Harvoin vaikenen siitä, että meidän ohi menee Suomen
toiseksi vanhin maantie. Kuninkaantien siinä on kyltit. Puhe on alisesta
Viipurin tiestä. Hämeen härkätietä väitetään vielä vanhemmaksi, mutta mene ja
tiedä. Molemmat ovat joka tapauksessa pakanuuden aikaisia, ja juuri tässä
Kirkkonummella tie on paikoin muinaisilla kohdillaan.
Mutta miten tyhmä voi ihminen olla! Kohta 40 vuoden asumisen
jälkeen otin vasta tarkistaakseni topografikartoista (Kansalaisen karttapaikka)
korkeuslukemat ja laskeakseni korkeuskäyriä.
Sekä Kirkkonummen, Espoon että Helsingin pitäjän kirkot,
nämä komeat ja arvokkaat, paitsi Kirkkonummen 1800-luvulla oudosti muunneltu
herranhuone, on tietenkin rakennettu meren rantaan.
Mihin sitä kirkkoa muuallekaan. Kulkureitin varteen toisille
syötiksi ja pirulle pelätiksi, kuten vaikkapa Hattulan kirkko, jota
katsellakseen todella kannattaa poiketa se puoli kilometriä Pälkäneen tieltä.
Maan kohoaminen on Helsingin seudulla vaivaiset 1 metri 300
vuodessa. Se on vähän se, verrattuna Merenkurkkuun.
Mutta kyllä täälläkin kirkkojen lisäksi oikeasta vanhat
rakennukset ovat kaikki kummuilla, ja maasto on selvää Uudenmaan saaristoa, kun
käsittää nykyiset pellot mereksi.
Sata kertaa olen sanonut kysyjille, ettei tuossa meidän
niityllä paljon kannata yrittää perunaa eikä vähänkään vaateliaampaa puuta
viljellä. Maa on niin huonoa, ihmeellistä mättäikköä. Kauan sitten
kokeilimmekin perunaa, ja yhdestä siemen perunasta sai noin yhden sanoin
kuvaamattoman rupisen ja ruton nakertaman moukulan.
Siinä on ollut kosteikko vielä sata vuotta sitten. Ja
lähimetsästä löytyy lisää vastaavia. Keskiajalla ne ovat olleet selviä järviä,
koska sieltä virtaa tänäkin päivänä vesi muutaman metrin pudotuksella itseensä
mereen. Kirkolla Sittarin pihaan näkyvät helvetin komeat rantakalliot. Saman
tyyppisellä paikalla on Humallahdessa, Seurasaareen kääntyessä, pronssikautinen
röykkiöhauta. Ne tehtiin aivan rantaan.
Minulla ei ole ajatukseni tueksi todisteita, mutta epäilen,
että pronssikauden ja rautakauden osan hautaröykkiöt (”hiidenkiukaat”) olivat
sen muinaiskansan mainio oivallus: kolme tehtävää, hauta, rajapyykki ja pelotus
tunkeilijoille. Sellaisessa paikassa asui joku, ja vaarivainaa vartioi haudasta
käsin.
Myös itsessään Helsingissä korkeuskäyrät ovat määränneet
asukasrakenteen ja siten kaupungin eri kolkkien luonteen. Tältä osin terveisiä
vain Marxille. Välimatka ja korkeusero olivat ne tekijät.
Jopa Suurkirkon portaikon reuna on siististi 10 metrin
korkeuskäyrällä. En ole kuullut, että vesi olisi koskaan noussut Senaatintorille.
Kun varsinainen Helsinki pääsi vauhtiin – hyvin myöhään eli 1800-luvulla –
Engelin porukka arvioi maaperän oikein. Nykyisen Stockmannin paikka ja
Rautatientori oli suuri räme, mutahauta. Sana Kluuvi (gloet) tarkoittaneekin
juuri sitä.
