Kukahan myisi minulle
Etelä-Pohjalaisia elämäkertoja I-III. Niteiden kunnolla ei ole ihmeempää väliä,
kunhan ilkeää lukea. Kaksi nidettä on 60-luvulta, kolmas on täydennysosa.
Pihistäkää pistäytyessänne Nuppulinnassa kirjat tätinne kirjakaapista, myykää
minulle ja ostakaa koko rahalla viinaa. Tämän blogin otsikossa oleva
sähköpostiosoite on siten toimiva, että tiedot tulevat silmiini. Rehelliselle
löytäjälle maksetaan kohtuullinen palkkio.
Matrikkeli on salainen
pahe. Olen uskotellut olevani aika vapaa pelaamisen ja uhkapelaamisen synnistä.
Tuossa kohdassa on kuitenkin häpeällinen, sokea piste. Paikallishistoriat on
toinen vähän samanlainen.
Kysymys on pohjaltaan
pelaamisesta, koska suurin osa henkilöhakemistoista on täysin arvottomia. Niitä
on turha ostaa ja tarpeetonta kantaa kotiin. Lopuista noin 95 prosenttia on
mielenkiinnottomia.
Pohjalaisten kirja on jo
mullistanut maailmankatsomukseni. Se on aivan ihanan sekava ja epätasainen.
Kirjoittajia on ainakin sata ja kukin on saanut toimia kykynsä ja harkintansa
mukaan. Luulen että seutua tuntemattomiakin huvittaisivat artikkelit, joissa
kerrotaan ensin palstantäysi jonkun henkilön mainiosta talonpidosta ja
erinomaisista liiketoimista, jotka laajenivat rajuilman tavoin ja tuottivat
rikkautta, mutta (samassa lauseessa) ilmenneitten ongelmien johdosta
asianomainen menetti koko omaisuutensa ja myi elämänsä viimeiset 45 vuotta rapaisella
raitilla vähän käytettyjä kirjekuoria henkensä pitimiksi…
No, sanavalinnat ovat
tässä omiani.
Joissakin artikkeleissa
eksytään rehellisyyden puolelle. ”N.N. oli hyvin ylpeä ja ihmisenä ahne, mutta
tilintarkastustehtävät hän suoritti tunnollisesti.” ”M.M. jäi valitsematta
toisille valtiopäiville, koska hän oli asenteissaan jäykkä ja vastusti
kiihkeästi kansakoulua, tieyhteyksien parantamista, köyhäinapua, ojitusta,
heinänviljelyä ja niittokoneita.”
Toivo Kuulan kuolemasta
Viipurissa vapun aikaan 1918 sanotaan lyhyesti, että ”häneen osui laukaus”.
Kovin hienotunteista, siihen nähden, että tapaus selvitettiin perusteellisesti
ja siihen, että yleisemmin Viipurin tapahtumat noina päivinä saivat odottaa
selvittäjäänsä lähes sata vuotta.
Sitten taas Artturi
Leinosen kirjoittamaksi osoittautuva artikkeli Vihtori Kosolasta osoittautuu
asiatiedoiltaan pitäväksi ja asenteeltaan tasapuoliseksi – Leinonen itse jätti
nousematta Lapuan liikkeen kelkkaan.
Lähipäivinä taidan
julkaista tässä pienen muistelman Lapualaisoopperan oikeudenkäynnistä ja Arvo Salosta.
Tuohon yhteyteen ei istu se kritiikki, että Ylioppilasteatterin näytelmässä
Vihtori Kosolan vaikutus ja rooli on suorastaan virheellinen. Se on sääli,
koska Salolta jäivät, kukaties dramaturgisista syistä, käyttämättä
mahdollisuudet sellaisten ääriasenteiden kuvaamiseen esimerkiksi liike-elämässä
ja virkamies- ja pappispiireissä, jotka olisivat sietäneet tulla esiin jo 50
vuotta sitten.
Tänäkin päivänä
suomalainen ”rähmällään olon historia” Urho Kekkosen kaudella on yhdistämättä ja
kytkemättä sotien välisen ajan oikeistoliikehdintään, joka liian usein kuvataan
sangen rakastettavaksi puuhailuksi hyvin ymmärrettävine hevosenleikkeineen.
Takaperin perustellen on ihme, että vuoden 1918 tolkuttomuuksien jälkeen
30-luvun valkoiset ja sitten 40-luvun punaiset eivät saaneet aikaan mitään
mainittavaa, puhumattakaan 70-luvun sydänpunaisista.
