Sivun näyttöjä yhteensä

25. toukokuuta 2015

Ajatusten on kuoltava



Edge.org on kovan tason verkkopaikka. Pääpaino on tieteenfilosofia. Erikoisharrastus on toisinajattelu. Hyvinkin huomattavassa asemassa olevat tutkijat esittävät tulkintoja sanoja säästämättä. Huomattavalla asemalla tarkoitan, että joku on esimerkiksi Royal Societyn (aikaisempi) puheenjohtaja ja Cambridgen yliopiston tähtitieteen professori. Muuan toinen on Cal Techin fysiikan professori.

Minuun sellainen tekee vaikutuksen. Berkeleyssä kerrottiin professoreiden pöydässä kahvin (double espresso) ääressä, miten jossain vaiheessa vanhempi kollega oli ärähtänyt, että turpa kiinni kaikki joilla ei ole henkilökohtaista Nobelin palkintoa. Fields-mitali katsottiin kuitenkin samanarvoiseksi.

Kuvan kirja on Edgen sarjaa. Sarja on erittäin hyvä. Älkää antako raflaavien nimien johtaa harhaan. Se myös koostuu hyvin lyhyistä teksteistä. Ei ole siis olemassa pätevää syytä olla ostamatta tätä kirjaa Kindlenä puhelimeen ja pädiin ja lukematta sitä huolellisesti esimerkiksi tärkeiden kokousten aikana.

Neurotieteet ja taisteleva biologia saavat suuren osuuden itsestään selvien kosmologian ja alkeishiukkasten ohella. Erityisen voimakkaasti painottuu ajatus, että mitään Jumalaa ei ole olemassa. Kuten tiedetään, persoonallisen Jumalan perässä menee myös persoonallinen ihminen. Richard Dawkinsia ei ole olemassa. Stephan Jay Gouldia ei missään tapauksessa ole enää olemassa.

Viime aikoina olen kirjoittanut pari kertaa myönteisesti Yhdysvalloista. Hiukan se kaduttaa. USA on kuitenkin länsimaisen kulttuurin suurin uhka, ei niinkään Putinin Venäjä. Yhdysvalloissa yli puolet mielipidetiedustelujen vastaajista uskoo jyrkästi persoonalliseen Jumalaan, Jumalan ohjaavaan vaikutukseen elämässä, ruumiin ylösnousemukseen, neitseestä sikiämiseen ja niin edelleen.

Yli puolet amerikkalaisista pitää niin sanottua darwinismia eli kehitysoppia eli lajinvalintaa hävettävänä virheenä. Tuo enemmistö on sitä vastoin vakuuttunut siitä, että Jumala loi koko roskan kuudessa päivässä, mutta seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi. Voi olla että noin suuri enemmistä ei kuitenkaan ota noita ”päiviä” aivan kirjaimellisesti; en ole tästä varma.

Evoluutiota saa vastustaa vapaasti. Todisteet löytyvät nopeimmin alueelta, joka ei taida kuuluu ala-asteen opetukseen, nimittäin hyvin pienistä eliöistä ja etenkin bakteereista. Muuntumista sekä perinnöllisesti että ”vaakasuoraan” perintötekijöitä vaihtaen voi suorastaan seurata mikroskoopilla, ja jos bakteeripuuro on sopiva, myös mutaatioita tulee vastaan.

En ole viitsinyt hankkia tietokoneeseen liitettävää 200 kertaa suurentavaa mikroskooppia kannettuani vanhan koulumikroskoopin kierrätykseen. Mikroskooppi voisi vaikutta omistajansa maailmankuvaan samaan tapaan kuin keskinkertainen teleskooppi. Mieleen voisi suorastaan juolahtaa, ettei kaikkia oli pelkästään sitä, minkä aina näkee.

Puheena oleva kirja nautiskelee erikoisesti monin kokein todistetulla tiedolla, että ainakin 50 prosenttia aikuisen ihmisen valveillaoloaikaa mieli vaeltelee ja leijuu täysin holtittomasti. Puhe ajattelusta ja myös tunteista on turhan epämääräistä. Lisäksi tiedämme, että esimerkiksi karvas lääke tai makoisa suupala alkavat aivojen tarkassa kuvassa maistua ennen suuhun panemista.

