Jukka Kemppinen, fil. tohtori, kirjailija, s. 1944, eläkkeellä. Johtava tutkija, professori, hovioikeudenneuvos, korkeimman oikeuden esittelijä, asianajaja. Runokokoelmia, tietokirjoja, suomennoksia, tuhansia artikkeleita, radio-ohjelmia. ym. Blogilla on joka päivä ainakin 3000 lukijaa, yli 120 000 kuukaudessa, vuodesta 2005 yli 10 miljoonaa. Palkintoja; Suomen Kulttuurirahaston Eminentia-apuraha 2017 tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskevaan työskentelyyn.
Sivun näyttöjä yhteensä
18. joulukuuta 2009
Miten tulen eteväksi IX
Suositeltava keino edetä omassa projektissaan on opetella sanoja, joita moni muu, juuri missään seurassa, ei ymmärrä. Olennaista on kuitenkin selvittää niiden merkitys etukäteen, sillä onni on orpolapsi.
Suosittelen sanaa ”serendipity”. Sana on peräisin, kuten luonnollisesti tiedättekin, Swamadipistä. Siellä oli vanhan tarinan mukaan kolme prinssiä, jotka purjehtivat seitsemää merta ja tekivät uskomattomia löytöjä, sitä oikeastaan tarkoittamatta. He nyt vain löysivät ja keksivät.
Horace Walpole tuli 1700-luvulla maininneeksi tarinasta tuttavalleen, ja sanasta tuli termi, jolla on huomattavan paljon käyttöä oikeus- ja yhteiskuntatieteissä.
Wikipediaan on listattu keksintöjä ja löytöjä, jotka on tehty keksijän tai löytäjän tahtomatta ja tarkoittamatta. Varmaan kuuluisin niistä on penisilliini. Samaa sarjaa on LSD ja monet muovit.
Penisilliinistä kerrotaan yhtä ja toista, mutta johtava kertomus on kai Alexander Flemingin laiskuus. Hän jätti astian – luultavimmin kysymyksessä oli tavallinen Petri-vati – pesemättä ja desinfioimatta stafylokokkiviljelyn jälkeen ja poistui vihellellen lomalle. Loman jälkeen astiassa oli rumaa hometta tai sientä tai jotain. Fleming työnsi sen pois silmistä kylmään ja kirjoitettuaan viljelmän oudosta käytöksestä unohti koko asian vuodeksi.
Todellisuudessa hän oli kyllä huomannut, että tuolla aineella, joka oli oikeastaan penicillum eli sivellintä muistuttavat –sukuun kuuluva sieni, oli ikävä vaikutus stafylokokkeihin. Sienen viljeleminen oli kuitenkin vaivalloista, joten julkaisu, jonka Fleming laati asiasta, ei herättänyt huomiota, ja vaikuttaja-aineen eristäminen oli vielä hankalampaa. Saa sitä ihmisellä olla tärkeämpääkin tekemistä.
Toisen maailmansodan aikana, 1941-1942, Yhdysvalloissa heitettiin iso remmi päälle, ja tuote, jota alettiin aikanaan nimittää antibiootiksi, oli valmis markkinoille 1945.
On sanottu, että aivan samalla tavoin kuin Salvarsan (tehokas lääke syfilikseen, Ehrlich 1908) muutti eurooppalaisen kulttuurin kerralla, läntisten teollisuusmaiden uskomaton menestys 1950-1990 liittyisi antibiootteihin. Kukapa tietää, ehkä tuleva historiantutkimus yhdistää länsimaiden nähtävästi viimeinkin käynnissä olevan rappion ehkäisypillereiden käyttöön tuloon 1960-luvun lopulla.
Itse pidän sangen mahdollisena, että 1968 alkanut ja 1991 päättynyt kulttuurinmuutos selittyy yhdistelmällä antibiootit + ehkäisy. Toisaalta myös viinan juonti on surullisessa määrin taantunut.
