Sivun näyttöjä yhteensä

26. marraskuuta 2014

Tesla




En minä sitä ottaisi, kun ei sillä kehtaisi kaupassakaan käydä, hampparit vetelisivät kolikonreunalla viiruja kylkeen ja pelkän rekisterinumeron perusteella rupeaisi tulemaan rahapyyntöjä kasapäin.

Mikko siis pistäytyi, ja Mikolla on Tesla. Pimeä oli eikä sillä pitkälle ajettu, mutta oli siinäkin.

Olin luullut, että minua autot kiinnostaisivat enää teoriassa, niin kuin monet muutkin asiat. Tärkeintä on että pääsee asioilleen ja hyvä on sekin, että lähtee käyntiin, kun vääntää avaimesta. Mutta vielä mitä, kyllä tämä sikamaisen kiihtyväksi laitettu ja erilaisissa turvallisuustesteissä pöydän puhdistanut töpselisähköauto on ihmettelemisen arvoinen.

Kävin mielentilatutkimuksessakin, ja hyvin meni. Piti näyttää, miten viisarit ovat kun kello on kymmentä vaille kymmenen. Aikani mietittyäni minä piirsin ja näytin vielä käsillä. Ja ajokortti uusitaan, varsinkin kun on uudet, entistä kamalammat valokuvatkin valmiina. Sitä minä en muistanut kysyä, tapahtuuko kymmentä yli kymmenen jotain erikoista, mutta kellon päälle olen ymmärtänyt jo pienestä kakarasta. Pohjanmaalla oli sellainen ajatus, että kyllä lapsen pitää saada, jos se haluaa, vaikka partapuukko ja kellosta viisarit.

Autolehtien kirjoitukset ovat olleet monta vuotta oikeastaan aika yksitoikkoisia, kun ei autoissa tahdo olla minkäänlaisia eroja enää, ja vaikka testaajat ryskyttäisivät koko vuoden maata ja maanosaa ympäri, ei tule edes vikoja. Saman näköisiäkin ne ovat.

Teslan ilmoitettu kantama on 400 – 400 kilometriä, ja sitten on ladattava. Kotisähköllä lataamiseen menee koko yö, kolmivaihevirralla vähemmän. Varma en ole, mutta vaihdelaatikon virkaa tuntui toimittavan jonkinlainen variaattori, mutta moottori ei tarvitse kierroksia ampaistakseen liikkeelle.

Vanhanaikaisen sähkön lisäksi elektroniikka juhlii auton sisätiloissa. Kun moottorin pörinä puuttuu, pakokaasuja ei ole eikä bensiiniä eikä moottoriöljyä tarvita, on siirrytty henkilöautoilussa aivan toiseen maailmaan.

Tietenkin sähköautoja oli jo Mummo Ankalla, mutta kehitys vei silloin toiseen suuntaan, luultavasti öljy-yhtiöiden tuella. Ainakin öljy-yhtiöiden osuus Yhdysvaltain raideliikenteen tuhoamisessa oli keskeinen ja todistettu.

Jos pääsen itse valitsemaan, pidän edelleen junaa matkustuskeinoista miellyttävimpänä. Tuollaista Teslaa, jos jostain järjestyisi sellainen lainaan, en viitsisi kesäiseenkään aikaan ajaa, koska olen raukkamainen ihminen. Siinä saisi olla koko ajan hiukan sydän syrjällään.

Siksikin, että Mikko oli kerran oppilaani ja itse olen professori, mieleeni tuli hyvin vahvasti elokuva ”Paluu tulevaisuuteen”, ensimmäinen osa, ja siinä esiintyvä kelpo kulkuneuvo, De Lorean. Paha kyllä, nyt unohdin tutkia auton näyttöruudun hipaisuvaihtoehdot. Olisiko sieltä voinut jostain säätään vuosiluvun mieleisekseen? Esimerkiksi 1973.

Epäilen että Tesla ei ole kuitenkaan edistynyt vielä aivan aikakoneeksi. Olisin halunnut nähdä Kirkkonummen piiri nimismiehen ilmeen, kun olisi päässyt esittämään hänelle sellaisen henkilön, siis Mikon ajokortin, jossa kortinhaltijan syntymäaika on vielä muutaman vuoden päässä tulevaisuudessa. Olin näet äskettäin yrittänyt palauttaa mieleeni tämän talon valmistumisen ajat yli 40 vuotta sitten myös siksi, että naapurissa silloin asunut Pakkasvirran Jaska näkyy täyttävän näinä päivinä 80 ja hänen silloinen rouvansa hänkin 70. Nimismies oli silloin Peldan, ellei sitten Snellman, vanhan liiton miehiä molemmat.

Tuli siis koetuksi tuokin, pyörillä kulkeva Linnanmäki. Kirjoittamisen vaikeus käsitetään väärin. Maailmankaikkeuden rakenteita laskettaessa otetaan huomioon sekin, että nykyhetkiä eli maailmankaikkeuksia on monta, kukaties äärettömän monta, ja lukuisien haarautumien takia kehitys on kompleksinen eli mahdoton kelata taaksepäin.

Outoa ettei yleisemmin tunnusteta ilmeistä tosiasiaa: menneisyyksiä on monta, todella monta. Siksi Friedell on oikeassa. Historiantutkimus on mahdotonta. Se mitä historiana esitetään, on oleellisesti runoutta, eli voimallista kuvittelua, jolla on oikeastaan vain vähän tekemistä tiedon kanssa.