Mikään elämäkerrasto ei
ole otanta. Nyt puheena oleva kirjasarja on samalla tavalla viihdekirjallisuutta
kuin Kuka Kukin On. Esiteltävänä on merkittäviä henkilöitä, eikä sellaisia ole
koskaan paljon missään ryhmässä. Jos valikoinnin ovat suorittaneet toimittajat,
valikoima kertoo heistä, ei niinkään paljon valikoiduista.
Oli sellainenkin aika,
että olin mukana sorkkimassa juuri Kuka Kukin On -teoksen valintoja. Siihen oli
jokin järkevä syy, jonka olen unohtanut. Koska tein ison urakan tuota asiaa
pohtiessani ja listoja laatiessani voin vakuuttaa, että lopputulos on
mielivaltainen. Lohdullista on, että henkilöhakemistot ovat yleensä kaupallisia
ja logiikka on yksinkertainen, julkaisijan toive, että itsensä tai sukulaisensa
kirjasta löytävät ostaisivat sen kirjan. Ainoa todella tarpeellinen hakemisto
olisi Valtiokalenteri, joka on jostain syystä hinnoiteltu niin törkeästi (149
€), ettei sitä ole varaa ostaa eikä sitä ole juuri missään kirjastossakaan. Ja
kysymyksessä on kuitenkin luettelo viranomaisista ja virastoista eli tiedot
siitä, ketkä asioistamme päättävät. Verkkoversio maksaa 165 €.
Ehkä olisi viisainta
lukea tuo pohjalainen elämäkerrasto läpi. Siellä on aika hurjia tarinoita,
esimerkiksi peräkorven pojasta, joka oppii omia aikojaan lukemaan ja
kirjoittamaan ja saatuaan jostain käsiinsä urkuharmonin rakentaa toisen
samanlaisen ja ennen pitkää soittimet kaikille pitäjän kouluille, siirtyy sen
jälkeen valmistamaan pyssyjä ja lopuksi rukkeja. Ja sieltä löytyivät selvät tiedot
legendaarisesti viulupelimanni Haudanmaasta, joka siis kuoli ennen sotia, mutta
tietääkseni vaikutti vahvasti Konsta Jylhään erikoisesti ja Kaustisiin
yleisesti. Elämäntarina on lievästi sanoen kirjava ja käy ilmi, että unohdetun
mestarin taitoja ja sävelmiä tutkivat arvostetut musiikkimiehet todeten, että
ihme tämä on. Tämä elämäkerrasto kuitenkin vaikenee siitä, että tuotakin väkeä
vaivasi sama ongelma kuin oman aikamme keikkamusiikkia, nimittäin taitelijoiden
niin sanotut elämäntavat.
Toisaalta sitten löytyy
aitoja yllätyksiä. En tiennyt, että Mauri Honkajuuri (KOP:n pääjohtaja) piti
itseään pohjalaisena (kuten Jaakko Lassila, joka tietääkseni on Kauhavan
kunnanlääkärin poikia). Kertomus Honkajuuren toteuttamasta
osuuskuntapohjaisesta maanhankinnasta tilattomille kauan ennen alan
lainsäädäntöä on ihan hurja juttu. Se nimittäin onnistui.
Ja yllätyksiä riittää.
Hätkähdin rajusti, kun Alasen veljesten pappisjäsen, teologianprofessori Yrjö
J. Alanen mainittiin Suomen sosialidemokraattisen kristillisen yhdistyksen
puheenjohtajana. Kun Alasta kuvailee artikkelissa pohjalainen Mikko Pohtola,
pitkän Suomen Kuvalehden päätoimittaja ja tuntemukseni mukaan mies paikallaan,
kai se sitten niin on. Mutta Lapuan yhteiskoulun käynyt pappi demarina!
Toisaalta kyllä tiedän
entisenä kauhavalaisena, ettei lapualaisista koskaan tiedä, mitä ne seuraavaksi
keksivät.
No, on ne lapualaiset ainakin onnistuneet raiskaamaan ns. kehityksen nimissä ainoan merkittävän luonnonvaransa: Simpsiön vuoren.
VastaaPoistaNooh, kohta maan kaikki muutkin harjut, vuoret ja kukkulat maisemineen leikataan maan tasalle, kun hallituksen "turhien normien perkaus" tästä vielä etenee. Kunnanisien ahneudellahan ei ole mitään rajaa. Rajoitukset ovat 1980-luvulta asti olleet lain ja oikeuslaitoksen tulkintojen varassa.
