Valitan etten osannut
olla hätkähtämättä Suomen satavuotisrahasta, joka näytettiin yleisölle ja vedettiin
pois. Se hyväksyi ja sitten hylkäsi kokoomus, ministeri Orpo.
Hätkähdyksen aiheutti
havainto, etten osaa olla mitään mieltä asiasta. Blogin kirjoittajana olen
mielestäni joskus kuin journalisti, joskus hiukan kuin kirjailija. Eräissä
asioissa olen yleisön osaston kirjoittaja eli esitän mielipiteitä siinä
luulossa, että ne saattaisivat herättää mielenkiintoa.
Kansalaissodan
teloituskuvia, kuten juhlarahaan tarkoitettu, taitaa olla ja saisi olla myös
lukion oppikirjoissa. Kaikkein vakiintunein on ikoninen kuva Varkauden Huruslahden
jäältä. Kertomakirjallisuudessa ensimmäinen ja ehkä kaikkein vaikuttavin
teloituskohtaus on selkeästi valkoisen F.E. Sillanpään ”Hurskaan kurjuuden”
lopussa.
Viimeksi mainittu on yksi
kulttuurihistoriamme suuria arvoituksia. Miten kummassa Sillanpään kirja sai
ilmestyä helmikuussa 1919. Sekä punahenkiset että valkoiset haukkuivat kirjaa,
mutta ei se vaikuttanut haitallisesti kirjailijan uraan eikä kustantajan
menestykseen.
Ei kulunut kuin 40 vuotta
kun jo ilmestyi seuraava kuvaus, Väinö Linnan laatima. Jälleen rähinä oli aika
maltillista, mutta kuvauksen vaikutus oli suuri.
Osoittaakseni olleeni
asianajaja ja sitten tuomari näytän taitoani väännellä tosiasioita ja selittää
mustan valkoiseksi ja valkoisen punaiseksi.
Juhlaraha tuntuu
minustakin olevan väärä paikka teloituskohtauksen kuvaamiselle. Se johtuu
siitä, että juhlaraha on vanhentunut ajatus, jonka sietäisi lopettaa.
Termi tarkoittaa jonkun
henkilön kunniaksi tai jonkin tapahtuman juhlistamiseksi lyötyä mitalia, joka
valtion hankkeena käy myös rahasta. Käytännössä kukaan ei käytä juhlarahoja
maksamiseen, vaan ne pannaan piirongin päälle.
Kolikoiden keräily on hyväksytty
harrastus ja helpompi käsittää kuin postimerkkeily. Osalla kolikoista on saman
tyyppinen arvo kuin muillakin antiikkiesineillä. On kolikkomarkkinat. Tunnen
henkilön, joka tietää hyvin, mitä eri puolilla Eurooppaa maksetaan
suomalaisista 1800-luvun pennin kolikoista. Turhaan etsitte kätköistänne – ette
te niitä löydä. Mutta on kuparilantteja, jollaisista sveitsiläinen numismaattinen
liike lyö pöytään esimerkiksi tuhat Sveitsin frangia.
Kansalaissota kaikkineen
on hyvä puheenaihe 100-vuotisjuhlan yhteydessä. Parhaassa tapauksessa päästään
perkaamaan pahoja asioita.
Vaikka en ole itse maanviljelystaitoinen,
haluaisin käyttää alan vertauskuvaa ja sanoa, että itsenäisen Suomen historia
pitäisi ”ottaa ylös” eli ojittaa niin että soinen, veden vaivaama maa
saataisiin parempaan käyttöön.
Katselin ikkunastani
avo-ojaa ja lepikkoa vuosikymmenestä toiseen. Sen edessä vanha mättäinen niitty
taas muuttui vähä vähältä oikeastaan lähinnä jatkuvalla ruohon leikkaamisella
nurmikoksi. Viime vuoden ison putkiremontin yhteydessä oja pantiin putkeen ja
lepikko lähti. Edelleen välillä oikein pysähdyn mielihyvän tuntein katsomaan,
että onpa parahultainen piha.
Emme me saa historiassa
menneen talven lumia takaisin, mutta jos kirjoittaisin pienen Suomen historian
blogin lukijoille ja muille harrastuneille, yrittäisin kytkeä tämän hetken
lääketieteen ja psykologian syövyttämän sanaston eräisiin historian ilmiöihin.
