Päätalon ”Vikke
Nilon tarina” osoittaa, miksi romaanin kirjoittaminen otti Pentti Haanpäällä ja
Veikko Huovisella niin koville. Kyllä heiltä sellaisia ilmestyi, mutta ei heitä
niistä muisteta. Jopa ”Havukka-ahon ajattelija” on pikemmin pitkä novelli.
Vikke Nilo ei oikein jäsenny romaaniksi eikä kahdeksi romaniksi. Siinä on
seassa jutelmia, joissa on runsaita novellin aineksia, esimerkiksi seikkailu
Gorilla-Mäkisen kanssa.
Tämä tauti,
jonka Päätalo siis selätti varhaisella Koillismaa-sarjallaan, vaivaa kirjailijoita
edelleen. Meillä on ainakin kymmenen huumoripuolen kirjoittajaa, sama määrä
jännitysalan ihmisiä ja kolmanneksi hienokirjallisuuden kalanteroijia, joilla
on sama vika. Yksi vitsi (käänne, korotus) ei tee romaania.
Pohjalla
sätkii kirottu sonettimuoto, joka vaatii vähintään kaksi kapulaa, esimerkiksi
luontokuvan ja mielenkuvan, tai mieluummin kolme, hidas osa, nopea osa, hidas
osa. Lukijat, kuten yksi eilinen kommentoija, alkavat sitten lukea hidasta osaa
ja moittivat, kun ei se ole nopea. Se on vähän kuin moittisi valssia huonoksi
fokstrotiksi.
Kommentoija
saattaa olla laestadiolainen tiedottaja. Yksivakaisuus viittaisi siihen. Nyt
hän moitti kirvestyöstä kirjoittamisesta. Sitä Päätalon tuotannossa lienee yksi
prosentti kokonaistuotannosta.
Toinen viite
on Raamattu. Noin puolet kirjan lukijoista on edelleen siinä uskossa, että
tekstin on oltava totta. Raamattukin on kirja ja se on totta, ajatellaan. Helsingin
kriitikot huomasivat lukevansa Päätalossa oululaisia Sirpaletta, Perjantaita
tai Nyyrikkiä, jotka olivat suosittuja lehtiä, koska ne olivat kaavamaista
viihdettä (”novellia”, ”läyryämistä”), ja Päätalon kaltaista kirjoittajaa tuon
kaavan noudattamisesta.
Kriitikot
unohtivat, että melkein aina vakiokaava on syntynyt siksi, että se on ollut
mahdottoman hyvä. Vuosikymmenten aikana tunarit ovat sitten hinkanneet sen
puhki. Se ei todista, että itse kaava olisi vieläkään huono. Vieläkin
koputtelee käypäläisiksi luultuja metsäinsinöörejä neidonkamareiden oville.
Näissä
yhdestä puusta veistetyissä kertomuskirjoissa, joita moitin, on antauduttu vaikean
ongelman edessä. Olisi kyettävä kuvaamaan, miten ihminen muuttuu maailmassa ja
maailma muuttuu ihmisessä. Kafka ja Camus tekivät sen yhdessä lauseessa,
kumpikin tekstin ensimmäisessä (”Muodonmuutos”; ”Sivullinen”).
Hupsut
väittävät, että kirjan pitäisi muuttaa maailmaa tai edes lukijaansa. Asia on
päinvastoin. Lukija muuttaa kirjaa. Hänen kokemanaan siitä tulee toista, usein
sellaista, mitä kirjoittaja ei ole ajatellutkaan. Kun luet Solzhenitsynin
romaanin, et nouse sen äärestä samana ihmisenä, ja kun irrotat kravatin
kaulastasi, et muista missä niitä säilytitkään. Itse aion pukeutua smokkiini ja
panna mustan mirrin kaulaan, kun seuraavan kerran kohtaan todella hyvää
tekstiä. Lähipiirille tiedoksi, että myös silkkikääntein somistettu
tupakkatakki smokkipaidan päällä voisi ajaa asian, sellainen joka kiinnitetään
edestä siroilla punoksilla. Kuva Wikipedia – Chaplinin ”Parrasvalojen”
tarpeistoa.
