Voivatko kaikki olla
väärässä?
Kommunikea eilisen ja
huomisen tapahtumista olisi, että poliittisen ja sotilashallinnon piirissä
arvioitiin aivan samalla tavalla kuin paikallisen väestön edustajien
keskuudessa, että Jerusalemin temppelialueellakin riehunut häirikkö on normalisoitava
tavanomaista menettelyä noudattaen. Sen jälkeen hänestä ei enää koskaan
kuultaisi mitään.
Eilen sattui käymään
niin, että televisio oli päällä, koska oli tulossa tai tullut uutisia, ja näinä
aikoina on saanut oppia uskomaan, että kaikenlaista kummallista tapahtuu.
Olen yrittänyt edistää
Idäntien ymmärtämistäni sen jälkeen kun luin kirjan silkkiteistä, jo
mainitsemani ja siis Frankopanin kirjoittaman. Ajatus että silkkiteitä oli
monta, on erittäin kiinnostava ja sille esitetään hyviä perusteluja. Ajatus
että kaikkien liikennereittien solmu on ollut kivikauden lopusta nykyaikaan
Keski-Aasiassa, ei ole yhtä vakuuttava mutta silti miettimisen arvoinen.
Suomen historian
puuttuvat palaset ovat kuitenkin Mustallamerellä – Kaspianmerellä. Ottaa
aikansa ennen kuin kuuluisat hautakummut on inventoitu ja ymmärretty –
kurganeista kirjoitetaan nyt paljon. Ennen tiedettiin vain, että Stalingradin
taisteluissa usein omistajaa vaihtanut kumpu oli ihmistekoinen. Se oli oikeasti
hauta, ja siitä tuli monille hauta.
Upsalan kuuluisat kummut
mainitaan englanninkielisissä teksteissä kurganeina, eikä niillä ole tekemistä
viikinkien kanssa, koska ne ovat ehkä kaksi tuhatta vuotta vanhempia,
pronssikaudelta.
Suomessa kurgan tunnetaan
nimellä hiidenkiuas, ja tämän hetken tiedon mukaan kysymyksessä oli –
pronssikaudella – yhtenäiseltä tuntuva Itämeren alueen kulttuuri. Ilmasto
muuttui epäsuotuisaksi, ja ennen pitkää tulivat silkkiteitä hunnit ja rutto ja
sen jälkeen yhä jatkuva hajaannus.
Mihin väliin Suomi tässä
sijoittuu, se on erittäin epäselvää. Mutta erittäin selvää on, että itäisiä
vaikutuksia tunnetaan huonosti, ja se oli mainitsemani televisio-ohjelman
sisältö. Ohjelma oli uusinta. Keskeinen asiantuntija oli hiljan kuollut professori
Aune Jääskinen, ensimmäinen suomalainen ikonitaiteen (yhdyssana tarkoittaa
tässä ikoneja myös taiteena) tutkija ja kansainvälisesti tunnettu myös Tihvinän
jumalanäidin ikonin tuntija.
Tuon ikonin vaiheet ovat
ymmärrystä uhmaavat. Se on joka tapauksessa niin vanha, että jo Iivana Julma
kävi sitä kumartamassa, ja vuonna 1941 se joutui saksalaisten käsiin.
Sotahistorian tuntijat
ovat selvillä siitä, että Tihvinässä piti tapahtua jotain maailmanhistoriallista,
jota ei sitten tapahtunut. Kaupunki ei kestänyt saksalaisilla eikä ”kädenlyöntiä
suomalaisten kanssa” tapahtunut. Luultavasti Venäjällä elää nyt miljoonia
ihmisiä, joiden mielestä tuo oli jumalanäidin tekemä ihme.
Ikonitaiteeseen aina
kunnioittavan välinpitämättömästi suhtautuneena kaivelin nyt lähteitä ja
käsitin, että 1400-luvulla tai mahdollisesti tuhat vuotta aikaisemmin oli
oivallettu vaikea asia.
Tavallinen ilmaperspektiivi
tarkoittaa yhtä tai kahta katoamispistettä, johon viivat näyttävät johtavan.
