Koulussa tunsin ainakin
puoli tusinaa Jaakko Passista. Sukunimen kirkonkirjaan päätynyt muoto riippui
tietenkin myös meillä päin siitä, millä päällä ja missä kunnossa pappi sattui
olemaan merkinnän tehdessään. Kylä, lapsuuteni näkökentässä pysyvästi, joen
takana, on Passi. Oliko joku Passinen vai Passila oli siis pohjaltaan sattuma.
Maanjakojen perua olivat Vähäpassit ja vastaavat. Perikauhavalainen kylän nimi
(joka siis tarkoittaa muualta kuin Kauhavalta, luultavasti ruotsinkieliseltä
alueelta omaksuttu) on Somppi. Jopa luokallani oli tuon sukunimen kantajissa
täyskaimoja, ja sitten oli Isosoppeja. Tiettävästi Karjalassa tavallisin
Pelkonen ei kai liity pelkoon vaan etunimeen Pelagios. Luokallamme oli sekä
Ylipelkonen että Yli-väliviiva-pelkonen. Toisesta tuli hyvinkin tunnettu; hän
taisi olla myymässä muovisia rännejä niin suurella menestyksellä, että siirtyi
Amerikkaan.
Huomasin jostain Kytösavuista
hyvin kauan sitten merkinnän kauhavalaisesti 1800-luvun oopperalaulajasta, joka
oli siis nimeltään Jaakko Passinen. Historiaa luennoidessani vältin tietoisesti
musiikkia ja Pohjanmaata. Helsingissä etenkin Eero Tarasti ja Turussa usea oli
tutkinut musiikkia Euroopassa ja Suomessa. Pohjanmaalta, alkujaan juuri Kauhavalta,
oli kunnioittamani professori Pentti Virrankoski, joka paljon muun ohella
julkaisi komean tutkimuksen maakunnan kotiteollisuudesta.
Ylimääräinen syy pitää
näppinsä irti aihepiiristä oli Alasen veljessarja, alun perin Näykki. Lapuan
yhteiskoulun käyneinä kolmesta tuli professoreita, ja myös muista, myös
naisista, merkittäviä henkilöitä. Maakunnan historiaa tutki ja siitä kirjoitti
näistä Alasista yksi. Heidän isänsä julkaisi maittavan pikku niteen vanhan
papin muistelmia (1930).
Jo nuorena opin, että
kuorolaulu on naurettavaa ja mieskuorot lähinnä ryyppäämisen syy. Isäni kuullen
en puhunut tällaisia, enkä Perälän opettajan. Heikinheimo-vainaja kirjoittikin
karjuvista uroista, ja tiedän Ensti Pohjolan olleen nuorena sellistinä sitä
mieltä, että musiikkia kuorolaulu ei ole.
Tässä vaiheessa maassamme
on puolisen sataa erinomaista kuoroa. Lisäksi on käynyt ilmi, että
kuorolaulusta en pääse irti senkään takia, että lähisukulaisistani usea
harrastaa tuota toimintaa. Lisäksi pidän itse tuosta musiikista kovasti.
Nyt alan ymmärtää, miksi
kuorolaulua naureskeltiin. Sillä oli paljon mahtavia vihamiehiä ja se aiheutti
Venäjän vallan aikana poliittisissa piireissä vakavaa huolestumista. Suomen
tasavallassa kuorolaulu muuntui nopeasti oikeistolaiseksi toiminnaksi ja
keinoksi osoittaa mieltä. Niinpä on mielenkiintoista, että joukolla laulaminen
hahmottui minun nuoruusvuosissani erittäin vasemmistolaiseksi toiminnaksi. Kai
Chydenius kunnostautui luomalla musiikkia sellaisille, jotka eivät osaa laulaa
eivätkä viitsi harjoitella. Hyvin laulamisen mallikappaleeksi kohosi Agit Prop.
Jaakko Passinen (1852 –
1921) toimi pitkään Isonkyrön kanttorina ja urkurina. Oppiin hän oli mennyt
puoliväkisin, ja Helsingissä hän todella opiskeli ja lauloi Bergbomin ylöspanemissa
oopperoissa mm. Aino Acktén rinnalla. Hän opiskeli kaksi vuotta Tukholmassa ja
menestyi mutta palasi yllättäen Suomeen saatuaan tekniikkansa kuntoon ja
opittuaan näyttämöllä liikehtimistä niin hyvin, että hänestä oli juuri tulossa
mm. Jussi Björlingin varhainen edeltäjä. Hänen tenoriaan on kuvattu epätavallisen
korkeaksi ja soinniltaan kauniiksi. Hän veteli lavalla Mozartia ja Weberiä.