Tieteessä ja taiteessa on kiistattomasti aina ollut ns. neroja, joilla on ns. visio ja vielä voimaa sen toteuttamiseen. Toisaalta tieteessä ja taiteessa on aina ollut säälittäviä idiootteja, jotka ovat todistettavasti olleet niin tyhmiä, etteivät he ole mitenkään voineet saada syntymään mitään merkittävää. Ja siltä ovat saaneet.
Olen muistaakseni ihmetellyt ja paheksunut tätä ilmiötä ennenkin. Ainakin olen puhunut siitä monien kanssa. Muuan keskustelukumppanini, paljon lukenut ja monessa luotettu ihminen, oli jyrkästi samaa mieltä ja lisäsi tunteneensa pikku lapsesta alkaen parikin kiitettyä kirjailijaa. Hän lupasi vannoa minkä tahansa maallisen tai taivaallisen tuomioistuimen edessä, että niin läpitse tyhmä, sielulliselta rakenteeltaan kaikin puolin eriytymätön ja kaikkinaisen kanssakäymisen tasolla kiusallinen ihminen ei kerta kaikkiaan voi saada aikaan sellaista tekstiä, jota asianomaisen nimissä ilmestyy.
Hän oli ollut monesti vielä vierestä katsomassa, että kyllä se mokoma itse kirjoittaa.
Tulimme siihen tulokseen, että tässäkin asiassa tieteellinen selitys löytyy juutalaisesta kabbalasta, itseltään Mainonidekseltä synt. 1135.
Kun lähtökohdaksi otetaan se pätevä ajatus, että mikään ei ole sitä miltä näyttää, vaan päinvastoin jotain muuta, silloin muun muassa kirjoitus, jopa pyhä kirja, on vertaus jostain toisesta, ja on tavoiteltava symbolien ja merkkien takana olevaa todellisuutta.
Näissä toimissa tulkitsijaa ja kirjoittajaa auttavat tuntuvasti pienet paholaiset (dybbuk). Niitä tunkeutuu joka tapauksessa suun ja nenän kautta, ties mistä ruumiin aukoista, mellastamaan ihmisen sisään.
Käsi joka kuljettaa kynää, ei ole omasi. Kysymyksessä on läpikirjoittaminen. Jokin kirjoittaa sinun lävitsesi. Luultavasti tuo jokin on pirulainen, mutta eräissä harvinaisemmissa tapauksissa Pyhä henki.
Tulos on joka tapauksessa kirjoittajan kannalta hallitsemattomissa, ja tuloksena on joko käsittämätöntä höpönlöpöä tai unohtumatonta taidetta tai tiedettä.
Näiden kahden erottaminen toisistaan voi ottaa välillä lujille. Joka tapauksessa tämä teoriani on mielestäni omiaan selvittämään eräitä kiusallisia ilmiöitä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ylipäätään kirjailijan liian hyvä tunteminen ei ole eduksi; jos tekstinsä kuulee päässään tämän kännisenä jankkauksena, häviää siitä hohto.
VastaaPoistaSelvää.
Onni vaihtelee... kuten niin monasti ennenkin.
VastaaPoistaHath not a Jew eyes? Hath not a Jew hands, organs, dimensions, senses, affections, passions; fed with the same food, hurt with the same weapons, subject to the same diseases, heal'd by the same means, warm'd and cool'd by the same winter and summer as a Christian is? If you prick us, do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not die? And if you wrong us, shall we not revenge? If we are like you in the rest, we will resemble you in that. If a Jew wrong a Christian, what is his humility? Revenge. If a Christian wrong a Jew, what should his sufferance be by Christian example? Why, revenge. The villainy you teach me, I will execute, and it shall go hard but I will better the instruction.