PoistaMä oon raivoraitis, ja tarviin ite ne. mutta annas olla, yhdessä kuolinpesässä piti olla tätä,
VastaaPoistaja sit täällä: http://www.kultaomena.com/36
M 35 e. ETELÄPOHJALAISIA ELÄMÄKERTOJA I - III. 1963-65 ja 1994. 971 + 718. Kuv. S. * . Kp. K3. Ensimmäinen (1963) ja toinen osa (1965) Etelä-Pohjanmaan maakuntaliiton kustantamat (971 sivua, kuvitetut, selkä vaaleanruskeaa nahkaa kullanvärisellä tekstillä). Kolmas osa (täydennysosa, 1994) Etelä-Pohjanmaan maakuntaliiton, Etelä-Pohjanmaan liiton ja Pohjanmaan liiton kustantama (718 sivua, kuvitettu, kannet vaaleanruskeaa nahkaa kullanvärisellä selkätekstillä). Kaikki kirjat erittäin siistit, kansipapereissa lievää, luonnollista kulumaa.
Kiitos - oli kirjoittaessani jo ehtinut meilata ja saada vastauksen: myyty. Verkkosivu ei ole ajan tasalla.
Poista"Siellä on aika hurjia tarinoita, esimerkiksi peräkorven pojasta, joka oppii omia aikojaan lukemaan ja kirjoittamaan ja saatuaan jostain käsiinsä urkuharmonin rakentaa toisen samanlaisen ja ennen pitkää soittimet kaikille pitäjän kouluille, siirtyy sen jälkeen valmistamaan pyssyjä ja lopuksi rukkeja"
VastaaPoistaEhkä kannattaisi lukea myös Torakusu Yamahan elämästä, sillä niin paljon tässä jutussa on samankaltaisuutta. Lieneekö sattumaa? Varsinkin toi urkuharmoni pisti silmään, sillä koko Yamahan imperiumi on saanut alkunsa urkuharmonien valmistamisesta kouluille.
Olisiko tuossa papin demarijäsenyydessä vedetty mutkia suoraksi? Nimestään huolimatta, yhdistys ei taida olla SDP:n puolueosasto. http://www.hekty.fi/
VastaaPoistaEi ollut vedetty mutkia suoriksi. Oma linkkisi ei liity asiaan, tämä liittyy:
Poistahttp://kristillinensdpliitto.fi
vuorela, tampere
Vähänkäytettyjen kirjekuorien myyminen on ihan asiallista puuhaa. Joku kertoi, oliko se nyt Ville H., että Neuvostoliiton kirpputoreilla aikoinaan kaiken muun sälän lisäksi myytiin rikkimenneitä hehkulamppuja, niillä oli oma arvonsa. Ällistynyt turisti saattaa ihmetellä että "mikä arvo niillä voisi olla?". Mutta oli niillä. Pikkuvirkamies saattoi toimistossa - kun esimies oli muualla, esim. juomassa vodkaa oman esimiehensä kanssa - ruuvata toimivan lampun kattovalaisimesta pois ja viedä sen kotiinsa. Tilalle hän veivasi sitten sen palaneen lampun. Ja kun esimies palasi toimistolle, voitiin (pikkuvirkamies omatunto puhtaana, esimies tavanomaisella tavalla horjahdellen) ihmetellä että "ohoh, lamppu on palanut". Ja tilalle valtion varoin vaihdettiin toinen lamppu. Siis... piti olla palanut lamppu! Muutenhan kyse olisi ollut varkaudesta! Ja neuvosto-omaisuuden varastaminen oli liki maanpetoksellista puuhaa.
VastaaPoistaOpiskelija-asuntoloissa näitä simahtaneita lamppuja oli yllättävän paljon. Ja kirpputoreilla oli yhtä yllättävän paljon opiskelijoita jotka myivät, totta kai kalliimmalla, ehjiä hehkulamppuja. - Jonkinlaista NEP -taloutta tämäkin taisi olla?
Mainiota! Käytetyillä kirjekuorillakin voisi olla osuutensa neuvostokansalaisen työarjessa. Käyttämättömien kuorien tilalle nippu jo valmiiksi kirjoitettuja, ja a vot kak, joku sattumanvarainen eläjä Kirgis- tai Turkestanissa saa jälkiverolipun tai kutsun telakan tai vodkatislaamon vihkiäisiin. Kun omaisuus on yhteistä, voidaan tehdä sisäisiä siirtoja - keneltä otetaan tai kenelle luovutetaan, ei sevväliä niin.