Sitten löysin Saijaleena
Rantasen väitöskirjan ”Laulun mahti ja sivistynyt kansalainen. Musiikki ja
kansanvalistus Etelä-Pohjanmaalla 1860-luvulta suurlakkoon”.
(Sibeliusakatemia). Se on verkossa.
Passinen julkaisi luultavasti
ensimmäisenä pohjalaisia kansanlauluja ja varmasti ensimmäisenä näitä samoja
neliäänisinä kuorosovituksina. Ja hän oli siis sukupolvea Klemettiä ja Toivo
Kuulaa vanhempi. Rantanen kertoo, miten rinnakkain kuorojen kanssa kohosi
torvisoitto, ja kärjessä oli ilmajokelaisia, etenkin Könnin musiikkisuvun edustajia.
Ainakin Isossakyrössä tarkoitus
oli vastustaa sopivalla köörilaululla rahvaan synnillisiä ja epäsiveellisiä
renkutuksia. Vastakohta toteutui. Ainakin itse pidän juuri noista
epäsiveellisistä ja sopimattomista renkutuksista. Samoin tuntuu pitävän Suomen
kansa.
Suuresti ihailemani
Paulaharju ei ole (”Härmän aukeilta”) mielestäni ymmärtänyt edes oikein pohjalaiskummallisuutta
ja hänen laaja kuvauksensa Härmän lauluista on hieno mutta virheellinen.
Ehkä Paulaharju oli
hiukan liian isänmaallinen mies käsittämään sitä pohjimmaista väkivaltaisuutta
ja primitiivisyyttä, joka erottuu sekä musiikin että uskonnon (körttiläisyys)
pohjalta. Toinen äärilaita Pohjanmaan kuvauksessa on sitten vouhottajat, joita
riittää edelleen. Jostain tuiki tuntemattomasta syystä pohjalaisuus on heille
arvo sinänsä, arvioinnin lähtökohta.
Passinen on julkaissut
omatkin muistelmansa. Niitä en ole tavoittanut. En ole etsinyt kunnolla.
Henkilöön liittyy salaperäisiä piirteitä. Oltuaan perustamassa ehkä luultua
paljon tärkeämpää nuorisoseuraliikettä ja nähtyään, miten kansakoulunopettajat ja
hannikaiset lähtivät kehittämään laululiikettä, hän katoaa taka-alalle ja
poistuu tietoisuudesta.
Pohjalaisuutta tuntevana
esitän arvauksen. Tuollaiset äkkikäänteet alaspäin johtuvat joko alkoholismista
tai mielen tasapainon järkkymisestä.
Kolmas kiltimpi selitys
on nuoruuden palon alentuminen taloudelliselle kestoliekille.
Kuorolaulu oli tullut
kvartettina Uppsalasta. Ensimmäisiä hittejä olivat eräät Bellmanin laulut.
Luultavasti juuri yliopiston kuorot tekivät näistä monin kohdin tosi hurjista
lauluista salonkikelpoisia myös Suomessa. Mutta venäläinen varta arvioi –
oikein – kuorot politikoinniksi. Rahvaankuorot nousivat kansallisuusaatteen
nostattamina. Kuten aina, kansallisuusaatteen keskeinen tarkoitus oli
tukahduttaa kansa, viedä siltä puhe, ääni ja laulu ja toteuttaa tämä nostamalla
lukkarit ja opettajat ”ohjaamaan” kansaa ”oikeaan” suuntaan.
Kuorolaulannasta minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia, samoin kuin pohjanmaalaisista, mutta se lakeus minua aina vituttaa kun sinne eksyy. Kerrankin kun kävelin siellä yhdellä maantiellä, oli kaunis päivä ja aurinko paistoi, niin minulle tuli kakkahätä. Hädissäni katselin ympärilleni mutta lähin puu, jonka taakse olisi voinut kyykistyä, oli noin viiden kilometrin päässä. Peltoja vaan oli joka puolella ja liikenne oli vilkasta. Etenkin mummoja oli joka puolella. No, tein mikä miehen pitää tehdä (kun on kakkahätä ja lähin puu noin viiden kilometrin päässä)... ja jatkoin kävelyäni kankeasti, jalat hieman harallani, eteenpäin.