—Act III, scene I
http://www.youtube.com/watch?v=IGXUGhIYW-4&feature=related
Sanoiko dybbuk - navigare necesse est, vivere non est necesse - vai kuka? Eikö se änkyttäminen ja jankkaaminen, ja se kaikenlainen muukin kykenemättömyys - eli epäkelpo, ole se ainoa mistä enää voi pitää kiinni silloin kun on matkalla sinne näyttämölle esittämään sitä rooliaan joka itselle on kysymättä varattu - silloin kun mikään ei ole sitä miltä se näyttää.
Inspiraatio ja intuitio ovat visiota parempia käsitteitä. Paavalilla oli visio, Leninillä oli visio, Hitlerillä oli visio...
Visioon liittyy aina jotakin synkkää ja patologista. Se ei ole väylä ihmisen olemuksen kuvaamiseen, eikä se ole väylä sen kuvaamiseen mitä ihminen elämältään, tai laajemmin kulttuuriltaan odottaa - esimerkiksi sielullisuudelta.
(Tahto on jotakin näkymätöntä, joka on olemassa, kuten himokin. Sielullinen on kuitenkin ilmausta jostakin niitäkin näkymättömämmästä ja merkitsevämmästä...)
Arvojen ainoa kriteeri on jo pitkään ollut ainoastaan niiden elämyksellisyydessä, ja yhteiskuntaa on usein pidetty joko hyvänä tai pahana pelkästään samoista syistä. Puutteet ja edistys on varustettu samoilla koordinaateilla - esimerkiksi ns ilmastonmuutos. Mikä ei kuitenkaan ole merkinnyt sävyjen runsautta, vaan yleensä pelkkää ahneuden kanonisointia.
Vapaus on jo pitkään tarkoittanut yksinomaan porvarillista oikeutta rintaman kaikilla puolilla, ja nyrkkiä pöytään takoen. Etualalla silloin on aina valhe, mikä merkitsee että totuus muuttuu päivä päivältä yhä vaikeammaksi käsittää.
This is the patent age of new inventions, for killing bodies, and for saving souls, a propagated with the best intentions.
Byron
Suomihan on kirjallinen kulttuuri joka perustuu takinkääntämiseen ja sen selittämiseen valtiofilosofiana.
VastaaPoistaPaavo Lipponen selittää tekemisensä parhain päin, kuten Runeberg 1809 jälkeen ruotsalaisten jätettyä syvästi uskonnollisiksi opettamansa kansanihmiset Savossa oman onnensa nojaan toisuskoisia venäläisisäntiä vastaanottamaan.
Jälkeenpäin voidaan toki unohtaa ihmisten pelon ja kauhuntunteet sekä kirjoitella satuja urheista ruotsalaisupseereista kansanihmisten turvana, ja juhlia ”merkkivuotta” eliitin sadoissa kekkereissä.
Isä, Poika ja Pyhä henki:
VastaaPoista-Isä on niin kuin ruotsin kieli, poika suomen kieli ja Pyhä henki asenne, joka turvaa Isän intressit ennen kuin vähäisintäkään epäilystä on ehtinyt syntyä.
Ad Anonyymi: takinkääntäjistä puhuttaessa ei pidä unohtaa varsinaisista valtiomiehistä esimmäistä, Snellmania. Hän mm. todisteli, luultavasti Hegeliin vedoten, että muu kuin kapearaiteinen rautatie Pietariin on hullutusta.
VastaaPoistaKun olin nuori, minulla oli jossain vaiheessa kääntötakki. Muistan vetoketjut. Vetimen päässä oli mielenkiintoinen metallinen pompula.
Akuutti katatoninen kiitollisuudenilmaukseni tästä erinomaisesta inspiraatio-opin puolustuksesta. Se onkin ollut pitkän aikaa heikoilla, mutta nyt näyttää paremmalta.