Väittäisin että talveen
1918 Suomi oli kiusaamisen yhteiskunta. Kiusaaminen tarkoittaa tässä kuin
sanoissa koulukiusaaminen tai työpaikkakiusaaminen.
Ihmisellä ja ihmisryhmillä
on henkinen aineenvaihdunta, ja paremmuusjärjestystä yritetään luoda myös
jyrkästi hylättävillä keinoilla. Vuoden 1918 asioissa puhuisin köyhien ja
rikkaiden ihmisten sijasta niistä joilla oli vaihtoehtoja ja niistä, joilla ei
ollut. Maanomistusolot ja elinkeinot olivat tärkeitä konfliktin syitä, mutta
vielä tärkeämpää oli se, että vanhassa maailmassamme tilanne oli se, että hyvin
harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta ehkä neljä viidestä ihmisestä syntyi
aineelliseen ja henkiseen ahtauteen.
Tämä tilanne alkoi sitten
purkautua maareformilla, koneistamisella, kansakoululla ja lopulta
määrätietoisella sosiaalipolitiikalla.
Tuon esitellyn juhlarahan
ongelma ja oma perusteluni sen hylkäämiseen on selvä: korkokuva teloittajista ja
heidän uhreistaan on totta. Lähes 20 prosenttia punaisista koki ennenaikaisen
kuoleman ja Suomesta muodostui vaikenemisen ja henkisen yksinäisyyden
yhteiskunta.
Mutta tuo kuvattu kohtaus
esittää minulle Venäjän vallankumousta enemmän kuin Suomen. Niinpä jää hiukan
epäselväksi, ketkä ampuivat ja ketä. Liian harva tietää, että juhlarahassa
teloittajista kolmas vasemmalta on Urho Kekkonen. Tarkoitan: voisi olla. Suomen
ylpeilty kansallisuus ja isänmaallisuus kasvoi kiväärin piipusta, ja kivääri
oli venäläistä tuotantoa, vaikka valkoisen käsissä.
Jos tehtäisiin juhlaraha
Talvisodasta, en ilahtuisi reliefistä, jossa suomalaisjoukot pötkivät jäniksen
lailla pakoon tuleen sytyttämästään Suvilahdesta Laatokan rantatietä – vaikka näin
tapahtui. Kun sanotaan ”Taipaleenjoki” tai ”Summa”, mieleeni ei tule
ensimmäisenä sankaruus, vaan surkeus. Siellä ylitettiin se, mitä ihminen voi
kestää.
Olen siis niin nirso,
että en juhlisi kaikinpuolisen häpeän aihetta. Mahtaisiko kukaan haluta
muistorahaa punaisten tekemistä teloituksista esimerkiksi Jämsässä tai
Sääksmäellä tai metalliin stanssattua kuvaa Viipurin ruumisröykkiöistä, joita pakenevat
punaiset jättivät jälkeensä?
Propagandistina en liioin
olisi virittelemässä keskustelua lieventävistä enkä raskauttavista
asianhaaroista. Paljon tärkeämpää on juhlia sitä, että nyt ei ole sisällissotaa
ja tutkia kärsivällisesti, ovatko runsaat vastakkaisuudet ja epäkohdat tosiaan
mahdottomia sovitella yhteen. Pitäisi olla jätekatoksessa sellainenkin
roskalaatikko, johon voisi viedä omat rakkaimmat ennakkoluulonsa, etenkin ne,
joita sanomme jostain syystä historiallisiksi totuuksiksi.
Viisas, maltillinen kirjoitus.
VastaaPoista"Olen siis niin nirso, että en juhlisi kaikinpuolisen häpeän aihetta. Mahtaisiko kukaan haluta muistorahaa punaisten tekemistä teloituksista esimerkiksi Jämsässä tai Sääksmäellä tai metalliin stanssattua kuvaa Viipurin ruumisröykkiöistä, joita pakenevat punaiset jättivät jälkeensä?"
