Ville Oksanen on kuollut. Kuolinsyy oli äkillinen
sairauskohtaus. Sairauksia ja vammoja oli ollut pitkään. Ikää oli vain 37.
Osallistuin pitkin tätä aamua ehdotetuin tavoin
sanomalehteen menevän nekrologin kirjoittamiseen. Niinpä en enemmin toista,
että Ville oli hyvä mies ja hänen kuolemansa oli järkytys.
Ville oli siis sitä perusjoukkoa korkeakoululta ja HIITistä,
joka jo kauan sitten alkoi asemoitua eri suuntiin, kuten tapahtuu, kun asiat
menevät hyvin. Kaikista tuli tohtoreita. Tuli lempeä olo, kun televisiouutiset
puhutti nuoria tietotekniikkaihmisiä mielenkiintoisesta hankkeesta, josta en
ollut kuullutkaan. Kuvassa näkyivät taustalla kirjani, joita siis on
instituutin tiloissa sisustuselementteinä. Kierkegaardia tanskaksi ja Italian kilpailuoikeuden
historiaa keskiajalta, Platonia kreikaksi sekä sunnattoman suuri
tekijänoikeuden rengaskirja-käsikirja.
Tunnelmat ovat siis jokseenkin harmaita. Kukaties niiden
takia joudun antamaan periksi kiusaukselle. Aion etsiä ennen ajanlaskun alkua
hankkimani André Bazinin eseekirjat käsiini. Muistan suunnilleen, missä
kirjahyllyssä ne ovat, ja sen että ne ovat takarivissä. Verkko kertoi, että
Bazinin käsitys ohjaaja Jean Renoirista on edelleen ylittämätön.
Täysin ilman omaa aiheutusta jouduin aloittamaan Renoirin ”Pelin
sääntöjen” katsomisen televisiosta. Jos sen on aloittanut, niin siinä ollaan.
On se niin uskomaton. Aluksi tuntuu, etteihän tämä ole elokuva, vaan typerästi
dokumenttikuvilla paikattu studionäytelmä. Sitten tuntuu, että tämä on elokuvaa
puhtaimmillaan, kuten onkin. Se puhuu suoraan tunteille, myös harmaille
tunteille.
Otsikon viittaus Becketin näytelmään voi olla vain
mielleyhtymä. Oikeastaan näytelmän nimi tarkoittaa loppupeliä. Aina kun
urheiluselostaja väittää jotain tapahtuvan ”loppupeleissä”, mieleeni tulevat
roskatynnyreissä asuvat jalattomat vanhukset, Nell ja Nag.
Renoir puolestaan näyttää, miten käy, kun ihmiset ovat koko
ajan aikomaisillaan, kuten näytelmän Hamm ja Clov.
Olisiko nyt otettava esiin ”Suuri illuusio”, joka on
kuvakerronnaltaan ehkä tätäkin parempi, mutta ei yleismaailmallinen ja
yleisinhimillinen niin kuin ”Pelin säännöt”. Renoir oli välillä
vasemmistolainenkin; sodan mielettömyys oli usein kuvauksen kohteena, kunnes
sota saatiin.
Oli sekin seurakunta, kun Los Angelesin Santa Monicaan
majoitettiin samanaikaisesti pakolaiset Jean Renoir, Antoine de Saint-Exupery,
Bertolt Brecht ja Frigtz Lang. Vuokraisäntänä toimi Max Reinhard.
Onkohan ja miten usein ”Pelin sääntöjen” yhteydessä
mainittu, että fasaaneja ja kaniineja ammutaan kirsikkapuiden keskellä.
Kirsikka tuo ranskalaisen mieleen yleisvasemmistolaisuuden. Heidän
tunnussävelmänsä oli kauan ”kirsikkojen aikaan” (Le temps des cérises) eli siis
punertumisesta yleisesti.
Minun mieleeni tulee viimeistään niistä Tshehov. Renoirin
upea tarina päättymättömästä ja välttämättömästä elämänvalheesta ei voi olla
vailla suoria yhteyksiä Tshehovin ”Kirsikkapuistoon”.
Renoirilla ja Tshehovilla oli hyvin samankaltainen
perusajatus: sääli ihmistä.
Sääliin on selvä syy. Ihmisellä on haave, ja haave on aina
mieletön. Jos haaveesta tulee totta, ihminen tuhoutuu heti. Se johtuu vain
sähköstä, sähköisestä varauksesta. Ihminen on miinusmerkkinen ja hänen
haaveensa on positiivisesti varautunut.
