En minä sitä ottaisi, kun ei sillä kehtaisi kaupassakaan
käydä, hampparit vetelisivät kolikonreunalla viiruja kylkeen ja pelkän
rekisterinumeron perusteella rupeaisi tulemaan rahapyyntöjä kasapäin.
Mikko siis pistäytyi, ja Mikolla on Tesla. Pimeä oli eikä
sillä pitkälle ajettu, mutta oli siinäkin.
Olin luullut, että minua autot kiinnostaisivat enää
teoriassa, niin kuin monet muutkin asiat. Tärkeintä on että pääsee asioilleen
ja hyvä on sekin, että lähtee käyntiin, kun vääntää avaimesta. Mutta vielä
mitä, kyllä tämä sikamaisen kiihtyväksi laitettu ja erilaisissa
turvallisuustesteissä pöydän puhdistanut töpselisähköauto on ihmettelemisen
arvoinen.
Kävin mielentilatutkimuksessakin, ja hyvin meni. Piti
näyttää, miten viisarit ovat kun kello on kymmentä vaille kymmenen. Aikani
mietittyäni minä piirsin ja näytin vielä käsillä. Ja ajokortti uusitaan,
varsinkin kun on uudet, entistä kamalammat valokuvatkin valmiina. Sitä minä en
muistanut kysyä, tapahtuuko kymmentä yli kymmenen jotain erikoista, mutta kellon
päälle olen ymmärtänyt jo pienestä kakarasta. Pohjanmaalla oli sellainen
ajatus, että kyllä lapsen pitää saada, jos se haluaa, vaikka partapuukko ja
kellosta viisarit.
Autolehtien kirjoitukset ovat olleet monta vuotta oikeastaan
aika yksitoikkoisia, kun ei autoissa tahdo olla minkäänlaisia eroja enää, ja
vaikka testaajat ryskyttäisivät koko vuoden maata ja maanosaa ympäri, ei tule
edes vikoja. Saman näköisiäkin ne ovat.
Teslan ilmoitettu kantama on 400 – 400 kilometriä, ja sitten
on ladattava. Kotisähköllä lataamiseen menee koko yö, kolmivaihevirralla
vähemmän. Varma en ole, mutta vaihdelaatikon virkaa tuntui toimittavan
jonkinlainen variaattori, mutta moottori ei tarvitse kierroksia ampaistakseen
liikkeelle.
Vanhanaikaisen sähkön lisäksi elektroniikka juhlii auton
sisätiloissa. Kun moottorin pörinä puuttuu, pakokaasuja ei ole eikä bensiiniä
eikä moottoriöljyä tarvita, on siirrytty henkilöautoilussa aivan toiseen
maailmaan.
Tietenkin sähköautoja oli jo Mummo Ankalla, mutta kehitys
vei silloin toiseen suuntaan, luultavasti öljy-yhtiöiden tuella. Ainakin
öljy-yhtiöiden osuus Yhdysvaltain raideliikenteen tuhoamisessa oli keskeinen ja
todistettu.
Jos pääsen itse valitsemaan, pidän edelleen junaa
matkustuskeinoista miellyttävimpänä. Tuollaista Teslaa, jos jostain järjestyisi
sellainen lainaan, en viitsisi kesäiseenkään aikaan ajaa, koska olen
raukkamainen ihminen. Siinä saisi olla koko ajan hiukan sydän syrjällään.
Siksikin, että Mikko oli kerran oppilaani ja itse olen
professori, mieleeni tuli hyvin vahvasti elokuva ”Paluu tulevaisuuteen”,
ensimmäinen osa, ja siinä esiintyvä kelpo kulkuneuvo, De Lorean. Paha kyllä, nyt
unohdin tutkia auton näyttöruudun hipaisuvaihtoehdot. Olisiko sieltä voinut
jostain säätään vuosiluvun mieleisekseen? Esimerkiksi 1973.
Epäilen että Tesla ei ole kuitenkaan edistynyt vielä aivan
aikakoneeksi. Olisin halunnut nähdä Kirkkonummen piiri nimismiehen ilmeen, kun
olisi päässyt esittämään hänelle sellaisen henkilön, siis Mikon ajokortin,
jossa kortinhaltijan syntymäaika on vielä muutaman vuoden päässä
tulevaisuudessa. Olin näet äskettäin yrittänyt palauttaa mieleeni tämän talon
valmistumisen ajat yli 40 vuotta sitten myös siksi, että naapurissa silloin
asunut Pakkasvirran Jaska näkyy täyttävän näinä päivinä 80 ja hänen silloinen
rouvansa hänkin 70. Nimismies oli silloin Peldan, ellei sitten Snellman, vanhan
liiton miehiä molemmat.
Tuli siis koetuksi tuokin, pyörillä kulkeva Linnanmäki.
Kirjoittamisen vaikeus käsitetään väärin. Maailmankaikkeuden rakenteita
laskettaessa otetaan huomioon sekin, että nykyhetkiä eli maailmankaikkeuksia on
monta, kukaties äärettömän monta, ja lukuisien haarautumien takia kehitys on
kompleksinen eli mahdoton kelata taaksepäin.
Outoa ettei yleisemmin tunnusteta ilmeistä tosiasiaa:
menneisyyksiä on monta, todella monta. Siksi Friedell on oikeassa.
Historiantutkimus on mahdotonta. Se mitä historiana esitetään, on oleellisesti
runoutta, eli voimallista kuvittelua, jolla on oikeastaan vain vähän tekemistä
tiedon kanssa.