VastaaPoistaMolempain oikeuksien tohtori tekee nyt hyvin ja ottaa huomioon, että kansalaissodan ja sen jälkiselvittelyjen käsittämättömän massiivisen,vailla mitään laillisia perusteita tapahtuneen murha-aallon pani toimeen se osapuoli,joka nimenomaan väitti edustavansa laillista hallitusta ja legitimiteettiä, oikeutta, kristillistä eetosta etc. - Sitä paitsi eivätköhän ne Viipurin todella mahtavat ruumisröykkiöt löytyneetkin P. Annan kruunun vallien välistä: "Ainahan kun suuria töitä tehdään, PIKKU VAHINKOJA sattuu" (kenraalimajuri Wilkman 1918).- Pätisikö tämä myös toiseen osapuoleen?
"selkeästi valkoisen F.E. Sillanpään"
VastaaPoistaAinakin Sillanpään elämäkerran kirjoittaja kokee luoda näin "selkeän" kuvan. Jostain syystä hän piilottaa lähdeviitteistön aluskasvillisuuden suojaan Sillanpään seuraavan,olennaisesti mielenmaisemaa valaisevan käsikirjoituskatkelman (1919?): "Olen usein horjahtanut nai[i]visuuteen, mutta milloinkaan en ole niin vääntävästi todennut semmoisen horjahduksen jälkihappamuutta kuin maaliskuun lopulla v. 1918, jolloin romahti se ihanteellinen ennakkokuva, jonka olin luonut valkoisesta armeijasta."
En edes muista, että "Huruslahden arpajaisista" olisi olemassa autenttista kuvaa. Ehkä on.
VastaaPoistaSen sijaan 70-luvulla opiskelijana katselin Paavolaisen kirjasta pitkään kolmen kuvan sarjaa Länkipohjan taistelun jälkeisistä ns. teloituksesta. Siinä kaatui 13 töllin ja torpan miestä kuka rintaansa, kuka vatsaansa pidellen. Hangelle jäi ruumiskasa ja viereen kierähtänyt lierihattu. Järkytyin. En nähnyt kuvassa mitään "ikonista".
Minäkin hätkähdin, jälkikäteen, rahakohusta. Mutta sinänsä hyvä että muistetaan myös ikävät asiat, ja se, että monet esimerkit osoittavat miten lyhyt matka nykyisen kaltaisesta lullukkaolemisesta on tuollaiseen, usein ei edes montaa viikkoa. Tavallaan raha kävisi muistomitalista ja jotain sellaista siinä lienee ajateltu, ja sellaiseen voisi nykymaailmassa sopia rankkakin aihe.
VastaaPoistaHirtehispuolelta tulee mieleen Pariisin rahamuseossa näkemäni Meksikon sisällissodan aikaiset komeat isot kultarahat, joihssa oli isolla teksti "Kuolema Huertalle!"(Huerta muerte!).
AW
Yksi oleellinen asia on se, että kuva on luultavimmatusti lavastettu. Toinen on se, että vasemmisto on nyt vähintään yhtä naurettava kuin oikeistokin: Orpo hyväksyi juhlarahan todennäköisesti edes lukematta esitystä ja ainakin ajattelematta mitään ja sitten pillastui ja veti sen takaisin. Vasemmisto pillastui ensin juhlarahasta ja sitten vielä enemmän se perumisesta.
VastaaPoistaNähdessäni "teloitusjuhlarahan" kuvan, tunnistin heti sen Inkoon Västankvarnista otetuksi toukokuussa 1918.Kyse oli lehtimies-kirjailija Erik Grotenfeltin ryhmästä, joka toimi läntisellä Uudellamaalla. Olen sattumalta perehtynyt tähän Västankvarnin tapaukseen keskimääräistä syvällisemmin ja osaksi siitä syystä en käsitä rahan suunnittelijan aiheenvalintaa. En kylläkään ymmärrä myöskään miten Välimerellä rantaan huuhtoutuneen lapsen ruumiin silhuettikaan ilmentää maamme satavuotistaivalta. Itsenäistymisemme aikojen tapahtumia on sadan vuoden aikana käsitelty yleensä kovin värittyneiden silmälasien läpi ja niitä nähtävästi edelleenkin halutaan nostaa pintaan samalla tavalla, vaikkapa juhlarahan silhuetissa. Västankvarn ansaitsee kyllä kaikessa karmeudessaan rehellisen selvityksen ja analyysin, sillä teloitukset sisältävät myös paljon muutakin kuin poliittisia perusteita, mutta joita ei selvityksissä ole koskaan esille otettu. Ei sellainen aihe silti kuulu nostettavaksi juhlavuoden näyttämölle. Foorumin pitää olla muualla.