Nykyisen linja-autoaseman seutu oli ampumarata. Lisäksi
siellä oli kaalimaa ja kolerasairaala. Seutu arvioitiin soveltuvaksi
rupulisakille. Katajanokan rikkonaiseen kivikkoon sekä hankalan vuoren takana
olevaan Punavuoreen siirtyivät pahennusta herättävät kaupunkilaiset. Helsingin
viimeiset julkiset bordellit olivat Iso-Robertinkadulla, ja lähistön
vuokrakasarmeista poliisi löysi aina tavanomaiset epäillyt eri rikoksiin.
Tasavallan nousevan virkamieskunnan monumentti on
punatiilinen Etu-Töölö, joka kai ei ollut pahemmin kiinnostanut rahamiehiä
rakentamiselle hankalien kallioiden takia. Pahimmillaan ne ovat lähes 30 metriä
korkeita! Soisen ja surkean Siltasaaren ja Hakaniemen taakse lainattiin
arkkitehtuuri ja kadun nimet Pietarista – linjat.
Jotenkin murheellista, että kun parhaiten poliisi pakoon
pääsi Pasilaan – muistan itse seudun 60-luvun ilmeen, niin nyt poliisit mokomat
itse pesvitä siellä. – Signe Branderin valokuva 1908 on kkohdasta Apollonkatu
13 länteen.
Jatkamme idästä. Haminasta vanhalle meillepäin -- siis Väderlaxille eli Virolahdelle, eräälle kolmesta eteläisen suomenniemen kauppapaikoista Rääveliä vastaan enne vuotta 1500, kulki ja kulkee tänäkin päivänä vanha viipurintie, pitkin gangasmaita ja korkeikkoja. Se on suunnilleen 1200--1300-luvulta, ja museotienä ajamisen arvoinen ("siinhää näkee omat perävalonskii", sanoi Koukkulan ukko).
VastaaPoistaSe on nykyiseltä asuinpaikaltani Porvoosta ohi menevän Vanhan Viipurintien osa. Siinä missä Hämeen Härkätie oli ehkä vanhempi oli Viipurintie "valtiollisempi" -- se oli myös hallinnollinen väylä, postitie.
Toki tulee muistaa että tuohon aikaan maan tie oli hidas krahnustaa härkäreellä tai hevosreellä -- meren tie oli nopsa ja suora. Mutta viestireittinä talvella maan tie oli toimiva.
Porkkalan niemi oi ennen saari. Ennen v. 1903 avattua rautatietä, Tolsan ja Jorvaksen maanviljelijät saattoivat aamuisin lastata tuotteitaan pursiinsa ja purjehtia espoonlahden kautta Helsingin toreille.
VastaaPoistaEnsimmäinen rautatie tehtiin kalliisti täyttämällä Töölönlahden halki. Järkevämpi linja olisi ollt nykyisen Mannerheimintien linja. Mutta Töölönlahden rantahuviloita omistaneet virkamiehet vaikuttivat asiaan.
Sitten muistettava tämä mieletön Pietarin kaupungin rakentaminen suolle.
Ja tämän "silakkaradan" (Hki - Turku) turvin Jorvakseen syntyi erikoislaatuinen elinkeino, kauppapuutarhat. Sanotaan että pelkästään ruusuja meni junanvaunullinen päivässä Pietariin. Hedelmäpuut tuottivat todella merkitäviä määriä, kolmen suurimman kuten Gillobackan Oskar Öfvlundin tila kymmeniä tuhansia tonneja syksyssä.
PoistaKaikkipalelultui talvisodassa ja olisi tietenkin mennyt 1944.
Mutta tässäkin - maaperä!
Kiitos, Jukka. Ex-jorvaslaisena tuo oli mielenkiintoista luettavaa!
PoistaMutta yksi kysymys, kokonaan toisesta asiasta. Kun tässä eletään talouskriisin aikoja ja haetaan vertailukohtia, niin suosittelepa sopivaa teosta, joka esittelisi Euroopan I ja II maailmansodan välistä historiaa. Joku tuossa jossain mainitsi saksalaisen nälkäkanslerin, jollaisesta minä en ollut kuullutkaan. Täytyisi selvästikin perehtyä!