Eilen vierailulla oli tarjolla muun muassa lumesuklaata. Näissä ajatuksissa tunsin raakasuklaan maun, vaikken pistänyt sitä lainkaan suuhuni, koska en erikoisemmin välitä makeista.

”Minuus”, jota kirjallisuustieteessä ennen pohdittiin, on erehdys ja ”minuuden rakentaminen” pelkkää hullutusta. Persoonallisuuden paikalla on todellisuudessa kolmiulotteinen tilkkutäkki, joka muuttuu. Virheelliseksi osoittautunut jako lyhytkestoiseen ja ”pysyvään” muistiin sisälsi myös sen erehdyksen, että eräitä muistikuvia pidettiin pysyvinä. Todellisuudessa ”aivot” prosessoivat muistikuvat palauttaessaan ne mieleen. Muistikuvat ovat siis vääriä.

Varustin toisin kuin tämä kirja ”aivot” lainausmerkeillä. Nyt alkaa olla selvä, että ”aivojen toimintaan” eli siis esimerkiksi henkisiin häiriötiloihin vaikuttaa sisäerityksen lisäksi suolen sisältö. Henkilö joka sanoo toisen ajatuksesta, että se on ihan perseestä, ilmaisee toisin sanoen itseään tieteellisesti ja kaikin puolin asiallisesti.

Kirjassa on mukana erittäin tähdellisten juttujen lisäksi muutama railakas provokaatio. Muuan kirjoittaja ilmoittaa kysymyksen vapaasta tahdosta ratkaistuksi tyrmäyksellä. Hänen esimerkkinsä mukaan et päätä itse, otatko vaniljajäätelöä vai suklaata. Elimistösi verkot ovat tehneet päätöksen pari sekuntia ennen kuin se muodostuu sinulla mielikuvaksi ja sitten toiminnaksi. Jatkopäätelmä onkin sitten todella kiinnostava: kaikkia murhamiehiä olisi käsiteltävä oikeudessa samalla tavoin kuin ymmärrystä vailla olevia eli syyntakeettomia. Kukaan ihminen ei ole selvillä tekojensa seurauksista eikä siis vastuussa käyttäytymisestään. Havainto on kirjoittajan mukaan rohkaiseva. Ryhmäpaine ja jäljittelytaipumus pitävät huolen henkirikollisuuden tasosta. Lisäksi rangaistuksia päästään viimeinkin räätälöimään tekijän ja yhteisön suurimmaksi hyväksi.

Koska en pane juurikaan painoa opinkappaleille, kristillinen fundamentalismi on silmissäni samanlainen uhka kuin islamin fundamentalismi.





36 kommenttia:

  1. En nyt mene väittämään, että blogistin ajatukset ovat suolistosta, pikemminkin päin vastoin. Hieno teksti.

    Sitä vain olen joskus miettinyt, että nykyäänhän on enemmän tilaa Jumalalle, kuin koskaan ennen. Tieteen edistyessähän me nimittäin tiedämme kaikesta yhä vähemmän.

    1800-luvun ihminen tiesi suurin piirtein kaiken luonnosta, naapureista, säistä jne. No, naapuripitäjässä saattoi olla jotakin tuntematonkin porukka ja touhua, mutta se oli marginaalista, ei tärkeää. Homma oli hallinnassa.

    Mutta nykyään se alue, jonka tiedämme, kapenee ja pienenee koko ajan. Vielä jokin aika sitten mm. maailmankaikkeuden koostumus oli melko tarkkaan selvillä, mutta sitten tykömme tupsahti tämä "pimeä aine" ja"pimeä energia", joista emme tiedä oikeastaan mitään. Ja niitä on luokkaa 75 % maalimakaikkeuden kaikkeudesta. Nykykäsityksen mukaan.

    Samoin maailman kaikkeuden pienessä päässä uskomme löytäneemme "jumalhiukkasen" Higgsin bosonin. Mutta sekin vain lisää tuntematonta: mitäs sen takana on, mistä se sitten muodostuu? Suhteellisuusteorian suhteellinen yksinkertaisuus on jouduttu korvaamaan erilaisilla sekavilla säieteorioilla, jotka nekään eivät oikein rokkaa.

    Jumalalle ja selittämättömälle siis tulee koko ajan vain lisää tilaa. Emme suinkaan ole ahdistamassa Jumalaa nurkkaan suuressa viisaudessamme. Ja itse asiassa se olisikin looginen mahdottomuus, koska jumaluus taitaa määritelmän mukaa alkaa vasta siitä, mihin ihmisen järki ja tieto loppuu.