VastaaPoistaJospa sellainen jätekatos sopivalla roskalaatikolla nyt löytyy kunhan tämäkin mielten maanalaisissa kerroksissa muhinut purkaus on lävitse keskusteltu. Ehkä olikin keskustelun jatkumiselle hyväkin kömmähdys? Toivoa vain sopii, että keskusteluun on jo kyvykkyyttä myös niillä höyrymielillä, joiden mielestä se sota jäi loppuun saattamatta, eli ruumiskasoja ei tullutkaan tarpeeksi.
VastaaPoistaOlisiko sisällissotamme kaikille uhreille kuitenkin tarpeellista rakentaa kaikki säikeet yhteen nivova, sekä punaisia että valkoisia yhteisesti kunnioittava(?), mutta erityisesti tukistava muistomerkki malliin Berliinin Holokaustimuistomerkki?
Juu kyllä.
PoistaNiitä tavataan kutsua hautausmaiksi.
Apropos; en ole vielä tullut ymmärtämään mitä tarkoittaisi kuolleena syntynyt ajatus.
Poista"Kolikolla on kaksi puolta" oli suunnittelijoiden hieno oivallus. Lieneekö sitä missään aikaisemmin yritettykään toteuttaa käytännössä tällaisessa tarkoituksessa?
VastaaPoistaMistä tämä sanonta, joka tunnetaan monella kielellä, mahtaa olla peräisin?
Ei varmaankaan Raamatusta, vaikka silloinkin kolikolla oli kaksi puolta. Jeesus sanoi veronmaksusta kysyttäessä: "Antakaa keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on" (Matteus 12:21). Kolikko saattoi olla se, jossa oli toisella puolella Livia rauhan jumalattarena ja toisella puolella jumalaksi korotettu Tiberius. Kolikon valetut kuvat sinänsä olivat rikos raamatullista kuvankieltoa vastaan. Keisarille sopi siitäkin syystä luovuttaa kolikko. Jumalalle sopi luovuttaa itsensä.
Juhlaraha ei ole enää juhlaraha. Se on Rahapajan bisnes eikä välttämättä ansaitsisi valtiovallan suojelusta. Koko juhlarahakohu on turhaa mainosta hoopolle hankkeelle.
VastaaPoistaEnnenvanhaan juhlarahoja julkaistiin harvoin ja ne olivat uutisia. Nykyään juhlarahoja suolletaan kuukausittain jos jonkinlaisin perustein.
Ehkä meidän on hyvä muistaa, että sisällissodassa ammuttiin ja kidutettiin ihmisiä. Sekin puoli meissä on, sen voisi juuria pois. Kun tietäisi, miten.
http://www.bbc.com/news/world-europe-39705689 Natsijohtajan poikahan haastaa asiaa täällä.
VastaaPoistaKiitään viisaasta kirjoituksesta.
VastaaPoistaItsenäisyyden esihistoriaa: teloitustuokiokuva jäällä: Lalli pamauttamassa ulkomaanpelle Henrikiä kirveellä. 2€ kääntöpuolella euron kuva.
VastaaPoista5 sentin kolikko: Nykylalli heittämässä poltopulloa turvapaikanhakijoiden leiriin. Kääntöpuolella Aleppon raunioissa vääntelehtiviä ruuumiita.
Tonnin seteli.
Hyvää ja järkevää puhetta. Itse pidän kaikkein mielekkäimpänä juhlaraharyhmänä sitä vähiten arvostetuinta: kahden euron erikoisrahoja. Niillä on todellista merkitystä. Rahoja lasketaan normaaliin kiertoon miljoonittain ja yhtäkkiä voi saada kaupasta vaihtorahana vaikkapa kaksieuroisen, joka juhlistaa vaikkapa Hampurin 900-vuotista olemassaoloa. Yleiseurooppalaisen ja koko kansaan ulottuvan levikkinsä vuoksi erikoiskaksieuroiset ovat oiva keino tuoda koko Euroopan tietoon asioita, joita pidetään kansallisesti arvokkaina.