Suuri
poikkeus tuosta opista on pikareski, menneiden vuosisatojen suosikki, jota
omassa ajassamme edustivat Svejk ja Cath-22 (”Me sotasankarit”). Mielellään
mainittu ”maaginen realismi” on pikareskin muoto ja toimiva. Sankarille
tapahtuu uskomattomiakin asioita, mutta hän ei tokene niistä. Hän vain vaeltaa ja
on aina kaltaisensa.
”Vikke
Nilo” on pikareski, itsensä Don Quijoten lajitoveri. Tämäkin päähenkilö luulee
liian usein olevansa fiksumpi kuin onkaan. Päätalo on sijoitellut taitavasti
tekstiin sivukertomuksia, joissa päähenkilö lyö, kuten savottamaailmassa asia
ilmaistiin, kätensä kyynärpäätä myöten paskaan. Mutta hän on hullu. Hänellä on
hullun nauru ja hullun vinkeet. Sisäinen demoni on kuvattu hyvin.
Tässä
kirjassa Päätalo nostaa esiin myös kolme pirullisuutta, jotka ovat hänen
tuotannossaan yleensä pinnan alla, uskonnon, kommunismin aatteen ja isänmaan.
On siellä kotikin, kodittomuutena.
Muurmannille
mennessä kulttuurit törmäävät. Entiset Vienan vapauden itkijät vaikenivat
siitä, että laulumailla suomalaisia pidettiin vääräuskoisina. Meitä inhottiin.
Sitten uskonnosta luopuneilla oli parempi aate, tämä punainen. Ja meitä
inhottiin. Rajan yli menneet, jollaisista on episodeja ”Koillismaassa”, eivät
todellisuudessa tienneet mitään levitellyistä aatteista. Ja korpimaa ja Vikke
Nilo olivat vaistomaisen herrakammoisia ja siis korostetun ”epäisänmaallisia”.
Tuo tunne olisi edellyttänyt kansakoulupohjan. Sellaista ei ollut.
Pilaloruineen
ja pistopuheineen tämä tarina kommentoi alkukantaista suomalaisuutta. Kertoja
on kelmi, kuten tässä, tai tunteiden runtelema, totinen metsäläinen, kuten
Koillismaan Kauko eli Iijoen Kalle. Ensimmäinen kerta sitten ”Seitsemän
veljeksen”, jonka vaikutuksen Päätalo viisaasti kieltää.
Blogisti alkaa pikkuhiljaa kuulostamaan yhtä puuduttavalta kuin Päätalo konsanaan, loputtomine jaarituksineen. Päätalo ei kelpaa enää edes divariin, puhumattakaan siitä että vannoutunein lukijakunta on jo poistumassa keskuudestamme. En usko vähääkään että miehen arvo tulee nousemaan tulevaisuudessa, niinkuin jotkut ovat uskovinaan. Pikemminkin päinvastoin.
VastaaPoistaHaanpää, Haavikko, Linna, Kivi, Lehtonen, Waltari ja Sillanpää sensijaan elävät ikuisesti. Vain muutamia mainitakseni. Näitä herroja arvostettiin myöskin ulkomailla, toisin kuin Päätaloa.
Donnerin mammutista odottelen edelleen viiltoanalyysia, kuten lupailit jo kuukaisia sitten. Se kiinnostaisi ihan oikeasti.
Waltari taitaa olla tuossa listassa ainut jota ei ala heti epäilemään Päätaloa pienemmäksi.
PoistaPuhut paskaa, oi Anonyymi.
PoistaPäätalo myy divareissa. On myynyt koko ajan. Ja myy aina vain paremmin.
Varsinkin Iijoki-sarjan alkuosa ja 60-luvun tuotanto viedään käsistä.
T. Pitkään puotia pitänyt
Olkinukke ei tykkää Päätalosta. Se on kunniaksi Päätalolle
PoistaPäätalo ei myy divareissa, ainakaan täällä etelän maalikylissä. Pudistelevat vaan päätään kun yrittää tarjota. On kokeiltu useassakin divarissa. Kun ei myy niin ei myy.