Poista"vuoden 1918 tolkuttomuuksien jälkeen 30-luvun valkoiset ja sitten 40-luvun punaiset eivät saaneet aikaan mitään mainittavaa,"
VastaaPoistaSuurin ihme minusta on se, miten noin 20 vuotta - joka on lyhyt aika ihmismuistissa - kuluttua 1918 traagisistä, verisistä tapahtumista syntyi ns talvisodan henki. Maataan puolustivat miehet, jotka muistivat isänsä tapetun.
Kyllä muistivat, kuka sellaisen unohtaisi.
PoistaSiinä on vaan se, että 30-luvun alati paraneva elämänlaatu pani sen ajan pojat aattelemaan että kyllä tätä kannattaa kaikesta huolimatta puolustaa, Suomea.
Ja täällä on aina oltu esivallalle uskollisia, kun käsketään niin mennään.
Joillakin tapahtumat hiersivät pidempään.
PoistaVuonna -69 piti saada lääkärintodistus ajokorttia varten. Heinäkuisessa Loviisassa ei tahtonut löytyä lääkäriä sellaista kirjoittamaan. Sitten joku neuvoi, että yritä tohtori B:lta, sillä on vastaanotto asuntonsa yhteydessä torin laidalla. Ottaa vastaan, kun sattuu olemaan sillä tuulella.
Kun pitkällisen ovikellon rimputtelun jälkeen olin päässyt äreän vanhan ukon puheille ja kertonut asiani, hänen ensimmäinen kysymyksensä kuului: "Kenen puolella isäsi oli vapaussodassa? Tai isoisäsi?". Olin hämmentynyt, vapaussota oli jokseenkin tuntematon käsite minulle. Pakko tunnustaa, tällainenkin aukko oli tiedoissani silloin.
Alle kouluikäisestä olin kuunnellut korvat tötteröllä, kun isä ja muut työmiehet puhuivat alituiseen sodasta. Tosin yleensä pyrkivät hätistämään kakarat kauemmaksi. Mutta niin paljon kuin puhuivatkin, vapaussotaa ei mainittu. Mummojen puheissa olin joskus noteerannut sanan "kapina". Vapaussodasta eivät kertoneet yhtään juttua.
Todistus piti saada ja B tiukkasi sitä vapaussota-asiaa. Kun en muita sotia siihen hätään muistanut kuin nuo miesten puhumat vastasin: "Suomen puolella". B veti herneen nenään: "Etkö sinä tollo tiedä mikä oli vapaussota?". Saattaa olla, että tollo -sanan kohdalla B vain henkäisi, mutta yhtä kaikki, ymmärsin yskän.
Edelleen B halusi selvyyttä vapaussotaan: "Missä päin isäsi taisteli?" Tähän kohtaan saatoin vastata, että Syvärillä ja Kuuterselässä ainakin.
Näin, että tohtorin päivä oli pilalla. Luovuttaneen oloisena hän kaivoi lomakkeen ja alkoi kysellä henkilötietojani. Tyrkkäsi sitten kusimukin kouraani ja urahti, että käy laskemassa tuohon. Tästä päivänsä pilaamisesta hän veloitti vaatimattomat 15 mk.
Sitten myöhemmin minulle vasta valkeni, että vapaussodan takia B edelleenkin kieltäytyi hoitamasta punikkien kakaroita. Viisikymmentä vuotta 1918 tapahtumien jälkeen!
Isälläni ei ollut roolia 1918 tapahtumissa, syntyi vasta -22. Isoisän tekemisistä ei ole mitään tietoa.
Hieman outoa. Eikö Lääkärin valassa ihminen Kaikkitietävän ja kaikkivaltian Jumallan kautta vanno hoitavansa sairaita kansallisuuteee, uskoon säätyyn tai muuhun sellaiseen seikkaan katsomatta?
PoistaMarkku af Heurlin
"Ja täällä on aina oltu esivallalle uskollisia, kun käsketään niin mennään."
PoistaOlivatko punaisetkin ja heidän jälkeläisensä, sodanjälkeisen SKDL:n ydinporukka?
Lääkärin käyttämä "Vapaussota" -sana tietysti paljastaa kumman osapuolen puolelle isä/isoisä kannatti sijoittaa. Ainakin jos Poppaukko samalla tähtäisi Mauser -merkkisellä pistoolilla sua. Minä sanoisin että "totta kai valkosten puolella, phyit".