VastaaPoistaSen sijaan tavanomaiset juhlarahat ovat kärsineet hiukan inflaatiota. Ne ovat kohtuuttoman kalliita ja aiheet ovat jossain määrin väkisin väännettyjä. Pohjanoteeraus lienee maakuntasarja, jossa on käyty läpi kustakin maakunnasta jokin käsityö, rakennus ja eläin. Samoin urheiluaiheiset viisieuroiset on lyöty lähinnä keräilijöiden iloksi.
Juhlarahoja pitäisi lyödä vähemmän ja ne olisi lyödä tarkemmin valituista aiheista. Lisäksi kuva-aiheet olisi valittava niin, että kolikon aiheen voi arvata, vaikkei lukisi sen tekstiä. Esimerkiksi nyt julkaisun kohteena olleiden ja peruutettujen kolikoiden ideaa ei tajua, jollei näe kaikkia kolikoita rinnakkain.
Varsinaisesti virheen on tuossa tietenkin tehnyt juhlarahan hyväksymisestä vastaava toimikunta ja hyväksymiseen nimensä alle kirjoittanut ministeri.
VastaaPoistaTaiteilija oli suunnitellut näkemyksensä mukaisen teoksen, jossa on selkeästi käsitettävä ja toimiva perusidea. Jokaiselta ajanjaksolta esitellään kolikon eri puolilla positiivinen saavutus ja ongelmia sisältänyt haaste. Ajatustasolla aivan mainio idea.
Varsinaisesti taiteilija teki prosessissa vain yhden virheen -joka tosin oli sitäkin suurempi.
Aamulehden haastattelussa hän alkoi ihmetellä sitä, että että vasemmistolaisetkin olivat kritisoineet teosta, hän olisi odottanut kritiikkiä oikeistolta.
Virhe, paha virhe.
Kun taiteilija tekee tilaustyön, on täydellisen mautonta että hän sanallisesti loukkaa tilaajaa, ja alkaa arvioida tilaajan mielipiteitä ja motiiveja. Totta kai hänellä on taiteilijana vapaus esittää tilaajalle sellaista työtä kuin parhaaksi näkee, mutta sitä, joka tekee päätökset, ei tietenkään pidä loukata.
"- Mutta nasta juttu joka tapauksessa. En voi sanoa kuin vau. Ei minun aiemmista kipois-tani ja kupeistani ole noussut tällaista kohua. Taisin onnistua, Suppanen arvioi Aamulehdelle."
Taiteilija ei tainnut tajuta, että kaikkea ei kannata lehdistölle sanoa. Tulee vielä sanoneeksi sen, mitä ajattelee.
"Jokaiselta ajanjaksolta esitellään kolikon eri puolilla positiivinen saavutus ja ongelmia sisältänyt haaste."
PoistaTeloituskuvan toisella puolella oli kuulemma stadionin torni. Siis taiteilijan ei keksinyt muuta saavutusta kahdelta ensimmäiseltä vuosikymmeneltä?
Eikö haastetta pitäisi vastata ko. asian positiivinen ratkaisu? Torpparilaki? Punamultahallius? Kansaneläke?
Joo varmaan olis ollut kymmeniä mahdollisia muita kuva-aiheita, mutta aiheen valinta on taiteilijan näkemyksestä kiinni. Joku on sitä mieltä, että noin on parempi, toinen on toista mieltä. Artisti tekee mielestään parhaan teoksen, ja tekijyytensä merkiksi signeeraa teoksen. Erilaisia mielipiteitä aina löytyy. Ei kaikkia voi mikään työ koskaan miellyttää, eikä tarvitsekaan.
PoistaPäivän lehtitiedon mukaan juhlarahasarjaan kuuluisi myös kolikko, joka esittäisi pakolaiskriisissä Välimereen huuhtoutunutta lasta.
VastaaPoistaSehän nyt jos mikään kuuluu 100-vuotiskolikkosarjaan!!!!
Maamme on syvässä hulluuden tilassa.