    Olen joskus huvittanut itseäni ajatuksella Jumalasta hieman pitkästyneenä valkopartaisena ukkona, joka joutessaan pyörittää suunnatonta määrää rinnakkaisia maailmankaikkeuksia - kutakin hieman eri "luonnonlaeilla", joita niitäkin hän piruuttaan hieman varioi esim. päättämällä kunkin yksittäisen sirontatapahtuman ja radioaktiivisen hajoamisen erikseen kussakin maailmankaikkeudessa. Aikaa ja kapasiteettia kun piisaa (ja aikakin on tälle ukolle omissa käsissä oleva säädettävä parametri kaikissa ulottuvuuksissaan).

    Ihmisen touhukas hybris tätä hieman pitkästynyttä ukkoa joskus hymyilyttää.

    Jaa, että tuommoista ukkoa ei ole? Mistä tiedätte, taidatte vain luulla. Pelkkä mielipide. Pankaapa todistaen, että ei ole. Siinä koko jumaluuden juju.

    No, fundamentalismit sitten erikseen. Ne ovat tyhmyyttä ja pahimmillaan suoraa pahuutta. Toki, jos niistä valita saa, niin mieluummin kuitenkin kristillinen kuin islamilainen fundamentalismi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Matias on oikeilla jäljillä.

      Pieni tarkennus: pimeää ainetta ja energiaa on 95 % kaikesta mitä tiedämme, normaalia havaintolaitteidemme tavoittamaa ja teorioidemme kattavaa ainetta ja energiaa on vain vajaat 5 %.

      Näillä prosenteilla ei kannattaisi puhua jumalien olemassaolosta mitään. Sanoa vaikka "emme tiedä".

      Poista
    2. Kiitos täsmennyksestä. Tietämättömyytemme on siis vieläkin suurempaa kuin arvelin ;)

      Tiivistäen: Eniten tilaa selittämättömälle, mystiselle ja miksei Jumalallekin on niillä, jotka tietävät eniten. Heillä on parhaat mahdollisuudet aavistaa sitä ääretöntä, mitä eivät tiedä ja ihastella ja kunnioittaa sitä, miten kaikki on järjestetty. Olipa sen sitten järjestänyt mikä tai kuka vain.

      Kunhan vain eivät mene siihen ansaan, että luulevat itse järjestäneensä kaiken vain siksi, että ovat löytäneet kaavan, joka melkein selittää monta asiaa. Kunnes taas ei selitäkään.

      Heikoimmilla tässäkin ovat ne, jotka eivät paljon tiedä ja/ tai ymmärrä. Heille jonkin sortin yksikertainen epäjumalan palvonta on ensimmäinen eteen tuleva vaihtoehto. Fundamentalistinen ateismi tässä yhtenä "epäjumalana" muiden joukossa.

      Uskonnot taas ovat kulttuuria. Esim. Suomessa ev.lut on tärkeä osa suomalaista kulttuuria. Toki mm. ortodoksialla ja juutalaisuudella täydennettynä. Ongelma primitiivisen islamin kanssa on se, että se on lähes mahdoton sovittaa meikäläiseen länsimaiseen ja varsinkin pohjoismaiseen yhteiskuntaan. (Kyllä, on olemassa myös ei-primitiivistä islamia, joka taas ei ole ongelma.)

      Poista
    3. "Jaa, että tuommoista ukkoa ei ole? Mistä tiedätte, taidatte vain luulla. Pelkkä mielipide. Pankaapa todistaen, että ei ole. Siinä koko jumaluuden juju. "

      Yleensä ihminen joka haluaa tulla vakavasti otetuksi, nostaa häntäänsä ja sanoo: "minä en usko mihinkään valkopartaiseen ukkoon pilven reunalla, ajatuskin on lapsellinen".

      Kertoo sitten jonkin omasta mielestään vähemmän lapsellisen teorian, vaikka väittäen että ulokoavaruudesta jotkut hemmot toivat elämän maapallolle. Tai sanoo, että ensin ei ollut mitään ja sitten se pamahti ja kas, kaikki alkoi ihan itekseen räjähdyksen jälkeen järjestymään. Ja sitten siitä lopuksi tuli perussinimulta. Evoluutio se tekee tuon nykyisenkin hallituksen, monet papitkin ovat jo sitä mieltä.