PoistaOlisiko kans ollut vuonna -69 kun olin saattamassa tätiäni poliklinikalle, hänellä oli akuutti verenvuoto nenästä. Siinä odotussalin penkillä kun istuttiin ja Hemmi-tädillä oli tuppo kädessä mitä hän piti nenänsä edessä, ja minä häntä toisesta kädestä, niin siinä lähellä istui Pappa myös saattajansa kanssa. Ehkä isä ja poika. Poika oli mun oman isäni ikäinen ja puhui koko ajan sotajuttuja, mainittiin nimiä Kuuterselkä, Siiranmäki, Tali-Ihantala. Pappa kuunteli ja nyökytteli, oli samaa mieltä että kovat paikat teillä siellä silloin on ollut, sanoi sitten, "mutta kyä Lempääläsäkin tuli luatia niin perkeleesti että korvisa vaan vinku..."
Luulenpa, että hän oli punaisten puolella. - Lempäälän taistelut käytiin maalis-huhtikuussa 1918.
Osoitteessa antikvariaatti.net näkyisi olevan ensiavuksi yksi osa, mutta ehkäpä professori on se jo noteerannut:
VastaaPoistahttp://www.antikvariaatti.net/product.php?id=439843
(Suotta julkaista tätä postausta.)
Ystäväni, joka lopetti antikvariaatin pidon (myi) lahjoitti minulle vakioasiakkaalleen Arvo Kokon toimittaman Lapuan laki kirjan ensimmäisen osan.
VastaaPoistaSen liitteenä on mm. talonpoikaismarssiin osallistuneiden nimet pitäjittäin. Valitettavasti Lapuan ja Kauhavankin nimiluettelot eivät olleet ehtineet mukaan kirjan painoon mennessä. Ne luvattiin kolmenteen osaan.
Kansi on hieman rispaantunut, mutta kyllä tyylitellystä pirroshahmosta Kosolan tuntee.
Jos blogistilla ei sitä jo kokoelmissaan voisin sen hyvinkin kenkätä kun professorin tie käy Tampereelle. Josko sillä olisi käyttöä vastaisen varalle.
Kustaa Aadolfin pojan poika
Viime perjantain traktorimarssissa oli etäisiä kaikuja talonpoikaismarssista. Sama järjestyneisyys ja koko maan osanotto sekä valtiovallan pelonsekainen läsnäolo. Eilisessä Savon Sanomissa mukana ollut viljelijä paljastaa, että jos Mavin ylijohtajan erottamisesta ei olisi annettu lupausta, tilaisuus olisi voinut päättyä kokonaan toisin ja että porukoilla olisi ollut vielä muutama ässä hihassa sen lisäksi, että poliisit estivät tätä varten varatun lietelantavaunun tuomisen torille.
PoistaKosolaa ei ollut puhumassa, mutta olihan Susanne Koski. Talonpoikaismarssi meni järjestäytyneeesti, kuten traktorimarssikin, vaikka tutkimus on paljastanut, että talonpoikaismarssissa oli jopa konepistooleita takkien alla, jos tilaisuus ei olisi mennyt tavoitteiden mukaisesti. Herää ajatus, että uhattiinko maatalousministeriä etukäteen mellakalla siten, että hän taipui hätäpäissään uhraamaan alaisensa virkamiehen maineen tiedotteella kesken lennon Japanista, kun oli mahdollista ettei ehdi itse tilaisuuteen.
Äidinisäni uraa kuvataan Eduskunann matrikkelissa seuraavassti:
VastaaPoista...oleskeli Yhdysvalloissa kolmeen otteeseen toimien siellä pappina ja raittiustyöntekijänä sekä pelimerkkien laskijana pelihuoneistossa...
Aika hieno urakehitys, vai mitä?
Aiemmin ei ole tullut mieleen, mutta kai tuon CV:n tietojen on täytynyt tulla mieheltä itseltään? Kukapa siellä Amerikassa olisi ollut perässä juoksemassa.
AW
On sellainebn firma kuin "Svenska småbruk och egna hem AB", perust5ettu kai 1907 ja toimii edelleen. Osti isoja tiloja, lohkoi ja myi ne pientiloiksi tarmoikkaille varattomille ruotsinkieliselle maalainuorille pitkäakaisella lainalla. Oliko tämä keinottelua, kielipoltiikkaa vai käytännön sosiaalipoltiikkaa, en osaa sanoa. Ehkä vähän kaikkea
VastaaPoistaTällä tavoin arvostettu kirkkonummelainen pienviljelijä, sahuri ja kuorma-autoilija Georg Engman veljensä kanssa hankki kotitilansa Volsista.
Markku af heurlin