PoistaSeinäjoen seudulla ei kirppareilla yms. ole ylitarjontaa Päätaloista. Ainakaan minä en ole nähnyt. Ja jos on niin kympin tienoilla on kappale hinta. Täytyy olla että, omistajat pitävät kirjoistaan kiinni koska luulisi myyntimäärienkin mukaan että, hyllyt olisivat väärällään esim. Iijoki-sarjaa. Voi toki olla että myyjät jä ostajat eivät vain kohtaa. Kaikki eivät vie divareille puoli-ilmaiseksi ja kirpparin hyllyn vuokrakaan ei nappaa.
PoistaOlen nähnyt vain sen Edvin Laineen elokuvan Viimeinen savotta, jossa Vikke Niloa esitti Jyrki Kovaleff ja pyrjähtämätöntä Einaria Olavi Ahonen. Ja ehkä olen alkanut lukea Päätaloa väärästä päästä.
VastaaPoistaTaitaa olla niin että juuri itse smokki ("smoking" tuo mieleen asian) olisi se tupakointiasu. Mutta ymmärrän kyllä asian -- Suomenniemellä on myös asuste nimeltä tupakkatakki. Sen kanssa käytettiin usein fetsiä suojaamaan tukkaakin hajustumiselta.
VastaaPoistaKiitämme romaanimuodon avaamisesta. Eipä ole tullut mieleen.
Kirjoitat että tekstissä pitäisi olla kaksi kapulaa tai mieluummin kolme ja mielistyt "maagisen realismin" muotoon. Olen kovasti samaa mieltä.
VastaaPoistaSuomessa meillä on liian harvoin mainittu tämän muodon taitaja, jonka kyydissä Marquez kavereineen meinaa paikoin jäädä kyydistä: Harri Tapper.
Voidaanko Waltarin Turms lukea "maagiseen realismiin"? Onko uskonto magiikkaa?
PoistaSonaattimuoto sentään tarjoaa tuon vapauden. Sonettimuoto on toivottavasti vain kirjoitusvirhe.
Poistavuorela, tampere
Päätalo Päätalo Päätalo, aina vaan Päätalo. Erittäin kummallista. Miksei tässä blogissa kirjoiteta paremmista kirjailijoista? (Elämän on kumminkin rajallinen juttu.) Esimerkiksi siitä... kuka se ny olikaan... joka kirjoitti "Ihmisiä telineillä" kirjan.
VastaaPoistaSe oli mielestäni hyvä.
Jeps, jatkaa Ihmisiä telineillä sarjaa Vikkellä. Tulee sitten luettua toinen Kalle.
PoistaMielenkiintoista. Tässä täytyy kohta jo päästä yli ennakkoluulojen ja jopa tarttua noihin Päätalon kirjoihin, joita tuo Kemppinen niin ansiokkaasti ruotii.
VastaaPoistaTäällä lakeuksilla törmäsimme usein kirjallisiin keskusteluihin edellisen työpaikkani ruokalassa, jossa Tuplassa ja Kuitissa Päätalosta väitellyt virkamies ylisti Kallea hernekeittonsa takaa. Itse nyrpistelin nenää ja yritin mainostaa omia suosikkejani ylitse ruokailupyödän.
Kemppisen analyyseille kiitokset. Mieleen muistuu miehen Pohjan tähti-sarja vuosien takaa eli pohdinnat Koskeloista et al, mikä avasi ainakin minulle mielenkiintoisia ja uusia ulottuvuuksia hienoon klassikkoomme.
Vielä. G. S. herää hikisenä painajaismaisen yön jälkeen ja huomaa muuttuneensa ötökäksi. Mutta miten se Mersaultin ankeus alkaa. "Äitini kuoli eilen. Vai oliko se viikko sitten? No, ihan sama"
Noinko se meni?
Päätalon Kassu kelpaa vielä valkokankaalle, mutta antikvariaateille kirjailijan liian suosittu tuotanto on jo ongelmajätettä.