      Poista
  2. Suklaasta voi nauttia vaikka ei makeasta pidäkään. Etsi tummaa suklaata, >70% kaakaota. On aikuiseen makuun.

    VastaaPoista
  3. "Kuten tiedetään, persoonallisen Jumalan perässä menee myös persoonallinen ihminen"
    Kun luen sanat "kuten tiedetään" tai "tietenkin" poistan huuhaasuodattimestani varmistimen, ja kysyn "Miten niin?", tässä tapauksessa miten niin lauseen ensimmäisestä väittämästä seuraa toinen?

    Persoonallisuuden tilkkutäkin muutokset taitavat kuitenkin noudattaa tilastotieteellisiä lakeja ja persoonallisuuspilven rajat lienevät toki epämääräiset, mutta kuitenkin "olemassa".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan vaan sivuhuomiona totean, että buddhalaisuudessa tuollaisiin "persoonallisuuksiin" ei uskota alunperinkään.

      Poista
  4. Uhkista, menneistä ja tulevista, puheen ollen: entäpä sitten ateistinen, uuspakanallinen ja mikseipä myös "tieteellinen" fundamentalismi?

    Vrt. vaikkapa tunnettujen henkilöiden luonnehdintoja 1900-luvusta Hobsbawmin Äärimmäisyyksien ajan esiaukeamalla.

    VastaaPoista
  5. Tuossahan olisi Kimmo Pietiläiselle kirja jonka suomentaminen olisi (jälleen) kulttuuriteko. Pietiläinenhän on pitänyt meidät suomenkielisetkin tieteellisen keskustelun maailmankartalla monella tavalla.

    Asiasta toiseen: Nythän tässä onkin tilaisuus kysyä juristilta asiaa jonka olisin aina halunnut tietää. Kun tosiaankin mustikuviin ei voi luottaa (jonka totta vieköön olen kyllä omalla kohdallanikin hyvin huomannut), niin miten oikeudenkäynnissä seulotaan todistajien "varmojen" muistikuvien luotettavuus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "miten oikeudenkäynnissä seulotaan todistajien "varmojen" muistikuvien luotettavuus? "

      Sinäpä sen sanoit. Ennen uskottiin, että tuomarilla ensin virkansa, nyttemmin koulutuksensa johdosta olisi tuo kyky. Nykyisin tiedetään, ettei ole. Johtopäätös tästä vain puuttuu: vähennetään epäluotettavan henkilönäytön merkitystä prosessissa.

      Poista
  6. En minäkään pidä fundamentalistikristityistä. Jotkut heidän tavoistaan ja ajatuksistaan herättävät mielessäni lähinnä sääliä. Ajatellaan vaikka lestadiolaisperheen äitiä.
    Mutta fundamentalistimuslimi herättää mielessäni säälin lisäksi myös pelkoa.
    Ero on suuri ja vakava.
    Jos olisin heidän profeettansa, katsoisin viisaasti paikan ja hetken ja ilmestyisin kannattajilleni, huutaisin jylisevällä äänellä että: Poikani, jättäkää Palmyran kaupunki rauhaan! Menkää koteihinne naistenne ja lastenne luo, tehkää tästä lähtien työtä käsillänne minun kunniakseni, älkää tappako, raiskatko ja tuhotko! Olen kyllästynyt tähän kaikkeen mitä minun nimissäni olette tehneet! Lopettakaa ja totelkaa sillä minä olen teidän profeettanne!

    VastaaPoista
  7. http://fi.wikipedia.org/wiki/Onni_Happonen

    VastaaPoista
  8. JK: "...kosmologian ja alkeishiukkasten ohella. Erityisen voimakkaasti painottuu ajatus, että mitään Jumalaa ei ole olemassa."

    Tarkoittaa siis, ettei mitään kristinuskon Jumalaa, islamin Jumalaa, juutalaisten Jumalaa, hindulaisten Jumalia jne ole olemassa. Tämän hyväksyn.

    Mutta kuten ylempänä Matiaksen kommentissa totean, niin viiden prosentin tietämyksellä ei kannattaisi puhua jumalista mitään.

    Nykytietomme mukaan maailmankaikkeus on saanut alkunsa "ei-mistään". Kuulostaa kovasti buddhalaiselta. Itse lisäisin listaan toisenkin mahdollisuuden: "jostakin".