Esimerkiksi Sienan 1300-luvun maalaustaiteessa ja sen jälkeenkin nähdään, miten
kovasti taiteilijat kamppailivat tämän asian kanssa. Rakennustaiteessa ongelma
ei hahmotu yhtä selvästi, ellei onnistu käymään peräkkäin goottilaisessa ja
heti perään renessanssiajan kirkossa. Tilan tuntu eli tapa ilmentää tila on
näissä kahdessa aivan erilainen.
Parempaa havaintomatkaa
ei ole olemassa kuin ne pari sataa metriä Firenzen Santa Maria
Maggiore-kirkolta, jossa goottilaisuus väistyy loistavien seinämaalausten
tieltä, Firenzen tuomiokirkolle. Duomo kupoleineen osoitti, että aivan
uudenlainen aikakausi oli tullut.
Duomoa ei näe helposti,
koska kaikki paikat ovat koko ajan täynnä turisteja. Kannattaa käydä sen sijaan
Firenzen San Marcon luostarissa katsomassa länsimaisia ”ikoneja”, Fra Angelicon
freskoja. Kun ne on nähnyt, mikään ei enää koskaan tunnu itsestään selvältä.
Tihvinän ikonissa näkee
erikoisen selvästi, että katoamispiste on kuvan edessä eikä kuvitteellisesti
kuvan sisällä tai takana.
Siinä on toteutettu se
ihmeellisyys, että taulu katsoo näkijää, ei päinvastoin. Levymäinen
perspektiivi keskittää kaiken maalauksen ja katsojan väliseksi yksityisasiaksi.
Suuresti ihailemani van Eyckin
veljekset maalasivat jo poliittista taidetta. Yksi keino oli avata jopa
muotokuva kaupunkiin, siis yhteistä ja poliittista valtaa kohti. Alan tutkimuksissa
esiintyy sana ”veduta”, nähty, ja se tarkoittaa Flanderinmaan kehittämää ja
muun muassa Venetsiassa (Canaletto) loistoon noussutta kaupunkimaisemaa.
Mutta ensimmäisillä
mestareilla tuon yhteyden maailmaan – ei taivaaseen – loi esimerkiksi auki
oleva ikkuna, josta saattoi näkyä muutama talo tai puu, tai ehkäpä pääsky.
Viesti oli kolmiyhteisen
maailman muuttuminen kolmiulotteiseksi. Sen tiedämme, että runsaat sata vuotta
sitten matemaatikkojen havaittua usean ulottuvuuden tarpeelliseksi ja
fyysikkojen käsitettyä sen välttämättömäksi, taiteilijat olivat jo ehtineet
askelta edemmäs, kubismin moniulotteisuuteen eli maalarin taitoon nähdä arkinen
esine neljältä tai kuudelta puolelta, ja Schönbergin ja Stravinskin uudelleen
elvyttämä Bachin oivallus, ettei musiikki tarvitse ajan käsitettä muuttaessaan
sisäistä tapahtumista ulkoiseksi.
Tämän kirjoitettuani käyn
virittämässä mustarastaat lähipuissa ja muistan antaa pajunkissoille maitoa,
koska edessä on pääsiäinen.
Käytät ilmaperspektiivi- sanaa täysin väärin. Ilmaperspektiivi tarkoittaa sitä, että maisemassa tai maisemamaalauksessa kaukaiset kohteet värittyvät siniseen päin. Siintävät vuoret.
VastaaPoistaParhaiten ilmiön näkee juuri korkeilta kukkuloilta katsoessa. Suomessa kaukaiset kohteet sävyttyvät jopa hieman violettiin päin. Nelostietä pohjoiseen ajettaessa, muistaakseni jossain Leivonmäen paikkeilla, on kohta, jossa tie ylittää mäenharjanteen, ja eteen avautuu kymmeniä kilometrejä näkyvä metsämaisema. Siinä on minulle se kohta, jossa siirrytään Etelä-Suomesta sinisten metsien vaaramaisemaan.
