet sanovat Teistä, Herra Professori!
Panu Rajala on tuottelias ja erinomainen tutkija ja kirjojen tekijä. Mutta hän ei tuhlaakaan aikaansa ja päiviään jonninjoutaviin blogikirjoituksiin.
Olet Panu Rajala!
PoistaEi vaineskaan. Mutta se että katsoit kommenttisi tarpeelliseksi osoittaa vain sen ettet osaa lukea sitä mitä tekstiin on jo sisään kirjoitettu.
Muistuttaisin kyllä Gallénin Tarvaspään ulko- ja sisämuodoista jossa esiintyy saksalainen linna, keskiaikainen luostari sekä suomaalainen harmaakivikirkko, yhdessä ainossa sillisalaatissa. Gallén ainakin otti itsensä kovin vakavasti. Myöskään Hvitträskin muotokieli ei taida olla itseironiaa. Se mikä meistä näyttää naiiviudelta.. niin no. Onhan meidän vaikea asettua Sibeliukseenkin katselemassa Arnold Böckliniä ja kuvittelemasta vakavia. Me olemme tieteellisiä.
VastaaPoistaketkä me?
PoistaSelvä. Hommattava se jugendakka.
VastaaPoistaKirjoittaja sotkee Art Decon ,joka on funkkista ja Art Noveaun,joka on Jugendin synonyymi.
VastaaPoistaNonii, mut jonkuha seki tarttee hoitaa? Siis et niinku, sillee.
PoistaArt Deco sopii itse asiassa oikiein hyvin Art Nouveaun jatkeeksi. Se on nimenomaan ei-funkkista joka tosin saattaa leikitellä funkisaiheilla, mutta materiaalimaailma ja eetos, ja osittain myös tekijät ovat jugendin kanssa yhteisiä.
Poistahttps://en.wikipedia.org/wiki/Woman_in_Gold_(film)
VastaaPoistaHyvä elokuva Adelen (blogikuvassa) takaisinsaannista
Niin, kannatan Akseli Gallen-Kallelan säilyttämistä kansallistaiteilijana koska hänen ylittänyttä ei ole vieläkään tullut, huolimatta laajoista joukoista korkeakoulutetuista suomalaisista taiteilijoista.
VastaaPoistaHänen huonommatkin teoksensa (niitäkin on, leipätöitä nälän torjuntaan) ovat keskinkertaisia mutta osa selviä 10 min hutaisuja jotta voisi ruokkia perheensä.
Okkosen kirjoittamasta elämäkerrasta selviää hyvin miten hän peheensä kanssa joutui suoranaiseen nälkään kun teoksia ei myyty ja asuivat korvessa. Jonkun ajan kuluttua hänet julistettiin Italiassa muistaakseni maailman parhaaksi maalariksi.
Panu Rajalasta voi olla monta mieltä, ja ollaankin, mutta kyllä hänessä on myös aivan omanlaistaan lahjakkuutta, minkä inhoajiensakin soisi tunnustavan. En kuulu Rajalan fanittajiin, mutta piirre, josta hänen kirjoissaan olen nauttinut, on huumori. Suomalaisessa kirjallisuudessa ei huumoria ole liikaa. Itse pidän huumorista, joka yllättää muun kerronnan seasta odottamattomilla sivalluksilla.
VastaaPoistaRajala osaa kirjoittaa ja hänellä olisi potentiaalia todella merkittäväksi kirjailijaksi, jos vain...Antautuisi hyvän kustannustoimittajan tiukkaan otteeseen. (Mahtaako sellaista kustannustoimittajaa Suomessa ollakaan? Liian lepsuilta vaikuttavat useimmat.) Rajalan ristinä on liika kiire, joka puolestaan vaikuttaa johtuvan halusta pian päästä taas uuden kirjan kanssa seurapiireihin paistattelemaan huomiosta. Tämä on yleinen tuotteliaiden ihmisten vaiva; ei malteta työstää aineistoa pohjamutien kautta, vaan kirjoittaminen luontuu liian helposti. Inha-kirjassa oli paljonkin hyvää, mutta jäi kovin epäselväksi, mikä oli Inhan omaa, mm. kirjeistä lainattua, ja mikä Rajalan tekstiä. Katri Helena -kirjassa oli ideaa ja hauskoja kohtia, mutta aihe olisi parantunut etäännyttämisestä. Herkullisimmat jaksot olivat juuri huvittavuuksia, jotka olivat median synnyttämiä. Kirjan aiheena olisi pitänyt olla media näiden henkilöhahmojen peilaamana. Todellakin mediahahmojen, ei oikeiden henkilöiden.