    VastaaPoista
  9. Biokemistinä ja päivittäin elektronimikroskooppeja päälle 40 vuotta käyttäneen tutkijan kokemuksella voin sanoa, että edes helposti satatuhatkertaisiin suurennuksiin yltävillä elektronimikroskoopeilla ei solujen hienorakenteenkaan kautta pääse yhtään lähemmäksi elämän perusasioita kuin teatterikiikareilla äärettömän kaukaisten tähtisumujen syviä salaisuuksia.
    Olen tutkimusteni ohella aina ollut kiinnostunut, josko havaitsisin, mistä vitutus perimmältään johtuu, siinä kuitenkaan onnistumatta. Seuraava vaihe olisi tietenkin sen yksikön määrittäminen. Ikä jo painaa, taitaa Nobeli jäädä saamatta. No, panen toivoni näihin Berkleyn, Cambridgen ym neroihin tähtitieteilijöihin ja fyysikoihin, epäilemättä senkin selvlttävät!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitutus johtuu kehon aineenvaihduntahäiriöstä, jonka laukaisee pitkään jatkunut tyytymättömyys elämän haasteista johtuvaan kyvyttömyyteen leikkiä, tehdä työtä ja rakastaa. Se on sielullinen myrkytystila, joka halvauttaa ihmisen olemaan epätosi kutsumukselleen ja näin saavuttamaan siunausta ja kaikkea hyvää itselleen ja lähimmäiselleen nyt ja tulevaisuudessa. Vitutuksen veljet katkeruus ja viha tuhoavat lopulta kantajansa. E.g. Oikein ymmärrettynä vitutus on varoitus ja kutsu syvempään elämään.

      Poista
  10. Ihmisen kehittymisestä on kirjoitettu vähän hassustikin joskus. Stanislavskin kirja suomennettiin että "Luonteen kehittämisestä" vaikka kyse oli vain näyttelijän roolityöstä. Se kirja piti kumminkin tenttiä. Vältin otsikkoa ja tein vastaukselle oman. Näyttelijän työ kyllä saattaa joskus auttaa ihmistä kehittymään.

    VastaaPoista
  11. Hänen esimerkkinsä mukaan et päätä itse, otatko vaniljajäätelöä vai suklaata. Elimistösi verkot ovat tehneet päätöksen pari sekuntia ennen kuin se muodostuu sinulla mielikuvaksi ja sitten toiminnaksi. Jatkopäätelmä onkin sitten todella kiinnostava: kaikkia murhamiehiä olisi käsiteltävä oikeudessa samalla tavoin kuin ymmärrystä vailla olevia eli syyntakeettomia. Kukaan ihminen ei ole selvillä tekojensa seurauksista eikä siis vastuussa käyttäytymisestään.

    Mutta kun tuomitseminen on myös käyttäytymistä, aivan yhtä paljon kuin murhaaminen on käyttäytymistä. Tuomarin verkot ovat päättäneet tuomita murhaajan pari sekuntia ennen kuin tuomari itse tiedostaa sen, aivan kuten jäätelöesimerkissäkin.

    VastaaPoista
  12. "Muuan kirjoittaja ilmoittaa kysymyksen vapaasta tahdosta ratkaistuksi tyrmäyksellä. Hänen esimerkkinsä mukaan et päätä itse, otatko vaniljajäätelöä vai suklaata. Elimistösi verkot ovat tehneet päätöksen pari sekuntia ennen kuin se muodostuu sinulla mielikuvaksi ja sitten toiminnaksi."

    Ovatko elimistöni verkot ei asia kuin minä. Tuskin. Terho Pursiainen vertasi jossakin kirjassaan ihmismielen toimintaa laskimeen: näppäilemme sinne jotakin, vaikka neliöjuuri 10? Näemme tuloksen, mutta emme välivaiheita. Hube.

    VastaaPoista
  13. Richard Dawkinsin ilme oli näkemisen arvoinen kun hän kysyi Australian arkkipiispa George Pelliltä mistä ihminen polveutuu, niin Pell vastasi pokkana " neanderthalilaisista". Toivuttuaan hämmästyksestä Dawkins kysyi miksi juuri neanderthalilaisista?, johon Pell vastasi "miksipä ei".