Myös sellainen historia on ollut olemassa, jossa tuo kivi
jäi alun perin kivettymättä, tämä puu ei lainkaan lähtenyt kasvamaan, ja
parkkipaikka, jolta Tesla lähti, sijaitsi toisella pellolla. Ja ihminen,
hänellä on tietenkin sata erilaista elämäkertaa, jotka sulkeutuvat ja aukeavat
avainta kiertämällä.
Niin,
VastaaPoistaPaikkakunnan nimismiehestä kerrotaan paljon juttuja. Paikallinen maanviljelijä oli lipsahtanut Porkkalantiellä perjantai-iltana pientareen kautta ojaan. Nimismies tuli ja tarjosi puhalluspilliä. "Josko isäntä sitten puhaltaisi" -kuului pyyntö.
Kyllä minä puhallan jos nimismies puhaltaa itse ensin -vastasi isäntä.
-Antaa nyt olla tällä kertaa, sanoi nimismies ja varmisti vaan että isäntä pääsee kotiinsa.
på svenska
Niin se on vieläkin, don't mess with oil and gas. Autojättien tiedetään hidastaneen sähkön voimanlähteenä käyttöä mm. ostamalla akkuteknologiaan erikoistuneita yrityksiä puhumattakaan pullottavista kassakaapeista ja patenttien määristä. Heitä on kiittäminen Toyota Priuksestakin. Clintonin hallinto harrasti vähän greenwashingia ja hössötti niin vakuuttavasti sähköautoista että japanilaiset uskoivat ja näinpä jekutti jenkki japanilaisen sähköauton markkinoilleen. Hyvin puljattu.
VastaaPoistaNäihin sisältyy kohta kriittiseksi käyvä resurssi. Magneetteihin tarvitaan neodyymiä useamman kilon verran, korvaavaa ei ole ja tuottajamaa on Kiina. Afghanistanissa on lupaavia malmioita mutta ei infrastuktuuria. Ei näytä hyvältä kassakaappien haltijoiden kannalta, ellei kuljeksimasta ole ostettu jotain todella poikkeuksellisen etevää sähkökoneideaa.
Kun on itse tullut jäätyä vähän koukkuun, tuntui tässä vahva Doctor Who;n sivumaku. Steven Moffat on kirjoittanut parhaat jaksot (uuden Sherlockin ohella).
VastaaPoistaKun kello on kymmenen yli kymmenen tai kymmentä vaille kaksi, sanotaan että kello hymyilee. Useimmat kellotaulut ovat silloin edukseen, komplikaatiot ja tekstit sopivasti näkyvillä.
VastaaPoistaOliko Teslassa Eeberi, tai joku muu bensalla toimiva lämmityslaite vakiona, vai pitääkö valita lisätarvike listalta ? Jostain muistan että lyijy voisi käydä aika vähiin jos sillä tekniikalla ruvettaisiin niitä akkuja tekemään enemmälti. Teslassa taitaa olla kehittyneempää akkutekniikkaa, kai siinäkin jotain metalleja käytetään.
VastaaPoistaVaikka vapaudesta tykkäänkin, niissä vempeleissä missä kuski on matkustaja, eikä pääse painamaan lumipyryssä kaasua mielensä mukaan on kyllä kehittämisen paikka. Turvallisuutta pystytään lisäämään tietotekniikan keinoin ja autot saadaan keveämmiksi ja vähemmän polttoainetta kuluttaviksi.
Mitä jos on liikerajoitteita yläosan raajoissa, miten sitten näytetään kellon viisareitten asentoja, onnistuuko vanha työkaveri saamaan korttia, kun jo muinoin sanoi : jos rannekellosta poistaa minuuttiviisarin stressi tippuu puoleen, jos poistaa tuntiviisarin se loppuu kokonaan.
Nikola Teslan hankkeet rajattomasti saatavan vapaan energian jakelusysteemin rakentamiseksi tuhottiin, koska sähkön käytöstä olisi ollut vaikea laskuttaa. No, olisihan voitu säätää kaikkia koskeva "energiamaksu" kuten on televisiomaksu tai sitten kaikkien sähkölaitteiden hintaan sisältyvä "kopiomaksu".
VastaaPoistaDuoda, duoda. Saapiko sähköautojen latausasemilta muuta suuhun pantavaa kuin kamomillateetä?
VastaaPoistaKosla mikä kosla.
VastaaPoistaKaksi on varmaa katoavaista: Venään liiga ja sähköauto.
VastaaPoistaMuudan konsultti (sikarikas) testasi tuon mobiilin jo joitain kuukausia sitten. Pipo suojaa pakkaselta parahiten.
VastaaPoistaTässä toimessani lehtiskribenttinä olen ollut aikeissa ryhtyä suunnittelemaan artikkelin valmistusta autonmoottorien vaiheista. Pasahti päähäni, että kuluneena suvena blogisti päkisti tekstin, jonka kuvassa oli näillä markkinoilla perin harvinainen Willys Knight vm. -29 ja J.K. sen porokaarella. Knightissä oli luistiventtiilit, jollaiset ehtivät olla varsin laajassa käytössä tehokkaimmissa lentomäntämoottoreissa, ennen kuin suhkumoottorit putsasivat pöydän.
VastaaPoistaEhdin jo kuvitella otsikon perusteella, että professori Kemppinen kirjoittaisi legendaarisesta "hullusta nerosta" Nikola Teslasta , mutta kyseessä olikin Teslan nimeä kantava automerkki. No, hyvä aihe sekin. Tässä kohtaa lienee kuitenkin ensimmäisessä luvussa virhe: "Teslan ilmoitettu kantama on 400 – 400 kilometriä."
VastaaPoista