Itse pidin Rajalan Intoilijaa hauskasti kokoonkeitettynä juurikin sen vuoksi ettei siitä saa selvää ns. totuudesta. Tällä tavoin se lähestyy suosikkiani Egon Friedelliä.
PoistaMulla on Panun kanssa yhteistä: sukujen kotiseutu ja vaimoni sukunimi.
VastaaPoistaHarkitsimme pitkään äidin kuolinilmoituksen muistorunoa. Päädyimme Eino Leinon tunnettuun runoon. Onnistunut ja koskettava valinta.
Hotelli Hamburger Börsissä Turussa on ollut hienoja jugend-lasimaalauksia. En tiedä, ovatko vielä paikoillaan. Varmaan mm. kuningatar Elizabeth ja US-Vice President hotellissa aikoinaan yöpyessään ovat ihailleet niitä - ja NKP:n pääsihteeri Leonid Brezhnev tietenkin (no, hänestä en tiedä). Olen lukenut heidän yöpyneen siellä.
Minun fraktuuralla painetun "Helkavirsiä"-laitokseni on "puupiirroksilla somistanut" Kalle Carlstedt. Komeita runoja, nuoruudesta tuttuja. Esitinkin niitä jossain, - lienevätkö kuulijat sulkeneet korvansa.
VastaaPoistaEG
en tiedä, EG, se oli viime vuosisata, viime vuosituhat. Kansallisromantiikka tuppaa fiksaantumaan militantiksi. Militäärinen kansalliskiihko oli läsnä jo alussa, totta, mutta nyt koknaan ilman tätä rikasta henkistä inspiraatiota, ei muuta olekaan.
PoistaKerro sä, miten tästä etiäpäin parahin leinoakateeminen, EG.
Ihan kuin panisit minut vastuuseen tästä maailmantilasta ja vielä pitäisi olla neuvot eteenkin päin, vai mitähän tarkoittanet? Minä olen kyllä osuuteni tehnyt, ilman kansallis- tai muuta kiihkoa, mielestäni sopuisasti 39 vuotta päätyötäni suuren perheen ohella ja lisää opiskellen, sitten vielä viisi vuotta sivutyötä osavuotisesti, sitten kävin hoitamassa aika paljon vanhempaa siskoani ja hänen talouttaan muutaman päivän viikossa parin vuoden ajan 100 km päässä ja lopuksi hoivakodissa neljä vuotta lähes viikottain. Nyt se on loppu. On takki aika tyhjä.
PoistaToivoisi tietysti, että päästäisiin jonkinlaiseen kansalliseen ja kansainväliseen sopuun, mutta eihän tämä hyvältä näytä. Mitä yksi pieni ihminen voi tehdä kuin yrittää parhaansa, omista lähtökohdistaan, omassa ympäristössään. Meikäläisellä on ollut suurimpana käyttövoimana lapsuus turvallisessa ympäristössä maalla, rakastavat vanhemmat ja sisarukset, jotka opettivat itsenäisyyteen. Niin ei ole nykyisin monen kohdalla, mutta jokaisella on loppujen lopuksi kuitenkin vastuu omasta itsestään, ja vähän muistakin.
Aika monelle nuorelle ihmiselle olen antanut ohjeen, että opiskele lisää, ja sitten onkin auennut uusia mahdollisuuksia. Nykyisin on kyllä vaikeampaa, mutta "yrittänyttä ei laiteta". Mihinkähän? -
Täytyy vain koettaa olla stressaantumatta kiihtyneestä ilmapiiristä. Paremminhan meillä on asiat kuin koskaan ennen.
EG
"Var så vänligt, de' är färdig snäppad."
PoistaM. ihan ite eräälle kenraalille sikaria ojentaessaan.
Kenraali on hyvä, se on valmiiksi näpsäisty (=luunappi). (tuhm. suom.)
Kiitos! Sitten on vielä samaa jugendia Helsingin sähkötalo. Muistaakseni siinä sijaitsi viimeksi Elisan konttori, siis tämän puhelinliittymäbisneksen. Muistan törmäämiseni siihen mustagraniittiseen palatsiin ensimmäistä kertaa serkkuni kanssa, joka piti asianaan yrittää epätoivoisesti kasvattaa visuaalista tietämystäni.