VastaaPoistaEhkäisypillerien lisäksi syntyvyyden laskuun näyttää liittyvän elintasoon, mutta en tiedä onko näillä kahdella jonkinlainen kausaalisuhde. Antiikin maailmassakin elintaso nousi ja syntyvyys laski, mutta on mahdollista että syynä siihen oli abortiivisena lääkekasvina käytetty silfion, ilmeisesti fenkolin sukuinen kasvi jota ryöstöviljeltiin niin että kasvi ilmeisesti kuoli sukupuuttoon.
Minulla on nyt vanhanakin kääntötakki: musta pilottitakki, jonka voi kääntää nurin, jolloin siitä tulee räikeän oranssi. Kätevää, jos joskus sattuu joutumaan etsittäväksi lumiaavikolle tai tulee äkillinen mielenhäiriö, tai takinkääntämisen tarve.
VastaaPoistaKANNATETAAN! (tömistyksiä, aplodeja, aaltoja)
VastaaPoista"Utelen, selitän, todistelen,osoitan perättömäksi,lohdutan, uhkailen, annan periksi, epäilen, velvoitan, hyväksyn, saatan lainvoimaiseksi, vapautan." (Konrad)
Tuomaroimassa Kunnaksen Ilkka
./..
VastaaPoistaSuomen parhaimpia coacheja sanoi minulle tässä viikolla, että hakeudu ulkomaille; tämä tapposakki tai paskaa puhuva ääniporukka eivät tule hellittämään sillä kunhan ovat noidan keksineet omille pahoille olotloille eivät tule sitä muuttamaan. Ovat siis tuntemattakaan minua vakuuttuneita, että saasta tai saastaiset kitsch-tyypit ovat olleet oikeutettuja puhumaan pahaa niinkin rajusti, että pilasivat ei ainoastaan työmahdollisuudet vaan myös yksityiselämän ja melkein kotiolot. Kunhan saavat olla oikeassa vaikka ovat tosi väärässä.
Psykologit ovat voimattomia ilmiön edessä. Tästä voisin siksi kertoa miten näen Berlusconin elämän myös ja mistä on kyse Italiassa ja mediassa ja sosiaalisessa mediassa - minähän olen saanut tuta samaa nahoissani ja silti olen eettisen eettinen eli en edes enää käy ulkona, ettei tämä tappopolulla oleva ns. hienosto pääse hyökkäämään juuri kun olen toipumassa edellisestä hyökkäyksestä. He saavat aina lisää ja lisää porukkaa taakseen ja näin sodat varmasti syttyvät voisin kuvitella koska on aina itsepintaisesti oikeassa olevia (omasta ja äidin mielestä) jotka eivät vaan hellitä. Koko heidän sielunsa ja sappensa ovat kiinnitetty tappamiseen vaikka ulospäin lässyttävät helliä, lässyttävät kauneudesta, lässyttävät oikeudenmukaisuudesta jne mutta toimivat niin, etteivät päästä ammattilaisia näistä opettamaan.
Enkä enää kerro analyyseja - en huonolla enkä hyvällä kielellä - en suomeksi enkä ruotsiksi sillä nyt riittää. Miettikööt itse kun kerran ovat niin loistavia. Minulta estettiin työelämä, mahdollisuus onneen sitä kautta ja myös eläkkeen pääosa. Joten tunnen itseni idiootiksi: ja se on ihan hyvä nimi kun mietin miten Dostojevskij sen sanoisi. Koska falskit perivät maat oikeudenmukaisuuden nimissä ei ole varsinaista oikeudenmukaisuutta. Sen mukaan pitää tulkita kaikki muutkin Babelin tornit.
Kiitos Kemppinen sinulle ja toivon, ettei minun tekstit sinulle ainakaan merkitse jotain muuta mitä olen tarkoittanut. Sitä kun ei voi etukäteen tietää. Tästä syystä kirjoitettu teksti on enemmän pahaksi kuin hyväksi minkä voimme ns. sosiaalisesta mediasta sanoa.