Radiouutinen kertoi vihapuhepoliisien koulutuksesta poliisiammattikorkeakoulussa Tampereella. Aamulehdessä oli hieman aiemmin, että 200 poliisin resurssi allokoidaan vihapuhemetsästykseen!!!
Jos jotakin vapaussodastamme olisi haluttu kolikkoon panna, niin kenties kuva kaksoislukuolla varustetusta jykevästä aitasta. Kerrotaan, että oli sellainenkin pitäjä, jossa punainen ja valkoinen osapuoli päättivät lukita aseensa kaksoisulukolla varustettuun aittaan.
Nykyaikana kamalinta Suomessa on se että mitään ei ole opittu. Kaikki voisi toistua, veljessodan kauhut, kun jotkut vain ryhtyvät asiaa propagoimaan ja kiihoittamaan ihmisryhmät toisaan vastaan.
VastaaPoistaSen takia meidän tulee ottaa oppia tapahtuneesta; ei tehtyä virhettä ole pakko toistaa.
Orpopoika menetti harkintakykynsä,someryöpyn vuoksi,hän tulee kärsimään päätöksestään viellä pitkään,ehkä loppuuransa ajan.
VastaaPoistaTuo mitallisarja olisi ollut hyvä muistutus maltillisen yhteiskuntakehityksen puolesta,sekä varoitus niille aikamme kiihkoilijoille,kuten Allah-aholle,mihin yllytys pahimmilaan voi johtaa.
Minusta ajan henkeen olisi sopinut paremmin tällainen orpo kissanpentu:
VastaaPoistahttp://aijaa.com/gBSB7h
Kolikoiden ja postimerkkien aiheiden tulee olla pliisuja.
VastaaPoistaTom of Finland, heh heh, on pliisu markkinoinnin kautta.
No kertoohan episodi ja puheenvuorot ainakin sen että "luokat" ovat edelleen lujassa ihmisten takaraivossa. Kirvelevähän se on kun toisen veljeksen jälkeläiset kokevat kärsineensä suurta vääryyttä ja toisen veljen piipun toisesta päästä katsoneen isien valistusajattelu oli oikeutettua.
VastaaPoistaKyllä aineksia nykykansasta ja sen nuorisosta (alle 50v) löytyy urheutta kiihotukseen kumminkin puolin. Kyllä viha on aina syttynyt veljestenkin välille ja intohimona päästä koittamaan kumpi käskee ja kumpi vikisee.
Nykyihmiset eivät osaa käsitellä asiaa sen oikeassa historiallisessa perspektiivissä. Elettiin ennen aikaa erilaista. Silloin oli tavat ja kunnioitukset eri mittapuilla kuin nykyisin. Tämän ison luokkaeron kateus seuraus ajoi ihmisiä vastakkain. Ihmisluonto on kunniastaan arka oli sitten varakas patruuna tai rääsyinen torppari. Muutoin olen sillä kannalla että kyllä julkiset piiskaukset olisi palautettava. Joidenkin uhma ei asetu muuten kuin kunnon selkäsaunalla.
Mitähän Rahapajalla ajattelisivat jos viranomaiset + taitelija olisivat tehneet juhlarahan itse rahanpainamisen kunniaksi, aiheena jossa kuvassa naamiomiehet ryöstää raha-autoa Suomen Pankin Turun konttorin takapihalla (Turun raharyöstö v.2007)? Ehkä viimein tajuaisivat? ;)
VastaaPoista>Viipurin ruumisröykkiöistä, joita pakenevat punaiset jättivät jälkeensä
VastaaPoistaEikös se kuuluisin ja suurin yksittäin viipurilaisten lahtaus (josta ei koulun historiankirjoissa koskaan puhuta) pantu toimeen valkoisten toimesta? Kolme-neljäsataa venäläisellä aksentilla puhuvaa, aiheutti kansainvälisen kohun. Ketään ei tuomittu mistään.