Hieno juttu. Kiitos!
VastaaPoistaTuo Nauvon kirkkokin jonkin matkan päässä on ihan rantaan rakennettu. Nyt "veden päälle" rakennettu tie tärisyttää niin että katossa halkeamia.
VastaaPoistaNiin.
VastaaPoistaSe alkuperäinen kuninkaantie menee sieltä Wiikintien kautta. Uudemmalla ja mukavalla Jorvaksen suoralla taas moni ajaa helposti ylinopeutta.
Tässä vuodenaikojen vaihtelu ja elonkierron kuvasarja yhdestä kohtaa. Pitääpä taas mennä ottamaan kuva. Ja tiedoksi että elämässäni on ollut yksi liki lumeton talvi.
http://www.holjander.blogspot.fi/2007/05/knnykk-piippaa-taas.html
Terveisiä Ruotsin länsirannikolla sijaitsevalta Orustin saarelta. Täällä tiet ovat vanhoja kulkureittejä kylästä kylään eli kuten sanottua "kuin juosten kustuja".
VastaaPoistahttp://www.orust.se/vanstermeny/kulturochfritid/kultur/vagminnen.4.7ac1fede12a6df3b50880007639.html
Vuosi sitten geologit "löysivät" ilmeisesti Birkkaakin vanhemman markkinapaikan,joka sijaitsisi Orustin saarella. Jännää, jos se nyt pitää paikkaansa.
http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.1574844-arkeologiskt-fynd-pa-hemlig-plats
Muuten Hämeen Härkätie oli kovin merkittävä yhteys Eurooppaan.
http://www.harkatie.net/
Kemppisen bluffaukset näyttävät tipahtelevan "otolliseen maaperään".
VastaaPoistaKun tuo peltomaisema on osoitteesta Apollonkatu 13 länteen, on helppoa ymmärtää Maalaisliiton osoite Apollonkatu 11.
VastaaPoistaApollonkatu 13 on niin urbaani kuin olla voi: Lallukan taiteilijakoti. Kepu osti melkein vierestä Apollon yhteiskoulun vanhan talon joskus suunnilleen Jäätteenmäen aikaan.
PoistaMaisema on tuossa muuttunut yhtä paljon kuin maalaismaisema yleensäkin kun vertaa nykyistä esim. Ahon lastuissa kuvattuun
AW
Vielä vähän vanhempaa (4200 eKr) pääkaupunkiseutua: http://www.flickr.com/photos/65726513@N00/2523491031/
VastaaPoistaAivan hengästyin. Onpa hieno! Mistä kiven silmästä tuon muinaisrantaviivan reliefikuvan saa ja onko tietoa seuraavasta ruudusta länteen eli meille päin?
PoistaOlisin kiitollinen.
Näin tekijän luvalla sen voi ladata Flickristä (kannattaa ottaa Original size).
PoistaNyt kun maanmittauslaitos on avannut mm. digitaaliset korkeusaineistonsa vapaaseen käyttöön, voidaan niitä vääntää hyvällä omallatunnolla halutun menneen ajankohdan asentoon (tai tulevaan?). Tämä edellyttää ko. ajankohdan geometriatietoja, joita olen saanut mm. Matti Saarnistolta.
PS. En malta olla mainostamatta MML:n laserkeilausohjelmaa, josta löytää vaikka mitä. Visualisointiesimerkkejä on osoitteessa: http://www.flickr.com/photos/65726513@N00/sets/72157622857163259/
Jos puhutaan vesiteistä niin tanskalaisen itinerarion mukaan ruotsin puolelta soudettiin (1200) ensin Aspasundin lävitse ja sitten kohtia Hankoa (Hangethe) ja Porkkalaa (Purkal) josta otettiin kurssi Viron kalliottomille rantavesille ja sitten Nevalle. Matkan pituudet laskettiin soutuvuoroissa.