    Siis ihan oikeasti, arkkipiispalla ei ole edes ala-koululaisten sivistystasoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huumorin sivuuttaen totean, että liikkui arkkipiispan ajatus sentään oikeassa suunnassa.

      Neanderthalilainen on nykytiedon mukaan nykyihmisen veli/sisar, ei esi-isä, joka taas molemmilla on heidelbergiläinen, meillä afrikkalainen, heillä eurooppalainen.

      Tämä kaikki tapahtui vain 0,5 miljoonaa vuotta sitten eli ihan äskettäin. Simpanssin kanssa kun erosimme noin 7 miljoonaa vuotta sitten.

      Poista
    2. Eikö sitä paitsi nykytietämyksen mukaan nykyihmisenkin perimään kuulu pieni siivu neanderthalilaisilta?

      Poista
    3. Kyllä kuuluu - nimenomaan meidän perimään, jotka lähdimme Afrikasta n. 100 tuhatta vuotta sitten. Sen sijaan Afrikkaan jääneiden populaatioiden perimä on siltä osin "puhdas".

      Poista
  14. Darwinistinen fundamentalismi tulee mieleen kun lukee Dawkinsia. Richard sopisi hyvin julistajaksi myös tuonne islamin puolelle, silmät palavat asiaan kuuluvasti.

    Jokainen joka alkaa tosissaan tutustumaan evoluutioon ja evoluutioteorioihin yllättyy siitä, kuinka vähän on on faktaa ja kuinka paljon arvailuja ja tulkintoja arvailuista. Kehitysoppia ei ole tulkitsemassa kaikkien tieteenalojen asiantuntija, vaan oman alansa, ja sitten sitä yritetään tehdä miljoonien vuosien päähän meneviä johtopäätöksiä materialismin hengessä. Bakteerit muuttuvat, varmasti pitää paikkansa, mutta tarvitseeko sitä silti ostaa koko "tuotosta" ?

    Jotkut uskovat Jumalaan ja toiset "sattuma" -nimiseen jumalaan. Tuohon "sattumaan" tarvitaan jo niin paljon uskoa,että sitä ei löydy kuin Dawkinsilta & kumpp. Heiltäkin sen takia, kun se on oma maailmankuva ja maailma on saatava sopimaan omiin ahtaisiin teorioihin. On pitäydyttävä kehitysopin rajoissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et ole tainnut lukea Dawkinsia, tai sitten ymmärrät tahallasi väärin. Ei sattumalla ole evoluution kanssa juurikaan tekemistä, todennäköisyydellä kyllä.

      Poista
    2. "Teomania". Se minulle tulee mieleen Dawkinsista&Kumpp.

      Poista
    3. Tutustuin tuohon Dawkinsiin yhden työkaverini kautta. Meille tuli kesätöihin nuori ja lukuintoinen tyttö. Aika pian toi julki ateistisuutensa. Suosittelimme toisillemme kirjoja joihin kannattaisi tutustua. Tyttö ehdotti minulle "jumalharha" kirjaa Dawkinsilta. Harras ja levollinen oli ilme kasvoillaan, kun kertoili Richard Dawkinsista. Tyttö piti Jumalaan uskovia hölmöinä ja yksinkertaisina. Ja oli sitä mieltä, että on todella julmaa puhua pienille lapsille Jumalasta.

      Hyvin oli sisäistänyt Dawkinsin opit. Muistelen että tuo tyttökin toisteli tuota "todennäköisyys"-sanaa. Tuomas Holopainenkin hiljattain, jossain haastattelussa kertoili Riku-diggailustaan. Richardin lukeminen oli aiheuttanut lähes uskonnollisen kokemuksen tms. Olikin pyytänyt Dawkinsin uudelle levylleen, johon Richard oli vastanut että tahdon.

      Poista
    4. Tässä on väärinkäsitys. Dawkins ei usko sattumaan, vaan hänestä evoluutio ei voisi toimia lainkaan jos kyse olisi sattumasta. Tätä mies on vääntänyt rautalangasta, joskus kovasanaisesti. Myös kommenteissa mainitulle George Pellille; ”One of the biggest misuunderstandings – I'm sorry to say the cardinal just perpetrated – is that the evolution is a random process. It is the opposite of the random process”.

