Sanomalehden kolumnisti kehaisi kirjaa valheiden
paljastamisesta, Liespotting. Vaikka olen viisastunut kokemuksesta jossain
määrin ja vältän Harvardin bisnesskoulun julkaisemia kirjoja, hankin
(sähköisenä versioina) tämän kirjan ja luin. Epäilyni vahvistui. Kolumnisti ei
ollut lukenut kirjaa. Hän oli luultavasti lukenut Amazonissa olevan yhteenvedon
ja ehkä hiukan selaillut.
Professorit saattavat olla vaikka kuinka tyhmiä, mutta ammattimme
on opettaa ja pitää tenttejä. Itse en ollut läheskään aina erikoisen
kiinnostunut siitä, olivatko opiskelijat oppineet asioita. Tenttivastauksista
katsoin, olivatko he lukeneet tenttikirjat. Käytäntö oli katala, koska myös
vastauksen arvioiminen oli näin helpompaa. Valhe-aiheesta ei pidä kysyä
tentissä ”mikroilmeet”, vaan ”mikroilmeet Meyerin mukaan”.
Kirjassa, joka nyt ei ollut niin hääppöinen, oli silti pari
osuvaa muistutusta. Yksi sellainen oli tieto, että opeteltu kertomus on usein
johdonmukaisempi kuin aito. Mieleen painettu tarina – siis joissakin
tapauksissa keksitty ja valheellinen – noudattaa samaa kaavaa kuin
poliisitutkintapöytäkirjat. Asiat esitetään aikajärjestyksessä ja
johdonmukaisesti. Tavallinen ihminen pakkaa pamauttamaan pääasiana pitämänsä
seikan ensimmäiseksi tai ainakin alussa.
Kirja jättää liian vähälle tärkeän asian, jota jotkut pitkän
linjan ammattilaiset sanovat kaikkein oleellisimmaksi. Kun antaa toisen puhua
ja kuuntelee ja katselee tarkasti ja ottaa samat asiat uudestaan ja uudestaan aina
hiukan eri kantilta, ihmisen kertomuksista alkaa näkyä aukkoja, jos niitä
siellä on. Aukko on siis jokin seikka tai asiayhteys, jonka kuuluisi tulla
ilmi, mutta jonka kertoja kiertää kerran toisensa jälkeen.
Oletteko tulleet miettineeksi, miksi Eduskunnassa on
sellainen väitetty kirjoittamaton sääntö, ettei toisen kansanedustajan puheita
saa leimata valeiksi. Sen verran saa kenties sanoa, että totuus oli muunnettua.
Syy on yksinkertainen. Melkein minkä tahansa väittelyn voi
tuhota rupeamalla huutamaan, että tämä tai tuo asia on valetta. Tuho on sitä
täydellisempää, mitä vähäpätöisempi asia on kysymyksessä. Jos yritän kertoa
totuuden raitiovaunumatkastani erottajalta Tullinpuomin pysäkille, se ei
onnistu minulta. Matkalla ei tapahtunut mitään erikoista eikä mikään
epätavallinen asia kiinnittänyt huomiotani. Hiukankin harjoitellut harlekiini
kykenee kuitenkin ”osoittamaan”, etten ole ylimalkaan tehnyt väittämääni
matkaa, tuskin koskaan raitiovaunussa käynytkään. Hän voi väittää vaikka, että
minun pitäisi ilman muuta muistaa, oliko kuljettaja mies tai nainen. Totisesti
en muistaisi. Väite: jokainen normaali ihminen muistaa tällaisen asian, on
jokseenkin vaikea osoittaa vääräksi.
Viittaan tässä yhteydessä blogissa aikoinaan käsiteltyyn
tapaukseen, jossa opiskelijat pantiin heittelemään koripalloa ja toiset
laskemaan syöttöjen lukumäärää. Kuten muistatte, noin puolet palloiluvideon
katsojista ei huomannut, että kesken kaiken gorilla (gorillaksi pukeutunut
ihminen) kävelee kuva-alan poikki.