VastaaPoistaPaska maakunta koko lavea Etelä-Pohjanmaa!
"Sillä oli paljon mahtavia vihamiehiä ja se aiheutti Venäjän vallan aikana poliittisissa piireissä vakavaa huolestumista. Suomen tasavallassa kuorolaulu muuntui nopeasti oikeistolaiseksi toiminnaksi ja keinoksi osoittaa mieltä."
VastaaPoistaIsäsi muisteli miten hän Honka-liiton miehenä joutui johtamaan Jussi-kuoroa Kekkosen vaalitilaisuudessa.
Tilaajat eivät äkänneet valita ohjelmistoa, joten Jussi-kuoro oli kajauttanut viimeisenä numeronaan Kuulan Nuijamiesten marssin:
"Me tulemme voimalla kotoisen ja hylkäämme kaiken vieraan armon,
ken on syntynyt lakeilla Pohjanmaan, hän kantaa tuomion tunnossaan!
Hän ei leppyä voi, hän ei väistyä saa! Vaviskaa!
Yleisö oli hurrannut, mutta Kekkonen oli jollekin todennut, etteivät muutkaan laulut kovinkaan Paasikiven linjalla olleet.
Kuulan ja Koskenniemen.
PoistaLaulut lauluina, mutta ainakin sieltä Pohjanmaalta on siinnyt yliedustettuina pirun ilkeänluontoisia koleerikkovaikuttajia, joita ei ns. tavallinen ihminen oikein pysty arvostamaan, kunnioituksesta puhumattakaan. Herrat keskenään ovat tietysti eri asia.
VastaaPoistaMikähän siinäkin muuten oikein on, vaikka kriminologi Veli Verkon jälkeen useimmat ovat naureskelleet puheille "kansanluonteesta" ja koko historiallinen maakuntakäsite on viime aikoina (esim. K. H. J. Vilkuna) asetettu kyseenalaiseksi.
Pikkupojasta olen pelännyt miesten mölinää. Eipä tee mieli kesäteatteriin vieläkään ja riski on suuri sisälavoillakin. Bassoaan sinne tänne sijoittavat tangokuninkaamme ovat ilmestys sinänsä.
VastaaPoistaKyllä Chydeniuskin on kelpo pikku laulujen säveltäjä, myös laululiikkeen jälkeen. Mutta päivän epistola nosti toisen asian mieleen. Muistaakseni Hannu Mäkelä mainitsi, että Samuli Kustaa Bergh eli Kallio lauloi Oulussa ylioppilaiden illanvietoissa näitä Bellmanin lauluja suomennettuina. Olisi tosi mielenkiintoista saada nähdä noita sen aikuisia sensuroimattomia tekstejä. Niille olisi ehkä vielä käyttöä.
VastaaPoista"kansallisuusaatteen keskeinen tarkoitus oli tukahduttaa kansa,"
VastaaPoistaNiin, kuten tiedetään kansa on vaarallista, jos sitä ei kytketä - petoksella tai väkivallalla.
"Hyvin laulamisen mallikappaleeksi kohosi Agit Prop."
VastaaPoistaKyllähän se fakta on, että vasemmiston laululiikkeellä oli parhaat laulut, vaikkei niiden poliittiseen sisältöön voinutkaaan yhtyä. Vaikuttikohan vaikutelmaan aidon nuoruuden idealismin ihailu ("...käsin nuorin ja ehdottomin"), vaikka itse olikin ns. vanha sielu.
Kauhavalla on vielä Passisen sukulaisia.
VastaaPoistaTosiaan nuo nimet Kauhavallakin tuntuivat olleen pappien armoilla. Muistelen joskus 70-luvulla, kun eräs tapaamani kauhavalaismies kertoi luulleensa sukunimeään Pelkolaksi kunnes armeijaan mennessään kuulikin sen virallisesti olevan Pelkonen. Pelkolan kylä oli Kauhavajoen pohjoispuolella lähellä Jylhää.
VastaaPoistaPassisten lisäksi Kauhavalla oli myös Passi nimisiä. Mummonikin oli syntyjään Passi.
VastaaPoistaSuomen Braudel tämä Paulaharju siis kertoo ensin niistä rannikon edustan saarista ja kareista, jotka vaimentavat tyrskyt satamasta ja kuinka syvä satama siellä maannouseman alavassa Raahessa silti on.