      En ihan ymmärrä vastaustasi. Tieteelliset teoriat ovat kehyksiä ja selityksiä faktoille. Jos teoria ei rakennu faktoille (= tahdosta riippumattomille tosiasioille), silloin kyse on jostain muusta kuin teoriasta. Toki ”koko tuotoksessa” on paljon spekulaatiota ja virhepäätelmiä, mikä kuuluu asiaan. Menneessä on ilman muuta paljon epävarmaa, jo koska todisteet ovat maatuneet tai muuten kadonneet. On kuitenkin kyetty seuraamaan fyysisten muutosten kehittymistä bakteereja suuremmissa eliöissä, missä luonnonvalinnan kaltaiset mekanismit ovat olleet havaittavissa. Esimerkiksi mustapääkertuissa on kehittynyt Britanniassa kantoja, jotka ovat fyysisesti eri näköisiä kuin 50 vuotta sitten, tai erilaisia kuin nykyiset suomalaiset linnut. Biologille evoluution seuraaminen ei ole välttämättä tarkoita mitään kaavoja, vaan nenän edessä olevien asioiden katsomista. Puhe ”jokaisesta asiaan perehtyneestä” on jyrkkä yleistys.

      Yleisestihän evoluutiossa on kyse ilmiöstä, jonka suomalaiset kirkot, ainakin helluntalaisuutta lukuun ottamatta hyväksyvät. Yksityishenkilöt ovat asia erikseen. Ateistienkin olen kuullut kiistävän evoluution, mutta kyllä se tietämättömyys peruskoulutason tiedosta on nopeasti paljastunut.

      Poista
    5. Suomalaiset kirkot tosiaankin menevät virran mukana. On varmasti henkisesti ja ehkä rahallisestikin helpompi tie valtionkirkolle olla keikuttamatta "virallista luomisteoriaa".

      Tuota "jumalharhaa" lukiessa välillä oikein säpsähti Dawkinsin ehdottomuutta ja kapeakatseisuutta uskovaisia kohtaan. Julistaminen muistutti jo näitä pahimpia islamisteja. Erikoista käytöstä sivistyneeltä (?) biologilta.

      Miksiköhän tuota evoluutio tuotosta täytyy niin kovasti markkinoida ainoana selityksenä elämän synnylle, onko silloin jo kyseessä ideologia, eikä niinkään tieteentekeminen ? Jos tuote on hyvä,niin se kyllä kauppaa itse itsensä. Täytyisi vaan löytää jostain lisää fossiileja...

      Mikähän tuon evoluution on sitten käynnistänyt, Dawkinsin mielestä ? Ei kai vain "todennäköisyys" ? Sana "sattuma" olisi vaihdettu "todennäköisyyteen". On siellä Richardin mielessä saattanut pyörähtää Jumalakin, mutta sen on yliminä siivonnut nopeasti pois.

      Poista
    6. Suoraan elämän syntyyn evoluutio ei vastaakaan, vaan sen kehittymiseen. Dawkinsin Jumalharhaa en ole lukenut, enkä ole pitänyt kiirettä aloittamisella, sillä uskontojen murjominen on lipsunut monissa yhteyksissä yksioikoiseksi. On hän tosin joskus kuvaillut itseään agnostikoksi:

      ”The philosopher Sir Anthony Kenny, who chaired the discussion, interjected: “Why don’t you call yourself an agnostic?” Prof Dawkins answered that he did. An incredulous Sir Anthony replied: “You are described as the world’s most famous atheist.” Prof Dawkins said that he was “6.9 out of seven” sure of his beliefs.” http://www.telegraph.co.uk/news/religion/9102740/Richard-Dawkins-I-cant-be-sure-God-does-not-exist.html