Eli kuka mitäkin huomaa. Eikä asia välttämättä oikene
tutkimalla. Tunnusta kiireesti, että kuultuani uutisissa, että Savonlinnassa on
näytteillä Torinon käärinliinaan liittyvää aineistoa, myös kopio
alkuperäisestä, jouduin hiukan hämmennyksen valtaan. Pidän tätä
pyhäinjäännöstä, josta siis erottuvat selittämättömällä tavalla Kristuksen
kasvot, samanlaisena kuin muitakin alan esimerkkejä eli epäaitona. Wikipedian
artikkelissa sudarium-tutkimuksesta selvitetään ihmeellisiä asioita. Tutkijat
eivät ole asiasta läheskään yksimielisiä. Huomioni kiinnittyy ensimmäiseksi
siihen, että kirkko on ollut kovin kitsas antamaan käärinliinasta koepaloja.
Niiden edustavuudesta onkin sitten hauska kiistellä. Toiseksi: tavallinen
lukija ei kykene arvioimaan tutkijoiden ja tutkimuslaitosten arvovaltaa.
Mielenkiintoista valehtelemisen ja uskon kannalta on,
että minua ei mikään tieteellinen tai ”tieteellinen”
todiste saisi vakuuttumaan siitä, että liina on se, johon Jeesus evankeliumien
mukaan käärittiin hautaan laskettaessa.
Kysymyksessä on ennakkoluulo. Jos liina ja siitä erottuva
ihmishahmo todistettaisiin jokseenkin tarkkaan kaksi tuhatta vuotta vanhoiksi,
jäisin kysymään, mikä osoittaa, että liina liittyy Raamatun Jeesukseen. Sitten toteaisin, että liinan sijainnista
ennen 1300-luvun loppua ei ole uskottavaa tietoa. Ensimmäinen kirjallinen tieto
näkyy olevan erään piispan vastpaaville laatima kirjoitus, jossa liina todetaan
väärennykseksi ja mainitaan, että tekijä on tunnustanut. – Jossain lienee
mainittu, että ”aidoista” Jeesuksen ristin palasista rakentaisi kohtalaisen
sotalaivaston. Mielenkiintoista silti, että asia kiinnostaa näin paljon. Kyllä
Spielberg tiesi mitä teki, kun otti yhden Indiana Jonesin aiheeksi Graalin
maljan eli sen astian, johon Kristuksen veri vuodatettiin ristillä. Aihetta oli
tosin käsitelty aikaisemminkin.
Ai, uutissa se Ylen niirasen pekka-pojjaan (teol. tri) raportti savonlinnasta.
VastaaPoistaOliko ehkä wähä höpsistinen teoria sillä äijällä, jonka nimen perässä sulkeiksissa luki "professori" energiapurkauksesta haudassa. Sehän se toimi painokoneen korvikkeena kuvioliinanvalmistuksessa. Ei siitä toisin ihan 100% varmaa voi olla. ja sitten vielä päättelyn kruununa todistustaakan kääntö.
Valehdelkaa sille, se haluaa uskoa.
Ja minkä verran noin muuten kohistaan taideväärennöksistä? Eikö ne haluukaan uskoa.
Hieraisenpa taas silmiäni, varalta.
Ihmiset tunnustivat keskiaikana mitä hyvänsä, kun heitä oli kidutettu jonkin aikaa.
VastaaPoistaIhmiset tekevät niin edelleen.
PoistaItse se "tieto" on arvotonta.
Nyt me käsittelemme uskon asioita joista "käsintekemätön" tai "veronica" on eräs. Toinen on "torinon käärinliina".
VastaaPoistaMolemmat ovat mielestäni originaaleja epäuskon ilmauksia esittelemällä materiaalisia esineitä; vakuuttaakseen liiaksi maallistuneita faktisuudella.
Mun mielestäni molemmat ovat suurta huijausta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Veil_of_Veronica
Luulen, että kirjassa
VastaaPoistaDerren Brown: Miten mieltä hallitaan tai
Richard Wiseman: Yliluonnollinen ilmiö
oli myös valehtelijan tunnistamisesta just tuo että tosi kertojalla järjestys on sekavampi ja tekee "ai niin ja .." takaumia.