Suunnittelivat kuulemma vahvistamattomien väitteiden mukaan myös aitoa perivenäläistyyppistä juutalaispogromia.
https://tuomioja.org/kirjavinkit/2014/02/teemu-keskisarja-viipuri-1918-siltala-406-s-ei-painopaikkaa-2013/
Västankvarnin teloitukset tapahtuivat Suomen sisällissodan aikana Inkoossa toukokuussa 1918. Valkoinen rankaisuretkikunta Länsi-Uudenmaan pataljoona suoritti paikassa punavankien teloituksia 2. toukokuuta – 26. toukokuuta 1918. Maisteri Tauno Tukkisen teoksen Teloittajien edessä mukaan paikassa ammuttiin yli 60 punakaartilaista sekä ainakin kaksi naista, Hilja Heino ja Tekla Åhl. Teloituksia johti maisteri Erik Grotenfelt, joka oli kuulustellut ja tuominnut vangit kuolemaan. Teloitusta johtanutta pataljoonaa komensi Edward Ward apulaisinaan Ivar Hast ja Ivar Ståhle. Erik Grotenfelt teki itsemurhan vuonna 1919.
VastaaPoistahttps://fi.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stankvarnin_teloitukset
Inkoon teloituksista eräs kuva. Valkoisissaan menee Tekla Åhl kohti kuolemaansa. Liki kuusikymmentävuotias keittäjä... punakokki?
http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusivu/main
Tätä sakkia RUOTSIN edustaja, konsuli, valvoi ja he olivat sitoutuneet allekirjoittamalla paperin, etteivät osallistu sotatoimiin tms.
VastaaPoistaPetollisesti he siten kostivat ja tuo roistomainen Grotenfelt päälahtarinaan. Niin paljon tuon paholaisen tunto soimasi, että hän päätti maistaao maa lääkettään ampuen kuulan kalloonsa.
Raukkamainen naisten murhaaja joutikin kuolla!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Erik_Grotenfelt
http://fi.wikipedia.org/wiki/Västankvarnin_teloitukset
http://fi.wikipedia.org/wiki/Länsi-Uudenmaan_pataljoona
"Pataljoonaa komensi Edward Ward ja komppanianpäälliköitä olivat Ivar Ståhle ja Ivar Hast."
...ja he olivat siis ruotsalaisia
Tapetut naiset
http://www.elore.fi/arkisto/2_00/hei200.html
"Tapetut naiset kertoo kolmesta sammattilaisesta naisesta, jotka teloitettiin Inkoon Vestankvarnassa toukuussa 1918. (10) Tutkimusten mukaan tyypillinen punakaartilaisnainen oli kansakoulun käynyt, alle 24-vuotias, naimaton tehdastyöläinen, palvelijatar tai ompelija. Usein naiskaartilaiset vielä leikkasivat tukkansa polkkatukaksi ja pukeutuivat asepukuun, johon kuului housut. (Piironen-Honkanen 1995, 33.) Kuolemaan tuomittuja naisia syytettiin mm. agitaattorina toimimisesta ja vakoilusta. Myös läheisen punaisuus katsottiin raskauttavaksi tekijäksi. (Paavolainen 1967, 200–205.) Näitä vasten tarkasteltuina kertomuksen naishahmot vaikuttavat melko tyypillisiltä: 20-vuotias piika Hilja Heino kantoi asetta ja pukeutui housupukuun, 35-vuotias Tekla Åhl toimi punaisten keittäjänä ja oli punaisten johtokuntaan kuuluneen Juho Åhlin vaimo. Pariskunta kuului myös Sammatin työväenyhdistyksen perustajajäseniin.Vakoilusta syytetty 32-vuotias myyjätär Hilda Björk kuului työväenyhdistykseen, mutta hänen punakaartiin kuulumisesta ei ole varmuutta. Naisten sotaan osallistumista käsittelevät kertomukset ovat olleet yleisiä, ja kuten Ulla-Maija Peltonen (1999) on huomauttanut, naiset kuvattiin näissä usein vastakohtina: hyvinä tai pahoina, äiteinä tai huorina.
Vakoilusta syytetyn Hilja Björkin kohtalo on Tapetut naiset -kertomuksessa keskeinen. Björk oli ehkä helpompi esitellä "viattomana kärsijänä" kuin kaksi muuta, jotka täyttivät tyypillisen punakaartilaisnaisen ehdot Björkiä paremmin. Ensimmäisen esimerkin kertojan näkökulman olen luokitellut valkoiseksi ja jälkimmäisen punaiseksi"
Tekla Åhl oli siis 34 vuotias Sotasurma-tietokannan mukaan.