Voisi kuvitella, että kun nämä kaksi kohtaavat, syntyy
kaikenlaista hyvää, virtapiiri sulkeutuu, ampeerit alkavat virrata ja voltit
hyppiä. Mutta tuo on vanhaa arjen sähköoppia. Tässä ollaan hiukkasmaailmassa.
Kun ihminen ja hänen haaveensa törmäävät yhteen, vapautuu äkkiä paljon energiaa
eli tapahtuu räjähdys. Sen tuloksena molemmat katoavat.
Saman asian voi sanoa myös kauniimmin: aaltofunktio
romahtaa. Niin käy, kun havainnoidaan, ja mitä muuta elokuvankaan katsominen
on?
Tuo Renoirin elokuva on muuten erikoisen hauska katsoa
ohjaajan oman näyttelijätyön vuoksi (”Octave”). Tämän kirjoituksen kuva on Jean
Renoirin kuuluisan isän, Auguste Renoirin hyvin elokuvan aiheisiin sopiva
maalaus. Huvittavaa, että Jean-nuorukaisen tuntee siitä heti. Hänellä oli ainakin
yhtä numeroa liian suuri suu. Siksi hänestä tuli elokuvataiteilija.
Mikä on sinussa inhimillisintä?
VastaaPoista-Säästää toinen häpeältä
(Nietzsche)
Siis älä julkaise toisen vastausta lähettämääsi viestiin, ainakaan ilman hänen lupaansa, edes insinöörien ihmemaassa.
Who made who.
PoistaJean Renoirin parhaita töitä on muuten kirja Renoir, isäni (1962). Samoissa tunnelmissa Renoir oli kolmessa hienossa samanaikaisessa tv-dokumentissa Accent: An Artist's Montmartre (1961), Accent: Jeu de Paume (1961) ja Monitor: Father and Son (Renoir on Renoir) (1962). Niissä hänen nähdään kulkevan lapsuutensa maisemissa Montmartrella ja muistelevan isäänsä.
VastaaPoistaEi liity asiaan, mutta saanee laittaa tähän blogiin jymyvinkin talvisodan historian harrastajille: esitämme Orionissa talvisodan vuosipäivänä 30.11. klo 18 ja itsenäisyyspäivänä 6.12. klo 16 sveitsiläisen talvisotaelokuvan Finnland im Kampf / La Bataille de la Finlande (1940). Alussa on meille tuttua arkistokuvaa, mutta pääosa elokuvasta on kahden nuoren sveitsiläisen rintamakuvaajan E. O. Staufferin ja Charles Zbindenin itse filmaamaa kuvaa mm. Raatteen tieltä, edeten pitkiin vauhdikkaisiin ahkioista otettuihin kuviin Sallan kautta etenevistä joukoista ja huipentuen Joutsijärven taisteluun. Esitämme saksankielisen version, ja olemme kääntäneet sen suomeksi.
VastaaPoistaDokumenttielokuvan historiassa lähes kaikki eturintamataistelujen kuvaukset ovat lavastettuja, mutta tässä ne taitavat olla aitoja.
Taistelukuvat on otettu ulkomaisille lehtimiehille järjestetyistä näytöksistä ja koulutustilanteista. Raatteen tien jaksossa kuvat ovat Itä-Lemetistä ja Länsi-Lemetistä. Puolustusvoimain elokuva-arkiston muistioissa nämä on selvitetty kuva kuvalta.
PoistaVille Oksasesta hänen piti kirjoittaa, mutta jo kolmannessa kappaleessa teksti siirtyykin aivan muihin asioihin.
VastaaPoistaPoismeno koskettaa varsinkin, kun vähän nuorempi oma poika on Aalto-yliopistolla "sivuavissa" hommissa.
VastaaPoistaVillestä on nekroilogi tämän päivän (25.11.) HS:ssa.
VastaaPoistaAnonyymi 1, minusta Villen poismeno oli läsnä tämän blogikirjoituksen joka rivin välissä.
VastaaPoistaPoismenossa on kyse kuolemasta. Rivien välissä voi nähdä - absoluuttisen tyhjyyden lisäksi - monenlaista teennäistä ja tekotaiteellista "virtapiiriä". Punertaa marjat pihlajain...
Poista