Torinon liinasta:
Siitä on löytynyt punaokraa (rautaoksidia) ja vermilionia (elohopeasulfidia), taiteilijavärejä. Jälkimmäinen on vieläpä valoherkkää. Liina saattaisi olla itse asiassa keskiaikainen valokuva. Camera obscuralla ruumis olisi valossa kylpien valottanut tunti/päiväkaupalla liinan vermilioniin haalean kuvan. Tähän viittaa myös tietynlainen varjoisa 3D-mäisyys (valo paistanut sivusta ruumiiseen).
Kasvokuva on sopivan kapea valokuvaksi tai väärennemaalaukseksi mutta pään ympäri kierrettyyn liinaan tulisi luonnottoman leveä kasvokuva, jos se olisi suoraan ruumispainaumajälki. Uskovaiset joutuneet ad hoc-selitysten lillukanvarsiin: Jeesus säteili hohtaen mystistä säteilyä ja tuli valokuva..
Kovin on likaisen rähmänen jumalankuva.. olisin jotain komeampaa oottanu.
MrrKAT
Hamassa tulevaisuudessa Torinon käärinliinan kanssa esitellään 500 euron seteliä, Nokian osakekirjaa ja Anneli Auerin kuulustelupöytäkirjaa.
PoistaYhdeksänsataa vuotta täyttänyt Derren Brown sitten kertoilee kuinka muinoin meidän kansalaisten mieltä hallittiin ja manipuloitiin.
Jeesus säteili myös neutroneja, siksi C-14 -ajoitus ei päde.
PoistaVai että säteili neutroneja? Ja ihan "just sopivasti" ?
PoistaNeutronisäteilytys voisi olla mitä vain 1 - 1E20 neutronia/cm2.
Logaritmisena asteikkona:
1..10..100..1000..1E4..1E5... ..1E13..1E14..1E15.. ..1E19..1E20.
Just näin paperin jossa kokeiltiin säteilyttää 1.07E14 neutronia/cm2, jotta C14-määrä säätyisi pellavasssa näyttämään 1300-lukua jKr (34%:n lisäys C14:ään).
Ihmettelevä kysymys kuuluu: Oliko ihan sattumaa että tuolta asteikolta Jeesus pani laittaan neutrooneita just sopivan määrän kohdasta 1.07E14 että C14-ikä näyttäisi juuri 1300-lukua jolloin "sattumalta se liina löytyy" ?
Voisiko Jeesus olla noin ilkeiden keinojen keksijä 1900-luvun radio-aktiivien uskovien epäuskon koettelemiseksi.. ;)
MrrKAT
"Usko on luja luottamus siihen mitä emme näe ".
VastaaPoistaIhmisellä on 12 aivohermoa, joiden tehtävänä lienee pitää lyhintä ja tehokkainta yhteyttä konehuoneen ja komentosilla välillä.
VastaaPoistaSiis "puheputkia".
Niiden toimintaa on mahdollista seurata "silmämunatestillä", jos vaivautuu opettelemaan.
Kolme aivohermoa (opticus, oculomotorius, trigeminus) säätelee silmää ja sen ympäristöä, yksi hajuaistia (olfactorius).
Kun opettelee katsomaan ihmistä "sillä silmällä", oppii aika nopeasti näkemään aika paljon. Enemmän kuin esimerkiksi verenpainetta, hikoilua, ihon lämpötilaa tai lihasten jännitteisyyttä seuraamalla (ns valheenpaljastuskokeet).
Suosittelen silmiin katsomista.
Hajujuostetta (olfactorius) ei tarvitse mainostaa: sen hyödyntämisen hyvä chef osaa suosittelemattakin.
Tai "hajuvesikauppias".
(kts http://www.imdb.com/title/tt0396171/)
Pyhäinjäännöksiä hengitämme koko ajan. Intiimi väite on, että keuhkoissamme käy jopa jokaisella hengenvedolla ilmamolekyylejä, jotka ovat kiertäneet Jeesuksen keuhkoissa. (Ja missä kaikkialla muualla tämän lisäksi; luonto osaa kierrättää.)