Myös sellainen historia on ollut olemassa, jossa tuo kivi jäi alun perin kivettymättä, tämä puu ei lainkaan lähtenyt kasvamaan, ja parkkipaikka, jolta Tesla lähti, sijaitsi toisella pellolla. Ja ihminen, hänellä on tietenkin sata erilaista elämäkertaa, jotka sulkeutuvat ja aukeavat avainta kiertämällä.



12 kommenttia:

  1. Niin,

    Paikkakunnan nimismiehestä kerrotaan paljon juttuja. Paikallinen maanviljelijä oli lipsahtanut Porkkalantiellä perjantai-iltana pientareen kautta ojaan. Nimismies tuli ja tarjosi puhalluspilliä. "Josko isäntä sitten puhaltaisi" -kuului pyyntö.

    Kyllä minä puhallan jos nimismies puhaltaa itse ensin -vastasi isäntä.

    -Antaa nyt olla tällä kertaa, sanoi nimismies ja varmisti vaan että isäntä pääsee kotiinsa.

    på svenska

    VastaaPoista
  2. Niin se on vieläkin, don't mess with oil and gas. Autojättien tiedetään hidastaneen sähkön voimanlähteenä käyttöä mm. ostamalla akkuteknologiaan erikoistuneita yrityksiä puhumattakaan pullottavista kassakaapeista ja patenttien määristä. Heitä on kiittäminen Toyota Priuksestakin. Clintonin hallinto harrasti vähän greenwashingia ja hössötti niin vakuuttavasti sähköautoista että japanilaiset uskoivat ja näinpä jekutti jenkki japanilaisen sähköauton markkinoilleen. Hyvin puljattu.
    Näihin sisältyy kohta kriittiseksi käyvä resurssi. Magneetteihin tarvitaan neodyymiä useamman kilon verran, korvaavaa ei ole ja tuottajamaa on Kiina. Afghanistanissa on lupaavia malmioita mutta ei infrastuktuuria. Ei näytä hyvältä kassakaappien haltijoiden kannalta, ellei kuljeksimasta ole ostettu jotain todella poikkeuksellisen etevää sähkökoneideaa.

    VastaaPoista
  3. Kun on itse tullut jäätyä vähän koukkuun, tuntui tässä vahva Doctor Who;n sivumaku. Steven Moffat on kirjoittanut parhaat jaksot (uuden Sherlockin ohella).

    VastaaPoista
  4. Kun kello on kymmenen yli kymmenen tai kymmentä vaille kaksi, sanotaan että kello hymyilee. Useimmat kellotaulut ovat silloin edukseen, komplikaatiot ja tekstit sopivasti näkyvillä.

    VastaaPoista
  5. Oliko Teslassa Eeberi, tai joku muu bensalla toimiva lämmityslaite vakiona, vai pitääkö valita lisätarvike listalta ? Jostain muistan että lyijy voisi käydä aika vähiin jos sillä tekniikalla ruvettaisiin niitä akkuja tekemään enemmälti. Teslassa taitaa olla kehittyneempää akkutekniikkaa, kai siinäkin jotain metalleja käytetään.

    Vaikka vapaudesta tykkäänkin, niissä vempeleissä missä kuski on matkustaja, eikä pääse painamaan lumipyryssä kaasua mielensä mukaan on kyllä kehittämisen paikka. Turvallisuutta pystytään lisäämään tietotekniikan keinoin ja autot saadaan keveämmiksi ja vähemmän polttoainetta kuluttaviksi.

    Mitä jos on liikerajoitteita yläosan raajoissa, miten sitten näytetään kellon viisareitten asentoja, onnistuuko vanha työkaveri saamaan korttia, kun jo muinoin sanoi : jos rannekellosta poistaa minuuttiviisarin stressi tippuu puoleen, jos poistaa tuntiviisarin se loppuu kokonaan.

    VastaaPoista
  6. Nikola Teslan hankkeet rajattomasti saatavan vapaan energian jakelusysteemin rakentamiseksi tuhottiin, koska sähkön käytöstä olisi ollut vaikea laskuttaa. No, olisihan voitu säätää kaikkia koskeva "energiamaksu" kuten on televisiomaksu tai sitten kaikkien sähkölaitteiden hintaan sisältyvä "kopiomaksu".

    VastaaPoista
  7. Duoda, duoda. Saapiko sähköautojen latausasemilta muuta suuhun pantavaa kuin kamomillateetä?

    VastaaPoista
  8. Kaksi on varmaa katoavaista: Venään liiga ja sähköauto.

    VastaaPoista
  9. Muudan konsultti (sikarikas) testasi tuon mobiilin jo joitain kuukausia sitten. Pipo suojaa pakkaselta parahiten.

    VastaaPoista
  10. Tässä toimessani lehtiskribenttinä olen ollut aikeissa ryhtyä suunnittelemaan artikkelin valmistusta autonmoottorien vaiheista. Pasahti päähäni, että kuluneena suvena blogisti päkisti tekstin, jonka kuvassa oli näillä markkinoilla perin harvinainen Willys Knight vm. -29 ja J.K. sen porokaarella. Knightissä oli luistiventtiilit, jollaiset ehtivät olla varsin laajassa käytössä tehokkaimmissa lentomäntämoottoreissa, ennen kuin suhkumoottorit putsasivat pöydän.

    VastaaPoista
  11. Ehdin jo kuvitella otsikon perusteella, että professori Kemppinen kirjoittaisi legendaarisesta "hullusta nerosta" Nikola Teslasta , mutta kyseessä olikin Teslan nimeä kantava automerkki. No, hyvä aihe sekin. Tässä kohtaa lienee kuitenkin ensimmäisessä luvussa virhe: "Teslan ilmoitettu kantama on 400 – 400 kilometriä."

    VastaaPoista