Kuvat esittävät teloituksia Inkoossa toukokuussa 1918
VastaaPoistaPunaiset vangitsivat Grotenfeldtinä erehdyksessä ruotsalaisen kauppaopiston rehtorin Oskar Rosenqvistin, joka oli lehden aputoimittaja. Jaakko Paavolaisen mukaan Rosenqvist ammuttiin matkalla esikuntaan, ja ruumis heitettiin häikäilemättömästi autosta kadulle. Grotenfelt sai kostaa punaisille sisällissodan lopussa. Hän johti punaisten teloituksia Inkoon Västankvarnissa."
http://vesta.narc.fi/kuvat/bg.jpg
http://vesta.narc.fi/kuvat/bg2.jpg
http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusivu/main
Tuo valkea-asuinen nainen lienee Tekla Åhl
Kansallisesta murhenäytelmästä paikallishistoriaksi – sammattilaisten muistoja vuodesta 1918
Anne Heimo
http://www.elore.fi/arkisto/2_00/hei200.html
Tapetut naiset
Tapetut naiset kertoo kolmesta sammattilaisesta naisesta, jotka teloitettiin Inkoon Vestankvarnassa toukuussa 1918. Tutkimusten mukaan tyypillinen punakaartilaisnainen oli kansakoulun käynyt, alle 24-vuotias, naimaton tehdastyöläinen, palvelijatar tai ompelija. Usein naiskaartilaiset vielä leikkasivat tukkansa polkkatukaksi ja pukeutuivat asepukuun, johon kuului housut. Kuolemaan tuomittuja naisia syytettiin mm. agitaattorina toimimisesta ja vakoilusta. Myös läheisen punaisuus katsottiin raskauttavaksi tekijäksi. (Paavolainen 1967, 200–205.) Näitä vasten tarkasteltuina kertomuksen naishahmot vaikuttavat melko tyypillisiltä: 20-vuotias piika Hilja Heino kantoi asetta ja pukeutui housupukuun, 35-vuotias Tekla Åhl toimi punaisten keittäjänä ja oli punaisten johtokuntaan kuuluneen Juho Åhlin vaimo. Pariskunta kuului myös Sammatin työväenyhdistyksen perustajajäseniin.Vakoilusta syytetty 32-vuotias myyjätär Hilda Björk kuului työväenyhdistykseen, mutta hänen punakaartiin kuulumisesta ei ole varmuutta. Naisten sotaan osallistumista käsittelevät kertomukset ovat olleet yleisiä, ja kuten Ulla-Maija Peltonen (1999) on huomauttanut, naiset kuvattiin näissä usein vastakohtina: hyvinä tai pahoina, äiteinä tai huorina.
Valkolahtareiden päällystö oli lähes täydellisesti ruotsinkielistä, joten heillä oli sisällissodan jälkeen suoritetussa etnisessä puhdistuksessa,
VastaaPoistan. 23.000 suomalaisen teloittamisessa ehdottoman ratkaiseva osa.
Ja teloitusten jälkeen lahtareiden itselleen säätämä armahduslaki, joka vapautti heidät kaikista sotarikoksista ja sodan jälkeen suorittamista teloituksista, noudattelee RKP:nkin nykyistä linjaa: lainkäyttö, opetus, talous ja hallinto pitää olla ruosinkielisten käsissä keinoja kaihtamatta.
Juhlarahan kuvituksessa pitäisi olla periaatteessa juhlittavia asioita. Miksi ihmeessä teloituksia pitäisi juhlia? Edes lavastettuja sellaisia?
VastaaPoistaTaiteilija selittäköön, jos kerran haluaa tuollaisia juhlarahoja julkaista.
Orvolla on tosin selitettävää, miten ihmeessä hän aluksi hyväksyi tuollaisen kuvituksen. Toisaalta tämä on täysin linjassa tämän oikeistohallituksen toiminnan kanssa.
Hei,
VastaaPoistaKiitos mielenkiintoisesta blogista. Yksi asia joka vähän pisti silmään: "Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 8 miljoonaa."
Toi laskuri blogin yläosassa laskee sivujen näyttökerrat, se ei laske yksittäisiä lukijoita/kävijäitä sivustolla.