VastaaPoistahttp://rsloan.newsvine.com/_news/2009/05/03/2768580-the-odds-that-youll-breathe-a-single-molecule-of-air-that-once-traveled-through-the-lungs-of-jesus
Eihän Jeesuksen ruumillakaan ollut merkitystä, miksi sitten käärinliinalla. Materia on latteaa ja kliseistä, myytti, teoria, ihanne, ovat aineettomia ja hohtavia.
Katoliset kirkot ovat olleet kovasti persoja "pyhäinjäännösten" perään. Joissain päin maailmaa riiidellään, kenelle kuuluu Jeesuksen esinahan kappale. Suomen Turussakin kiistellään jostain luunkappaleesta. Eivätkö nämä ihmiset piittaa siitä, että he tekevät ajamansa asian perin naurunalaiseksi.
VastaaPoistaPalaamme rikospaikalle ja tarkastelemme Käsintekemätöntä ("Veronica") Manoppellon kirkossa (jossa huhutaan sen aidon alkuperäisen nykyään, vuoden 1604 jälkeen Pietarinkirkosta muka kadonneen) olevan näytillä. Kuva löytyy
VastaaPoistahttp://en.wikipedia.org/wiki/Veil_of_Veronica#The_Manoppello_Image
Ja näemme välittömästi että käsintehty on. Aikakauden kädenjälki näkyy eli silmän ja pään muoto on samanlainen kuin Euroopan muissa 1600-luvun maalauksissa. Tällä ei ole valokuvamaisuuden kanssa mitään tekemistä. Vaan halun uskoa.
Itse uskon että maalauksen (jonka maaliaine on tuntematon) tekijä on saanut tarkastella Torinon käärinliinaa (joka sekään ei ole kääre vaan alus- ja päällyslakana) ja tehnyt siitä oman tulkintansa. Siitä sai suuret rahat.
Torinon käärinliinasta on monenlaisia mielipiteitä, ja tutkijatkin ovat siitä eri mieltä. BBC kertoo näistä näkökulmista asiallisesti. Videon alussa on lyhyt mainos, asiallinen sekin.
VastaaPoistahttp://news.bbc.co.uk/2/hi/8613258.stm
Tieteen menetelmien kehittyessä tästäkin asiasta paljastuu koko ajan uusia puolia. Aihe on minusta kiehtova.
"Aihe on minusta kiehtova."
PoistaToki on kiehtova. Silmänkääntäjien temput ovat aina olleet kiehtovia.
Harmi, ettei liina aikoinaan päätynyt Phineas T. Barnumin haltuun - hän olisi "asiallisesti" pannut myllyn käyntiin kybällä jo aikaa sitten:
"Aitoa Jeeesuksenvalokuvaa lakanassa täällä näin, tulkaa ja ihmetelkää,ainutlaatuinen tilaisuus, ladies and gents, aikuiset fifty cents, naiset, lapset, neekerit ja palkolliset twennyfive! Kokekaa uskomaton näky: Jeesus Kristus siinä edessänne, aivan niin skandinaavin Björn Borgin näköinen kuten tiesimmekin! Ei mikään etninen valejeesus, ei Shylockin kyömynenää, ei Faginin seemiläisiä korvia, vaan aito värikuvistakin tuttu Jeeesus! Ja hyvät naiset ja herrat, kuvauttakaa itsenne ja rakkaimpanne Jeeeesuksen kuvan edessä, vain fifty cents - perheenne aarre perheenne tulevien sukupolvien ajan on nyt ulottuvillanne! Raamit one dollar, ja uusi aarteenne lipaston päällä on totta! Tätä tietä, saanko pyytää, hyvät naiset ja herrat, tätä tietä!"
Barnum minullekin Torinon käärinliinoista, tuosta kiehtovasta aiheesta, tuli mieleeni.
PoistaPhineas oli totisesti aito filantrooppi, humanisti ja porvari. - Sokean halvaantuneen orjan laittoi yleisölle esiintymään ja elantonsa tienaamaan, kertoi että tällä on ikää ja 160 vuotta, nuoruudessaan George Washingtonia hoivasi.
Orja korisi, Barnum tienasi ja porvari muuten vaan hymisi.