VastaaPoistaJosta mieleeni kysymys: Hanko on suomeksi niemi mutta miksi ruotsiksi öö? Itse niemen nimi, Hanko, on alkuperäisessä muodossaan suomalainen ase nimeltä anko, pitkä rautavartinen väkäpää heittokeihäs, joka heitetään kiinni vastustajan kilpeen tappelua (h)ankaloittamaan. Niemen pitkänomainen muoto kai toi angon mieleen -- mutta onko se ollut aina niemi.
Angon nimitys muistuu vieläkin erään heinäntekovärkin nimessä.
Itinerario: http://www.nba.fi/fi/kulttuuriymparisto/arkeologinen_perinto/va_perinto/tutkimukset/nauvon_hylky/saaristomeri/purjehdus
Uudemmalta ajalta jännittävä dokumenttielokuva on Halki Kluuvin ruhjeen (1978), josta selviää millaista osaamista vaati metron rakentaminen Rautatientorin ja Kaisaniemen kohdalla kun maaperä oli mitä oli.
VastaaPoistaTuli vain mieleeni, että kyllä on hyvää tekstiä! Kiva lukea - eivätkä kommentoijatkaan ole ihan tsuhnia. Hyvää kesää!
VastaaPoistaLaulussa lauletaan : moottoritie on kuuma. Nykyaikaa.
VastaaPoistaJospa saisi aikamatkata taaksepäin hetkeksi Hämeen Härkätielle ja Kuninkaantielle jännittäviin kokemuksiin. Maantierosvoja, iloisia kievareita, ei autoja, vain hevosia kaikenlaisine vetopeleineen ja ihmisineen..melkein jo tunnen tuoksutkin. Maalaismaisema hajuineen.
Ei hevosia. Härkiä, koska lasti.
PoistaJärkeilin että lyhin maantie Helsingistä Turkuun on vielä 1930-luvun alkuun täytynyt kulkea Kuninkaantien reittiä osuudella Bemböle- Jorvas- Kirkkonummi.
VastaaPoistaSitten maailmampulan aikana tehtiin työttömyystöinä H:ki-Tapiola-Jorvas(1935) ja Bemböle-Veikkola tiet, sekä muitakin, esim. Mäkelänkatu-Tuusulantie.
Suuri rantatie on muuten oikeampi nimi. Kustaa kolmashan kulki tätä keskiaikaista tietä vasta 1700-luvulla.
Mutsi oli duunissa Pengerkadun pillupoliisissa ja sen jälkeen Toisella linjalla.
VastaaPoistaKorkeuskäyrä nousi. Minulla on vielä tallella mutsin joltakin puliukolta takavarikoima Dicco-pulituuripullo (puoliksi juotu) sekä jonkun tuntemattoman mustalaisen puukko.
Mutsi syyllistyi varmaankin laittomaan tekoon, mutta tämä on kulttuurihistoriaa joten annettakoon se anteeksi.
"..Nykyisen linja-autoaseman seutu oli ampumarata. Lisäksi siellä oli kaalimaa ja kolerasairaala. Seutu arvioitiin soveltuvaksi rupulisakille. Katajanokan rikkonaiseen kivikkoon sekä hankalan vuoren takana olevaan Punavuoreen siirtyivät pahennusta herättävät kaupunkilaiset."
VastaaPoistahttp://www.haro.fi/viewmaster/fin/kuva_3_1.html ja
http://www.haro.fi/viewmaster/fin/kuva_1_6.html
Maankohoamisen simulaatio siis löytyy. Entäpä veden korkeuden simulointi?
VastaaPoistaOlisi käyttöä järvenlaskun havainnollistajana vaikkapa Saimaata Luumäellä etelään päin lorautellessa tai muuten vaan tulvavahinkojen vaikutusten havainnollistamiseen.
Frank