VastaaPoista"Onko uskonto magiikkaa?"
VastaaPoistaVakioerottelu kai on, että magiikkassa ihmettä vaaditaan, uskonnossa anotaan. Tämä on minusta kikkailua, holistisemmin ajattelen: magi(ikk)a on leirinuotio, uskonto keskuslämmitys.
Lähes samanlainen tupakkatakki jäi isä-vainaalta haltuuni ja joka nyt on liian pienenä vintissä keräämässä voimia. Siis tuo takki.
VastaaPoistaJosta tulikin mieleeni viimeisin lääkärissäkäynti. Kysyi tupakanpoltosta, liikunnasta ja terveellisestä syömisestä. Oli pakko vastata etten enää polta (vaikka poltan), että kyllä liikun (en liiku) ja syön terveellisesti (vaikka en syö).
Jos olisin myöntävästi vastannut, olisi se aiheuttanut 10-20 vuoden kuluttua itselleni suunnatonta harmia priorisointien johdosta, jolloin olisin tippunut jonnekin alimpaan kastiin kun hoitoja annetaan ja hoidettavia valitaan.
Ad Omnia: - vähän ihmettelen keskustelua antikvariaateista. Viimeksi kuluneen vuoden aikana liikkeissä ei ole ostettu juuri mitään - tarjosin kokeeksi mm. Waltarin ja Paulaharjun ensipainoksia ja Italo Calvinon romaaneja, jotka olivat taannoin hyvin himottuja. Ei.
VastaaPoistaPäätalosta pyydetään antikka.net -sivustolla aika kovia hintoja - tyypillisesti 16 - 20 euroa / kpl.
Ei aivan viittaa ongelmajätteeseen.
Ihan samoja hintoja siellä antikka.net sivustolla pyydetään Waltaristakin. Antikvariaatit eivät tosiaan osta enää juurikaan mitään, eivät edes Päätaloa, jos kyse ei ole jostain harvinaisesta painoksesta, ihan kuten edellisessä linkissä todettiinkin. Ongelmajätettähän nuo tuppaa olemaan, kun ei niistä makseta mitään. Pyytäähän voi aina mitä tahansa.
PoistaEhkä pitäisi keskustella lukemisen loppumisesta?!
PoistaOlin Pukevan naapuridivarissa, kun sinne tarjottiin Päätalon koko tuotantoa. Ei kelvannut divarille...
Nyt on kirjanostajan markkinat. Myydä ei kannata, eikä siis näytä olevan mahdollistakaan. Varastoin tuplakappaleita laatikoissa kellariin.
PoistaOlen ollut internetin suurkuluttaja pian 20 vuotta, ja samalla enenevästi netin pinnallisuudesta tietoinen. Tänään oli FT:ssä juttu teini-ikäisestä it-miljonääristä, joka on kehittänyt ohjelman, jolla pitkistä teksteistä tehdään koneella tiivistelmiä. Ihan kiva lisäapu, mutta mikään ei korvaa hyvän pitkän tekstin lukemista itse.
Luin eilen junassa uudelleen Göran Schildtin Alvar Aalto -elämäkertaa, joka on yksi parhaista Suomessa koskaan tehdyistä kirjoista sekä tekstinsä että kuvansa puolesta. Esimerkiksi sitä ei mikään nettiversio voisi korvata.
Alanen kirjoitti:
Poista"- - Esimerkiksi sitä [kirjaa] ei mikään nettiversio voisi korvata."
iPadilla olen ihastunut muutamiin "kirjoihin", jotka ovat kyllä mainioita kuvallisessa ja osin musiikillisessa havainnollisuudessaan. Esimerkiksi useimmat Touch Pressin sovellukset (esim Orchestra, Solar System ja alkuaine-ohjelmat, jopa 3D-efektejä) tai heidän Disneylle toteuttamansa Disney Animated. Näiden keinoilla Aaltokin voisi kuohua isosti.
Tätä blogia lukiessani pukeutuisin välittömästi smokkiin ja laittaisin mustan mirrin kaulaan, jos minulla sellaiset olisi.
VastaaPoista