VastaaPoistaHän vei minut sisään ja rupesi esitelmöimään. On mahtanut olla joku 60-luvun alun vuosi, serkku oli jo opiskelemassa Atskissa ja minä kävin kylässä silloin tällöin. Muistan kuinka ympärille kerääntyi muita ihmisiä kuuntelemaan. Vahtimestari siitä innostuneena rupesi paimentamaan meitä serkuksia ulos. Mentiin tupakalle.
Se sähkötalo on saman Lars Sonckin piirtämä kuin Kallion kirkko ja eikös ole myös Tampereen tuomiokirkko? Siinä tyylisuunnassa on kauneinta kasviaiheiden käyttäminen. No käveltiin joka tapauksessa sähkötalolta Kallion kirkolle. Jaaha, Wiki ei anna sähkötaloa, sen sijaan mainostaa Ainolaa.
Voi se silti olla. Mutta en ollut ikinä ajatellut Gaudia jugend-henkisenä. Oikeastaan Gaudi on vain Gaudi, ei sitä voi oikein ahtaa mihkään tyylisuuntaan. On jännä ajatella että Sagrada Famiglia valmistuu joskus vielä!
Tuommoisia arkkitehtuurikävelyjä on hauskaa tehdä joskus. Serkku jo kuoli pois, aina välillä löytyy Hesastakin joku jonka kanssa voidaan katsella taloja.
Tarkoittanee HPY:n pääkonttoria Korkeavuorenkatu 35
PoistaTarkoitatko kuitenkin Helsingin puhelinyhdistyksen taloa. Se on Sonckin suunnittelema kansallisromanttinen kivilinna Korkeavuorenkadulla.
PoistaKiitos! Tietenkin tarkoitan! Kyllä minä olen tiennyt että se on HYPY:n talo, mutta oli nyt pakko sotkea, koska jotakin monimutkaista tekniikkaa siellä sovellettiin joka tapauksessa... Sonck on joka tapauksessa sympaattinen.
Poista😬
VastaaPoista🤔
PoistaRipsa, se oli Puhelinyhdistyksen talo, ei Sähkötalo. Elisa syntyi kun puhelinyhdistys yhtiöitettiin. Talon koristeaiheina on puhelinjohtoja, eristimiä jne.
VastaaPoistaynttorimme Kohdistuu
VastaaPoistaMietin Himmleriä. Olihan se. Kanalan kauhein kakara, se on varma. Niistä kukoista tasan tarkkaan kattonu ne idiksensä mut-mut..
Olihan Veikko Lavillakin munailuvaihe.
Sehän dorkahoo kävi jossain jollain ihme loma tyyppisellä hetekoinnilla kai jossain päin Suomee?
No. Olisko käyny jossei meillois näin nättiä?
Luomuks kaikki ja sillee, et saatas noi pillerivilpertit johki kuriin. Enneku ne "vaikeat tapaukset" eli ei-doupatut kaks viidestäki ratisee ku marakassit jos niit vähäkää vatkaa.
äääämmä tiä...
Mulle ihan sama, emmä viiti funaa mitää täs paljoo. Muute, kiva blosis tänää!
Taas tuli tuulenkaatoja ja sehän tietää töitä ple. Se vaa et eipähä tullu mulle. Mut oisko sit jotai muuta?
Tietty joo, sellanen ketä ei oo tarpeeks pelänny vielä ni vois vaiks rupee mun (ottaa pattii ku tartte skrivaa tää sana) ammatinvalinnanohjaajaks. Ts. aivan uhkarohkee, mut voitas kokeilla!
Täp?
Nyt ruttu hys, ihan hys.
Mähän sanoin heti ekaks et emmä mitää v-n psykopornomallin uraa oo täs tinkaamas vaa mä tartten koiran.
Mikset kirjottanu sitä siihen omaan reseptiis, kuspeä!
Nysse on myähästä. Koita kuule ottaa ihan iisisti.
Kiitti vaa et ei tullu mitää jeesii, emmä olis teidän hukkuneiden merimiesten villapaitakeräykseen mitää antanukkaa.
Oikastaas taas suoraan asiaan: pau! Helvettiin mun elämästä, ei lämmin luita riko. Mitään takuita sille kuin käy jos ette oo kohteliaita ja ystävällismielisiä en paha kyllä osaa antaa.
Nyt harmittas pikkasen mut ei mua :)
Vaihda nyt swiddu jo se pipo laari ekshaustioks, enneku mä tuun ja syön sun arkistokaapin nurkasta itteni sisään ja asetun SUN pään sisään asumaan.
Pom pipa 1:llä jalalla.
tukka - lepo
Poista