Hyvä esimerkki ajattelun kaavoittumisesta on intuiivinen tapamme esittää kaikki keksinnöt tuollaisina tarinoina: tuli - "siinä on ollut gasellinmetsästys käynnissä kun viereiseen puuhun iski salama"; pyörä - "irti lyöty vihollisen pää pyöri mäkeä"; ; alkoholi - "luolaan unohtui mehua" jne. Ikäänkuin keksiminen olisi samanlaista törmäämällä löytämistä kuin kauan kadonneen avaimen paljastuminen sohvan selkänojan takaa. Oikeasti on kai useammin ollut ja nykyisin ainakin on kyse tietoisesta etsimisestä ("missä olen liikkunut avain mukanani") ja ennen kaikkea apriorista ymmärrys, jonka avulla löytämänsä tunnistaa (vieraan avaimen kadulta löytäminen edellyttää että tunnustaa millainen avain on, siis on käsitys konseptista ja ehkä lukoistakin).
VastaaPoistaJos Snellman tarkoitti kapearaiteisella venäläistä 1524 mm kapeampaa yleiseurooppalaista 1435 mm:n rataa, niin Snellman oli kaukaa viisas. Ryssän valtakunnasta periytyvä leveämpi raide haittaa edelleen rautatieliikennettä idän ja lännen välillä.
VastaaPoistaKÄÄNTÖTAKIN VETOKETJU
VastaaPoistaJukka , onkos se takki korjussa? Kääntötakkeja verten on vetoketjuissa ollut nyt jo iät ja ajat "ympariheitettava" (reversible slider) lukko-osa, jota ei liene ollut markkinoilla, kun Jukka oli nuori.
Sanottu "reversible slider" on koottu 6-7 pienesta osasta ja sen automaattinen kokoonpano on sula mahdottomuus. Olis kiva nähdä/tietää millaisella mekaniikalla se lukko toimi, silloin kun Jukka oli nuori. -- No loytyyhan niita ajatuksia patenttikuvista-- valtaosa "ei käyttökelpoisia".
"Yx vetoketjunikkari vaan"
Kädestä joka kynää kuljettaa, niin muistan kuulleeni jutun jonka mukaaan säveltäjä Schubert jätti jälkeensä kirjeen jossa tunnusti toimineensa kanavana jollekkin, joka sävelsi hänen kauttaan. En tiedä onko tarina totta. Tietääkö joku teistä ?
VastaaPoistaOlikohan dybbuk-lauma asialla kun luetaan mitä Jeesus sanoo "Pyhän Pietarin ilmestyskirjassa", koskettaen sanansa ortodoksi-kristityille:
VastaaPoista"He tarrautuvat kuolleen miehen(Jeesus) nimeen luullen tulevansa puhtaiksi. Mutta he tahraavat itsensä suuresti ja he lankeavat väärään nimeen pahan, mutta ovelan miehen käsiin ja monimutkaisiin dogmeihin ja heitä tullaan hallitsemaan kerettiläisesti..."
Tuo paha ja ovela mies oli Paavali, jolta nykyinen kristinoppi on lähtöisin. Paavali oli varsinainen takinkääntäjä. Paavalilla oli myös visio kääntää alkukristillisyys päälaelleen.
Antibiootti? Onko sulfa antibiootti? Se tuli kuitenkin Ameriikkaan ensimmäiseksi.
VastaaPoistaEllen väärin muista niin sodan loppupuolella ja pula-aikana ihmisille annettiin sitä jo lääkkeeksi keuhkokuumeisiin ja sellaisiin.
Suosittelen kaikelle kansalle luettavaksi Wallace Stevensin Selected Poems (Faber&Faber, 1968), esimerkiksi Sininen kitara sopii minusta pitkään viikonloppuunkin.
Stevens kehitti taiteeksi runouden, joka jatkuu seuraavassa säkeessä, ettei vain vahingossakaan joku yrittäisi kirjoittaa tähän esimerkiksi yhtä. Säkeistöt ovat 2-3-rivisiä.