      Poista
  15. Mielenkiintoiselta vaikuttava kirja. Pistän korvan taakse. Itse kiinnitin huomiota vähän tuohon samaan kuin edellinen Anonyymi: Dawkins on itsekin yhden sortin fundamentalisti. Tämä kävi hyvin ilmi hänen Downin oireyhtymää koskevista näkemyksistään, joilla hän käytännössä redusoi heidän elämänsä silkaksi kärsimykseksi antaen ymmärtää, että tuo on jonkinlainen "tieteellinen tosiasia", objektiivinen fakta. Näin käy kun luonnontieteiden auktoriteetit päästetään mellastamaan yksinään esimerkiksi bioetiikan saralle. Mikä huvittavaa kyllä, muistuttaa juuri sitä tapaa jolla kreationistit haluavat sotkea uskontonsa tieteeseen. Onko yhtään parempi jos tieteellisesti yritetään perustella silkka utilititarismi tai sosiaalidarwinismi ylitse kaiken muun? Kreationisteja ja "älykkään suunnittelun" vouhottajia on syytäkin arvostella, mutta itselleni on tullut sellainen kuva etteivät he ole kovin vahvoilla Euroopassa eivätkä varsinkaan Suomessa. Pikemminkin Suomessa akateemisessa maailmassa kaikuu juurikin yliampuvan sokeaa edistysuskoa jossa ihmisen kykyyn toimia aina oikein uskotaan, vaikkei siitäkään mitään tieteellisellä metodilla olevia todisteita ole olemassa. Edesmennyt geenitutkija Leena Palotiekin sanoi Downin oireyhtymästä, että "kuka sellaista haluaa omassa aamiaispöydässään katsella". Hänen ja Dawkinsin kaltaisten tieteen auktoriteettien takia olen varovainen kun joku puhuu edistykestä tai edistyksen vastaisuudesta. Joillekin kun edistys tarkoittaa käytännössä esimerkiksi juuri kehitysvammaisten ihmisarvon kyseenalaistamista. Tietysti sitä mieltä saa itse kukin vapaasti olla, etteivät he ole samanarvoisia kuin muut, mutta turha pitää sitä minään tieteellisenä tosiasiana ja kuvitella, etteikö tuollaiset sammakot olisi vähintään yhtä kyseenalaisia mitä kreationistit päästelevät suustaan Yhdysvalloissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Leena Palotiekin sanoi Downin oireyhtymästä, että "kuka sellaista haluaa omassa aamiaispöydässään katsella".

      Eikö siinä ollut kyse esteettisestä, ei eettisestä arvioinnista. Ei se, että on ruma/vastenmielinen poista kenenkään ihmisarvoa tai -oikeuksia.

      Poista
    2. "Muuan kirjoittaja ilmoittaa kysymyksen vapaasta tahdosta ratkaistuksi tyrmäyksellä. .. Jatkopäätelmä onkin sitten todella kiinnostava: kaikkia murhamiehiä olisi käsiteltävä oikeudessa samalla tavoin kuin ymmärrystä vailla olevia eli syyntakeettomia. Kukaan ihminen ei ole selvillä tekojensa seurauksista eikä siis vastuussa käyttäytymisestään."

      Tahdonvapaus nyt vain on pakollinen aksiooma, jonka avulla ihmisten väliset suhteet voidaan järjestää. Asian voisi sanoa niinkin, että ihminen vastaa verkkojensa päätöksistä.

      Arkielämässä asia toimii sitä paitsi hyvin: minä tahdon jäätelöä, olutta , naista jne

      Poista
  16. "kristillinen fundamentalismi on silmissäni samanlainen uhka kuin islamin fundamentalismi."

    Kyllä minusta kaikista suurin uhka on fundamentalistinen ateismi: mikä onkaan pelottavavampaa kuin valtionjohtaja -varsinkin rajattomalla vallalla varustettu - joka uskoo, että tämä on tässä eikä mitään viimeistä tuomiota ole. Esim. Hitler, Stalin ja Mao.

    Kyllä tuolla vakaumuksella pienempikin nilkki saa paljon pahaa aikaan. Jos ei muuta, pikkusieluista nokkeluutta ja oikeassa olemisen kiimaa, jota täytyy levittää ympäristöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siihenhän ne taas heilahtivat, natsi- ja kommunismikortit. Tottuneesti.

      Poista
  17. "Lisäksi tiedämme, että esimerkiksi karvas lääke tai makoisa suupala alkavat aivojen tarkassa kuvassa maistua ennen suuhun panemista."

    Sovellutus: kidutuksen odotus on monesti vähintään yhtä pahaa kuin itse toimitus. Eivät keskiajan inkvisiittorit turhaan noudattaneet käytäntöä, että tutkittavalle ensin näytettiin välineet ja sitten lähetettiin yöksi selliin pohtimaan, lisiko sittenkin syytä arvioida uudelleen lausuntoaan.

    VastaaPoista
  18. Upeaa ja selkeää ajattelua. Kyynisyys ei haittaa, sopiva mauste sille, että tietää, ettei viesti ikinä mene perille. Voi kunpa menisi!

    VastaaPoista