Joen puutteesta huolimatta tervatynnöreitä riitti kieritettäviksi laivoihin. Pikipata kiehui. Ympäristö oli suomenkielistä ja kaupunki kaksikielinen, porvarit puoliksi maajusseja ja kalastajia. Meno Isotorilla oli kuin Ateenan Agoralla, miehet isot ja pienet olivat kasvokkain ja asiat päätettiin siinä paikassa ja kaikkien tiedon pohjalta. Mieskunto ja -taitopörssikin se oli.Oli pörssikin yhden makasiinin vieruspenkillä. Siinä istuivat patruunit joilla oli niitä kauppa-asioitaan.
Körteja ympäryspitäjistä pidettiin ylpeinä. Ei ihme, usea tiesi olevansa valittu. Akat välillä ihmettelivät että ei kai se Jussirenki ihan sen Wichmannin vierellä sentään istu Taivahissa, eihän kirkon penkissäkään. Ja taas siis naisenlogiikka puri -omista lähtökohdistaan.
Hieno oli elämä Raahessa ennen Helge Haavistoa. Hän asuikin toisaalla ja kaukana siitä pääluottamusmiehestä, ei tule nimi mieleeni kun ei tiedekirjoissa. No ennen meritokratiaylimystöä siellä Raahessa kullakin oli asiallinen sijansa ja toimensa.
Enää ei kai kellään. Toisesta niistä vähistä Paulaharjuistani, muistan kuinka maaseutu äkisti peittyi rihkamalla kun säätyjärjestys kumoitui (kaupunkien kaupunkius, porvarisvala toimenkuvineen ja statuksineen ja muine tasa-arvottomuuksineen).
Niin Raahella ja Pohjanmaalla ei ollut Baltiasta asevallalla peltoSuomeen ympättyä ritarikuria eikä edes Ritarihuonetta. Elinkeinovapaus sen aatelin kauttaaltaankin alensi, ensin ne houkuteltiin mukaan Hypolla. Eli maanpeitosta kuin lumivaipasta leikatuilla ilmaisilla omilla obligaatioillaan. Joiden lunastamiseksi markan kautta hopeaksi, saimme sentään Koskelan Jussin poikasena Pentinkulman Pappilan huomiin.
Lisää Ritarihuoneesta. Koko säätyjärjestys rojahti kasaan kun ottivat sen SYP:in anarkistiklubin kulmahuoneeseen toiselta puolen Mariankatua missä Borgströmit elivät komeasti ja säädyllisesti. Snellman parkakin oli siellä töissä kun Yliopisto ei tarjonnut virkaa.Jukka Sjöstedt
Siuvatti, Asser, se pääluottamusmies. (Serkkuni oli 70-luvulla hänen varamiehensä.)
PoistaMutta sitäpä en tiennytkään, että Raahe on joskus ollut kaksikielinen. Tosin ympäristön murteissa on paljon svetisismejä.
Täällä Turun seudulla on Vähäpassi tuttu nimi. Naantalissa toimi pitkään eläinlääkäri V. ja nykyään poikansa hammaslääkäri V. Viime kesänä luin lehdestä uutisen, että ko. eläkkeellä ollut eläinlääkäri oli pudonnut purjeveneestään Viron rannikolla. En tiedä, onko löytynyt laajoista etsinnöista huolimatta. Olisiko ollut kauhavalainen alunperin?
VastaaPoistaKuorossa on hauska laulaa, mutta se on myös energisoivaa. Muutettuani tänne Karjaalle liityin heti sekakuoroon ja muutamaan yhdistykseen, niin kuin ruotsinkilisillä paikkakunnilla on tapana, ja aina harjoituksista kotiin tultuani puoli kymmeneltä illalla olin täynnä energiaa: alkaisiko sitä siivota vai mitä?
VastaaPoistaKuorossa oli iloisia ihmisiä ja oppi paljon uusia ruotsinkielisiä lauluja. Ihan tavallinen kuoro se oli mutta lauloi puhtaasti, kun oli ollut vaativia johtajia. Hauskimpia olivat laajempien alueiden yhteisharjoitukset ja laulujuhlat Pietarsaaressa, parituhatta laulajaa ja Ulf Söderblom johtajana.
Vieläkin olen jotenkin mukana kuudessa yhdistyksessä, kolme kummallakin kielellä, mutta nyt ilman suurempaa vastuuta, mielenkiintoisiin tapahtumiin osallistuen. Tänään on 10 - 15 "Kirjakekkerit" kirjastossa, mukana kahdeksan kirjailijaa. EG