Eteväksi voi tulla myös ajan myötä.
VastaaPoistaOtetaan esimerkiksi Stalin ja Venäjä: Aika kultaa muistot, kuten alla oleva uutinen todistaa:
"Venäläisten enemmistö arvostaa yhä Josef Stalinin johtajuutta, kertoo perjantaina julkaistu mielipidekysely.
Vastaajista peräti 54 prosenttia antoi myönteisen arvion Stalinin johtajan kyvyistä, kun kielteisellä kannalla oli vain kahdeksan prosenttia. Yleisellä tasolla Staliniin suhtautui positiivisesti 37 prosenttia, negatiivisesti 13 prosenttia vastaajista."
Serendipitystä puhuttaessa kannattaa muistaa sanan vielä vähemmän tunnettu serkku Zemblanity. Wikipedian mukaan Zemblanity: "making unhappy, unlucky and expected discoveries occured by design."
VastaaPoistaAd Ripsa: bakteereja nujerta sulfa ei ole antibiootti vaan Bayer AG:n 1932 valmiiksi saama sulfonamidi - sodan aikana tärkein lääke kirurgiassa yleismyrkytyksen torjumiseksi mm. vatsan alueen leikkauksissa.
VastaaPoistaAd Turo S: - valitettavasti ja luultavasti esittämästäsi syystä takin kääntämisen jälkeen oli tyydyttävä napitukseen.
VastaaPoistaVetoketjuaatteesta - kun matkustin lukiolaisena pitkälle liftausmatkalle Marseilleen ja takaisin, äitini ompeli minulle tuplapitkän povitaskun ja siihen valikoimansa nihkeimmän vetoketjun. Ei päässyt taskuvaras osille.
Ad Anonyymi: valitettavasti Snellman tarkoitti samanlaista kapearaiteista kuin mm. Jokiosiin myöhemmin rakennettu, ei siis eurooppalaista standardia.
VastaaPoistaJa Suomen historian kannalta keskeisiä asioita ovat olleet venäläinen raideleveys ja venäläinen sotilaskiväärin kaliberi.
Ad Ripsa 2 - Stens:
VastaaPoistaVII
Kuvauksen teoria on siis tärkein.
Se on sanan teoria niille
joille maailma rakentuu sanoista,
suhiseva maailma, sihisevä taivaankansi.
Viimeiseen saakka sanojen maailma,
ei mikään kiinteä ole kiinteä itsensä.
Kuten ihmiset rakentavat puheensa: hurja hidalgo
elää kielensä vuorimaisemassa;
ja vuorisessa peilissä Espanja saa
tiedon Espanjasta ja hidalgon hatusta –
näyn Espanjan maan elämäntavasta,
ja kansa keksitään yhdellä lauseella,
kuvaus koverretaan koveruuden kirkkaudesta,
tekijöiden keinotekijällä on puoli yötä.
Se on tärkeää, koska kaikki minkä sanomme
menneestä on kuvaus vailla paikkaa, valos
mielikuvasta, äänestä tehty;
ja minkä sanomme tulevasta, on välttämättä enne,
elää omissa näyissään, näkyy olevan
rubiini rubiinien punerruksen punertama.
. . . huomisen murheet ovat läsnä jo tänään.
VastaaPoistaMinun napitettava kääntötakki on toiselta puolelta taivaansininen ja toiselta kellertävän kukikas.
VastaaPoistaTiedän että seuraavasta mielipiteestä hirtetään lähimpään lyhtypylvääseen, mutta länsimaiden nähtävissä olevaan rappioon voi ehkäisypillereiden lisäksi vaikuttaa toinenkin tekijä - naisten äänioikeus. Sen vaikutukset valistusaatteiden pohjalle rakennettuun kansallisvaltioon ovat hitaasti kumuloituvia ja alkavat olla nähtävissä n. sadan vuoden kuluttua.
VastaaPoista