Ensimmäisen kerran Italiassa käydessäni, vietin Torinossa viikon, kävin iltaisin juoksulenkeillä kaupunkia ympäröivillä kukkuloilla. Tajusin silloin omakohtaisesti, että Mona Lisan taustan väri, víhreään päin taittuva, ei ollut taiteilijan omasta päästään keksimä, vaan Pohjois-Italiassa ilmaperspektiivi tosiaankin on eri värinen kuin Suomessa.
Taiteilijat tuon ovat tienneet vuosisatoja. Oli vain hienoa huomata se itsekin.
Töllöohjelma, se oli vähän kummallinen, sillä ennen kuin n. 600 vuotta vanha tihfinäläinen Jumalan äidin ihmeitä tekevä ikoni löytyi, siksi luultiin, Vanhassa Valamossa ilmeisesti sitten vasta 1700-luvulla tehtyä, nyt Uudessa Valamossa, sen Talvikirkossa Suomessa säilytettävää Julman äidin kuvaa. Venäjän kirkko on tätä ikonia vaatinut takaisin Venäjälle välillä hyvinkin ankaria sanakäänteitä sisältäneissä kirjelmissä.
VastaaPoistaVähin kuin hissukaksi käynyt Juri Stepanovitš Derjabin järjesti menetystä korvaamaan pyhitetyn kopioikonin ristinsaaton kera, mikä vähäksi aikaa hillitsi Laatokan Valamoa.
Miksi?
Sen sanon, että astukaa tuon kuvan eteen, varoen, mieli avoimena, jos haluatte tietää, mikä on kristinuskon ydin. Se on kuvassa, joka - kuten JK tuossa tietää - kertoo itsestään.
Kiitos tästä! Toisen maailmansodan tuntumassa on mielenkiintoista että myytti korostuu eri paikoissa. Englannissa Whiten Arthur ja vaikkapa Tournier'n Keijujen kuningas mainiten.
VastaaPoista"Hannu Raittila kirjoitti värikkäästi ja vapaasti keskeisperspektiivin merkityksestä uuden ajan ajattelulle parissakin esseessä kokoelmassaan Liikkumaton liikuttaja. Raittila nostaa perspektiivin lähes koko länsimaisen ajattelun keskeisimmäksi tukijalaksi teollista tuotantoa ja taloutta myöten." (Seppo Visala, Tampereen yliopiston tietohallintojohtaja)
VastaaPoistaRaittila nostaa Filippo Brunelleschin keskeisperspektiivin myös 'syypääksi' joidenkin kokemaan ahdistukseen 'minän' näkökulman painottumisesta, jopa syntymisestä. Olen jatkuvasti sitä mieltä, ettei objektiivista näkökulmaa ole maailmassa, jossa ei ole universaaliaikaa. Meillä täällä ikuisen ja puhtaan fysiikan teorian ulkopuolella, ajallisen tapahtumisen tahdottomina origoina, ei ole todellista perspektiivin valinnan mahdollisuutta.
Voimme toki kuvitella ja uskotella itsellemme ja tiedeyhteisöllemme mitä milloinkin. Muodiksi tullut 'uuden näkökulman' tarjoaminen erilaisista lobbausriihistä ja jämähtäneen ajattelun mainostoimistoimistoista on pelkästään uuvuttavan typerää.
Kuules: Santa Maria Maggiore on hyvin vanha (400-luvulta) kirkko Roomassa, tunnettu upeista mosaiikeistaan. Mietin että mitä kirkkoa olet tarkoittanut ja päädyn ehdottamaan Santa Croce-kirkkoa, paitsi en nyt muista näkyykö Duomoa muuten paitsi se kupoli. Mutta voi se olla myös Santa Maria Novella, jossa on goottilaiset kaaret pitämässä kattoa paikallaan mutta iso Masaccion tekemä fresko.
VastaaPoistaKommentit sen kun harvenee. Eikä mikään ihme.
VastaaPoistaAd Omnia: Santa Maria Novella. Giotto! Pari sataa metriä rautatieasemalta.
VastaaPoistaKuten sanottu,Siena on se uskomattomin paikka, johon voi mahtuakin, mutta Firenzestä sinne ei pääse aivan helpolla. Usein olen ollut Boilognassa, mutta se on taas niin suuri